Fremsat den 13. november 2019 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(En enklere tilrettelæggelse af
første sygedagpengeopfølgning m.v.)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 4 i
lov nr. 339 af 2. april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019
og § 3 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1. § 10
a affattes således:
Ȥ 10 a. For sygemeldte
med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24
b, stk. 1, tilrettelægges opfølgningen således,
at kommunen ikke skal indhente et oplysningsskema efter § 11,
hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens
visitation og opfølgning.«
2. § 11,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Udfyldelse af oplysningsskemaet skal
ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a.«
3. § 11,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
4. § 11 a,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 11 a. Kommunen skal
til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b,
anmode om en lægeattest med den praktiserende læges
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle behov for skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at
det er nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.«
5.
Efter § 11 b indsættes:
Ȥ 11 c. Kommunen
indhenter i tilknytning til den første opfølgning en
lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, jf.
§ 11 a, hvis den sygemeldte ønsker det, og kommunen
ikke forud for opfølgningssamtalen har indhentet
en.«
6. I
§ 24 a, stk. 3, nr. 3, og § 33, nr. 3, udgår »eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »eller § 52
h, jf. § 62, stk. 3,«.
7. I
§ 24 a, stk. 3, nr. 4, to steder i
§ 38, stk. 3, 2. pkt., og i § 51, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt.,
og stk. 3, udgår »eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
8. § 32,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
9. I
§ 32, stk. 4, udgår
»og midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
10. § 35,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
11. I
§ 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5,
2. pkt., § 40 a, stk. 4, 2. pkt., og § 59, stk. 8, 2. pkt., ændres
»afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion«
til: »kommunens afsendelse af underretningsbrevet«.
12. I
§ 38, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion« til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«.
13. I
§ 38, stk. 3, 1. pkt., § 40, stk. 5,
1. pkt., § 40 a, stk. 4, 1. pkt., og § 59, stk. 8, 1 pkt., udgår
»fra Nemrefusion«.
14. I
§ 38, stk. 4, 1. pkt., udgår
»eller modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse«.
15. I
§ 40 a, stk. 2, udgår
»eller 4«.
16. I
§ 53, stk. 2, nr. 2, udgår
»eller modtagere af midlertidig
arbejdsmarkedsydelse«.
17. I
§ 53 a, stk. 2, udgår
»eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »jf.
§ 52 h«.
18. I
§ 69 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », hvis sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 2, 3, 11, 12 og 13.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance indgik den 18. december 2013 forlig om en reform af
sygedagpengesystemet - Økonomisk sikkerhed for sygemeldte
samt en tidligere og bedre indsats.
Med reformen, som udmøntet ved lov nr.
720 af 25. juni 2014, blev der blandt andet indført en ny
opfølgningsmodel i sygedagpengeforløb, der forventes
at vare over 8 uger. Efter denne model skal den sygemeldte have
været hos lægen inden den første
opfølgningssamtale i kommunen med henblik på at
indhente en attest til sygedagpengeopfølgning (herefter
kaldet LÆ 285). Den sygemeldte skal også have besvaret
en række spørgsmål om, hvordan sygdommen
påvirker arbejdet.
Der er siden gennemført en evaluering,
som viser, at lægeattesten i en række situationer ikke
er relevant, bl.a. i tilfælde, hvor den sygemeldte står
over for en forestående raskmelding, eller hvor der er tale
om alvorlig sygdom.
Der er med aftale om en ny og forbedret
arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet fra april 2019, indgået af daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, aftalt en justering af
brugen af lægeattesten, så det gøres frivilligt
for kommunen at indhente lægeattesten til første
opfølgningssamtale.
Lovforslaget har til formål at
gøre indhentelsen af oplysninger til den første
opfølgningssamtale mere enkel ved, at kommunen fremover ikke
i alle sager skal indhente en lægeattest, men kun i de
tilfælde, hvor kommunen vurderer, at der er behov for det,
eller den sygemeldte anmoder om det.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag om,
at henvisningerne til midlertidig arbejdsmarkedsydelse i lov om
sygedagpenge udgår, idet den sidste (teoretiske) person har
forladt ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli
2018.
Det foreslås, at de ovenfor nævnte
ændringer skal gælde fra den 1. januar 2020.
Endelig indeholder lovforslaget sproglige
tilretninger som følge af, at kommunerne i foråret
2020 forventes at overgå til et nyt kommunalt
sygedagpengesystem. Dette medfører blandt andet, at det
oplysningsskema, som en sygemeldt har pligt til at udfylde, efter
overgangen til det nye sygedagpengesystem ikke længere sendes
fra eller gøres klart i Nemrefusion efter anmeldelsen til
Nemrefusion, men sendes fra kommunen, når anmeldelsen er
modtaget. Tilsvarende gælder for det underretningsbrev, som i
dag sendes fra Nemrefusion som følge af en arbejdsgivers
eller arbejdsløshedskasses anmeldelse af borgerens
sygefravær.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
tidspunktet for disse sproglige ændringer i lovforslaget.
Herved sikres, at ikrafttrædelsen af disse ændringer
følger tidspunktet for kommunernes overgang til det nye
kommunale sygedagpengesystem.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. En enklere
tilrettelæggelse af første
sygedagpengeopfølgning
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler anmoder
kommunen, til brug for den første opfølgning, jf.
§ 13 b i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
68 af 25. januar 2019, om en lægeattest fra den sygemeldtes
praktiserende læge, hvis den sygemeldte ikke forventer at
blive fuldt ud raskmeldt inden for otte uger regnet fra
første fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde
lægens vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde
og eventuelle behov for skånehensyn.
Den sygemeldte skal efter anmodning fra
kommunen medvirke til, at den sygemeldtes praktiserende læge
kan udarbejde en lægeattest til brug for den første
opfølgning i kommunen.
Der indsamles med
lægeerklæringerne oplysninger om den sygemeldte i
medfør af den gældende bestemmelse i lov om
sygedagpenge §§ 11 a - 11 c. Der indsamles bl.a.
helbredsoplysninger, som er omfattet af
databeskyttelsesforordningens (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF) art. 9 om særlige
kategorier af personoplysninger. I forbindelse med udarbejdelsen af
Justitsministeriets betænkning over
databeskyttelsesforordningen - og de retlige rammer i dansk ret,
betænkning nr. 1565, har Beskæftigelsesministeriet
vurderet, at den eksisterende lovgivning kunne opretholdes,
når databeskyttelsesforordningen fandt anvendelse, herunder
at der var hjemmel til at behandle personoplysninger i
databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, c og e, samt
i art. 9, stk. 2, litra a, b, f og g, jf. betænkning nr. 1565
om databeskyttelsesforordningen, Bog III, del II, s. 40.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I en evaluering af ordningen om at indhente en
lægeattest med vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og eventuelle behov for skånehensyn (LÆ 285),
peger de adspurgte jobcentre på, at lægeattesten i en
række situationer ikke er relevant, bl.a. i tilfælde,
hvor den sygemeldte står over for en forestående
raskmelding, eller hvor der er tale om alvorlig sygdom.
Det foreslås derfor, at kommunen til
brug for den første opfølgning kun skal anmode om en
lægeattest (LÆ 285), hvis kommunen vurderer, at det er
nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Det foreslås samtidig, at kommunen i
tilknytning til den første opfølgning indhenter en
lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, jf.
§ 11 a, hvis den sygemeldte anmoder om det, og kommunen ikke
forud for opfølgningssamtalen har indhentet denne
attest.
Der ændres ikke ved den
grundlæggende karakter af databehandlingen ved det
nuværende lovforslag. Behandlingen af personoplysninger vil
fortsat ske i overensstemmelse med persondataforordningens art. 5,
herunder at de behandles lovligt, rimeligt og på en
gennemsigtig måde i forhold til den registrerede, og at de
anvendte persondata er tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles. Som følge af
regelændringerne forventes det, at der vil blive indhentet
færre lægeattester, når der skal foretages en
konkret vurdering, før der skal indhentes
helbredsoplysninger fra egen læge. Det er fortsat
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der er hjemmel til
behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens
art. 6, stk. 1, litra a, c og e, samt i art. 9, stk. 2, litra a, b,
f og g, jf. betænkning nr. 1565 om
databeskyttelsesforordningen, Bog III, del II, s. 40, jf. ovenfor
afsnit 2.1.1.
2.2. Ophævelse af reglerne om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 624 af 8. juni 2016 om et
fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem,
månedsudbetaling af dagpenge m.v., blev kapitel 9 b om
midlertidig arbejdsmarkedsydelse i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1213 af 11. oktober 2018, ophævet. I kapitel 9 b var
fastsat nærmere regler om midlertidig arbejdsmarkedsydelse
til personer, hvis toårige dagpengeret ville udløbe
eller var udløbet.
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse var en
ydelse, der blev udbetalt til ledige, hvis dagpengeret udløb
som følge af en afkortning af dagpengeperioden fra 4 til 2
år i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Personer, der modtog midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, har i henhold til de gældende regler i
sygedagpengeloven rettigheder, når de bliver uarbejdsdygtige
og omfattet af sygedagpengeloven.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den sidste person, der kunne blive omfattet af
kapitel 9 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., var en
dagpengemodtager, som opbrugte sin dagpengeret på 2 år
(+ evt. midlertidig forlængelse af dagpengeperioden) den 3.
juli 2016.
Særordninger og overgangsordninger
betyder, at den sidste (teoretiske) person har forladt ordningen om
midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018. Det har ikke
været muligt at modtage midlertidig arbejdsmarkedsydelse
efter denne dato.
Da den sidste person har forladt ordningen om
midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018, foreslås
det, at relevante bestemmelser i sygedagpengeloven
konsekvensrettes, så der ikke længere henvises til
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelser og de rettigheder,
der fulgte med ordningen.
2.3. Sproglige
ændringer som følge af nyt sygedagpengesystem i
landets kommuner
2.3.1. Gældende ret
Kommunernes administration i forbindelse med
oprettelse af sygedagpengesager er blevet digitaliseret gennem de
senere år. Det er sket ved oprettelse af den digitale
indberetningsløsning Nemrefusion og den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Reglerne om Nemrefusion findes i lov om
digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær
og anmodning om refusion og tilskud m.v. (Nemrefusion), jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 20. juni 2018. Kommunerne har
pligt til at modtage indberetning af sygefravær og
dokumentation via Nemrefusion til brug for kommunens
sagsbehandling. Det er den enkelte kommune, som er dataansvarlig
efter persondataloven for de data i Nemrefusion, som skal anvendes
i kommunernes sagsbehandling.
Den 1. september 2011 blev det obligatorisk
for arbejdsgivere, arbejdsløshedskasser og
selvstændige erhvervsdrivende at foretage anmeldelse af
sygefravær ved brug af Nemrefusion. Arbejdsgiveren skal
ligeledes anvende Nemrefusion ved anmodning om
sygedagpengerefusion.
Efter sygefraværet er blevet anmeldt,
sender Nemrefusion et underretningsbrev til den sygemeldte med
information om arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens
anmeldelse samt de oplysninger, arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet i den forbindelse.
Tilsvarende sendes et underretningsbrev til den sygemeldte med
information om arbejdsgiverens anmodning om refusion samt de
oplysninger, arbejdsgiveren har afgivet i den forbindelse. Den
sygemeldte har pligt til at give besked til kommunen, hvis
pågældende ikke er enig i de oplysninger,
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har afgivet.
Med lov nr. 269 af 27. marts 2012 om
ændring af frister for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om sygedagpenge m.v. for bedre at udnytte den digitale
indberetningsløsning (SDPI-løsningen), blev det med
virkning fra den 2. juli 2012 besluttet, at oplysningsskemaet, som
sendes til den sygemeldte efter anmeldelse af sygefraværet,
skulle sendes fra Nemrefusion umiddelbart efter anmeldelse af
sygefraværet i Nemrefusion. Dermed blev sikret, at den
sygemeldte alene modtager ét samlet brev i starten af
fraværsperioden, og ikke først et underretningsbrev
(som blev afsendt fra Nemrefusion) og dernæst et
oplysningsskema, som blev afsendt fra kommunen, når sagen var
oprettet i kommunens fagsystem.
Med lov nr. 742 af 1. juni 2015 om
ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger,
anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder, blev
der med virkning fra den 1. december 2015 indført pligt til
obligatorisk digital selvbetjening for sygedagpengemodtagere, hvis
sag er blevet anmeldt digitalt via Nemrefusion.
Krav om digital selvbetjening gælder ved
borgerens udfyldelse af oplysningsskema, anmodning om sygedagpenge
og ved afgivelse af oplysninger, når den sygemeldte ikke er
enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet i Nemrefusion i forbindelse
med anmeldelsen af den sygemeldtes sygefravær eller ved
arbejdsgiverens anmodning om refusion. Den sygemeldte skal anvende
selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær, hvor
pågældende kan se underretningsbrevet, kan udfylde
oplysningsskemaet samt anmodningen om sygedagpenge, når den
sygemeldte sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion.
Er sygefraværet undtagelsesvis ikke
anmeldt til kommunen via Nemrefusion, er det ikke muligt for den
sygemeldte at tilgå Mit Sygefravær.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er udviklet et nyt kommunalt fagsystem
på sygedagpengeområdet - kommunernes sygedagpengesystem
- som forventes idriftsat i alle kommunerne i foråret 2020.
Kommunernes sygedagpengesystem vil modtage anmeldelse om
sygefravær fra Nemrefusion, og den sygemeldte vil fortsat
skulle anvende den digitale selvbetjeningsløsning Mit
Sygefravær. Med kommunernes sygedagpengesystem vil det ikke
være Nemrefusion, som sender oplysningerne til den sygemeldte
i Mit Sygefravær, men kommunen via kommunernes
sygedagpengesystem.
Udsendelse af oplysningsskema fra kommunernes
sygedagpengesystem vil sikre, at der alene sendes ét
oplysningsskema til den sygemeldte, som er sygemeldt fra flere
arbejdsgivere. Ved at kommunernes sygedagpengesystem udsender
oplysningsskema og underretningsbrev, kan kommunen
gennemføre partshøringen af evt. manglende opfyldelse
af beskæftigelseskravet i én og samme arbejdsgang.
Dermed kan kommunerne spare op til 8 arbejdsdage i forhold til
processen i dag, og den sygemeldte får kun ét brev fra
kommunen i stedet for to.
Med det nye sygedagpengesystem vil
oplysningsskemaet i alle sager - både sager, hvor
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, og sager, som
undtagelsesvis oprettes manuelt i kommunen - blive sendt fra
kommunen til den sygemeldte via den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær. Der er derfor
behov for at tilpasse ordlyden i sygedagpengeloven, så det
ikke længere fremgår af loven, at det er Nemrefusion,
som sender oplysningsskemaet. Endvidere skal det fremgå af
loven, at alle sygemeldte skal udfylde oplysningsskemaet digitalt,
i stedet for som hidtil, at oplysningsskemaet skal udfyldes
digitalt, når sagen er anmeldt via Nemrefusion.
Endelig betyder det, at det i en række
bestemmelser i loven fremover skal fremgå, at der sendes et
underretningsbrev til den sygemeldte fra kommunen, og ikke at
underretningsbrevet sendes fra Nemrefusion.
Der er med de foreslåede ændringer
således tale om at tilpasse ordlyden i bestemmelserne,
så de beskriver, hvad der sker, men ikke hvilket system, der
sendes fra.
Ændringerne har ikke betydning for de
rettigheder og pligter, den sygemeldte i øvrigt har efter
sygedagpengeloven. Forslaget ændrer således ikke
på, hvem som skal udfylde et oplysningsskema, fristen for
udfyldelse af skemaet eller på mulighederne for at blive
fritaget for at udfylde skemaet digitalt.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at forslaget om at
gøre det frivilligt for kommunerne at indhente en
lægeattest til brug for den første
opfølgningssamtale vil medføre en reduktion i
kommunernes brug af LÆ 285 attester.
Det skønnes, at forslaget vil
medføre en årlig mindreudgift på 41,7 mio. kr.
for kommunerne.
I nedenstående tabel er de samlede
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
opsummeret.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser | Mio. kr. 2019 pl | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 og frem | Stat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kommuner | -41,7 | -41,7 | -41,7 | -41,7 | -41,7 | I alt | -41,7 | -41,7 | -41,7 | -41,7 | -41,7 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslagets indhold betyder, at der ikke vil
ligge objektive kriterier til grund, når det vurderes, om der
er behov for at indhente en lægeerklæring. Det
fremgår bl.a. af forslagets § 1, nr. 1, at kommunen skal
vurdere, om en sag er tilstrækkeligt belyst i forhold til
kommunens visitation og opfølgning. Det fremgår
endvidere af lovforslagets § 1, nr. 4, at kommunen vurderer,
om det er nødvendigt at anmode om en lægeattest fra
den sygemeldtes praktiserende læge. Det vurderes, at hensynet
til det fagprofessionelle skøn vejer tungere end hensynet
til brug af objektive kriterier.
Lovforslaget har ikke i øvrigt
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det følger af lovforslagets § 1,
nr. 4, at kommunen til brug for den første opfølgning
skal anmode om en lægeattest fra den sygemeldtes
praktiserende læge, hvis kommunen vurderer, at det er
nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Borgerne fratages ikke retten til at få
indhentet en lægeattest, idet det følger af
lovforslagets § 1, nr. 5, at kommunen efter ønske fra
den sygemeldte i tilknytning til den første
opfølgning indhenter en lægeattest fra den sygemeldtes
praktiserende læge, når kommunen ikke forud for
opfølgningssamtalen har indhentet en.
Lovforslaget har ikke i øvrigt
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. september 2019 til den 30. september 2019 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension, BDO Kommunernes Revision,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Regioner, Danske Seniorer, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus,
DUKH, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring & Pension, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune,
Frie Funktionærer, Gartneri-, Land og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af fleks- og
skånejobbere, Landsforeningen for førtidspensionister,
LEV, Lægeforeningen, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Pension Danmark, Producentforeningen, Rigsrevisionen, SAND - De
hjemløses landsorganisation, Udbetaling Danmark, Vejle
Kommune, Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune og Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner: 41,7 mio. kr. Stat: Ingen Regioner: Ingen | Stat: Ingen Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgerne kan kræve, at kommunen skal
indhente en lægeattest, og ellers indhentes de, hvis kommunen
har brug for dem til at oplyse sagen tilstrækkeligt. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /-Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 10 a i
lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25.
januar 2019, tilrettelægges opfølgningen for
sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6,
eller § 24 b, stk. 1, således at kommunen i disse sager
hverken skal indhente 1) et oplysningsskema efter § 11, hvis
sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens
visitation og opfølgning, eller 2) en lægeattest efter
§ 11 a med lægens vurdering af den sygemeldtes
muligheder for at arbejde og eventuelle skånebehov, hvis
sagen er tilstrækkeligt lægeligt belyst, eller hvis der
alene er behov for lægelige oplysninger om, hvorvidt der er
tale om en livstruende, alvorlig sygdom.
Det foreslås i § 10 a, at for sygemeldte med ret til
sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1,
tilrettelægges opfølgningen således, at kommunen
ikke skal indhente et oplysningsskema efter § 11, hvis sagen
er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens visitation
og opfølgning.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 4, hvor det foreslås at nyaffatte § 11 a,
stk. 1, således at kommunen skal anmode om en
lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge,
når kommunen vurderer, det er nødvendigt, for at
opfølgningen kan finde sted på et tilstrækkeligt
oplyst grundlag. Nyaffattelsen af § 10 a er således en
følge af, at der fremover ikke længere er krav om, at
kommunen i alle sager skal indhente lægeattest fra
sygemeldtes praktiserende læge til brug for første
opfølgning i en sygedagpengesag.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 8,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, skal kommunen i løbende
sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding,
tilrettelægge og gennemføre et individuelt og
fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til
sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger.
Efter stk. 3 skal kommunen som led i
opfølgningsforløbet, uanset om der er tale om en hel
eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde
samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v.
og iværksætte den relevante indsats, herunder fremme
gradvis tilbagevenden til arbejdet.
Efter de gældende regler i § 11,
stk. 1, skal kommunen have et tilstrækkeligt oplyst grundlag
for at foretage visitering og opfølgning, herunder forberede
den første samtale samt vurdere retten til fulde eller
nedsatte sygedagpenge.
Efter de gældende regler i § 11,
stk. 2, skal den sygemeldte udfylde et oplysningsskema med
relevante oplysninger, herunder om sygdommens betydning for den
sygemeldtes muligheder for at arbejde og sygdommens karakter, til
brug for kommunen. Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved
digital selvbetjening, jf. § 69 a, hvis sygefraværet er
anmeldt via Nemrefusion.
Efter gældende regler i § 11, stk.
3, skal kommunen sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved
anmeldelsen af sygefraværet i en løbende sag. Sker
anmeldelsen via Nemrefusion, sendes oplysningsskemaet fra
Nemrefusion til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen.
Efter de gældende regler i § 69 a,
stk. 1, skal udfyldt oplysningsskema efter § 11, stk. 2, hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, indgives til
kommunen digitalt ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening), i dette tilfælde Mit
Sygefravær.
Hvis kommunen finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må
forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunen
tilbyde, at oplysningsskemaet m.v. kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening, jf. § 69 a, stk.
2.
Er sygefraværet ikke anmeldt via
Nemrefusion, er der ikke mulighed for at udfylde oplysningsskemaet
via Mit Sygefravær. I denne situation sender kommunen et
oplysningsskema til den sygemeldte ved modtagelsen af den manuelle
anmeldelse af sygefraværet, og opretter en manuel sag. Den
sygemeldte skal returnere det udfyldte oplysningsskema til kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen, medmindre andet er aftalt med
kommunen.
Uanset om afsendelsen af brevet med skemaet er
sket fra Nemrefusion eller fra kommunen, skal oplysningsskemaet
være kommunen i hænde senest 8 dage efter afsendelsen.
Hvis fristen overskrides uden rimelig grund, bortfalder
sygedagpengene fra den dag, skemaet skulle have været
kommunen i hænde, jf. sygedagpengelovens § 21, til den
dag, hvor skemaet afleveres, dog senest 4 uger efter, at personen
har fået meddelelse om bortfaldet.
Det foreslås at nyaffatte § 11, stk. 2, 2. pkt., således at
udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved digital selvbetjening,
jf. § 69 a.
Forslaget er en konsekvens af den kommende
idriftsættelse af det nye kommunale sygedagpengesystem, som
vil gøre det muligt at oplysningsskemaet i alle sager -
både sager, hvor sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion, og sager, som oprettes manuelt i kommunen - sendes fra
kommunen til den sygemeldte via den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Forslaget betyder, at alle udfyldte
oplysningsskemaer fremover vil skulle indgives digitalt til
kommunen ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, medmindre
kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende
digital selvbetjening, og kommunen derfor skal tilbyde, at
oplysningsskemaet kan indgives på anden måde end ved
digital selvbetjening, jf. lovens § 69 a, stk. 2. Det vil
sige, at da også de sygemeldte, hvis sag bliver oprettet
manuelt i kommunen, fremover vil have adgang til at anvende den
digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, vil de
som udgangspunkt også få pligt til at anvende digital
selvbetjening.
Forslaget ændrer ikke på reglerne
om, hvem som skal udfylde et oplysningsskema, fristen for
udfyldelse af oplysningsskemaet eller på mulighederne for at
blive fritaget for at udfylde oplysningsskemaet digitalt via Mit
Sygefravær.
Der henvises til bemærkningerne i punkt
2.3.1.
Til nr. 3
Efter gældende regler i § 11, stk.
3, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, skal kommunen sende
oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelsen af
sygefraværet i løbende sager. Sker anmeldelsen via
Nemrefusion, sendes oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den
sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen, jf. § 11, stk. 3, 2.
pkt.
Det foreslås, at § 11, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af
indførelsen af det kommende nye kommunale
sygedagpengesystem. Som følge af det nye system vil
oplysningsskemaet i alle sager - både sager, hvor
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, og sager, som
undtagelsesvis oprettes manuelt - ikke blive sendt fra Nemrefusion,
men fra kommunen, dvs. når anmeldelse er kommet ind i det
kommunale sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på,
at oplysningsskemaet skal sendes til den sygemeldte ved anmeldelsen
af sygefraværet i en løbende sag, jf. lovens §
11, stk. 3, 1. pkt. Oplysningsskemaet vil således fortsat
blive sendt til den sygemeldte via den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær samtidig med
underretningsbrevet.
Der henvises til bemærkningerne i punkt
2.3.1.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 11 a,
stk. 1, i lov om sygedagpenge anmoder kommunen til brug for den
første opfølgning, jf. § 13 b, om en
lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge, hvis
den sygemeldte ikke forventer at blive fuldt ud raskmeldt inden for
otte uger regnet fra første fraværsdag.
Lægeattesten skal indeholde lægens vurdering af den
sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle behov for
skånehensyn.
Det foreslås i § 11 a, stk. 1, at kommunen, til brug
for den første opfølgning, jf. § 13 b, skal
anmode om en lægeattest med den praktiserende læges
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle behov for skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at
det er nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Forslaget medfører, at kommunen i den
enkelte sag skal vurdere, om der til brug for den første
opfølgning inden udgangen af 8. fraværsuge, regnet fra
1. fraværsdag, er behov for at indhente en lægeattest
til sygedagpengeopfølgning med den praktiserende læges
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle skånehensyn, (herefter kaldet LÆ 285). Hvis
kommunen ud fra oplysningsskemaet og sagens øvrige
oplysninger vurderer, at det ikke er nødvendigt at indhente
denne lægeattest, skal kommunen ikke indhente den.
Hvis kommunen på grund af oplysninger i
sagen vurderer, at der kan være behov for eksempelvis en
status på den sygemeldtes helbredstilstand, indhenter
kommunen en statusattest fra den sygemeldtes praktiserende
læge.
Baggrunden for forslaget er, at det i en
række situationer ikke vil være relevant at indhente
lægeattesten (LÆ 285). Det gælder bl.a. i de
situationer, hvor den sygemeldte står over for en
raskmelding.
Forslaget skal medvirke til en enklere
tilrettelæggelse af opfølgningen. Det skal samtidig
sikre, at en lægeattest kun indhentes, når kommunen
vurderer, at det er nødvendigt, for at opfølgningen
kan finde sted på et tilstrækkeligt oplyst
grundlag.
Til nr. 5
Der findes for nuværende ikke regler i
sygedagpengeloven, der giver den sygemeldte ret til at anmode om
indhentelse af en lægeerklæring (LÆ 285). Dette
skyldes, at det i dag er et krav, at kommunen indhenter en
lægeattest (LÆ285) forud for første
opfølgningssamtale.
Efter de gældende regler i § 11 b,
i lov om sygedagpenge, skal den sygemeldte efter anmodning fra
kommunen medvirke til, at den sygemeldtes praktiserende læge
kan udarbejde en lægeattest til brug for den første
opfølgning i kommunen, jf. § 13 b.
Det foreslås i § 11 c, at kommunen i tilknytning til
den første opfølgning indhenter en lægeattest
fra den sygemeldtes praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis
den sygemeldte anmoder om det, og kommunen ikke forud for
opfølgningssamtalen har indhentet en.
Det vil i en række situationer ikke
være relevant at indhente lægeattesten (LÆ
285).
En sygemeldt vil dog efter forslaget have krav
på at få indhentet en lægeattest fra sin
praktiserende læge med vurdering af den sygemeldtes
muligheder for at arbejde og behov for skånehensyn (LÆ
285). Det er en betingelse for den sygemeldtes ret til at anmode om
lægeattesten (LÆ 285), at den sygemeldte ikke tidligere
har fået indhentet en lægeattest (LÆ 285). Det
kan eksempelvis være tilfælde, hvor kommunen vurderer,
at indhentelse af lægeattesten ikke vil være
nødvendig, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Til nr. 6
Efter de gældende regler i § 24 a,
stk. 3, nr. 3, i lov om sygedagpenge er der for et ledigt medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, der har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de
første 14 dages sygdom efter § 62, stk. 3, eller §
52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1213 af 11. oktober 2018, ret til et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse fra første
fraværsdag efter udløbet af perioden med ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse.
Efter de gældende regler i § 33,
nr. 3, i lov om sygedagpenge indtræder retten til
sygedagpenge fra kommunen fra lønmodtagerens første
fraværsdag, efter at retten til arbejdsløshedsdagpenge
eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14
dages sygefravær fra arbejdsløshedskassen efter §
62, stk. 3, eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er ophørt.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor i § 24 a, stk. 3, nr. 3, og § 33, nr. 3, i lov om sygedagpenge, at
bestemmelserne konsekvensrettes, så henvisningen til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse og til § 52 h, jf. § 62,
stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
udgår.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i § 24 a,
stk. 3, nr. 4, i lov om sygedagpenge er der for et ledigt medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse, der ikke har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygdom, fordi
medlemmet arbejder på nedsat tid, eller fordi medlemmet
bliver syg på første ledighedsdag inden tilmelding som
jobsøgende på Jobnet, ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra
første fraværsdag.
Efter de gældende regler i § 38,
stk. 3, 2. pkt., skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge
fra kommunen, senest 3 uger efter at udbetalingen fra
arbejdsgiveren eller retten til arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær er ophørt, hvis lønmodtageren har
fået udbetalt sygedagpenge fra arbejdsgiveren i
arbejdsgiverperioden eller en del af denne eller
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær fra arbejdsløshedskassen.
Efter de gældende regler i § 51,
stk. 1, udbetales sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse med den sats, som personen på
første dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget pr.
dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, hvis den pågældende ikke havde
været syg.
Efter de gældende regler i § 51,
stk. 2, udbetales sygedagpenge til personer, der får ret til
sygedagpenge efter § 33, nr. 4, med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse.
Efter de gældende regler i § 51,
stk. 3, udbetales sygedagpenge til et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der bliver ledigt i
fraværsperioden, med den sats, som personen på
første dag med ret til sygedagpenge efter ansættelsens
ophør kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor i § 24 a, stk. 3, nr. 4, to steder i § 38, stk. 3, 2. pkt., og i § 51, stk. 1-3, at bestemmelserne
konsekvensrettes, så henvisningen til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 8
Efter de gældende regler i § 32,
stk. 1, nr. 3, i lov om sygedagpenge har en lønmodtager ret
til sygedagpenge fra kommunen, når den
pågældende, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var
indtrådt, ville have været berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., eller hvis personen på tidspunktet for
sygefraværets start er berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær, jf. § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor retten til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse ophører, jf. § 52 k i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., inden udløbet af de 14
dage.
Da den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018, er
bestemmelsen uden reelt indhold i dag.
Det foreslås derfor, at § 32, stk. 1, nr. 3, ophæves.
Lovens § 32, stk. 1, nr. 4-6 vil herefter
blive nr. 3-5.
Til nr. 9
Efter de gældende regler i § 32,
stk. 4, i lov om sygedagpenge fastsætter
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
skatteministeren regler om indberetning af timer til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015, for udbetalte
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udbetalte barselsdagpenge
efter barselsloven og udbetalte arbejdsløshedsdagpenge samt
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor, at § 32, stk. 4, konsekvensrettes, så
henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 10
Efter de gældende regler i § 35,
stk. 4, i lov om sygedagpenge skal et medlem, der er berettiget til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., anmelde sygefravær til
arbejdsløshedskassen på første
sygefraværsdag.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor, at § 35, stk. 4, ophæves.
Lovens § 35, stk. 5, vil herefter blive
stk. 4.
Til nr. 11
Det fremgår af § 40, stk. 5, og
§ 40 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge, at Nemrefusion sender
et underretningsbrev til den sygemeldte med information om
arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
refusionskravet samt de oplysninger, arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet i den forbindelse.
Tilsvarende gælder, når arbejdsgiveren via Nemrefusion
anmoder kommunen om refusion, jf. § 59, stk. 8.
Efter gældende regler i § 38, stk.
1, skal en lønmodtager anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning.
Det foreslås, at i § 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5, 2.
pkt., § 40 a, stk. 4, 2. pkt., og § 59, stk. 8, 2. pkt., ændres
»afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion«
til: »kommunens afsendelse af underretningsbrevet«.
Forslaget er en konsekvens af
indførelsen af det kommende nye kommunale
sygedagpengesystem. Som følge af det nye system vil
underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion - men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er
kommet ind i det kommunale sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på
pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt
2.3.1.
Til nr. 12
Efter gældende regler i § 38, stk.
1, i lov om sygedagpenge, skal en lønmodtager anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefraværet. Har lønmodtageren modtaget løn
under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode om
sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter afsendelse af
underretningsbrevet fra Nemrefusion på baggrund af
arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning.
Det foreslås i § 38, stk. 1, 2. pkt., at ændre
»afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion«
til: »kommunens afsendelse af underretningsbrevet«.
Forslaget er en konsekvens af
indførelsen af det kommende nye kommunale
sygedagpengesystem. Som følge af det nye system vil
underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion - men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er
kommet ind i det kommunale sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på
pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt
2.3.1.
Til nr. 13
Det fremgår af § 40, stk. 5, og
§ 40 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge, at Nemrefusion sender
et underretningsbrev til borgeren med information om
arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
refusionskravet, samt de oplysninger arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har afgivet i den forbindelse.
Tilsvarende gælder, når arbejdsgiveren via Nemrefusion
anmoder kommunen om refusion, jf. § 59, stk. 8.
Efter gældende regler i § 38, stk.
1, skal en lønmodtager anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning. Det fremgår af lovens § 38, stk. 2,
at anmodning om sygedagpenge skal ske ved digital selvbetjening,
jf. § 69 a.
Er der ikke udsendt et underretningsbrev fra
Nemrefusion trods lønmodtagerens eller den lediges
anmeldelse af sygefraværet til arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen, skal anmodningen om sygedagpenge ske
på en blanket som anvises af kommunen, jf. § 38, stk. 3.
I denne situation skal anmodningen ske senest 3 uger efter
første fraværsdag, når der anmodes om
sygedagpenge fra første fraværsdag.
Det foreslås, at "fra Nemrefusion"
udgår i § 38, stk. 3, 1. pkt.,
§ 40, stk. 5, 1. pkt., § 40 a, stk. 4, 1. pkt., og §
59, stk. 8, 1. pkt.
Forslaget er en konsekvens af
indførelsen af det kommende nye kommunale
sygedagpengesystem. Som følge af det nye system vil
underretningsbreve ikke blive sendt fra Nemrefusion - men fra
kommunen, når anmeldelsen eller refusionsanmodningen er
kommet ind i det kommunale sygedagpengesystem.
Der ændres ikke ved forslaget på
pligter og rettigheder for den sygemeldte.
Der henvises til bemærkningerne i punkt
2.3.1.
Til nr. 14
Efter de gældende regler i § 38,
stk. 4, i lov om sygedagpenge skal en person, som ikke er i aktuel
beskæftigelse hos en arbejdsgiver, og som ikke er
dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse
eller modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, anmode om
sygedagpenge hos kommunen senest 1 uge efter første
fraværsdag.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor, at § 38, stk. 4, 1. pkt., konsekvensrettes,
så henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse
udgår.
Til nr. 15
Efter gældende regler i § 40 a,
stk. 2, i lov om sygedagpenge skal arbejdsløshedskassen
anmelde et ledigt medlems sygefravær til medlemmets
opholdskommune, senest 1 uge efter at medlemmet har givet besked om
sygefraværet til arbejdsløshedskassen, når et
ledigt medlem ved sin anmeldelse af sygefravær efter §
35, stk. 3 eller 4, har oplyst at være delvis ledig.
Efter § 35, stk. 4, skal et medlem, der
er berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., anmelde sygefravær til
arbejdsløshedskassen på første
sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for sent, har
medlemmet først ret til sygedagpenge fra anmeldelsesdagen.
Det gælder dog ikke, hvis der foreligger en
fyldestgørende begrundelse for, at medlemmet ikke har
opfyldt kravet.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
I lovforslagets § 1, nr. 10
foreslås det at ophæve § 35, stk. 4. Det
foreslås derfor i § 40 a, stk.
2, at bestemmelsen konsekvensrettes, så henvisningen
til § 35, stk. 4 udgår.
Til nr. 16
Efter de gældende regler i § 53,
stk. 2, nr. 2, i lov om sygedagpenge beregnes sygedagpenge på
samme måde som ved fuldt fravær til
arbejdsløshedsdagpengemodtagere eller modtagere af
midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der bliver berettiget til
sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor at konsekvensrette
§ 53, stk. 2, nr. 2, så
henvisningen til midlertidig arbejdsmarkedsydelse udgår.
Til nr. 17
Efter de gældende regler i § 53 a,
stk. 2, i lov om sygedagpenge har en person ikke ret til
sygedagpenge for de dage, for hvilke der er ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de
første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, jf. § 52
h i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Den sidste (teoretiske) person har forladt
ordningen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor, at henvisningen til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse og til § 52 h udgår af
§ 53 a, stk. 2.
Til nr. 18
Efter de gældende regler i § 69 a,
stk. 1, i lov om sygedagpenge skal udfyldt oplysningsskema efter
§ 11, stk. 2, hvis sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion, indgives til kommunen digitalt ved anvendelse af den
digitale selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening), i dette tilfælde Mit
Sygefravær.
Hvis kommunen finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må
forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunen
tilbyde, at oplysningsskemaet m.v. kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening, jf. § 69 a, stk.
2.
Det foreslås, at "hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion" udgår af § 69 a, stk. 1.
Forslaget er en konsekvens af den kommende
idriftsættelse af det nye kommunale sygedagpengesystem, som
vil gøre det muligt, at oplysningsskemaet i alle sager -
både sager, hvor sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion, og sager, som oprettes manuelt i kommunen - sendes fra
kommunen til den sygemeldte via den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Forslaget betyder, at alle udfyldte
oplysningsskemaer fremover vil skulle indgives digitalt til
kommunen ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær, medmindre
kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende
digital selvbetjening, og kommunen derfor skal tilbyde, at
oplysningsskemaet kan indgives på anden måde end ved
digital selvbetjening, jf. lovens § 69 a, stk. 2.
Se i øvrigt bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Til §
2.
Det foreslås i stk.
1, at forslaget træder i kraft den 1. januar 2020, jf.
dog stk. 2.
Det betyder, at sygedagpengesager, der
indberettes til kommunen efter 1. januar 2020, vil være
omfattet af de nye regler, hvorefter lægeattesten kun skal
indhentes, hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt,
eller hvis den sygemeldte anmoder om det.
Det foreslås i stk.
2, at beskæftigelsesministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 2, 3, 11, 12
og 13. Bestemmelserne indeholder de sproglige rettelser i
sygedagpengeloven, som skal gælde fra tidspunktet, hvor
kommunerne tager det nye kommunale sygedagpengesystem i drift.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om sygedagpenge
ikke gælder eller kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 4 i
lov nr. 339 af 2. april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019
og § 3 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | § 10 a. For
sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6,
eller § 24 b, stk. 1, tilrettelægges opfølgningen
således, at kommunen i disse sager hverken skal
indhente 1) et oplysningsskema efter § 11,
hvis sagen er tilstrækkeligt belyst i forhold til kommunens
visitation og opfølgning, eller 2) en lægeattest efter § 11 a
med lægens vurdering af den sygemeldtes muligheder for at
arbejde og eventuelle skånebehov, hvis sagen er
tilstrækkeligt lægeligt belyst, eller hvis der alene er
behov for lægelige oplysninger om, hvorvidt der er tale om en
livstruende, alvorlig sygdom. | | 1. § 10 a, affattes således: »§ 10
a. For sygemeldte med ret til sygedagpenge efter § 24
a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, tilrettelægges
opfølgningen således, at kommunen ikke skal indhente
et oplysningsskema efter § 11, hvis sagen er
tilstrækkelig belyst i forhold til kommunens visitation og
opfølgning.« | | | | § 11.
Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at
foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den
første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte
sygedagpenge. Stk. 2. Den
sygemeldte skal udfylde et oplysningsskema med relevante
oplysninger, herunder om sygdommens betydning for den sygemeldtes
muligheder for at arbejde og sygdommens karakter, til brug for
kommunen. Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved digital
selvbetjening, jf. § 69 a, hvis sygefraværet er anmeldt
via Nemrefusion. Stk. 3.
--- | | 2. § 11, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: »Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske
ved digital selvbetjening, jf. § 69 a.« | | | | § 11.
--- Stk. 2
--- Stk. 3.
Kommunen skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved
anmeldelse af sygefravær i løbende sager medmindre
oplysningsskemaet i medfør af regler fastsat efter §
10, stk. 2, er sendt til den sygemeldte i forbindelse med anmodning
om tidlig opfølgning efter §§ 7 c og 7 d. Sker
anmeldelsen via Nemrefusion, sendes oplysningsskemaet fra
Nemrefusion til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen. Den
sygemeldte skal svare senest 8 dage efter afsendelsen af
oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med kommunen. | | 3. § 11, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 11 a.
Kommunen anmoder til brug for den første opfølgning,
jf. § 13 b, om en lægeattest fra den sygemeldtes
praktiserende læge, hvis den sygemeldte ikke forventer at
blive fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra første
fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde lægens
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og
eventuelle behov for skånehensyn. Stk. 2-4
--- | | 4. § 11 a, stk. 1, affattes
således: »§ 11 a. Kommunen skal til brug for den
første opfølgning, jf. § 13 b, anmode om en
lægeattest med den praktiserende lægens vurdering af
den sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle behov for
skånehensyn, hvis kommunen vurderer, at det er
nødvendigt, for at opfølgningen kan finde sted
på et tilstrækkeligt oplyst grundlag. « | | | | | | 5. Efter §
11 b indsættes: »§ 11
c. Kommunen indhenter i tilknytning til den første
opfølgning en lægeattest fra den sygemeldtes
praktiserende læge, jf. § 11 a, hvis den sygemeldte
ønsker det, og kommunen ikke forud for
opfølgningssamtalen har indhentet en.« | | | | § 24 a.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. I
følgende tilfælde er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
på et tidligere tidspunkt end efter stk. 2: 1-2) --- 3) For et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de
første 14 dages sygdom efter § 62, stk. 3, eller §
52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra
første fraværsdag efter udløbet af perioden med
ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse. 4) --- Stk. 4-7.
--- | | 6. I § 24 a, stk. 3, nr. 3, og § 33, nr. 3, udgår »eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »eller § 52
h, jf. § 62, stk. 3,«. | | | | § 33.
Retten til sygedagpenge fra kommunen indtræder 1-2) --- 3) fra lønmodtagerens første
fraværsdag, efter at retten til arbejdsløshedsdagpenge
eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14
dages sygefravær fra arbejdsløshedskassen efter §
62, stk. 3, eller § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er ophørt, eller 4) --- | | | | | | § 24 a.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. I
følgende tilfælde er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
på et tidligere tidspunkt end efter stk. 2: 1-3) --- 4) For et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der ikke har ret til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygdom, fordi
medlemmet arbejder på nedsat tid, eller fordi medlemmet
bliver syg på første ledighedsdag inden tilmelding som
jobsøgende på Jobnet, er der ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra
første fraværsdag. Stk. 4-7.
--- | | 7. I § 24 a, stk. 3, nr. 4, § 38, stk. 3, 2. pkt., og § 51, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt.,
og stk. 3, udgår »eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse«. | | | | § 38.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. Er der
ikke sendt et underretningsbrev fra Nemrefusion trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter første fraværsdag, når
lønmodtageren skal modtage sygedagpenge fra kommunen fra
første fraværsdag. Har lønmodtageren fået
udbetalt sygedagpenge fra arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden
eller en del af denne eller arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær fra arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen, senest 3
uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren eller retten til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær er ophørt. Anmodning sker i dette
tilfælde ved at udfylde en blanket, som udleveres af
kommunen. Stk. 4-8.
--- | | | | | | § 51.
Sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse udbetales med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, hvis den pågældende ikke havde
været syg, jf. dog stk. 2 og 3 og § 53 a. Til personer,
der ved deltagelse i aktiviteter efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats modtager ydelser, som træder i
stedet for arbejdsløshedsdagpenge, udgør
sygedagpengene et beløb svarende til den aktuelle
indtjening, dog maksimalt det højeste
sygedagpengebeløb. Stk. 2.
Sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 33 a
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, beregnes dog efter
stk. 1 på samme måde, som hvis den
pågældende ikke deltog i tilbuddet, jf. dog § 53
a. Sygedagpenge til personer, der får ret til sygedagpenge
efter § 33, nr. 4, udbetales med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse. Stk. 3.
Sygedagpenge til et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der bliver ledigt i
fraværsperioden, udbetales med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge efter
ansættelsens ophør kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse. Stk. 4.
--- | | | | | | § 32. En
lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når
den pågældende 1- 2) --- 3) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var
indtrådt, ville have været berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller hvis personen på tidspunktet for
sygefraværets start er berettiget til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær, jf. § 52 h, jf. § 62, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor retten til midlertidig
arbejdsmarkedsydelse ophører, jf. § 52 k i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., inden udløbet af de 14
dage. 4-7) --- Stk. 2-5.
--- | | 8. § 32, stk. 1, nr. 3,
ophæves. Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5. | | | | § 32.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med skatteministeren regler om indberetning af timer til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, for udbetalte
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udbetalte barselsdagpenge
efter barselsloven og udbetalte arbejdsløshedsdagpenge og
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Stk. 5.
--- | | 9. I § 32, stk. 4, udgår »og
midlertidig arbejdsmarkedsydelse«. | | | | § 35.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4. Et
medlem, der er berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal anmelde
sygefravær til arbejdsløshedskassen på
første sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for
sent, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra
anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger en
fyldestgørende begrundelse for, at medlemmet ikke har
opfyldt kravet. Stk. 5.
--- | | 10. § 35, stk. 4, ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 4. | | | | § 38.
Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning. Stk. 2-8.
--- | | 11. I § 38, stk. 1, 1. pkt., § 40, stk. 5, 2.
pkt., § 40 a, stk. 4, 2. pkt. ,og § 59, stk. 8, 2. pkt., ændres
»afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion«
til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«. | | | | § 40.
--- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion
orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelse af sygefraværet. Er
lønmodtageren ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne
oplysninger, skal lønmodtageren senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf.
§ 69 a. | | | | | | § 40 a.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Medlemmet skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelsen af sygefraværet. Er medlemmet
ikke enig i de af arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger,
skal medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre kommunen
opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. §
69 a. | | | | | | § 59.
--- Stk. 2-7.
--- Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion
orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet til
Nemrefusion ved anmodningen om refusion. Er lønmodtageren
ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre kommunen
opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. §
69 a. | | | | | | § 38.
Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
Nemrefusion på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning. Stk. 2.
--- | | 12. I § 38, stk. 1, 2. pkt., ændres
»afsendelse af underretningsbrevet fra Nemrefusion«
til: »kommunens afsendelse af
underretningsbrevet«. | Stk. 3. Er der
ikke sendt et underretningsbrev fra Nemrefusion trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter første fraværsdag, når
lønmodtageren skal modtage sygedagpenge fra kommunen fra
første fraværsdag. Har lønmodtageren fået
udbetalt sygedagpenge fra arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden
eller en del af denne eller arbejdsløshedsdagpenge eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær fra arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen, senest 3
uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren eller retten til
arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages
sygefravær er ophørt. Anmodning sker i dette
tilfælde ved at udfylde en blanket, som udleveres af
kommunen. Stk. 4-8.
--- | | 13. I § 38, stk. 3, 1. pkt., § 40, stk. 5, 1.
pkt., § 40 a, stk. 4, 1. pkt. ,og § 59, stk. 8, 1 pkt., udgår
»fra Nemrefusion«. | | | | § 40.
--- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion
orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelse af sygefraværet. Er
lønmodtageren ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne
oplysninger, skal lønmodtageren senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre
kommunen opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf.
§ 69 a. | | | | | | § 40 a.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Medlemmet skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion orienteres
om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har afgivet til
Nemrefusion ved anmeldelsen af sygefraværet. Er medlemmet
ikke enig i de af arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger,
skal medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre kommunen
opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. §
69 a. | | | | | | § 59.
--- Stk. 2-7.
--- Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra Nemrefusion
orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet til
Nemrefusion ved anmodningen om refusion. Er lønmodtageren
ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra Nemrefusion gøre kommunen
opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. §
69 a. | | | | | | § 38.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4. En
person, som ikke er i aktuel beskæftigelse hos en
arbejdsgiver, og som ikke er dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse eller modtager midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, skal anmode om sygedagpenge hos kommunen
senest 1 uge efter første fraværsdag. Anmodningen om
sygedagpenge skal ske på en blanket, som udleveres af
kommunen. Stk. 5-8.
--- | | 14. I § 38, stk. 4, 1. pkt., udgår
»eller modtager midlertidig
arbejdsmarkedsydelse«. | | | | § 40 a.
--- Stk. 2.
Arbejdsløshedskassen skal anmelde sygefraværet til
medlemmets opholdskommune, senest 1 uge efter at medlemmet har
givet besked om sygefraværet til arbejdsløshedskassen,
når et ledigt medlem ved sin anmeldelse af sygefravær
efter § 35, stk. 3 eller 4, har oplyst at være delvis
ledig. Stk. 3-4.
--- | | 15. I § 40 a, stk. 2, udgår »eller
4«. | | | | § 53.
--- Stk. 2.
Sygedagpengene beregnes dog på samme måde som ved fuldt
fravær til 1) --- 2) arbejdsløshedsdagpengemodtagere
eller modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der bliver
berettiget til sygedagpenge på grund af delvis
uarbejdsdygtighed, og 3) --- Stk. 3.
--- | | 16. I § 53, stk. 2, nr. 2, udgår
»eller modtagere af midlertidig
arbejdsmarkedsydelse«. | | | | § 53 a.
--- Stk. 2. En
person har ikke ret til sygedagpenge for de dage, for hvilke der er
ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse fra arbejdsløshedskassen under de
første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, jf. § 52
h i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. | | 17. I § 53 a, stk. 2, udgår »eller
midlertidig arbejdsmarkedsydelse« og »jf. § 52
h«. | | | | § 69 a.
Udfyldt oplysningsskema efter § 11, stk. 2, hvis
sygefraværet er anmeldt via Nemrefusion, anmodning om
sygedagpenge fra kommunen efter § 38, stk. 2, og meddelelser
efter § 40, stk. 5, § 40 a, stk. 4, og § 59, stk. 8,
skal indgives til kommunen ved anvendelse af den digitale
løsning, som kommunen stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Oplysningsskemaer, anmodninger og meddelelser, der
ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af kommunen, jf.
dog stk. 2 og 3. Stk. 2 - 4
--- | | 18. I § 69 a, stk. 1, 1. pkt., udgår
», hvis sygefraværet er anmeldt via
Nemrefusion«. |
|