Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer, at andelen af avancerede
biobrændstoffer nedsættes, idet ministeren vurderer, at
avancerede biobrændstoffer bliver uforholdsmæssigt dyre
i 2020, jf. biobrændstofslovens § 3, stk. 10, nr. 2. V
og DF havde gerne set et højere krav til andelen af
avancerede biobrændstoffer, og på trods af flere
spørgsmål har ministeren i sine svar ikke klart kunnet
redegøre for, hvorfor avancerede biobrændstoffer
forventes at blive uforholdsmæssigt dyrere, og for
beregninger af de økonomiske konsekvenser for det specifikke
iblandingskrav. I den forbindelse udtrykker V og DF kritik af, at
processen har været præget af mangelfulde og
ufuldstændige oplysninger, særlig med hensyn til
tilgængeligheden af avancerede biobrændstoffer.
V og DF udtrykker desuden undren over, at
ministeren på trods af opfordringer hertil ikke
sideløbende med nærværende lovgivning har
indkaldt til forhandlinger om en langsigtet plan for alternative
brændstoffer i transportbranchen efter 2020.
Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget anerkender, at
nærværende lovgivning sker for at indfri Danmarks
forpligtigelse i VE-direktivet om 10 pct. vedvarende energi i
transportsektoren i 2020, men anser den aktuelle løsning som
værende beklagelig og en konsekvens af den tidligere
regerings manglende rettidige indsats for at elektrificere
transporten. RV og SF ønsker at understrege, at dette
lovforslag ikke er at betragte som en holdbar løsning for
den grønne omstilling af transporten. Derfor bør
arbejdet med en mere langsigtet løsning med hensyn til
anvendelsen af VE-brændstoffer i transportsektoren for den
efterfølgende periode med fokus på CO2-fortrængning ske hurtigst
muligt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
vedstår gerne, at efterlevelse af VE-direktivet med 10 pct.
vedvarende energi i transportsektoren er en del af energiaftalen
fra 2012, som Enhedslisten er med i.
Enhedslisten kan konstatere, at den
tidligere regering fra 2015 til 2019 intet har gjort for at sikre
en bæredygtig udvikling af transportsektoren, herunder at
sikre en øget elektrificering af den kollektive trafik og
bilparken. Tværtimod lempede den tidligere regering
registreringsafgifterne på store diesel- og benzinbiler med
den konsekvens, at CO2-udslippet fra
nyindregistrerede biler er steget fra 105 g pr. kilometer i januar
2017 til 113 g pr. kilometer i august 2019. Samtidig efterlader den
tidligere regering en ubetalt regning på 300 mio. kr. som
følge af de lavere registreringsafgifter.
Sidste svigt i den tidligere regerings
manglende bestræbelser på at leve op til VE-direktivets
målsætninger skete i oktober-november 2018, hvor
forhandlinger om fremme af lavemissionsbiler og forhøjelser
af iblandingskravet blev afviklet, og hvor der på trods af
stor velvilje og iderigdom til konkrete løsninger fra mange
partier ingen fremskridt skete i forhold til opfyldelse af
VE-direktivet.
Derfor har den nuværende regering
arvet en dårlig sag. Det har betydet, at der 14 dage
før nytår er fremlagt en hovsaløsning på
VE-direktivet, hvor iblanding af
førstegenerationsbiobrændstoffer øges i
2020.
Dette lovforslag øger med stor
sandsynlighed CO2-belastningen
på globalt niveau, og da den såkaldte løsning
kun gælder i 2020, er det bogstavelig talt penge ud af
vinduet.
Det er vigtigt, at der udvikles
bæredygtige andengenerationsbiobrændstoffer. Dette
lovforslag sinker den udvikling ved direkte at sænke
iblandingskravet for netop andengenerationsbiobrændstoffer
fra 0,9 pct. til 0,15 pct. i 2020.
Enhedslisten mener, at Folketinget i tide
skulle have prioriteret elektrificering af transportsektoren,
både den kollektive og den individuelle, for derigennem at
leve op til VE-direktivet. I stedet har skiftende regeringers
manglende indsats resulteret i en løsning, der direkte
forsinker den grønne omstilling.
Samtidig vælges der en finansiering,
som tager 40 mio. kr. fra puljer, der kunne være gået
til at fremme bæredygtige løsninger, og derudover
lånes der 27 mio. kr. fra puljen til grøn transport i
2020, som reducerer mulighederne for at støtte den
nødvendige omstilling af transportsektoren næste
år.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. § 5, stk. 1, affattes således:
»Virksomheden sender årligt en rapport til klima-,
energi- og forsyningsministeren som dokumentation for, at
virksomheden det foregående kalenderår har opfyldt
forpligtelsen efter § 3, stk. 1 og 3, § 3 b, stk. 1,
eller regler udstedt i medfør af § 3, stk. 10, eller
§ 3 b, stk. 2-4.««
[Ændring af henvisninger]
Til § 2
2) I
nr. 1 ændres »og 10-14,« til: », 10-14, 16 og 17,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2-4« til: »jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
4) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 3, stk. 9, i
biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 17.
januar 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 3,
stk. 11, i biobrændstofloven som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2.«
[Lovteknisk ændring]
Til bilag 1
5) Del A, litra
n, affattes således:
»n)
Kolber, som er renset for majskerner«.
[Lovteknisk ændring]
6) I
Del A indsættes efter litra o som
nyt litra:
»p) Andet
celluloseholdigt nonfoodmateriale, jf. artikel 2, stk. 2, litra
s«.
[Ændring af fejl i bilag]
7) Fodnoten til Del B, litra b, affattes
således:
»(*)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1069/2009/EF af
21. oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter
og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om
ophævelse af forordning nr. 1774/2002/EF (forordningen om
animalske biprodukter) (EUT L 300 af 14.11.2009, s. 1).«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indeholder en
nyaffattelse af biobrændstoflovens § 5, stk. 1.
Forslaget om nyaffattelse skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 2.
Ved en fejl henvises der i § 5, stk.
1, til § 3, stk. 8, der med L 51 bliver til § 3, stk. 10.
Henvisningen forslås derfor ændret til § 3, stk.
10. Med L 51 foreslås biobrændstoflovens § 11
ophævet; derfor foreslås det endvidere, at henvisningen
til § 11 i § 5, stk. 1, udgår. Endelig indeholder
nyaffattelsen den ændring i § 5, stk. 1, som blev
vedtaget med § 1, nr. 16, i lov nr. 1754 af 27. december 2016
om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer
og om reduktion af drivhusgasser fra transport. § 1, nr. 16,
indeholder en ændring i biobrændstoflovens § 5,
stk. 1, hvor en henvisning til § 3, stk. 1, ændres til
også at omfatte stk. 3. Ændringen træder i kraft
den 1. januar 2020, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1754 af 27.
december 2016. Ændringen i § 1, nr. 16, er stadig
relevant og foreslås derfor at indgå i nyaffattelsen af
§ 5, stk. 1.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indeholder en
ophævelse af § 1, nr. 16 og 17, i lov nr. 1754 af 27.
december 2016 om ændring af lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport.
§ 1, nr. 16, indeholder en
ændring i biobrændstoflovens § 5, stk. 1, hvor en
henvisning til § 3, stk. 1, ændres til også at
omfatte stk. 3. Ændringen træder i kraft den 1. januar
2020, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1754 af 27. december
2016.
§ 1, nr. 17, indeholder en
ændring i biobrændstoflovens § 5, stk. 1, hvor en
henvisning til § 3, stk. 8, ændres til § 3, stk. 9.
Ændringen træder i kraft den 1. januar 2020, jf. §
2, stk. 2, i lov nr. 1754 af 27. december 2016.
Ophævelsen af § 1, nr. 16 og 17,
skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, hvor
det foreslås, at § 5, stk. 1, nyaffattes. Nyaffattelsen
af § 5, stk. 1, indeholder ændringen som vedtaget i
§ 1, nr. 16, mens § 1, nr. 17, ikke længere er
relevant, da det gældende § 3, stk. 8, med L 51 bliver
§ 3, stk. 10.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en
ændring, da der i stk. 1 i ikrafttrædelsesbestemmelsen
(§ 3) i L 51, henvises til »jf. dog stk. 2-4«,
hvoraf stk. 3 og 4 ikke er undtagelsesbestemmelser til stk. 1. Det
foreslås derfor, at henvisningen ændres til »jf.
dog stk. 2«.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indeholder en
ændring af en henvisning. Med ændringsforslaget
tydeliggøres det, at der i § 3, stk. 4, henvises til
§ 3, stk. 11, som affattet med den foreslåede
ændring af biobrændstofloven (L 51).
Til nr. 5
Ændringsforslaget indeholder en
ændring i bilag 1, Del A, litra n, der indeholder en
fejlhenvisning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indeholder en
indsættelse af litra p i bilagets Del A, der ved en fejl ikke
er medtaget i bilaget.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indeholder en
ændring i fodnoten til bilag 1, Del B, litra b, der
indeholder en fejlhenvisning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november
2019 og var til 1. behandling den 21. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 31. oktober 2019 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 41. Den 18. november
2019 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputati?oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har
besvaret i et lukket samråd. Ministeren har
efterfølgende sendt det talepapir, der dannede grundlag for
ministerens mundtlige besvarelse, til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
26 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Tanja Larsson (S) Henrik Møller (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ida Auken (RV) fmd. Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Thomas
Danielsen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer
(V) nfmd. Morten Messerschmidt
(DF) Liselott Blixt (DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby
(KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |