Skriftlig fremsættelse (13. november
2019)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold,
selskabsskatteloven, lov om elforsyning og lov om varmeforsyning
(Hjemmel til forberedelse og implementering af justeret
økonomisk regulering af vandsektoren, mindre, forbrugerejede
vandselskabers mulighed for at udtræde af den
økonomiske regulering og skattepligt m.v.)
(Lovforslag nr. L 50)
Lovforslaget er første del af
implementeringen af den politiske aftale om justeret
økonomisk regulering af vandsektoren, der blev indgået
i efteråret 2018 mellem den daværende regering (V, LA,
K) og S, R, DF, SF samt EL. Hovedparten af de øvrige dele af
den politiske aftale implementeres ved et senere lovforslag, der
forventes fremsat i 2021.
Den samlede justerede regulering skal give
fleksibilitet til at investere i langsigtede og bæredygtige
løsninger, som understøtter høj kvalitet i
levering og miljø og lave priser til forbrugerne. Derfor
indebærer justeringen, at der indføres mere fleksible
økonomiske rammer, der tager højde for et
fluktuerende investeringsbehov på tværs af selskaberne
i sektoren og på tværs af tid. Derudover styrkes fokus
på forsyningssikkerhed og forbrugertilfredshed, idet
Forsyningssekretariatet på længere sigt får
mulighed for at stille krav hertil, således at
effektiviseringer ikke sker på bekostning af
forsyningssikkerheden og leveringskvaliteten.
Formålet med dette lovforslag er
på kort sigt at sikre de nødvendige hjemler til, at
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Forsyningssekretariatet
kan forberede gennemførelsen af de politisk besluttede
ændringer i den økonomiske regulering, som vil blive
udmøntet i et senere lovforslag. Der indsættes hjemmel
til, at Forsyningssekretariatet kan indhente nødvendige data
hos vandselskaberne til at udføre analyser inden for
vandsektoren. Der sikres også hjemmel til at ændre
bekendtgørelse om økonomiske rammer for
vandselskaber, så indfasningen af de nye regler lettes.
Lovforslaget gennemfører endvidere
første del af punkt 4 i den politiske aftale af 22. november
2018, som vedrører fleksibel reguleringsmodel for mindre,
forbrugerejede vandselskaber. Lovforslaget har således til
formål at give de mindre, forbrugerejede vandselskaber
mulighed for at opnå administrative lettelser ved træde
ud af den økonomiske regulering og selskabsskattepligt.
Lovforslaget indeholder samtidig justering
af reglerne om, hvornår et vandselskab bliver omfattet af
vandsektorloven, så reglerne i højere grad tager
højde for usædvanlige udsving i den årlige
debiterede vandmængde, f.eks. på grund af
tørke.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.