Fremsat den 2. oktober 2019 af kirkeministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
menighedsråd
(Valgret til personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne og
tilintetgørelse af valgkort og valglister)
§ 1
I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 772 af 24. juni 2013, som ændret
ved lov nr. 312 af 25. april 2018, foretages følgende
ændringer:
1. § 2,
stk. 3, ophæves.
2. I
§ 3, stk. 3, ændres
»arbejdsgiveres« til:
»arbejdsgiverens«.
3. § 22,
stk. 3, 2. pkt., affattes således: »Straks efter
klagefristens udløb, eller når endelig
afgørelse af klage over valget foreligger, sikrer
menighedsrådet, at valglister, valgkort, stemmesedler,
herunder brevstemmemateriale, samt det øvrige valgmateriale
tilintetgøres.«
4. I
§ 22, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Kirkeministeren fastsætter
nærmere regler om opbevaring og tilintetgørelse af
valgmateriale.«
§ 2
I lov nr. 312 af 25. april 2018 om
ændring af lov om valg til menighedsråd
(Orienteringsmøde, valgforsamling og mulighed for
afstemningsvalg m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 26, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2020.
Stk. 2. Loven finder
første gang anvendelse ved de ordinære valg til
menighedsråd i 2020.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Valgret og valgbarhed for personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Kirkeministeriets overvejelser | | | | 2.1.2.1. | Gruppen af personer, der er under
værgemål med fratagelsen af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6 | | | | 2.1.2.2. | Valgret til personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Nye procedurer for tilintetgørelse
af valglister, valgkort og øvrigt valgmateriale | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Kirkeministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Demokratiske principper taler for, at kredsen
af personer med valgret til et folkevalgt organ bør
være så bred som mulig. Regeringen ønsker, at
flest mulige inden for rammerne af grundloven skal have valgret til
landsdækkende valg i Danmark - også personer under
værgemål.
Det foreslås derfor at ændre lov
om valg til menighedsråd, således at personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, og som i øvrigt
opfylder valgretsbetingelserne, gives valgret ved valg til
menighedsråd.
Forslaget ligger i forlængelse af den
lovændring, der blev gennemført i 2016, for så
vidt angår kommunale og regionale valg samt valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet, og som betyder, at personer, der
er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, har valgret til disse valg.
Lovforslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med den lovændring, der blev
gennemført i 2018, for så vidt angår valg til
Folketinget, og som betyder, at personer, der er under
værgemål med delvis fratagelse af den retlige
handleevne, har valgret ved valg til Folketinget og ved
folkeafstemninger.
Med lov nr. 312 af 25. april 2018 blev der
indført en ny valgform, som indebærer, at
valgforsamling fra og med de ordinære valg til
menighedsråd i 2020 vil være den formelle hovedregel
modsat den hidtidige valgform, hvor den formelle hovedregel var
afstemningsvalg. Ved valgforsamlingen bliver menighedsrådet
valgt på et møde efter dialog og debat mellem de
opstillede kandidater og menigheden.
Til brug for kontrol af valgret på
valgforsamlingen vil der være behov for valglister til
samtlige menighedsrådskredse, og som i dag vil der være
behov for valglister og tilhørende valgkort i de
tilfælde, hvor der udløses afstemningsvalg i
menighedsrådskredsen.
Det vil fremover være Kirkeministeriet
(Folkekirkens It), der udvikler og driver systemet til dannelse af
valglister og valgkort til brug for menighedsrådsvalg,
hvilket betyder, at kommunerne ved de lokale folkeregistre fremover
ikke deltager i processen med udarbejdelse af valglister og
valgkort til disse valg. Det vil derfor fremover ikke være
relevant, at valglister og valgkort efter valget sendes retur til
folkeregistret med henblik på makulering. Det foreslås
derfor, at det fremover vil være menighedsrådene, der -
efter udløb af klagefristen og afgørelse af evt.
valgklager - skal sikre, at valglister, valgkort, stemmesedler m.v.
tilintetgøres.
I sammenhæng hermed foreslås det
ligeledes, at kirkeministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om opbevaring og tilintetgørelse af
valgmateriale.
Endvidere foreslås en ordensmæssig
ændring.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Valgret og
valgbarhed for personer under værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne
2.1.1. Gældende ret
Valgret ved valg til menighedsråd har
ethvert medlem af folkekirken, der på valgdagen er fyldt 18
år og har dansk indfødsret eller har haft fast
bopæl i riget uafbrudt i et år forud for valgdagen og
ikke er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6.
Valgmenighedsmedlemmer har ikke valgret. Det følger af
§ 2 i lov om valg til menighedsråd.
Den, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, har således ikke
valgret ved valg til menighedsråd, uanset at personen
opfylder de øvrige valgretsbetingelser, jf. lov om valg til
menighedsråd § 2, stk. 3.
Valgbar til menighedsråd er enhver, som
har valgret. Dog er præster, der er ansat i folkekirken ikke
valgbare, ligesom kirkefunktionærer, der er omfattet af
§ 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
Eftersom personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, ikke har valgret til valg til
menighedsråd, er de nævnte personer dermed heller ikke
valgbare til menighedsråd.
Menighedsrådet vælger en
valgbestyrelse, der består af 3 medlemmer, valgt efter
forholdstal af og blandt menighedsrådets medlemmer, jf. lov
om valg til menighedsråd § 6, stk. 1, 1. pkt.
Valgbestyrelsen vælges på menighedsrådets
konstituerende møde, jf. lov om valg til menighedsråd
§ 6, stk. 1, 3. pkt. Hvis der er færre end 3 medlemmer
af menighedsrådet, vælges valgbestyrelsens manglende
antal medlemmer af provstiudvalget blandt provstiudvalgets valgte
medlemmer, jf. lov om valg til menighedsråd § 6, stk.
4.
Deles en menighedsrådskreds,
vælger det hidtidige menighedsråd valgbestyrelsen for
den nyoprettede kreds blandt dennes valgberettigede beboere, jf.
lov om valg til menighedsråd § 6, stk. 1, 2. pkt.
Udgangspunktet er således, at
valgbestyrelsen består af menighedsrådsmedlemmer og kun
rent undtagelsesvis af personer, der ikke er medlemmer af
menighedsrådet. I givet fald er det en forudsætning, at
de pågældende er valgbare ved valg til
menighedsråd.
Personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan således ikke
vælges som medlemmer af valgbestyrelsen eller medvirke
på valgdagen som valgstyrere eller tilforordnede
vælgere.
Vælgere, der på grund af manglende
førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge
sig ind i stemmelokalet, i stemmerummet eller i øvrigt
afgive stemme på den foreskrevne måde, kan forlange at
få den fornødne hjælp til stemmeafgivningen af
en person, de selv har valgt, jf. den praksis, der er beskrevet i
pkt. 10.5. i cirkulære 9359 af 19. april 2016 om valg til
menighedsråd den 8. november 2016. Det er en betingelse, at
der samtidig medvirker en af valgbestyrelsen udpeget vælger
(eller en stemmemodtager ved brevstemmeafgivning).
Hvis det er nødvendigt, skal en
vælger have mulighed for at afgive stemme umiddelbart uden
for stemmelokalet, f.eks. i en bil parkeret ved afstemningsstedet
under overværelse af to valgstyrere eller tilforordnede
vælgere, der medvirker ved valget. Ønsker
vælgeren ikke at udpege en personlig hjælper, ydes
hjælpen af to af valgbestyrelsen udpegede vælgere.
Der har ikke i gældende ret været
fastsat regler om hjælp til stemmeafgivningen ved
valgforsamlingen. Det skyldes, at valgforsamlingen først er
indført med virkning fra de ordinære valg til
menighedsråd i 2020, jf. lov nr. 312 af 25. april 2018.
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
2.1.2.1. Gruppen af
personer, der er under værgemål med fratagelsen af den
retlige handleevne efter værgemålslovens §
6
Der er pr. 21. maj 2019 i alt 1.948 personer,
der i CPR er registreret med ophold i Danmark og som værende
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6.
Efter værgemålslovens § 5,
stk. 1, kan der iværksættes værgemål for
den, der på grund af sindssygdom, herunder svær demens,
eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt
svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
anliggender, hvis der er behov for det. Bestemmelsen
fastsætter således et retligt kriterium, medicinske
kriterier og et behovskriterium for at iværksætte
værgemål. Behovskriteriet betyder, at der alene skal
iværksættes værgemål efter
værgemålslovens § 5, hvis der er behov for det.
Personer, der er under værgemål efter
værgemålslovens § 5 er myndige, medmindre de
tillige er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. En person
under værgemål efter værgemålslovens §
5 kan således indgå retshandler på egen
hånd, og de kan stemme ved alle landsdækkende valg og
folkeafstemninger, herunder ved valg til menighedsråd,
såfremt de tillige opfylder de øvrige
valgretsbetingelser.
Det følger af
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., at den
retlige handleevne kan fratages i forbindelse med
værgemål efter § 5, der omfatter økonomiske
forhold, hvis dette er nødvendigt for at hindre, at den
pågældende udsætter sin formue, indkomst eller
andre økonomiske interesser for fare for at forringes
væsentligt, eller for at hindre økonomisk udnyttelse.
Endvidere følger det af værgemålslovens §
6, stk. 1, 2. pkt., at fratagelsen af den retlige handleevne kan
begrænses til at angå bestemte aktiver eller
anliggender (delvis fratagelse af handleevne). Den, der er frataget
handleevnen efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt., er umyndig, mens den, der delvist er frataget handleevnen,
jf. § 6, stk. 1, 2. pkt., er myndig, men ikke kan forpligte
sig ved retshandler eller råde over sin formue i det omfang,
det er bestemt.
I betænkning nr. 1247/1993 om
værgemål afgivet af Myndighedsudvalget nævnes som
målgruppe især personer, der enten er så aktive,
at der er behov for at hindre deres egne dispositioner, eller fordi
der er et behov for at beskytte personen imod udnyttelse (fra
familiemedlemmer, bekendte eller andre). Personer, der har et
beskyttelsesbehov i forhold til egne dispositioner beskrives
desuden i betænkningen som personer, der »færdes
uden for hjemmet eller institutionen og har tilstrækkelig
handlekraft til at give sig i kast med større køb
eller risikofyldte aftaler og har sådan en fremtræden,
at forretningsfolk og andre aftaleparter ikke fatter mistanke til,
at noget er galt«. Formålet er således at
undgå, at den pågældende indgår aftaler,
der medfører et økonomisk tab, eller lader sig
udnytte af andre mennesker.
Hvorvidt den gruppe af personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, såfremt de tillige
opfylder de øvrige valgretsbetingelser, rent faktisk vil
være i stand til at stemme, kan ikke vurderes. Det kan
formentlig antages, at persongruppen både omfatter personer,
der ikke vil være i stand til at udøve deres valgret
ved at afgive stemme, personer, der vil være i stand til at
stemme med hjælp, og personer, der vil være i stand til
at stemme på sædvanlig vis uden hjælp. For
så vidt angår reglerne om hjælp til
stemmeafgivningen henvises til afsnit 2.1.1.
Det har ikke været muligt at foretage
præcise beregninger af, hvor stor en del af det samlede antal
stemmeberettigede den persongruppe, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, vil udgøre. Dette
skyldes, at antallet af personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan ændre sig fra dag
til dag i både opad- og nedadgående retning. Derudover
er det uvist, om de personer, der er under værgemål med
fratagelse af de retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, opfylder de øvrige
valgretsbetingelser til valg til menighedsråd.
Baseret på oplysninger fra Danmarks
Statistik om medlemstal og aldersfordeling for befolkningen som
helhed er det opgjort, at der ved et valg til menighedsråd
vil være ca. 3,5 mio. stemmeberettigede vælgere. Hvis
persongruppen, der er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne, havde haft valgret ved valg til
menighedsråd og også på dette tidspunkt udgjorde
i alt 1.948 personer, ville denne persongruppe i alt have udgjort
mindre end 1 pct. af det samlede vælgertal. Et eventuelt fald
i valgdeltagelsen som følge af, at personer, der får
valgret med forslaget, ikke kan udnytte den, vil på den
baggrund være yderst marginalt.
2.1.2.2. Valgret
til personer, der er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne efter værgemålslovens §
6
Kirkeministeriet har på baggrund af
ovenstående overvejet, om det vil være
hensigtsmæssigt at give valgret til persongruppen, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, ved valg til
menighedsråd.
Det forhold, at personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, helt eller delvist ikke har
rådighed over deres egne økonomiske forhold, eller
på grund af sindssygdom, herunder svær demens,
hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt
svækket helbred, er ude af stand til at varetage sine
anliggender, er efter Kirkeministeriets opfattelse ikke en
afgørende hindring for at udøve valgretten. Som
anført kan der ydes hjælp til stemmeafgivningen,
herunder afkrydsning af stemmesedlen. Hjælp til at afkrydse
stemmestemmesedlen kan imidlertid kun ydes, hvis den
pågældende umiddelbart over for dem, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilken liste
eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at stemme.
Kirkeministeriet har på baggrund af
ovenstående overvejelser fundet det hensigtsmæssigt, at
der gives valgret til persongruppen, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, ved valg til
menighedsråd.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som i øvrigt
opfylder valgretsbetingelserne, får valgret ved valg til
menighedsråd.
Med forslaget får således enhver,
der på valgdagen er medlem af folkekirken, er fyldt 18
år og har dansk indfødsret eller har haft fast
bopæl i riget uafbrudt i et år forud for valgdagen,
valgret.
Personer under værgemål vil,
såfremt de har behov for det, kunne forlange hjælp til
stemmeafgivningen som enhver anden vælger, jf. afsnit
2.1.1.
Personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser, bliver således
ifølge forslaget ligeledes valgbare til menighedsråd.
Dette følger af lov om valg til menighedsråd § 3,
stk. 1, hvorefter personer, der har valgret ved valg til
menighedsråd, også er valgbare ved dette valg, jf. dog
lov om valg til menighedsråd § 3, stk. 2 og 3.
Hvis de pågældende vælges
til menighedsråd, vil de på lige fod med andre
menighedsrådsmedlemmer kunne vælges til
valgbestyrelsen. De pågældende vil ligeledes som
udgangspunkt kunne udpeges til at medvirke på valgdagen som
valgstyrere og tilforordnede vælgere. Valgbestyrelsen vil ved
valget af valgstyrere og tilforordnede vælgere lovligt kunne
lægge vægt på, at personerne skal kunne varetage
valgstyrernes og de tilforordnede vælgeres opgaver på
forsvarlig vis.
2.2. Nye procedurer
for tilintetgørelse af valglister, valgkort og øvrigt
valgmateriale
2.2.1. Gældende ret
Ved valget i 2020 vil der som led i valget
skulle afholdes en valgforsamling i alle sogne. Valgforsamlingen er
en del af den nye valgform, der blev indført ved lov nr. 312
af 25. april 2018 om ændring af lov om valg til
menighedsråd. På valgforsamlingen gennemfører de
stemmeberettigede vælgere afstemning om, hvem der skal
være medlemmer af menighedsrådet, og hvem der skal
være stedfortrædere. Der er mulighed for at
udløse et afstemningsvalg, jf. §§ 1, stk. 2, 6 a
stk. 6 og stk. 8 og 6 e i lov nr. 312 af 25. april 2018 om
ændring af lov om valg til menighedsråd.
Til brug for henholdsvis valgforsamlingen og
for et evt. afstemningsvalg udarbejder valgbestyrelsen en valgliste
over vælgerne i menighedsrådskredsen, jf. lov om valg
til menighedsråd § 7. Vælgerne optages på
valglisten i den menighedsrådskreds eller det sogn, hvor de
har fast bopæl, jf. lov om valg til menighedsråd §
8, stk. 1. Valglisten er således en liste over medlemmer af
folkekirken, som på valgdagen er fyldt 18 år, har
indfødsret eller har boet i Danmark i et år forud for
valgdagen, og som bor i sognet. Sognebåndsløsere
m.fl., der har valgt at udøve deres parlamentariske
rettigheder i et andet sogn end bopælssognet, optages
på valglisten i dette sogn (menighedsrådskreds) og
slettes fra valglisten i bopælssognet, jf. lov om valg til
menighedsråd § 5. Med virkning fra valget i 2020 er det
hensigten, at disse oplysninger fremgår direkte af CPR og
ikke som hidtil af SBL-protokollen.
Har flere sogne fælles
menighedsråd, udarbejdes særskilt valgliste for hvert
af de pågældende sogne, idet valgforsamlingen og et
evt. afstemningsvalg foretages separat for det enkelte sogn.
Valglisterne udarbejdes på grundlag af
oplysningerne i CPR, jf. lov om valg til menighedsråd §
8, stk. 5, der med ikrafttrædelsen af lov nr. 312 af 25.
april 2018 den 1. januar 2020 bliver stk. 2, og har hidtil skullet
bestilles hos KMD, der også udarbejder valgkort til den
enkelte vælger.
Det er valgbestyrelsens ansvar at bestille
valgliste og valgkort hos KMD via det lokale folkeregister, jf. den
praksis, der er beskrevet i pkt. 6.1. og 7.1. i cirkulære om
valg til menighedsråd den 8. november 2016. Efter valget skal
alt valgmateriale, herunder ugyldige, ombyttede og ikke udleverede
stemmesedler, afleveres af valgbestyrelsen til menighedsrådet
i en indpakning, der er forseglet og forsynet med påskrift om
indholdet. Straks efter klagefristens udløb, eller når
endelig afgørelse af klage over valget foreligger, afleverer
menighedsrådet valglister og valgkort til folkeregistret og
tilintetgør den øvrige del af materialet, jf. §
22, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd.
Kommunen er efter gældende praksis
forpligtet til at sørge for, at valglister og valgkort
makuleres.
2.2.2. Kirkeministeriets overvejelser
I 2014 annoncerede KOMBIT udbud på KMD's
monopolområde med henblik på at
konkurrenceudsætte større kommunale
IT-løsninger, herunder et nyt valgsystem, der skulle
afløse KMD Valg. KOMBIT's udbud blev vundet af DXC
Technology, som skal levere det nye valgsystem.
I forbindelse med udbuddet besluttede
Kommunernes Landsforening (KL), at det nye valgsystem alene skulle
kunne understøtte følgende fem typer af valg:
folketingsvalg, regionsrådsvalg, kommunalbestyrelsesvalg,
europaparlamentsvalg og folkeafstemninger.
Hidtil har menighedsrådsvalg ligesom
ældrerådsvalg været understøttet af KMD's
løsning, og i forbindelse med afviklingen af fremtidige
menighedsrådsvalg har Kirkeministeriet derfor haft
drøftelser med KL om muligheden for, at fremtidige valg til
menighedsråd kan understøttes af det nye
valgsystem.
Sideløbende med disse drøftelser
har Kirkeministeriet ligeledes overvejet, om ministeriet selv
skulle udvikle sit eget valgsystem. I disse overvejelser har
indgået, at Kirkeministeriet (Folkekirkens It) har betydelig
erfaring med IT-understøttelse og afholdelse af
menighedsrådsvalg og derfor vil have mulighed for at udvikle
en løsning, som dels tilgodeser den nye valgform til
menighedsrådsvalg, dels er billigere end det overslag, KL i
begyndelsen af 2019 fremsendte til Kirkeministeriet i forbindelse
med ovennævnte drøftelser.
KL har således i et overslag
anslået en udgift ved valget i 2020, som inklusive udgifter
vedr. sognebåndsløsere udgør ca. 16,7 mio. kr.
Heroverfor står, at Kirkeministeriet (Folkekirkens It)
tilbyder at udvikle værktøjer til gennemførelse
af valgforsamlinger og evt. afstemningsvalg, således at
udgiften ved valget i 2020 bliver ca. 4 mio. kr. (inkl. udgifter
vedr. sognebåndsløsere og en projektrisiko på op
til 15 pct.). Ved begge løsninger skal tillægges
udgifter til forsendelse af valgkort til vælgerne.
Udgiften ved valget 2024 vil være af
samme størrelsesorden, mens udgifterne fra 2028 vil
være ca. 14,2 mio. kr. ved KL's løsning og ca. 0,8
mio. kr. ved Kirkeministeriets løsning. Den samledes udgift
til de 3 kommende valg vil således være ca. 47,5 mio.
kr. for KL's løsning og ca. 8,8 mio. kr. ved
Kirkeministeriets løsning (beløb inkl. moms).
På den baggrund har Kirkeministeriet
valgt selv at udvikle en løsning til understøttelse
og afholdelse af menighedsrådsvalg. Det betyder, at
Kirkeministeriet ligeledes påtager sig opgaven med at
udarbejde valglister og valgkort. Udgifterne til afholdelse af valg
afholdes fortsat af menighedsrådene over kirkekasserne. Ved
udarbejdelse af valglister i den nye digitale løsning
anvendes eksisterende data fra CPR-registret, ligesom
SBL-protokollen omlægges således, at valglister kan
udtrækkes på grundlag af oplysninger i CPR/Den
elektroniske Kirkebog, som ligger i samme fysiske database.
På grundlag af et samlet udtræk
fra CPR/Den elektroniske Kirkebog dannes valglister og lister over
vælgere, som har løst sognebånd væk fra
deres eget bopælssogn og til afstemningskredse uden for
dette.
Valglisterne leveres til menighedsrådets
valgbestyrelse i Valgsystemet, hvorfra de kan udskrives eller
kopieres, såfremt de ønskes anvendt elektronisk.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det vil fremover være Kirkeministeriet
(Folkekirkens It), der udvikler og driver systemet til dannelse af
valglister og valgkort til brug for menighedsrådsvalg,
hvilket betyder, at kommunerne ved de lokale folkeregistre fremover
ikke deltager i processen med udarbejdelse af valglister og
valgkort til disse valg.
Det vil derfor fremover ikke være
relevant, at valglister og valgkort efter valget sendes retur til
folkeregistret med henblik på makulering.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det derfor, at det fremover vil være
menighedsrådene, der - straks efter udløb af
klagefristen eller efter endelig afgørelse af evt.
valgklager - skal sikre, at valglister, valgkort, stemmesedler m.v.
tilintetgøres.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
indsættes en bemyndigelsesbestemmelse, som indebærer,
at kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om
opbevaring og tilintetgørelse af valgmaterialet.
Det er hensigten at bruge bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om tilintetgørelsen,
herunder om hvordan valglisterne, der leveres i Valgsystemet,
slettes. I forhold til sletning af valglister i Valgsystemet er det
således hensigten at fastsætte regler om, at
stiftsadministrationerne indtaster oplysninger i Valgsystemet om,
hvorvidt der er modtaget valgklager i det enkelte sogn, hvorefter
valglisterne for de øvrige sogne slettes samlet af
Kirkeministeriet (Folkekirkens It). Valglister, valgkort,
stemmesedler m.v., der foreligger på papir, makuleres af
menighedsrådet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.
Kirkeministeriets udvikling af en ny digital
løsning til understøttelse og afholdelse af
menighedsrådsvalg giver anledning til
implementeringsmæssige overvejelser særligt i forhold
til it-styring og risici, organisatoriske ændringer og
beskyttelse af borgernes data.
Udviklingen af den nye digitale løsning
er imidlertid ikke en følge af dette lovforslag, men er
truffet inden for den allerede gældende lovgivning om valg
til menighedsråd, jf. afsnit 2.2.2.
Valglister og valgkort ved valg til
menighedsråd udarbejdes allerede i dag ved brug af
udtræk fra CPR-registret. I den løsning, som
Kirkeministeriet udvikler, vil valglisterne fortsat blive dannet
fra CPR-registret og dermed ikke ved brug af det system, der
fremtidigt anvendes til landsdækkende valg til Folketing og
kommunalbestyrelser. Som beskrevet i afsnit 2.2.2. skyldes denne
beslutning, at KL i forbindelse med udbud af et nyt valgsystem i
2014 besluttede, at valgløsningen i modsætning til
tidligere kun skulle kunne understøtte fem typer valg,
nemlig folketingsvalg, regionsrådsvalg,
kommunalbestyrelsesvalg, europaparlamentsvalg og
folkeafstemninger.
I forhold til vurderingen af, hvorvidt en ny
digital løsning har implementeringskonsekvenser for det
offentlige, har Kirkeministeriet vurderet løsningen med
udgangspunkt i de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning:
Princip 1: Enkle og klare regler
Formålet med udviklingen af den nye
digitale løsning er dels at understøtte en ny
valgordning, hvor der skal leveres valglister til samtlige sogne
til brug ved valgforsamlingen og dels at styrke brugervenligheden
og dermed forenkle arbejdsgangene ved afholdelse af
menighedsrådsvalget. Med henblik på at styrke
brugervenligheden inddrages brugere af systemet i dets udformning.
I sammenhæng med en forenkling af de hidtil digitale
løsninger vil reglerne herom opfylde princippet om enkel- og
klarhed.
Princip 2: Digital kommunikation
Til afsendelse af valgkort til valg til
menighedsråd anvendes digital post. Til vælgere, der
måtte være fritaget for digital post, anvendes
almindelig brev til afsendelse af valgkort.
Tilgængeligheden for alle vælgere
i overensstemmelse med princippet om digital kommunikation
tilgodeses således.
Princip 3: Muliggør automatisk
sagsbehandling
Princippet omhandler iagttagelse af hensyn ved
myndigheders automatiserede sagsbehandling, herunder ved
afgørelser. Det vurderes således ikke at være
relevant i denne sammenhæng.
Princip 4: Sammenhæng på tværs -
ensartede begreber og genbrug af data
Ved udarbejdelse af valglister i den nye
digitale løsning anvendes eksisterende data fra
CPR-registret, ligesom SBL-protokollen omlægges
således, at valglister kan udtrækkes på grundlag
af oplysninger i CPR/Den elektroniske Kirkebog, som ligger i samme
fysiske database. Lovforslaget er dermed i overensstemmelse med
princippet om sammenhæng på tværs i den
offentlige administration.
Princip 5: Tryg og sikker
datahåndtering
Valglister og valgkort dannes som nu ved
udtræk fra CPR-registret/Den elektroniske Kirkebog, og
processerne er omfattet af Kirkeministeriets cirkulære nr.
9352 af 23. maj 2018 om fælles dataansvar i forbindelse med
Kirkeministeriets fælles systemer vedrørende
personregistrering, valg til menighedsråd samt
sognebåndsløsning, efter hvilket der er delt
dataansvar mellem valgbestyrelsen og Kirkeministeriet. Der er
således klare regler om behandlingen og om, hvem der er
dataansvarlig.
Princip 6: Anvendelse af offentlig
infrastruktur
Lovforslaget fraviger ikke princippet om
genbrug og anvendelse af eksisterende offentlig infrastruktur.
Som nævnt i lovforslagets afsnit 2.2.2.
traf KL i forbindelse med KOMBIT's udbud på KMD's
monopolområde beslutning om, at deres nye valgsystem alene
skulle kunne understøtte fem typer af valg: folketingsvalg,
regionsrådsvalg, kommunalbestyrelsesvalg,
europaparlamentsvalg og folkeafstemninger.
På baggrund heraf og på baggrund
af drøftelser med og et overslag fra KL på afholdelse
af valg i 2020 besluttede Kirkeministeriet selv at udvikle en
it-løsning, som dels vil betyde en besparelse i forhold til
overslaget fra KL, og dels vil betyde en mere smidig digital
løsning til understøttelse og afholdelse af
menighedsrådsvalg.
Princip 7: Forebygger snyd og fejl
Den løsning, som Kirkeministeriet
udvikler, er baseret på data, som hentes i CPR/den
elektroniske Kirkebog. Valglisterne leveres til valgbestyrelsen i
formater, som ikke kan redigeres, og da adgangen til de systemer,
der anvendes, desuden er baseret på autorisationer og
jævnlige genautorisationer, samt for valgbestyrelsernes
vedkommende indlogning på grundlag af NemId, anses
sikkerheden og muligheden for at kontrollere processerne for at
være gode, herunder forebyggende i forhold til snyd og
fejl.
På baggrund af en samlet gennemgang af
de 7 principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes det, at
lovforslaget opfylder kravene til digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. juli til den 16. august 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alle biskopper, alle stiftsøvrigheder,
Alzheimerforeningen, Danmarks Kordegneforening, Danmarks
Kirketjenerforening, Danmarks Provsteforening, Dansk
Diakoniråd, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og
Kantor Samfund, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske
Handicaporganisationer, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Præsteforening, Det Centrale Handicapråd, Forbundet af
Kirke- og Kirkegårdsansatte, Foreningen af Danske
Kirkegårdsledere, Foreningen af Provstisekretærer,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkekultur.nu, KL,
Landsforeningen af Menighedsråd, Organistforeningen,
Sjældne Diagnoser, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Ældresagen og 3F.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | (Beskriv forholdet til
EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter«) Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af § 2 i lov om valg
til menighedsråd, at enhver, der på valgdagen er medlem
af folkekirken, er fyldt 18 år og har dansk indfødsret
eller har haft fast bopæl i riget uafbrudt i et år
forud for valgdagen, ikke er valgmenighedsmedlem og ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, har valgret ved valg til
menighedsråd.
Det foreslås, at § 2, stk. 3, i lov
om valg til menighedsråd ophæves.
Forslaget indebærer, at kredsen af
stemmeberettigede ved valg til menighedsråd udvides til
også at omfatte personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, under forudsætning af,
at de opfylder de øvrige valgretsbetingelser i § 2,
stk. 1 og 2, i lov om valg til menighedsråd. Fremover vil man
således have valgret ved valg til menighedsråd, hvis
man er medlem af folkekirken, er fyldt 18 år og har dansk
indfødsret eller har haft fast bopæl i riget uafbrudt
i et år forud for valgdagen og ikke er medlem af en
valgmenighed.
Ophævelsen indebærer endvidere, at
ovennævnte personer bliver valgbare til menighedsråd,
jf. § 3, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd. Efter
denne bestemmelse er enhver, som opfylder betingelserne for valgret
også valgbare til menighedsråd.
Den foreslåede ændring omfatter
alene personer, der er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6.
Personer, der alene er under værgemål efter
værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens § 7,
har allerede efter de gældende regler valgret, såfremt
de opfylder de almindelige valgretsbetingelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det følger af § 3, stk. 3, i lov
om valg til menighedsråd, at kirkefunktionærer, der er
omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiveres pligt til at
underrette lønmodtagerne om vilkårene for
ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
Det foreslås, at § 3, stk. 3, i lov
om valg til menighedsråd ændres, så
»arbejdsgiveres« ændres til
»arbejdsgiverens«.
Forslaget indebærer alene en teknisk
ændring som følge af, at ansættelsesloven har
titlen: lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet.
Til nr.
3
Det følger af § 22, stk. 3, i lov
om valg til menighedsråd, at alt valgmateriale, herunder
ugyldige, ombyttede og ikke udleverede stemmesedler, afleveres af
valgbestyrelsen til menighedsrådet i en indpakning, der er
forseglet og forsynet med påskrift om indholdet. Straks efter
klagefristens udløb, eller når endelig
afgørelse af klage over afstemningsvalget foreligger,
afleverer menighedsrådet valglister og valgkort til
folkeregistret og tilintetgør den øvrige del af
materialet.
Det foreslås, at § 22, stk. 3, 2.
pkt., i lov om valg til menighedsråd nyaffattes, så det
ikke længere er kommunen men menighedsrådet, der straks
efter klagefristens udløb, eller når endelig
afgørelse af klage over valget foreligger, sikrer, at
valglister, valgkort, stemmesedler, herunder brevstemmemateriale,
samt det øvrige valgmateriale tilintetgøres.
Forslaget har sammenhæng med, at det
fremover vil være Kirkeministeriet (Folkekirkens It), der
udvikler og driver systemet til dannelse af valglister og valgkort
til brug for menighedsrådsvalg, hvilket betyder, at
kommunerne ved de lokale folkeregistre fremover ikke deltager i
processen med udarbejdelse af valglister og valgkort til disse
valg.
Det vil derfor fremover ikke være
relevant, at valglister og valgkort efter valget sendes retur til
folkeregistret med henblik på makulering.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1.
og 2.2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Det foreslås at indsætte et nyt
pkt. i § 22, stk. 3, hvorefter kirkeministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om opbevaring og
tilintetgørelse af valgmateriale.
Det er hensigten at anvende bemyndigelsen til
at fastsætte nærmere regler om tilintetgørelsen,
herunder om hvordan valglisterne, der leveres i Valgsystemet,
slettes. I forhold til sletning af valglister i Valgsystemet er det
således hensigten at fastsætte regler om, at
stiftsadministrationerne indtaster oplysninger i Valgsystemet om,
hvorvidt der er modtaget valgklager i de enkelte sogne, hvorefter
valglisterne for de øvrige sogne slettes samlet af
Kirkeministeriet (Folkekirkens It).
Valglister, valgkort, stemmesedler m.v., der
foreligger på papir, makuleres manuelt af
menighedsrådet. Det bemærkes i den forbindelse, at
menighedsråd er en kollegialt folkevalgt
forvaltningsmyndighed, der ikke står i et almindeligt
underordnelsesforhold til nogen anden myndighed. Det er
således menighedsrådet, der har ansvaret for at
overholde gældende lovgivning - herunder de nye regler om
makulering af valgmaterialet - og det vil være en del af
formandens opgaver at sørge for, at den manuelle makulering
faktisk sker. Med hensyn til valglister, som leveres til
valgbestyrelsen i Valgsystemet vil Kirkeministeriet (Folkekirkens
It) sikre, at valglisterne slettes efter udløb af
klagefristerne, såfremt der ikke er modtaget klager. Disse
forpligtelser vil fremgå af det regelsæt, der
fastsættes i medfør af bemyndigelsen. Der vil ikke
blive fastsat bestemmelser om, at andre myndigheder end
menighedsrådet skal kontrollere, at den manuelle makulering
af papirversioner af valglister m.v. foretages.
Til §
2
Ved § 1, nr. 26, i lov nr. 312 af 25.
april 2018 om ændring af lov om valg til menighedsråd
ændredes § 22, stk. 3, 2. pkt., fra den 1. januar 2020
og frem.
Det foreslås, at § 1, nr. 26, i lov
nr. 312 af 25. april 2018 ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der af lovtekniske
årsager foreslås en nyaffattelse af § 22, stk. 3,
2. pkt., i lov om valg til menighedsråd. Forslaget vil efter
lovforslagets § 3 træde i kraft den 1. januar 2020.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Med forslaget til stk.
2 foreslås det, at loven først får
virkning ved de ordinære valg til menighedsråd i 2020.
Dette betyder, at eventuelle ekstraordinære valg til de
siddende menighedsråd sker efter de hidtil gældende
regler.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Hovedloven gælder ikke for Grønland, og
Færøerne har i 2007 overtaget samtlige opgaver
vedrørende sagsområdet »Folkekirken« og
har dermed også overtaget kompetencen til at fastsætte
regler om valg til menighedsråd.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 772 af 24. juni 2013, som ændret
ved lov nr. 312 af 25. april 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
---- Stk.
2. ---- | | | Stk. 3. Den, der
er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6, har ikke
valgret. | | 1. § 2, stk. 3, ophæves. | | | | §
3. ---- | | | Stk. 3.
Kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov
om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, er ikke valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de
har tjenestested. Stk.
4.-12. ---- | | 2. I § 3, stk. 3, ændres
»arbejdsgiveres« til:
»arbejdsgiverens«. | | | | §
22. ---- | | | Stk. 3. Alt
valgmateriale, herunder ugyldige, ombyttede og ikke udleverede
stemmesedler, afleveres af valgbestyrelsen til menighedsrådet
i en indpakning, der er forseglet og forsynet med påskrift om
indholdet. Straks efter klagefristens udløb, eller når
endelig afgørelse af klage over afstemningsvalget
foreligger, afleverer menighedsrådet valglister og valgkort
til kommunen og tilintetgør den øvrige del af
materialet. | | 3. § 22, stk. 3, 2.
pkt., affattes således: »Straks efter
klagefristens udløb, eller når endelig
afgørelse af klage over valget foreligger, sikrer
menighedsrådet, at valglister, valgkort, stemmesedler,
herunder brevstemmemateriale, samt det øvrige valgmateriale
tilintetgøres.« 4. I § 22, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »Kirkeministeren fastsætter
nærmere regler om opbevaring og tilintetgørelse af
valgmateriale.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 312 af 25. april 2018 om
ændring af lov om valg til menighedsråd
(Orienteringsmøde, valgforsamling og mulighed for
afstemningsvalg m.v.) foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. § 1, nr. 26, ophæves. |
|