Fremsat den 6. november 2019 af Justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i
forvaltningen
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen, som ændret ved lov nr. 148 af 7. februar
2017, § 3 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og lov nr. 556 af 29.
maj 2018, foretages følgende ændring:
1. §
44 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af
offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i
folketingsåret 2018-19 skulle fremsætte lovforslag om
revision af offentlighedslovens § 16 om postlister. Ved en
postliste forstås en fortegnelse over dokumenter, der den
pågældende dag er modtaget i eller afsendt af
myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til
offentlighedslovens § 16, at en ordning med obligatoriske
postlister i første omgang skulle indføres som en
forsøgsordning. Forsøgsordningen blev iværksat
med virkning fra den 1. januar 2015 og omfattede Sundheds- og
Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og
Slagelse Kommune. Forsøgsordningen ophørte ved
udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i
forarbejderne, at forsøgsordningen skulle evalueres.
Evalueringen skulle danne grundlag for en stillingtagen til, i
hvilket omfang ordningen skulle gøres permanent, herunder om
ordningen skulle omfatte samtlige ministerielle departementer,
underliggende styrelser mv. Evalueringen af
postlisteforsøget blev gennemført i 2017, og
postlisteudvalget afgav en rapport i juli 2017.
Det følger af et supplement
til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den daværende
regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at
offentlighedsloven skulle evalueres tre år efter dens
ikrafttræden, dvs. den 1. januar 2017. Folketingets
Ombudsmand og Justitsministeriet har i den forbindelse hver
især udarbejdet redegørelser om erfaringerne med
anvendelsen af loven.
Som opfølgning på den
generelle evaluering af offentlighedsloven har der været
forligskredsdrøftelser om en ny aftale om
offentlighedsloven. Af den grund bl.a. er revisionen af
postlistebestemmelsen blevet udskudt i 2017 og i 2018.
Det har imidlertid ikke været
muligt at opnå enighed i forligskredsen om at ændre
offentlighedsloven, herunder om at indføre en
postlisteordning.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionsbestemmelsen i offentlighedslovens §
44 bør ophæves.
Der er tale om en
genfremsættelse af lovforslag L 176, som blev fremsat den 27.
februar 2019 (Folketingstidende 2018-19 (1. samling)). Lovforslaget
bortfaldt imidlertid den 7. maj 2019 i forbindelse med udskrivelsen
af valg til Folketinget.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Offentlighedslovens § 44 blev
indført ved lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen (offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 2014.
Det følger af bestemmelsen,
at justitsministeren i folketingsåret 2018-19 skal
fremsætte lovforslag om revision af bestemmelsen i § 16
om postlister.
Efter offentlighedslovens §
16, stk. 1, kan justitsministeren efter forhandling med vedkommende
minister bestemme, at ministerielle departementer samt
nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal
udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der den
pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af
myndigheden (postliste). Bestemmelse om at føre postlister
for den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne
træffes af økonomi- og indenrigsministeren efter
forhandling med vedkommende kommune eller region.
Det fremgår af
offentlighedslovens § 16, stk. 2, at en postliste skal
offentliggøres på myndighedens hjemmeside, hvis der
bliver truffet bestemmelse efter offentlighedslovens § 16,
stk. 1. Postlisten skal indeholde oplysninger om dato for
dokumentets modtagelse eller afsendelse, navnet på eller
karakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet, kort,
tematisk angivelse af dokumentets indhold samt et journalnummer
eller anden identifikationsbetegnelse.
Det forudsættes i
forarbejderne til lov nr. 606 af 12. juni 2013, at
postlisteordningen først indføres som en
forsøgsordning med henblik på at indhente erfaringer
om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre en
postliste, samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt af
bl.a. medierne for at identificere sager og dokumenter, der kunne
være interesse i at søge om aktindsigt i, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, L 144 som fremsat, side 81.
Forsøgsordningen skulle være etableret senest et
år efter, at offentlighedsloven var trådt i kraft.
Forsøgsordningen blev
iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og omfattede
Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region
Syddanmark og Slagelse Kommune. Forsøgsordningen
ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i
forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgsordningen
skulle evalueres. Evalueringen skulle danne grundlag for en
stillingtagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres
permanent, herunder om ordningen skal omfatte samtlige
ministerielle departementer, underliggende styrelser mv.
Evalueringen af
postlisteforsøget er blevet foretaget af et uafhængigt
ekspertudvalg, der i juli 2017 afleverede sin rapport til
Justitsministeriet. Rapporten er sendt til Folketingets Retsudvalg
og forligskredsen i juli 2017. Ekspertudvalget bestod af en
professor, en tidligere direktør i Statsforvaltning
Hovedstaden og en kontorchef i Datatilsynet.
I rapporten opstiller
ekspertudvalget forskellige modeller for, hvordan en eventuel
ordning kan udformes, hvis det politisk måtte blive besluttet
at indføre en sådan. Udvalget anfører i den
forbindelse, at på den ene side taler hensynet til
offentlighedens indsigt i og kontrol med den offentlige forvaltning
for en indførelse af en pligtmæssig postlisteordning,
og på den anden side er der et hensyn til det offentliges
ressourcer. I afvejningen skal der også tages hensyn til, i
hvilket omfang de åbne postlister kan antages at blive brugt
af offentligheden og medierne, idet postlisterne ellers mister
deres reelle nytteværdi.
Udvalget anbefaler bl.a., at en
eventuel ordning som minimum kommer til at omfatte samtlige
departementer. Herudover kommer udvalget bl.a. med forskellige
forslag til, hvordan en eventuel ordning kan forbedres, herunder
gøres mere brugbar for medierne.
Baseret på oplysningerne fra
det departement (Sundheds- og Ældreministeriet), der deltog i
forsøgsordningen, skønner udvalget, at en permanent
postlisteordning for alle departementer samlet vil indebære
omkostninger i størrelsesordenen 5 mio. kr. til etablering
og 25 mio. kr. i løbende drift, herunder 1,1 mio. kr. til
behandling af yderligere aktindsigtsanmodninger.
Hertil kommer omkostninger til
etablering og vedligeholdelse af it-løsninger. Udvalget
udtaler sig ikke om, hvorvidt der bør indføres en
permanent
ordning med åbne postlister,
men udtaler, at det må bero på en politisk beslutning,
om der skal indføres en obligatorisk åben
postlisteordning, og hvilket omfang en sådan ordning i givet
fald skal have.
Bestemmelsen i § 44 skal
således ses i sammenhæng med det forhold, at
postlisteordningen i første omgang indføres som en
forsøgsordning og at der efter forsøgsordningens
ophør, kan tages politisk stilling til, i hvilket omfang en
obligatorisk åben postlisteordning skal indføres.
Revisionen af § 16 om
postlister er blevet udskudt i 2017 ved lov nr. 148 af 7. februar
2017 til folketingsåret 2017-18 og i 2018 ved lov nr. 556 af
29. maj 2018 til folketingsåret 2018-19.
Baggrunden for udskydelsen i 2017
var dels, at det ville efterlade endog meget kort tid til at
gennemføre evalueringen af postlisteforsøget (der
udløb ved udgangen af 2016), hvis der allerede i
folketingsåret 2016-17 skulle fremsættes lovforslag
på baggrund af evalueringen af forsøgsordningen, dels
at evalueringen af postlisteforsøget med fordel kunne
indgå i de drøftelser, der ville være som
opfølgning på den generelle evaluering af
offentlighedsloven, som skulle finde sted i 2017. Se
Folketingstidende 2016-17, A, L 70 som fremsat, side 3. De
politiske drøftelser om den generelle eva- luering af
offentlighedsloven var ligeledes baggrunden for udskydelsen af
revisionen i 2018. Se Folketingstidende 2017-18, A, L 224 som
fremsat, side 3.
Nærværende lovforslag
er en genfremsættelse af lovforslag L 176, som blev fremsat
den 27. februar 2019 (Folketingstidende 2018-19 (1. samling)).
Lovforslaget bortfaldt imidlertid den 7. maj 2019 i forbindelse med
udskrivelsen af valg til Folketinget.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I overensstemmelse med
forarbejderne til offentlighedslovens § 16 har der været
indført forsøg med obligatoriske postlister hos
udvalgte myndigheder. Forsøgsordningen er blevet evalueret
af et ekspertudvalg.
Der er ikke i forbindelse med
evalueringen af forsøgsordningen taget stilling til, i
hvilket omfang en sådan ordning bør indføres,
idet dette spørgsmål ifølge ekspertudvalget
må bero på en politisk beslutning.
Det følger af et supplement
til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den daværende
regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at
offentlighedsloven skulle evalueres tre år efter dens
ikrafttræden, dvs. den 1. januar 2017. Det fremgår af
aftalen, at det skulle evalueres, hvordan offentlighedslovens
såkaldte ministerbetjeningsregel og folketingspolitikerregel
anvendes.
Evalueringen skulle ifølge
aftalen ske ved, at Folketingets Ombudsmand skulle redegøre
for, om myndighedernes anvendelse af de to bestemmelser er i
overensstemmelse med loven. Denne redegørelse afgav
Folketingets Ombudsmand den 7. marts 2017. Justitsministeriet
skulle herefter udarbejde en samlet redegørelse om
anvendelsen af bestemmelserne. Redegørelsen skulle
også mere generelt belyse de hidtidige erfaringer med
anvendelsen af loven, herunder de regler, der indebærer mere
åbenhed i den offentlige forvaltning.
Som opfølgning på
denne generelle evaluering af loven har der været
forligskredsdrøftelser om en ny aftale om
offentlighedsloven. Af den grund er revisionsbestemmelsen i
offentlighedslovens § 44 blevet udskudt i 2017 og i 2018, da
det var Justitsministeriets vurdering, at spørgsmålet
om indførelse af en obligatorisk åben postlisteordning
med fordel kunne indgå i disse drøftelser.
Justitsministeren
præsenterede i foråret 2017 forligskredsen for
forskellige muligheder for at lempe den såkaldte
ministerbetjeningsregel. Der har siden været
forligskredsdrøftelser om en ny aftale om
offentlighedsloven. Drøftelserne har imidlertid ikke
ført til en ny aftale, da forligskredspartierne ikke kunne
nå til enighed.
Da det ikke har været muligt
at opnå enighed i forligskredsen om at ændre
offentlighedsloven, herunder vedrørende postlister, finder
Justitsministeriet ikke, at der på nuværende tidspunkt
er grundlag for at fremsætte lovforslag om revision af
offentlighedslovens § 16 eller udskyde revisionen af
bestemmelsen på ny.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionsbestemmelsen i offentlighedslovens §
44 bør ophæves, således at der ikke
længere er krav om revision af lovens § 16.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 21. december 2018 til den 18. januar 2019
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media,
Civilstyrelsen, Dagbladet Information, Danmarks Lokal-Tv Forening,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri (DI), Dansk
Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening, Danske Advokater,
Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier, Danske
Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Kristne Producentkomité, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale
Ugeaviser, Institut for Menneskerettigheder, Juridisk Institut -
Syddansk Universitet, Juridisk Institut - Aalborg Universitet,
Juridisk Institut - Aarhus Universitet, Jyllandsposten, KL,
Kristeligt Dagblad, Københavns Retshjælp,
Københavns Universitet -
Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Producentforeningen, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
SAML Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, samtlige
byretter, Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen
Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen
Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sø- og
Handelsretten, TV2/DANMARK A/S, TV3 A/S, Vestre Landsret,
Østre Landsret og Aarhus Retshjælp.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv hvilke) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv hvilke) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter den gældende bestemmelse i offentlighedslovens
§ 44 skal justitsministeren fremsætte forslag om
revision af lovens § 16 i folketingsåret 2018-19.
Det foreslås, at bestemmelsen i offentlighedslovens §
44 ophæves, således at der ikke længere er krav
om revision af lovens § 16.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder på Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen, som ændret ved lov nr. 148 af
7. februar 2017, § 3 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og lov nr.
556 af 29. maj 2018, foretages følgende ændring: | | | | § 44.
Justitsministeren fremsætter forslag om revision af § 16
i folketingsåret 2018-19. | | 1. § 44 ophæves. | | | | | | |
|