Skriftlig fremsættelse (6. november
2019)
Erhvervsministeren: (Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder,
lov om investeringsforeninger m.v. og selskabsloven m.v. (Direkte
debitering, håndtering af erstatningskrav i henhold til en
byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset
tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og
ændring af procedure ved indløsning af
minoritetsaktionærer m.v.)
(Lovforslag nr. L 46)
Formålet med lovforslaget er at
højne forbrugerbeskyttelsen. Det foreslås, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får mulighed for at gribe
ind, hvis gebyrerne på direkte debiteringsprodukter, vurderes
at være urimeligt høje.
Endvidere foreslås det, at en
forsikret kunde i henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i
skadeforsikringsselskaber, der er gået konkurs umiddelbart
inden 1. januar 2019, vil kunne få dækning i
garantifonden for en byggeskade, der måtte opstå i
policens resterende periode, hvis bygherren ikke har tegnet en
erstatningsforsikring for den resterende dækningsperiode, og
hvis bygherren er gået eller går konkurs.
Desuden foreslås det, at udbydere af
boliglån vil skulle udlevere et standardiseret
nøgletalsdokument til forbrugere ved fremsættelse af
tilbud om realkreditlån og realkreditlignende lån.
Det foreslås desuden, at der
genindføres en pligt for virksomheder med begrænset
tilladelse til at udstede e-penge eller med begrænset
tilladelse til at udbyde betalingstjenester til at have en
whistleblowerordning, såfremt virksomhederne har mere end fem
ansatte.
Det foreslås endvidere, at det skal
være mulig at underskrive årsrapporter med brug af
digital underskrift, og at finansielle virksomheder vil skulle
indsende deres årsrapporter og halvårsrapport digitalt
direkte til Erhvervsstyrelsen. Mulighederne for at gøre brug
af digital kommunikation, vil fjerne administrative byrder for de
finansielle virksomheder.
Desuden foreslås det, at det fremover
bliver muligt at indløse minoritetskapitalejere efter en ny
og mere hensigtsmæssig procedure. Ændringen
indebærer, at overdragelsen af kapitalandele sker mere
effektivt og hurtigt samtidig med at minoritetskapitalejere
får hurtig adgang til indløsningssummen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.