Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 28. november 2019
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Erhvervsministeren har i orientering af 25.
november 2019, jf. L 46 - bilag 9 til udvalget, anmodet om, at der
dispenseres fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til dets
vedtagelse, jf. Folketingets forretningsorden § 13, stk.
1.
Udvalget
indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end
30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er optagede af at sikre den bedste
konkurrence, og at konkurrencereglerne samtidig fremmer innovation
og udvikling af nye produkter. Derfor er det vigtigt, at
konkurrencesituationen ikke vurderes for et meget snævert
defineret marked, men for et marked af forskellige produkter og
løsninger. Det er vigtigt for V og KF, at den kommende
analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretages på
et objektivt og uvildigt grundlag, og at den tager fremtidige
markedsudviklinger i betragtning og ikke baseres udelukkende
på historiske forhold. V og KF ser frem til yderligere
drøftelser med aftalepartnerne, når analysen
præsenteres i sommeren 2020.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at hvad angår lovforslaget i sin helhed,
henviser EL til partiets egne bemærkninger i salen under
førstebehandlingen. EL er positivt indstillet over for
hovedindholdet i lovforslaget, heriblandt delene om direkte
debiteringsløsninger, whistleblowerordning, den politiske
aftale om det konkursramte Qudos Insurance A/S og ikke mindst
forpligtelsen for udbydere af boliglån til at udlevere
standardiserede nøgletalsskemaer. Men EL er betænkelig
ved - og vil gerne markere et forbehold over for - den del, som
omhandler tavshedspligt for personer, som medvirker til aktiviteter
i henhold til lov om EKF Danmarks Eksportkredit. I en tid, hvor
andre OECD-landes eksportkreditvirksomheder arbejder på at
øge transparensen, er det uhensigtsmæssigt, at EKF
Danmarks Eksportkredit gør det stik modsatte. Det synes EL
er stærkt bekymrende, især i en tid, hvor det
bør være muligt for myndighederne, pressen og
offentligheden at monitorere EKF's projektfinansieringer. Ud fra en
samlet bedømmelse mener EL ikke desto mindre, at de
øvrige elementer i lovforslaget er for vigtige, til at
lovforslaget forkastes. Derfor indstiller EL lovforslaget til
vedtagelse.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlem af udvalget
bemærker, at LA ikke tilslutter sig lovforslaget, da LA
mener, at lovforslaget bryder med danske virksomheders
retssikkerhed, og at lovforslaget vil kunne påvirke
markedsudviklingen negativt. Lovforslaget bunder i et politisk
ønske fra regeringen om at sænke prisen for produktet
Betalingsservice, som vurderes at eksistere på et fiktivt
selvstændigt marked for direkte debitering. LA kan
konstatere, at lovforslaget bygger på en udokumenteret
påstand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, at
konkurrencesituationen på betalingsmarkedet ikke har
ændret sig siden 2014. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
notat fra den 10. september 2019 refererer således til en
analyse, der er baseret på data for perioden 2009-2012. LA
kan konstatere, at konkurrenceloven allerede i dag giver mulighed
for, at konkurrencemyndighederne kan gribe ind i markedet, hvis en
dominerende virksomhed misbruger sin stilling ved eksempelvis at
opkræve for høje priser. LA finder det stærkt
kritisabelt, at lovforslaget nu giver myndighederne mulighed for at
diktere priser i markedet uden at åbne en konkurrencesag,
eller uden at der er tale om virksomheder eller produkter med
dominerende stilling. LA vurderer ligeledes, at lovforslaget sender
et ærgerligt signal til virksomheder, der ønsker at
investere i Danmark, og at forslaget kan bremse fremtidig
innovation og konkurrence inden for betalingsindustrien og bidrage
til at fastholde den eksisterende markedsstruktur. LA kan derfor
ikke støtte lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
167, stk. 5, 1. pkt., ændres »251« til:
»251, stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse på grund
af det foreslåede § 1, nr. 13]
2) I
den under nr. 15 foreslåede § 347 d ændres »§ 64,
stk. 1-5« til: »§ 64, stk. 1-4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 7, 1. pkt., ændres », 50-59, 81,«
til: »og 50-59, § 81, stk. 1-4,
§§«.«
[Lovteknisk korrektion]
4) Nr.
10 affattes således:
»10. § 145, stk. 7, 2. pkt., affattes
således:
»Virksomheder har dog ret til egenacces i
sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse efter
stk. 1, jf. § 8 i lov om offentlighed i
forvaltningen.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 19
5) I
stk. 6 indsættes efter »i
lov om betalinger«: », jf. denne lovs § 7, nr.
5«.
[Lovteknisk korrektion]
6) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7.
Erhvervsministeren fremsætter senest i folketingsåret
2021-22 forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov om
betalinger, jf. denne lovs § 7, nr. 5.«
[Lovteknisk justering af
bestemmelsen om lovrevision]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, nr. 13, i
det fremsatte lovforslag at indsætte et stk. 2 i § 251 i
lov om finansiel virksomhed.
I § 167, stk. 5, 1. pkt., i lov om
finansiel virksomhed er der en henvisning til § 251. Med
indsættelse af et stk. 2 i § 251 i lov om finansiel
virksomhed skal denne henvisning rettelig være § 251,
stk. 1, således at der ikke skabes tvivl om, hvilken
bestemmelse der henvises til.
Som konsekvens heraf ændres
henvisningen i § 167, stk. 5, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed fra § 251 til § 251, stk. 1.
Der er alene tale om en konsekvensrettelse
som følge af lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 2
Det foreslås i § 1, nr. 15, i
det fremsatte lovforslag at indsætte en § 347 d i lov om
finansiel virksomhed. I den foreslåede bestemmelse henvises
til § 64, stk. 1-5, i lov om finansiel virksomhed.
§ 64, stk. 5, i lov om finansiel
virksomhed blev ophævet ved lov nr. 552 af 7. maj 2019.
Med ændringsforslaget ændres
henvisningen fra § 64, stk. 1-5, til § 64, stk. 1-4.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 3
Det foreslås i § 7, nr. 1, i det
fremsatte lovforslag at præcisere en henvisning fra § 81
til § 81, stk. 1-4.
I forbindelse med udformningen af
lovforslaget er der ikke indsat et paragraftegn foran
»81«.
Med ændringsforslaget indsættes
det manglende paragraftegn.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 4
Det foreslås i § 7, nr. 10, i
det fremsatte lovforslag at ændre § 145, stk. 7, 2. pkt.
Den korrekte lovtekniske metode er at nyaffatte bestemmelsens 2.
pkt.
Med ændringsforslaget foretages
derfor en nyaffattelse af § 145, stk. 7, 2. pkt.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 5
Det foreslås i § 7, nr. 5, i det
fremsatte lovforslag at indsætte en ny § 122, stk. 2, i
lov om betalinger. Som følge heraf bliver stk. 2 til stk.
3.
Bestemmelsen i § 122, stk. 2, i lov om
betalinger, der med lovforslaget bliver stk. 3, er en
bemyndigelsesbestemmelse.
Det foreslås i § 19, stk. 6, i
det fremsatte lovforslag, at regler fastsat i medfør af
§ 122, stk. 2, i lov nr. 652 af 8. juni 2017 om betalinger
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 122, stk. 3, i lov om
betalinger.
I det fremsatte lovforslag er der ikke
henvist til lovforslagets § 7, nr. 5, som indfører den
nye § 122, stk. 2, og flytter det eksisterende stk. 2 til stk.
3. Det er en fejl.
Med ændringsforslaget indsættes
der i lovforslagets § 19, stk. 6, en henvisning til
lovforslagets § 7, nr. 5.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 19, stk. 7, blev
det foreslået, at § 122, stk. 2, i lov om betalinger,
jf. lovforslagets § 7, nr. 5, skulle evalueres senest 2
år efter ikrafttræden.
Med ændringsforslaget
præciseres det, at erhvervsministeren senest 2 år efter
ikrafttræden fremsætter forslag om revision af §
122, stk. 2, i lov om betalinger, jf. lovforslagets § 7, nr.
5. Det sker på baggrund af aftale om styrkelse af
indgrebsmulighederne over for gebyrer m.v. på
betalingsserviceløsninger, som er indgået mellem
regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Konservative og Alternativet.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
og var til 1. behandling den 12. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 9. september dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 39, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 6. november 2019 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (ALT) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |