Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4. Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 5-9.
2. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et
bidrag til betænkningen, hvor de økonomiske
konsekvenser for lovforslaget korrigeres, idet der er
ændringer til de adfærdsmæssige økonomiske
konsekvenser for 2019. Brevet med de økonomiske rettelser er
omdelt på bilag 4.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag og
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker ikke
op om lovforslaget, da det hæver de sociale ydelser,
særlig til arbejdsløse indvandrere og flygtninge. Med
lovforslaget kan en integrationsydelsesmodtager med to børn
se frem til at få 2.000 kr. ekstra skattefrit hver
måned i sociale ydelser. I V mener vi, at flere skal bidrage
til fællesskabet. V mener, at det burde være en
selvstændig målsætning for enhver regering at
føre en politik, der får flere til at stå op om
morgenen og gå på arbejde. Desværre vil dette
forslag trække i den modsatte retning og reducere både
arbejdsudbud og beskæftigelse. Det betyder, at færre
børn kommer til at opleve, at deres forældre
står op om morgenen og går på arbejde. Det er et
skridt i den forkerte retning, for vi ved, at det øger
børnenes chancer for selv at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet, hvis deres forældre er i
beskæftigelse. Samtidig vil det skade integrationen,
når færre indvandrere og flygtninge vil forsørge
sig selv og dermed ikke bidrage til fællesskabet.
V er også bekymrede for, at Danmarks
udlændingepolitik bliver lempet som en konsekvens af dette
lovforslag. V ved, at ydelsernes størrelse spiller en rolle,
i forhold til hvor flygtninge vælger at søge asyl, og
derfor er det dybt bekymrende, at regeringen nu vil hæve
ydelserne og dermed gøre det mere attraktivt at søge
mod Danmark.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke støtte forslaget.
Det er især målrettet
indvandrere på kontanthjælp og integrationsydelse. Det
er medvirkende til at gøre det mere attraktivt at komme til
Danmark, og det medvirker også til at gøre det mindre
attraktivt at søge beskæftigelse, da det betyder, at
man med det ekstra skattefrie børnetilskud økonomisk
kan have mere ud af at gå hjemme. Det betyder, at mange
tusinde danskere, der har taget job til overenskomstmæssig
mindsteløn, kan se, at flygtninge og indvandrere har mere
til forbrug, end de har ved at være i
beskæftigelse.
DF mener, at der i stedet skal sættes
massivt ind, så kontanthjælpsmodtagere enten kommer i
uddannelse eller beskæftigelse, og at der skal sættes
gang i hjemsendelse af flygtninge og indvandrere.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
1) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Der udbetales endvidere et midlertidigt børnetilskud
på 550 kr. (2019-niveau) til ægtefæller, der
forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og hvor
parret får beregnet uddannelseshjælp eller
kontanthjælp efter § 26, stk. 5 eller 6, i lov om aktiv
socialpolitik.«
[Midlertidigt børnetilskud
til ægtefæller, hvor en eller begge ikke opfylder
betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 kalendermåneder]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 4 og stk. 5,
1. pkt., indsættes efter »§ 25 b, stk. 1-5,
9 og 10, «: » i lov om aktiv socialpolitik«.
[Præcisering, således
at der henvises til lov om aktiv socialpolitik]
Til § 5
3) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»§ 25 b, stk. 1-5«: », i lov om aktiv
socialpolitik«.
[Præcisering, således
at der henvises til lov om aktiv socialpolitik]
4) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»§ 22«: »i lov om aktiv
socialpolitik«.
[Præcisering, således
at der henvises til lov om aktiv socialpolitik]
Til § 6
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
For personer omfattet af § 3, stk. 2, kan der dog ud over
beløbet efter stk. 1 udbetales midlertidigt
børnetilskud op til et grænsebeløb på
10.960 kr. (2019-niveau) månedligt. Det maksimale
beløb efter 1. pkt. fordeles ligeligt mellem
særbørn og fælles børn.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Den maksimale udbetaling af
midlertidigt børnetilskud for ægtefæller
omfattet af ændringsforslaget til § 3 udgøres af
den enkelte persons eventuelle nedsættelse af hjælp
under kontanthjælpsloftet og derudover et
grænsebeløb]
Til § 10
6) I
1. pkt. indsættes efter
»ydelsessatsen«: »eller beregningen efter §
26, stk. 5 eller 6, i lov om aktiv socialpolitik«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 11
7) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»ydelsessats«: », beregningen efter § 26,
stk. 5 eller 6, i lov om aktiv socialpolitik«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 17
8) I
1. og 2.
pkt. indsættes efter »stk. 2«: »og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 19
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 3, stk. 2, og § 6, stk. 3. Stk.
4 finder således ikke anvendelse for personer omfattet af
§ 3, stk. 2.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget forbliver
ægtepar ramt af 225-timersreglen også omfattet af det
midlertidige børnetilskud. Enhedslisten mener, at
ægtepar, der er ramt af 225-timersreglen, er blandt de
familier, der er ramt allerhårdest af fattigdomsydelserne. Et
ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefæller ikke
opfylder 225-timersreglen, mister den ene kontanthjælp (eller
anden forsørgelsesydelse). Hvis ægteparret modtager
kontanthjælp, har de en indtægtsnedgang på brutto
15.180 kr. om måneden. Det er netto ca. 9.700 kr. En så
stor indtægtsnedgang gør både de voksne og
børnene i familien meget fattige. Når man med
lovforslaget om et midlertidigt børnetilskud vil
afhjælpe fattigdommen, bør det være indlysende,
at disse familier også skal være omfattet af det
midlertidige børnetilskud.
Til nr. 2 og 3
Det er præciseret, at der henvises
til § 25 b i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 4
Det er
præciseret, at der henvises til § 22 i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 5-9
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2019 og var til 1. behandling den 19. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 3. oktober 2019 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 6. Den 6. november
2019 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |