Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Udlændinge-
og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 8.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4. Radikale Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5-7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal
(ALT og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller
lovforslag A og B til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Samband??s?flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget. I efteråret 2018 beskrev pressen en
sag om den thailandske pige Mint, der fik afslag på ophold i
Danmark bl.a. med henvisning til manglende udsigt til vellykket
integration.
Kravet om udsigt til vellykket integration
(integrationsvurdering) i udlændingeloven blev indført
ved lov nr. 427 af 9. juni 2004, da VK-regeringen, Dansk Folkeparti
og Socialdemokratiet udmøntede en politisk aftale af 18.
september 2003. Gennem årene har reglen indimellem givet
anledning til presseomtale af sager, hvor hovedårsagen til et
afslag på opholdstilladelse blev angivet som manglende udsigt
til vellykket integration. Selv om udsigten til vellykket
integration næppe har været den eneste årsag til
afslag på opholdstilladelse, har det været vanskeligt
at forklare anvendelsen af reglen i de konkrete sager. Mintsagen er
et eksempel herpå.
Der er derfor en vis logik i, at samme
partikreds bestående af VLAK-regeringen med støtte fra
Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet i februar 2019 nåede
til enighed om nye regler om familiesammenføring med
børn.
Den politiske aftale af 20. februar 2019
går ud på, at kravet om udsigt til vellykket
integration afskaffes og erstattes af en ny regel: »Fremover
kan en forælder, der har et barn, som - ligesom barnets anden
forælder - er bosiddende uden for Danmark, kun få
familiesammenført sit barn til Danmark, hvis
forælderen søger herom senest 3 måneder efter,
at den pågældende selv har fået opholdstilladelse
i Danmark. Dermed sikres det, at børn, der skal have en
fremtid i Danmark, kommer hertil så tidligt som
muligt.«
Lovforslaget udmønter denne
politiske aftale.
I forbindelse med lovens vedtagelse findes
en overgangsperiode, som efter det oplyste omfatter ca. 83 sager,
hvor der er givet afslag på opholdstilladelse begrundet i
kravet om vellykket integration. Det er oplyst, at cirka halvdelen
af personerne kommer fra Thailand og Filippinerne. Disse
børn vil senest 3 måneder efter lovens
ikrafttræden kunne indgive en ny ansøgning.
Dansk Folkeparti støtter
lovforslaget og lægger til grund for at stemme for forslaget,
at den nye 3-månedersregel er enklere, nemmere at
forstå og forklare og vil sikre, at børn, der skal
have en fremtid i Danmark, hurtigere kommer til Danmark.
Dansk Folkeparti lægger desuden til
grund for at stemme for lovforslaget, at antallet af sager i
overgangsperioden ikke afviger væsentligt fra det antal sager
på ca. 83, der er oplyst under udvalgsbehandlingen af
lovforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
glæder sig over, at mindst 83 børn, der siden 2016 er
blevet udvist på grund af de såkaldte
integrationsvurderinger, kan vende hjem.
Radikale Venstre mener, at forældre,
der bor i Danmark, skal have lov til at have deres børn
under 15 år i landet. Det er forkert at skille børn
fra deres forældre. Derfor har Radikale Venstre stillet
ændringsforslag om, at det skal være en rettighed at
få familiesammenføring med sine børn i Danmark.
Selv om ændringsforslaget ikke vedtages, vil Radikale Venstre
stemme for de nye regler, da det er en forbedring i forhold til de
nuværende, hvor staten skal integrationsvurdere
børn.
Enhedslisten
Enhedslisten medlemmer af udvalget har
anmodet ministeren om at dele lovforslaget. Enhedslisten
støtter, at børn, der er blevet afvist på
baggrund af integrationsvurderingerne, skal have mulighed for at
vende hjem til deres familier i Danmark. Det er et led i den
politiske forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale
Venstre, SF og Enhedslisten, som er grundlaget for Enhedslistens
støtte til regeringen. Når EL ønsker
lovforslaget delt, skyldes det, at de nye regler med en
ansøgningsfrist efter Enhedslistens opfattelse ikke er
nødvendige. Alle børn kan integreres, og de
bør opholde sig hos deres forældre. Hvis
ændringen ikke vedtages, vil Enhedslisten derfor stemme for
Radikale Venstres ændringsforslag om, at
integrationsvurderingen fjernes uden at indføre en
ansøgningsfrist.
Nye
Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bakker
op om lovforslaget og lægger vægt på, at
ministeren er forpligtet til at fremlægge en evaluering for
at sikre, at lovforslagets bestemmelser også i fremtiden
omfatter den gruppe af børn, som lovforslaget tilsigter at
lempe vilkårene for.
I tilfælde af at lovforslaget viser
sig at omfatte andre end den tilsigtede gruppe, forbeholder Nye
Borgerlige sig på baggrund af ministerens evaluering
muligheden for at stille forslag om at ændre loven.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven. (Afskaffelse af
kravet om vellykket integration i sager om
familiesammenføring med børn og indførelse af
en frist på 3 måneder for indgivelse af
ansøgning)« omfattende § 1, § 2, stk. 1, og
§ 3.
B. »Forslag
til lov om en særlig ordning for familiesammenføring
med visse børn« omfattende §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
2) I
undertitlen ændres »3
måneder« til: »6 måneder«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 20,
ændres »3 måneder« til: »6
måneder«.
[Fristen for indgivelse af
ansøgning ændres fra 3 til 6 måneder]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 2
4)
Paragraffen udgår, og i stedet indsættes:
Ȥ 01. Der kan meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, uanset at ansøgningsfristen i udlændingelovens
§ 9, stk. 20, er overskredet, i følgende
tilfælde, jf. dog § 02, stk. 3:
1) I sager, hvor
der inden lovens ikrafttræden er indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, der er under behandling i Udlændingestyrelsen på
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
2) I sager, hvor
barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens
ikrafttræden er meddelt afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af
Udlændingestyrelsen, under henvisning til at barnet ikke har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i
landet, og der indgives ny ansøgning om opholdstilladelse
senest 3 måneder efter lovens ikrafttræden.
3) I sager, hvor
barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens
ikrafttræden er meddelt afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af
Udlændingestyrelsen, under henvisning til at barnet ikke har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i
landet, og sagen er under behandling i Udlændingenævnet
på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
4) I sager, hvor
den herboende forælder er meddelt opholdstilladelse her i
landet eller, hvis den herboende forælder har dansk
indfødsret eller statsborgerskab i et af de andre nordiske
lande, er tilmeldt folkeregisteret den 10. juni 2016 eller senere
og der indgives ansøgning om opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, til et barn over 8
år senest 3 måneder efter lovens
ikrafttræden.
5) I sager, hvor
den herboende forælder er meddelt opholdstilladelse her i
landet eller, hvis den herboende forælder har dansk
indfødsret eller statsborgerskab i et af de andre nordiske
lande, er tilmeldt folkeregisteret og der indgives ansøgning
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, til et barn under 8 år senest 3 måneder efter
lovens ikrafttræden.
§ 02. Loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. Loven
ophæves den 2. april 2020. Loven finder dog fortsat
anvendelse på sager, der er verserende ved lovens
ikrafttræden, og ansøgninger, der indgives senest den
1. april 2020.
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter § 01, nr. 1-5, kan kun meddeles et
barn af en forælder, der er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, når betingelsen i
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, litra d, er
opfyldt. Opholdstilladelse efter § 01, nr. 1-5, kan kun
meddeles et barn af en forælder, der er meddelt
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold efter
andre bestemmelser end udlændingelovens §§ 7 og 8,
når betingelsen i udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, litra e, er opfyldt.
Stk. 4. Ved
behandlingen af ansøgninger, der indgives efter § 01,
nr. 2, lægges barnets alder på tidspunktet for
ansøgningen, der blev afslået, til grund.
Opholdstilladelse kan dog ikke gives, hvis barnet er fyldt 18
år på tidspunktet for den nye ansøgning.
Stk. 5. Ved
behandlingen af ansøgninger, der indgives efter § 01,
nr. 4 eller 5, lægges barnets alder på tidspunktet for
lovens ikrafttræden til grund.«
[Konsekvens af opdeling]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag:
Til titlen
Af et mindretal
(RV):
5) I
undertitlen udgår »og
indførelse af en frist på 3 måneder for
indgivelse af ansøgning«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
6) Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»01. § 9, stk. 20, ophæves.
Stk. 21-42 bliver herefter stk.
20-41.«
[Kravet om vellykket integration
afskaffes og erstattes ikke af en ansøgningsfrist]
Til § 2
7) Stk.
2-5 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. I
sager, hvor barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens
ikrafttræden er meddelt afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af
Udlændingestyrelsen, under henvisning til at barnet ikke har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i
landet, og der indgives ny ansøgning om opholdstilladelse,
lægges barnets alder på tidspunktet for
ansøgningen, der blev afslået, til grund.
Opholdstilladelse kan dog ikke gives, hvis barnet er fyldt 18
år på tidspunktet for den nye
ansøgning.«
[Konsekvensændring og
fravigelse af aldersgrænsen på 15 år for visse
børn]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, KF og NB):
8) I
stk. 2, nr. 2, indsættes efter
»udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2,«:
»af Udlændingestyrelsen«.
[Præcisering af ordlyden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles,
således at forslaget om at afskaffe kravet om vellykket
integration i sager om familiesammenføring med børn
og i stedet indføre en frist på 3 måneder for at
indgive ansøgning samles i et lovforslag, mens
overgangsordningerne samles i et andet lovforslag.
Det under B nævnte lovforslag vil,
hvis det vedtages, ikke være en ændringslov til
udlændingeloven, men en selvstændig hovedlov.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og vil indebære, at lovforslagets
undertitel afspejler en frist på 6 måneder for
indgivelse af ansøgning om familiesammenføring med
børn.
Til nr. 3
Det foreslås, at fristen for
indgivelse af ansøgninger omfattet af lovforslaget
ændres fra 3 til 6 måneder. Ændringsforslaget vil
indebære, at et barn, som opholder sig i hjemlandet eller et
andet land sammen med den ene af forældrene eller en anden
fast omsorgsperson, kun, medmindre ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler herfor, kan gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, hvis der ansøges herom, senest 6 måneder efter
at den anden forælder er meddelt opholdstilladelse her i
landet, eller, hvis den anden forælder har dansk
indfødsret eller statsborgerskab i et af de andre nordiske
lande, er tilmeldt folkeregisteret.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
overgangsordningerne i det fremsatte lovforslag vil blive flyttet
til en selvstændig hovedlov.
Det foreslås, at den under B
nævnte hovedlov, hvis lovforslaget vedtages, vil blive
ophævet den 2. april 2020. Loven vil dog fortsat finde
anvendelse på sager, der er verserende ved lovens
ikrafttræden, og ansøgninger, der indgives senest den
1. april 2020.
Forslaget om, at loven ophæves den 2.
april 2020, skyldes, at nye ansøgninger, der indgives efter
den 1. april 2020, ikke vil være omfattet af de
foreslåede bestemmelser i § 01, nr. 2, 4 og 5. For
sager, der er omfattet af de foreslåede bestemmelser i §
01, nr. 1 og 3, vil det være afgørende, om sagerne
verserede i henholdsvis Udlændingestyrelsen eller
Udlændingenævnet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden den 1. januar 2020.
Loven vil dog fortsat finde anvendelse
på de sager, der er verserende ved lovens ikrafttræden,
og ansøgninger, der indgives senest den 1. april 2020, idet
der forventes at være sager, der er under behandling ved
lovens ophævelse den 2. april 2020.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og vil indebære, at undertitlen
afspejler, at der ikke fastsættes en frist for indgivelse af
ansøgning om familiesammenføring med børn.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vil indebære,
at kravet om vellykket integration i udlændingelovens §
9, stk. 20, afskaffes, og at der ikke indføres en ny
betingelse om en ansøgningsfrist på 3 måneder i
forbindelse med familiesammenføring med børn.
Ændringsforslaget vil også
omfatte sager, der er verserende på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, dvs. de sager, der er omfattet af de
foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 2, stk. 2, nr.
1 og 3.
Udlændingenævnet vil
således skulle hjemvise verserende klagesager, hvor afslaget
på opholdstilladelse er truffet af Udlændingestyrelsen
i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens ikrafttræden
under henvisning til, at der ikke var grundlag for en vellykket
integration her i landet, jf. udlændingelovens § 9, stk.
20, til Udlændingestyrelsen, med henblik på at
Udlændingestyrelsen i første instans tager stilling
til, om de øvrige betingelser for meddelelse af
opholdstilladelse er opfyldt.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil
forslagsstilleren til 3. behandling stille ændringsforslag
med de nødvendige konsekvensændringer andre steder i
udlændingeloven.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede overgangsordning, hvorefter visse grupper af
børn vil få mulighed for at ansøge om
opholdstilladelse inden for en frist på 3 måneder fra
lovens ikrafttræden, udgår af lovforslaget.
Dette er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5, der indebærer, at der ikke vil
skulle gælde en ansøgningsfrist på 3
måneder.
Ændringsforslaget indebærer
endvidere, at børn, der i perioden fra den 10. juni 2016 til
lovens ikrafttræden er meddelt afslag på
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, af Udlændingestyrelsen under henvisning til, at barnet
ikke har eller har mulighed for at opnå en sådan
tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket
integration her i landet, og indgiver en ny ansøgning, vil
kunne meddeles opholdstilladelse, uanset at de på tidspunktet
for den nye ansøgning er fyldt 15 år. Det vil dog
være en betingelse, at barnet ikke er fyldt 18 år
på ansøgningstidspunktet.
I sådanne sager vil det således
være barnets alder på tidspunktet for
ansøgningen, der blev afslået, der vil skulle
lægges til grund, dog således at der ikke kan meddeles
opholdstilladelse, hvis barnet er fyldt 18 år på
tidspunktet for den nye ansøgning.
Dette svarer til, hvad der vil gælde
for de børn, der er omfattet af lovforslagets § 2, stk.
4, dvs. børn, der i perioden fra den 10. juni 2016 til
lovens ikrafttræden er meddelt afslag på
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, under henvisning til, at der ikke var grundlag for en
vellykket integration her i landet, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 20.
Til nr. 8
Ændringsforslaget vil indebære,
at ordlyden af den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2,
nr. 2, præciseres, således at det ved
afgrænsningen af persongruppen tydeligt fremgår, at det
er Udlændingestyrelsen, der skal have meddelt afslag på
opholdstilladelse i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens
ikrafttræden.
Dette svarer til, hvad der fremgår af
lovforslagets bemærkninger til den foreslåede
bestemmelse, og ændringsforslaget vil ikke ændre
på, hvilke børn der er omfattet af § 2, stk. 2,
nr. 2. Der er alene tale om en præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober
2019 og var til 1. behandling den 14. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 23. august
2019 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 22,
folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 31. oktober 2019
sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udlændinge- og integrationsministeren
og embedsmænd fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet har på et udvalgsmøde den 10.
december 2019 gennemgået det tekniske indhold af lovforslaget
for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Katrine Robsøe
(RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa
Lund (EL) Sikandar Siddique (ALT) Mads Fuglede (V) Fatma
Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E.
Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus
Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |