Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. januar 2020
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at ministeren med dette ændringsforslag
imødekommer intentionerne bag det af partierne tidligere
stillede ændringsforslag om at bevare to pladser til ISOBRO.
Dette hilser partierne velkommen for at bevare eksisterende
faglighed på indsamlingsområdet. Da de politiske
ønsker herved er imødekommet i det af ministeren
stillede ændringsforslag, finder partierne det ikke
længere nødvendigt at opretholde deres tidligere
stillede ændringsforslag.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at partiet støtter lovforslaget under den
forudsætning, at det ikke medfører en
vanskeliggørelse af crowdfunding på
erhvervsområdet, som bør kunne finde sted med så
få administrative byrder som muligt.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
enige i intentionen med lovforslaget, men bemærker, at
forslaget kun er en start. Hvis vi i Danmark skal forhindre
terrorisme og hvidvaskning af penge, skal reglerne for
organisationer, der indsamler penge, skærpes, men DF er
bekymrede for, at de organisationer, som lovforslaget drejer sig
om, allerede er registrerede, og at dér, hvor pengene bliver
brugt til terrorisme og hvidvask, nærmere er hos
organisationer, som netop ikke lader sig registrere. Derfor
bør der efter DF's opfattelse arbejdes videre med at se
på, hvordan man kan sikre en registrering af alle relevante
organisationer. DF bemærker med tilfredshed, at ministeren
har genovervejet sammensætningen af Indsamlingsnævnet
og nu foreslår at udvide medlemsantallet i
Indsamlingsnævnet med et yderligere medlem. DF kan selvsagt
støtte ministerens ændringsforslag herom. Det er
desuden vigtigt for DF, at alle medlemmer af
Indsamlingsnævnet skal sikkerhedsgodkendes, og DF noterer
sig, at ministeren under 1. behandling af forslaget oplyste, at
medlemmerne af Indsamlingsnævnet skal sikkerhedsgodkendes til
klassificeringsgraden »hemmeligt«.
DF mener endvidere, at der skal sikres en
bedre digitalisering på området, således at
borgerne nemmere kan gøre sig bekendt med, om en
organisation, man ønsker at støtte økonomisk,
faktisk er registreret og har en politik, profil og ageren, som den
pågældende borger ønsker at støtte. I dag
ligger der dokumenter på nettet, men man skal som borger
gennemgå en del af materialet for at finde svar herpå.
Derfor finder DF, at den teknologi, der er til rådighed i
dag, skal bruges til at gøre forholdene mere transparente
for borgerne, end tilfældet er i dag
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 1, 1. pkt., ændres »4« til:
»5«.«
[Udvidelse af
Indsamlingsnævnet med et yderligere medlem]
2) Nr.
13 affattes således:
»13. § 9, stk. 1, 3. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes:
»2 af de yderligere medlemmer beskikkes efter
indstilling fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, 1
medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, og
1 medlem beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet. Det medlem,
der beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, skal have
særlig indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering.««
[Ændring af kredsen af
nævnsmedlemmer]
Til § 2
3) I
stk. 1 ændres »1. februar
2020« til: »1. marts 2020«.
[Ændring af lovforslagets
ikrafttræden]
4) I
stk. 3 indsættes efter
»tilladelse i henhold til«: »§ 4, stk. 1, i
lov om indsamling m.v. som affattet ved denne lovs«.
[Præcisering af
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler består
Indsamlingsnævnet af 1 formand og 4 yderligere medlemmer. Det
foreslås, at Indsamlingsnævnet udvides, således
at nævnet fremover kommer til at bestå af 1 formand og
5 yderligere medlemmer. Det bemærkes, at det følger af
den gældende § 7, stk. 2, 3. pkt., i
bekendtgørelse nr. 895 af 18. juli 2014 om forretningsorden
for Indsamlingsnævnet, at i tilfælde af stemmelighed er
formandens stemme afgørende.
Til nr. 2
Indsamlingsnævnet består i dag
af 1 formand og 4 yderligere medlemmer. 2 af medlemmerne beskikkes
efter indstilling fra Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk
Erhverv, og 1 medlem beskikkes efter indstilling fra
Forbrugerrådet Tænk. Med det fremsatte lovforslag er
der lagt op til at ændre Indsamlingsnævnets
sammensætning, således at nævnet fremover
består af 1 medlem (frem for som i dag 2) beskikket efter
indstilling fra indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, 1
medlem beskikket efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1 medlem
beskikket efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk og
derudover 1 medlem med særlig indsigt i området for
hvidvask og terrorfinansiering beskikket efter indstilling fra
Rigspolitiet. Med ændringsforslaget foreslås det, at
den eksisterende nævnssammensætning fastholdes, men at
nævnet fremover også får 1 medlem med
særlig indsigt i området for hvidvask og
terrorfinansiering beskikket efter indstilling fra Rigspolitiet.
Udvidelsen af Indsamlingsnævnet sker for at sikre, at der i
nævnet fortsat er den fornødne viden og sagkundskab
inden for indsamlingsområdet. Samtidig tilføres
Indsamlingsnævnet kompetencer, som i højere grad
gør nævnet i stand til at identificere mulige
tilfælde af hvidvask og terrorfinansiering. Der vurderes at
være begrænsede økonomiske konsekvenser
forbundet med ændringsforslaget.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. februar 2020.
På baggrund af, at der er sket en udskydelse af Folketingets
behandling af lovforslaget, foreslås det at udskyde
lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. marts
2020.
Til nr. 4
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 3, at lovforslaget træder i kraft
den 1. marts 2020. Den foreslåede tilladelsesordning for
almennyttige organisationer m.v. i lovforslagets § 1, stk. 4,
finder efter lovforslagets § 2, stk. 2, dog først
anvendelse fra den 1. august 2020. Med hensyn til organisationer,
som før lovforslagets ikrafttræden har fået
tilladelse til at foretage husindsamling i henhold til § 5,
stk. 3, eller gadeindsamling i henhold til § 6, stk. 2, i den
gældende indsamlingslov, fremgår det af lovforslagets
§ 2, stk. 3, at de pågældende organisationer anses
for at have fået en tilladelse efter lovforslagets § 1,
nr. 4, og efter lovforslagets ikrafttræden, og indtil
udløbet af tilladelsen kan foretage almindelig indsamling
samt hus- og gadeindsamling i samme form og udstrækning,
hvortil tilladelsen er givet.
Med ændringsforslaget
præciseres det, at der er tale om en tilladelse efter den
foreslåede § 4, stk. 1, i lov om indsamling m.v. som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget indebærer således
ingen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober
2019 og var til 1. behandling den 7. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. september 2019 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 70, folketingsårets
2018-19, 2. samling. Den 31. okotber 2019 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Marcus Knuth (KF) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |