Skriftlig fremsættelse (1. oktober
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven
og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af
aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere
og omdannelsesdatoen ved skattefri
virksomhedsomdannelse.)
(Lovforslag nr. L 4)
Lovforslaget har til formål at
justere en række beskatningsregler med henblik på at
sikre mod utilsigtet udnyttelse af skattelovgivningen. Lovforslaget
følger bl.a. op på en række early warnings,
hvori Skattestyrelsen har gjort opmærksom på
områder, hvor lovgivningen har været genstand for
utilsigtet udnyttelse, eller hvor der er risiko herfor.
Det er for regeringen afgørende, at
alle bidrager til fællesskabet, og at ingen kan snyde sig
udenom. Det er ikke i orden, at nogle indretter sig med
særlige ordninger for f.eks. at opnå kunstig
nedsættelse af aktieavancer eller fradrag for kunstige tab
for dermed bevidst at slippe billigere i skat.
Det foreslås derfor at ændre
reglerne for hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber
med flere aktieklasser, reglerne for beskatning ved
nedsættelse af gæld, reglerne for beskatning af
kapitalfondspartnere og reglerne for skattefri
virksomhedsomdannelse.
Den del af lovforslaget, der
vedrører hovedaktionærers delsalg af aktier i
selskaber med flere aktieklasser, vurderes at medføre et
merprovenu på ca. 40 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd. Den del af lovforslaget, der
vedrører beskatning ved nedsættelse af gæld,
vurderes at medføre et merprovenu på ca. 20 mio. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd. De
øvrige dele af lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige provenuvirkninger.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020. Det foreslås, at loven, bortset fra
reglerne om beskatning af kapitalfondspartnere, har virkning fra
fremsættelsestidspunktet, idet der er risiko for spekulation
i de stramninger af reglerne, som foreslås gennemført
ved lovforslaget. Lovforslaget har - med samme begrundelse - ikke
været sendt i ekstern høring forinden
fremsættelsen. Lovforslaget sendes samtidig med
fremsættelsen i ekstern høring. Lovforslaget er
omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og
ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. januar
2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.