Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11
ændringforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at virksomheder
selvfølgelig skal betale den skat, som er intentionen bag
skattelovgivningen. Men på trods af flere
spørgsmål har ministeren i sine svar ikke klart kunnet
redegøre for, hvorvidt merprovenuet, som lovforslaget
medfører, er et udtryk for, at lovforslaget reelt betyder
nye skattestigninger eller -stramninger for virksomhederne, hvilket
ikke er Venstres og Det Konservative Folkepartis ønske med
lovforslaget. Om end det fremgår af aftalen om finansloven
for 2020 mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået den 2.
december 2019, at merprovenuet skal bidrage til finansiering af
finanslovsaftalen, vil Venstre og Det Konservative Folkeparti
opfordre regeringen til at disponere det varige merprovenu på
60 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd til lempelser
til erhvervslivet. Hvilke konkrete lempelser merprovenuet skal
være med til at finansiere, skal aftales med de partier, der
stemmer for lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 5, stk. 1, nr. 2, 2.
pkt., ændres to steder »19« til: »19
C«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 3
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 6, stk. 2, udgår i 4. pkt. »efter § 26, stk.
3«.
[Præcisering af, at
værdien efter forslaget til § 6, stk. 2, 3. pkt., skal
anses for at udgøre den skattemæssige værdi af
gælden ved påtagelsen ved enhver efterfølgende
avanceopgørelse]
Til § 4
3) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I
indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 01.
Skattepligtige skal ikke medregne merafkast af investeringer ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter stk. 1,
når den skattepligtige skal medregne merafkastet ved
opgørelsen af den personlige indkomst efter
skattelovgivningens almindelige regler.
Stk. 02. Der
gives skattepligtige omfattet af stk. 1 nedslag efter § 33,
stk. 1, for udenlandske skatter og skatter, der er pålagt den
skattepligtige af merafkastet efter skattelovgivningens almindelige
regler. Nedslaget skal dog ikke kunne overstige den del af de
samlede danske og udenlandske skatter, der forholdsmæssigt
falder på den skattepligtiges merafkast efter stk.
1.«
[Eliminering af eventuelle
dobbeltbeskatningssituationer]
4) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I udgår i
stk. 4, 1. pkt., »i
eller«.
[Præcisering af den
foreslåede bestemmelse]
5) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I udgår
stk. 5, 2. og 3.
pkt., og i stedet indsættes:
»Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst medregnes den andel af selskabets positive merafkast, som
den skattepligtige direkte eller indirekte har ret til.«
[Fastlæggelse af
beskatningsgrundlaget for den enkelte skattepligtige]
6) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I affattes
stk. 7, 1. pkt., således:
»For skattepligtige omfattet af stk. 4
medregnes udbytte ikke til den skattepligtige indkomst, i det
omfang udbyttet er udloddet fra et selskab omfattet af stk. 4 eller
fra et selskab m.v., hvorigennem den skattepligtige direkte eller
indirekte kontrollerer et selskab omfattet af stk. 4, og udbyttet
ikke overstiger den skat, som den skattepligtige skal betale af
indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4.«
[Udvidelse af adgangen til at
få skattefrit udbytte til betaling af skat på
merafkast]
7) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I ændres
i stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, »skattekontrollovens
§§ 9 og 10« til: »skattekontrollovens
§§ 10-12«.
[Rettelse af henvisningsfejl i de
foreslåede bestemmelser]
8) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 16 I
indsættes i stk. 8 som nr. 6:
»6)
aftaler om fordelingen af merafkast, der er modtaget af selskaber
omfattet af stk. 4.«
[Oplysningskrav om eventuelle
aftaler om fordeling af selskabers merafkast]
9) Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
10) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 4 a, stk. 1, nr.
4, udgår »og«.
[Rettelse af fejl i gengivelsen af
den gældende lovtekst]
Til § 6
11) I
det under nr. 1 foreslåede § 12 A, stk. 4, indsættes som
5. pkt.:
»Når 1.-3. pkt. finder anvendelse,
anses gældens værdi ved påtagelsen reduceret med
det beløb, hvormed der er sket underskudsbegrænsning,
for at udgøre gældens værdi ved påtagelsen
ved en efterfølgende opgørelse af gevinst eller tab
på samme gæld.«
[Regulering af, hvorledes den
skattemæssige værdi af gælden ved
påtagelsen opgøres med henblik på en eventuel
efterfølgende avanceopgørelse, når der er sket
underskudsbegrænsning efter selskabsskattelovens § 12 A,
stk. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at rette en
henvisningsfejl i lovforslaget, idet der i gengivelsen af
bestemmelsen i aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2, 2.
pkt., fejlagtigt er henvist til aktieavancebeskatningslovens §
19 i stedet for § 19 C.
Til nr. 2
Efter den i lovforslaget foreslåede
bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 4. pkt., skal det
beløb, der skal anses for gældens værdi ved
frigørelsen efter den i lovforslaget foreslåede
bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 3. pkt., anses
for at udgøre den skattemæssige værdi af
gælden ved påtagelsen ved en efterfølgende
avanceopgørelse efter kursgevinstlovens § 26, stk.
3.
Det foreslås, at henvisningen til
kursgevinstlovens § 26, stk. 3, udgår af den
foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2,
4. pkt.
Når der er sket beskatning efter den
i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens
§ 6, stk. 2, vil det indebære, at der er sket beskatning
af en kursgevinst svarende til forskellen mellem gældens
værdi ved påtagelsen og kursværdien af den
overdragne fordring på overdragelsestidspunktet. Da
fordringen fortsat består, vil der efter
omstændighederne skulle foretages en fornyet
avanceopgørelse. Dette er baggrunden for, at det for at
hindre dobbeltbeskatning i den i lovforslaget foreslåede
bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 4. pkt., er
foreslået, at kursværdien af den overdragne fordring
på overdragelsestidspunktet skal anses for at udgøre
gældens værdi ved påtagelsen ved en senere
avanceopgørelse efter kursgevinstlovens § 26, stk.
3.
Forslaget om at fjerne henvisningen til
kursgevinstlovens § 26, stk. 3, tager højde for, at en
eventuel senere beskatning også kan ske ved
underskudsbegrænsning efter reglerne i selskabsskattelovens
§§ 12 A-12 C. Når en eventuel efterfølgende
beskatning sker ved underskudsbegrænsning efter
selskabsskatteloven, vil dobbeltbeskatning således
tilsvarende blive hindret, ved at kursværdien af den
overdragne ford?ring på overdragelsestidspunktet anses for at
udgøre gældens værdi ved påtagelsen.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte to
yderligere stykker - stk. 01 og 02 - i den foreslåede
affattelse af ligningslovens § 16 I, jf. lovforslagets §
4, nr. 2, som skal sikre, at der ikke sker dobbeltbeskatning af det
merafkast, som skal beskattes efter den foreslåede
bestemmelse i ligningslovens § 16 I.
I lovforslaget er der ikke bestemmelser,
der udtrykkeligt tager højde for, at den skattepligtige
allerede efter skattelovgivningens almindelige regler vil skulle
beskattes af merafkastet. Formålet med de særlige
bestemmelser om beskatning af kapitalfondspartneres merafkast kan
ikke begrunde, at samme beløb skal beskattes både
efter de foreslåede bestemmelser og efter skattelovgivningens
almindelige regler, og der foreslås derfor bestemmelser, der
udtrykkeligt regulerer denne problemstilling og fastlægger,
hvordan dobbeltbeskatning hindres.
Efter det foreslåede stk. 01 vil
skattepligtige ikke skulle medregne merafkast af investeringer ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter stk. 1,
når den skattepligtige skal medregne merafkastet til den
personlige indkomst efter skattelovgivningens almindelige
regler.
Bestemmelsen vil navnlig være
relevant, såfremt der opnås merafkast af investeringer
via transparente infrastrukturfonde, hvor der investeres direkte i
driftsaktiver. Kapitalfondspartneren vil i sådanne
tilfælde som udgangspunkt skulle medregne sit samlede afkast
ved opgørelsen af den personlige indkomst, idet der dog
efter omstændighederne vil kunne ske beskatning som
kapitalindkomst efter anpartsreglerne i personskattelovens §
4, stk. 1, nr. 9 og 11.
Efter det foreslåede stk. 02 vil der
skulle gives den skattepligtige omfattet af stk. 1 nedslag efter
ligningslovens § 33, stk. 1, for udenlandske skatter og
skatter, der er pålagt den skattepligtige af merafkastet
efter skattelovgivningens almindelige regler. Nedslaget skal dog
ikke kunne overstige den del af de samlede danske og udenlandske
skatter, der forholdsmæssigt falder på den
skattepligtiges merafkast efter stk. 1.
Herved vil det blive sikret, at
skattepligtige omfattet af stk. 1 ikke vil blive dobbeltbeskattet
af merafkastet, f.eks. når merafkastet oppebæres i form
af aktieavancer, der efter skattelovgivningens almindelige regler
anses for aktieindkomst, som beskattes med op til 42 pct. Den
foreslåede bestemmelse er udformet som en bestemmelse om, at
der lempes for skatter, der er pålagt merafkastet efter
skattelovgivningens almindelige regler, og således at det
på samme vis sikres, at der ikke vil ske en
dobbeltbeskatning, hvis merafkastet pålægges
udenlandske skatter.
Til nr. 4
Det foreslås, at ordene »i
eller« i det foreslåede § 16 I, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 3,
udgår af den foreslåede bestemmelse.
I forbindelse med høringen har der
været rejst spørgsmål om, hvorvidt der med
formuleringen »i eller via« har været
tiltænkt en realitetsforskel i forhold til de øvrige
steder i den foreslåede bestemmelse, hvor det blot
fremgår, at der skal være tale om investeringer, der
sker »via« en af de omfattede fonde.
Der har ikke været tiltænkt
nogen realitetsforskel, og det foreslås derfor, at ordene
»i eller« udgår.
Det bemærkes, at det gælder for
alle investeringer omfattet af den foreslåede affattelse af
ligningslovens § 16 I, at de ikke nødvendigvis skal ske
i selve fonden, for at bestemmelsen finder anvendelse, men at
investeringer skal anses for foretaget via en kapital-, venture-
eller infrastrukturfond, hvis deltagerne og/eller
kapitalfondspartnerne investerer det pågældende
beløb i overensstemmelse med det samlede aftalegrundlag, som
regulerer den pågældende fond.
Til nr. 5
Under høringen af lovforslaget blev
det påpeget, at bestemmelserne i lovforslagets forslag til
affattelse af § 16 I, stk. 5, 2. og 3. pkt., der bliver stk.
7, 2. og 3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 3, indebærer,
at skattepligtige omfattet af forslaget til nyaffattelse af §
16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, vil skulle medregne en andel af
selskabets merafkast svarende til deres direkte eller indirekte
ejerandel i selskabet, selv om de eventuelt kan have ret til en
større eller mindre andel af resultatet, f.eks. som
følge af at der er flere aktieklasser i det
pågældende selskab.
Dette svarer til retsstillingen efter den
gældende bestemmelse i ligningslovens § 16 I, men er
ikke hensigtsmæssigt, idet det kan medføre, at den
skattepligtige beskattes af en større eller mindre andel af
merafkastet end den andel heraf, som den pågældende
faktisk, direkte eller indirekte, har ret til.
Det foreslås derfor, at 2. og 3. pkt.
i forslaget til ligningslovens § 16 I, stk. 5, der bliver stk.
7, udgår, og at der i stedet indsættes et nyt punktum,
hvoraf det følger, at skattepligtige omfattet af forslaget
til § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst skal medregne den andel af
selskabets merafkast, som vedkommende direkte eller indirekte har
ret til.
Medregning af den andel af selskabets
merafkast, som den skattepligtige direkte eller indirekte - hvis
den skattepligtiges andel i selskabet ejes gennem et eller flere
yderligere selskaber - har ret til, vil sikre, at der sker
beskatning af den indkomst, som vedkommende faktisk oppebærer
gennem det pågældende selskab.
Er der ikke indgået aftaler, der
regulerer, hvilken andel af selskabets merafkast den skattepligtige
direkte eller indirekte har ret til, vil den skattepligtiges andel
svare til vedkommendes andel af den samlede selskabskapital i
selskabet. Foreligger der derimod en aftale om en anden fordeling
af selskabets overskud eller specifikt om fordelingen af et
merafkast, vil det være denne aftale, som skal danne
grundlaget for fastlæggelsen af den andel af merafkastet, som
den skattepligtige vil skulle medregne.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte den
foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 16 I, stk. 7,
1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr.
3, så skattepligtige omfattet af lovforslagets forslag til
§ 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, ikke vil skulle medregne
udbytte til den skattepligtige indkomst, i det omfang udbyttet er
udloddet fra et selskab omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6,
eller fra et selskab m.v., hvorigennem den skattepligtige direkte
eller indirekte kontrollerer et selskab omfattet af stk. 4, der
bliver stk. 6, og hvor udbyttet ikke overstiger den skat, som den
skattepligtige skal betale af indkomsten i selskabet omfattet af
stk. 4, der bliver stk. 6.
Formålet med den foreslåede
ændring er at sikre, at den skattepligtige har mulighed for
at trække midler ud af et selskab til at betale den skat, som
vedkommende skal betale i medfør af de i lovforslaget
foreslåede bestemmelser i § 16 I, stk. 4-6, der bliver
stk. 6-8, uden at dette udløser dobbeltbeskatning. Det er
under høringen af lovforslaget blevet påpeget, at den
i lovforslaget foreslåede bestemmelse i stk. 7, der bliver
stk. 9, som svarer til den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 16 I, stk. 9, efter ordlyden kun omfatter
udbytter fra det selskab, der er omfattet af stk. 4, der bliver
stk. 6. Der synes således efter ordlyden ikke at være
mulighed for, at den skattepligtige kan modtage skattefrie udbytter
fra et selskab, hvorigennem den skattepligtige besidder ejerandelen
i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Det tages der højde for i den
foreslåede nyaffattelse af § 16 I, stk. 7, 1. pkt., der
bliver stk. 9, 1. pkt., hvorefter det er et krav, at udbyttet enten
er udloddet fra et selskab omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6,
eller fra et selskab m.v., hvorigennem den skattepligtige direkte
eller indirekte kontrollerer selskabet omfattet af stk. 4, der
bliver stk. 6. Det vil også efter den foreslåede
nyaffattelse være et krav, at udbyttet ikke overstiger den
skat, som den skattepligtige skal betale af indkomsten i selskabet
omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Til nr. 7
Det foreslås at ændre
henvisningerne til skattekontrollovens §§ 9 og 10 i de i
lovforslaget foreslåede bestemmelser i § 16 I, stk. 7 og
8, der bliver stk. 9 og 10, jf. ændringsforslag nr. 3, til de
korrekte bestemmelser om oplysningsfrister i skattekontrollovens
§§ 10-12.
Der er således tale om rettelse af en
henvisningsfejl.
Til nr. 8
Det foreslås, at den foreslåede
oplysningspligt i lovforslagets § 16 I, stk. 8, der bliver
stk. 10, jf. ændringsforslag nr. 3, udvides til også at
omfatte de eventuelle aftaler, der er indgået om fordelingen
af det merafkast, som oppebæres af et selskab omfattet af den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets forslag til § 16
I, stk. 4, der bliver stk. 6. Oplysningspligten vil skulle omfatte
alle aftaler herom, herunder vedtægtsbestemmelser om
fordelingen af selskabets overskud, f.eks. som følge af
opdeling af aktiekapitalen på forskellige aktieklasser, og
aftaler indgået mellem aktionærerne i form af f.eks.
aktionæroverenskomster.
Formålet med den foreslåede
oplysningsforpligtelse er at sikre Skatteforvaltningen de
nødvendige oplysninger til kontrol af, at de skattepligtige
beskattes af deres respektive andele af et merafkast, som et
selskab omfattet af den i lovforslaget foreslåede bestemmelse
i § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, er berettiget til.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr.
5, hvorved det foreslås, at skattepligtige, der kontrollerer
et selskab, der oppebærer et merafkast, skal medregne den del
af merafkastet, der svarer til den andel heraf, som den
pågældende skattepligtige, direkte eller indirekte, har
ret til.
Til nr. 9
I lovforslaget er henvisningen i
ligningslovens § 16 J, stk. 2, til ligningslovens § 16 I,
stk. 9, foreslået ændret til en henvisning til §
16 I, stk. 7.
Da der ved ændringsforslag nr. 3
foreslås indsat to nye stykker i ligningslovens § 16 I
efter stk. 3, vil henvisningen til § 16 I, stk. 9, i den
gældende bestemmelse i § 16 J, stk. 2, være
korrekt. Forslaget om, at lovforslagets § 4, nr. 3,
udgår, er således en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10
Det foreslås at rette en fejl i
gengivelsen af de ord i den gældende bestemmelse i
personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 4, der ved lovforslaget
foreslås at skulle udgå.
Til nr. 11
Det foreslås, at gældens
værdi ved påtagelsen reduceret med det beløb,
hvormed der er sket underskudsbegrænsning, skal anses for at
udgøre gældens værdi ved påtagelsen ved en
efterfølgende opgørelse af gevinst eller tab på
samme gæld.
Forslaget har til formål at hindre
eventuel dobbeltbeskatning.
Når der er sket
underskudsbegrænsning efter den foreslåede bestemmelse
i selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4, består fordringen
fortsat. Efter omstændighederne vil der derfor
efterfølgende skulle foretages en fornyet
avanceopgørelse med henblik på enten beskatning efter
kursgevinstloven eller eventuelt underskudsbegrænsning efter
selskabsskattelovens §§ 12 A-12 C. En ny
underskudsbegrænsning vil f.eks. kunne skyldes, at
gælden nedsættes ved en tvangsakkord.
Den foreslåede bestemmelse skal
hindre dobbeltbeskatning i forbindelse med en sådan eventuel
senere avanceopgørelse, fordi det beløb, hvormed
beskatning er sket i kraft af underskudsbegrænsningen,
reducerer det beløb, der ved en sådan
avanceopgørelse anses for gældens værdi ved
påtagelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. oktober
2019 og var til 1. behandling den 15. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Skatteministeriet sendte den 1.
oktober 2019 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 3.
Den 11. november 2019 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 21
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
11 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-16 og nr. 20. Udvalget forventer, at ministeren besvarer
spørgsmål nr. 17-19 inden 2. behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |