Skriftlig fremsættelse (23. oktober
2019)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning og lov om
elforsyning (Ændring af støtteordninger til anvendelse
af biogas)
(Lovforslag nr. L 39)
Lovforslaget udmønter de dele af
Energiaftalen fra 29. juni 2018, som vedrører ændring
af de fem eksisterende støtteordninger til anvendelse af
biogas, hvor der indføres et stop for adgangen til
støtteordningerne per 1. januar 2020 samt et loft over hvor
meget biogas, der årligt kan ydes støtte til.
De fem eksisterende støtteordninger,
der blev vedtaget med energiaftalen i 2012, omfatter støtte
til biogas anvendt til hhv. elproduktion, opgradering, transport,
proces eller varme. Udbygningen med biogas har de seneste år
vist sig at overstige den oprindelige forventning, hvilket er
baggrunden for ændringerne af støtteordningerne.
De detaljerede kriterier for
ændringerne af de fem støtteordninger blev aftalt
mellem partierne bag energiaftalen fra 2018 hhv. 8. februar og 4.
april 2019. Det fremsatte lovforslag er således en
udmøntning af de udmeldinger, der er sendt ud efter de to
aftaler. Med lovforslaget vil der samtidigt blive indført
hjemmel til at fastsætte nærmere regler for metanudslip
fra biogasanlæg og de anlæg, der anvender biogas.
Lovforslaget vil medvirke til at
begrænse de årlige statslige udgifter til
biogasstøtte og samtidigt bidrage til at sikre en optimeret
klimaeffekt ved biogas. De gældende støtteordninger
til anvendelse af biogas i hhv. VE-loven og naturgasforsyningsloven
foreslås ophævet pr. 1. januar 2020, således at
det ikke er muligt for nye støttemodtagere at få
adgang til ordningerne.
Med lovændringerne kan
støttemodtagere søge om tilsagn om støtte i en
periode på 20 år fra den dato, hvor der første
gang blev leveret støtteberettiget produktion på en af
de gældende støtteordninger. Der indføres
endvidere årsnormer for hver enkelt støttemodtager,
som fastlægger den maksimale mængde biogas, der
årligt kan ydes støtte til.
Lovforslaget indeholder endvidere
dispensationsadgang for anlæg, hvor der er truffet bindende
investeringsbeslutninger, men som ikke når at gå i
drift inden 1. januar 2020.
Der kan opnås adgang til
dispensation, hvis der er foretaget irreversible investeringer
inden 8. februar 2019, og samtidigt opnået de
nødvendige myndighedsgodkendelser (VVM-tilladelse og
miljøgodkendelse) inden 1. juli 2019. Der kan også
opnås dispensation i de tilfælde, hvor anlæg, der
skal levere opgraderet biogas til gasnettet, har indgået en
aftale med distributionsselskabet om at blive tilsluttet i 2019,
men hvor der sker forsinkelse.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget vil være, at staten sparer støtteudgifter
til biogasprojekter, som ikke bliver omfattet af de eksisterende
støtteordninger. Samtidigt begrænses de årlige
støtteudbetalinger til alle eksisterende
støttemodtagere med forslaget om indførelse af
årsnormer.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2020. De foreslåede ændringer til
støtteordningerne kan ske inden for de eksisterende
godkendelser fra Europa-Kommissionen og kræver således
ikke fornyet anmeldelse.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.