Fremsat den 8. oktober 2019 af Dennis Flydtkjær (DF),
Louise Schack Elholm (V) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskatning af
fortjeneste ved afståelse af fast ejendom og
virksomhedsskatteloven
(Indførelse af en
sælgerpantebrevsmodel)
§ 1
I lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
132 af 25. januar 2019, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 6 C indsættes:
»§ 6 D. Afstår den
skattepligtige en ejendom, der er omfattet af lovens regler,
bortset fra ejendomme, der er omfattet af § 8, og indgår
der i afståelsesvederlaget en fordring mod erhververen med
pant i den overdragne ejendom (sælgerpantebrev), kan den
skattepligtige vælge at medregne fortjeneste efter § 6
med lige store beløb ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i de indtil 10 nærmest
efterfølgende indkomstår. 1. pkt. gælder dog
ikke, hvor der er en forbindelse som omhandlet i ligningslovens
§ 2 mellem parterne i overdragelsen.
Stk. 2. Den del
af fortjenesten, der vælges beskattet efter stk. 1, kan ikke
overstige 10 pct. af den kontantomregnede afståelsessum for
ejendommen. Sælgerpantebrevet skal udstedes med en kontant
værdi på det beløb, der vælges beskattet
efter stk. 1. Sælgerpantebrevets løbetid skal svare
til den periode, som beskatningen efter stk. 1 vælges fordelt
over, og afdrag på hovedstolen må ikke forfalde
hurtigere end med lige store årlige beløb.
Stk. 3. Uanset
stk. 1 skal en eventuel resterende udskudt fortjeneste medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
følgende tilfælde:
1) Ved hel eller
delvis afståelse af ejendommen eller ved ændret
anvendelse af ejendommen, hvorved den helt eller delvis ikke
anvendes erhvervsmæssigt, jf. dog stk. 4. Beløbet
opgøres som den andel af den resterende fortjeneste, der
forholdsmæssigt svarer til forholdet mellem
handelsværdien af den del af ejendommen, der er afstået
eller ikke længere anvendes erhvervsmæssigt, og hele
ejendommens handelsværdi umiddelbart før henholdsvis
overdragelsen og den ændrede anvendelse.
2) Ved hel eller
delvis afståelse eller indfrielse af sælgerpantebrevet,
jf. dog stk. 4. Beløbet opgøres som den andel af den
resterende fortjeneste, der svarer til den forholdsmæssige
del af restgælden, der er afstået, eller den
forholdsmæssige del af restgælden, der er indfriet.
3) Ved
sælgerens død, jf. dog stk. 4.
4) Ved
ophør af sælgerens skattepligt, jf. kildeskattelovens
§ 10 eller selskabsskattelovens § 5, stk. 7. Den
skattepligtige kan få henstand med betaling af skatten efter
reglerne i stk. 10-14.
Stk. 4. Stk. 3,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor
ejendommen eller sælgerpantebrevet overdrages til en
ægtefælle, når overdragelsen sker med succession
efter kildeskattelovens § 26 B eller overdragelsen sker med
succession som led i bodeling ved separation og skilsmisse. Stk. 3,
nr. 1-3, finder ikke anvendelse, når en efterlevende
ægtefælle overtager ejendommen eller
sælgerpantebrevet ved hensidden i uskiftet bo eller
ægtefællen får udloddet ejendommen eller
sælgerpantebrevet med succession efter
dødsboskattelovens § 36, jf. § 29.
Stk. 5.
Beskatning efter stk. 1 kan alene vælges for fortjeneste, der
vedrører den del af den afståede ejendom, som blev
anvendt erhvervsmæssigt i overdragerens eller dennes
samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed, og som
anvendes erhvervsmæssigt i erhververens eller dennes
samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed i den periode,
som beskatningen af den udskudte fortjeneste er valgt fordelt over.
Udlejning af fast ejendom anses ikke for erhvervsvirksomhed som
nævnt i 1. pkt., jf. dog stk. 6. Endvidere anses den del af
den afståede ejendom, som udgør boligdel, ikke for
anvendt erhvervsmæssigt.
Stk. 6.
Udlejning af fast ejendom til et selskab, hvori ejeren af den faste
ejendom eller dennes ægtefælle direkte eller indirekte
har bestemmende indflydelse, anses for erhvervsmæssig
virksomhed, når den bestemmende indflydelse i selskabet
samtidig overdrages til erhververen af ejendommen. Det er en
betingelse, at selskabet anvender ejendommen erhvervsmæssigt,
jf. stk. 5. Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab
eller rådighed over stemmerettigheder, således at der
direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af aktiekapitalen
eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne.
Stk. 7. Den
skattepligtige skal senest ved rettidig afgivelse af oplysninger,
jf. skattekontrollovens § 2, for det indkomstår, hvori
ejendommen er afstået, oplyse told- og skatteforvaltningen om
valget af beskatning efter stk. 1. Meddelelsen skal være
vedlagt en kopi af det modtagne sælgerpantebrev og oplysning
om den skattepligtige fortjeneste, jf. § 6. Meddelelsen skal
endvidere indeholde oplysning om den fortjeneste, der vælges
medregnet i efterfølgende indkomstår, det årlige
beløb og antallet af år, fortjenesten vælges
medregnet over. Hvis told- og skatteforvaltningen ændrer
ansættelse vedrørende afståelse af fast ejendom,
kan den skattepligtige begære reglen i stk. 1 anvendt, dog
senest 3 måneder efter at meddelelsen om
ansættelsesændringen er modtaget.
Stk. 8. Er
ejeren på tidspunktet for afståelsen af ejendommen
skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1,
nr. 5, eller selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, og har
denne hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overenskomst af
7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager
eller Rådets direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger, er anvendelsen af stk. 1 betinget af, at der over
for told- og skatteforvaltningen stilles betryggende sikkerhed for
den udskudte beskatning efter stk. 1. Sikkerheden skal stå i
passende forhold til skatten af den udskudte fortjeneste og kan
stilles i form af aktier, obligationer, der er optaget til handel
på et reguleret marked, bankgaranti eller anden betryggende
sikkerhed. Har ejeren hjemsted i et land, der er omfattet af
overenskomsten eller direktivet nævnt i 1. pkt., og flytter
ejeren efterfølgende til et land, der ikke er omfattet af
nævnte overenskomst eller direktiv, skal den resterende
udskudte fortjeneste medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, medmindre der stilles betryggende
sikkerhed, jf. 2. pkt. Har ejeren hjemsted i et land, der ikke er
omfattet af overenskomsten eller direktivet nævnt i 1. pkt.,
og flytter ejeren efterfølgende til et land, der er omfattet
af nævnte overenskomst eller direktiv, frigives den stillede
sikkerhed efter anmodning.
Stk. 9.
Anvendelse af reglerne i stk. 1 er betinget af, at den faste
ejendom ikke er beliggende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland. Hvis ejeren på
afståelsestidspunktet er skattepligtig til Danmark efter
kildeskattelovens § 1, selskabsskattelovens § 1 eller
fondsbeskatningslovens § 1 uden at være
hjemmehørende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland i henhold til
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan reglerne i
stk. 1 dog anvendes, når den faste ejendom er beliggende i en
stat, der er medlem af EU/EØS, på
Færøerne eller i Grønland. Det er en
betingelse, at den fremmede stat, Færøerne eller
Grønland udveksler oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager.
Stk. 10. Den
skattepligtige kan få henstand med betaling af skatten af
fortjeneste, der følger af beskatningen efter stk. 3, nr. 4,
når den skattepligtige er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS,
Færøerne eller Grønland, når den fremmede
stat, Færøerne eller Grønland udveksler
oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager.
Stk. 11. Ved
henstand efter stk. 10 etableres en henstandssaldo, der
udgøres af den beregnede skat af den udskudte fortjeneste
efter stk. 3, nr. 4.
Stk. 12. For
personer afdrages henstandsbeløbet i de resterende år
af den periode, som beskatningen er valgt fordelt over. Afdraget
opgøres som skatteværdien af den fortjeneste, som
skulle have været medregnet i det pågældende
indkomstår. Skatteværdien beregnes efter reglerne for
skattepligtige med fast driftssted i Danmark. Den resterende
henstandssaldo forfalder dog helt eller delvis til betaling senest
i de tilfælde, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3. Reglerne i
kildeskattelovens § 73 B, stk. 7 og 8, finder tilsvarende
anvendelse med hensyn til fristen for betaling af afdrag og
forrentning af henstandssaldoen.
Stk. 13. For
selskaber m.v. afdrages henstandsbeløbet over de
første 5 indkomstår efter skattepligtsophøret
med en femtedel af det henstandsbeløb, der udgjorde
henstandssaldoen ved henstandssaldoens etablering. Den resterende
henstandssaldo forfalder helt eller delvis til betaling senest i de
tilfælde, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3. Reglerne i
selska?bsskattelovens § 26, stk. 6 og 7, finder tilsvarende
anvendelse med hensyn til fristen for betaling af afdrag og
forrentning af henstandssaldoen.
Stk. 14.
Henstand er betinget af, at der gives oplysninger efter
skattekontrollovens § 2 for hvert år, hvor der er en
positiv henstandssaldo. Samtidig med afgivelsen af disse
oplysninger skal der gives oplysninger om de forhold i stk. 3, nr.
1-3, der medfører forfald af henstandsbeløbet, og
oplysning om, i hvilket land sælgeren er skattemæssigt
hjemmehørende ultimo indkomståret. Afgives
oplysningerne efter skattekontrollovens § 2 ikke rettidigt,
bortfalder henstanden, og det beløb, der står på
henstandssaldoen, forfalder til betaling. Told- og
skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af
oplysningsfristen.«
§ 2
I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, som
ændret senest ved § 10 i lov nr. 84 af 30. januar 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »aktieavancebeskatningsloven,«:
»fordringer omfattet af lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendoms § 6 D, stk. 1,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
har virkning for afståelse af fast ejendom, der sker den 1.
januar 2020 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en delvis
genfremsættelse af lovforslag nr. L 225 (folketingsåret
2018-19, 1. samling), der blev fremsat af den tidligere regering
(Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti) den 10.
april 2019. Lovforslaget var til 1. behandling den 23. april 2019,
jf. www.folketingstidende.dk, tillæg F, spalte 27, kl. 15.31,
men bortfaldt ved afholdelse af folketingsvalget den 5. juni
2019.
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om finansloven for 2019, som den tidligere VLAK-regering og
Dansk Folkeparti indgik den 30. november 2018, der omhandler
indførelse af en pantebrevsmodel. Forslaget skal bidrage til
at lette købers mulighed for at rejse den fornødne
finansiering og dermed styrke mulighederne for
generationsskifte.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Forslaget om indførelse af en
pantebrevsmodel udmønter en del af aftalen om finansloven
for 2019 indgået af den tidligere VLAK-regering med Dansk
Folkeparti, hvorefter der for at skabe bedre muligheder for
generationsskifte for unge landmænd skal indføres en
pantebrevsmodel ved salg af bl.a. landbrug, hvor op til 10 pct. af
købesummen kan genanbringes i den solgte
erhvervsejendom.
Den foreslåede
sælgerpantebrevsmodel vil give sælgeren af en
erhvervsejendom adgang til at udskyde beskatningen af hele eller en
del af ejendomsavancen (op til 10 pct. af afståelsessummen),
når der i forbindelse med handlen udstedes et
sælgerpantebrev. Skatten vil dermed først skulle
betales over en periode på op til 10 år efter
afståelsen i stedet for - som efter de almindelige regler -
ved afståelse af ejendommen.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Indførelse af en
sælgerpantebrevsmodel
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i
ejendomsavancebeskatningsloven beskattes en sælger, der
afstår en erhvervsejendom, af hele den eventuelle
ejendomsavance, som afståelsen medfører, i
afståelsesåret.
Beskatningen af avancen sker i
afståelsesåret, uanset om køberen betaler
købesummen kontant eller købesummen afdrages over en
årrække, ved at køberen udsteder en fordring til
sælgeren (sælgerpantebrev) i forbindelse med
købet.
Ejendomsavance medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Ved opgørelsen af
ejendomsavancen sker der en værdiansættelse af
sælgerpantebrevet til kursværdi svarende til
handelsværdien. Er sælgerpantebrevet i den forbindelse
kursansat til f.eks. kurs 80, er der således givet et
kursnedslag på 20 pct. Dette kursnedslag beskattes efter
reglerne i kursgevinstloven, når gevinsten realiseres, i takt
med at sælgerpantebrevet afdrages. Lider sælgeren tab
på pantebrevet, f.eks. ved køberens konkurs, kan tabet
fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Ved salg af erhvervsejendomme vil
sælgeren under visse betingelser have mulighed for at udskyde
beskatningen af ejendomsavancen ved at genanbringe avancen i en
anden ejendom. Dette sker, ved at anskaffelsessummen for den
erhvervede ejendom nedsættes med avancen på den solgte
ejendom, hvorved avancebeskatningen udskydes, indtil den nye
ejendom sælges.
At sælgeren modtager en del af
afståelsesvederlaget i form af et sælgerpantebrev, kan
være forbundet med yderligere skattemæssige
konsekvenser, hvis sælgeren anvender
virksomhedsordningen.
Virksomhedsordningen kan anvendes af personer,
der driver virksomhed i personligt regi, og i skattemæssig
henseende er ordningen derfor et alternativ til at drive virksomhed
i et kapitalselskab, f.eks. et aktieselskab. Med
virksomhedsordningen opnår selvstændigt
erhvervsdrivende bl.a. fuld fradragsværdi for
erhvervsmæssige renteudgifter og mulighed for at
udjævne svingende indkomster.
Anvender sælgeren virksomhedsordningen
på tidspunktet for stiftelsen af et sælgerpantebrev, da
indgår sælgerpantebrevet automatisk heri, idet den
skattepligtige avance realiseres i ordningen. Det vil sige, at
sælgerpantebrevet bliver et aktiv i virksomhedsordningen.
Som hovedregel er det kun
erhvervsmæssige aktiver, der kan indgå i
virksomhedsordningen, mens private aktiver ikke kan indgå i
ordningen. Et sælgerpantebrev kan anses for
erhvervsmæssigt i relation til virksomhedsordningen efter en
konkret vurdering. Er sælgerpantebrevet imidlertid
båret af private interesser, anses det for ydet af
sælgeren uden for virksomhedsordningen. Det betyder, at
sælgerpantebrevet anses for hævet ud af
virksomhedsordningen med eventuel beskatning til følge efter
virksomhedsskattelovens regler.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås at indføre en
sælgerpantebrevsmodel, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter sælgeren af en erhvervsejendom kan vælge at
udskyde beskatningen af hele eller en del af ejendomsavancen med op
til 10 pct. af afståelsessummen, når der i forbindelse
med handelen udstedes et sælgerpantebrev.
Forslaget indebærer, at sælger kan
genanbringe hele eller en del af ejendomsavancen i et
sælgerpantebrev, hvorved en avance på op til 10 pct. af
afståelsessummen kan fordeles til beskatning i de
efterfølgende op til 10 år fra afståelsen.
Herved kan der udformes pantebrevsvilkår, således at
skatten først vil skulle betales, i takt med at pantebrevet
afdrages, i stedet for - som efter de almindelige regler - ved
salget af ejendommen.
Det foreslås, at pantebrevet skal
udstedes med en kursværdi, der svarer til den ejendomsavance,
der vælges udskudt, og at sælgerpantebrevet skal have
en løbetid, der svarer til den periode, som beskatningen
vælges fordelt over.
Endvidere foreslås det, at
pantebrevsmodellen i hovedtræk udformes, så den
gælder for de samme ejendomme, som er omfattet af de
gældende genanbringelsesregler i
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 A, der indebærer, at
avancebeskatningen udskydes, indtil den nye ejendom sælges.
Reglerne er dog tilpasset den omstændighed, at sælgeren
ikke som ved de gældende regler genanbringer avancen i en
anden ejendom end den solgte.
Der skal således være tale om
overdragelse af en erhvervsejendom, og ved en blandet benyttet
ejendom kan de foreslåede regler kun anvendes på
avancen vedrørende den del af ejendommen, der anvendes
erhvervsmæssigt i ejerens eller den samlevend
ægtefælles erhvervsvirksomhed.
Den del af ejendommen, som sælgeren
eller dennes ægtefælle anvendte erhvervsmæssigt,
skal også anvendes erhvervsmæssigt i køberens
eller dennes samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed,
og der kan kun ske genanbringelse i den del af
afståelsessummen, som vedrører den del af ejendommen,
som køberen benytter erhvervsmæssigt.
Ved køberens videresalg af ejendommen,
inden den udskudte ejendomsavance er beskattet, foreslås det,
at den resterende avance skal medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst. Det samme gælder, hvis
sælgeren overdrager sælgerpantebrevet. Ved en delvis
overdragelse af ejendommen eller sælgerpantebrevet
udløses en forholdsmæssig beskatning. Tilsvarende
gælder ifølge forslaget, hvis ejendommen i
udskydelsesperioden helt eller delvis ikke længere anvendes
erhvervsmæssigt.
Reglerne vil kunne benyttes af både
personligt ejede virksomheder og selskaber m.v.
Fremrykning af beskatningen skal dog
ifølge forslaget ikke ske, når ejeren af
sælgerpantebrevet (sælgeren af ejendommen) eller
køberen af ejendommen overdrager sælgerpantebrevet
eller ejendommen til en samlevende ægtefælle med
succession efter kildeskattelovens § 26 B eller overdragelsen
sker som led i bodeling i forbindelse med separation og skilsmisse.
Disse undtagelser fremgår af forslaget til § 6 D, stk.
4, 1. pkt.
Endvidere skal fremrykning af beskatningen
heller ikke ske, hvis ejeren af sælgerpantebrevet
(sælgeren af ejendommen) eller køberen af ejendommen
afgår ved døden, når en efterlevende
ægtefælle overtager ejendommen eller
sælgerpantebrevet ved hensidden i uskiftet bo eller
ægtefællen får udloddet ejendommen eller
sælgerpantebrevet med succession efter
dødsboskattelovens § 36, jf. § 29.
De gældende regler om genanbringelse
gælder også under visse betingelser ejendomme i
udlandet, når det pågældende land er medlem af EU
eller EØS. De foreslåede regler vil også kunne
anvendes ved salg af ejendomme i disse lande.
Ejere, der er begrænset skattepligtige
af avance ved afståelse af fast ejendom her i landet, er
omfattet af de gældende regler om genanbringelse af
ejendomsavancen i andre ejendomme. Begrænset skattepligtige
foreslås ligeledes at kunne anvende de foreslåede
regler, hvis ejeren har hjemsted i et land, der er medlem af EU
eller EØS. I modsat fald skal anvendelsen af reglerne
være betinget af, at der stilles sikkerhed for skatten.
Ophører sælgerens (dvs. ejeren af
sælgerpantebrevet) skattepligt ved fraflytning til udlandet,
og har denne anvendt de foreslåede regler ved salg af en
erhvervsejendom før fraflytningen, skal den udskudte avance
indtægtsføres i fraflytningsåret med ret til
henstand, hvis fraflytningen sker til et land, der er medlem af EU
eller EØS.
Det foreslås endvidere, at
virksomhedsskattelovens regler om virksomhedsordningen
ændres, således at sælgerpantebreve, der omfattes
af den foreslåede pantebrevsmodel, ikke udløser
beskatning efter dette regelsæt.
Det vil sige, at disse sælgerpantebreve
kan indgå i virksomhedsordningen, uanset at de
sædvanlige betingelser herfor ikke er opfyldt. Herved sikres
det, at pantebrevsmodellen også kan anvendes ved overdragelse
af fast ejendom til f.eks. nærtstående, når
virksomhedsordningen bruges.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der henvises i det hele til de
økonomiske beregninger og implementeringsomkostninger for
det offentlige, som blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således vurderet, at forslaget om at indføre en
sælgerpantebrevsmodel medfører et umiddelbart
mindreprovenu på 25 mio. kr. årligt opgjort i varig
virkning. Opgjort efter tilbageløb og adfærd
skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 15 mio. kr.
årligt opgjort i varig virkning. Da modellen medfører
en skatteudskydelse, vil mindreprovenuet være noget
større i de første år.
Det er i provenuvurderingen lagt til grund, at
den foreslåede sælgerpantebrevsmodel primært vil
finde anvendelse i forbindelse med handler med større
landbrug, mens ordningen kun skønnes at ville finde
anvendelse relativt sjældent i forhold til mindre landbrug og
andre typer af erhvervsejendomme. Samlet set lægges det til
grund, at ejendomme med en samlet købesum på ca. 4
mia. kr. årligt vil blive overdraget med anvendelse af
modellen. De samlede avancer antages beregningsteknisk at
udgøre ca. 50 pct., og at modellen samlet set vil
indebære, at avancebeskatning for ca. 1 mia. kr. årligt
vil blive udskudt i op til 10 år.
For så vidt angår de
provenumæssige konsekvenser ved indførelse af en
sælgerpantebrevsmodel, henvises til tabel 1 i lovforslag nr.
L 225 (folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Forslaget indebærer en skatteudgift
svarende til den umiddelbare provenuvirkning. Forslaget har ikke
provenumæssige konsekvenser for kommunerne.
På baggrund af det forholdsvis
begrænsede antal ejendomsoverdragelser, som
sælgerpantebrevsmodellen forventes anvendt på, vurderes
lovforslaget ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige af betydning. Bliver ordningen anvendt i
større omfang end forudsat, kan det blive aktuelt at
vurdere, om det medfører behov for en it-understøttet
administration af sælgerpantebrevsmodellen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling). Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget samlet set
medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr.
årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
ved de enkelte dele af lovforslaget er beskrevet nedenfor.
4.1. Indførelse af en
sælgerpantebrevsmodel
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling). Med indførelsen
af en sælgerpantebrevsmodel får sælger af
erhvervsejendomme, herunder landbrug, et skattemæssigt
incitament til at geninvestere en del af den opnåede
ejendomsavance i et sælgerpantebrev i ejendommen. Herved
bliver det lettere for køberen at rejse den
nødvendige finansiering til overtagelse af ejendommen,
hvilket vil lette muligheden for ejerskifte af bl.a.
landbrugsvirksomhed.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling). Lovforslaget vurderes
ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling). Lovforslaget
skønnes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 225
(folketingsåret 2018-19, 1. samling). Lovforslaget indeholder
ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til det oprindelige lovforslag
(lovforslag nr. L 225, folketingsåret 2018-19, 1. samling)
har i perioden fra den 20. februar til den 20. marts 2019
været sendt i høring. Lovforslaget har ikke
været i høring i forbindelse med
genfremsættelsen.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
ejendomsavancebeskatningsloven beskattes en sælger, der
afstår en erhvervsejendom, af hele den eventuelle
fortjeneste, som afståelsen medfører, i
afståelsesåret.
Beskatningen af fortjenesten sker i
afståelsesåret, uanset om køberen betaler
købesummen kontant eller købesummen afdrages over en
årrække, ved at køberen udsteder en fordring til
sælgeren (sælgerpantebrev) i forbindelse med
købet.
Der foreslås, jf. forslaget til
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 D, indført en
sælgerpantebrevsmodel, hvorefter sælgeren af en
erhvervsejendom kan vælge at udskyde beskatningen af hele
eller en del af ejendomsavancen, når der i forbindelse med
handelen udstedes et sælgerpantebrev.
I stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at
afstår den skattepligtige en ejendom, der er omfattet af
lovens regler, bortset fra ejendomme, der er omfattet af § 8,
og indgår der i afståelsesvederlaget en fordring mod
erhververen med pant i den overdragne ejendom
(sælgerpantebrev), kan den skattepligtige vælge at
medregne fortjeneste efter § 6 med lige store beløb ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i de indtil 10
nærmest efterfølgende indkomstår.
Den skattepligtige har således mulighed
for, i stedet for at medregne fortjeneste ved afståelse af
ejendommen efter ejendomsavancebeskatningslovens § 6, at
fordele beskatningen i op til 10 år.
Sælgeren vil i mange tilfælde lade
sælgerpantebrevet tinglyse på ejendommen, men det er
ikke en betingelse for anvendelse af reglerne, at panteretten er
tinglyst.
Der foreslås i stk. 1, 2. pkt., at
reglerne ikke skal gælde, hvor der er en forbindelse som
omhandlet i ligningslovens § 2 mellem parterne i
overdragelsen.
Dette skal bl.a. sikre, at overdragelse af
ejendomme i hovedaktionærforhold eller mellem
koncernforbundne parter ikke omfattes af de foreslåede
regler. I disse tilfælde vil der ikke være tale om et
generationsskifte, når det reelt er den samme ejerkreds, der
ejer ejendommen før og efter overdragelsen.
Forslagets henvisning til ligningslovens
§ 2 indebærer, at det afgørende er, om de
pågældende fysiske og juridiske personer har en
sådan tilknytning til hinanden, at de i relation til denne
bestemmelse anses for interesseforbundne. Det vil f.eks. sige
tilfælde, hvor en fysisk person har bestemmende indflydelse
over et selskab.
Henvisningen til ligningslovens § 2
omfatter ikke overdragelse mellem fysiske personer. De
foreslåede regler vil således kunne anvendes ved
overdragelse af fast ejendom mellem familiemedlemmer, f.eks.
personer omfattet af boafgiftslovens § 22, der bl.a. omfatter
børn og børnebørn m.fl.
I stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at den
del af fortjenesten, der vælges beskattet efter de
foreslåede regler, ikke kan overstige 10 pct. af den
kontantomregnede afståelsessum for ejendommen.
I stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at
sælgerpantebrevet skal udstedes med en kontant værdi
på det beløb, der vælges beskattet efter stk.
1.
I stk. 2, 3. pkt., foreslås det, at
sælgerpantebrevets løbetid skal svare til den periode,
som beskatningen efter stk. 1 vælges fordelt over, og afdrag
på hovedstolen må ikke forfalde hurtigere end med lige
store årlige beløb.
Herved vil den udskudte avance i hele
udskydelsesperioden anses for at være finansieret af et
sælgerpantebrev. De foreslåede regler muliggør
derfor, at beskatningen af fortjenesten kan ske løbende over
indtil 10 år.
Samspillet mellem beskatningen af den udskudte
fortjeneste ved afståelse af ejendommen og beskatningen efter
kursgevinstloven af de løbende afdrag på
sælgerpantebrevet er beskrevet nedenfor. Forslaget
berører ikke beskatningen efter kursgevinstloven.
Ifølge gældende regler skal et
sælgerpantebrev ved opgørelsen af sælgerens
fortjeneste ved afståelse af ejendommen kursansættes
til handelsværdien. Er pantebrevets kursværdi f.eks.
ansat til kurs 80, skal kursnedslaget på 20 pct. efter
gældende regler beskattes hos sælger, dvs. kreditor
ifølge sælgerpantebrevet, efter reglerne i
kursgevinstloven, i takt med at pantebrevet afdrages.
Eksempel 1
En ejendom er afstået for en kontant
afståelsessum på 30 mio. kr., og sælgerens
fortjeneste udgør 5 mio. kr. Der er udstedt et
sælgerpantebrev med et pålydende på 3,75 mio.
kr., som ved opgørelsen af fortjenesten er kursansat til
kurs 80. Den del af fortjenesten, som kan udskydes, svarer til dels
sælgerpantebrevets kursværdi, hvilket vil sige 3 mio.
kr., dels 10 pct. af den kontante afståelsessum, hvilket
ligeledes vil sige 3 mio. kr. Beskatningen af 3 mio. kr. kan dermed
udskydes, mens 2 mio. kr. af avancen skal beskattes i
salgsåret.
Sælgerpantebrevet afdrages over 10
år med 375.000 kr. årligt. Ved hvert årlige
afdrag på 375.000 kr. skal 20 pct. af afdraget (75.000 kr.)
som hidtil beskattes som kursgevinst hos kreditor (sælger)
efter reglerne i kursgevinstloven. Endvidere skal sælgeren
efter forslaget medregne 300.000 kr. årligt som udskudt
fortjeneste ved afståelse af ejendommen.
Ved eventuel afståelse af
sælgerpantebrevet, jf. forslaget til stk. 3 nedenfor, skal en
eventuel resterende udskudt fortjeneste medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst som ejendomsavance
i afståelsesåret. Det samme gælder ved en
(ekstraordinær) indfrielse af sælgerpantebrevet.
Sælgeren skal medregne den udskudte
fortjeneste i de indkomstår, som beskatningen er valgt
fordelt på, uanset om der sker betaling på pantebrevet.
Men konstateres der tab på fordringen, vil tabet
uændret være fradragsberettiget efter reglerne i
kursgevinstloven.
Eksempel 2
Der er som i eksemplet ovenfor udstedt et
sælgerpantebrev på 3,75 mio. kr. Ved hvert årlige
afdrag på 375.000 kr. skal 20 pct. af afdraget (75.000 kr.)
som hidtil beskattes efter reglerne i kursgevinstloven. Endvidere
skal sælgeren som nævnt årligt medregne 300.000
kr. som udskudt ejendomsavance.
Køberen bliver nødlidende ultimo
år 8 og betaler ikke afdrag i år 9 og 10.
Sælgeren skal fortsat medregne den udskudte avance for
år 9 og 10 på i alt 600.000 kr. Bortfalder f.eks. 75
pct. af restgælden på 750.000 kr. eksempelvis i
år 11 som led i en tvangsakkord i konkurs, vil sælgeren
have fradragsret for 600.000 kr. i akkordåret, der vil
være fradragsberettiget efter reglerne i
kursgevinstloven.
Overdrages ejendommen til f.eks. et
nærtstående familiemedlem, vil kurstabet på
sælgerpantebrevet dog ikke være fradragsberettiget,
idet der ikke er fradragsret for tab på sådanne
fordringer, jf. kursgevinstlovens § 14, stk. 2.
Afstås sælgerpantebrevet i
løbetiden, skal den resterende udskudte fortjeneste
medregnes i afståelsesåret, og en gevinst eller et tab
på pantebrevet vil være henholdsvis skattepligtig og
fradragsberettiget efter reglerne i kursgevinstloven.
Ved ophør af ejerens skattepligt her
til landet skal sælgerpantebrevet som hidtil efter
gældende regler som udgangspunkt anses for afstået til
handelsværdien på tidspunktet for
skattepligtsophøret efter reglerne i kursgevinstlovens
§ 37 for personer og selskabsskattelovens § 5, stk. 7,
for selskaber m.v.
Beskatningen af den udskudte ejendomsavance er
ifølge forslaget ikke omfattet af kursgevinstlovens §
37 og selskabsskattelovens § 5, stk. 7. Beskatning af en
eventuel resterende ejendomsavance vil ske ved ophør af
skattepligt i forbindelse med fraflytning, jf. forslaget til stk.
3, nr. 4. Der kan opnås henstand med betaling af skatten
efter reglerne i forslaget til stk. 10-14.
I stk. 3 foreslås regler om, i hvilke
tilfælde den udskudte fortjeneste skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst på et
tidligere tidspunkt end den valgte periode på op til 10
år. I de anførte tilfælde anses
forudsætningen for anvendelse af reglerne for bortfaldet,
hvorfor det foreslås, at den udskudte avance helt eller
delvis skal komme til beskatning. Dog undtages visse overdragelser
mellem ægtefæller fra fremrykket beskatning, jf.
forslaget til stk. 4.
I stk. 3, nr. 1, foreslås det, at en
eventuel resterende udskudt fortjeneste helt eller delvis skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved
hel eller delvis afståelse af ejendommen eller ved
ændret anvendelse af ejendommen, hvorved den helt eller
delvis ikke længere anvendes erhvervsmæssigt.
Beløbet opgøres som den andel af den resterende
ejendomsavance, der forholdsmæssigt svarer til forholdet
mellem handelsværdien af den del af ejendommen, der er
afstået eller ikke længere anvendes
erhvervsmæssigt, og hele ejendommens handelsværdi
umiddelbart før henholdsvis overdragelsen og den
ændrede anvendelse.
Der vil f.eks. være tale om ændret
anvendelse, der vil medføre beskatning, hvis ejendommen helt
eller delvis udlejes i pantebrevets løbetid.
I stk. 3, nr. 2, foreslås det, at
eventuel resterende udskudt fortjeneste helt eller delvis skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved
hel eller delvis afståelse eller indfrielse af
sælgerpantebrevet. I disse tilfælde opgøres
beløbet som den andel af den resterende ejendomsavance, der
svarer til den forholdsmæssige del af restgælden
på sælgerpantebrevet, der er indfriet eller den
forholdsmæssige del af sælgerpantebrevet, der er
afstået. Der ses dog bort fra overdragelse til en
ægtefælle, herunder i forbindelse med bodeling ved
separation og skilsmisse, jf. forslaget til stk. 4.
I stk. 3, nr. 3, foreslås det, at
eventuel resterende udskudt fortjeneste medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved
sælgerens død. Dette gælder uanset boets
behandlingsform. Der ses dog bort fra tilfælde, hvor en
efterlevende ægtefælle overtager
sælgerpantebrevet med succession ved hensidden i uskiftet bo
eller ved udlodning med succession i forbindelse med skifte, jf.
forslaget til stk. 4.
I stk. 3, nr. 4, foreslås det, at
eventuel resterende udskudt fortjeneste medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved ophør
af ejerens skattepligt, jf. kildeskattelovens § 10, eller ved
ophør af et selskabs skattepligt efter selskabsskattelovens
§ 5, stk. 7. Det foreslås, at ejeren i disse
tilfælde skal have adgang til henstand med mulighed for at
afdrage skatten over en periode efter reglerne i forslaget til stk.
10-14.
I stk. 4, 1. pkt., foreslås det, at der
ikke skal ske fremrykning af beskatningen ved overdragelse i
tilfælde, hvor ejendommen eller sælgerpantebrevet
overdrages til en ægtefælle, når overdragelsen
sker med succession efter kildeskattelovens § 26 B eller
overdragelsen sker med succession som led i bodeling ved separation
og skilsmisse.
I stk. 4, 2. pkt., foreslås det, at der
ikke skal ske fremrykning af beskatning ved sælgerens
død, når en efterlevende ægtefælle
overtager ejendommen eller sælgerpantebrevet ved hensidden i
uskiftet bo, eller når ægtefællen får
udloddet sælgerpantebrevet med succession efter
dødsboskattelovens § 36, jf. § 29.
I de anførte tilfælde sker der
skattemæssig succession vedrørende ejendommen eller
sælgerpantebrevet, således at den løbende
beskatning sker hos ægtefællen i den resterende
løbetid af den udskudte beskatning. Tilsvarende sker der
ikke fremrykket beskatning, når ejendommen i de
anførte tilfælde overtages med succession af en
ægtefælle. Det er kun i disse tilfælde, at der
ikke sker fremrykket beskatning. Ved andre overdragelser sker der
fremrykning af beskatningen, uanset at overdragelsen eventuelt kan
ske med skattemæssig succession.
I stk. 5, 1. pkt., foreslås det, at
udskudt beskatning efter stk. 1 alene kan vælges for
fortjeneste, der vedrører den del af den afståede
ejendom, som blev anvendt erhvervsmæssigt i overdragerens
eller dennes samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed,
og som anvendes erhvervsmæssigt i erhververens eller dennes
samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed i den periode,
som beskatningen er valgt fordelt over.
I stk. 5, 2. pkt., foreslås det, at
udlejning af fast ejendom ikke anses for erhvervsvirksomhed som
nævnt i 1. pkt., jf. dog stk. 6. Endvidere anses den del af
den afståede ejendom, som udgør bolig, ikke for
anvendt erhvervsmæssigt.
For så vidt angår tilfælde,
hvor ejendommen er udlejet til et af ejeren behersket selskab,
foreslås det i stk. 6, 1. pkt., at udlejning af fast ejendom
til et selskab, hvori ejeren af den faste ejendom og dennes
ægtefælle direkte eller indirekte har bestemmende
indflydelse, anses for erhvervsmæssig virksomhed, svarende
til de gældende regler i ejendomsavancebeskatningslovens
§ 6 A, stk. 5.
I stk. 6, 2. pkt., foreslås det, at det
er en betingelse, at selskabet anvender ejendommen
erhvervsmæssigt, jf. det foreslåede stk. 5. Ved
bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller rådighed
over stemmerettigheder, således at der direkte eller
indirekte ejes mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller rådes
over mere end 50 pct. af stemmerne.
Da de anførte betingelser også
skal gælde køberen, skal adgangen til at udskyde
ejendomsavancen ved sådanne udlejningsejendomme være
betinget af, at den bestemmende indflydelse i selskabet samtidig
overdrages til erhververen af ejendommen.
I stk. 7, 1.-3. pkt., foreslås det, at
en skattepligtig, der vælger at anvende de foreslåede
regler, skal meddele dette til Skatteforvaltningen senest samtidig
med rettidig afgivelse af oplysninger, jf. skattekontrollovens
§ 2, for det indkomstår, hvori ejendommen er
afstået. Meddelelsen skal være vedlagt en kopi af det
modtagne sælgerpantebrev og den opgjorte skattepligtige
ejendomsavance. Meddelelsen skal endvidere indeholde oplysning om
den fortjeneste, der vælges medregnet i efterfølgende
indkomstår, det årlige beløb og antallet af
år, fortjenesten vælges medregnet over.
Det foreslås endvidere, jf. stk. 7, 4.
pkt., at hvis Skatteforvaltningen ændrer en ansættelse
vedrørende afståelse af fast ejendom, kan den
skattepligtige vælge at udskyde beskatningen af fortjenesten
efter de foreslåede regler i stk. 1, når begæring
herom sker, senest 3 måneder efter at meddelelsen om
ansættelsesændringen er modtaget. Herved sikres, at en
forhøjelse af fortjenesten på en ejendom, der er
overdraget med anvendelse af de foreslåede regler, kan
omfattes af den udskudte beskatning. Den anførte mulighed er
ikke begrænset til ejendomme, der er overdraget med
anvendelse af pantebrevsmodellen, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
I stk. 8 foreslås regler for, hvorledes
begrænset skattepligtige skal kunne anvende de
foreslåede regler. Det foreslås, jf. stk. 8, 1.-3.
pkt., at hvis ejeren på afståelsestidspunktet er
skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1,
nr. 5, eller selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, og
denne har hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overenskomst
af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i
skattesager eller Rådets direktiv om gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og
andre foranstaltninger, skal udskydelse af beskatningen efter
forslaget til § 6 D, stk. 1, være betinget af, at der
over for skatteforvaltningen stilles betryggende sikkerhed for den
udskudte beskatning. Sikkerheden skal stå i passende forhold
til skatten af den udskudte avance og kan stilles i form af aktier
og obligationer, der er optaget til handel på et reguleret
marked, bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed.
Det foreslås endvidere, jf. stk. 8, 4.
pkt., at har ejeren hjemsted i et land, der er omfattet af
ovennævnte overenskomst eller direktiv, og flytter ejeren
efterfølgende til et land, der ikke er omfattet af
overenskomsten eller direktivet, bortfalder henstanden
ifølge forslaget, medmindre der stilles betryggende
sikkerhed. Har ejeren hjemsted i et land, der ikke er omfattet af
overenskomsten eller direktivet, og flytter ejeren
efterfølgende til et land, der er omfattet af overenskomsten
eller direktivet, foreslås det, at den stillede sikkerhed
skal frigives efter anmodning.
I stk. 9, 1. pkt., foreslås det, at
anvendelse af reglerne om udskydelse af beskatningen efter stk. 1
som udgangspunkt er betinget af, at den faste ejendom ikke er
beliggende i en fremmed stat, på Færøerne eller
i Grønland.
For så vidt angår udenlandske
ejendomme, foreslås endvidere, jf. stk. 9, 2. og 3. pkt., at
hvis ejeren på afståelsestidspunktet er skattepligtig
til Danmark efter kildeskattelovens § 1, selskabsskattelovens
§ 1 eller fondsbeskatningslovens § 1 uden at være
hjemmehørende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland i henhold til
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, vil reglerne
dog ifølge forslaget kunne anvendes, når den faste
ejendom er beliggende i en stat, der er medlem af EU/EØS,
på Færøerne eller i Grønland. Det er en
betingelse, at den fremmede stat, Færøerne eller
Grønland udveksler oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager.
I stk. 10 foreslås det, at den
skattepligtige kan få henstand med betaling af skatten af
ejendomsavance, der følger af beskatningen efter stk. 3, nr.
4, når den skattepligtige er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS,
Færøerne eller Grønland, når den fremmede
stat, Færøerne eller Grønland udveksler
oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager. Henstanden gives i form af en
afdragsordning, jf. forslaget til stk. 11-14.
I stk. 11 foreslås det, at der ved
henstand skal etableres en henstandssaldo, der udgøres af
den beregnede skat af den udskudte ejendomsavance, der er medregnet
efter stk. 3, nr. 4.
I stk. 12, 1.-4. pkt., foreslås det, at
personer skal afdrage henstandsbeløbet i de resterende
år af den periode, som beskatningen er valgt fordelt over.
Afdraget opgøres som skatteværdien af den
ejendomsavance, som skulle have været medregnet i det
pågældende indkomstår. Skatteværdien
beregnes efter reglerne for skattepligtige med fast driftssted i
Danmark. Den resterende henstandssaldo forfalder dog helt eller
delvis til betaling senest i de tilfælde, der er omfattet af
stk. 3, nr. 1-3.
Det foreslås endvidere i stk. 12, 5.
pkt., at reglerne i kildeskattelovens § 73 B, stk. 7 og 8,
finder tilsvarende anvendelse med hensyn til fristen for betaling
af afdrag og forrentning af henstandssaldoen. Dette svarer til de
almindeligt gældende regler for personers betaling og
forrentning ved henstand med exitskat.
I stk. 13, 1. og 2. pkt., foreslås det,
at selskaber m.v. skal afdrage henstandsbeløbet over de
første 5 indkomstår efter skattepligtsophøret
med en femtedel af det henstandsbeløb, der udgjorde
henstandssaldoen ved henstandssaldoens etablering. Dog forfalder
den resterende henstandssaldo helt eller delvis til betaling senest
i de tilfælde, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3.
Endvidere foreslås det i stk. 13, 3.
pkt., at reglerne i selskabsskattelovens § 26, stk. 6 og 7,
finder tilsvarende anvendelse med hensyn til fristen for betaling
af afdrag og forrentning af henstandssaldoen. Dette svarer til de
almindeligt gældende regler for selskabers betaling og
forrentning ved henstand med exitskat.
I stk. 14, 1.-4. pkt., foreslås det, at
henstand er betinget af, at der gives oplysninger efter
skattekontrollovens § 2 for hvert år, hvor der er en
positiv henstandssaldo. Samtidig med afgivelsen af disse
oplysninger skal der gives oplysninger om de forhold i stk. 3, nr.
1-3, der medfører forfald af henstandsbeløbet, og
oplysning om, i hvilket land sælgeren er skattemæssigt
hjemmehørende ultimo indkomståret. Afgives
oplysningerne efter skattekontrollovens § 2 ikke rettidigt,
bortfalder henstanden, og det beløb, der står på
henstandssaldoen, forfalder til betaling. Skatteforvaltningen kan
se bort fra overskridelse af oplysningsfristen.
Dette svarer til de almindeligt gældende
betingelser for personer og selskabers oplysningsforpligtelser ved
henstand med exitskat efter henholdsvis kildeskatteloven og
selska?bsskatteloven.
Til §
2
Virksomhedsordningen kan anvendes af personer,
der driver virksomhed i personligt regi, og i skattemæssig
henseende er ordningen derfor et alternativ til at drive virksomhed
i et kapitalselskab, f.eks. et aktieselskab.
Virksomhedsordningen er bygget op af en
række forskellige elementer, men hensigten med ordningen er
overordnet set 1) at sikre, at selvstændigt erhvervsdrivende
opnår fuld fradragsværdi for erhvervsmæssige
renteudgifter, 2) at selvstændigt erhvervsdrivende har
mulighed for at foretage en udjævning af svingende
indkomster, og 3) at selvstændigt erhvervsdrivende har
mulighed for at spare op til en lav foreløbig skat (svarende
til selskabsskattesatsen) med henblik på konsolidering af
virksomheden.
Et sælgerpantebrev indgår i
virksomhedsordningen, såfremt sælgeren anvender
ordningen på tidspunktet for salget af ejendommen. Dette
skyldes, at afståelsesvederlaget for erhvervsejendommen
indgår i virksomhedsordningen.
Som hovedregel følger det af
virksomhedsskattelovens regler om virksomhedsordningen, at det kun
er erhvervsmæssige aktiver, der kan indgå i ordningen,
mens private aktiver ikke kan indgå i ordningen.
Et sælgerpantebrev, der udstedes i
forbindelse med salg af en ejendom, kan anses for
erhvervsmæssig i relation til virksomhedsordningen og blive i
ordningen. Må sælgerpantebrevet imidlertid anses for at
være båret af private interesser, vil
sælgerpantebrevet blive anset for ydet af sælgeren uden
for virksomhedsordningen. De skattemæssige konsekvenser
herved vil være, at sælgerpantebrevet anses for
hævet ud af virksomhedsordningen.
En sådan overførsel af
værdier fra virksomheds- til privatøkonomien sker
efter en særlig rækkefølge -
hæverækkefølgen. Formålet hermed er at
sikre en korrekt beskatning af overførte værdier samt
sikre, at opsparet overskud anses for hævet før de
oprindelig indskudte værdier i virksomheden. Det vil sige, at
hævningen af et sælgerpantebrev fra
virksomhedsordningen kan udløse en beskatning, uanset at det
sædvanligvis kun er rentebetalinger og kursgevinster, som
udløser beskatning ved et sælgerpantebrev.
Hvorvidt et sælgerpantebrev anses for at
være erhvervsmæssigt eller privat, afhænger efter
gældende praksis af en konkret vurdering. Dette
indebærer en vis usikkerhed om, hvorvidt et
sælgerpantebrev konkret kan indgå i
virksomhedsordningen.
Det foreslås på den baggrund, at
der i virksomhedsskattelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.,
tilføjes, at fordringer, som omfattes af
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 D, stk. 1, kan indgå
i virksomhedsordningen.
Det vil sige, at sælgerpantebreve, som
omfattes af den foreslåede pantebrevsmodel, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, altid kan indgå i virksomhedsordningen. Der
er således tale om en undtagelse til den eksisterende praksis
for, hvornår der kan ske sælgerfinansiering via
virksomhedsordningen.
Hvis virksomhedsordningen anvendes på
tidspunktet for salg af ejendommen, indgår
sælgerpantebrevet i kapitalafkastgrundlaget til
kursværdien. Hvis sælgeren først indtræder
i virksomhedsordningen efter oprettelsen af et
sælgerpantebrev som nævnt i
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 D, stk. 1, står det
sælgeren frit for at lade sælgerpantebrevet indgå
i virksomhedsordningen eller lade det være uden for
virksomhedsordningen. I det tilfælde, hvor sælgeren
vælger at indtræde i virksomhedsordningen efter
tidspunktet for oprettelse af sælgerpantebrevet og lader
sælgerpantebrevet indgå i virksomhedsordningen, skal
sælgerpantebrevet medregnes på indskudskontoen og i
kapitalafkastgrundlaget til kursværdien.
Til §
3
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
132 af 25. januar 2019, foretages følgende
ændringer: | | | 1. Efter § 6
C indsættes: »§ 6 D.
Afstår den skattepligtige en ejendom, der er omfattet af
lovens regler, bortset fra ejendomme, der er omfattet af § 8,
og indgår der i afståelsesvederlaget en fordring mod
erhververen med pant i den overdragne ejendom
(sælgerpantebrev), kan den skattepligtige vælge at
medregne fortjeneste efter § 6 med lige store beløb ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i de indtil 10
nærmest efterfølgende indkomstår. 1. pkt.
gælder dog ikke, hvor der er en forbindelse som omhandlet i
ligningslovens § 2 mellem parterne i overdragelsen. Stk. 2. Den del
af fortjenesten, der vælges beskattet efter stk. 1, kan ikke
overstige 10 pct. af den kontantomregnede afståelsessum for
ejendommen. Sælgerpantebrevet skal udstedes med en kontant
værdi på det beløb, der vælges beskattet
efter stk. 1. Sælgerpantebrevets løbetid skal svare
til den periode, som beskatningen efter stk. 1 vælges fordelt
over, og afdrag på hovedstolen må ikke forfalde
hurtigere end med lige store årlige beløb. Stk. 3. Uanset
stk. 1 skal en eventuel resterende udskudt fortjeneste medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
følgende tilfælde: 1) Ved hel eller delvis afståelse af
ejendommen eller ved ændret anvendelse af ejendommen, hvorved
den helt eller delvis ikke anvendes erhvervsmæssigt, jf. dog
stk. 4. Beløbet opgøres som den andel af den
resterende fortjeneste, der forholdsmæssigt svarer til
forholdet mellem handelsværdien af den del af ejendommen, der
er afstået eller ikke længere anvendes
erhvervsmæssigt, og hele ejendommens handelsværdi
umiddelbart før henholdsvis overdragelsen og den
ændrede anvendelse. 2) Ved hel eller delvis afståelse
eller indfrielse af sælgerpantebrevet, jf. dog stk. 4.
Beløbet opgøres som den andel af den resterende
fortjeneste, der svarer til den forholdsmæssige del af
restgælden, der er afstået, eller den
forholdsmæssige del af restgælden, der er
indfriet. 3) Ved sælgerens død, jf. dog
stk. 4. 4) Ved ophør af sælgerens
skattepligt, jf. kildeskattelovens § 10 eller
selskabsskattelovens § 5, stk. 7. Den skattepligtige kan
få henstand med betaling af skatten efter reglerne i stk.
10-14. Stk. 4. Stk. 3,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor
ejendommen eller sælgerpantebrevet overdrages til en
ægtefælle, når overdragelsen sker med succession
efter kildeskattelovens § 26 B eller overdragelsen sker med
succession som led i bodeling ved separation og skilsmisse. Stk. 3,
nr. 1-3, finder ikke anvendelse, når en efterlevende
ægtefælle overtager ejendommen eller
sælgerpantebrevet ved hensidden i uskiftet bo eller
ægtefællen får udloddet ejendommen eller
sælgerpantebrevet med succession efter
dødsboskattelovens § 36, jf. § 29. Stk. 5.
Beskatning efter stk. 1 kan alene vælges for fortjeneste, der
vedrører den del af den afståede ejendom, som blev
anvendt erhvervsmæssigt i overdragerens eller dennes
samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed, og som
anvendes erhvervsmæssigt i erhververens eller dennes
samlevende ægtefælles erhvervsvirksomhed i den periode,
som beskatningen af den udskudte fortjeneste er valgt fordelt over.
Udlejning af fast ejendom anses ikke for erhvervsvirksomhed som
nævnt i 1. pkt., jf. dog stk. 6. Endvidere anses den del af
den afståede ejendom, som udgør boligdel, ikke for
anvendt erhvervsmæssigt. Stk. 6.
Udlejning af fast ejendom til et selskab, hvori ejeren af den faste
ejendom eller dennes ægtefælle direkte eller indirekte
har bestemmende indflydelse, anses for erhvervsmæssig
virksomhed, når den bestemmende indflydelse i selskabet
samtidig overdrages til erhververen af ejendommen. Det er en
betingelse, at selskabet anvender ejendommen erhvervsmæssigt,
jf. stk. 5. Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab
eller rådighed over stemmerettigheder, således at der
direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af aktiekapitalen
eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne. Stk. 7. Den
skattepligtige skal senest ved rettidig afgivelse af oplysninger,
jf. skattekontrollovens § 2, for det indkomstår, hvori
ejendommen er afstået, oplyse told- og skatteforvaltningen om
valget af beskatning efter stk. 1. Meddelelsen skal være
vedlagt en kopi af det modtagne sælgerpantebrev og oplysning
om den skattepligtige fortjeneste, jf. § 6. Meddelelsen skal
endvidere indeholde oplysning om den fortjeneste, der vælges
medregnet i efterfølgende indkomstår, det årlige
beløb og antallet af år, fortjenesten vælges
medregnet over. Hvis told- og skatteforvaltningen ændrer
ansættelse vedrørende afståelse af fast ejendom,
kan den skattepligtige begære reglen i stk. 1 anvendt, dog
senest 3 måneder efter at meddelelsen om
ansættelsesændringen er modtaget. Stk. 8. Er
ejeren på tidspunktet for afståelsen af ejendommen
skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1,
nr. 5, eller selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, og har
denne hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overenskomst af
7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager
eller Rådets direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger, er anvendelsen af stk. 1 betinget af, at der over
for told- og skatteforvaltningen stilles betryggende sikkerhed for
den udskudte beskatning efter stk. 1. Sikkerheden skal stå i
passende forhold til skatten af den udskudte fortjeneste og kan
stilles i form af aktier, obligationer, der er optaget til handel
på et reguleret marked, bankgaranti eller anden betryggende
sikkerhed. Har ejeren hjemsted i et land, der er omfattet af
overenskomsten eller direktivet nævnt i 1. pkt., og flytter
ejeren efterfølgende til et land, der ikke er omfattet af
nævnte overenskomst eller direktiv, skal den resterende
udskudte fortjeneste medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, medmindre der stilles betryggende
sikkerhed, jf. 2. pkt. Har ejeren hjemsted i et land, der ikke er
omfattet af overenskomsten eller direktivet nævnt i 1. pkt.,
og flytter ejeren efterfølgende til et land, der er omfattet
af nævnte overenskomst 23 eller direktiv, frigives den
stillede sikkerhed efter anmodning. Stk. 9.
Anvendelse af reglerne i stk. 1 er betinget af, at den faste
ejendom ikke er beliggende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland. Hvis ejeren på
afståelsestidspunktet er skattepligtig til Danmark efter
kildeskattelovens § 1, selskabsskattelovens § 1 eller
fondsbeskatningslovens § 1 uden at være
hjemmehørende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland i henhold til
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan reglerne i
stk. 1 dog anvendes, når den faste ejendom er beliggende i en
stat, der er medlem af EU/EØS, på
Færøerne eller i Grønland. Det er en
betingelse, at den fremmede stat, Færøerne eller
Grønland udveksler oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager. Stk. 10. Den
skattepligtige kan få henstand med betaling af skatten af
fortjeneste, der følger af beskatningen efter stk. 3, nr. 4,
når den skattepligtige er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS,
Færøerne eller Grønland, når den fremmede
stat, Færøerne eller Grønland udveksler
oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager. Stk. 11. Ved
henstand efter stk. 10 etableres en henstandssaldo, der
udgøres af den beregnede skat af den udskudte fortjeneste
efter stk. 3, nr. 4. Stk. 12. For
personer afdrages henstandsbeløbet i de resterende år
af den periode, som beskatningen er valgt fordelt over. Afdraget
opgøres som skatteværdien af den fortjeneste, som
skulle have været medregnet i det pågældende
indkomstår. Skatteværdien beregnes efter reglerne for
skattepligtige med fast driftssted i Danmark. Den resterende
henstandssaldo forfalder dog helt eller delvis til betaling senest
i de tilfælde, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3. Reglerne i
kildeskattelovens § 73 B, stk. 7 og 8, finder tilsvarende
anvendelse med hensyn til fristen for betaling af afdrag og
forrentning af henstandssaldoen. Stk. 13. For
selskaber m.v. afdrages henstandsbeløbet over de
første 5 indkomståret efter skattepligtsophøret
med en femtedel af det henstandsbeløb, der udgjorde
henstandssaldoen ved henstandssaldoens etablering. Den resterende
henstandssaldo forfalder helt eller delvis til betaling senest i de
tilfælde, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3. Reglerne i
selskabsskattelovens § 26, stk. 6 og 7, finder tilsvarende
anvendelse med hensyn til fristen for betaling af afdrag og
forrentning af henstandssaldoen. Stk. 14.
Henstand er betinget af, at der gives oplysninger efter
skattekontrollovens § 2 for hvert år, hvor der er en
positiv henstandssaldo. Samtidig med afgivelsen af disse
oplysninger skal der gives oplysninger om de forhold i stk. 3, nr.
1-3, der medfører forfald af henstandsbeløbet, og
oplysning om, i hvilket land sælgeren er skattemæssigt
hjemmehørende ultimo indkomståret. Afgives
oplysningerne efter skattekontrollovens § 2 ikke rettidigt,
bortfalder henstanden, og det beløb, der står på
henstandssaldoen, forfalder til betaling. Told- og
skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af
oplysningsfristen.« | | | § 2 I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, som
ændret senest ved § 10 i lov nr. 84 af 30. januar 2019,
foretages følgende ændring: | § 1.
--- | | | Stk. 2. Aktier
m.v. omfattet af aktieavancebeskatningsloven, uforrentede
obligationer og præmieobligationer kan ikke indgå i
virksomhedsordningen, medmindre den skattepligtige driver
næring med sådanne aktiver. Konvertible obligationer
omfattet af aktieavancebeskatningsloven, andele i foreninger
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4,
obligationer, der beskattes efter reglerne for finansielle
kontrakter, samt aktier og investeringsbeviser m.v., når
aktier og investeringsbeviser m.v. er udstedt af et
investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens § 19,
kan dog indgå i virksomhedsordningen. Stk. 3.
--- | | 1. I § 1, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »aktieavancebeskatningsloven,«: »fordringer
omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 6 D, stk.
1,«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|