Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 19. november 2019
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har
stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 32 foreslåede
ændring af § 26 a, stk. 1,
ændres »sundhedsvidenskabeligt« til:
»forskningsprojekt«, og »og
sundhedsdatavidenskabeligt« ændres til: »og et
sundhedsdatavidenskabeligt forskningsprojekt«.
[Sproglig ensretning]
2) I
den under nr. 40 foreslåede
ændring af § 29, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »privatliv«:
», og »dette« ændres til:
»disse««.
[Sproglig konsekvensrettelse]
3) I
det under nr. 45 forslåede kapitel 7 a indsættes i § 38 a, stk. 1 og 2, efter »forskning«: »og
sundhedsdatavidenskabelig forskning«.
[Sproglig konsekvensrettelse]
Til § 2
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
32, stk. 1, ændres »lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter«
til: »lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter«.«
[Konsekvensrettelse]
5) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 46 ændres i
stk. 1 »sundhedsvidenskabeligt
eller« til: »sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt
eller et konkret«.
[Sproglig ensretning]
6) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 46 indsættes
i stk. 6, 2. pkt., efter
»pågældende«:
»enkeltpersoner«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
7) I
det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 7, 1. pkt., indsættes
efter »tilbydes en«: »uvildig«.
[Præcisering af, at den
tilbudte bisidder skal være uvildig]
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 ophæves stk. 5, og i
stedet indsættes:
»Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
Styrelsen for Patientklagers visitation af sager efter stk.
1.««
[Lovteknisk ændring af
stykkets nummerering]
9)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, som
ændret senest ved lov nr. 1557 af 18. december 2018,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 88, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, ændres »lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter« til: »lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
10) I
stk. 1 indsættes efter
»stk. 2«: »og 3«.
[Konsekvensrettelse]
11)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 1-7 og 9-49, § 2,
nr. 01, og §§ 4 og 01.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter
lovforslagets § 1, nr. 32, omfattes sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter af komitélovens § 26 a.
Det
foreslås, at der i den under nr. 32 foreslåede
ændring af komitélovens § 26 a, stk. 1,
ændres »sundhedsvidenskabeligt« til
»forskningsprojekt«, og at »og
sundhedsdatavidenskabeligt« ændres til »og et
sundhedsdatavidenskabeligt forskningsprojekt«.
Der er alene
tale om en sproglig ensretning af bestemmelsen, således at
denne er i overensstemmelse med sprogbrugen i de øvrige
bestemmelser i lovforslagets § 1, hvor der henvises til
såvel sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter som
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Til nr. 2
Efter
lovforslagets § 1, nr. 40, omfattes forskningsdeltageres
rettigheder, integritet og privatliv af komitélovens §
29, stk. 2, 1. pkt., hvorefter den tilsynsførende
komités behandling af personoplysninger som led i tilsynet
efter stk. 1 kun kan ske, når det er nødvendigt for at
tilgodese hensynet til forsøgspersoners rettigheder,
sikkerheder og velbefindende og forskningsdeltageres rettigheder,
integritet og privatliv, og når dette hensyn ikke kan
tilgodeses ved anvendelse af oplysninger i anonymiseret form.
Det
foreslås under lovforslagets nr. 40, at »dette« i
komitelovens § 29, stk. 2, 1. pkt., ændres til
»disse«.
Der er alene
tale om en sproglig konsekvensrettelse, som følge af, at der
med ændringen af komitélovens § 29, stk. 2, 1.
pkt., i lovforslagets § 1, nr. 40, vil følge to hensyn
af bestemmelsen - hensynet til forsøgspersoner og hensynet
til forskningsdeltagere.
Til nr. 3
Efter
lovforslagets § 1, nr. 45, indsættes en § 38 a i
komitéloven. Efter bestemmelsens stk. 1 må personer,
der medvirker i behandlingen af afgørelser om godkendelse,
overvågning eller tilsyn med sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter i medfør af denne lov, ikke have
økonomiske eller andre interesser inden for
sundhedsvidenskabelig forskning, som kan påvirke deres
upartiskhed. Efter bestemmelsens stk. 2 skal medlemmer af en
regional videnskabsetisk komité og National Videnskabsetisk
Komité, ansatte i en regional videnskabsetisk komité
og National Videnskabsetisk Komités sekretariat og andre
personer omfattet af stk. 1 hvert år afgive en
habilitetserklæring om deres økonomiske og andre
interesser inden for sundhedsvidenskabelig forskning til den
komité, som de er tilknyttet.
Det
foreslås, at der i den under nr. 45 foreslåede
affattelse af komitélovens § 38 a, stk. 1 og 2, efter
»forskning« indsættes »og
sundhedsdatavidenskabelig forskning«, således at
personer efter stk. 1 hverken må have økonomiske eller
andre interesser inden for sundhedsvidenskabelig forskning eller
sundhedsdatavidenskabelige forskning, som kan påvirke deres
upartiskhed, og medlemmer efter stk. 2 hvert år skal afgive
en habilitetserklæring om deres økonomiske og andre
interesser inden for sundhedsvidenskabelig forskning og
sundhedsdatavidenskabelig forskning.
Der er alene
tale om en sproglig konsekvensrettelse, således at der ikke
opstår tvivl om, at økonomiske og andre interesser
inden for såvel sundhedsvidenskabelig forskning som
sundhedsdatavidenskabelig forskning er omfattet af bestemmelsens
ordlyd.
Til nr. 4
Der
fremgår af sundhedslovens § 32, stk. 1, en henvisning
til lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter.
Det
foreslås i lovforslagets § 2, at der før nr. 1
indsættes et nyt nummer, hvori det foreslås, at
henvisningen i sundhedslovens § 32, stk. 1, til »lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter« ændres til »lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter«.
Ændringen er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved det foreslås, at lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter ændrer navn til lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Til nr. 5
Efter
lovforslagets § 2, nr. 2, nyaffattes sundhedslovens § 46,
hvoraf det af stk. 1 fremgår, at oplysninger om
enkeltpersoners helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger fra
patientjournaler og andre systemer, der supplerer patientjournalen,
kan videregives til en forsker til brug for et konkret
sundhedsvidenskabeligt eller sundhedsdatavidenskabeligt
forskningsprojekt, såfremt der er meddelt tilladelse til
projektet efter lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Det
foreslås, at »sundhedsvidenskabeligt eller« i den
under nr. 2 foreslåede affattelse af sundhedslovens §
46, stk. 1, ændres til »sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt eller et konkret«, således at
oplysninger om enkeltpersoners helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger fra patientjournaler og andre systemer, der supplerer
patientjournalen, kan videregives til en forsker til brug for et
konkret sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt eller et konkret
sundhedsdatavidenskabeligt forskningsprojekt, såfremt der er
meddelt tilladelse til projektet efter lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Der er alene
tale om en sproglig ensretning af bestemmelsen, således at
denne kommer i overensstemmelse med sprogbrugen i de bestemmelser i
lovforslagets § 1, hvor der henvises til såvel et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt som et
sundhedsdatavidenskabeligt forskningsprojekt.
Til nr. 6
Efter
lovforslagets § 2, nr. 2, nyaffattes sundhedslovens § 46,
hvoraf det af stk. 6, 1. pkt., fremgår, at der kun må
ske efterfølgende henvendelse til enkeltpersoner, i det
omfang de sundhedspersoner, der har behandlet de
pågældende, giver tilladelse hertil. Efter
bestemmelsens 2. pkt. kan ledelsen på behandlingsstedet,
såfremt det ikke er muligt at kontakte den relevante
sundhedsperson, give tilladelse til efterfølgende
henvendelse til de pågældende.
Det
foreslås, at der i den under nr. 2 foreslåede
affattelse af sundhedslovens § 46, stk. 6, 2. pkt., efter
»pågældende« indsættes
»enkeltpersoner«, hvorefter ledelsen på
behandlingsstedet, såfremt det ikke er muligt at kontakte den
relevante sundhedsperson, kan give tilladelse til
efterfølgende henvendelse til de pågældende
enkeltpersoner.
Der er alene
tale om en sproglig præcisering af bestemmelsen,
således at der ikke opstår tvivl om, at der kan gives
tilladelse til efterfølgende henvendelse til de
pågældende enkeltpersoner.
Til nr. 7
Efter
lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås bl.a. § 1, stk.
7, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, hvoraf det af 1. pkt. følger, at
patienter, der tager imod et tilbud om dialog efter stk. 5 eller 6,
tilbydes en bisidder. Efter stk. 7, 2. pkt., skal Styrelsen for
Patientklager oplyse patienten om muligheden for at lade sig
ledsage af en uvildig bisidder i forbindelse med tilbud om
dialog.
Det er
således alene af bestemmelsens 2. pkt., at det fremgår,
at bisidderen skal være uvildig.
Det
foreslås derfor i den under nr. 1 foreslåede affattelse
af § 1, stk. 7, 1. pkt., at der efter »tilbydes
en« indsættes »uvildig«, så det
fremgår, at patienter, der tager imod et tilbud efter stk. 5
eller 6 om dialog, tilbydes en uvildig bisidder.
Der er alene
tale om en sproglig tilpasning af bestemmelsens stk. 7, 1. pkt.,
med henblik på at bringe denne i overensstemmelse med
bestemmelsens stk. 7, 2. pkt.
Til nr. 8
I den
gældende § 2 i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet er der fejlagtigt ikke indsat et stk. 4
mellem bestemmelsens stk. 3 og stk. 5.
Det
foreslås på denne baggrund, at der i lovforslagets
§ 3 efter nr. 1 indsættes et nyt nummer, hvori det
foreslås at ophæve § 2, stk. 5, og i stedet
indsætte et stk. 4, hvorefter sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om Styrelsen for
Patientklagers visitation af sager efter stk. 1.
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring af stykkets nummerering.
Til nr. 9
Der
fremgår af lægemiddellovens § 88, stk. 1, 2. pkt.,
og stk. 6, en henvisning til lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter § 4
indsættes en ny paragraf, hvorved henvisningen i
lægemiddellovens § 88, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, til
»lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter« ændres til »lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter«.
Ændringen er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved det foreslås, at lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter ændrer navn til lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Til nr. 10
Det
fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det
foreslås, at der efter stk. 2 indsættes »og
3«, hvorefter loven træder i kraft den 1. januar 2020,
jf. dog stk. 2 og 3.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 11, hvorved det foreslås at
indsætte et nyt stk. 3 i lovforslagets § 5.
Til nr. 11
Det
fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2. Det
fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, at lovens §
2, nr. 1-6, 9 og 10, træder i kraft den 1. juli 2020.
Det
foreslås, at der i lovforslagets § 5 indsættes et
nyt stk. 3, i henhold til hvilket sundheds- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 1-7 og 9-49, § 2,
nr. 01, og §§ 4 og 01.
Det betyder,
at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
tidspunktet for, hvornår lovforslagets § 1, nr. 1-7 og
9-49, der primært angår forslag om indførelse af
krav om videnskabsetisk vurdering af sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter, skal træde i kraft. Det betyder
endvidere, at ministeren kan fastsætte tidspunktet for,
hvornår lovforslagets § 2, nr. 01, og § 01, der er
konsekvensændringer som følge af lovforslagets §
1, nr. 1, og lovforslagets § 4, der er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 45, skal træde i kraft.
Baggrunden for
ændringen er, at der i medfør af lovforslaget skal
fastsættes en række regler, herunder bl.a. regler om
håndtering af væsentlige helbredsmæssige
sekundære fund. Med henblik på at sikre, at
regelsættet udformes på en måde, som sikrer
forsøgs- og forskningsdeltageres ret til ikkeviden på
en måde, som giver mening og kan håndteres i praksis -
i forskningsmiljøerne såvel som i
sundhedsvæsenet - vil Sundheds- og Ældreministeriet
gå i dialog med relevante aktører. Det vurderes ikke
at være muligt at gennemføre denne dialog og på
baggrund heraf fastsætte relevante regler til
ikrafttrædelse den 1. januar 2020, hvor de nævnte
bestemmelser med lovforslagets § 5, stk. 1, ellers ville
træde i kraft.
Det forventes,
at sundheds- og ældreministeren vil sætte lovforslagets
§ 1, nr. 1-7 og 9-49, § 2, nr. 01, og §§ 4 og
01 i kraft i løbet af foråret 2020.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2019 og var til 1. behandling den 24. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og den
tidligere sundhedsminister sendte den 16. november 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 91,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Den 11. oktober 2019
sendte sundheds- og ældreministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV)
Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Jane Heitmann (V) fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt
(DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |