Fremsat den 3. oktober 2019 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og
sundhedsloven
(Begrænsning af ressourcereglen ved
kræftscreeninger, udvidelse af lægemiddelskadeordningen
i nød- og beredskabssituationer m.v.)
§ 1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 14.
juni 2018 som ændret ved § 5 i lov nr. 1555 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 18, stk. 5, udgår
»klage- og«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Dette gælder dog ikke praktiserende
specialtandlæger, som ikke leverer ydelser, hvortil der kan
ydes tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven.«
2. I
§ 20, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »undgået,«: »jf. dog,
stk. 2.«
3. I
§ 20 indsættes efter stk. 1,
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Begrænsninger af erstatningsansvaret i stk. 1, nr. 1,
på grund af de i øvrigt givne forhold, som den erfarne
specialist handler under, gælder dog ikke i sager om
manglende overholdelse af sundhedslovens §§ 85-85
b.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4. I
§ 24, stk. 6, ændres
»De beløb« til: »Det
beløb«
5. I
§ 24 indsættes efter stk. 5,
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Når erstatning eller godtgørelse fratrækkes det
beløb, der er nævnt i stk. 2, anvendes den regulering
af beløbet, der var gældende på tidspunktet for
Patienterstatningens afgørelse efter § 33, stk.
1.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
6. I
§ 39, stk. 1, 1. pkt. udgår:
»kun«.
7. I
§ 39 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Erstatning ydes desuden, hvis lægemidlet hidrører fra
en medicinkiste til brug i en redningsbåd eller
redningsflåde ombord på et dansk indregistreret
maritimt fartøj, og medicinkisten er udleveret fra et dansk
apotek eller virksomheder med tilladelse efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1, til at forhandle og
udlevere medicinkister til brug i redningsbåde og
redningsflåder. Det er endvidere en forudsætning, at
erstatningen alene ydes til personer, der har haft legitimt ophold
på det dansk indregistrerede maritime fartøj, som
medicinkisten i redningsbåden eller redningsflåden har
været ombord på.
Stk. 3.
Erstatning ydes endvidere i følgende situationer:
1) Hvis
lægemidlet er fremstillet på et apotek til brug for
beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder eller det militære
forsvar, jf. § 12 b i lov om apoteksvirksomhed, eller
2) hvis
lægemidlet er indkøbt og udleveret af det
militære forsvar, det statslige redningsberedskab eller
øvrige beredskabsmyndigheder uden for apotek i henhold til
regler udstedt efter lægemiddellovens § 60, stk. 1, til
oplæg i beredskabslagre eller til brug for internationale
missioner. Dette gælder også, når
lægemidlet undtagelsesvist ikke er markedsført i
Danmark.«
8. I
§ 40, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 38, stk. 2«: »,
eller lægemidler omfattet af § 39, stk. 2 eller
3.«
9. I
§ 41 indsættes efter
»skadelidte«:, medmindre der er tale om
lægemidler omfattet af § 39, stk. 2 eller 3.«
10. I
§ 46 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Når erstatning eller godtgørelse fratrækkes det
beløb, der er nævnt i stk. 2, anvendes den regulering
af beløbet, der var gældende på tidspunktet for
Patienterstatningens afgørelse efter § 55, stk.
1.«
11.
»I § 58 b, stk. 4,
udgår: », 2. pkt.«, og som 2. pkt. indsættes:
»Klage skal i disse sager indgives inden 3
måneder efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.«
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som senest ændret ved lov nr. 620
af 8. juni 2016, lov nr. 273 af 26. marts 2019 og lov nr. 504 af 1.
maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 85 indsættes i kapitel
18:
Ȥ 85 a. Personer med en
livmoderhals har fra det 23. år ret til screening for
livmodershalskræft i bopælsregionen.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
tilbuddet om screening for livmoderhalskræft efter stk.
1.
§ 85 b. Personer mellem 50 og
74 år har ret til screening for tyk- og endetarmskræft
i bopælsregionen.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
tilbuddet om screening for tyk- og endetarmskræft efter stk.
1.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
har virkning fra den 1. juni 2018.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1, nr. 1, og nr. 4-11 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1 | Begrænsning af ressourcereglen ved
kræftscreeninger samt tilbud om screening for livmoderhals-,
og tyk- og endetarmskræft efter sundhedsloven | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2 | Udgifter til klage- og erstatningssager for
specialtandlæger | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3 | Udvidelse af lægemiddelskadeordningen
ved nød- og beredskabssituationer | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.4 | Tekniske tilpasninger af klage- og
erstatningsloven | | | 2.4.1 | Egetbidrag | | | | 2.4.1.1 | Gældende ret | | | | 2.4.1.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | 2.4.2 | Klagefrist i tandskadesager | | | | 2.4.2.1 | Gældende ret | | | | 2.4.2.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | | | | 3. | Ligestillingsmæssige konsekvenser | | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 6. | Administrative
konsekvenser for borgere | | | | | | 7. | Miljømæssige konsekvenser | | | | | | 8. | Forholdet til
EU-retten | | | | | | 9. | Hørte myndigheder
og organisationer mv. | | | | | | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Patienter, der kommer til skade i det danske
sundhedsvæsen, kan søge erstatning og
godtgørelse for behandlings- eller lægemiddelskader
efter reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018.
I vurderingen af om der er grundlag for at
give erstatning, indgår den såkaldte ressourceregel,
der medfører en begrænsning i det ellers lempeligere
ansvarsgrundlag, som gælder i sager, der afgøres efter
klage- og erstatningsloven.
Det var således med baggrund i
ressourcereglen, at Patie?nterstatningen i 2015 gav 22 kvinder
afslag på erstatning på trods af, at kvinderne ikke var
blevet indkaldt rettidigt til undersøgelse (screening) for
brystkræft i Region Hovedstaden. Selvom kvinderne havde
udviklet brystkræft, vurderede Patienterstatningen, at
regionen som følge af personalemæssige og
økonomiske begrænsninger ikke kunne ifalde
erstatningsansvar.
Én af sagerne blev indbragt for
Højesteret, der den 28. august 2018 stadfæstede
Østre Landsrets dom af 15. januar 2018, hvorefter regionen
ikke kunne anses for erstatningsansvarlig. Selvom retten til tilbud
om screening for brystkræft var lovfæstet i
sundhedslovens § 85, vurderede domstolene, at patienten ikke
var berettiget til erstatning for en eventuel skade som
følge af manglende overholdelse af
screeningsintervallet.
Med dette lovforslag ønsker regeringen
at gøre op med denne retstilstand. Det er efter regeringens
opfattelse ikke rimeligt, at patienter, som får en skade som
følge af forsinket indkaldelse til screening for
brystkræft ikke har mulighed for at få deres sag
realitetsbehandlet med henblik på eventuel tilkendelse af
erstatning efter patienterstatningsordningen med henvisning til
ressourcemæssige begrænsninger i en region.
Regeringen vil med lovforslaget endvidere
sikre, at tilbud om kræftscreening er hjemlet direkte i
sundhedsloven, uanset om det drejer sig om brystkræft,
livmoderhalskræft eller tyk- og endetarmskræft. Desuden
skal tilbuddene om kræftscreeninger gøres mere
gennemsigtige for borgerne, hvilket også fremmer regeringens
ønske om en så høj deltagelse i
screeningsprogrammerne som muligt.
Det foreslås derfor med lovforslaget at
begrænse ressourcereglens anvendelse i
patienterstatningssager, således at de personer der
fremadrettet påføres en skade som følge af
forsinket indkaldelse til screeningsundersøgelse for
brystkræft, får adgang til patienterstatning, hvis
klage- og erstatningslovens øvrige erstatningsbetingelser er
opfyldt.
Det foreslås samtidig at lade
begrænsningen i ressourcereglens anvendelse omfatte samtlige
screeningsundersøgelser for kræft. Altså
også tilbuddene om undersøgelse for
livmoderhalskræft og tyk- og endetarmskræft skal
samtidig indskrives i sundhedsloven som patientrettigheder.
Lovforslaget indeholder herudover en
række øvrige ændringer af klage- og
erstatningsloven.
Det foreslås for det første at
fritage specialtandlægerne fra krav om at afholde udgifter
til eventuelle klage- og erstatningssager, der kan henføres
til disse tandlæger.
I forbindelse med opsigelse af Overenskomst om
Tandlægehjælp pr. 1. juni 2018 blev der indført
krav om, at praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt
efter sundhedsloven til at yde tandlægehjælp, hvortil
der ydes tilskud af regionsrådet, selv skal afholde udgifter
til eventuelle klagesager i Styrelsen for Patientklager eller
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Der blev
desuden åbnet mulighed for, at regionerne kunne rejse et
regreskrav mod disse tandlæger til dækning af
eventuelle udgifter til erstatningssager. Da specialtandlæger
i ortodonti og tand-, mund- og kæbekirurgi ikke som
udgangspunkt leverer ydelser, hvortil der ydes tilskud fra
regionerne, finder regeringen det rigtigst at undtage
specialtandlæger fra kravet om at afholde udgifter til klage-
og erstatningssager. Udgifterne afholdes i stedet af regionerne,
hvilket svarer til retstilstanden inden 1. juni 2018.
For det andet foreslås det at udvide
dækningsområdet for patienterstatningsordningen i
forhold til en række særlige grupper af
lægemidler. Regeringen ønsker hermed at følge
op på en ændring af lægemiddelloven og
apotekerloven, der trådte i kraft den 1. juli 2018. Med
lovændringen blev der bl.a. åbnet mulighed for at visse
virksomheder med en særlig tilladelse kan forhandle
medicinkister uden for apotekerne til brug i redningsbåde og
redningsflåder ombord på maritime fartøjer.
Desuden fik private apoteker mulighed for at fremstille
lægemidler til brug for beredskabssituationer, det statslige
redningsberedskab, øvrige beredskabsmyndigheder og det
militære forsvar. Skader, som måtte opstå som
følge af egenskaber ved disse lægemidler, er i dag
ikke omfattet af patienterstatningsordningen, og det foreslås
derfor, at de omfattes af ordningen.
I den forbindelse foreslås det at
også skader som følge af lægemidler
indkøbt og udleveret af det militære forsvar, det
statslige redningsberedskab eller øvrige
beredskabsmyndigheder uden for apotek i henhold til regler udstedt
efter lægemiddellovens § 60, stk. 1, til oplæg i
beredskabslagre eller til brug for internationale missioner
omfattes af klage- og erstatningslovens dækningsområde.
Dette gælder også undtagelsesvist for
lægemidlerne, som ikke er markedsført i Danmark.
Endvidere foreslås for det tredje at
foretage en række tekniske tilpasninger af klage- og
erstatningsloven.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1 Begrænsning af ressourcereglen ved
kræftscreeninger samt tilbud om screening for livmoderhals-
og tyk-og endetarmskræft efter sundhedsloven.
2.1.1. Gældende ret
Retten til brystkræftscreening har siden
1999 være reguleret i sundhedslovens § 85.
Efter sundhedsloven § 85 har personer
mellem 50 og 69 år med kvindeligt brystvæv ret til
brystkræftscreening hvert andet år i deres
bopælsregion. Ifølge de kliniske retningslinjer
»Mammografiscreening i Danmark«, som senest er
revideret i maj 2017, er den nationale kvalitetsindikator for
screeningsintervallet fastsat til 2 år (+/- 3
måneder).
Tilbuddet om livmoderhalskræftscreening
er ikke reguleret i sundhedsloven, men blev indført i 1962
og systematiseret i 1980'erne. Screeningsprogrammet blev dog
først ensartet i alle amter i 2006.
I det nuværende screeningsprogram for
livmoderhalskræft tilbydes kvinder mellem 23 og 64 år
at blive screenet for livmoderhalskræft. Kvinder mellem 23 og
49 år tilbydes screening hvert tredje år, mens kvinder
mellem 50 og 59 år tilbydes screening hvert femte år.
Kvinder mellem 60 og 64 år tilbydes en
screeningsundersøgelse fem år efter deres sidste
screeningsundersøgelse. Sundhedsstyrelsens anbefalinger
»Screening for livmoderhalskræft« fra maj 2018 er
det faglige grundlag for screeningstilbuddet.
Screeningsprogrammet for tyk- og
endetarmkræft er heller ikke reguleret i sundhedsloven, men
blev indført som opfølgning på Kræftplan
III og er finansieret ved finansloven for 2011.
Personer mellem 50 og 74 år tilbydes
screening for tyk- og endetarmskræft hvert andet år.
Sundhedsstyrelsens »Anbefalinger vedrørende screening
for tyk- & endetarmskræft« fra 2012 giver det
faglige grundlag for tilbuddet om screening.
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 1, ydes erstatning efter reglerne i lovens kapitel 3 til
patienter eller efterladte til patienter, som her i landet
påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling eller lignende, som er foretaget:
1) på et sygehus eller på vegne af
dette,
2) af sundhedspersoner og andet personale som led i
den præhospitale indsats efter sundhedsloven,
3) på universiteternes tandlægeskoler
eller
4) af Sundhedsstyrelsen af sager i henhold til
sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i medfør heraf
eller regler udstedt i medfør af § 5 d i lov om
sygehusvæsenet som opretholdt ved sundhedslovens § 277,
stk. 12.
Ikke alene skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende er imidlertid
omfattet af loven. Det fremgår således af
bemærkningerne til den tidligere patientforsikringslovs
§ 2, stk. 1, som er direkte videreført i klage- og
erstatningslovens § 20, stk. 1, at grundsygdommens
forløb kan udgøre en patientskade, hvis dette
forløb er blevet påvirket af, at patienten ikke har
fået adækvat behandling, jf. Folketingstidende 1986-87,
tillæg A, spalte 5707. Dette betyder, at også manglende
behandling og undersøgelse m.v. falder inden for lovens
dækningsområdet.
Herudover ydes der - uanset stk. 1 -
erstatning til patienter eller efterladte til patienter, som her i
landet påføres skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende, som er foretaget af
en sundhedsperson, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk.
2.
Med patienter sidestilles personer, der
deltager i sundhedsvidenskabelige forsøg, herunder kliniske
forsøg med lægemidler, der ikke indgår som led i
diagnostik eller behandling af personens sygdom. Det samme
gælder for donorer, hvorfra der udtages væv og andet
biologisk materiale, jf. klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 3.
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 4, gælder reglerne i kapitel 3 tillige for patienter,
der modtager vederlagsfri behandling eller tilskud til behandling
på sygehuse, klinikker m.v. i udlandet efter
sundhedsloven.
Sundhedsministeren fastsætter efter
klage- og erstatningslovens § 19, stk. 5, nærmere regler
om, hvilke områder der er omfattet af stk. 1, 3 og 4.
Sundhedsministeren kan desuden efter § 19, stk. 6,
henlægge behandlingen af sager efter kapitel 3 helt eller
delvis til en privat institution. Sundhedsministeren indgår i
så tilfælde de nødvendige aftaler herom.
Efter klage- og erstatningslovens § 20,
stk. 1, nr. 1, ydes erstatning og godtgørelse, hvis det
må antages, at en erfaren specialist på det
pågældende område under de i øvrigt givne
forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse,
behandling eller lignende, hvorved skaden med overvejende
sandsynlighed ville være undgået
(specialistreglen).
Patienterstatningsordningen er således
en mere favorabel erstatningsordning end den, der følger af
dansk rets almindelige erstatningsregler. Ansvarsgrundlaget og
bevisreglerne er lempeligere end efter de almindelige
erstatningsregler.
Men som det fremgår, er specialistreglen
underlagt en begrænsning ved formuleringen 'under de i
øvrigt givne forhold', også kaldt ressourcereglen.
Denne regel tager sigte på de ressourcemæssige rammer,
som den pågældende specialist handler inden for,
herunder de fysiske rammer, tid, økonomi, personel m.v. I de
tilfælde, hvor skaden er opstået på baggrund af
de ressourcemæssige begrænsninger, som den erfarne
specialist handler under, vil skaden ikke være omfattet af
klage- og erstatningsloven.
Domstolene ses i sager, hvor der foreligger
ressourcemæssige begrænsninger, at give den
behandlingsansvarlige medhold i, at patienter, som har fået
en skade som følge heraf, ikke er berettiget til erstatning.
I dom af 19. september 2008 (U2008. 2813H) vurderede
Højesteret således, at det var et
politisk-økonomisk spørgsmål i hvilket omfang,
der skulle være akut beredskab til operation i weekenden.
Betingelserne for at yde erstatning efter klage- og
erstatningsloven for skade som følge af ventetid i weekenden
var derfor ikke opfyldt.
Senest har Højesteret i dom af 28.
august 2018 (U2018. 3572H) fastslået, at en kvinde, som blev
indkaldt 38 dage for sent til en undersøgelse for
brystkræft, og efterfølgende fik konstateret
brystkræft, ikke var berettiget til erstatning efter klage-
og erstatningsloven for eventuelle skader som følge af
forsinkelsen. Dette skyldtes, at den forsinkede screening kunne
henføres til manglende personalemæssige og
økonomiske ressourcer i regionen. Højesteret
vurderede på den baggrund, at det ikke var tiltænkt, at
reglerne i klage- og erstatningsloven skulle anvendes som et
instrument til at udvikle en »optimal standard« for
sundhedsvæsenets kvalitet. De ressourcemæssige forhold
kunne derfor ikke i sig selv føre til, at forholdet var
omfattet af klage- og erstatningslovens § 20, stk. 1, nr.
1.
For at være berettiget til erstatning og
godtgørelse skal man både efter dansk rets almindelige
erstatningsregler og klage- og erstatningsloven have lidt et tab.
Efter klage- og erstatningsloven skal tabet være en
følge af en skade påført her i landet i
forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende, som
foretaget i de tilfælde, som er anført i klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 1-4, og stk. 2 og 3.
Herudover skal tabet være en følge af en skade, der
med overvejende sandsynlighed er forvoldt ved de i § 20, stk.
1, nr. 1-4 nævnte situationer.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at patientrettighederne undermineres, hvis patienter,
som ikke inviteres rettidigt til et lovfæstet tilbud om
screening for brystkræft, ikke har mulighed for at få
deres sag realitetsbehandlet med henblik på en vurdering af,
om der er sket en erstatningsberettigende skade. Efter Sundheds- og
Ændreministeriet opfattelse er der derfor behov for at sikre,
at personer, som påføres skade som følge af
forsinket indkaldelse til screening for brystkræft, på
grund af ressourcemæssige begrænsninger, ikke
afskæres fra muligheden for erstatning efter
patienterstatningsordningen. Ministeriet finder således, at
disse personer bør have adgang til at få tilkendt
erstatning, hvis lovens øvrige betingelser er opfyldt, jf.
afsnit 2.1.1 ovenfor.
Ressourcereglen er imidlertid et vigtigt og
nødvendigt element i patienterstatningsordningen.
Målestokken for fejlbedømmelsen kan realistisk set
ikke være en fejlfri standard, men hvad en erfaren specialist
ville gøre i den konkrete situation. Der vil forekomme
situationer, hvor den erfarne specialist er nødt til at
foretage nogle akutte og konkrete prioriteringer i forhold til
f.eks. rækkefølgen af patienternes behandling på
baggrund af en række faktorer; herunder overordnede
politiske- og økonomiske prioriteringer i forhold til brugen
af et behandlingssted.
Sundheds- og Ældreministeriet finder
derfor, at lovens udgangspunkt fortsat skal være, at
manglende efterlevelse af specialistreglen alene skal være
ansvarspådragende, hvis der reelt er mulighed for at handle
anderledes med de ressourcer, der faktisk er til
rådighed.
Ministeriet finder imidlertid, at der er behov
at begrænse ressourcereglens rækkevidde i situationer,
hvor personer med brystkræft har fået en skade som
følge af forsinket indkaldelse til screening for
brystkræft efter sundhedslovens § 85. For sådanne
forsinkelser kan efter Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse i høj grad imødekommes ved optimeret
planlægning af screeningsprogrammerne på baggrund af
ganske nøjagtige oplysninger om antallet af berørte
patienter, som er omfattet af de konkrete screeningsprogrammer.
Regionerne har således i vidt omfang mulighed for at
tilrettelægge indkaldelserne af borgerne.
Det er endvidere Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at retstilstanden bør
være den samme for borgere, der får en skade, fordi de
er blevet indkaldt for sent til screening for
livmoderhalskræft eller tyk- og endetarmskræft. Efter
ministeriets opfattelse er der således ikke hensyn, som
skulle legitimere en erstatningsret i forhold til tilbud om
brystkræftscreening, men ikke i forhold til de nationale
screeningsprogrammerne for livmoderhalskræft og tyk- og
endetarmskræft, da der er tale om samme type af tilbud.
Det foreslås på den baggrund at
indføre en begrænsning i ressourcereglens anvendelse,
således at den ikke finder anvendelse i de tilfælde,
hvor en patient får en skade som følge af forsinket
indkaldelse til screening for brystkræft. Der kan dog
forekomme særligt ekstraordinære forhold (force
majeure), hvor regionerne ikke er i stand til efterleve kravet om
rettidig indkaldelse til kræftscreening. Dette kan
været tilfældet ved fx strejke, naturkatastrofe og
krig. Reglerne om force majeure vil fortsat kunne
påberåbes; også i forbindelse med forsinket
indkaldelse til kræftscreening.
Det foreslås endvidere, at
begrænsningen i ressourcereglens anvendelse også skal
gælde i de tilfælde, hvor en patient får en skade
som følge af forsinket indkaldelse til screening for
livmoderhalskræft eller tyk- og endetarmskræft. I den
forbindelse foreslås det samtidig at tydeliggøre
patienternes rettigheder ved at indskrive retten til henholdsvis
screening for livmoderhalskræft og tyk- og
endetarmskræft som patientrettigheder direkte i
sundhedsloven.
Da området for kræftscreeninger
justeres løbende på baggrund af ny viden og den
faglige udvikling foreslås det, at der ved udformningen af de
foreslåede bestemmelser, hvorefter retten til henholdsvis
screening for livmoderhalskræft og tyk- og
endetarmskræft hjemles direkte i sundhedsloven, tages
højde for, at der er behov for hurtigt og smidigt at kunne
foretage nødvendige løbende ændringer og
justeringer i regelgrundlaget.
Sundheds- og Ældreministeriet henviser i
den forbindelse til, at Sundhedsstyrelsen løbende evaluerer
og justerer indholdet af de nationale
kræftscreeningsprogrammer, når de faglige anbefalinger,
som ligger til grund for programmerne, revideres. Dette er senest
sket i forbindelse med udgivelsen af »Screening for
livmoderhalskræft« - anbefalinger i maj 2018, som bl.a.
kortlagde evidensgrundlaget for HPV-screening med henblik på
at afgøre, om HPV-screening skal være primær
screeningstest i Danmark. På baggrund af ny viden og evidens
anbefaler Sundhedsstyrelsen en kontrolleret differentieret
implementering af HPV-test som primær screeningstest i stedet
for celleprøve (cytologiscreening), som bruges i dag. Det
anbefales yderligere, at implementeringen planlægges og
koordineres af Den Nationale Styregruppe for
Livmoderhalskræftscreening. Det forventes, at
indførsel af HPV-test vil ske fra 2020.
Sundhedsstyrelsen planlægger ligeledes
at revidere de faglige anbefalinger for screeningsprogrammet for
tyk- og endetarmskræft ved udgangen af 2. screeningsrunde i
2021.
Herudover er der nedsat Sundhedsstyrelsens
Rådgivende Udvalg for Nationale Screeningsprogrammer. Det
rådgivende udvalg samles to gange om året og
rådgiver Sundhedsstyrelsen om hvorvidt eksisterende
screeningsprogrammer skal afvikles eller justeres og om nye
screeningsprogrammer skal indføres.
Det foreslås derfor, at
sundhedsministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at
fastsætte nærmere regler om tilbud til screening for
livmoderhalskræft og tyk- og endetarmskræft.
2.2 Udgifter til klage- og erstatningssager for
specialtandlæger
2.2.1. Gældende ret
Efter ikrafttrædelsen af lov nr. 558 af
29. maj 2018 om ændring af sundhedsloven, lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Tandpleje til
voksne i privat praksis, tilskud, klageadgang m.v.) den 1. juni
2018 behandles klager over praktiserende tandlæger og deres
sundhedsfaglige virksomhed af Styrelsen for Patientklager og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Det følger således af klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 1, at Styrelsen for Patientklager
behandler klager fra patienter over sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed. Det gælder også behandling
modtaget hos en praktiserende tandlæge. Det fremgår
desuden af § 1, stk. 3, at Styrelsen for Patientklager i sager
om sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af praktiserende
tandlæger, kan træffe afgørelse om, at det
udførte arbejde er mangelfuldt, og at der skal ske hel eller
delvis tilbagebetaling af honoraret til patienten, ligesom
styrelsen kan træffe afgørelse om, at der skal ske
omgørelse af arbejdet eller betaling for omgørelsen.
Herudover fremgår det af § 1, stk. 4, at Styrelsen for
Patientklager kan behandle klager fra patienter over
tandlægens manglende tilbud om skriftligt prisoverslag, jf.
sundhedslovens § 57 h, stk. 3, manglende regelmæssig
indkaldelse til tandlæge, jf. sundhedslovens § 57 i,
stk. 3, og manglende mulighed for akut behandling, jf.
sundhedslovens § 64 c, stk. 1.
Efter § 2, stk. 1, i klage og
erstatningsloven kan Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn behandle klager fra patienter over
autoriserede praktiserende tandlægers sundhedsfaglige
virksomhed. Det fremgår desuden af § 3, stk. 2, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan mægle
forlig mellem parterne og træffe afgørelse om, at det
arbejde, en praktiserende tandlæge har udført, er
mangelfuldt, og at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af
honoraret til patienten. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan desuden træffe
afgørelse om, at der skal ske omgørelse af arbejdet
eller betaling for omgørelsen.
Efter klage- og erstatningslovens § 18,
stk. 1, afholder staten, regionsråd og kommunalbestyrelser
udgifterne til driften af Styrelsen for Patientklagers aktiviteter
i tilknytning til patientklagesystemet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på baggrund
af en standardtakst pr. afsluttet sag og i forhold til, om
behandlingen har fundet sted ved institutioner, der drives af
henholdsvis staten, regioner og kommuner.
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 2, ydes erstatning efter reglerne i lovens kapitel 3 til
patienter eller efterladte til patienter, som her i landet
påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling el.lign., som er foretaget af en sundhedsperson. Det
gælder derfor også praktiserende tandlæger. Det
fremgår endvidere af § 29, stk. 3, at i det omfang
behandlingen af sager efter kapitel 3 henlægges til en privat
institution efter § 19, stk. 6, kan sundhedsministeren
bestemme, at pligten til at yde erstatning efter kapitlet
påhviler den pågældende institution eller de
pågældende privatpraktiserende autoriserede
sundhedspersoner, som institutionen repræsenterer.
Efter bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj
2018 om henlæggelse af behandlingen af sager om erstatning
efter lov om klage og erstatningsadgang indenfor
sundhedsvæsenet til Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet er behandlingen af
erstatningssager vedrørende skader forvoldt af praktiserende
tandlæger henlagt til behandling i Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, jf. § 1, stk. 1, nr. 3.
Efter klage- og erstatningslovens § 29,
stk. 1, nr. 5, har den region, hvor en privatpraktiserende
autoriseret sundhedsperson - herunder en praktiserende
tandlæge - har sin praksis, pligt til at yde erstatning for
skader, der påføres af den pågældende.
Af klage- og erstatningslovens § 18, stk.
5, fremgår, at de praktiserende tandlæger, der ikke er
godkendt til at yde tandlægehjælp, hvortil der ydes
tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven, afholder udgifterne til driften af Styrelsen for
Patientklagers aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet
og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de
udgifter, der påhviler regionsrådene efter § 29,
stk. 1, nr. 5, for de klage- og erstatningssager, som kan
henføres til disse tandlæger. Sundhedslovens § 64
b, stk. 3, regulerer adgangen for tandlæger til at levere
ydelser i voksentandplejen med regionalt tilskud.
2.2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Lov nr. 558 af 29. maj 2018 om ændring
af sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (Tandpleje til voksne i privat praksis,
tilskud, klageadgang m.v.) havde som overordnet formål at
videreføre den retstilstand, der fulgte af Overenskomst om
Tandlægehjælp, der blev opsagt med virkning fra 1. juni
2018.
På klage- og erstatningsområdet
medførte loven den ændring, at praktiserende
tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven, blev
pålagt at afholde udgifterne til Styrelsen for Patientklagers
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter klage- og
erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 5, for de
erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger.
Praktiserende tandlæger skal for at
blive godkendt til at yde tandlægehjælp, hvortil der
ydes tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven, levere et sortiment af ydelser i tandplejen, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 581 af 25. maj 2018 om
tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge med bilag,
samt leve op til krav om at etablere indkaldeintervaller for deres
patienter, deltage i vagttjeneste m.m.
Specialtandlæger i ortodonti og tand-,
mund- og kæbekirurgi var ikke omfattet af de krav, der
tidligere var stillet til de praktiserende tandlæger i
Overenskomsten om Tandlægehjælp.
Det har dermed heller ikke være
hensigten, at specialtandlægerne skulle omfattes af pligten
til at afholde udgifterne til driften af Styrelsen for
Patientklager og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns i forbindelse med klagesager og at
afholde de udgifter, der påhviler regionsrådene efter
klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 5, for de
erstatningssager, der kan henføres til disse
tandlæger.
Det foreslås derfor med lovforslaget at
ændre klage- og erstatningsloven således, at
specialtandlægerne i ortodonti og tand-, mund- og
kæbekirurgi undtages fra kravet om at afholde udgiften til
driften af Styrelsen for Patientklagers aktivitet i tilknytning til
patientklagesystemet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn og de udgifter, der påhviler
regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr. 5, for de
erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger. Udgifterne afholdes i stedet af regionerne, som
det også var tilfældet inden 1. juni 2018, da
Overenskomst om Tandlægehjælp var gældende.
I forbindelse med den foreslåede
ændring for specialtandlægerne foreslår Sundheds-
og Ældreministeriet, at denne del af forslaget får
tilbagevirkende kraft fra 1. juni 2018.
2.3 Udvidelse af lægemiddelskadeordningen ved
nød- og beredskabssituationer
2.3.1 Gældende ret
Patienter eller efterladte til patienter har
mulighed for at søge erstatning og godtgørelse for
fysiske og psykiske skader påført som følge af
egenskaberne ved et lægemiddel i medfør af reglerne i
klage- og erstatningslovens kapitel 4. Dette gælder ligeledes
for personer, som deltager i sundhedsvidenskabelige forsøg
med lægemidler, der ikke indgår som led i diagnostik
eller behandling af personens sygdom, samt donorer, hvorfra der
udtages væv og andet biologisk materiale.
Patienter kan yderligere tilkendes erstatning
for bivirkninger af et lægemiddel, hvis bivirkningerne efter
deres karakter eller omfang går ud over, hvad patienten med
rimelighed bør acceptere, jf. klage- og erstatningslovens
§ 43, stk. 1. Erstatning og godtgørelse ydes efter
erstatningsansvarsloven, hvis skaden med overvejende sandsynlighed
er forårsaget ved brug af lægemidlet.
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 39, at erstatning kun ydes, hvis
lægemidlet erhvervsmæssigt er udleveret i Danmark til
forbrug eller kliniske forsøg med lægemidler.
Udleveringen skal være sket gennem apotek, sygehus,
læge, tandlæge eller salgssted, godkendt til salg af
ikke apoteksforbeholdte håndkøbslægemidler i
henhold til lægemiddelloven.
Herudover skal lægemidlet være
godkendt til markedsføring i Danmark i henhold til
gældende regler, jf. klage- og erstatningslovens § 40,
stk. 2. Dette gælder dog ikke for lægemidler, der
anvendes ved kliniske forsøg, jf. klage- og
erstatningslovens § 38, stk. 2.
Magistrelt fremstillede lægemidler og
lægemidler, der efter forudgående tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen importeres til brug for enkeltpersoner,
er omfattet af lægemiddelskadereglerne i henhold til §
40, stk. 3, i klage- og erstatningsloven.
Desuden indeholder klage- og erstatningslovens
§ 41 et krav om, at en lægemiddelskade forvoldt af et
receptpligtigt lægemiddel alene erstattes, hvis
lægemidlet er ordineret til skadelidte.
Det er staten, som i henhold til klage- og
erstatningslovens § 54, stk. 1, udbetaler erstatning og
godtgørelse til patienter eller efterladte til patienter,
der påføres fysisk eller psykisk skade som
følge af egenskaber ved et lægemiddel, der er anvendt
ved undersøgelse, behandling eller lignende, jf. klage- og
erstatningslovens § 38, stk. 1.
2.3.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den 1. juli 2018 trådte lov nr. 1687 af
26. december 2017 om ændring af lov om lægemidler, lov
om apotekervirksomhed og lov om medicinsk udstyr i kraft. Med loven
blev der bl.a. åbnet mulighed for at forhandle medicinkister
uden for apotekerne til brug i redningsbåde og
redningsflåder ombord på dansk indregistrerede maritime
fartøjer.
Det fremgår således af en ny
bestemmelse i lægemiddellovens § 40 c, at virksomheder,
der har tilladelse efter § 39, stk. 1, i lægemiddelloven
til at forhandle og udlevere medicinkister til brug i
redningsbåde og redningsflåder, til skibsførere,
skibsredere og personer, der handler på deres vegne, må
forhandle og udlevere medicinkister med lægemidler, som
redningsbåde og redningsflåder skal være forsynet
med efter gældende internationale regler eller nationale
regler eller myndighedskrav i fartøjets flagstat.
Med ændringen af apotekerloven, blev der
i lovens § 12 b indsat en udtrykkelig hjemmel til, at
apoteker, som har meddelt Lægemiddelstyrelsen, at de
ønsker at fremstille magistrelle lægemidler i
medfør af apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 1, kan
fremstille lægemidler til brug for beredskabssituationer, det
statslige redningsberedskab, øvrige beredskabsmyndigheder og
det militære forsvar i de tilfælde, hvor
lægemidlet ikke kan erstattes af her i landet
markedsførte lægemidler.
Desuden kan det militære forsvar, det
statslige redningsberedskab og øvrige beredskabsmyndigheder
til oplæg i beredskabslagre uden for apoteker indkøbe
og udlevere lægemidler, der er opført på en
særlig liste, der føres af Lægemiddelstyrelsen.
Herudover kan det militære forsvar til brug for
internationale missioner uden for apoteker indkøbe og
udlevere lægemidler, der er opført på en
særlig liste, der føres af Lægemiddelstyrelsen.
Det fremgår af § 7, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse
nr. 823 af 19. juni 2018 om lægemidlers fritagelse for
apoteksforbehold. Det fremgår af § 7, stk. 3, i
bekendtgørelsen, at det militære forsvar, det
statslige redningsberedskab og øvrige beredskabsmyndigheder
undtagelsesvist kan indkøbe og udlevere lægemidler,
der ikke er markedsført i Danmark. Lægemidlerne skal
dog være fremstillet efter god fremstillingspraksis for
lægemidler (EU GMP) og af virksomheder inden for EU med
relevant tilladelse til fremstilling af lægemidler.
Skader, som måtte opstå som
følge af egenskaber ved ovenstående lægemidler,
er i dag ikke omfattet af patienterstatningsordningen.
Det er efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, at
eventulle skader, der kan henføres til egenskaber hos
lægemidler, der indgår i medicinkister til brug i
redningsbåde og redningsflåder eller er fremstillet,
indkøbt og udleveret til brug for beredskabssituationer,
ikke er dækket af patienterstatningsordningen.
Patienterstatningen har ikke på nuværende tidspunkt
kendskab til skader som følge af denne gruppe af
lægemidler. Men Sundheds- og Ældreministeriets finder,
at patienter skal have adgang til erstatning for eventuelle skader
som følge af disse lægemidler efter
patienterstatningsordningen, såfremt de måtte
forekomme.
Sundheds- og Ældreministeriet
foreslår med dette lovforslag for det første, at
skader forårsaget af både receptpligtige
lægemidler og håndkøbslægemidler fra en
medicinkiste i en redningsbåd eller en redningsflåde,
hidrørende fra et dansk indregistreret maritimt
fartøj, skal være omfattet af
patie?nterstatningsordningen. Dette skal gælde, uanset om
medicinkisterne er udleveret fra et dansk apotek eller fra en
virksomhed med tilladelse til udlevering efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1, i overensstemmelse med
lægemiddelloven § 32 a.
Det er hensigten, at lovforslaget dermed skal
supplere den mulighed, der allerede eksisterer i dag, for at
søge erstatning og godtgørelse for skader efter
behandling med håndkøbslægemidler i
medicinkister udleveret fra dansk apotek. Med forslaget
søges dermed sikret en større grad af ensartethed i
dækningen af lægemiddelskader opstået ved
nødsituationer til søs. Det er en forudsætning,
at erstatningen alene ydes til personer, der har haft legitimt
ophold på det dansk indregistrerede maritime fartøj,
som medicinkisten i redningsbåden eller redningsflåden
har været ombord på. Det vil sige, at erstatning kan
ydes til besætning, passagerer og øvrige personer med
lovligt ærinde eller lignende på det maritime
fartøj.
For det andet foreslår Sundheds- og
Ældreministeriet med lovforslaget, at der kan ydes erstatning
for skader som følge af egenskaber ved lægemidler,
fremstillet på private apoteker og udleveret til brug for
beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder og det militære forsvar,
jf. § 12 b i apotekerloven. Herved dækker klage- og
erstatningsloven skader, der skyldes egenskaber ved
lægemidler, fremstillet på private apoteker til
beredskabsformål.
Det foreslås endvidere, at
patienterstatningsordningen skal omfatte skader, der skyldes
egenskaber ved lægemidler, der af det militære forsvar,
det statslige redningsberedskab og øvrige
beredskabsmyndigheder er indkøbt uden for apotek til
oplæg i beredskabslagre, jf. 7, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 823 af 19. juni 2018 om lægemidlers
fritagelse for apoteksforbehold. Tilsvarende foreslås det, at
ordningen skal omfatte skader, der skyldes egenskaber ved
lægemidler, der af det militære forsvar, det statslige
redningsberedskab og øvrige beredskabsmyndigheder er
indkøbt uden for apotek og udleveret til brug for
internationale missioner, jf. 7, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 823 af 19. juni 2018 om lægemidlers fritagelse for
apoteksforbehold. Dette gælder også lægemidler
det militære forsvar, det statslige redningsberedskab og
øvrige beredskabsmyndigheder undtagelsesvist har
indkøbt uden for apotek, og som ikke er markedsført i
Danmark, jf. § 7, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 823 af
19. juni 2018 om lægemidlers fritagelse for apoteksforbehold.
Lægemidlerne skal dog være fremstillet efter god
fremstillingspraksis for lægemidler (EU GMP) og af
virksomheder inden for EU med relevant tilladelse til fremstilling
af lægemidler.
2.4 Tekniske tilpasninger af klage- og
erstatningsloven
2.4.1. Egetbidrag
2.4.1.1 Gældende ret
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 1, at erstatning og
godtgørelse fastsættes efter reglerne i
erstatningsansvarsloven. Erstatning og godtgørelse for
skader efter klage- og erstatningsloven ydes, efter at 7.300 kr.
(2017-niveau) (egetbidraget) er fratrukket erstatningen eller
godtgørelsens hovedstol, jf. § 24, stk. 2. Dette
beløb reguleres ifølge stk. 6 en gang årligt
den 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov nr. 373 af 28. maj
2013 om en satsreguleringsprocent.
Tilsvarende gælder det for
lægemiddelskader i henhold til klage- og erstatningslovens
§ 46, stk. 2, at erstatning m.v. ydes, efter at 7.300 kr. er
fratrukket erstatningens eller godtgørelses hovedstol. Det
beløb, der er fastsat i stk. 2. reguleres ifølge
§ 46. stk. 5, en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår.
2.4.1.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Patienterstatningen har påpeget overfor
Sundheds- og Ældreministeriet, at det efter den
nuværende regulering ikke er tilstrækkeligt klart, om
»egetbidraget« skal nedjusteret fra 7.300 kr.
(2017-niveau) for skader, der er forårsaget før
2017.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at det på intet tidspunkt har været
hensigten at nedjustere egetbidraget fra 2017-niveauet i forhold
til skader, der er forårsaget i 2017 eller tidligere.
Sundheds- og Ældreministeriet
foreslår derfor med lovforslaget at ændre klage- og
erstatningsloven således, at det præciseres i §
24, stk. 6, og § 46, stk. 6, at egetbidragets størrelse
fastsættes ud fra tidspunktet for Patienterstatningens
afgørelse. Formålet hermed er at lette den praktiske
administration og imødegå, at
forårsagelsestidspunktet kan blive et stridspunkt i de
afgørelser, Patienterstatningen træffer.
Ligeledes foreslås det, at egetbidragets
størrelse, i de sager hvor Ankenævnet for
Patienterstatningen fratrækker bidraget, fastsættes
på baggrund af tidspunktet for Ankenævnet for
Patienterstatningens afgørelse.
2.4.2 Klagefrist i tandskadesager
2.4.2.1 Gældende ret
Ifølge klage- og erstatningslovens
§ 58 b, kan de afgørelser, som træffes efter
lovens §§ 33 og 55, indbringes for Ankenævnet for
Patienterstatningen.
I henhold til § 58 b, stk. 2, skal klager
til Ankenævnet for Patienterstatningen indgives, inden 1
måned efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Klagen har opsættende virkning.
Efter § 58 b, stk. 4, gælder
bestemmelsen om, at klagen har opsættende virkning imidlertid
ikke for erstatning og godtgørelse for tandskader, der er
tilkendt af andre private institutioner end Patienterstatningen.
Det bemærkes i den forbindelse, at behandlingen af
erstatningssager vedrørende skader forvoldt af
tandlæger ansat i regionstandplejen, den regionale tandpleje,
de odontologiske landsdels- og videnscentre, universiteternes
tandlægeskoler, praktiserende tandlæger og
tandlæger, der udfører behandling af
værnepligtige og ansatte i det militære forsvar,
redningsberedskabet eller i Kriminalforsorgen er henlagt til
behandling hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Det
fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj
2018 om henlæggelse af behandlingen af sager om erstatning
efter lov om klage og erstatningsadgang indenfor
sundhedsvæsenet til Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet.
2.4.2.2 Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Ved en lovteknisk fejl blev der i forbindelse
med indsættelsen af § 58 b, stk. 2, i klage- og
erstatningsloven ved lov nr. 995 af 14. juni 2018 ikke taget
højde for, at den hidtil gældende klagefrist på
3 måneder for sager om erstatning og godtgørelse for
tandskader tilkendt af andre private institutioner end
Patienterstatningen, det vil sige Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, fortsat skulle være gældende.
Det foreslås derfor at fastsætte,
at ankefristen i sager om erstatning og godtgørelse for
tandskader tilkendt af andre private institutioner end
Patienterstatningen er 3 måneder, hvilket er i
overensstemmelse med § 3 i bekendtgørelse nr. 494 af 3.
maj 2018 om henlæggelse af behandlingen af sager om
erstatning efter lov om klage og erstatningsadgang indenfor
sundhedsvæsenet til Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Ændring af sundhedsloven for så
vidt angår tilbud om screening for livmoderhalskræft
omhandler som udgangspunkt alene kvinder.
I forhold til tilbuddet om tyk- og
endetarmskræft er både mænd og kvinder omfattet
af lovfæstelsen i sundhedsloven.
Der er dog ikke tale om, at der
indføres nye rettigheder med lovforslaget i forhold til
selve kræftscreeningerne. Der er alene tale om en
lovfæstelse af screeningstilbuddene, og indførsel af
adgang til erstatning for skader som følge af forsinket
indkaldelse til screening for bryst- og livmoderhalskræft og
tyk- og endetarmskræft i tilfælde af
ressourcemæssige begrænsninger.
De kønsspecifikke screeningstilbud er i
dag baseret på registreringen af køn i Det Centrale
Personregister (CPR). Et juridisk kønsskifte
indebærer, at personer med juridisk kønsskifte ikke
længere vil modtage de kønsspecifikke tilbud fra det
offentlige; herunder screening for bryst- og
livmoderhalskræft, der relaterer sig til det biologiske
køn.
Personer, som har gennemført et
juridisk kønsskifte, bliver derfor gjort opmærksom
på, at de ikke længere automatisk vil blive indkaldt
til screening eller vaccinationer, men naturligvis bevarer retten
til disse tilbud, som de herefter selv er ansvarlige for at
udnytte. Der henvises til de almindelige bemærkninger fra
ændring af sundhedsloven § 85, jf. Folketingstidende
2013-14, A, L 189 som fremsat, side 2. På baggrund af
ovenstående er det ministeriets vurdering, at lovforslaget
ikke indeholder væsentlige ligestillingsmæssige
konsekvenser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget om begrænsning af
ressourcereglen forventes ikke at have økonomiske eller
implementerings konsekvenser for det offentlig, idet Sundheds- og
Ældreministeriet vurderer, at regionerne med den rette
planlægning kan varetage tilbuddet om undersøgelserne
for kræftscreening inden for de nærmere aftalte
økonomiske rammer.
Patienterstatningen havde i 2015 afgjort 22
sager vedr. forsinket indkaldelse til screening for
brystkræft efter ressourcereglen. Patienterstatningen ses
ikke at have haft sager vedrørende forsinkelser i
screeningsprogrammet for tyk- og endetarmskræft.
Patienterstatningen ses heller ikke at have haft sager
vedrørende screeningsprogrammerne for
livmoderhalskræft, der kan henføres til
ressourcemangel.
I forhold til lovfæstelsen af
livmoderhalskræftscreening vurderes forslaget ikke at
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige, idet der ikke er tale om nye opgaver, men blot en
lovfæstelse af en allerede eksisterende ret.
Screeningsprogrammet for tyk- og
endetarmskræft blev aftalt i finansloven for 2011 mellem den
daværende V-K regering, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne, som led i aftalen om Kræftplan III.
Implementeringen af screeningsprogrammet blev forbedret i
årene 2011-2014, hvorefter screeningen påbegyndte den
1. marts 2014 og blev indfaset over 4 år. Det samlede
beløb, som Sundheds- og Ældreministeriet, kommunerne
og regionerne har fået tildelt, fremgår af finansloven.
Regionerne er således allerede kompenseret for
indførelsen af screeningsprogrammet, og da der ikke er tale
om nye opgaver, men en lovfæstelse af en allerede
eksisterende ret medfører forslaget ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslagets del om at undtage
specialtandlægerne i ortodonti og tand-, mund- og
kæbekirurgi fra kravet om at afholde udgifterne i forbindelse
med klage- og erstatningssager forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regionerne af betydning.
Sundheds- og Ældreministeriet er ikke bekendt med sager, hvor
specialtandlæger har skullet afholde udgifter til klage- og
erstatningssager og med lovforslaget genindføres tidligere
gældende ret med tilbagevirkende kraft.
For så vidt angår udvidelsen af
dækningsområdet for lægemiddelskader har
Patienterstatningen ikke, med de søgningsmuligheder som er
til rådighed, fundet sager i deres database omhandlende
anmeldelser af skader vedrørende lægemiddelskader
ombord på skibe, redningsfartøjer og lignende eller
lægemiddelskader vedrørende lægemidler udleveret
til brug for beredskabssituationer, det statslige
redningsberedskab, øvrige beredskabsmyndigheder eller det
militære forsvar. Herudover har søgning ikke vist
anmeldte lægemiddelskadesager inden for militæret eller
redningsberedskabet. Det må derfor forventes, at
tilfælde af lægemiddelskader ift. den omhandlede gruppe
af lægemidler vil være yderst sjældent
forekommende. Derfor skønnes denne del af forslaget ikke at
medføre merudgifter for staten.
Forslaget vurderes ikke at have andre
økonomiske eller implementeringmæssige konsekvenser;
herunder digitaliseringskonsekvenser for regionerne eller staten,
og det har ingen administrative eller økonomiske
konsekvenser for kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslagets del om begrænsning af
ressourcereglen i klage- og erstatningsloven samt udvidelse af
sundhedslovens kapitel 18 vedrørende rettighederne til
screening for livmoderhals- og tyk- og endetarmskræft
skønnes, sammen med udvidelse af erstatningsordningen for
nød- og beredskabslægemidler, at have en positiv
indvirkning på borgernes retssikkerhed, idet
patientrettighederne styrkes.
Lovforslagets del om at undtage
specialtandlægerne i ortodonti og tand-, mund- og
kæbekirurgi fra kravet om at afholde udgifterne i forbindelse
med klage- og erstatningssager, forventes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 13. december 2018 til den 11. januar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Amgros I/S, Danske Regioner, KL, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, 3F, 3F Sømændene, Ansatte
Tandlægers Organisation, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De Offentlige
Tandlæger, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af
Speciallæger, HK Service, Industriforeningen for Generiske og
Biosimilære Lægemidler, Jordemoderforeningen,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Maskinmesterforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Søfartens Ledere, Tandlægeforeningen, Yngre
Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk
Brystkræft Organisation (DBO), Dansk Handicap Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Landsforeningen SIND, Patientforeningen, Patientforeningen
kræft i underlivet, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen, Sjældne
Diagnoser, Tarmkræftforeningen, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, ÆldreForum, Ældresagen,
Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab
for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Standard,
Danske Dental Laboratorier, Danske Maritime, Danske Rederier,
Danske Seniorer, Den Danske Dommerforening, DK SeaSafety,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension,
Retspolitisk Forening, Sundhed Danmark, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, IKAS, Viking Life-Saving Equipments,
Ankestyrelsen, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen ,Datatilsynet,
Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Finanstilsynet,
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, Rådet for Digital
Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Søfartsstyrelsen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen økonomiske konsekvenser af
betydning for regionerne. Det forventes, at regionerne kan afholde
evt. udgifter inden for eksisterende økonomiske
rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen væsentlige konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet, | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Flere borgere omfattes af klage- og
erstatningsordningen for så vidt angår skader som
følge af forsinket indkaldelse til kræftscreening som
følge af ressourcemæssige begrænsninger samt
lægemiddelskader i nød- og
beredskabssituationer. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter klage- og erstatningslovens § 18,
stk. 5, fremgår det, at de praktiserende tandlæger, der
ikke er godkendt til at yde tandlægehjælp, hvortil der
ydes tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven, afholder udgifterne til driften af Styrelsen for
Patientklagers aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet
og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de
udgifter, der påhviler regionsrådene efter § 29,
stk. 1, nr. 5, for de klage- og erstatningssager, som kan
henføres til disse tandlæger.
Det foreslås for det første, at
§ 18, stk. 5, ændres således, at »klage-
og« udgår af teksten, idet § 29, stk. 1, nr. 5,
alene vedrører erstatningspligten og ikke klagesager. §
18, stk. 5, ændres således, at de praktiserende
tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven,
afholder udgifterne til driften af Styrelsen for Patientklagers
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr.
5, for de erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger.
Ændringen er alene en lovteknisk
tilpasning. Baggrunden for ændringen er, at det af
bestemmelsen fremgår, at de praktiserende tandlæger
skal afholde de udgifter, der påhviler regionsrådene
efter § 29, stk. 1, nr. 5, for de klage- og erstatningssager,
som kan henføres til disse tandlæger. § 29
vedrører alene de praktiserende tandlægers
erstatningspligt og ikke finansieringen af klagesager. Klagesager
udtages således fra bestemmelsen.
Det foreslås for det andet, at der i
§ 18, stk. 5, indsættes et 2. pkt., hvorefter
finansieringen af klage- og erstatningssagerne nævnt i §
18, stk. 5, ikke gælder for de praktiserende
specialtandlæger, som ikke leverer ydelser, hvortil der kan
ydes tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven. Efter den foreslåede bestemmelse undtages
specialtandlægerne således fra det krav, der stilles
til praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven, om at
afholde udgifterne til de klage- og erstatningssager der kan
henføres til disse.
Forslaget indebærer, at
specialtandlægerne friholdes fra krav om at betale udgifterne
til eventuelle sager i Styrelsen for Patientklager og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, ligesom der
ikke kan rejses et regreskrav mod specialtandlægerne i
forbindelse med eventuelle erstatningssager, der kan
henføres til disse specialtandlæger. Udgifterne
afholdes i stedet af regionerne.
Til nr.
2
Efter klage- og erstatningslovens § 20,
stk. 1, nr. 1, ydes erstatning og godtgørelse, hvis det
må antages, at en erfaren specialist på det
pågældende område under de i øvrigt givne
forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse,
behandling el.lign., hvorved skaden med overvejende sandsynlighed
ville være undgået.
Det foreslås, at der efter
»undgået« indsættes: »jf. dog, stk.
2«.
Der er tale om en konsekvensændring til
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
3
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 1, ydes erstatning og godtgørelse efter reglerne i
lovens kapitel 3 til patienter eller efterladte til patienter, som
her i landet påføres skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende , som er foretaget
på et sygehus eller på vegne af dette, af
sundhedspersoner og andet personale som led i den
præhospitale indsats efter sundhedsloven, på
universiteternes tandlægeskoler eller af Sundhedsstyrelsen af
sager i henhold til sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i
medfør heraf eller regler udstedt i medfør af §
5 d i lov om sygehusvæsenet som opretholdt ved sundhedslovens
§ 277, stk. 12.
Herudover ydes der - uanset stk. 1 -
erstatning til patienter eller efterladte til patienter, som her i
landet påføres skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lignende, som er foretaget af
en sundhedsperson, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk.
2.
Efter klage- og erstatningslovens § 20,
stk. 1, nr. 1, ydes erstatning og godtgørelse, hvis det
må antages, at en erfaren specialist på det
pågældende område under de i øvrigt givne
forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse,
behandling el.lign., hvorved skaden med overvejende sandsynlighed
ville være undgået.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 20 indsættes et nyt stk. 2, medførende at de
begrænsninger i stk. 1, nr. 1, på grund af de i
øvrigt givne forhold, som den erfarne specialist handler
under ikke gælder i sager om manglende overholdes af
sundhedsloven §§ 85-85 b. Dette betyder, at erstatning
også tilkendes, hvis der er tale om manglede overholdelse af
den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 85,
hvorefter personer mellem 50 og 69 år, der har kvindeligt
brystvæv, har ret til brystundersøgelse hvert andet
år i bopælsregionen, og de foreslåede
bestemmelser i sundhedsloven §§85 a og 85 b, også
selvom en erfaren specialist, under de i øvrigt give forhold
ikke ville have handlet anderledes. Manglende overholdelse af
sundhedslovens §§ 85-85 b på grund af
ekstraordinære forhold så som krig, strejke og
naturkatastrofe vil dog forsat efter lovforslaget udelukke et
erstatningsansvar.
Det bemærkes, at det er hensigten med
lovforslaget, at skader som følge af forsinket indkaldelse
til et kræftscreeningsprogram på grund af
ressourcemæssige begrænsninger omfattes af
erstatningsordningen.
Det bemærkes, at den tidligere
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 2, som bliver nyt stk. 3, ikke er udnyttet. Bestemmelsen giver
sundhedsministeren adgang til at fastsætte regler om, hvilke
skader der efter stk. 1 nærmere er omfattet af loven.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at visse skader
efter stk. 1, nr. 3, er undtaget fra loves kapitel 3.
Til nr.
4
Det fremgår af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 2, at erstatning m.v. efter stk.
1 ydes, efter at 7.300 kr. (2017-niveau) er fratrukket erstatningen
eller godtgørelsens hovedstol (egetbidrag). I henhold til
§ 24, stk. 6, skal de beløb, der er fastsat i stk. 2,
reguleres en gang årlig den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om satsreguleringsprocent.
Det foreslås, at § 24, stk. 6,
ændres således, at det beløb, der er fastsat i
stk. 6 reguleres en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
Tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om satsreguleringsprocent.
Baggrunden for ændringen er, at der i
§ 24, stk. 6 er anført, »de beløb«,
men at der imidlertid kun er tale om et beløb.
Af lovtekniske årsager foreslås
det, at »de beløb« ændres til »det
beløb«.
Til nr.
5
Det fremgår af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 2, skal den erstatning og
godtgørelse, der tildeles efter lovens §§ 33 og
55, skal ifølge § 24, stk. 2, fratrækkes 7.300
kr. (2017-niveau) fra erstatningen eller godtgørelsens
hovedstol (egetbidrag). Dette beløb reguleres efter §
24, stk. 6, en gang årligt med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 24 indsættes et nyt stk. 6, hvoraf
det fremgår, at når erstatning eller godtgørelse
fratrækkes det beløb, der er nævnt i stk. 2,
anvendes den regulering af beløbet, der var gældende
på tidspunktet for Patienterstatningens afgørelser
efter § 33, stk. 1. Det betyder, at egetbidraget vil blive
fastsat på baggrund af tidspunktet for Patienterstatningens
afgørelse fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Hensigten er hermed at lette den praktiske
administration og imødegå, at
forårsagelsestidspunktet kan blive et stridspunkt i
fremadrettede afgørelser.
Til nr.
6
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 39, jf. § 38, stk. 1, at erstatning
for skade som følge af egenskaber ved lægemidler, der
er anvendt ved undersøgelse, behandling el.lign.
(lægemiddelskade), kun ydes, hvis lægemidlet
erhvervsmæssigt er udleveret i Danmark til forbrug eller
kliniske forsøg med lægemidler.
Det foreslås, at ordet »kun«
udgår af stk. 1.
Det betyder, at ikke kun lægemidler
udleveret efter de i § 39 nævnte tilfælde skal
være omfattet af klage- og erstatningslovens
dækningsområde.
Herudover er der tale om en
konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 6 og nr. 7,
jf. nedenfor.
Til nr.
7
Efter klage- og erstatningslovens § 39
kan erstatning kun ydes, hvor lægemidler udleveres
erhvervsmæssigt. Udleveringen skal desuden være sket
gennem apotek, sygehus, læge, tandlæge eller salgssted
godkendt til salg af ikke apoteksforbeholdte
håndkøbslægemidler i henhold til
lægemiddelloven.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 39 indsættes et stk. 2, hvorefter der i henhold til 1. pkt.
desuden ydes erstatning, hvis lægemidlet hidrører fra
en medicinkiste til brug i en redningsbåd eller
redningsflåde ombord på et dansk indregistreret
maritimt fartøj, og medicinkisten er udleveret fra et dansk
apotek eller en virksomhed med tilladelse efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1, til at forhandle og
udlevere medicinkister til brug i redningsbåde og
redningsflåder.
Det er i henhold til 2. pkt. en
forudsætning, at erstatningen alene ydes til personer, der
har haft legitimt ophold på det dansk indregistrerede
maritime fartøj, som medicinkisten i redningsbåden
eller redningsflåden har været ombord på. Det vil
sige, at erstatning kan ydes til besætning, passagerer og
øvrige personer med lovligt ærinde e.l. på det
maritime fartøj og dermed til personer, som typisk vil
være ombord med kaptajnens eller besætningens vidende
og accept. Hensigten er at afskære personer uden legitimt
ophold ombord, eksempelvis pirater, fremmede magters kombattanter
eller blinde passagerer fra at opnå ret til erstatning.
Kravet om legitimt ophold på det
maritime fartøj, som medicinkisten i redningsbåden
eller redningsflåden har været ombord på,
medfører endvidere, at personer, som samles op i
redningsbåden eller redningsflåden, men som stammer fra
andre maritime fartøjer eller af anden årsag har
befundet sig i farvandet, ikke vil være omfattet af retten
til erstatning efter lægemiddelskadeerstatningsordningen. Det
skyldes, at disse personer ikke har haft ophold - hverken legitimt
eller uretmæssigt - på det maritime fartøj, som
redningsbåden eller redningsflåden var ombord på,
før redningsbåden eller redningsflåden blev
nedsænket i vandet. Der vil i tilfælde af en eventuel
lægemiddelskade dog være almindelig adgang til at rejse
en sag om produktansvar over for den pågældende
lægemiddelproducent.
Det foreslås yderligere, at der i klage-
og erstatningsloven § 39 indsættes et stk. 3, således at erstatning
også ydes, hvis lægemidlet er fremstillet på et
apotek til brug for beredskabssituationer, det statslige
redningsberedskab, øvrige beredskabsmyndigheder eller det
militære forsvar, jf. § 12 b i lov om apoteksvirksomhed,
eller uden for apotek og i henhold til regler udstedt efter
lægemiddelloven § 60, stk. 1, er indkøbt og
udleveret af det militære forsvar, det statslige
redningsberedskab eller øvrige beredskabsmyndigheder til
oplæg i beredskabslagre eller til brug i internationale
missioner. Dette gælder også når
lægemidlerne undtagelsesvist ikke er markedsført i
Danmark.
Ændringen betyder, at erstatning for
skader hidrørende fra lægemidler i danske
medicinkister brugt i nødsituationer til søs vil
blive omfattet af klage- og erstatningsloven, selvom der ikke er
tale om erhvervsmæssig udlevering af lægemidler,
såsom medicinkister udleveret af
redningsflådeproducenter eller lignende virksomheder med
tilladelse efter lægemiddellovens § 39, stk. 1.
Yderligere betyder ændringen, at
også skader fra lægemidler, som fremstilles på et
apotek til brug for beredskabssituationer, det statslige
redningsberedskab, øvrige beredskabsmyndigheder eller det
militære forsvar bliver omfattet af erstatningsordningen.
Ændringen betyder endvidere, at
også skader som følge af lægemidler
indkøbt og udleveret uden for apotek i henhold til regler
udstedt efter lægemiddellovens § 60, stk. 1, af det
militære forsvar, det statslige redningsberedskab eller
øvrige beredskabsmyndigheder til oplæg i
beredskabslagre eller til brug i internationale missioner bliver
omfattet af erstatningsordningen - også når disse
lægemidler undtagelsesvist ikke er markedsført i
Danmark.
Til nr.
8
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 40, stk. 2, at lægemidler omfattet
af erstatningsordningen skal være godkendt til
markedsføring i Danmark i henhold til gældende regler.
Det gælder dog ikke for lægemidler, der anvendes ved
kliniske forsøg, jf. §38, stk. 2.
Det foreslås at, klage- og
erstatningslovens § 40, stk. 2, 2.
pkt., ændres, således at det dog ikke gælder for
lægemidler, der anvendes til kliniske forsøg, jf. 38,
stk. 2, eller lægemidler omfattet af § 39, stk. 2 eller
3.
Det betyder, at også lægemidler,
som ikke er godkendt til markedsføring i Danmark, bliver
omfattet af erstatningsordningen, hvis lægemidlet er
udleveret fra medicinkister til brug i redningsbåde og
redningsflåder, som hidrører fra et dansk
indregistreret maritimt fartøj, eller hvis lægemidlet
er fremstillet på et privat apotek til brug for
beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder eller det militære
forsvar.
Dermed sikres det, at skader som følge
af lægemidler fremstillet på et privat apotek til brug
for beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder eller det militære
forsvar; herunder til søs, kan erstattes efter klage- og
erstatningsloven, selvom disse lægemidler ikke er godkendt
til markedsføring i Danmark. Det sikres også, at
skader som følge af lægemidler indkøbt og
udleveret uden for apotek i henhold til regler udstedt efter
lægemiddellovens § 60, stk. 1, af det militære
forsvar, det statslige redningsberedskab eller øvrige
beredskabsmyndigheder til oplæg i beredskabslagre eller til
brug i internationale missioner bliver omfattet af
erstatningsordningen - også når disse lægemidler
undtagelsesvist ikke er markedsført i Danmark.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændring af lovforslagets § 1, nr. 6 og
7.
Til nr.
9
Det fremgår i dag af klage- og
erstatningslovens § 41, at en lægemiddelskade forvoldt
af et receptpligtigt lægemiddel kun erstattes, hvis
lægemidlet er ordineret til skadelidte.
Det foreslås, at § 41 ændres således, at en
lægemiddelskade forvoldt af et receptpligtigt
lægemiddel kun erstattes hvis lægemidlet er ordineret
til skadelidte, medmindre der er tale om lægemidler omfattet
af § 39, stk. 2 eller 3.
Det betyder, at der undtagelsesvist kan ydes
erstatning for skader forvoldt af et receptpligtigt
lægemiddel, selvom lægemidlet ikke er ordineret til den
skadelidte, hvis lægemidlet er udleveret fra medicinkister
til brug i redningsbåde og redningsflåder, som
hidrører fra det dansk indregistreret maritimt
fartøj, eller skader som følge af lægemidler
fremstillet på et privat apotek til brug for
beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder eller det militære
forsvar. Ligeledes kan der ydes erstatning for skader forvoldt af
et receptpligtigt lægemiddel, selvom lægemidlet ikke er
ordineret til den skadelidte, hvis lægemidlet er
indkøbt og udleveret uden for apotek i henhold til regler
udstedt efter lægemiddellovens § 60, stk. 1, af det
militære forsvar, det statslige redningsberedskab eller
øvrige beredskabsmyndigheder til oplæg i
beredskabslagre eller til brug i internationale missioner. Dette
gælder også, når lægemidlet undtagelsesvist
ikke er markedsført i Danmark.
Ændringen af klage- og erstatningslovens
§ 41 skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1,
nr. 5-7, hvorved der foretages ændringer i klage- og
erstatningslovens § 39, stk. 1, og § 40 samt
indsættelse af § 39, stk. 2 og stk. 3.
Til nr.
10
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 46, stk. 1, at erstatning og
godtgørelse fastsættes efter reglerne i lov om
erstatningsansvar. Erstatning m.v. ydes efter at 7.300 kr. er
fratrukket erstatningen eller godtgørelsens hovedstol, jf.
§ 46. stk. 2. Det beløb, der er fastsat i stk. 2,
reguleres en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. § 46, stk. 5.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 46, indsættes et stk. 6, hvorefter der ved fastsættelse
af erstatning eller godtgørelse efter stk. 1 anvendes den
regulering af det beløb, der er fastsat efter stk. 2, som
var gældende på tidspunktet for Patienterstatningens
afgørelsen efter § 55, stk. 1.
Ændringen betyder, at egetbidraget vil
blive fastsat på baggrund af tidspunktet for
Patienterstatningens afgørelse. Hensigten hermed er at lette
den praktiske administration og imødegå, at
forårsagelsestidspunktet kan blive et stridspunkt i
fremadrettede afgørelser.
Til nr.
11
Det fremgår af klage- og
erstatningslovens § 58 b, stk. 2, at klager til
Ankenævnet for Patienterstatningen skal indgives, inden 1
måned efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Klagen har opsættende virkning. Efter
bestemmelsens stk. 4. gælder stk. 2, 2. pkt.
(opsættende virkning) ikke for erstatning og
godtgørelse for tandskader, der er tilkendt af andre private
institutioner end Patienterstatningen, og som sundhedsministeren
har indgået aftale med efter § 19, stk. 6. Det
foreslås, at klage- og erstatningslovens § 58 b, stk. 4,
ændres, således at 2. pkt. udgår og der
indsættes en 3 måneders klagefrist for
afgørelser vedrørende tandskader, der er tilkendt af
andre private institutioner end Patienterstatningen, og som
sundhedsministeren har indgået aftale med efter § 19,
stk. 6. Ved seneste ændring af klage- og erstatningsloven
blev bestemmelsen om klagefristen ændret fra 3 måneder
til 1 måned. Det var imidlertid ikke hensigten, at denne
ændring skulle gælde for klager over sager om
erstatning og godtgørelse for tandskader, tilkendt af andre
private institutioner end Patienterstatningen. Der er således
tale om at vende tilbage den retstilstand, som forelå
før lovændringen 1. juli 2018.
Til §
2
Til nr.
1
I dag tilbydes kvinder i alderen mellem 23 og
64 år at blive screenet for livmoderhalskræft. Kvinder
mellem 23 og 49 år tilbydes screening hvert tredje år,
mens kvinder mellem 50 og 59 år tilbydes screening hvert
femte år. Kvinder mellem 60 og 64 år tilbydes en
screeningsundersøgelse fem år efter deres sidste
screeningsundersøgelse. Sundhedsstyrelsens anbefalinger
»Screening for livmoderhalskræft« fra maj 2018 er
det det faglige grundlag for screeningstilbuddet.
I dag tilbydes personer mellem 50 og 74
år screening for tyk- og endetarmskræft hvert andet
år. Sundhedsstyrelsens »Anbefalinger vedrørende
screening for tyk- & endetarmskræft « fra 2012
giver det faglige grundlag for tilbuddet om screening.
Med de foreslåede bestemmelser i
sundhedslovens § 85 a og b lovfæstes retten til at modtaget
tilbud om screeningsundersøgelse for henholdsvis
livmoderhalskræft og tyk- og endetarmskræft, idet
retten i dag ikke fremgår af loven.
Livmoderhalskræftscreeningsprogrammet blev indført i
1962, blev systematiseret i 1980'erne, men blev først
udrullet til alle amter i 2006. Tarmkræftscreeningsprogrammet
blev indført som led i Kræftplan III i Danmark den 1.
marts 2014.
Der er tale om områder, som
løbende udvikler sig fagligt. Derfor foreslås det
samtidig, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om screeningstilbud med udgangspunkt i
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, således at der hurtigt kan
følges op lovmæssigt, når der på grund af
den faglige udvikling sker ændringer i de to
screeningsprogrammer.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2020
Lovforslagets ændringer er ikke
gældende for afgørelse, som træffes inden lovens
ikrafttrædelse.
Dette medfører også, at de hidtil
gældende bestemmelser skal finde anvendelse for
afgørelser truffet af Patienterstatningen inden den 1.
januar 2020.
Stk. 2 er en undtagelse til stk. 1, som
medfører at lovforslagets § 1, nr. 1, får
tilbagevirkede kraft fra 1. juni 2018, således at
specialtandlægerne i ortodonti og tand-, mund- og
kæbekirurgi undtages fra kravet om at afholde udgiften til
driften af Styrelsen for Patientklagers aktivitet i tilknytning til
patientklagesystemet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn og de udgifter, der påhviler
regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr. 5, for de
erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger, i overensstemmelse med retstilstanden før
1. juni 2018.
Til §
4
Efter klage- og erstatningsloven § 64
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men loven kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Efter sundhedsloven § 278 gælder
loven ikke for Færøerne, medmindre der er tale om
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel
36-38, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247-250, 254,
259, 266-268, 272-274 og 276 samt kapitel 12 og kapitel 54-57, som
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne.
Det foreslås på den baggrund, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at § 1, nr. 1 og nr. 4-11 ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Dette betyder, at de foreslået nye
bestemmelser i sundhedsloven §§ 85 a - 85 b ikke vil
gælde for Færøerne, idet § 85 fremgår
af sundhedslovens kapitel 18, som i henhold til ovenstående
ikke gælder for Færørene. Det betyder desuden,
at den foreslåede begrænsning i anvendelsen af
ressourcereglen i klage- og erstatningslovens § 20, stk. 2,
der henviser til sundhedslovens § 85 og de foreslåede
nye bestemmelser i §§ 85 a og 85 b ej heller vil kunne
sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af
14. juni 2018, foretages følgende ændringer: | | | | § 18
--- | | | Stk. 5.
Praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven,
afholder udgifterne til driften af Styrelsen for Patientklagers
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr.
5, for de klage- og erstatningssager, som kan henføres til
disse tandlæger. | | 1. I § 18, stk. 5, 1. pkt. udgår
»klage- og«, og som 2. pkt.
indsættes: »Dette
gælder dog ikke praktiserende specialtandlæger, som
ikke leverer ydelser, hvortil der kan ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64, stk. 3, i
sundhedsloven.« | | | | § 20.
--- Stk. 1.
Erstatning ydes, hvis skaden med overvejende sandsynlighed er
forvoldt på en af følgende måder: | | 2. I § 20, stk. 1, nr. 1 indsættes
efter »undgået,«: »jf. dog, stk.
2.« | 1) Hvis det må antages, at en erfaren
specialist på det pågældende område under
de i øvrigt givne forhold ville have handlet anderledes ved
undersøgelse, behandling el.lign., hvorved skaden ville
være undgået, nr. 2-4) --- Stk. 2.
--- | | 3. I § 20 indsættes efter stk. 1, nr. 4
som nyt stykke: »Stk. 2.
Begrænsninger af erstatningsansvaret i stk. 1, nr. 1,
på grund af de i øvrigt givne forhold, som den erfarne
specialist handler under, gælder dog ikke i sager om
manglende overholdelse af sundhedslovens §§ 85-85
b.« Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. | | | | § 24. Stk. 1-5.
--- | | | Stk. 6. De
beløb, der er fastsat i stk. 2, reguleres en gang
årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. | | 4. I § 24, stk. 6, ændres »De
beløb« til: »Det beløb.« 5. I § 24 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: »Stk. 6.
Når erstatning eller godtgørelse fratrækkes det
beløb, der er nævnt i stk. 2, anvendes den regulering
af beløbet, der var gældende på tidspunktet for
Patienterstatningens afgørelse efter § 33, stk.
1. Stk. 6 bliver herefter til stk.
7« | | | | § 39.
Erstatning ydes kun, hvis lægemidlet erhvervsmæssigt er
udleveret i Danmark til forbrug eller kliniske forsøg med
lægemidler. Udleveringen skal være sket gennem apotek,
sygehus, læge, tandlæge eller salgssted godkendt til
salg af ikke apoteksforbeholdte
håndkøbslægemidler i henhold til
lægemiddelloven. | | 6. I §
39, stk. 1, udgår:
»kun,«. | | | 7. I § 39 indsættes som stk. 2 og stk.
3 »Stk. 2.
Erstatning ydes desuden, hvis lægemidlet hidrører fra
en medicinkiste til brug i en redningsbåd eller
redningsflåde ombord på et dansk indregistreret
maritimt fartøj, og medicinkisten er udleveret fra et dansk
apotek eller virksomheder med tilladelse efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1, til at forhandle og
udlevere medicinkister til brug i redningsbåde og
redningsflåder. Det er endvidere en forudsætning, at
erstatningen alene ydes til personer, der har haft legitimt ophold
på det dansk indregistrerede maritime fartøj, som
medicinkisten i redningsbåden eller redningsflåden har
været ombord på. Stk. 3.
Erstatning ydes endvidere, hvis lægemidlet er: 1) Fremstillet på et apotek til brug
for beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab,
øvrige beredskabsmyndigheder eller det militære
forsvar, jf. § 12 b i lov om apoteksvirksomhed, eller 2) indkøbt og udleveret af det
militære forsvar, det statslige redningsberedskab eller
øvrige beredskabsmyndigheder uden for apotek i henhold til
regler udstedt efter lægemiddellovens § 60, stk. 1, til
oplæg i beredskabslagre eller til brug for internationale
missioner. Dette gælder også, når
lægemidlet undtagelsesvist ikke er markedsført i
Danmark.« | | | | § 40. Stk. 1.
--- | | | Stk. 2.
Lægemidlet skal være godkendt til markedsføring
i Danmark i henhold til gældende regler. Dette gælder
dog ikke for lægemidler, der anvendes ved kliniske
forsøg, jf. § 38, stk. 2. | | 8. I § 40 stk.
2, indsættes efter »§ 38, stk. 2«:
», eller lægemidler omfattet af § 39, stk. 2 eller
3.« | | | | § 41. En
lægemiddelskade forvoldt af et receptpligtigt
lægemiddel erstattes kun, hvis lægemidlet er ordineret
til skadelidte. | | 9. I § 41 indsættes efter
»skadelidte«: »medmindre, der er tale om
lægemidler omfattet af § 39, stk. 2 eller
3.« | | | | § 46. Stk. 1-5.
--- | | 10. I § 46 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Når erstatning eller godtgørelse fratrækkes det
beløb, der er nævnt i stk. 2, anvendes den regulering
af beløbet, der var gældende på tidspunktet for
Patienterstatningens afgørelsen efter § 55, stk.
1.« | | | | § 58 b. Stk. 1-3.
--- | | | Stk. 4. Stk. 2,
2. pkt., gælder ikke for erstatning og godtgørelse for
tandskader, der er tilkendt af andre private institutioner end
Patienterstatningen, og som sundhedsministeren har indgået
aftale med efter § 19, stk. 6. | | 11. I § 58 b, stk.
4, udgår: », 2. pkt.,« og som 2. pkt.
indsættes: »Klage skal i disse sager indgives inden 3
måneder efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1286 af 2. november 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 85. | | 1. I kapitel 18 indsættes efter §
85: Ȥ 85
a. Personer med en livmoderhals har fra 23 år ret til
screening for livmodershalskræft i
bopælsregionen. Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
tilbuddet om screening for livmoderhalskræft efter stk.
1. § 85 b.
Personer mellem 50 og 74 år har ret til screening for tyk- og
endetarmskræft i bopælsregionen. Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
tilbuddet om screening for tyk- og endetarmskræft efter stk.
1.« |
|