Fremsat den 3. oktober 2019 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
markedsføring1)
(Opdeling af fysiske og juridiske personer i
forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv
handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.)
§ 1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr. 309
af 25. april 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1.« til: »Loven
indeholder endvidere en bestemmelse, der fastsætter rammerne
for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af
12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. En juridisk
person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, sidestilles
i denne lov med en forbruger.«
3. I
§ 2, nr. 1, udgår
»eller juridisk«.
4. I
§ 2, nr. 14, ændres »
og« til: »,«, og efter »informeret«
indsættes: »og utvetydig«.
5. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handelspraksis har
benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, skal der tages hensyn til:
1) Tidspunktet
for denne handelspraksis, stedet hvor den har fundet sted, dens
karakter og vedholdenhed.
2) Anvendelse af
truende eller utilbørligt sprog eller adfærd.
3) Den
erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation eller
omstændighed, der er af en så alvorlig karakter, at den
indskrænker forbrugerens vurderingsevne, og som den
erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at påvirke
forbrugerens beslutning i forbindelse med produktet.
4) Den
erhvervsdrivendes opstilling af byrdefulde eller
uforholdsmæssigt omfattende hindringer af ikke-kontraktuel
karakter, når en forbruger ønsker at udøve sine
rettigheder i henhold til kontrakten, herunder retten til at
ophæve kontrakten eller til at vælge et andet produkt
eller en anden erhvervsdrivende.
5) Enhver
trussel om ulovlige handlinger.«
6. I
§ 10, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Inden der gives samtykke, skal den
pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes
tilbage.«
7. I
§ 27, stk. 1, ændres
»forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til: »forordning
2017/2394 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004«.
8. I
§ 37, stk. 3, ændres
»§§ 7 og« til: »§ 7, stk. 1,
§§«, og efter »§ 20, stk. 1«
indsættes: »og stk. 3«.
9. I
§ 37, stk. 4, indsættes
efter »§ 20, stk. 1«: »og 3, der
består i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller
af forhold, der på særlig måde angår den
pågældende«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 17. januar 2020.
Stk. 2. § 37, stk.
3 og 4, i markedsføringsloven, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 8 og 9, finder ikke anvendelse på sager
rejst som følge af erhvervsdrivendes overtrædelse af
markedsføringslovens § 20, stk. 3, der begås
før lovens ikrafttræden. For sådanne
overtrædelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål, baggrund og
hovedindhold
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at
markedsføringslovens definition af en forbruger skal svare
til definitionen i artikel 2, litra a, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis). Direktivets definition omfatter alene fysiske
personer, der hovedsagelig handler uden for deres erhverv.
Direktivets forbrugerbegreb omfatter dermed ikke alle
tilfælde omfattet af den gældende danske definition,
hvor en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv, betragtes som en forbruger. Uden for direktivets
anvendelsesområde står det medlemsstaterne frit for, om
direktivets regler skal finde anvendelse. Med henblik på at
sikre overensstemmelse mellem definitionen af en forbruger i
markedsføringsloven og direktivet om urimelig
handelspraksis, ændres definitionen af en forbruger med
lovforslaget til kun at omfatte fysiske personer. Samtidig
præciseres det i en ny særskilt bestemmelse, at en
juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i
loven sidestilles med en forbruger.
Europa-Kommissionen har endvidere
tilkendegivet, at direktivets artikel 9 vedrørende
anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning
skal implementeres i selve lovteksten, da bestemmelsen indeholder
en række hensyn, der skal lægges vægt på
ved vurderingen af, om en handelspraksis er aggressiv. Bestemmelsen
er i dag implementeret som en del af bemærkningerne til
lovens § 7.
Derudover har definition af et samtykke i
artikel 2, nr. 11 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse),
skærpet kravene til et samtykke i forhold til definitionen i
markedsføringslovens § 2, nr. 14. Samtidig indeholder
forordningens artikel 7 supplerende krav til et samtykke, som
bør tilpasses i markedsføringslovens § 10, stk.
1, om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere.
Endvidere er Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse
blevet revideret. Der foretages derfor konsekvensændringer,
så der i markedsføringsloven henvises til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004.
Ovennævnte dele af lovforslaget vil ikke
påvirke den hidtil gældende retstilstand. Derimod er
det nødvendigt at foretage en materiel ændring i
lovens § 37, stk. 3 og 4, om straf og påtale, der
henviser til § 20, stk. 1, hvor der rettelig skal henvises til
§ 20, stk. 1 og 3. Samtidig genindføres betingelsen om,
at en overtrædelse af § 20, stk. 1 og 3, for at
være undergivet privat påtale, skal bestå i
skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der
på særlig måde angår den
pågældende. Der er tale om utilsigtede ændringer
opstået i forbindelse med udarbejdelsen af den gældende
markedsføringslov. Den foreslåede ændring skal
sikre, at aggressiv og utilbørlig handelspraksis mellem
erhvervsdrivende, jf. § 20, stk. 3, i overensstemmelse med den
tidligere markedsføringslov bliver strafbelagt og underlagt
privat påtale for så vidt angår
overtrædelser, der består i skadelig omtale af en anden
erhvervsdrivende eller af forhold, der på særlig
måde angår den pågældende.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forbrugerbegrebet
2.1.1. Gældende ret
En forbruger er i den gældende
bestemmelse i § 2, nr. 1, i markedsføringsloven
defineret som en fysisk eller juridisk person, der hovedsagelig
handler uden for sit erhverv. Definitionen svarer til det
almindelige danske, civilretlige forbrugerbegreb. Begrebet anvendes
på tværs af den danske forbrugerlovgivning og har siden
den første danske markedsføringslov trådte i
kraft i 1974 også været anvendt i
markedsføringsloven.
Bestemmelsen gennemfører
forbrugerdefinitionen i artikel 2, litra a, i direktivet om
urimelig handelspraksis, som alene omfatter fysiske personer.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Efter ikrafttrædelse af den nye
markedsføringslov har Europa-Kommissionen tilkendegivet, at
definitionen af en forbruger i direktivets artikel 2, litra a,
bør præciseres til kun at omfatte fysiske personer.
Uden for direktivets anvendelsesområde står det
medlemsstaterne frit for, om direktivets regler skal finde
anvendelse, herunder for juridiske personer, der hovedsagelig
handler uden for deres erhverv.
Baggrunden for forslaget om at ændre
definitionen af en forbruger i markedsføringsloven er at
sikre, at definitionen svarer til direktivets definition. Det
foreslås derfor, at den nuværende definition af en
forbruger i loven ændres til alene at omfatte fysiske
personer. For at opretholde den gældende retstilstand,
foreslås det samtidig at indføre en ny bestemmelse om
lovens anvendelsesområde, hvorefter en juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med
en forbruger. Det betyder, at lovens forbrugerbeskyttende regler
også finder anvendelse for juridiske personer, der
hovedsagelig handler uden for deres erhverv.
Det foreslås, at den nuværende
definition af en forbruger i markedsføringsloven
ændres, så den alene vil omfatte fysiske personer, der
hovedsagelig handler uden for deres erhverv, i overensstemmelse med
definitionen i direktivet om urimelig handelspraksis.
Som følge af ændringen af
definitionen af en forbruger, foreslås det at indføre
en særskilt bestemmelse om lovens anvendelsesområde,
hvorefter en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv, i loven sidestilles med en forbruger. Derved vil lovens
forbrugerbeskyttende regler også finde anvendelse for
juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for deres
erhverv.
Forslaget vil ikke påvirke den hidtil
gældende retstilstand. Forbrugerbegrebet i
markedsføringsloven vil således fortsat være i
overensstemmelse med det almindelige civilretlige forbrugerbegreb,
som anvendes i den øvrige danske forbrugerlovgivning.
2.2. Samtykkekrav
2.2.1. Gældende ret
Et samtykke er i den gældende
bestemmelse i § 2, nr. 14, i markedsføringsloven
defineret som enhver frivillig, specifik og informeret
viljetilkendegivelse. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at begrebet samtykke skal forstås i
overensstemmelse med persondatalovens § 3, nr. 8, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 40, som fremsat, side 45.
Den gældende bestemmelse i § 10,
stk. 1, i markedsføringsloven medfører, at en
erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på direkte markedsføring, medmindre den
pågældende har givet sit forudgående samtykke
hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og
gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.
Markedsføringslovens definition af et
samtykke og bestemmelsen om uanmodet henvendelse til bestemte
aftagere gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet).
Det fremgår af e-databeskyttelsesdirektivet, at definitionen
af et samtykke svarer til samtykket i databeskyttelsesdirektivet.
Definitionen af et samtykke i markedsføringsloven er derfor
affattet i overensstemmelse med definitionen i
databeskyttelsesdirektivet.
Databeskyttelsesdirektivet, som er
gennemført i persondataloven, blev den 25. maj 2018
erstattet af databeskyttelsesforordningen. Det fremgår af
artikel 94, stk. 2, i databeskyttelsesforordningen, at henvisninger
til databeskyttelsesdirektivet gælder som henvisninger til
databeskyttelsesforordningen.
I databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr.
11, defineres et samtykke som enhver frivillig, specifik,
informeret og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede,
hvorved den registrerede ved erklæring eller klar
bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der
vedrører den pågældende, gøres til
genstand for behandling. Databeskyttelsesforordningens definition
af et samtykke skærper kravene til et samtykke i forhold til
definitionen i § 2, nr. 14, i markedsføringsloven, idet
et samtykke også skal være "utvetydigt" efter
forordningen.
Derudover indeholder artikel 7 i
databeskyttelsesforordningen en række nærmere
betingelser for et samtykke, herunder at den, der afgiver samtykke,
inden der gives samtykke, skal oplyses om, at samtykket kan
trækkes tilbage.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er efter Erhvervsministeriets vurdering
nødvendigt at tilpasse markedsføringslovens
samtykkekrav som følge af den nye
databeskyttelsesforordning.
Baggrunden for forslaget om at tilpasse
definitionen af samtykke og bestemmelsen om uanmodet henvendelse
til bestemte aftagere i markedsføringsloven er således
at bringe samtykkekravene i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens samtykkekrav.
Det foreslås, at det kommer til at
fremgå af markedsføringslovens samtykkedefinition, at
samtykket, udover at skulle være frivilligt, specifikt og
informeret, også skal være utvetydigt. Det skal
således være klart, at der foreligger et samtykke.
Det foreslås endvidere, at den, der
afgiver samtykke, inden der gives samtykke, skal oplyses om, at
samtykket kan trækkes tilbage.
Med den foreslåede ordning bringes
samtykkekravene i markedsføringsloven i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens samtykkekrav.
Databeskyttelsesforordningen finder direkte
anvendelse i dansk ret, og definitionen af et samtykke og
samtykkekravet i bestemmelsen om uanmodet henvendelse til bestemte
aftagere i markedsføringsloven fortolkes i praksis i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens bestemmelser.
Forslaget vil derfor ikke påvirke den hidtil gældende
retstilstand.
2.3. Aggressiv handelspraksis
2.3.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i § 7 i
markedsføringsloven medfører, at en erhvervsdrivende
ikke i sin handelspraksis må benytte chikane, ulovlig tvang,
vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til
væsentligt at indskrænke forbrugernes valgfrihed i
forbindelse med et produkt.
Bestemmelsen finder anvendelse på
erhvervsdrivendes urimelige handelspraksis over for forbrugere
før, under og efter en handelstransaktion i forbindelse med
et produkt.
Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, hvilke hensyn der skal lægges vægt
på ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller
utilbørlig påvirkning, jf. Folketingstidende 2016-17,
A, L 40, som fremsat, side 56-57. Hensynene i bemærkningerne
er i overensstemmelse med ordlyden i artikel 9 i direktivet om
urimelig handelspraksis.
Der skal for det første tages hensyn
til tidspunkt, sted, karakter og vedholdenhed.
Der skal for det andet tages hensyn til brug
af truende eller utilbørlig sprog eller adfærd.
For det tredje skal der tages hensyn til den
erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation eller
omstændighed, der er af en så alvorlig karakter, at den
indskrænker forbrugerens vurderingsevne, og som den
erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at påvirke
forbrugerens beslutning i forhold til produktet.
For det fjerde skal der tages hensyn til, om
den erhvervsdrivende opstiller byrdefulde eller
uforholdsmæssigt omfattende hindringer af ikke-kontraktuel
karakter, når en forbruger ønsker at udøve sine
rettigheder i henhold til kontrakten, herunder ophæve
kontrakten eller vælge et andet produkt.
For det femte skal der tages hensyn til enhver
trussel om ulovlige handlinger.
Den gældende bestemmelse i
markedsføringslovens § 7 gennemfører artikel 5,
stk. 1 og 4, samt artikel 8 og 9 i direktivet om urimelig
handelspraksis.
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Efter ikrafttrædelse af den nye
markedsføringslov har Europa-Kommissionen tilkendegivet, at
de hensyn, der efter direktivets artikel 9 skal lægges
vægt på, ved vurderingen af om en erhvervsdrivende i
sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller
utilbørlig påvirkning, skal fremgå direkte af
lovteksten. Baggrunden for forslaget er således at sikre, at
direktivets artikel 9 om anvendelse af chikane, tvang og
utilbørlig påvirkning kommer til at fremgå
direkte af loven og ikke kun af bemærkningerne hertil.
Det foreslås at indsætte et stk. 2
i lovens § 7, hvoraf det vil fremgå, hvilke hensyn, der
skal lægges vægt på ved vurderingen af, om en
erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig
tvang, vold eller utilbørlig påvirkning.
Med forslaget foretages en direktivnær
implementering af artikel 9 i direktivet om urimelig
handelspraksis. Hensynene, der foreslås indsat, er desuden i
overensstemmelse med de hensyn, der fremgår af
bemærkningerne til § 7 i markedsføringsloven.
Forslaget vil således ikke påvirke den hidtil
gældende retstilstand.
2.4. Ny
forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde
2.4.1. Gældende ret
Markedsføringslovens § 27 om
kontrolundersøgelser henviser til forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, hvorfor der også henvises
til forordningen i lovens EU-note.
Forordning 2006/2004/EF erstattes den 17.
januar 2020 af forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for de foreslåede
ændringer er at sikre en korrekt henvisning i
markedsføringsloven til forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
Det foreslås at ændre
henvisningerne til forordning 2006/2004/EF i fodnoten og i §
27 i markedsføringsloven til forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
De foreslåede bestemmelser vil ikke
påvirke den hidtil gældende retstilstand.
2.5. Straf
2.5.1. Gældende ret
Det følger af
markedsføringslovens § 37, stk. 3, at
overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-11, § 14, stk. 1, §
15, § 16, stk. 3, § 18 og § 19, § 20, stk. 1,
og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at der rettelig burde henvises til § 20,
stk. 1 og 3, i markedsføringslovens § 37, stk. 3,
så aggressiv og utilbørlig handelspraksis mellem
erhvervsdrivende, jf. markedsføringslovens § 20, stk.
3, strafbelægges i overensstemmelse med den tidligere
markedsføringslov.
Ved udarbejdelsen af den gældende
markedsføringslov blev den tidligere lovs § 3, stk. 1
og 2, om vildledende og utilbørlig markedsføring
opdelt i fire bestemmelser, herunder den gældende § 20
om vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem
erhvervsdrivende. Overtrædelse af den tidligere § 3,
stk. 1 og 2, var strafbelagt.
I udkastet til lovforslag til den
gældende markedsføringslov, der blev sendt i
høring, blev der i § 37, stk. 3, om straf og privat
påtale, henvist til § 20. Henvisningen til § 20
blev forud for fremsættelsen af lovforslaget fejlagtigt
ændret til § 20, stk. 1, og ikke rettelig § 20,
stk. 1 og 3.
Som konsekvens af forslaget om at
indføre et stk. 2 til § 7 i markedsføringsloven
er det nødvendigt, at der i § 37, stk. 3, henvises til
§ 7, stk. 1.
Det foreslås således at
ændre henvisningen til § 7 i markedsføringslovens
§ 37, stk. 3, så der fremover henvises til § 7,
stk. 1. Videre foreslås det at ændre henvisningen til
§ 20, stk. 1, til § 20, stk.1 og 3.
Der indføres samtidig en
overgangsbestemmelse i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse.
2.6. Påtale
2.6.1. Gældende ret
Det følger af
markedsføringslovens 37, stk. 4, at overtrædelse af
§ 20, stk. 1, § 21 og § 22 er undergivet privat
påtale. Det betyder, at straffesager om overtrædelse af
markedsføringslovens § 20, stk. 1, § 21 og §
22 rejses efter reglerne om den civile retspleje, jf.
retsplejelovens § 989.
2.6.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at der i stedet for alene at henvise til §
20, stk. 1, rettelig burde henvises til § 20, stk. 1 og 3, i
markedsføringslovens § 37, stk. 4.
Ved udarbejdelsen af den gældende
markedsføringslov blev den tidligere lovs § 3, stk. 1
og 2, om vildledende og utilbørlig markedsføring
opdelt i fire bestemmelser, herunder den gældende § 20
om vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem
erhvervsdrivende. Overtrædelse af § 3, stk. 2, der
bestod i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller
forhold, der på særlig måde angik den
pågældende, var i den tidligere lov undergivet privat
påtale, jf. den tidligere § 30, stk. 3.
I udkastet til lovforslag til den
gældende markedsføringslov, der blev sendt i
høring, blev der i § 37, stk. 3, (efter høring
opdelt i § 37, stk. 3 og 4) om straf og privat påtale,
henvist til § 20. Henvisningen til § 20 blev forud for
fremsættelsen af lovforslaget fejlagtigt ændret til
§ 20, stk. 1, og ikke rettelig § 20, stk. 1 og 3.
Samtidig udgik betingelsen om, at overtrædelse af § 20
skulle bestå i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende
eller forhold, der på særlig måde angå den
pågældende, for at være undergivet privat
påtale.
Det foreslås at ændre henvisningen
til § 20, stk. 1, i markedsføringslovens § 37,
stk. 4, til § 20, stk. 1 og 3. Samtidig foreslås det at
genindføre betingelsen om, at overtrædelse af §
20, stk. 1 og 3, for at være undergivet privat påtale,
skal bestå i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende
eller af forhold, der på særlig måde angår
den pågældende.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører artikel 2,
litra a, og artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og
2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22, i
markedsføringsloven.
Implementeringsudvalget gav den 28. april 2016
i forbindelse med ændringen af markedsføringsloven
mandat til bevarelse af den eksisterende bredere definition af en
forbruger. Det blev blandt andet vurderet, at der samlet set var
begrænsede erhvervsøkonomiske omkostninger for
erhvervslivet forbundet med det bredere forbrugerbegreb.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil
medføre, at den nuværende definition af en forbruger i
loven ændres, så den alene omfatter fysiske personer i
overensstemmelse med definitionen i direktivet om urimelig
handelspraksis.
For at sikre, at forbrugerbegrebet ikke
fremover vil være forskelligt fra det almindelige
civilretlige forbrugerbegreb i den danske forbrugerbeskyttende
lovgivning, foreslås det samtidig i lovforslagets § 1,
nr. 2, at indføre en ny bestemmelse om lovens
anvendelsesområde, hvorefter en juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med
en forbruger. Lovforslagets § 1, nr. 2, vil således,
på samme måde som den gældende definition af en
forbruger i markedsføringsloven, gå videre end
minimumskravene i direktivet om urimelig handelspraksis i strid med
princippet om implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Endvidere vil lovforslagets § 1, nr. 2, være i strid med
princippet om, at danske virksomheder ikke bør stilles
dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor
implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den
forventede implementering i sammenlignelige EU-lande. Det vurderes,
at de tre øvrige principper ikke er relevante for dette
lovforslag.
Lovforslaget gennemfører endvidere dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12.
juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor,
EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37 (e-databeskyttelsesdirektivet)
med det formål at bringe markedsføringslovens
samtykkekrav i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen,
som e-databeskyttelsesdirektivet henviser til.
Endelig indeholder lovforslaget
konsekvensændringer i henvisninger som følge af, at
forordning 2006/2004/EF den 17. januar 2020 erstattes af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af
12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1.
7. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af
markedsføringsloven har i perioden fra den 5. juli til den
15. august 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund,
Advokatsamfundet, Akademikernes centralorganisation, Alkohol og
Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arriva Tog, Asfaltindustrien, Autobranchen Danmark, Banedanmark,
Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne,
Børnerådet, Clean Clothes Campaign, CO-Industri, Coop,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederier, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Skohandler Forening, Danmarks
Sportshandler-Forening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk DLF, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi,
Dansk Energi Gas, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme,
Dansk Industri, Dansk Inkasso Brancheforening, Dansk Kredit
Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Markedsføring, Dansk
Retursystem, Dansk Skovforening, Dansk Tandplejerforening, Dansk
Taxi Råd, Dansk Tekstil & Beklædning, Danske
Advokater, Danske Andelsselskaber, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Bedemænd, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter,
Danske Malermestre, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Reklame-
og Relationsbureauers Brancheforening, Danske Revisorer, Danske
Spil, De Danske Bilimportører, De Lokale Ugeaviser A/S, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Det Økologiske Råd, DSB, DTL -
Danske Vognmænd, Ecolabel, Eksportrådet, Energi- og
Olieforum, Fair Trade, Falck, FDM - Forenede Danske Motorejere,
FEHA - Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske
Hus-holdningsapparater, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans
og Leasing, Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske Inkassoadvokater,
FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Registrerede
Revisorer/Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FDIH -
Foreningen for Distance- og Internethandel, Forsikring og Pension,
HORESTA, Huset Markedsføring,
Håndværksrådet I/S, Amager Ressourcecenter,
Ingeniørforeningen, Investeringsfondsbranchen,
IT-Brancheforeningen, ITEK, Kreativitet og Kommunikation,
Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lægeforeningen,
Metroselskabet, Midttrafik, Nærbutikkernes Landsforening,
Patrade Legal ApS, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Radio- og tv-nævnet,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Samfundsansvar,
Sex og Samfund, Statens og Kommunernes Indkøbsservice,
Sydtrafik, Søsportens Brancheforening,
Tandlægeforeningen, Teleindustrien, TEKNIQ, TV 2 DANMARK A/S,
Vestre Landsret, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (V. S. O.
D.), Ørsted og Østre Landsret.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
direktivet om urimelig handelspraksis i
markedsføringsloven. Det vurderes, at lovforslagets § 1,
nr. 2, går videre end minimumskravene i direktivet om
urimelig handelspraksis i strid med princippet for implementering
af erhvervsrettet EU-regulering. Endvidere vil lovforslagets §
1, nr. 2, være i strid med princippet om, at danske
virksomheder ikke bør stilles dårligere i den
internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke
bør være mere byrdefuld end den forventede
implementering i sammenlignelige EU-lande. Lovforslaget gennemfører endvidere
dele af e-databeskyttelsesdirektivet med det formål at bringe
markedsføringslovens samtykkekrav i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen, som e-databeskyttelsesdirektivet
henviser til. Endelig indeholder lovforslaget
bestemmelser, der sikrer korrekt henvisning til forordning
2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde i fodnoten og i
§ 27 i markedsføringsloven. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering. | Ja X | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Fodnoten i den gældende
markedsføringslov henviser til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse. Det
skyldes, at § 27 i markedsføringsloven indeholder en
bestemmelse om kontrolundersøgelser på stedet, som
fastlægger rammerne for Forbrugerombudsmandens adgang til at
foretage kontrolundersøgelser ved behandling af klager, der
er oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i andre
EU-lande i medfør af forordningen.
Den 17. januar 2020 erstattes
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004
af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/2394 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004.
Det foreslås at ændre fodnoten til
markedsføringsloven, så det vil fremgå, at loven
indeholder en bestemmelse, der fastsætter rammerne for
Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af
12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Til nr. 2
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 2, nr. 1, at en
forbruger defineres som en fysisk eller juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Det foreslås, at en juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med
en forbruger.
Juridiske personer, der hovedsagelig handler
uden for deres erhverv, vil typisk være sammenslutninger, der
udelukkende eller i det væsentlige består af medlemmer,
som hver for sig ville være forbrugere i de relevante
sammenhænge uden den pågældende organisering.
Ligesom i dag vil det bero på en konkret vurdering, om den
juridiske person hovedsagelig handler uden for sit erhverv og
dermed skal sidestilles med en forbruger og være omfattet af
de forbrugerbeskyttende regler i markedsføringsloven. Der
kan ved vurderingen blandt andet lægges vægt på
enhedens størrelse og indtægters omfang. Derudover kan
der lægges vægt på enhedens formål,
herunder om det er økonomisk. Der kan desuden lægges
vægt på enhedens aktiviteter, herunder om der er
erhvervsrelaterede aktiviteter. Endvidere kan der lægges
vægt på købets/ydelsens karakter, herunder om
det hovedsagelig er til privat forbrug eller har et
erhvervsmæssigt sigte.
Juridiske personer, som hovedsagelig handler
uden for deres erhverv, kan eksempelvis være
ikke-erhvervsdrivende foreninger, fonde og organisationer eller
sports- og fritidsklubber. Derimod vil eksempelvis private
erhvervsvirksomheder, offentlige virksomheder og erhvervsdrivende
foreninger ikke kunne sidestilles med en forbruger.
Bestemmelsen foreslås indført som
konsekvens af den foreslåede ændring af definitionen af
en forbruger i lovforslagets § 1, nr. 3. En juridisk person,
der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, har traditionelt
været omfattet af det almindelige danske, civilretlige
forbrugerbegreb, se nærmere betænkning nr. 1540 (2013)
om gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder, side
84 ff.
Bestemmelsen foreslås indført for
at opretholde en ensartet anvendelse af det almindelige danske,
civilretlige forbrugerbegreb på tværs af den
forbrugerbeskyttende lovgivning. Den foreslåede bestemmelse
vil således medføre, at markedsføringslovens
forbrugerbeskyttende regler fortsat vil finde anvendelse for
juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for deres
erhverv.
Den foreslåede bestemmelse
påvirker ikke den gældende bestemmelse i
markedsføringslovens § 1 om lovens
anvendelsesområde eller definitionen af en erhvervsdrivende i
lovens § 2, nr. 2. Loven finder fortsat anvendelse på
privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed i det omfang, der
udbydes produkter på markedet. På samme måde vil
det fortsat bero på en konkret vurdering, om aktiviteter, der
foretages af f.eks. en almennyttig forening, kan siges at
være udslag af erhvervsvirksomhed, og dermed vil være
omfattet af lovens anvendelsesområde, herunder lovens
vildledningsbestemmelser.
Forslaget vil ikke påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.1.2.
Til nr. 3
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 2, nr. 1, at en
forbruger defineres som en fysisk eller juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Definitionen svarer til
det almindelige danske, civilretlige forbrugerbegreb, se
nærmere betænkning nr. 1540 (2013) om
gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder, side 84
ff. Begrebet anvendes på tværs af den danske
forbrugerlovgivning og har siden den første danske
markedsføringslov trådte i kraft i 1974 også
været anvendt i markedsføringsloven.
Det foreslås, at »eller
juridisk« udgår fra § 2, nr. 1, så en
forbruger i markedsføringsloven alene defineres som en
fysisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Bestemmelsen foreslås ændret som
følge af, at Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at
definitionen af en forbruger i markedsføringsloven skal
være i overensstemmelse med forbrugerbegrebet i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj
2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, som alene omfatter
fysiske personer.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at en
juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i
markedsføringsloven sidestilles med en forbruger. Denne
bestemmelse medfører, at den gældende retstilstand
opretholdes.
Til nr. 4
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 2, nr. 14, i markedsføringsloven, at et
samtykke defineres som enhver frivillig, specifik og informeret
viljetilkendegivelse.
Det foreslås i § 2, nr. 14, at
ændre » og« til »,« og efter
»informeret« at indsætte »og
utvetydig«.
Samtykket skal således være
utvetydigt for at være gyldigt. Det betyder, at et samtykke,
der er givet, ikke må give anledning til tvivl. Det
afgørende er, at det er klart, at der foreligger et
samtykke.
Bestemmelsen foreslås indført for
at sikre, at definitionen af et samtykke i
markedsføringsloven er i overensstemmelse med definitionen
af et samtykke i databeskyttelsesforordningen.
Definitionen af et samtykke er ikke
særlig knyttet til kommunikation til direkte
markedsføringsformål, og begrebet samtykke vil, som
efter de gældende regler, skulle forstås i
overensstemmelse med artikel 4, nr. 11, og artikel 7 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF. I relation til markedsføring er det
afgørende, at samtykke kan gives ved ethvert passende
middel, der muliggør en frit givet, specifik, informeret og
utvetydig angivelse af den pågældendes
ønsker.
Bestemmelsen gennemfører artikel 2,
litra f, i e-databeskyttelsesdirektivet, og indsættelsen af
det nye krav om utvetydighed har til formål at bringe
markedsføringslovens samtykkekrav i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen, som e-databeskyttelsesdirektivet
henviser til.
Databeskyttelsesforordningen finder
direkte anvendelse i dansk ret, og definitionen af et samtykke
fortolkes derfor i praksis i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Forslaget vil derfor
ikke påvirke den hidtil gældende retstilstand, jf.
lovforslagets afsnit 2.2.2.
Til nr. 5
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 7, at en
erhvervsdrivende ikke i sin handelspraksis må benytte
chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, der er egnet til væsentligt at
indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et
produkt.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 7 i markedsføringsloven, hvilke hensyn der skal
lægges vægt på ved vurderingen af, om en
erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig
tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 40, som fremsat, side 56-57.
Hensynene i bemærkningerne er i overensstemmelse med ordlyden
i artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og
2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2006/2004.
Det foreslås at indsætte et nyt
stykke 2 i § 7 i markedsføringsloven, hvoraf det
fremgår, hvilke hensyn der skal lægges vægt
på ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller
utilbørlig påvirkning.
Det foreslås i stk.
2, nr. 1, at der ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende
i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold
eller utilbørlig påvirkning, skal tages hensyn til
tidspunkt, sted, karakter og vedholdenhed.
Utilbørlig påvirkning er
defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 11, som
udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren til at
udøve pres selv uden anvendelse eller trusler om anvendelse
af fysisk vold på en måde, som væsentligt
begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret
beslutning. Chikane skal forstås som bevidst, ondskabsfuldt
drilleri eller forfølgelse.
Det kan tillægges betydning, om den
pågældende handelspraksis foregår i det
offentlige rum eller i den erhvervsdrivendes forretningslokaler,
hvorfra forbrugeren let kan fjerne sig, eller på steder, hvor
man som forbruger som udgangspunkt ikke forventer at blive udsat
for den pågældende handelspraksis, f.eks. på
forbrugerens bopæl, arbejdssted eller på andre steder,
hvortil der ikke er offentlig adgang.
Det foreslås i stk.
2, nr. 2, at der skal tages hensyn til brug af truende eller
utilbørlig sprog eller adfærd. Det kan omfatte
adfærd i markedsføringsfasen, men også
adfærd under eller efter gennemførelsen af
transaktionen.
Det foreslås i stk.
2, nr. 3, at der skal tages
hensyn til den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig
situation eller omstændighed, der er af en så alvorlig
karakter, at den indskrænker forbrugerens vurderingsevne, og
som den erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at
påvirke forbrugerens beslutning i forhold til produktet. Det
kan eksempelvis omfatte situationer, hvor en erhvervsdrivende
udnytter, at forbrugeren står midt i en skilsmisse eller i en
begravelsessituation ved en nærtståendes
død.
Det foreslås i stk.
2, nr. 4, at der skal tages
hensyn til om den erhvervsdrivende opstiller byrdefulde eller
uforholdsmæssigt omfattende hindringer af ikke-kontraktuel
karakter, når en forbruger ønsker at udøve sine
rettigheder i henhold til kontrakten, herunder ophæve
kontrakten eller vælge et andet produkt. Som eksempel kan
nævnes erhvervsdrivende, som kun har en meget kort
åbningstid, eller som det i praksis er umuligt at kommunikere
med, fordi vedkommende ikke tager sin telefon og nægter at
modtage breve eller uden saglig grund stiller krav om, at en
opsigelse f.eks. kun kan ske via telefax.
Det foreslås i stk.
2, nr. 5, at der skal tages
hensyn til enhver trussel om ulovlige handlinger, herunder f.eks.
hvis den erhvervsdrivende foranlediger forbrugeren til at betale et
vederlag ved at true med inkasso eller registrering i et
kreditoplysningsbureau, selvom de lovgivningsmæssige
betingelser for at tage sådanne skridt ikke er opfyldt.
I nr. 24-31 i bilag 1 til
markedsføringsloven er oplistet en række former for
aggressiv handelspraksis, som altid vil være ulovlig, jf.
markedsføringslovens § 9.
Det bemærkes, at anvendelse af ulovlig
tvang og vold også er reguleret i straffeloven, jf.
staffelovens §§ 244-245, § 246 samt § 260. Der
kan straffes i sammenstød med disse bestemmelser.
Bestemmelsen gennemfører artikel 9 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj
2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004.
Forslaget vil ikke påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.3.2.
Til nr. 6
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 10, stk. 1, at en
erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på direkte markedsføring, medmindre den
pågældende har givet sit forudgående samtykke
hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og
gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.
Det foreslås i
markedsføringslovens § 10, stk. 1, efter 1. pkt. at
indsætte et nyt punktum om, at inden der afgives samtykke,
skal der oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage.
Information om, at et samtykke kan
trækkes tilbage og måden, hvorpå dette kan ske,
skal fremgå direkte af samtykketeksten og være givet,
inden den registreredes samtykke indhentes. Er der ikke givet
tilstrækkelig information om muligheden for at trække
samtykket tilbage, kan selve samtykket ikke anses for gyldigt.
Oplysningskravet foreslås indsat for at
bringe bestemmelsens samtykkekrav i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen.
Databeskyttelsesforordningen finder direkte
anvendelse i dansk ret, og markedsføringslovens samtykkekrav
fortolkes i praksis i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Forslaget vil derfor
ikke påvirke den hidtil gældende retstilstand, jf.
lovforslagets afsnit 2.2.2.
Til nr. 7
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 27, stk. 1, at
Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolundersøgelser til
brug for behandling af klager, der er oversendt fra
håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i
medfør af forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, og som vedrører
overtrædelser af direktiver, for hvilke Forbrugerombudsmanden
er udpeget som kompetent myndighed.
Det foreslås at ændre
»forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til »forordning
2017/2394 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004« i §
27, stk. 1.
Ændringen foreslås indført
som følge af, at Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om samarbejde
mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse den 17. januar 2020 erstattes
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004.
Forslaget vil ikke påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.4.2.
Til nr. 8
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 37, stk. 3, at
overtrædelse af bestemmelserne i markedsføringslovens
§ 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-11,
§ 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 18 og
§ 19, § 20, stk. 1, og § 21 og forsætlig
overtrædelse af § 22 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Det foreslås at ændre
»§§ 7 og« til »§ 7, stk. 1,
§§«, og at der efter »§ 20, stk.
1« indsættes »og stk. 3«.
Henvisningen til § 7, stk. 1,
foreslås indført som følge af forslaget om at
indføre et stk. 2 til markedsføringslovens §
7.
Henvisningen til § 20, stk. 3,
foreslås indført for at genoprette en utilsigtet
ændring i forbindelse med udarbejdelsen af den gældende
markedsføringslov.
Ved udarbejdelsen blev den tidligere lovs
§ 3, stk. 1 og 2, om vildledende og utilbørlig
markedsføring opdelt i fire bestemmelser, herunder den
gældende § 20 om vildledende og utilbørlig
handelspraksis mellem erhvervsdrivende. Overtrædelse af den
tidligere § 3, stk. 1 og 2, var strafbelagt.
I udkastet til lovforslag til den
gældende markedsføringslov, der blev sendt i
høring, blev der i § 37, stk. 3, om straf og privat
påtale, henvist til § 20. Henvisningen til § 20
blev forud for fremsættelsen af lovforslaget fejlagtigt
ændret til § 20, stk. 1, og ikke rettelig § 20,
stk. 1 og 3, der behandler henholdsvis vildledende og aggressiv
eller utilbørlig handelspraksis.
Med forslaget strafbelægges aggressiv og
utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende, jf.
markedsføringslovens § 20, stk. 3, i overensstemmelse
med den tidligere markedsføringslov.
Det subjektive krav for at straffe en
overtrædelse af § 20, stk. 3, er uagtsomhed, jf.
straffelovens § 19. Efter straffelovens § 19 er de
subjektive krav for overtrædelse af særlovgivningen
uagtsomhed, medmindre der er hjemmel til andet i
særlovgivningen.
Det bemærkes hertil, at det fejlagtigt
fremgår af de specielle bemærkninger til § 37 i
markedsføringsloven, at de subjektive krav for at straffe en
overtrædelse af markedsføringsloven er forsæt,
jf. straffelovens § 19, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L
40, som fremsat, side 91. Det skulle rettelig have fremgået,
at det subjektive krav for at straffe en overtrædelse af
markedsføringsloven er uagtsomhed. Det bemærkes dog,
at det alene er forsætlige overtrædelser af
markedsføringslovens § 22 om misbrug af
forretningskendetegn, der kan straffes.
Til nr. 9
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 37, stk. 4, at
overtrædelse af markedsføringslovens § 20, stk.
1, § 21 og § 22 er undergivet privat påtale.
Det foreslås efter »§ 20,
stk. 1« at indsætte »og 3, der består i
skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der
på særlig måde angår den
pågældende«.
I den gældende markedsføringslov
er den tidligere lovs § 3, stk. 1 og 2, om vildledende og
utilbørlig markedsføring blevet opdelt i fire
bestemmelser, herunder den gældende § 20 om vildledende
og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende.
Overtrædelse af den tidligere lovs § 3, stk. 2, der
bestod i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller
forhold, der på særlig måde angik den
pågældende, var i den tidligere lov undergivet privat
påtale, jf. den tidligere § 30, stk. 3.
I det fremsatte lovforslag til den
gældende § 37, stk. 4, blev der fejlagtigt alene henvist
til § 20, stk. 1, og ikke rettelig § 20, stk. 1 og 3.
Samtidig udgik betingelsen om, at
overtrædelse af § 20 skulle bestå i skadelig
omtale af en anden erhvervsdrivende eller forhold, der på
særlig måde angå den pågældende, for
at være undergivet privat påtale. Betingelsen har
indgået i markedsføringsloven siden den første
markedsføringslov i 1974 og er med til at præcisere
muligheden for anvendelse af privat påtale.
Med forslaget ændres henvisningen til
§ 20, stk. 1, i markedsføringslovens § 37, stk. 4,
til § 20, stk. 1 og 3, så erhvervsdrivendes aggressive
eller utilbørlige handelspraksis over for andre
erhvervsdrivende, der består i skadelig omtale af en anden
erhvervsdrivende eller af forhold, der på særlig
måde angår den pågældende, igen undergives
privat påtale. Det betyder, at straffesager vil skulle rejses
efter reglerne om den civile retspleje, jf. retsplejelovens §
989.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 17. januar 2020.
Baggrunden for forslaget er, at loven
indeholder henvisninger til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/2394 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, der finder anvendelse fra den 17. januar 2020. For at
undgå forskellige ikrafttrædelsesdatoer for lovens
bestemmelser, henholdsvis den 1. januar 2020 og den 17. januar
2020, foreslås én samlet ikrafttrædelsesdato for
loven den 17. januar 2020.
Det foreslås i stk.
2, at § 37, stk. 3 og 4, i markedsføringsloven,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 8 og 9, ikke finder
anvendelse på sager rejst som følge af
erhvervsdrivendes overtrædelse af markedsføringslovens
§ 20, stk. 3, der begås før lovens
ikrafttræden. For sådanne overtrædelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Markedsføringsloven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, jf.
markedsføringslovens § 41. Derfor gælder
nærværende ændringslov heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr. 309
af 25. april 2018, foretages følgende ændringer: | | | | Note 1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 1998/6/EF af 16. februar 1998 om
forbrugerbeskyttelse i forbindelse med afgivelse af priser på
forbrugsvarer, EF-Tidende 1998, nr. L 80, side 27,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj
1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i
forbindelse hermed, EF-Tidende 1999, nr. L 171, side 12,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli
2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor,
EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L
149, side 22, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/114/EF af 12. december 2006 om vildledende og sammenlignende
reklame, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 21, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376 af
27. december 2006, side 36, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF,
EU-Tidende 2008, nr. L 133, side 66, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om
ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2009, nr. L 337, side 11, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014 om
forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og
forordning (EU) nr. 1093/2010, EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34.
Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1. | | 1. I fodnoten
til lovens titel ændres »Lovforslaget indeholder
endvidere en bestemmelse, der fastsætter rammerne for
Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
2006/2004/EF af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1.«
til: »Loven indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2017/2394 af 12. december 2017 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2017,
nr. L 345, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.« | | | 2. Efter
§ 1 indsættes: | | | »§ 1
a. En juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv, sidestilles i denne lov med en forbruger.« | | | | § 2. I
loven forstås ved: | | 3. I § 2, nr. 1, udgår »eller
juridisk«. | 1) Forbruger: En fysisk eller juridisk
person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv. | | 2-13) --- | | | 14) Samtykke: Enhver frivillig, specifik
og informeret viljetilkendegivelse. | | 4. I § 2, nr. 14, ændres »
og« til: »,«, og efter informeret
indsættes: »og utvetydig«. | 15) --- | | | | | | § 7. En
erhvervsdrivende må i sin handelspraksis ikke benytte
chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, der er egnet til væsentligt at
indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et
produkt. | | 5. I § 7 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handelspraksis har
benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, skal der tages hensyn til: | | | 1) Tidspunktet for denne handelspraksis, stedet
hvor den har fundet sted, dens karakter og vedholdenhed. | | | 2) Anvendelse af truende eller utilbørligt
sprog eller adfærd. | | | 3) Den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret
uheldig situation eller omstændighed, der er af en så
alvorlig karakter, at den indskrænker forbrugerens
vurderingsevne, og som den erhvervsdrivende har kendskab til og
udnytter til at påvirke forbrugerens beslutning i forbindelse
med produktet. | | | 4) Den erhvervsdrivendes opstilling af byrdefulde
eller uforholdsmæssigt omfattende hindringer af
ikke-kontraktuel karakter, når en forbruger ønsker at
udøve sine rettigheder i henhold til kontrakten, herunder
retten til at ophæve kontrakten eller til at vælge et
andet produkt eller en anden erhvervsdrivende. | | | 5) Enhver trussel om ulovlige
handlinger.« | | | | § 10. En
erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på direkte markedsføring, medmindre den
pågældende har givet sit forudgående samtykke
hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og
gebyrfrit at tilbagekalde samtykket. | | 6. I § 10, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: | | »… Inden der gives
samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket
kan trækkes tilbage. … .« | Stk.
2-7. --- | | | | | | § 27.
Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolundersøgelser til
brug for behandling af klager, der er oversendt fra
håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i
medfør af forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, og som vedrører
overtrædelser af direktiver, for hvilke Forbrugerombudsmanden
er udpeget som kompetent myndighed. | | 7. I § 27, stk. 1, ændres
»forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til: »forordning
2017/2394 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004«. | Stk.
2-9. --- | | | | | | §
37. --- | | | Stk. 3.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-11, § 14, stk. 1, §
15, § 16, stk. 3, § 18 og § 19, § 20, stk. 1,
og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning. | | 8. I § 37, stk. 3, ændres
»§§ 7 og« til: »§ 7, stk. 1,
§§«, og efter »§ 20, stk. 1«
indsættes: »og stk. 3«. | | | | Stk. 4.
Overtrædelse af § 20, stk. 1, § 21 og § 22 er
undergivet privat påtale. | | 9. I § 37,
stk.4, indsættes efter »§ 20, stk.
1«: »og 3, der består i skadelig omtale af en
anden erhvervsdrivende eller af forhold, der på særlig
måde angår den pågældende«. | Stk. 5-6.
--- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj
2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L
149, side 22, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor, EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37. Loven
indeholder endvidere en bestemmelse, der fastsætter rammerne
for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af
12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.