Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2019)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
markedsføring (Opdeling af fysiske og juridiske personer i
forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv
handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.)
(Lovforslag nr. L 32)
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre få tekniske justeringer af
markedsføringsloven samt at korrigere en utilsigtet
ændring af lovens strafbestemmelse.
Et af
lovforslagets hovedpunkter er en opdeling af forbrugerbegrebet,
idet den danske definition af en forbruger er bredere end
forbrugerbegrebet i det bagvedliggende direktiv om urimelig
handelspraksis. Markedsføringslovens definition omfatter
både fysiske personer samt juridiske personer, der
hovedsagelig handler uden for deres erhverv, mens direktivets
definition alene omfatter fysiske personer. For at undgå
tvivl om implementeringen af det bagvedliggende direktiv
ændres lovens definition af en forbruger til alene at omfatte
fysiske personer. For at bevare den samme retstilstand, som i dag
med det bredere forbrugerbegreb, indføres samtidig en ny
bestemmelse, der fastslår, at en juridisk person, der
hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med
en forbruger.
Lovforslaget
indeholder en lovteknisk ændring af bestemmelsen om aggressiv
handelspraksis, idet de hensyn, der skal lægges vægt
på, ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis har benyttet aggressiv handelspraksis, kommer til at
fremgå direkte af lovteksten. Hensynene fremgår i dag
af lovbemærkningerne.
Lovforslaget
indeholder endvidere en opdatering af markedsføringslovens
definition af et samtykke samt samtykkekravet i bestemmelsen om
uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, hvilket bringer loven i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, der er
trådt i kraft efter vedtagelsen af den nuværende
markedsføringslov.
Derudover strafsanktioneres
markedsføringslovens § 20, stk. 3, om aggressiv eller
utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende, og
bestemmelsen undergives privat påtale i overensstemmelse med
den tidligere markedsføringslov. Forslaget skal korrigere en
utilsigtet ændring af retstilstanden, der opstod i
forbindelse med den processuelle behandling af den nuværende
markedsføringslov. Samtidig korrigeres bemærkningerne
til strafbestemmelsen, så det præciseres, at de
subjektive krav for at straffe en overtrædelse af
markedsføringsloven er uagtsomhed. Endeligt tilrettes lovens
henvisninger til forordning 2017/2394/EU, som den 17. januar 2020
erstatter forordning 2006/2004/EF.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.