Fremsat den 3. oktober 2019 af miljøministeren (Lea Wermelin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning
m.v.
(Obligatorisk kommunal vurdering af
boringsnære beskyttelsesområder og pligt til
indberetning m.v.)
§ 1
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 13 d indsættes:
Ȥ 13
e. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere og indberette til Miljø- og
Fødevareministeriet om behovet for indsatser til beskyttelse
af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for
forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i
boringsnære beskyttelsesområder udpeget i regler
udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvilke
forhold der skal indgå i vurderingen, og hvilke oplysninger
der skal indberettes, herunder oplysninger om
beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om tidsfrister for
vurderingen og indberetningen, og om at indberetningen skal ske i
et bestemt format, herunder at indberetningen skal ske ved
anvendelse af bestemte IT-systemer eller ved anden digital
underretning til Miljø- og
Fødevareministeriet.«
2. I
§ 53, stk. 5, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Danmark har noget af det bedste drikkevand i verden, og
danskerne skal kunne stole på, at der kommer rent drikkevand
ud af deres haner. Næsten alle steder i Danmark kan man
indvinde grundvand, der er så rent, at det kan bruges som
drikkevand efter en simpel vandbehandling. Dansk grundvandspolitik
bygger på at beskytte grundvand mod forurening i stedet for
at rense det. Der er imidlertid flere steder fundet pesticider i
grundvand i Danmark, som kan forurene drikkevandet.
I nærområdet omkring de boringer, hvor vi henter
vores drikkevand (de såkaldte boringsnære
beskyttelsesområder, herefter BNBO), er der en særlig
risiko for forurening med pesticider. Der er derfor et
særligt behov for en obligatorisk kommunal vurdering af
BNBO.
Lovforslaget foreslår derfor, at miljøministeren i
lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af
22. februar 2018, herefter vandforsyningsloven, bemyndiges til at
fastsætte regler, der forpligter kommunerne til at vurdere og
indberette oplysninger om behovet for indsatser til beskyttelse af
nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for
forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i
BNBO.
Indberetningerne skal tilvejebringe et grundlag for årlige
opgørelser og en endelig evaluering af den kommunale
beskyttelsesindsats i BNBO. Lovforslaget indeholder endvidere
bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte
nærmere regler, om hvilke forhold der skal indgå i
kommunernes vurdering, og hvilke oplysninger der skal indberettes
til Miljø- og Fødevareministeriet, herunder
oplysninger om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller
planlagt i BNBO. Beskyttelsesindsatserne sker ud fra eksisterende
hjemler i blandt andet vandforsyningsloven og lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 681 af 2.
juli 2019, herefter miljøbeskyttelsesloven.
Med den foreslåede bemyndigelse kan ministeren også
fastsætte tidsfrister for vurderingen og for kommunernes
indberetning.
Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at
indberetning om kommunernes vurdering, herunder oplysninger om
iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser, skal ske ved
anvendelse af bestemte IT-systemer eller ved anden digital
underretning til Miljø- og Fødevareministeriet.
Endelig korrigerer lovforslaget en ukorrekt henvisning i
vandforsyningslovens § 53, stk. 5.
1.1. Tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi
2017-2021
Lovforslaget er en del af udmøntningen af
tillægsaftalen til aftale om pesticidstrategi 2017-2021, der
den 11. januar 2019 blev indgået mellem Venstre, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Aftaleparterne er enige om at nedbringe risikoen for forurening
af grundvand fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i
BNBO. På den baggrund ønsker aftaleparterne, at
kommunerne frem til og med 2022 skal pålægges at
gennemgå alle BNBO på landbrugsjord og BNBO på
øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til
erhvervsmæssige formål med henblik på at vurdere
behovet for beskyttelse gennem yderligere indsatser.
Det er aftaleparternes ønske, at kommunerne i så
vidt omfang som muligt skal afsøge muligheden for at lave
frivillige aftaler med lodsejerne. Tillægsaftalen
fremhæver, at de eksisterende regler giver mulighed for at
give påbud eller forbud for at undgå forurening af
grundvand eller at pålægge en lodsejer andre
rådighedsindskrænkninger, som er nødvendige for
at beskytte drikkevandet mod forurening med pesticider.
Aftaleparterne vil hvert år modtage en opgørelse
med henblik på at følge fremdriften for indsatsen. I
den sammenhæng vil aftaleparterne vurdere om kommunernes
indsats er tilstrækkelig. I 2022 vil Miljø- og
Fødevareministeriet gennemføre en endelig evaluering
af den kommunale indsats, hvor Miljø- og
Fødevareministeriet vil opgøre, hvor mange BNBO, der
er blevet gennemgået, og hvilke nye beskyttelsesinitiativer,
der er iværksat. Det angives i aftaleteksten, at for de BNBO,
hvor kommunerne har besluttet, at der ikke skal foretages en
yderligere indsats, vil Miljø- og Fødevareministeriet
foretage en vurdering af, om indsatsen er i overensstemmelse med en
skærpet vejledning om BNBO, herunder om der fortsat er BNBO
med risiko for forurening af grundvandet.
Såfremt kommunerne ikke er kommet i mål med
beskyttelsen mod forurening af grundvand i BNBO, er aftaleparterne
enige om at gennemføre et generelt forbud mod
sprøjtning i BNBO.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Obligatorisk kommunal vurdering af BNBO og pligt til
indberetning
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Vurdering og indsatsplanlægning
Med hjemmel i vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 5 og
6, udpeger miljøministeren henholdsvis indsatsområder
og BNBO til boringer, der indvinder grundvand til almene
vandforsyninger.
BNBO er aktuelt udpeget i bekendtgørelse nr. 1420 af 28.
november 2018 om udpegning af drikkevandsressourcer. Der er udpeget
omkring 4.869 BNBO med et areal på i alt 20.313 hektar.
Omkring 2.860 af dem er beliggende på arealer, hvor der er
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider. Ca. en tredjedel af
BNBO-arealerne er omfattet af en indsatsplan. Det mindste BNBO har
et areal på 0,011 hektar, og det største er på
547,16 hektar. Et BNBO udgør typisk ca. 2,5 hektar.
Omkring alle indvindingsboringer til almene
vandforsyningsanlæg er der i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 21 b udlagt en 25 meters
beskyttelseszone, svarende til ca. 0,2 hektar, hvor der er
obligatorisk pesticid-, gødsknings- og dyrkningsforbud til
erhvervsmæssige og offentlige formål. Inden for et
BNBO, der er udpeget efter regler udstedt i medfør af §
11 a, stk. 1, nr. 6, må der endvidere ikke efter
miljøbeskyttelseslovens § 21 c, stk. 1, til
erhvervsmæssige og offentlige formål etableres nye
vaskepladser eller ske opblanding af pesticider, påfyldning
af pesticider på pesticidsprøjter eller udvendig vask
af pesticidsprøjter, traktorer og andet materiel, der har
været anvendt til udbringning af pesticider.
Kommunerne er efter vandforsyningslovens § 13, stk. 1,
forpligtede til at udarbejde indsatsplaner i udpegede
indsatsområder. Indsatsplanen skal udarbejdes på
baggrund af en nærmere kortlægning af arealanvendelsen,
forureningstrusler, og naturlig beskyttelse af de
pågældende vandressourcer. Indsatsplanen skal indeholde
en detaljeret opgørelse over behovet for beskyttelse samt
retningslinjer og tidsplan for myndighedernes indsats til
opnåelse af denne beskyttelse. En indsatsplan kan rumme
indsatser i forhold til forurening med pesticider men også
indsatser i forhold til andre forureningskilder.
En kommunalbestyrelse eller en almen vandforsyning kan for at
gennemføre kommunens indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens
§§ 13 og 13 a, indgå aftaler med ejeren af eller
indehaveren af andre rettigheder over en ejendom i henhold til
vandforsyningslovens § 13 d. Aftaler kan indgås om
dyrkningspraksis eller andre restriktioner i arealanvendelsen eller
salg af hele eller dele af ejendommen til kommunen eller den almene
vandforsyning inden for landbrugslovens rammer.
Indsatsplanen binder ikke i sig selv almene vandforsyninger,
borgere og virksomheder i kommunen. Hvis et BNBO er omfattet af en
indsatsplan, medfører det således ikke i sig selv
retsvirkninger over for lodsejere i de enkelte områder.
Lodsejer bliver først forpligtet, når
kommunalbestyrelsen meddeler rådighedsindskrænkninger i
form af et påbud eller forbud, eller kommunalbestyrelsen
eller en almen vandforsyning indgår en aftale om
rådighedsindskrænkninger.
Beskyttelse af et BNBO kan være en del af en indsatsplan,
men en indsatsplan er ikke en forudsætning for at
gennemføre rådighedsindskrænkninger eller
indgå frivillige aftaler i BNBO. I de tilfælde, hvor et
BNBO er omfattet af en indsatsplan, og hvor det ikke har
været muligt at indgå en frivillig aftale på
rimelige vilkår efter vandforsyningslovens § 13 d kan
kommunalbestyrelsen efter miljøbeskyttelseslovens § 26
a mod fuld erstatning pålægge ejeren af en ejendom i
området de rådighedsindskrænkninger eller andre
foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre
nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod
forurening med nitrat og pesticider.
I medfør af miljøbeskyttelseslovens § 24,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering af
forureningsfaren meddele påbud eller forbud om anvendelsen af
f.eks. pesticider for undgå fare for forurening af
bestående eller fremtidige vandindvindingsanlæg til
indvinding af grundvand. Bestemmelsen kan anvendes uafhængigt
af, om området er omfattet af en indsatsplan eller ej.
Miljøstyrelsen udstedte i juli 2019 vejledning nr. 39 med
titlen: "Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod
erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO)", som supplerer den eksisterende
BNBO-vejledning nr. 2 fra 2007 og efterfølgende
præciseringer. Den nye vejledning indeholder en faglig
vurdering i forhold til pesticider i BNBO og gennemgår en
række parametre, som er relevante at lade indgå i
kommunernes risikovurdering, eksempler på
beskyttelsesindsatser samt forslag til hvorledes disse
beskyttelsesindsatser kan gennemføres i praksis.
Vejledningen indeholder desuden eksempler på
erstatningstakster og eksempler på opgørelse af
markedsværdi samt forholdet til landbrugsstøtte.
2.1.1.2. Regler om indberetning
Bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner,
udstedt i medfør af vandforsyningsloven, indeholder i §
8 en pligt for kommunalbestyrelsen til at underrette
Naturerhvervsstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen) om aftaler, som er
indgået efter vandforsyningslovens § 13 d, som
kommunalbestyrelsen eller en almen vandforsyning har indgået
for at gennemføre en indsatsplan vedtaget efter
vandforsyningslovens § 13 eller § 13 a. Bestemmelsen
vurderes imidlertid ikke, at have en tilstrækkelig hjemmel.
Det er derfor hensigten, at bestemmelsen ophæves ved
førstkommende lejlighed og erstattes af regler i
lovgivningen.
Vandforsyningsloven indeholder i dag ikke en generel
bestemmelse, der giver hjemmel til, at indberetning fra kommuner
til Miljø- og Fødevareministeriet skal ske ved
anvendelse af bestemte IT-systemer. Vandforsyningsloven rummer
alene hjemler, der retter sig mod afgrænsende
anvendelsesområder, f.eks. § 24 d som indeholder en
hjemmel til, at miljøministeren kan fastsætte regler
om, at indberetning til databasen for grundvands-, drikkevands-,
råstof-, miljø- og geotekniske data,
(Jupiterdatabasen) skal ske i et særligt format, herunder at
indberetning skal ske elektronisk, og om andre tekniske krav og
dispensation fra disse. Ligeledes indeholder § 69 bestemmelse
om, at ministeren kan fastsætte regler om, at den der
erhvervsmæssigt udfører en
grundvandsundersøgelse skal indberette data opsamlet
på elektronisk form, herunder regler om form og frister for
indberetningen.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at gennemføre aftaledelen om
reduceret risiko for nedsivning af pesticider i BNBO i den
politiske tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi, jf.
afsnit 1.1., foreslås der med forslaget til en ny § 13 e
i vandforsyningsloven, at miljøministeren bemyndiges til at
fastsætte regler, som forpligter kommunerne til at vurdere og
indberette oplysninger til Miljø- og
Fødevareministeriet om behovet for indsatser til beskyttelse
af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for
forurening fra erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO
udpeget i regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1,
nr. 6, i vandforsyningsloven.
Vandforsyningsloven indeholder i dag ikke hjemmel til at
pålægge kommunerne at vurdere risikoen for fare for
forurening af BNBO udpeget efter regler udstedt i medfør af
vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 6, hvor der er
erhvervsmæssig brug af pesticider. Det er hensigten, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som afgrænser kommunernes pligt til at
vurdere behovet for beskyttelsesindsatser inden for BNBO til at
omfatte BNBO på landbrugsjord og BNBO på øvrige
arealer, hvor der anvendes pesticider til erhvervsmæssige
formål.
Der er aktuelt udpeget omkring 4.869 BNBO i
bekendtgørelse nr. 1420 af 28. november 2018 om udpegning af
drikkevandsressourcer. Miljø- og Fødevareministeriet
vurderer, at omkring 2.860 af dem er beliggende på arealer,
hvor der er erhvervsmæssig brug af pesticider. Det vurderes
endvidere, at der er omkring 9.500 ha. BNBO på landbrugsjord,
hvoraf omkring 2.300 ha. er arealer med BNBO, som har en
størrelse på mindre end 2 ha. For så vidt
angår erhvervsmæssig anvendelse af pesticider på
øvrige arealer end landbrugsjord er der f.eks. identificeret
13 golfbaner og op imod 16 væksthusgartnerier med arealer
inden for BNBO. Herudover vurderes f.eks. et antal planteskoler og
hoteller at have erhvervsmæssig anvendelse af pesticider
inden for et BNBO. Bekendtgørelsen om udpegning af
drikkevandsressourcer vil løbende blive revideret, blandt
andet som følge af etablering af nye boringer og meddelelse
af indvindingstilladelser til eksisterende boringer. Dette vil
betyde, at antallet af udpegede BNBO fremadrettet vil kunne
ændre sig.
Til brug for kommunernes vurdering af behovet for yderligere
indsatser i BNBO har Miljøstyrelsen i juli 2019 udstedt en
vejledning, som supplerer den eksisterende BNBO-vejledning Nr. 2
fra 2007 og efterfølgende præciseringer. Denne
"Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod
erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO)" indeholder en faglig vurdering i
forhold til pesticider i BNBO og gennemgår en række
parametre, som er relevante at lade indgå i kommunernes
risikovurdering. Disse inkluderer blandt andet arealanvendelse og
forureningskilder, tykkelse af lerlag, fund af pesticider eller
andre miljøfremmende stoffer, hvorvidt der er alternativer
til nuværende indvinding, eksempler på indsatser samt
forslag til hvorledes indsatser kan gennemføres i praksis.
Vejledningen indeholder desuden eksempler på
erstatningstakster og eksempler på opgørelse af
markedsværdi samt forholdet til landbrugsstøtte.
Herudover suppleres vejledningen af paradigmer for kommunernes
vurdering samt beskyttelsesindsats og eksempler på
erstatningstakster vedr. beskyttelsesindsatserne.
Forslaget om at forpligte kommunerne til at vurdere BNBO
forventes at styrke beskyttelsen af grundvand, og vejledningen vil
kunne bidrage hertil, idet den indeholder faglig viden og forslag
til hvilke faglige elementer, som kommunerne særligt kan
lægge vægt på i deres vurderinger.
Det foreslås endvidere, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, at
kommunalbestyrelsen skal indberette oplysninger om kommunens
vurdering af behovet for indsatser, herunder oplysninger om
beskyttelsesindsatser, der er planlagte eller iværksatte.
Indberetningen skal ske med henblik på evaluering af
kommunernes indsats og orientering om status til aftaleparterne bag
tillægsaftalen til pesticidstrategien. Relevante indsatser
vil kunne være indgåelse af frivillige aftaler og
påbud eller forbud om rådighedsindskrænkninger
efter miljøbeskyttelseslovens §§ 24 eller 26 a, og
andre indsatser, som har betydning for beskyttelse af grundvand i
BNBO, f.eks. beslutning om flytning af boringer, nedlæggelse
af vaskepladser og omlægning til økologi eller
skovrejsning.
For arealer, som kommunen har vurderet men valgt ikke at
iværksætte nye beskyttelsesindsatser for, er det
hensigten at fastsætte regler, som forpligter kommunen til at
oplyse om årsagen til dette, og om hvorvidt de
indberetningspligtige vurderingsparametre, som vil blive fastsat i
bekendtgørelsen, er indgået i vurderingen. Det er
hensigten, at parametrene vil relatere sig til eksisterende
beskyttelsesindsatser, forsyningsstrukturen, arealanvendelse og
forureningskilder, geologi, grundvandsdannelse og grundvandskemi,
herunder blandt andet om der er konstateret fund af pesticider
(tilladte, regulerede, forbudte), samt andre forhold, som, kommunen
vurderer, er relevante. Der kan blive fastsat parametre om andre
forhold i bekendtgørelsen, end de, der er angivet her.
Det foreslås ydermere, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om tidsfrister for
kommunalbestyrelsens vurdering og indberetningen, og at
indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer,
herunder i et særligt format eller ved anden digital
underretning til Miljø- og Fødevareministeriet. Det
bemærkes, at det forventes, at kompetencen til at modtage
oplysningerne vil blive delegeret til Miljøstyrelsen.
Kommunerne vil have mulighed for løbende at indberette
oplysninger. Det er hensigten, at kommunerne vil skulle indberette
oplysningerne til Danmarks Arealinformation (DAI). DAI er et
IT-system, som er en del af Danmarks Miljøportal. Det er
hensigten, at kommunerne for de BNBO, hvor det er besluttet, at der
ikke skal iværksættes nye beskyttelsesindsatser skal
foretage en underretning til Miljøstyrelsen via en skabelon
på styrelsens hjemmeside.
Det bemærkes i øvrigt, at Miljø- og
Fødevareministeriet i overensstemmelse med
tillægsaftalen til pesticidstrategien på baggrund af
kommunernes indberetninger vil udarbejde årlige
opgørelser af den kommunale indsats for beskyttelse af BNBO
mod pesticider. Det er hensigten, at Miljø- og
Fødevareministeriet i slutningen af 2022 udarbejder en
endelig evaluering af kommunernes gennemgang af BNBO og
beskyttelsesindsats. Det er forventningen, at udarbejdelsen af de
årlige opgørelser og den endelige evaluering vil blive
henlagt til Miljøstyrelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet vil i de
årlige opgørelser og i evalueringen opgøre,
hvor mange BNBO der er blevet gennemgået, og om der er
iværksat eller planlagt nye beskyttelsesindsatser, og hvilke
beskyttelsesindsatser, der er tale om. For de BNBO, hvor kommunerne
har besluttet, at der ikke skal foretages en yderligere indsats,
vil Miljø- og Fødevareministeriet foretage en
vurdering af, om der fortsat er BNBO med risiko for forurening af
grundvandet, og om den enkelte kommune i sin vurdering har medtaget
de parametre, som bekendtgørelsen, der bliver udstedt i
medfør af denne lov, vil fastsætte. Herudover vil
Miljø- og Fødevareministeriet vurdere om kommunerne
har henholdt sig til de faglige kriterier, som er beskrevet i
"Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod
erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO)", som Miljøstyrelsen
udstedte i juli 2019. Opgaverne forventes henlagt til
Miljøstyrelsen.
2.2. Konsekvensændring i vandforsyningslovens
regler om passagebidrag
2.2.1. Gældende ret
Vandforsyningslovens § 53, stk. 5, fastsætter
nærmere regler om adgangen til at pålægge bidrag
efter stk. 3, herunder om at grundejerne under nærmere
betingelser kan opnå midlertidig fritagelse for betaling af
bidrag.
I 2016 blev det daværende § 53, stk. 1, erstattet af
nye stykker: stk. 1 og 2. Stk. 2-6 blev herefter stk. 3-7. Ved en
fejl blev henvisningen til stk. 3 i § 53, stk. 5 ikke
konsekvensrettet.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på, at have en korrekt henvisning
foreslås det at ændre henvisningen i § 53, stk. 5,
fra stk. 3 til stk. 4. § 53, stk. 5, vedrører
bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at
fastsætte regler om de såkaldte passagebidrag, som er
omhandlet i § 53, stk. 4.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at indebære administrative
omkostninger for kommunerne i perioden 2019-2022. Omkostningerne er
en afspejling af kommunernes merudgifter til gennemgang og
risikoanalyse af BNBO og indrapportering i perioden 2020-2022. KL
har vurderet de samlede meromkostninger til 41,1 mio. kr. i
perioden. DUT-kompensation til kommunerne aftales i lov- og
cirkulæreprogram 19/20.
Lovforslaget vil medføre, at Miljøstyrelsen
udarbejder et digitalt værktøj til brug for
kommunernes indberetning. Der er fra Miljøstyrelsen afsat
0,1 mio. kr. til it-værktøjet i 2020 og 0,1 mio. kr.
til drift af det i 2021. Kommunerne vil skulle indberette
oplysningerne til Danmarks Arealinformation (DAI) eller ved anden
digital underretning til Miljø- og
Fødevareministeriet. DAI er et IT-system, som er en del af
Danmarks Miljøportal, der er en platform til opsamling og
opbevaring af natur- og miljødata. Miljøportalen er
et fællesoffentligt partnerskab mellem Miljøstyrelsen,
KL og regionerne. Det er hensigten, at kommunerne for de BNBO, hvor
det er besluttet, at der ikke skal iværksættes nye
beskyttelsesindsatser, skal foretage en underretning til
Miljøstyrelsen via en skabelon på styrelsens
hjemmeside.
Der er afsat midler til ét årsværk pr.
år i tre år inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme til evaluering af indsatsen.
Derudover er der afsat 500.000 kr. inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme til udvikling af paradigmer
for frivillige aftaler i BNBO i 2019. Øvrige administrative
omkostninger på Miljø- og Fødevareministeriets
område afholdes inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme.
3.1. Lovforslagets overholdelse af de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslaget vurderes at være relevant for 4 ud af 7
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
I overensstemmelse med princip 2 vurderes det, at lovforslaget
understøtter digital kommunikation, idet
miljøministeren bemyndiges til at stille krav om, at
kommunerne indberetter status på gennemgangen af BNBO ved
brug af en digital løsning udviklet til formålet.
I overensstemmelse med princip 3 vurderes det, at lovforslaget
understøtter brugen af objektive kriterier i
administrationen af lovgivningen. Dette udtrykker sig ved, at de
digitale indberetninger vedrørende status på
gennemgang og supplerende beskyttelsesindsatser vil blive
struktureret ved brug af objektive kriterier. Fordelen ved at
strukturere indberetningerne ved brug af objektive kriterier er, at
det er muligt at foretage maskinel afgrænsning af den
relevante delmængde af indberetninger, som kræver
manuel efterbehandling med henblik på udarbejdelse af
evalueringen.
I overensstemmelse med princip 4 vurderes det, at lovforslaget
understøtter sammenhæng på tværs ved
genbrug af begreber og data, idet lovforslaget tager udgangspunkt i
en defineret metode til definition af de omfattede BNBO i
IT-systemet.
I overensstemmelse med princip 6 vurderes det, at lovforslaget
understøtter genbrug af offentlig infrastruktur idet, at
Miljø- og Fødevareministeriet vil benytte den
eksisterende portal for udveksling af data på
miljøområdet og udvide den til også at
understøtte den ønskede indberetning af status
på kommunernes gennemgang af BNBO.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da lovforslaget retter sig mod kommunerne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. juli 2019
til den 22. august 2019 været i høring på
høringsportalen.
Lovforslaget har været i direkte høring hos
Bæredygtigt Landbrug, Dansk Skovforening, Danske
Juletræer og Grønt, Danske Vandløb, Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug, DTU, Foreningen af
Vandværker i Danmark (FVD), GEUS - Danmarks og
Grønlands Geologiske Undersøgelser,
Skovdyrkerforeningerne, Skov og Landskab og Økologisk
Landsforening fra 22. august 2019 til den 27. august 2019.
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
indebære omkostninger i kommunerne i perioden 2019-2022.
Omkostningerne er en afspejling af kommunernes merudgifter til
gennemgang og risikoanalyse af BNBO og indrapportering i perioden
2020-2022. Finansiering af kommunernes merudgifter er forudsat
finansieret af DUT. DUT-kompensation til kommunerne aftales i lov-
og cirkulæreprogram 19/20. Lovforslaget vil afføde, at
Miljøstyrelsen udarbejder et digitalt værktøj
til brug for kommunernes indberetning. Der er fra
Miljøstyrelsen afsat 0,1 mio. kr. til
it-værktøjet i 2020 og 0,1 mio. kr. til drift af det i
2021. Der er afsat midler til et
årsværk pr. år i tre år inden for
Miljø- og Fødevareministeriets egen ramme til
evaluering af indsatsen. Derudover er der afsat 500.000 kr. inden
for Miljø- og Fødevareministeriets egen ramme til
indkøb af paradigmer for frivillige aftaler i BNBO i 2019.
Øvrige administrative omkostninger på MFVM's
område afholdes inden for MFVM's egen ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
indebære administrative konsekvenser for staten til udvikling
af IT-system og behandling af data samt udarbejdelse af
årlige opgørelser og evaluering. Lovforslaget skønnes at
indebære administrative konsekvenser for kommunerne i
perioden 2019-2022. Beløbet vil være en afspejling af
kommunernes merudgifter til gennemgang og risikoanalyse af BNBO og
indrapportering i perioden 2020-2022. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | | | |
|
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende vandforsyningslov
indeholder ikke hjemmel til at pålægge kommunerne en
pligt til at vurdere behovet for indsatser til beskyttelse af
drikkevandsinteresser i BNBO mod forurening fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider. Vandforsyningsloven
indeholder heller ikke en hjemmel til at pålægge
kommunerne at indberette oplysninger om en sådan vurdering,
herunder oplysninger om iværksatte eller planlagte indsatser
til beskyttelse af nuværende og fremtidige
drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO.
Bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner
indeholder i § 8 en pligt for kommunalbestyrelsen til at
underrette NaturErhvervsstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen) om
aftaler, som er indgået efter vandforsyningslovens § 13
d. Bestemmelsen vurderes imidlertid ikke at have en
tilstrækkelig hjemmel.
Der er eksisterende regler i
miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven, som
kommunerne kan anvende til at iværksætte indsatser til
beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandinteresser
mod fare for forurening. Det kan f.eks. være påbud og
forbud i forhold til brug af pesticider, aftaler om
rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger,
som har effekt i forhold til at beskytte grundvand i BNBO mod
forurening fra erhvervsmæssig brug af pesticider. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger
afsnit 1.1. og 2.1.1.
Miljøstyrelsen udstedte i juli 2019
"Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod
erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO)". Den vurdering, som kommunerne
skal foretage, skal tage udgangspunkt i en individuel faglig
vurdering af, hvornår der er risiko for fare for forurening
af grundvand fra erhvervsmæssig brug af pesticider i
boringsnære beskyttelsesområder. Vejledningen vil kunne
bidrage hertil, idet den indeholder faglig viden og forslag til,
hvilke faglige elementer, som kommunerne særligt kan
lægge vægt på i deres vurderinger.
BNBO udpeges i bekendtgørelse nr. 142
af 28. november 2018 om udpegning af drikkevandsressourcer, som er
udstedt i medfør af bl.a. § 11 a, stk. 1, nr. 6.
Det foreslås på den baggrund at
indføre en hjemmel til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal vurdere og
indberette til Miljø- og Fødevareministeriet om
behovet for indsatser til beskyttelse af nuværende og
fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder udpeget efter regler udstedt i
medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6. Det foreslås
desuden, at miljøministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvilke forhold der skal indgå i
vurderingen, og hvilke oplysninger der skal indberettes, herunder
oplysninger om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller
planlagt. Miljøministeren bemyndiges desuden til at
fastsætte regler om tidsfrister for vurderingen og
indberetningen, og om at indberetningen skal ske i et bestemt
format, herunder at indberetningen til Miljø- og
Fødevareministeriet skal ske ved anvendelse af bestemte
IT-systemer eller ved anden digital underretning.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som nærmere afgrænser
kommunernes pligt til at vurdere behovet for indsatser til
beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser
mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider i boringsnære beskyttelsesområder udpeget
efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6,
og som er beliggende på landbrugsjord og på
øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til
erhvervsmæssige formål.
Ved erhvervsmæssig anvendelse
forstås brug af pesticider af en professionel bruger, dvs.
enhver person, der anvender pesticider i forbindelse med sine
erhvervsmæssige aktiviteter, herunder
sprøjteførere, teknikere, arbejdsgivere og
selvstændige i både landbrugssektoren og andre
sektorer. Private hus- og haveejere berøres kun af
lovforslaget i det omfang, der er erhvervsmæssig anvendelse
af pesticider på deres ejendom. Det vil hovedsageligt
være traditionelle jordbrugere, der bliver berørt af
lovforslaget, dvs. erhvervsmæssig pesticidanvendelse
tilknyttet konventionelt jordbrugsdrift (landbrug, skovbrug,
gartneri, frugtavl, planteskoler, juletræsproduktion m.v.).
Golfklubber, gartnerier, hoteller m.v. vil imidlertid også
være omfattet, i det omfang de har et BNBO på deres
ejendom.
Det er hensigten at fastsætte regler,
som forpligter kommunerne til i deres vurdering af BNBO at vurdere
både den nuværende og planlagte fremtidige anvendelse
af pesticider. Kommunalbestyrelsen skal i den konkrete situation
udøve et skøn over, hvor fjerntliggende faren for
forurening må være ved at afveje hensynet mellem
vandboringens vigtighed og de geologiske forhold omkring
vandboringen. Afhængig af blandt andet de nærmere
geologiske forhold, og indvindingsmængder, kan selv en
begrænset risiko for forurening begrunde et behov for
iværksættelse af en beskyttelsesindsats. En sådan
vurdering vil efter omstændighederne kunne baseres på
et mere overordnet skøn, da det ikke med sikkerhed i alle
tilfælde vil være muligt at foretage detaljerede
tekniske beregninger og undersøgelser.
Miljø- og Fødevareministeriet
vurderer, at det ikke vil være alle BNBO, hvor der vil
være behov for iværksættelse af indsatser til
beskyttelse mod fare for forurening fra erhvervsmæssig
anvendelse af pesticider. Som eksempel vil arealer med vedvarende
græs, arealer med braklægning i længere perioder,
omlægning til natur eller vådområder samt
økologisk dyrkede marker som udgangspunkt indgå i
vurderingen, men disse driftsformer vil normalt ikke medføre
en risiko for forurening af grundvand med pesticider. Behovet for
en beskyttelsesindsats vil dog afhænge af kommunens konkrete
vurdering.
For arealer, som kommunen har vurderet, men
valgt ikke at iværksætte nye beskyttelsesindsatser for,
vil bekendtgørelsen fastsætte en pligt til at oplyse
om årsagen til dette, og om de indberetningspligtige
vurderingsparametre, der vil blive fastsat i den
bekendtgørelse, som udstedes i medfør af denne lov,
er indgået i vurderingen. Det er hensigten, at parametrene
vil relatere sig til eksisterende beskyttelsesindsatser,
forsyningsstrukturen, arealanvendelse og forureningskilder,
geologi, grundvandsdannelse og grundvandskemi, herunder blandt
andet om der er konstateret fund af pesticider (tilladte,
regulerede, forbudte), samt andre forhold, som, kommunen vurderer,
er relevante. Der kan blive fastsat parametre om andre forhold i
bekendtgørelsen, end dem, der er angivet her.
Det bemærkes i øvrigt, at
indsatser udenfor BNBO i nogle tilfælde kan være
relevante for beskyttelsen indenfor BNBO. Derfor vil kommunerne
også få mulighed for at indrapportere indsatser uden
for BNBO. Denne indberetning er frivillig. Kommunerne kan herudover
indberette deres gældende indsatsplaner. Denne indberetning
er frivillig, da gældende indsatsplaner ikke i alle
tilfælde har betydning for kommunernes vurdering af, om der
er behov for indsatser i BNBO.
Det foreslås endvidere, at
miljøministeren kan fastsætte regler om tidsfrister
for kommunalbestyrelsens vurdering og indberetning, og at
indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer,
herunder i et særligt format eller ved anden digital
underretning til Miljø- og Fødevareministeriet.
Det er hensigten at pålægge
kommunerne årligt at indberette nærmere fastsatte
oplysninger, jf. ovenfor, inden en nærmere fastsat frist, men
det forventes, at kommunerne også vil kunne foretage en
løbende indberetning. Bekendtgørelsen vil indeholde
en endelig frist for indberetningsforpligtelsen til brug for
Miljø- og Fødevareministeriets udarbejdelse af
endelige evaluering til aftalekredsen. Bemyndigelsen kan imidlertid
også udnyttes til at fastsætte nye krav om, at
kommunerne indberetter vurderinger og beskyttelsesindsatser, som
ligger efter 2022.
Det er intentionen, at indberetning skal ske
ved benyttelse af eksisterende IT-systemer eller ved anden digital
underretning til Miljø- og Fødevareministeriet. Det
er forventningen, at oplysningerne vil skulle indberettes til
Danmarks Arealinformation (DAI). DAI er en del af Danmarks
Miljøportal, som er en IT-platform til opsamling og
opbevaring af natur- og miljødata. Miljøportalen er
et fællesoffentligt partnerskab mellem Miljøstyrelsen,
KL og regionerne. Det er hensigten, at kommunerne for de BNBO, hvor
det er besluttet, at der ikke skal iværksættes nye
beskyttelsesindsatser, skal foretage en underretning til
Miljøstyrelsen via en skabelon på styrelsens
hjemmeside.
Til nr. 2
I 2016 blev det daværende § 53,
stk. 1, erstattet af nye stykker: stk. 1 og 2. Stk. 2-6 blev
herefter stk. 3-7. Se § 2, nr. 48, i lov nr. 132 af 16.
februar 2016 om ændring af lov om vandsektorens organisering
og økonomiske forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og
forskellige andre love. Ved en fejl blev henvisningen til stk. 3 i
§ 53, stk. 5, ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås at rette en henvisning i
§ 53, stk. 5, fra stk. 3 til stk. 4. § 53, stk. 5,
vedrører bemyndigelse til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler om de
såkaldte passagebidrag, som er omhandlet i § 53, stk.
4.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da vandforsyningsloven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
vandforsyningslovens § 90.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Efter § 13
d indsættes: | | | »§ 13
e. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere og indberette til Miljø- og
Fødevareministeriet om behovet for indsatser til beskyttelse
af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for
forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i
boringsnære beskyttelsesområder udpeget efter regler
udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvilke
forhold der skal indgå i vurderingen, og hvilke oplysninger
der skal indberettes, herunder oplysninger om
beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om tidsfrister for
vurderingen og indberetningen, og om at indberetningen skal ske i
et bestemt format, herunder at indberetningen skal ske ved
anvendelse af bestemte IT-systemer eller ved anden digital
underretning til Miljø- og
Fødevareministeriet.« | §
53. … | | | Stk. 2-4.
… Stk. 5. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til at pålægge bidrag efter stk. 3,
herunder om at grundejerne under nærmere betingelser kan
opnå midlertidig fritagelse for betaling af bidrag. | | 2. I § 53, stk. 5, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«. | | | | | | |
|