Fremsat den 3. oktober 2019 af ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af økologiloven og
lov om hold af dyr
(Indførelse af mulighed for
rekvireret vejledning)
§ 1
I økologiloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 21 af 4. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 20 indsættes i kapitel
5:
»Rekvireret vejledning
§ 20 a. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler om rekvireret vejledning vedrørende fødevarer
på et område, der er omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.«
§ 2
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2019, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 57 indsættes i kapitel
11:
Ȥ 57 a. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler om rekvireret vejledning på et område, der er
omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af
loven.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Rekvireret vejledning på
økologiområdet | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Rekvireret vejledning på
veterinærområdet | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Siden 1. juli 2016 har det
været muligt for fødevarevirksomheder at rekvirere
vejledning af Fødevarestyrelsen på en række
nærmere afgrænsede områder mod betaling, ud over
den vejledning, der i forvejen gives til virksomhederne. Ordningen
er indført som et led i implementeringen af
Fødevareforlig 3 (forlig af 16. april 2015 mellem den
daværende regering og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti for
perioden 2015-2018 om fødevarekontrollen). Den blev
indført ved en ændring af lov om fødevarer,
hvor der blev indsat en bemyndigelse til at fastsætte
bestemmelser om rekvireret vejledning inden for
fødevarelovgivningen.
Der findes ikke tilsvarende
bemyndigelsesbestemmelser i andre love på Miljø- og
Fødevareministeriets område, og der er således
ikke i dag mulighed for at etablere lignende ordninger med
rekvireret vejledning på andre områder end dem, der er
reguleret i medfør af lov om fødevarer.
Fødevareerhvervet har
ønsket, at ordningen for rekvireret vejledning udvides til
også at omfatte økologiområdet, således at
fødevarevirksomheder også kan rekvirere vejledning om
reglerne på økologiområdet hos
Fødevarestyrelsen. Reglerne om markedsføring af
økologiske fødevarer hænger tæt sammen
med de øvrige regler om markedsføring af
fødevarer, herunder generel mærkning af
fødevarer, der er et af de områder, som i dag er
omfattet af ordningen for rekvireret vejledning, da reglerne i
lighed med de generelle fødevareregler bl.a. regulerer,
hvordan fødevarerne må markedsføres og skal
mærkes. På den baggrund foreslås det, at der
indsættes en hjemmel til at rekvirere vejledning i
økologiloven, svarende til den hjemmel, der findes i lov om
fødevarer.
Hidtil har der heller ikke på
veterinærområdet været hjemmel til at etablere
rekvireret vejledning. Aftalen om Veterinærforlig III
2018-2021 af 13. december 2017 blev indgået mellem den
daværende regering og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti. I forliget er der bl.a. fokus på en prioritering
af den samlede indsats på veterinærområdet,
så den største erhvervsøkonomiske og
samfundsøkonomiske gevinst opnås uden øget
risiko for dyrs og menneskers sundhed. Som et af elementerne blev
det i Veterinærforlig III aftalt, at der også på
veterinærområdet skal etableres en ordning, så
virksomheds- og besætningsejere kan rekvirere vejledning hos
Fødevarestyrelsen inden for bestemte områder mod
betaling. På baggrund af erfaringerne fra
fødevareområdet foreslås det derfor, at der i
lov om hold af dyr indsættes en tilsvarende hjemmel til at
etablere en ordning med mulighed for rekvireret vejledning på
veterinærområdet.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Rekvireret
vejledning på økologiområdet
2.1.1. Gældende ret
Fødevarestyrelsen har som
offentlig myndighed efter forvaltningslovens § 7 pligt til at
yde vejledning i fornødent omfang til personer og
virksomheder, der selv retter henvendelse om spørgsmål
inden for styrelsens område, ligesom styrelsen har pligt til
at vejlede sagens parter i forbindelse med afgørelsessager
osv. Af god forvaltningsskik og almindelige
retsgrundsætninger følger, at der også
bør ydes vejledning uden for afgørelsessager.
Fødevarestyrelsen yder således vejledning i
forbindelse med styrelsens kontrolbesøg i virksomheder.
Samtidig yder styrelsen en udstrakt vejledning i form af telefonisk
vejledning fra styrelsens Kunderådgivning, information
på hjemmesiden og ved informationsmøder m.m.
Der er i dag ikke mulighed for at
fastsætte regler om rekvireret vejledning om
markedsføring og mærkning m.v. af økologiske
fødevarer, da dette er reguleret af økologiloven, som
ikke indeholder hjemmel til rekvireret vejledning.
Økologiloven finder anvendelse på produktion,
opbevaring, tilberedning, import og markedsføring af
økologiske jordbrugs- og fiskeriprodukter, herunder
fødevarer. I fødevareloven, der regulerer
fødevarer generelt, blev der ved lov nr. 1882 af 29.
december 2015 indsat bemyndigelse i fødevareloven til, at
ministeren kan fastsætte regler om rekvireret vejledning mod
betaling på områder inden for
fødevarelovgivningen. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 538 af 1. juni 2016 om rekvireret
vejledning inden for fødevarelovgivningen. I medfør
af bekendtgørelsen kan der rekvireres vejledning om
følgende områder:
1) Risikoanalyse.
2) HACCP-baseret egenkontrol.
3) Indretning og drift.
4) Autorisation og
registrering.
5) Mikrobiologiske kriterier.
6)
Fødevarekontaktmaterialer.
7) Kemiske forureninger.
8) Tilsætningsstoffer
m.v.
9) Fødevarer til
særlige grupper.
10) Fødevarer tilsat
næringsstoffer.
11) Kosttilskud.
12) Mærkning, herunder
næringsdeklaration.
13) Ernærings- og
sundhedsanprisninger.
14) Import.
15) Eksport.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med forslaget til § 20 a vil
der blive etableret en bemyndigelsesbestemmelse, som bemyndiger
ministeren til at fastsætte regler om rekvireret vejledning
vedrørende fødevarer mod betaling på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven.
Siden 1. juli 2016 har det
været muligt for fødevarevirksomheder, mod betaling,
at rekvirere specifik vejledning af Fødevarestyrelsen ud
over den vejledning, der i forvejen gives virksomhederne f.eks. i
forbindelse med et kontrolbesøg. Fødevareerhvervet
har nu efterspurgt muligheden for også at kunne rekvirere
vejledning i relation til økologireglerne. Forligskredsen
bag Fødevareforlig 4, alle Folketingets daværende
partier, har i april 2019 godkendt at udvide ordningen om
rekvireret vejledning til også at gælde på
økologiområdet.
Markedsføring af
fødevarer som økologiske er reguleret særskilt.
De særlige regler om økologiske fødevarer er
fastsat i en række EU-forordninger, økologiloven og
tilhørende bekendtgørelser. Reglerne omfatter bl.a.
krav til produktionen af økologiske fødevarer,
sammensætningen og mærkningen af fødevarerne
samt særlige regnskabs- og kontrolkrav. Da
fødevareloven ikke omfatter de særlige krav til
fødevarer, der markedsføres som økologiske,
har fødevarevirksomhederne i dag ikke mulighed for at
rekvirere vejledning på økologiområdet. Reglerne
om markedsføring af fødevarer som økologiske
hænger tæt sammen med de øvrige regler om
markedsføring af fødevarer, herunder generel
mærkning af fødevarer, som er et af de områder,
der i dag er omfattet af ordningen for rekvireret vejledning, da
reglerne i lighed med de generelle fødevareregler bl.a.
regulerer, hvordan fødevarerne må markedsføres
og skal mærkes.
Fødevareerhvervet har ved en
evaluering af ordningen for rekvireret vejledning på
fødevareområdet udtrykt ønske om, at ordningen
for rekvireret vejledning udvides til også at omfatte
økologireglerne på Fødevarestyrelsens
område. I forbindelse med evalueringen gav
FødevareDanmark (Danske Slagtermestre) og COOP udtryk for,
at de ønsker, at Fødevarestyrelsen fremover
også kan yde rekvireret vejledning for så vidt
angår økologiske fødevarer, og at det
især er økologiregnskab, som fødevareerhvervet
ønsker at kunne rekvirere vejledning om. Udarbejdelse af et
økologiregnskab indebærer, at virksomheden skal
opstille afstemte balanceopgørelser for hver enkelt art
økologisk råvare og færdigvare, der henholdsvis
går ind og ud af virksomheden. Udover at registrere og
dokumentere indgang af råvarer, udgang (forbrug) af
råvarer, indgang (produktion) af færdigvarer og udgang
af færdigvarer, skal virksomheden også kunne
dokumentere spild, svind, kassation og recepter for fremstilling af
færdigvarerne, så der kan skabes et samlet billede af
bevægelsen af mængder. De Samvirkende
Købmænd har endvidere tidligere, da rekvireret
vejledning blev indført på fødevarelovens
område, udtrykt interesse i, at der også var mulighed
for rekvireret vejledning på økologiområdet.
På baggrund af erhvervets og
forligsparternes ønske om, at det også skal være
muligt at rekvirere vejledning vedrørende økologiske
fødevarer, vurderes det at være hensigtsmæssigt
at udbrede muligheden for at rekvirere vejledning til området
for økologiske fødevarer. Miljø- og
Fødevareministeriet forslår derfor, at der
indsættes hjemmel i økologiloven, som bemyndiger
ministeren til at fastsætte regler om rekvireret vejledning.
Der vil hermed kunne fastsættes regler om mulighed for at
rekvirere brugerbetalte vejledningsbesøg på
Fødevarestyrelsens område, hvor virksomhederne
får mulighed for at drøfte konkrete
problemstillinger.
Det er Fødevarestyrelsen,
der fører kontrol med økologiske fødevarer,
hvorfor det også vil være Fødevarestyrelsen, der
vil skulle yde den rekvirerede vejledning. Bestemmelserne om
rekvireret vejledning om økologi vil blive indarbejdet i den
eksisterende bekendtgørelse om rekvireret vejledning. Det er
hensigten at tilbyde mulighed for rekvireret vejledning inden for
de emner, som virksomhederne erfaringsmæssigt kan finde
udfordrende, bl.a. økologimærkning af
fødevarer, brug af ikke-økologiske ingredienser, og
hvordan et økologiregnskab skal opstilles. Alt
afhængig af efterspørgslen fra virksomhederne vil
antallet af emner inden for markedsføring af
økologiske fødevarer kunne udvides.
Det er hensigten, at den praktiske
udmøntning af rekvireret vejledning på
økologiområdet vil ske på samme måde som
den eksisterende ordning på fødevareområdet.
Dette gælder bl.a. med hensyn til hvor, hvordan og af hvem,
den rekvirerede vejledning udføres, og hvordan der
indgås aftale om et rekvireret vejledningsbesøg.
Et rekvireret
vejledningsbesøg vil finde sted efter aftale mellem
virksomheden og Fødevarestyrelsen, og det vil således
ikke kunne finde sted i forbindelse med et egentligt
kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden varsel. Som
det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om rekvireret
vejledning i fødevareloven, jf. Folketingstidende 2015-16,
A, L 57, som fremsat, s. 5, om ændring af lov om
fødevarer, vil Fødevarestyrelsen ved ydelsen af
rekvireret vejledning også skulle varetage sine opgaver som
kontrolmyndighed. Dette vil også være tilfældet
ved ydelsen af rekvireret vejledning vedrørende
økologiske fødevarer. Mens nogle virksomheder alene
producerer og forhandler økologiske fødevarer,
producerer og forhandler andre virksomheder både
økologiske og konventionelle fødevarer i den samme
virksomhed. De tilsynsførende fra Fødevarestyrelsen
kontrollerer både økologiske og konventionelle
fødevarer evt. ved samme kontrolbesøg. Det betyder,
at hvis der ved et besøg i virksomheden som led i rekvireret
vejledning observeres overtrædelser af
fødevarelovgivningen, herunder de særlige regler, der
gælder på økologiområdet, skal
besøget overgå til et kontrolbesøg med
tilhørende kontrolrapport efter sædvanlige
retningslinjer, herunder iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper for udførelse af kontrollen,
f.eks. partshøring. Der er også mulighed for, at
rekvireret vejledning kan foregå et andet sted end på
virksomheden.
Hvis der observeres
overtrædelser i forbindelse med et besøg, som
foregår som led i rekvireret vejledning gælder det, som
for overtrædelser generelt, at der vil skulle ske en konkret
vurdering af overtrædelsen, herunder af overtrædelsens
betydning for fødevaresikkerheden. Når et
vejledningsbesøg således overgår til at blive et
kontrolbesøg, indebærer det, at der er tale om et
tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand. Medarbejderen fra
Fødevarestyrelsen vil derfor skulle overholde styrelsens
retningslinjer for gennemførelse af kontrolbesøg, som
blandt andet har som formål at sikre overholdelsen af
retssikkerhedslovens regler for tvangsindgreb. Desuden skal
virksomheden ved besøgets afslutning have udleveret en
kontrolrapport, hvor også tidspunktet for, hvornår det
rekvirerede vejledningsbesøg overgik til et
kontrolbesøg, vil fremgå, bl.a. af hensyn til den
endelige prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning.
Om den rekvirerede vejledning kan
videreføres eller må afsluttes enten umiddelbart
før eller efter kontrolbesøget, afhænger af en
konkret vurdering, hvor bl.a. overtrædelsens karakter og
virksomhedens reaktion indgår. Virksomheden skal informeres
fuldt ud om dette, inden der indgås aftale om rekvireret
vejledning, og den tilsynsførende vil i relation til
kontrolfunktionen i givet fald skulle følge de
sædvanlige retningslinjer for kontrol. Den tid, der er
anvendt til kontrolbesøget, vil ikke indgå i
faktureringen for rekvireret vejledning.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
kontrol, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Fødevarestyrelsens
almindelige vejledning berøres ikke af etablering af
muligheden for rekvireret vejledning. De to former for vejledning
vil supplere hinanden. Den vejledning, der kan ydes ved rekvireret
vejledning, er i princippet den samme som den vejledning,
Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for eksempel et
almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse til
Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
opstår og får relevans i forbindelse med
kontrolbesøget, vil den rekvirerede vejledning centrere sig
om de emner, som virksomheden konkret selv ønsker vejledning
om. Herudover vil det rekvirerede vejledningsbesøg finde
sted på et på forhånd aftalt tidspunkt, i
modsætning til kontrolbesøg, der i udgangspunktet
finder sted uden varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg
kan også tidsmæssigt være af længere
varighed, end der er mulighed for inden for rammerne af et
almindeligt kontrolbesøg. Det er op til virksomheden, hvor
lang tid vejledningen skal vare. Den opfølgende vejledning,
der kan være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven,
efter almindelige retsgrundsætninger og efter principperne om
god forvaltningsskik.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for vejledning mod betaling, for eksempel i
forbindelse med overvejelser om nye økologiaktiviteter. Det
er væsentligt at bemærke, at der alene vil være
tale om vejledning og ikke om godkendelse af for eksempel et givent
produkt, en given procedure eller lignende. Der vil fra
Fødevarestyrelsen være stort fokus på ikke at
overskride grænsen til den rådgivning, som
udføres af private konsulenter og lignende. Dette gør
sig særligt gældende inden for bl.a. mærkning og
udarbejdelse af økologiregnskab. Det vil derfor være
en klar forudsætning for ordningen med rekvireret vejledning,
at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider
grænsen for, hvad der vil kunne rummes inden for
Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det
særlige i ordningen alene er, at det tidsmæssigt kan
være af længere varighed og på et på
forhånd aftalt tidspunkt.
Der vil således ikke
være tale om rådgivningsvirksomhed, hvorfor
Fødevarestyrelsen eksempelvis ikke vil kunne stå for
økologimærkningen af et konkret produkt eller
udføre økologiregnskabet for virksomheden. Hvis der
er behov for sådan rådgivning, må virksomheden
gøre brug af en privat konsulent eller anden
rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt. Vejledningen
må således i henhold til almindelige
retsgrundsætninger om myndighedsinhabilitet hverken med
hensyn til omfang eller indhold få en så konkret
karakter, at der kan opstå risiko for
myndighedsinhabilitet.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet fødevarevirksomheder, som
producerer og markedsfører økologiske
fødevarer, og ikke brancheorganisationer eller private
rådgivningsfirmaer og lignende. Der er dog intet til hinder
for, at virksomheden ved et besøg kan være
repræsenteret ved en ekstern part, jf. de almindelige regler
om partsrepræsentation, og det kan i princippet være
for eksempel en privat rådgiver, en brancheorganisation eller
en advokat.
For en hensigtsmæssig
administration af ordningen vedrørende et rekvireret
vejledningsbesøg på økologiområdet er det
intentionen, at den allerede eksisterende blanket til bestilling af
et rekvireret vejledningsbesøg udvides, således at
økologi bliver tilføjet som et område, som
virksomheden kan rekvirere vejledning om. Endvidere findes der
allerede på fødevareområdet et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne af vejledningen fremgår. Samme
form for aftaletekst forventes ligeledes at kunne anvendes for
rekvireret vejledning om økologi. På baggrund af
virksomhedens anmodning beslutter Fødevarestyrelsen,
hvornår og hvor et vejledningsbesøg vil finde sted.
Herefter sendes et udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf
det nærmere indhold for vejledningen fremgår.
2.2. Rekvireret
vejledning på veterinærområdet
2.2.1. Gældende ret
Som også nævnt under
pkt. 2.1.1., har Fødevarestyrelsen som offentlig myndighed
efter forvaltningslovens § 7 pligt til at yde vejledning i
fornødent omfang til personer og virksomheder, der selv
retter henvendelse om spørgsmål inden for styrelsens
område, ligesom styrelsen har pligt til at vejlede de
berørte i forbindelse med afgørelsessager osv. Af god
forvaltningsskik og almindelige retsgrundsætninger
følger, at der også bør ydes vejledning uden
for afgørelsessager. Fødevarestyrelsen yder
således vejledning i forbindelse med styrelsens
kontrolbesøg i virksomheder og besætninger. Samtidig
yder styrelsen en udstrakt vejledning i form af telefonisk
vejledning fra styrelsens Kunderådgivning, information
på hjemmesiden og ved informationsmøder m.m.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med inspiration fra
fødevareområdet er det som led i Veterinærforlig
III aftalt, at der også på veterinærområdet
skal etableres mulighed for, at der mod betaling på
nærmere afgrænsede områder kan rekvireres
vejledning af Fødevarestyrelsen ud over den vejledning, som
styrelsen allerede yder i dag.
Miljø- og
Fødevareministeriet foreslår på den baggrund, at
der i lov om hold af dyr indsættes hjemmel til at
fastsætte regler om rekvireret vejledning. Der vil hermed
kunne fastsættes regler om, at der vil kunne rekvireres
brugerbetalt vejledning, herunder vejledningsbesøg, hvor
rekvirenten får mulighed for at drøfte konkrete
problemstillinger på bestemte områder reguleret af lov
om hold af dyr. Det bemærkes, at forligstekstens betegnelse
"veterinærområdet" i denne sammenhæng dermed er
afgrænset til emner omfattet af reglerne i lov om hold af
dyr.
Det er hensigten, at den praktiske
udmøntning af rekvireret vejledning på
veterinærområdet ligesom på
fødevareområdet vil ske ved bekendtgørelse. Ud
over afgrænsning af området for rekvireret vejledning
vil det bl.a. fremgå med hensyn til hvor, hvordan og af hvem,
den rekvirerede vejledning udføres, og hvordan der
indgås aftale om et rekvireret vejledningsbesøg.
Ved arbejdet med
bekendtgørelsen og fastlæggelsen af de konkrete
områder, hvor der vil kunne ydes rekvireret vejledning, skal
der tages højde for de vejlednings- og
rådgivningsmuligheder, som allerede eksisterer. Det
gælder ikke mindst det meget udbyggede system med private
konsulenter, som er til rådighed på
landbrugsområdet. Det er i den sammenhæng desuden
væsentligt at bemærke, at der på
veterinærområdet i § 34 a i lov om hold af dyr er
hjemmel til at fastsætte, at husdyrbesætninger skal
være omfattet af en skriftlig obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale mellem besætningsejeren og en
praktiserende dyrlæge. Denne hjemmel er aktuelt
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1648 af 18. december
2018 om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger, bekendtgørelse nr. 1649 af 18.
december 2018 om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger og bekendtgørelse nr. 1650 af
18. december 2018 om obligatorisk sundhedsrådgivning i
minkfarme. Et at de væsentligste formål med disse
bekendtgørelser er at sikre besætningsejeren adgang
til faglig rådgivning om blandt andet dyresundhed, herunder
smittebeskyttelse, og dyrevelfærd, som er baseret på de
konkrete forhold i den enkelte besætning.
I Bilag til
politisk aftale om Veterinærforlig III nævnes,
at det kunne det være relevant med "vejledning om indretning
af nye biproduktvirksomheder, ibrugtagen af nye produktionsmetoder
og smittebeskyttelse i besætninger mv". Det
væsentligste formål med reglerne om biprodukter i lov
om hold af dyr er smittebeskyttelse. Som nævnt er
smittebeskyttelse i besætninger imidlertid ét af de
centrale emner, som allerede indgår i
sundhedsrådgivningsaftalerne. Ved udformningen af reglerne om
rekvireret vejledning vil der således skulle tages
højde for, at besætningsejere med
sundhedsrådgivningsaftaler allerede har adgang til en
vejledning og rådgivning, som er mere konkret og i
højere grad konkret løsningsorienteret, end den
ydelse som Fødevarestyrelsen kan give inden for rammerne af
rekvireret vejledning. Der vil således ikke kunne tilbydes
rekvireret vejledning på de områder, som er
dækket af sundhedsrådgivningsaftaler.
Korrekt håndtering af
biprodukter, dvs. hele kroppe eller dele af dyr, animalske
produkter eller andre produkter fra dyr ikke bestemt til konsum,
spiller en væsentlig rolle i indsatsen mod spredning af
sygdomme til mennesker og dyr, og biprodukter reguleres derfor
også af lov om hold af dyr. Efter Fødevarestyrelsens
vurdering vil etablering af mulighed for rekvireret vejledning til
bl.a. biproduktvirksomheder styrke den forebyggende indsats
på området, og da det vil være et relevant tilbud
til alle virksomheder på området, bør det ikke
begrænses til nye virksomheder, som angivet i forliget. I den
nærmere udarbejdelse af bekendtgørelsen for ordningen
vil der således bl.a. blive taget højde for
forligsparternes ønske om rekvireret vejledning til alle
virksomheder, der beskæftiger sig med eller
påtænker at beskæftige sig med animalske
biprodukter.
Den rekvirerede vejledning på
biproduktområdet vil også omfatte nye
produktionsmetoder. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
området for rekvireret vejledning efter drøftelse med
erhvervet efterfølgende vil kunne udvides og justeres.
For de øvrige generelle
emner, som vil indgå i den påtænkte ordning om
rekvireret vejledning på veterinærområdet,
gør de samme betragtninger sig gældende som for den
eksisterende ordning på fødevareområdet.
Herunder vil det indgå i overvejelserne, at
besætninger, som ikke i dag obligatorisk eller frivilligt er
omfattet af reglerne om sundhedsrådgivningsaftaler, kan have
fordel af at kunne rekvirere vejledning om emner inden for lov om
hold af dyr.
Den rekvirerede vejledning vil
således enten finde sted hos virksomheden eller på en
af Fødevarestyrelsens lokaliteter. Vejledningen vil i
udgangspunktet blive udført af den eller de
tilsynsførende, der normalt fører tilsyn med
virksomheden, eller fra den lokale veterinærenhed under
styrelsen, hvor virksomheden hører under. Det kan efter en
konkret vurdering dog også besluttes, at andre medarbejdere,
for eksempel fra Fødevarestyrelsens hovedkontor, varetager
vejledningen.
Den rekvirerede vejledning vil
finde sted i henhold til en særlig aftale indgået
mellem virksomheden og Fødevarestyrelsen, og vejledningen
vil således ikke kunne finde sted i direkte forbindelse med
et egentlig kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden
varsel. Fødevarestyrelsen vil også ved ydelsen af
rekvireret vejledning skulle varetage sine opgaver som
kontrolmyndighed. Det betyder, at hvis der ved et besøg i
virksomheden, som led i rekvireret vejledning, observeres
overtrædelser af veterinærlovgivningen, herunder
dyrevelfærdslovgivningen, skal besøget overgå
til et kontrolbesøg med tilhørende kontrolrapport
efter sædvanlige retningslinjer, herunder iagttagelse af de
almindelige forvaltningsretlige principper for udførelse af
kontrollen.
Hvis der observeres
overtrædelser i forbindelse med et besøg, som
foregår som led i rekvireret vejledning, gælder det som
for alle overtrædelser generelt, at der vil skulle ske en
konkret vurdering af overtrædelsen. Når et
vejledningsbesøg således overgår til at blive et
kontrolbesøg, indebærer det, at der er tale om et
tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand. Medarbejderen fra
Fødevarestyrelsen vil derfor skulle overholde styrelsens
retningslinjer for gennemførelse af kontrolbesøg, som
blandt andet har som formål at sikre overholdelsen af
retssikkerhedslovens regler for tvangsindgreb. Desuden skal
virksomheden ved besøgets afslutning have udleveret en
kontrolrapport, hvor også tidspunktet for hvornår det
rekvirerede vejledningsbesøg overgik til et
kontrolbesøg vil fremgå, bl.a. af hensyn til den
endelige prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning.
Om den rekvirerede vejledning kan
videreføres eller afsluttes enten umiddelbart før
eller efter kontrolbesøget, afhænger af en konkret
vurdering, hvor bl.a. overtrædelsens karakter og
virksomhedens reaktion indgår. Virksomheden skal informeres
fuldt ud om dette, inden der indgås aftale om rekvireret
vejledning, og den tilsynsførende vil i relation til
kontrolfunktionen i givet fald skulle følge de
sædvanlige retningslinjer for kontrol.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
tilsyn, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Den vejledning, der kan ydes ved et
rekvireret besøg, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for
eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse
til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
naturligt dukker op i forbindelse med kontrolbesøget, vil
det rekvirerede vejledningsbesøg centrere sig om de emner,
som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover vil det
rekvirerede vejledningsbesøg finde sted på et
tidspunkt, som passer ind i virksomhedens drift, i modsætning
til kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden
varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for inden for rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Den opfølgende vejledning, der kan
være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven,
de almindelige retsgrundsætninger og principperne om god
forvaltningsskik.
Den rekvirerede vejledningsordning
skal også ses som et tilbud til de virksomheder, som
ønsker mere specifik vejledning, og hvor styrelsens
medarbejdere kan hjælpe med at gennemgå relevante
tekster såsom lovgivning, vejledninger m.v. sammen med
virksomheden eller vejlede om, hvordan eksempelvis virksomheden kan
udarbejde et egenkontrolprogram uden konkret at bistå med
selve udarbejdelsen af dette. Fødevarestyrelsens almindelige
vejledning berøres derfor ikke af etablering af muligheden
for rekvireret vejledning. De to former for vejledning vil supplere
hinanden.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for at betale sig til vejledning, for
eksempel i forbindelse med overvejelser om nye aktiviteter. Der vil
alene være tale om vejledning og ikke om godkendelse af for
eksempel et givent produkt, en given procedure eller lignende. Der
vil være stort fokus på ikke at overskride
grænsen til den rådgivning, som udføres af
private konsulenter og lignende. Dette gør sig blandt andet
gældende inden for områder, hvor
besætningsdyrlægen yder vejledning og
rådgivning.
Der vil således ikke
være tale om rådgivningsvirksomhed, og det er en klar
forudsætning for ordningen med rekvireret vejledning, at den
ikke indholds- og emnemæssigt overskrider grænsen for,
hvad der vil kunne rummes inden for Fødevarestyrelsens
sædvanlige vejledning, og at det særlige i ordningen
alene er, at det tidsmæssigt kan være af længere
varighed og på et tidspunkt, der så vidt muligt sker
efter ønske fra virksomheden. Hvis en virksomhed, herunder
en besætningsejer, har behov for rådgivning, må
der ske henvendelse til praktiserende dyrlæge, privat
konsulent eller anden rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt. Vejledningen
må således i henhold til almindelige
retsgrundsætninger om myndighedsinhabilitet hverken med
hensyn til omfang eller indhold få en så konkret
karakter, at der kan opstå risiko for
myndighedsinhabilitet.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet virksomheder, herunder
besætningsejere, og ikke brancheorganisationer eller private
rådgivningsfirmaer og lignende. Der er dog intet til hinder
for, at virksomheden ved et besøg kan være
repræsenteret ved en ekstern part, jf. de almindelige regler
om partsrepræsentation, og det kan for eksempel være en
privat rådgiver, en brancheorganisation eller en advokat.
For en hensigtsmæssig
administration af ordningen vedrørende et rekvireret
vejledningsbesøg på veterinærområdet er
det intentionen enten at udvide den allerede eksisterende blanket
til bestilling af et rekvireret vejledningsbesøg,
således at veterinærområdet bliver
tilføjet som et område, som virksomheden kan rekvirere
vejledning om, eller ved at udarbejde en tilsvarende særskilt
blanket for veterinærområdet. Endvidere findes der
allerede på fødevareområdet et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne for vejledningen fremgår. Med de
nødvendige justeringer forventes dette aftaleudkast
ligeledes at kunne anvendes for rekvireret vejledning på
veterinærområdet. På baggrund af virksomhedens
anmodning, beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og
hvor et vejledningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et
udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere
indhold for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen
sendes et prisoverslag, indeholdende det forventede tidsforbrug til
den rekvirerede vejledning inkl. planlægning og forberedelse,
gældende timetakst, evt. transportomkostninger og den samlede
pris under de givne forudsætninger.
Det blev som led i
Veterinærforlig III aftalt, at den rekvirerede vejledning
på veterinærområdet skal finansieres ved
brugerbetaling, og det foreslås, at finansieringen sker efter
samme principper som på fødevareområdet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ordningen med rekvireret vejledning
på hhv. økologiområdet og
veterinærområdet vil være brugerfinansieret.
Fødevarestyrelsens faktiske omkostninger ved rekvireret
vejledning vil således blive dækket af betalingen fra
den enkelte virksomhed, der modtager vejledningen.
Lovforslaget forventes i
øvrigt ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes at efterleve
principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
Såvel økologiloven som
lov om hold af dyr indeholder hjemmel til at stille krav om digital
kommunikation. Lovforslaget åbner mulighed for, at
virksomheder kan rekvirere vejledning mod betaling på en
række områder inden for økologi- og
veterinærområdet, svarende til den eksisterende
mulighed for at rekvirere vejledning på
fødevareområdet. Rekvireret vejledning på
fødevareområdet bestilles i dag via en digital
afkrydsningsformular, suppleret med et obligatorisk skrivefelt for
uddybende information, på Fødevarestyrelsens
hjemmeside. Det er hensigten, at den eksisterende formular vil
blive udvidet til tillige at omfatte mulighed for at krydse af for,
at man vil rekvirere vejledning på
økologiområdet eller det veterinære
område.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ordningen med rekvireret vejledning
på henholdsvis økologiområdet og
veterinærområdet vil være brugerfinansieret, og
virksomhederne vil skulle betale de faktiske omkostninger ved
vejledningen. Derudover vil der ikke være økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet ved ordningen.
Der er ikke opgjort et beløb
for økonomiske konsekvenser af erhvervets
efterspørgsel efter rekvireret vejledning på
økologi- og veterinærområdet, da erhvervets
efterspørgsel ikke kendes.
Lovforslaget har været
forelagt Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering (TER). TER har
vurderet, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, som vurderes at være under 4
mio. kr. årligt. TER bemærker endvidere, at de samlede
administrative konsekvenser for erhvervslivet afhænger af den
endelige anvendelse af ministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om rekvireret vejledning. I forbindelse med
høringen af ny regulering, der følger af ministerens
bemyndigelse til at indføre rekvireret vejledning, vil TER
foretage en nærmere vurdering af eventuelle administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU
retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 12. juli 2019 til den 22. august 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet,
Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Bech Food - Din Fødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Center
for Miljø og Toksikologi på DHI
Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS - Fødevarerådgivning,
Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association
(DSA), Dankost ApS, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Kennel
Klub, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Primat Sammenslutning,
Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Supermarked, Dansk
Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Træforening, Danske Advokater, Danske
Erhvervsakademier, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter,
Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Slagtermestre,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour Organisation, DHI - Center
for Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO -
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU -
Center for Hygiejnisk Design, DTU - Fødevareinstituttet, DTU
- Veterinærinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes
Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food
Safety Advise, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON, eSmiley,
Eurofins Steins Laboratorium, Faglig Fælles Forbund 3F,
Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr,
Foodcare, Food Diagnostics ApS, FoodEfficiency,
Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af
Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af Fiskeauktioner og
Samlecentraler i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Fair Dog, Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen for katten,
Foreningen Muslingeerhvervet (FME), FS-C.dk (Food Safety Consult),
Forsøgsdyrenes Værn, FødevareDanmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarer
til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace
Danmark, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, Højmarklaboratoriet
a/s, International Transport Danmark, ISI Food Protection,
Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH customs services
Danmark, KGH customs services Sverige, KL, Kliniske
Diætister, Kopenhagen Fur, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger (LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex aps, Lægeforeningen, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Medicwiotech, Mejeriforeningen, MVR
Kval Tech, Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Plantebranchen, Plastindustrien
i Danmark, Professionshøjskolerne, QESH Consult,
QMS-Consult, Quality Consulting Denmark, Rådet for Bedre
Hygiejne, Rådet for Dyreforsøg, Rådet for
Hovpleje og Hestebeslag, Sammark, Sedan, SEGES, Sills &
Løndal Rådgivning Aps, SKAT, Smiley-One, SPF-Danmark,
Statens Serum Institut, Stop Spild Af Mad, SundhedsRådet,
Teknologisk Institut, TOMO Fødevarerådgivning,
Varefakta, Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter
for Svineproduktion, World Animal Protection Danmark, WWF
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening og
Grønlands Selvstyre.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ja, virksomheden skal betale de faktiske
omkostninger forbundet med den rekvirerede vejledning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ja, vurderet til under 4 mio. kr.
årligt | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse som § 20 a i
økologiloven med en ordlyd, som er tilsvarende ordlyden i
fødevarelovens § 56 c, som vedrører rekvireret
vejledning, med præcisering af, at bestemmelsen er
begrænset til fødevarer. Der er i dag mulighed for i
medfør af fødevareloven at fastsætte regler om
rekvireret vejledning. Tilsvarende mulighed findes ikke på
området for økologiske fødevarer, idet
markedsføring af fødevarer som økologiske er
reguleret af økologiloven.
I kapitel 5 i økologiloven
foreslås indsat underoverskriften "Rekvireret vejledning" som
overskrift til den foreslåede nye bestemmelse, der
foreslås indsat som § 20 a. I det foreslåede stk. 1, foreslås det, at ministeren kan
fastsætte regler om rekvireret vejledning vedrørende
fødevarer på et område, der er omfattet af denne
lov eller regler udstedt i medfør af loven. Der kan herunder
fastsættes regler om, på hvilke områder inden for
økologi og under hvilke omstændigheder vejledningen
kan gives.
Ministerens
bemyndigelsesbestemmelse forventes at blive anvendt til at
iværksætte en ordning, hvorefter
fødevarevirksomheder kan rekvirere vejledning fra
Fødevarestyrelsen vedrørende fødevarer
på økologiområdet. Det er hensigten, at den
praktiske udmøntning af rekvireret vejledning på
økologiområdet vil ske på samme måde som
den eksisterende ordning på fødevareområdet.
Dette gælder bl.a. med hensyn til hvor, hvordan og af hvem,
den rekvirerede vejledning udføres, og hvordan der
indgås aftale om et rekvireret vejledningsbesøg.
Fødevareloven regulerer
fødevarer generelt, mens økologiloven regulerer
markedsføring af fødevarer som økologiske.
Administrationen og kontrollen af økologiområdet er
delt mellem Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen.
Økologiområdet omfatter ud over økologiske
fødevarer også økologisk foder samt
jordbrugsproduktion. Fødevarestyrelsen administrerer
reglerne for og kontrollerer som udgangspunkt økologiske
fødevarer i leddene efter primærproduktionen, import
af økologiske fødevarer samt produktion af
økologiske akvakulturdyr. Det er hensigten at anvende den
foreslåede bemyndigelse til at iværksætte en
ordning om rekvireret vejledning om markedsføring af
økologiske fødevarer på de områder, som
hører under Fødevarestyrelsens ressort.
Fødevarestyrelsen administrerer i forvejen ordningen
på det generelle fødevareområde i henhold til
fødevareloven. Det påtænkes i praksis
udmøntet som en udvidelse af den eksisterende ordning
på fødevareområdet og vil betyde, at
fødevarevirksomheder, som kontrolleres af
Fødevarestyrelsen, kan anmode om vejledning
vedrørende specifikke forhold for økologiske
fødevarer, herunder vejledning om
økologimærkning, krav til indholdet af
økologiske fødevarer, udarbejdelse af
økologiregnskab, økologisk akvakulturproduktion og
særlige krav til dokumentation og anmeldelse i forbindelse
med import af økologiske fødevarer.
Den vejledning, der kan ydes ved
rekvireret vejledning, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for
eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse
til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
opstår og får relevans i forbindelse med
kontrolbesøget, vil den rekvirerede vejledning centrere sig
om de emner, som virksomheden konkret selv ønsker vejledning
om. Herudover vil det rekvirerede vejledningsbesøg finde
sted på et på forhånd aftalt tidspunkt, som
passer ind i virksomhedens drift, i modsætning til
kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden varsel.
Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for inden for rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Det er op til virksomheden, hvor lang tid
vejledningen skal vare. Fødevarestyrelsens almindelige
vejledning om økologi berøres derfor ikke af
etablering af mulighed for rekvireret vejledning. De to former for
vejledning vil supplere hinanden.
Den rekvirerede vejledning vil
kunne ske enten i form af et besøg hos virksomheden eller
på en af Fødevarestyrelsens lokaliteter.
Ved den rekvirerede vejledning
får virksomheder mulighed for at betale sig til vejledning om
bestemte emner inden for økologiområdet på et
tidspunkt, der er aftalt med virksomheden. Det kan f.eks. ske i
forbindelse med, at virksomheden overvejer nye eller ændrede
økologiaktiviteter. Det er Fødevarestyrelsen, der
fører kontrol med økologiske fødevarer,
hvorfor det også vil være Fødevarestyrelsen, der
vil skulle yde den rekvirerede vejledning. Bestemmelserne om
rekvireret vejledning om økologi vil blive indarbejdet i den
eksisterende bekendtgørelse om rekvireret vejledning. Det er
hensigten at tilbyde mulighed for rekvireret vejledning inden for
de emner, som virksomhederne erfaringsmæssigt kan finde
udfordrende, bl.a. økologimærkning af
fødevarer, brug af ikke-økologiske ingredienser, og
hvordan et økologiregnskab skal opstilles. Alt
afhængig af efterspørgslen fra virksomhederne vil
antallet af emner inden for markedsføring af
økologiske fødevarer kunne udvides.
Den opfølgende vejledning,
der kan være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven,
efter almindelige retsgrundsætninger og efter principperne om
god forvaltningsskik.
Et rekvireret
vejledningsbesøg vil finde sted efter aftale mellem
virksomheden og Fødevarestyrelsen, og det vil således
ikke kunne finde sted i forbindelse med et egentligt
kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden varsel. Som
det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om rekvireret
vejledning i fødevareloven, jf. Folketingstidende 2015-16,
A, L 57, som fremsat, s. 5, om ændring af lov om
fødevarer, vil Fødevarestyrelsen ved ydelsen af
rekvireret vejledning også skulle varetage sine opgaver som
kontrolmyndighed. Dette vil også være tilfældet
ved ydelsen af rekvireret vejledning vedrørende
økologiske fødevarer. Mens nogle virksomheder alene
producerer og forhandler økologiske fødevarer,
producerer og forhandler andre virksomheder både
økologiske og konventionelle fødevarer i den samme
virksomhed. De tilsynsførende fra Fødevarestyrelsen
kontrollerer både økologiske og konventionelle
fødevarer evt. ved samme kontrolbesøg. Det betyder,
at hvis der ved et besøg i virksomheden som led i rekvireret
vejledning observeres overtrædelser af
fødevarelovgivningen, herunder de særlige regler, der
gælder på økologiområdet, skal
besøget overgå til et kontrolbesøg med
tilhørende kontrolrapport efter sædvanlige
retningslinjer, herunder iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper for udførelse af kontrollen.
Der er, som nævnt, også mulighed for, at rekvireret
vejledning kan foregå et andet sted end på
virksomheden.
Hvis der observeres
overtrædelser i forbindelse med et besøg, som
foregår som led i rekvireret vejledning gælder det, som
for overtrædelser generelt, at der vil skulle ske en konkret
vurdering af overtrædelsen, herunder af overtrædelsens
betydning for fødevaresikkerheden. Når et
vejledningsbesøg således overgår til at blive et
kontrolbesøg, indebærer det, at der er tale om et
tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand. Medarbejderen fra
Fødevarestyrelsen vil derfor skulle overholde styrelsens
retningslinjer for gennemførelse af kontrolbesøg, som
blandt andet har som formål at sikre overholdelsen af
retssikkerhedslovens regler for tvangsindgreb. Desuden skal
virksomheden ved besøgets afslutning have udleveret en
kontrolrapport, hvor også tidspunktet for, hvornår det
rekvirerede vejledningsbesøg overgik til et
kontrolbesøg, vil fremgå, bl.a. af hensyn til den
endelige prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning.
Om den rekvirerede vejledning kan
videreføres eller må afsluttes enten umiddelbart
før eller efter kontrolbesøget, afhænger af en
konkret vurdering, hvor bl.a. overtrædelsens karakter og
virksomhedens reaktion indgår. Virksomheden skal informeres
fuldt ud om dette, inden der indgås aftale om rekvireret
vejledning, og den tilsynsførende vil i relation til
kontrolfunktionen i givet fald skulle følge de
sædvanlige retningslinjer for kontrol.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
kontrol, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for vejledning mod betaling, for eksempel i
forbindelse med overvejelser om nye økologiaktiviteter. Det
er væsentligt at bemærke, at der alene vil være
tale om vejledning og ikke om godkendelse af for eksempel et givent
produkt, en given procedure eller lignende. Der vil fra
Fødevarestyrelsen være stort fokus på ikke at
overskride grænsen til den rådgivning, som
udføres af private konsulenter og lignende. Dette gør
sig særligt gældende inden for bl.a. mærkning og
udarbejdelse af økologiregnskab. Det vil derfor være
en klar forudsætning for ordningen med rekvireret vejledning,
at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider
grænsen for, hvad der vil kunne rummes inden for
Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det
særlige i ordningen alene er, at det tidsmæssigt kan
være af længere varighed og på et på
forhånd aftalt tidspunkt.
Der vil således ikke
være tale om rådgivningsvirksomhed, hvorfor
Fødevarestyrelsen eksempelvis ikke vil kunne stå for
økologimærkningen af et konkret produkt eller
udføre økologiregnskabet for virksomheden. Hvis der
er behov for sådan rådgivning, må virksomheden
gøre brug af en privat konsulent eller anden
rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt. Vejledningen
må således i henhold til almindelige
retsgrundsætninger om myndighedsinhabilitet hverken med
hensyn til omfang eller indhold få en så konkret
karakter, at der kan opstå risiko for
myndighedsinhabilitet.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet fødevarevirksomheder, som
producerer og markedsfører økologiske
fødevarer, og ikke brancheorganisationer eller private
rådgivningsfirmaer og lignende. Der er dog intet til hinder
for, at virksomheden ved et besøg kan være
repræsenteret ved en ekstern part, jf. de almindelige regler
om partsrepræsentation, og det kan i princippet være
for eksempel en privat rådgiver, en brancheorganisation eller
en advokat.
For en hensigtsmæssig
administration af ordningen vedrørende et rekvireret
vejledningsbesøg på økologiområdet er det
intentionen, at den allerede eksisterende blanket til bestilling af
et rekvireret vejledningsbesøg udvides, således at
økologi bliver tilføjet som et område, som
virksomheden kan rekvirere vejledning om. Endvidere findes der
allerede på fødevareområdet et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne af vejledningen fremgår. Samme
form for aftaletekst forventes ligeledes at kunne anvendes for
rekvireret vejledning om økologi. På baggrund af
virksomhedens anmodning beslutter Fødevarestyrelsen,
hvornår og hvor et vejledningsbesøg vil finde sted.
Herefter sendes et udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf
det nærmere indhold for vejledningen fremgår. I
tillæg til aftalen sendes et prisoverslag, indeholdende det
forventede tidsforbrug til den rekvirerede vejledning inkl.
planlægning og forberedelse, gældende timetakst, evt.
transportomkostninger og den samlede pris under de givne
forudsætninger.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 2, at ministeren kan
fastsætte regler om betaling til hel eller delvis
dækning af de faktiske omkostninger forbundet med vejledning
efter stk. 1. Denne bestemmelse svarer til den generelle
bestemmelse i økologilovens § 16, hvorefter ministeren
kan fastsætte regler om opkrævning og betaling til hel
eller delvis dækning af udgifter til autorisation, tilsyn,
kontrol og administration efter økologiloven, regler udstedt
i medfør af loven samt forordninger.
Det er hensigten, at
brugerbetalingen indtil videre vil blive tilrettelagt på
samme måde som den eksisterende ordning for rekvireret
vejledning på fødevareområdet. Ligesom på
fødevareområdet vil der være mulighed for at
ændre på strukturen for og tilpasse betalingen, f.eks.
hvis det på baggrund af erfaringerne med ordningen viser sig,
at en anden struktur vil være hensigtsmæssig, eller
hvis der opstår behov for at justere taksterne. Betalingen
vil indtil videre bestå af en timesats for tidsforbrug, som
Fødevarestyrelsen anvender på forberedelse og
gennemførelse af vejledningsbesøget, samt et ensartet
beløb til dækning af transport, uanset afstanden fra
Fødevarestyrelsens lokalitet til virksomheden. Betaling for
transport opkræves ikke i de tilfælde, hvor
vejledningen finder sted i en af Fødevarestyrelsens
lokaliteter. Rekvireret vejledning vil for nye virksomheder, der
endnu ikke råder over egne lokaler, skulle ske hos den lokale
fødevareenhed under Fødevarestyrelsen i det
område, hvor virksomheden forventer at etablere sig. Det
gælder også for udenlandske virksomheder, der
ønsker at etablere fødevarevirksomhed i Danmark.
Som nævnt under punkt 2.1.2.
vil et besøg i en virksomhed som led i rekvireret vejledning
overgå til et kontrolbesøg, hvis der under
besøget observeres overtrædelser af
fødevarelovgivningen. Den tid, der anvendes til
kontrolbesøget, vil ikke indgå i faktureringen for
rekvireret vejledning.
Til §
2
Til nr. 1
Som det fremgår af punkt
2.2.1 indeholder den gældende lovgivning på
veterinærområdet ikke hjemmel til at etablere en
ordning om rekvireret vejledning svarende til ordningen på
fødevareområdet.
Med henblik på at give
mulighed for at iværksætte den med
Veterinærforlig III aftalte ordning om rekvireret vejledning
på veterinærområdet foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse som § 57 a i lov om hold af
dyr med en ordlyd, som svarer til ordlyden i fødevarelovens
§ 56 c om rekvireret vejledning og stort set også til
ordlyden i den i lovforslagets § 1 foreslåede
bestemmelse i økologiloven.
I bestemmelsens stk. 1 foreslås det, at ministeren kan
fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller af regler udstedt
i medfør af loven. Der kan herunder fastsættes regler
om, på hvilke delområder og under hvilke
omstændigheder, der kan tilbydes vejledningen inden for de af
lov om hold af dyr omfattede områder.
Det er for nærværende
hensigten at anvende den foreslåede bemyndigelse til at
iværksætte en ordning om rekvireret vejledning om
biprodukter, nye produktionsmetoder og smittebeskyttelse i
besætninger. Det indebærer, at virksomheder, herunder
besætningsejere, kan anmode Fødevarestyrelsen om
vejledning inden for disse områder. Ud over
besætningsejere vil ordningen således i første
omgang henvende sig til virksomheder, der beskæftiger sig med
eller påtænker at beskæftige sig med animalske
biprodukter, dvs. afledte produkter i alle led af kæden i
forbindelse med indsamling, transport, håndtering,
anvendelse, behandling, omdannelse, forarbejdning, lagring,
omsætning, distribution, bortskaffelse, samhandel, import
eller eksport.
Området for rekvireret
vejledning vil efterfølgende kunne udvides og justeres.
Bestemmelsen forventes at blive
anvendt til at iværksætte en ordning om rekvireret
vejledning på veterinærområdet, således at
virksomheder, herunder besætningsejere, som kontrolleres af
Fødevarestyrelsen, kan anmode om rekvireret vejledning inden
for de områder, som fastlægges i
bekendtgørelsen. Som udgangspunkt er det hensigten, at
Fødevarestyrelsen i starten blandt andet skal kunne yde
rekvireret vejledning til virksomheder.
Den vejledning, der kan ydes ved
rekvireret vejledning, er i princippet den samme som den
vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for
eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse
til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor
kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som
opstår og får relevans i forbindelse med
kontrolbesøget, vil den rekvirerede vejledning centrere sig
om de emner, som virksomheden konkret selv ønsker vejledning
om. Herudover vil det rekvirerede vejledningsbesøg finde
sted på et på forhånd aftalt tidspunkt, som
passer ind i virksomhedens drift, i modsætning til
kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden varsel.
Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også
tidsmæssigt være af længere varighed, end der er
mulighed for inden for rammerne af et almindeligt
kontrolbesøg. Det er op til virksomheden, hvor lang tid
vejledningen skal vare. Fødevarestyrelsens almindelige
vejledning på veterinærområdet berøres
derfor ikke af etablering af mulighed for rekvireret vejledning. De
to former for vejledning vil supplere hinanden.
Den rekvirerede vejledning vil
kunne ske enten i form af et besøg hos virksomheden eller
på en af Fødevarestyrelsens lokaliteter.
Ved den rekvirerede vejledning
får virksomheder mulighed for at betale sig til vejledning om
bestemte emner inden for veterinærområdet på et
tidspunkt, der er aftalt med virksomheden. Det er
Fødevarestyrelsen, der fører kontrol på
veterinærområdet, hvorfor det også vil være
Fødevarestyrelsen, der vil skulle yde den rekvirerede
vejledning. Det er hensigten, at den praktiske udmøntning af
rekvireret vejledning på veterinærområdet som
på fødevareområdet vil ske ved
bekendtgørelse. Ud over afgrænsning af området
for rekvireret vejledning vil det bl.a. fremgå med hensyn til
hvor, hvordan og af hvem, den rekvirerede vejledning
udføres, og hvordan der indgås aftale om et rekvireret
vejledningsbesøg.
Den opfølgende vejledning,
der kan være behov for i forlængelse af et almindeligt
kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den
rekvirerede vejledningsordning, men af den almindelige
vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven,
efter almindelige retsgrundsætninger og efter principperne om
god forvaltningsskik.
Et rekvireret
vejledningsbesøg vil finde sted efter aftale mellem
virksomheden og Fødevarestyrelsen, og det vil således
ikke kunne finde sted i forbindelse med et egentligt
kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden varsel. Som
det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om rekvireret
vejledning i fødevareloven, jf. Folketingstidende 2015-16,
A, L 57, som fremsat, s. 5, om ændring af lov om
fødevarer, vil Fødevarestyrelsen ved ydelsen af
rekvireret vejledning også skulle varetage sine opgaver som
kontrolmyndighed. Dette vil også være tilfældet
ved ydelsen af rekvireret vejledning på
veterinærområdet. Det betyder, at hvis der ved et
besøg i virksomheden som led i rekvireret vejledning
observeres overtrædelser på Fødevarestyrelsens
område, skal besøget overgå til et
kontrolbesøg med tilhørende kontrolrapport efter
sædvanlige retningslinjer, herunder iagttagelse af de
almindelige forvaltningsretlige principper for udførelse af
kontrollen. Der er, som nævnt, også mulighed for, at
rekvireret vejledning kan foregå et andet sted end på
virksomheden.
Hvis der observeres
overtrædelser i forbindelse med et besøg, som
foregår som led i rekvireret vejledning gælder det, som
for overtrædelser generelt, at der vil skulle ske en konkret
vurdering af overtrædelsen. Når et
vejledningsbesøg således overgår til at blive et
kontrolbesøg, indebærer det, at der er tale om et
tvangsindgreb i retssikkerhedslovens forstand. Medarbejderen fra
Fødevarestyrelsen vil derfor skulle overholde styrelsens
retningslinjer for gennemførelse af kontrolbesøg, som
blandt andet har som formål at sikre overholdelsen af
retssikkerhedslovens regler for tvangsindgreb. Desuden skal
virksomheden ved besøgets afslutning have udleveret en
kontrolrapport, hvor også tidspunktet for, hvornår det
rekvirerede vejledningsbesøg overgik til et
kontrolbesøg, vil fremgå, bl.a. af hensyn til den
endelige prisfastsættelse for den rekvirerede vejledning.
Om den rekvirerede vejledning kan
videreføres eller må afsluttes enten umiddelbart
før eller efter kontrolbesøget, afhænger af en
konkret vurdering, hvor bl.a. overtrædelsens karakter og
virksomhedens reaktion indgår. Virksomheden skal informeres
fuldt ud om dette, inden der indgås aftale om rekvireret
vejledning, og den tilsynsførende vil i relation til
kontrolfunktionen i givet fald skulle følge de
sædvanlige retningslinjer for kontrol.
Herudover vil det klart
fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det
rekvirerede vejledningsbesøg, at oplysninger, der
tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil
kunne anvendes som led i Fødevarestyrelsens almindelige
kontrol, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen vil den
pågældende virksomhed således have accepteret, at
Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er
fremkommet i forbindelse med den rekvirerede vejledning, i
sanktioneringsøjemed.
Den rekvirerede vejledning giver
virksomhederne mulighed for vejledning mod betaling, for eksempel i
forbindelse med overvejelser om nye aktiviteter. Det er
væsentligt at bemærke, at der alene vil være tale
om vejledning og ikke om godkendelse af for eksempel et givent
produkt, en given procedure eller lignende. Der vil fra
Fødevarestyrelsen være stort fokus på ikke at
overskride grænsen til den rådgivning, som
udføres af private konsulenter og lignende. Det vil derfor
være en klar forudsætning for ordningen med rekvireret
vejledning, at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider
grænsen for, hvad der vil kunne rummes inden for
Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det
særlige i ordningen alene er, at det tidsmæssigt kan
være af længere varighed og på et på
forhånd aftalt tidspunkt.
Hvis der er behov for
rådgivning, må virksomheden gøre brug af en
privat konsulent eller anden rådgiver.
Rekvireret vejledning vil ikke
sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar
eller Fødevarestyrelsens mulighed for at kontrollere og
sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt. Vejledningen
må således i henhold til almindelige
retsgrundsætninger om myndighedsinhabilitet hverken med
hensyn til omfang eller indhold få en så konkret
karakter, at der kan opstå risiko for
myndighedsinhabilitet.
Ordningen med rekvireret vejledning
vil være målrettet virksomheder, herunder
besætningsejere, og ikke brancheorganisationer eller private
rådgivningsfirmaer og lignende. Der er dog intet til hinder
for, at virksomheden ved et besøg kan være
repræsenteret ved en ekstern part, jf. de almindelige regler
om partsrepræsentation, og det kan i princippet være
for eksempel en privat rådgiver, en brancheorganisation eller
en advokat.
For en hensigtsmæssig
administration af ordningen vedrørende et rekvireret
vejledningsbesøg på veterinærområdet er
det intentionen enten at udvide den allerede eksisterende blanket
til bestilling af et rekvireret vejledningsbesøg,
således at veterinærområdet bliver
tilføjet som et område, som virksomheden kan rekvirere
vejledning om, eller ved at udarbejde en tilsvarende særskilt
blanket for veterinærområdet. Endvidere findes der
allerede på fødevareområdet et standardiseret
aftaleudkast, hvori rammerne for vejledningen fremgår. Med de
nødvendige justeringer forventes dette aftaleudkast
ligeledes at kunne anvendes for rekvireret vejledning på
veterinærområdet. På baggrund af virksomhedens
anmodning, beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og
hvor et vejledningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et
udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere
indhold for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen
sendes et prisoverslag, indeholdende det forventede tidsforbrug til
den rekvirerede vejledning inkl. planlægning og forberedelse,
gældende timetakst, evt. transportomkostninger og den samlede
pris under de givne forudsætninger.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 2, at ministeren kan
fastsætte regler om betaling til hel eller delvis
dækning af de faktiske omkostninger forbundet med vejledning
efter stk. 1.
Det er hensigten, at
brugerbetalingen indtil videre vil blive tilrettelagt på
samme måde som den eksisterende ordning for rekvireret
vejledning på fødevareområdet. Som på
fødevareområdet vil der være mulighed for at
ændre på strukturen for og tilpasse betalingen, f.eks.
hvis det på baggrund af erfaringerne med ordningen viser sig,
at en anden struktur vil være hensigtsmæssig, eller
hvis der opstår behov for at justere taksterne. Betalingen
vil indtil videre bestå af en timesats for tidsforbrug, som
Fødevarestyrelsen anvender på forberedelse og
gennemførelse af vejledningsbesøget, samt et ensartet
beløb for transport, uanset afstanden fra
Fødevarestyrelsens lokalitet til virksomheden. Betaling for
transport opkræves ikke i de tilfælde, hvor
vejledningen finder sted på en af Fødevarestyrelsens
lokaliteter. Rekvireret vejledning vil for nye virksomheder, der
endnu ikke råder over egne lokaler, skulle ske hos den lokale
fødevareenhed under Fødevarestyrelsen i det
område, hvor virksomheden forventer at etablere sig. Det
gælder også for udenlandske virksomheder, der
ønsker at etablere sig i Danmark.
Som nævnt under punkt 2.2.2.
vil et besøg i en virksomhed som led i rekvireret vejledning
overgå til et kontrolbesøg, hvis der under
besøget observeres overtrædelser af
fødevarelovgivningen. Den tid, der anvendes til
kontrolbesøget, vil ikke indgå i faktureringen for
rekvireret vejledning.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Til §
4
Lovforslagets § 4 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det
foreslås, at de foreslåede ændringer ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
ændringerne i lov om hold af dyr vil kunne sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland ved kongelig anordning med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I økologiloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 21 af 4. januar 2017, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 20 indsættes i kapitel
5: | | | »Rekvireret
vejledning | | | § 20 a.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan
fastsætte regler om rekvireret vejledning vedrørende
fødevarer på et område, der er omfattet af denne
lov eller regler udstedt i medfør af loven. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2019, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 57 indsættes i kapitel
11: Ȥ 57
a. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller
delvis dækning af de faktiske omkostninger forbundet med
vejledning efter stk. 1.« | | | | | | |
|