Fremsat den 2. oktober 2019 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2020, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2022
(Konsekvenser af regeringens forslag til
finanslov for 2020)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020, jf.
lovbekendtgørelse nr. 153 af 7. februar 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»471,0« til: »478,8«, »203,7«
ændres til: »205,2«, og »267,3«
ændres til: »273,6«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»251,8« til: »262,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»117,6« til: »121,2«, »114,5«
ændres til: »118,6«, og »3,1«
ændres til: »2,6«.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf.
lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. februar 2019 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»473,5« til: »481,3«, »207,6«
ændres til: »209,3«, og »265,9«
ændres til: »272,0«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»251,3« til: »262,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»117,5« til: »121,2«, »114,4«
ændres til: »118,6«, og »3,1«
ændres til: »2,6«.
§ 3
I lov nr. 1704 af 27. december 2018 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2022 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»491,7« til: »499,1«, »215,1«
ændres til: »216,4«, og »276,6«
ændres til: »282,7«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»250,8« til: »262,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»117,3« til: »121,2«, »114,3«
ændres til: »118,6«, og »3,0«
ændres til: »2,6«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2020, 2021 og 2022, jf.
budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af
regeringsskiftet og afspejler regeringens økonomiske politik
og prioriteringer på det fremsatte forslag til finanslov for
2020.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Budgetloven og
udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx
finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2020-2022
De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af
nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af en fremrykket udmøntning af det
finanspolitiske råderum.
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af konsekvenserne af tiltag ifm. finanslovforslaget
for 2020.
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsprogram og afviklingen af omprioriteringsbidraget i
regionerne.
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af ensretning af kontering af kommunale
lønudgifter til løntilskud.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2020-2022 | | 2020 | 2021 | 2022 | Det statslige delloft
for driftsudgifter på teknisk FFL20 (mia. kr.) | 206,4 | 210,3 | 217,8 | Yderligere administrative korrektioner
på FFL20 (mio. kr.) | -5.648 | -5.271 | -5.148 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 200,7 | 205,1 | 212,7 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 4.470 | 4.236 | 3.666 | - Heraf korrektioner som følge af
fremrykket udmøntning af det finanspolitiske
råderum | 2.250 | 2.250 | 2.250 | - Heraf korrektioner som følge af
initiativer ifm. FFL20 | 2.220 | 2.575 | 2.595 | - Heraf korrektioner som følge af
afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i
regionerne | 0 | -589 | -1.179 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 205,2 | 209,3 | 216,4 | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på teknisk FFL20 (mia.
kr.) | 273,1 | 271,7 | 282,6 | Yderligere administrative korrektioner
på FFL20 (mio. kr.) | 171 | -85 | -210 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative
korrektioner på FFL20 (mia. kr.) | 273,3 | 271,6 | 282,4 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 350 | 350 | 350 | - Heraf korrektioner som følge af
initiativer ifm. FFL20 | 350 | 350 | 350 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 273,6 | 272,0 | 282,7 | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på teknisk FFL20 (mia. kr.) | 258,1 | 257,6 | 257,1 | Yderligere administrative korrektioner
på FFL20 (mio. kr.) | 4.423 | 4.423 | 4.423 | Gældende kommunale
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL20 (mio. kr.) | 262,5 | 262,0 | 261,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 28 | 528 | 1028 | - Heraf korrektioner som følge af
afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i
regionerne | 0 | 500 | 1000 | - Heraf korrektioner som følge af
ensretning af kontering af kommunale lønudgifter til
løntilskud | 28 | 28 | 28 | Forslag til nyt
kommunalt udgiftsloft, inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 262,5 | 262,5 | 262,5 | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på teknisk FFL20 (mia. kr.) | 116,8 | 116,8 | 116,7 | Yderligere administrative korrektioner
på FFL20 (mio. kr.) | 1.725 | 1.725 | 1.725 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 118,6 | 118,5 | 118,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 0 | 59 | 118 | - Heraf korrektioner som følge af
afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i
regionerne | 0 | 59 | 118 | Forslag til nyt
regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 118,6 | 118,6 | 118,6 | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på teknisk FFL20 (mia. kr.) | 3,2 | 3,1 | 3,1 | Yderligere administrative korrektioner
på FFL20 (mio. kr.) | -581 | -581 | -581 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 0 | 30 | 61 | - Heraf korrektioner som følge af
afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i
regionerne | 0 | 30 | 61 | Forslag til nyt
regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL20 (mia.
kr.) | 2,6 | 2,6 | 2,6 | Bemærkninger: Der er foretaget
afrundinger. |
|
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet
»Korrektioner af gældende udgiftslofter«, der er
offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af fremrykket udmøntning af finanspolitisk
råderum
For at finansiere et løft af
velfærden prioriterer regeringen en fremrykning af
udmøntningen af det finanspolitiske råderum fra 2024
til 2020. Fremrykningen tilvejebringer 2¼ mia. kr. til nye
initiativer i 2020. Væksten i råderummet i 2024, der
ellers er relativt høj, bliver mindsket tilsvarende.
Fremrykningen af udmøntningen af råderummet reducerer
isoleret set den strukturelle saldo med 0,1 pct. af BNP i
2020-2023.
Der lægges på denne baggrund op
til, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 2¼ mia.
kr. i 2020, 2021 og 2022.
2.2.2. Korrektioner
som følge af initiativer ifm. finanslovforslaget for 2020
Regeringens forslag til finanslov for 2020
indeholder en række initiativer, der har betydning for de
fastsatte udgiftslofter.
Finanslovforslaget indeholder bl.a. en
række skatte- og afgiftsforhøjelser - herunder
tilbagerulning af lempelser af bo- og gaveafgiften, afskaffelse af
skattefritagelse af fri telefon og forhøjelse af afgifter
på plastik og tobak mv. - der bidrager til at finansiere nye
udgiftstiltag under det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler.
Der lægges på den baggrund op til,
at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 2.220 mio. kr. i
2020, 2.575 mio. kr. i 2021 og 2.595 mio. kr. i 2022. Delloftet for
indkomstoverførsler opjusteres med 350 mio. kr. i 2020, 350
mio. kr. i 2021 og 350 mio. kr. i 2022.
2.2.3. Korrektioner
som følge af afskaffelse af det kommunale moderniserings- og
effektiviseringsbidrag og afvikling af omprioriteringsbidraget i
regionerne
Som led i Aftale mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomiske rammer i 2020 er det aftalt, at det
kommunale moderniserings- og effektiviseringsbidrag afskaffes,
så det kommunale udgiftsloft fremover ikke indeholder en
årlig nedregulering på 0,5 mia. kr.
Afskaffelsen af moderniserings- og
effektiviseringsbidraget i 2020 er indarbejdet i de administrative
korrektioner på finanslovforslaget for 2020, der
følger af akt. 162 om statens bloktilskud til kommunerne for
finansåret 2020 af 24. september 2019.
Afskaffelsen af det kommunale moderniserings-
og effektiviseringsprogram efter 2020 indebærer, at det
kommunale udgiftsloft foreslås forhøjet med 500 mio.
kr. i 2021 og 1.000 mio. kr. i 2022, og at det statslige delloft
for driftsudgifter reduceres tilsvarende.
Som led i Aftale mellem regeringen og Danske
Regioner om regionernes økonomi i 2020 er det hidtidige
årlige omprioriteringsbidrag på både
sundhedsområdet og det regionale udviklingsområde
afviklet.
Afviklingen af omprioriteringsbidraget i 2020
er indarbejdet i de administrative korrektioner på
finanslovforslaget for 2020, der følger af akt. 162 om
statens bloktilskud til kommunerne for finansåret 2020 af 24.
september 2019.
Afviklingen af omprioriteringsbidraget i
regionerne efter 2020 indebærer, at det regionale delloft for
sundhedsudgifter foreslås forhøjet med 59 mio. kr. i
2021 og 118 mio. kr. i 2022, at det regionale delloft for
udviklingsopgaver foreslås forhøjet med 30 mio. kr. i
2021 og 61 mio. kr. i 2020, samt at det statslige delloft for
driftsudgifter reduceres tilsvarende.
2.2.4. Korrektioner
som følge af ensretning af kontering af kommunale
lønudgifter til løntilskud
I forbindelse med de indgåede
økonomiaftaler med kommunerne er der foretaget en ensretning
af konteringen af kommunale lønudgifter til
løntilskud, hvormed løntilskudsudgifter svarende til
27,7 mio. kr. fremadrettet er omfattet af det kommunale
serviceloft.
Der lægges på den baggrund op til,
at det kommunale udgiftsloft opjusteres med 27,7 mio. kr. i 2020,
2021 og 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring inden
fremsættelsen, da ændringerne af de gældende
udgiftslofter blandt andet følger af beslutninger, der
først blev truffet i efteråret 2019. Dertil kommer, at
forslaget endvidere tager højde for de administrative
korrektioner i medfør af budgetlovens § 8, der medtages
på finanslovforslaget. Det har således ikke
tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i
høring forinden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 30. oktober
2019 hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Danmarks
Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 471,0 mia. kr. til 478,8 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 203,7 mia. kr. til 205,2
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
267,3 mia. kr. til 273,6 mia. kr. for finansåret 2020.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 251,8 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for
finansåret 2020.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 117,6 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 114,5 mia. kr. til 118,6
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,1
mia. kr. til 2,6 mia. kr. for finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 473,5 mia. kr. til 481,3 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 207,6 mia. kr. til 209,3
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 265,9 mia. kr. til 272,0 mia. kr. for finansåret
2021.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 251,3 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for
finansåret 2021.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 117,5 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 114,4 mia. kr. til 118,6
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,1
mia. kr. til 2,6 mia. kr. for finansåret 2021.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
3
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 491,7 mia. kr. til 499,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 215,1 mia. kr. til 216,4
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
276,6 mia. kr. til 282,7 mia. kr. for finansåret 2022.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 250,8 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for
finansåret 2022.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 117,3 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 114,3 mia. kr. til 118,6
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0
mia. kr. til 2,6 mia. kr. for finansåret 2022.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2020-2022 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2023 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2020 til 2023.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2020,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Budgetloven gælder heller ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020, jf.
lovbekendtgørelse nr. 153 af 7. februar 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2020 fastsættes til 471,0 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 203,7 mia.
kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 267,3 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»471,0« til: »478,8«, »203,7«
ændres til: »205,2«, og »267,3«
ændres til: »273,6«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 251,8 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»251,8« til: »262,5«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 117,6 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 114,5 mia. kr. og det regionale
delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 3,1 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»117,6« til: »121,2«, »114,5«
ændres til: »118,6«, og »3,1«
ændres til: »2,6«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf.
lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. februar 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2021 fastsættes til 473,5 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 207,6 mia.
kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 265,9 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»473,5« til: »481,3«, »207,6«
ændres til: »209,3«, og »265,9«
ændres til: »272,0«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 251,3 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»251,3« til: »262,5«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 117,5 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 114,4 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,1 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»117,5« til: »121,2«, »114,4«
ændres til: »118,6«, og »3,1«
ændres til: »2,6«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1704 af 27. december 2018 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2022 foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 491,7 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 215,1 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 276,6 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»491,7« til: »499,1«, »215,1«
ændres til: »216,4«, og »276,6«
ændres til: »282,7«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 250,8 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»250,8« til: »262,5«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 117,3 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 114,3 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»117,3« til: »121,2«, »114,3«
ændres til: »118,6«, og »3,0«
ændres til: »2,6«. |
|