Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2021 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2022 (Konsekvenser af
regeringens forslag til finanslov for 2020)
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget
har til formål at ændre de konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2020, 2021 og 2022.
Budgetlovens
§ 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov
om ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Ændringerne skal ses i lyset af regeringsskiftet og afspejler
regeringens prioriteringer på det forslag til finanslov for
2020, som regeringen har fremsat den 2. oktober.
Udgiftslofterne afspejler de
udgiftspolitiske prioriteringer ifm. FFL20 og de indgåede
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2020. I
forbindelse med en kommende opdateret mellemfristet plan - hvor
regeringens overordnede prioriteringer i den økonomiske
politik lægges fast - vil der iht. budgetloven være
mulighed for at fremsætte lovforslag om ændring af de
gældende udgiftslofter.
Finansministeren har endvidere i henhold til budgetlovens § 8
foretaget en række administrative korrektioner af de
gældende lofter som følge af blandt andet
omprioritering mellem stat, kommuner og regioner.
Med
lovforslaget foreslås de tre separate udgiftslofter for
henholdsvis stat, kommuner og regioner ændret. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 30. oktober 2019. Høringssvarene
foreligger og vil blive fremsendt til Finansudvalget forud for 2.
behandlingen af forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.