Fremsat den 3. oktober 2019 af ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dyrlæger
(Afgift til finansiering af drift af
medicinregisteret VetStat m.v.)
§ 1
I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 4 og
5:
»Stk. 4.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, må som led i deres uddannelse på
Københavns Universitet deltage i diagnostik og behandling af
dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve
dyrlægegerning, som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3,
forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der
skal være opfyldt for, at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning, jf. stk. 4.«
2. § 8
b ophæves.
3. I
§ 11, stk. 5, i § 20, stk. 1,
stk. 1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1, ændres
»euforiserende stoffer« til:
»afhængighedsskabende lægemidler«
4. I
§ 17 indsættes som stk.
2-6:
»Stk. 2.
Ejere af dyrehold med svin eller kvæg betaler samlet 3,0 mio.
kr. (2018-niveau) årligt til finansiering af drift af
medicinregisteret VetStat. Fordelingen af beløbet mellem
ejere af dyrehold med svin eller kvæg sker
forholdsmæssigt i forhold til disses andel af det samlede
antibiotikaforbrug for de to dyrearter.
Stk. 3.
Antibiotikaforbruget opgøres på baggrund af seneste
afsluttede periode 1. juli til og med 30. juni.
Stk. 4. Den
andel af det samlede beløb efter stk. 2 og 3, som skal
betales af ejere af dyrehold med svin, fordeles mellem alle ejere
af dyrehold med svin med et ligeligt beløb pr.
besætning registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR) den 1. februar i det år, beløbet
opkræves.
Stk. 5. Den
andel af det samlede beløb efter stk. 2 og 3, som skal
betales af ejere af dyrehold med kvæg, fordeles mellem alle
ejere af dyrehold med kvæg med et ligeligt beløb pr.
årsdyr på grundlag af antal årsdyr i senest
afsluttede periode 1. juli til og med 30. juni.
Stk. 6.
Beløbet, jf. stk. 2, pris- og lønreguleres en gang
årligt den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks.«
5. I
§ 32, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Dyrlæger beskæftiget ved
Københavns Universitets dyrehospitaler er dog, for så
vidt angår deres behandling af andres dyr, undergivet tilsyn
af ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling.«
6.
Efter § 36 a indsættes:
Ȥ 36 b. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler om betaling af omkostninger ved ekstra kontrol, som
udføres efter, at der er påvist manglende overholdelse
af loven eller regler fastsat i medfør af loven eller af Den
Europæiske Unions forordninger.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning af
betaling efter stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 4,
træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Veterinærstuderendes behandling af
dyr på Københavns Universitets dyrehospitaler | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Ophævelse af § 8 b | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. | Ændring af terminologien for
"euforiserende stoffer" | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.4 | VetStat | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.5. | Tilsyn med dyrlæger ansat ved
Københavns Universitets dyrehospitaler | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.6. | Betaling for ekstra kontrol | | | 2.6.1. | Gældende ret | | | 2.6.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Forslaget fremsættes delvis
med baggrund i den politiske aftale om Veterinærforlig III
2018-2021, der blev indgået den 13. december 2017, mellem den
daværende regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti. Det foreslås, at der i loven etableres hjemmel
til, at driften af medicinregisteret VetStat efter en
nødvendig teknisk omlægning og modernisering kan
finansieres gennem opkrævning af betaling fra ejere af
dyrehold med kvæg eller svin registreret i Det Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR).
Ud over den foreslåede
ændring, der udspringer af veterinærforliget,
foreslås en række yderligere ændringer i loven.
Det foreslås, at hjemlen til at opkræve gebyr til
dækning af omkostningerne ved ekstra kontrol, som
gennemføres efter, at der er påvist manglende
overholdelse af loven, overføres fra tekstanmærkning i
finansloven til lov om dyrlæger. Gebyret skal som hidtil
betales af de dyrlæger og virksomheder, som er genstand for
ekstra kontrol.
Herudover foreslås det, at
der i loven skabes den fornødne hjemmel til, at de
veterinærstuderende ved Københavns Universitet, som
led i deres uddannelse, kan deltage i diagnostik og behandling af
dyr ved universitetets dyrehospitaler, og i den forbindelse
udøve dyrlægegerning. Det foreslås endvidere, at
bestemmelsen i § 8 b ophæves, idet bestemmelsen har
mistet sin betydning, og at begrebet "euforiserende stoffer" i
loven ændres til "afhængighedsskabende
lægemidler", som er den betegnelse, der anvendes på
sundhedsområdet. Endelig foreslås det, at
dyrlæger ansat ved Københavns Universitets
dyrehospitaler undergives tilsyn i forbindelse med deres behandling
af privatejede dyr svarende til, hvad der gælder for
dyrlæger, der ikke er ansat ved en statslig undervisnings- og
forskningsinstitution, eller for privatpraktiserende dyrlæger
i øvrigt.
Det foreslås, at
lovændringen træder i kraft den 1. januar 2020, dog
således at den foreslåede bestemmelse vedrørende
betaling til finansiering af drift af et nyt VetStat først
træder i kraft den 1. januar 2021.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Veterinærstuderendes behandling af dyr
på Københavns Universitets dyrehospitaler
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2, stk.
1, i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 48 af
11. januar 2017, hvad der forstås ved dyrlægegerning.
Af § 2, stk. 2 fremgår det, at kun personer, som har
modtaget autorisation som dyrlæge i henhold til § 3,
stk. 1 eller 3, i loven, eller som har adgang til at udøve
dyrlægegerning i henhold til bestemmelser fastsat i
medfør af § 35 i loven, har ret til at udøve
dyrlægegerning og betegne sig som dyrlæge.
Ved dyrlægegerning
forstås bl.a. at tage andres dyr under behandling for en
sygdom til hvis behandling, der kræves veterinær
indsigt, eller at tage dyr under behandling under anvendelse af
receptpligtige lægemidler, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2
og 3.
Efter § 4, stk. 1, i lov om
dyrlæger, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling meddele veterinærstuderende, der opfylder
nærmere fastsatte studiekrav, midlertidig tilladelse til at
bistå dyrlæger under udøvelse af
dyrlægegerning, hvis behovet for dyrlægehjælp
ikke kan dækkes af dyrlæger. Som et eksempel
herpå, fremgår det af forarbejderne til bestemmelsen,
at veterinærstuderende, der har erhvervet den fornødne
viden til at udføre kødkontrol, kan bistå
dyrlæger på slagterier, jf. Folketingstidende 2003-04,
tillæg A, side 3450.
Efter § 4, stk. 2, i loven kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
fastsætte regler om, at personer, der ikke er uddannet som
dyrlæge, kan yde dyrlæger bistand under disses
udøvelse af dyrlægegerning, der omfattes af
bestemmelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 2-6. Af bestemmelsen
fremgår endvidere, at ministeren kan fastsætte regler
om, hvilke uddannelseskrav de pågældende skal opfylde.
Videre fremgår det af bestemmelsen, at ministeren kan
bestemme, hvilken faglig betegnelse sådanne personer må
anvende, samt at en således fastsat betegnelse kun må
anvendes af personer, der har gennemgået den uddannelse og
bestået den prøve, som ministeren har foreskrevet.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 4, stk. 2, er udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 1153 af 30. september 2015 om
autorisation af veterinærsygeplejersker m.v., og
bekendtgørelse nr. 605 af 1. juni 2017 om autorisation af
veterinærteknikere.
Efter § 4, stk. 3, i loven,
kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
meddele tilladelse til og fastsætte regler om, at personer,
der ikke er dyrlæger, under udstationering ved danske styrker
i udlandet eller om bord på skibe udøver
dyrlægegerning omfattet af bestemmelserne i lovens § 2,
stk. 1, nr. 2 og 3. Ministeren kan fastsætte regler om,
hvilke uddannelseskrav de pågældende skal opfylde.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I Danmark udbydes
veterinæruddannelsen af Københavns Universitet, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Uddannelsen består af en
bachelordel på 3 år og en kandidatdel på 2 1/2
år.
Til universitetet er for
nuværende knyttet to dyrehospitaler, henholdsvis
Universitetshospitalet for Familiedyr og Universitetshospitalet for
Store Husdyr. Dyrehospitalerne ejes af universitetet, og er
organisatorisk placeret under universitetets Institut for Klinisk
Veterinærmedicin.
På dyrehospitalerne
diagnosticeres og behandles dels dyr, der ejes af universitetet,
dels privatejede dyr, der bliver bragt til behandling på
dyrehospitalerne af privatpersoner. De privatejede dyr tages under
behandling på tilsvarende vis som på privatejede
dyrehospitaler eller hos privatpraktiserende dyrlæger i
øvrigt.
Som det fremgår under pkt.
2.1.1., må dyrlægegerning kun udøves af
personer, der har modtaget autorisation som dyrlæge. Lovens
§ 4, stk. 1-3, indeholder enkelte undtagelser hertil, men
på nuværende tidspunkt er der ikke i lov om
dyrlæger den fornødne hjemmel til, at
veterinærstuderende, som led i deres uddannelse, kan deltage
i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning.
Københavns Universitet har
oplyst, at gældende praksis på området er, at de
veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen
på 3 år og første halvår af kandidatdelen
i veterinærmedicin, jf. den nugældende studieordning
for veterinæruddannelsen, før de må deltage i
behandling af dyr. Dermed vil de studerende have erhvervet
tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at
de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i
behandling af dyr og udøve dyrlægegerning, fx
indgivelse af receptpligtig medicin til dyr og deltagelse i mindre
kirurgiske indgreb. Københavns Universitet har endvidere
oplyst, at de veterinærstuderendes behandling af dyr sker
under supervision af en dyrlæge, der er ansat af
universitetet og tilknyttet dyrehospitalet.
Det foreslås, at der i loven
som § 4, stk. 4, indsættes en bestemmelse, som hjemler,
at veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, som led i deres uddannelse ved Københavns
Universitet må deltage i diagnostik og behandling af dyr og
udøve dyrlægegerning, som omfattet af lovens § 2,
stk. 1, nr. 2 og 3.
Det vil være en betingelse,
at de veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter
en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Den
pågældende dyrlæge skal være ansat af
universitetet og tilknyttet dyrehospitalet, ligesom det
forudsættes, at den ansvarlige dyrlæge er til stede
på dyrehospitalet, når de veterinærstuderende som
led i veterinæruddannelsen behandler dyr. Derved sikres det,
at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på
forsvarlig vis.
Det foreslås endvidere, at
der i loven som § 4, stk. 5, indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse hvorefter ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om, hvilke
studiekrav der skal være opfyldt for, at de
veterinærstuderende som led i uddannelsen kan udøve
dyrlægegerning. Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at de studiekrav, som
Københavns Universitet lægger til grund på
nuværende tidspunkt, jf. ovenfor, som betingelse for, at de
veterinærstuderende kan deltage i behandling af dyr og
udøve dyrlægegerning, er fyldestgørende for
indeværende. Ministerens fastsættelse af regler, om
hvilke af de gældende studiekrav der skal være opfyldt,
vil ske efter høring af universitetet. Ved at
fastsætte kravene på bekendtgørelsesniveau
sikres det, at de løbende kan tilpasses, så de er i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende
studieordning for veterinæruddannelsen.
2.2. Ophævelse af § 8 b
2.2.1. Gældende ret
§ 8 b blev indsat i lov om
dyrlæger med virkning fra den 1. juni 2009, jf.
Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 4197.
Efter § 8 b, stk. 1, kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. I den enkelte besætning
påhviler det den ansvarlige for besætningen at sikre,
at der udføres egenkontrol i besætningen.
Hensigten med bestemmelsen var at
fastsætte regler om, at dyrlægen ved besøg i
besætningen bl.a. skulle rådgive om og følge op
på, om besætningsejeren havde etableret og fulgte et
egenkontrolprogram for dyrevelfærd. Ved manglende
overholdelse af kravet om at indføre og efterleve kravet om
egenkontrol med dyrevelfærd var det hensigten, at
dyrlægen skulle gøre besætningsejeren
opmærksom herpå med henblik på at få
forholdene ændret eller om nødvendigt kontakte rette
myndighed. Hensigten med bestemmelsen har således været
at medvirke til at sikre, at der i landbrugsbesætninger blev
indført og efterlevet egenkontrol med dyrevelfærd.
Bestemmelsen i § 8 b, stk. 1,
om dyrlægers forpligtelser i forbindelse med egenkontrol med
dyrevelfærd i landbrugsbesætninger blev udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 786 af 25. juni 2010 om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger og
bekendtgørelse nr. 787 af 25. juni 2010 om
sundhedsrådgivningsaftaler i svinebesætninger, der
begge trådte i kraft den 1. juli 2010.
Med virkning fra den 14. december
2016 blev ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger imidlertid ophævet. Samtidig blev
reglerne om dyrlæges forpligtelser i forhold hertil
ophævet.
Reglerne om egenkontrol med
dyrevelfærd i landbrugsbesætninger er nu erstattet af
reglerne om en målrettet dyrevelfærdsindsats, der
vedrører dyrlægens rådgivning om
dyrevelfærd som led i sundhedsrådgivning, jf. de
nugældende regler i bekendtgørelse nr. 1648 af 18.
december 2018 om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger og bekendtgørelse nr. 1649 af 18.
december 2018 om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Bestemmelsen i § 8 b, stk. 1,
der knytter sig til ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd
i landbrugsbesætninger, har ved ophævelsen af ordningen
mistet sin betydning. Det tilsvarende gør sig gældende
for bestemmelsen i § 8 b, stk. 2, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om, at dyrlægerne afholder de
omkostninger, der er forbundet med det offentliges faktiske
udgifter til kontrol med de pågældende dyrlægers
auditering af egenkontrollen med dyrevelfærd.
Som konsekvens af, at
bestemmelserne i § 8 b, stk. 1 og 2, har mistet deres
betydning, foreslås det, at § 8 b ophæves.
2.3. Ændret
terminologi for "euforiserende stoffer"
2.3.1. Gældende ret
Betegnelsen "euforiserende stoffer"
indgår i bestemmelserne i § 11, stk. 5, § 20, stk.
1, stk. 1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1, i lov om
dyrlæger.
Der er tale om bestemmelser, der
som led i tilsyn med dyrlæger, giver ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling
(Fødevarestyrelsen) forskellige reaktionsmuligheder i
forhold til dyrlægers ordinering af euforiserende stoffer.
Euforiserende stoffer er receptpligtige lægemidler, og
formålet med bestemmelserne er bl.a. at sikre mod misbrug af
disse lægemidler.
Efter § 11, stk. 5, kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling som led i
tilsynet med dyrlægers ordineringer af euforiserende stoffer
påbyde en dyrlæge at føre nøjagtige
optegnelser over disse ordineringer. Påbuddet kan omfatte
krav om, at tidspunktet for ordineringerne, art og mængde,
dyrets art, dyreejerens navn og adresse samt indikationen for
ordineringen skal fremgå af optegnelserne, samt at
optegnelserne skal indsendes til myndighederne.
Efter § 20, stk. 1, kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fratage en
dyrlæge retten til at ordinere alle eller enkelte grupper af
euforiserende stoffer, hvis dyrlægen har overtrådt et
påbud meddelt efter § 11, stk. 5, i loven, eller
ordinerer euforiserende stoffer på uforsvarlig måde,
eller ordinerer euforiserende stoffer til eget eller andre
menneskers brug. Bestemmelsen anvendes i de tilfælde, hvor
fratagelse skønnes nødvendig for at forebygge
alvorlige skader på mennesker eller dyr. Fratagelsen kan ske
for et tidsrum af mellem 1 og 5 år eller for bestandigt. En
dyrlæge, som har fået frataget retten til at ordinere
alle eller enkelte grupper af euforiserende stoffer, kan forlange
afgørelsen indbragt for domstolene efter bestemmelsen i
lovens § 22.
Efter § 26, stk. 1, kan en
dyrlæge fraskrive sig sin autorisation eller en eller flere
af de i § 18, stk. 2, i loven omhandlede rettigheder. Efter
bestemmelsen kan fraskrivelsen være begrænset til at
angå ordinering af euforiserende stoffer eller en
nærmere angiven gruppe af sådanne stoffer. Videre
fremgår det af bestemmelsen, at autorisationen eller
fraskrevne rettigheder generhverves, når en fastsat tidsfrist
fra fraskrivelsen er udløbet, og kan i øvrigt
generhverves efter ansøgning, såfremt der ikke
foreligger omstændigheder, der vil kunne begrunde fratagelse
af autorisationen eller rettigheder efter §§ 18, 20, 21,
23 og 24 i loven. Bestemmelsen i § 26, stk. 1, giver en
dyrlæge mulighed for selv at fraskrive sig autorisationen
eller dele heraf. Bestemmelsen vil fx kunne anvendes i det
tilfælde, hvor overtrædelserne er så
åbenlyse, at dyrlægen på forhånd erkender,
at autorisationen vil blive frakendt vedkommende.
Fødevarestyrelsen modtager
halvårligt fra Sundhedsdatastyrelsen (tidligere
Lægemiddelstyrelsen) en liste over alle dyrlægers
ordination af stoffer, der er underkastet en særlig
overvågning. Listen gennemgås af
Fødevarestyrelsen, der herefter udpeger dyrlæger til
kontrol af deres ordinering af euforiserende stoffer.
Det er ikke i lov om dyrlæger
defineret, hvad der skal forstås ved "euforiserende stoffer",
og Miljø- og Fødevareministeriet har hidtil henholdt
sig til den vurdering, der foretages på sundhedsområdet
for bl.a. læger og tandlæger.
Med autorisationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019 om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, blev
lægelovens hidtidige benyttede betegnelse "euforiserende
stoffer" med virkning fra 1. januar 2007 ændret til
betegnelsen "afhængighedsskabende lægemidler". Af
lovbemærkningerne i det bagvedliggende lovforslag (forslag
til lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side
3221) fremgår det, at de to betegnelser anvendes for samme
midler.
2.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af
autorisationslovens § 35, stk. 3, at det på
sundhedsområdet er Styrelsen for Patientsikkerhed, der
afgør, hvad der i autorisationsloven forstås ved
"afhængighedsskabende lægemidler". Af
Sundhedsstyrelsens Vejledning af 19. juni 2019 om ordination af
afhængighedsskabende lægemidler, afsnit 2.1.1.
Afhængighed, fremgår det endvidere, hvad
Sundhedsstyrelsen forstår ved afhængighed.
Det anføres i vejledningen,
at afhængighed kan udvikles ved gentagen eller vedvarende
brug af et psykoaktivt stof, herunder et lægemiddel. Det
anføres, at afhængighed kendetegnes ved en stærk
trang til at indtage stoffet, vanskeligheder eller manglende evne
til at begrænse eller ophøre med brugen, fortsat brug
trods erkendte skadevirkninger, og/eller at brug af stoffet tager
uforholdsmæssig megen tid eller andre ressourcer og
prioriteres uforholdsmæssigt højt i brugerens
dagligdag. Endelig anføres det, at samtidig
toleransudvikling og abstinenssymptomer kan forværre
afhængighedstilstanden.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at det vil være
hensigtsmæssigt at ændre betegnelsen "euforiserende
stoffer" i lov om dyrlæger til "afhængighedsskabende
lægemidler", så der skabes parallelitet mellem den
betegnelse, der anvendes i lov om dyrlæger, og den
betegnelse, der anvendes på sundhedsområdet, og
således, at Fødevarestyrelsen til brug for kontrol af
dyrlægers ordinering af afhængighedsskabende
lægemidler modtager oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsen om
dyrlægers ordineringer af de samme afhængighedsskabende
lægemidler, som anvendes i forhold til kontrollen af
læger og tandlæger med tillæg af veterinære
lægemidler.
Det foreslås derfor, at
betegnelsen "euforiserende stoffer" i lovens § 11, stk. 5, i
§ 20, stk. 1, stk. 1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1,
ændres til "afhængighedsskabende lægemidler".
Dermed skabes parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i
lov om dyrlæger, og den betegnelse, der anvendes på det
humane sundhedsområde.
Ændringen vil ikke
indebære nogen substantiel ændring i forhold til
anvendelsen af reglerne i §§ 11, 20 og 26. Der vil alene
være tale om en sproglig ændring.
2.4. VetStat
2.4.1. Gældende ret
Efter § 17 i lov om
dyrlæger kan ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling fastsætte regler om drift af medicinregisteret
VetStat, herunder om dyrlægers indberetning af oplysninger
til registeret, om begrænsninger i adgangen til at få
oplysninger fra registeret samt om opkrævning af betaling i
forbindelse med udtræk af oplysninger fra registeret.
VetStat er
Fødevarestyrelsens IT-system til registrering af forbrug af
veterinære lægemidler. Blandt de vigtigste formål
med registret er at monitorere udviklingen i forbruget af
antibiotika til dyr i Danmark og på den baggrund
igangsætte initiativer, som kan sænke forbruget. Dette
medvirker til at optimere anvendelsen af antibiotika i danske
husdyrbesætninger, specielt med henblik på at
imødegå resistensudvikling. Endvidere anvendes data
fra registeret i dyrlægers rådgivning af klienter som
et redskab for myndigheder til overvågning af
uhensigtsmæssig eller ulovlig anvendelse af antibiotika og
som et vigtigt grundlag for forskning i udvikling af
antibiotikaresistens.
Den oprindelige hjemmel til at
oprette registeret fremgår af § 1, nr. 3, i lov nr. 936
af 20. december 1999 om ændring af lov om
dyrlægegerning m.v. Med lovændringen blev der i lov om
dyrlægegerning m.v. som § 7, stk. 8, indsat en
bestemmelse, hvorefter ministeren kan oprette et register, der
indeholder oplysninger om anvendte, ordinerede og udleverede
receptpligtige lægemidler. Registeret kan endvidere indeholde
oplysninger om køb og salg af tilsætningsstoffer til
foderstoffer og foderlægemidler. Herudover fremgår det
af bestemmelsen, at ministeren kan fastsætte regler om
registerets drift, herunder om dyrlægers indberetning af
oplysninger til registeret, om begrænsninger i adgangen til
at få oplysninger fra registeret, samt om opkrævning af
gebyrer i forbindelse med træk af oplysninger fra
registeret.
Det fremgår af de almindelige
bemærkninger i forslaget til ovennævnte
ændringslov, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A,
side 96-97, og et samtidigt forslag om ændring af lov om
foderstoffer vedrørende indberetningspligt til VetStat for
foderstofvirksomheder, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg
A, side 114, at udgifterne i forbindelse med etableringen af
registeret ville blive optaget på finansloven, og at der
på finansloven for 1999 ville blive afsat 15 mio. kr. til
etablering af et centralt register for receptpligtig medicin til
husdyr (VetStat). Det fremgår endvidere, at
driftsomkostningerne efter 2001 forventedes at beløbe sig
til 3-4 mio. kr. årligt, som ville blive afholdt inden for de
respektive institutioners nettoudgiftsbevilling. Endelig
fremgår det, at eventuelle udgifter til
Lægemiddelstyrelsen og andre eksterne tjenesteydere i
forbindelse med driften af registeret afholdes af Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (nu Miljø- og
Fødevareministeriet).
Omkostningerne ved driften af
registeret afholdes fortsat i dag inden for
Fødevarestyrelsens (ministeriets) nettoudgiftsbevilling.
Medicinregisteret VetStat blev sat
i drift i 2000.
2.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er nødvendigt at
gennemføre en teknisk omlægning og modernisering af
VetStat, da det nuværende IT-system er utidssvarende.
På grund af den hastige udvikling på IT-området
øges risikoen for, at browsere og VetStat ikke længere
vil kunne fungere sammen, hvilket kan resultere i, at brugere som
fx landmænd og dyrlæger ikke længere vil kunne
følge antibiotikaforbruget. I forbindelse med den tekniske
omlægning gennemføres der samtidig en modernisering af
systemet, der vil øge registerets anvendelighed både i
landbrugets administration af husdyrbesætningerne og i den
nationale indsats for at begrænse antibiotikaforbruget. Dette
vil bl.a. ske ved, at det bliver muligt, at antibiotikaforbruget
kan opgøres på besætningsniveau, hvor forbruget
i det nuværende system opgøres på ejendomsniveau
(CHR-niveau).
Udviklingen af et nyt VetStat er
besluttet som en del af den politiske aftale om
Veterinærforlig III 2018-2021, der blev indgået den 13.
december 2017 mellem den daværende regering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
De fremadrettede omkostninger
påregnes i forliget at andrage 5,4 mio. kr. (2018-niveau)
årligt, hvoraf budgetteret 3,0 mio. kr. (2018-niveau)
udgør omkostninger til drift, og budgetteret 2,4 mio. kr.
(2018-niveau) udgør afskrivninger over 8 år på
investeringen til udvikling af det nye VetStat. Det er i
forbindelse med forliget besluttet, at afskrivningerne af de
aktiverede udviklingsomkostninger til det nye VetStat skal
bevillingsfinansieres, og at drift efter idriftsættelse af
det nye VetStat skal finansieres ved opkrævning hos ejere af
dyrehold med kvæg eller svin.
Med den foreslåede
bestemmelse vil der årligt blive opkrævet 3,0 mio. kr.
(2018-niveau) til finansiering af drift af et nyt VetStat.
Beløbet opkræves hos ejere af dyrehold med svin eller
kvæg. Det er hensigten, at det beløb, der skal
opkræves, over tid tilstræbes fastsat i loven
således, at det vil modsvare de faktiske omkostninger til
drift af VetStat.
Der er først omkostninger at
finansiere i 2021. Derfor vil der første gang ske
opkrævning i 2021. Den takst, som opkræves i 2021 og
som skal finansiere omkostningerne i 2021, vil således blive
opkrævet på baggrund af forbruget af antibiotika i
perioden 1. juli 2019 til og med 30. juni 2020. Ejere af dyrehold
med svin, som er omfattet af betaling for 2021, er ejere af
dyrehold, der er registreret i CHR med en besætning pr. 1.
februar 2021. Ejere af dyrehold med kvæg, som er omfattet af
betaling i 2021, er ejere, som har haft årsdyr i perioden 1.
juli 2019 til og med 30. juni 2020.
Baseret på
antibiotikaforbruget registreret i VetStat i 2018 ville ejere af
dyrehold med svin skulle have betalt 85 pct. af de 3,0 mio. kr. og
ejere af dyrehold med kvæg have betalt 15 pct. af de 3,0 mio.
kr. Dette skal sættes i forhold til, at 77 pct. af det
samlede antibiotikaforbrug i VetStat i 2018 blev anvendt til svin,
mens 13 pct. blev anvendt til kvæg. Dette ville ud fra antal
svinebesætninger pr. 1. juli 2019 betyde en betaling på
306 kr. pr. besætning og en betaling pr. årsdyr for
kvæg på 0,29 kr.
Taksten pr. besætning,
beregnet efter ovenstående model, for svin og årsdyr
for kvæg vil blive offentliggjort før
opkrævningen hos ejere af dyrehold. Offentliggørelsen
vil ske på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Det foreslås, at de 3,0 mio. kr. (2018-niveau) pris- og
lønreguleres én gang årligt den 1. januar med
den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks, første gang pr. 1. januar 2021.
2.5. Tilsyn med
dyrlæger ansat ved Københavns Universitets
dyrehospitaler
2.5.1. Gældende ret
Efter § 32, stk. 1, i lov om
dyrlæger, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren
for fødevarer, fiskeri og ligestilling. Det følger
dog af § 32, stk. 2, at dyrlæger, der er ansat ved
statslige undervisnings- og forskningsinstitutioner, er undtaget
fra tilsynet, for så vidt angår deres virksomhed ved
disse institutter. Ved statslige undervisnings- og
forskningsinstitutioner forstås fx universiteter.
Undtagelsen i lovens § 32, stk. 2, fra det generelle krav
om, at dyrlæger er undergivet tilsyn, kan føres
tilbage til forslag til lov om veterinærvæsenet samt om
udøvelse af dyrlægegerning, jf. Folketingstidende
1963-64, tillæg A, spalte 196, hvor undtagelsen fremgår
af forslaget til § 10, stk. 2, i lovforslaget. Ordlyden af
§ 10, stk. 2, der svarer til ordlyden af den nugældende
bestemmelse i § 32, stk. 2, i lov om dyrlæger, er
forblevet uændret siden 1964.
Af lovbemærkningerne til forslag til lov om
veterinærvæsenet samt om udøvelse af
dyrlægegerning, jf. ovenfor, fremgår det, at baggrunden
for den foreslåede bestemmelse er, at man ikke anser, at der
er behov for, at de ved statslige undervisnings- og
forskningsinstitutter beskæftigede dyrlæger er
undergivet tilsyn med hensyn til deres virksomhed ved disse
institutter.
Efter § 33, stk. 1, i lov om
dyrlæger har tilsynsmyndigheden og personer, som er
særligt bemyndiget hertil, til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til offentlige og private
ejendomme, lokaliteter, transportmidler, forretningsbøger og
papirer m.v., herunder elektroniske data, for at tilvejebringe
oplysninger til brug for løsning af opgaver i henhold til
loven eller til regler, som er fastsat i medfør af loven
eller Den Europæiske Unions forordninger, og kan
vederlagsfrit udtage prøver til undersøgelse. Efter
§ 33, stk. 2, i loven yder politiet om nødvendigt
bistand hertil. § 33, stk. 2, hjemler endvidere, at ministeren
for fødevarer, fiskeri og ligestilling efter aftale med
justitsministeren kan fastsætte regler herom.
Tilsyn med dyrlæger
udføres af Fødevarestyrelsen.
2.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Veterinæruddannelsen, dvs. den uddannelse, der giver
adgang til at opnå dansk autorisation som dyrlæge, jf.
§ 3, stk. 1, i lov om dyrlæger, udbydes i Danmark
på nuværende tidspunkt alene af Københavns
Universitet. Spørgsmålet om tilsyn med statsligt
ansatte dyrlæger ved dyrehospitaler er således for
tiden kun relevant i forhold til Københavns Universitet, som
er det eneste universitet i Danmark, hvortil der er knyttet
dyrehospitaler.
Universitetet driver på nuværende tidspunkt to
dyrehospitaler, henholdsvis Universitetshospitalet for Store Husdyr
og Universitetshospitalet for Familiedyr. Begge dyrehospitaler er
organisatorisk en del af universitetets Institut for Klinisk
Veterinærmedicin.
De dyr, der tages under behandling på de to
dyrehospitaler, er dels dyr, der tilhører universitetet,
dels privatejede dyr.
Dyrene, der tilhører universitetet, er alle undergivet
dyreforsøgslovgivningen, jf. lov om dyreforsøg.
Dyrene anvendes til forskning samt til undervisningsbrug som led i
uddannelsen af de veterinærstuderende. Dyrene er undergivet
tilsyn som led i de tilladelser, som universitetet har fra
Dyreforsøgstilsynet, jf. lov om dyreforsøg.
De privatejede dyr tages under behandling på linje med
behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller
behandling af dyr, der udføres af privatpraktiserende
dyrlæger i øvrigt. Det er derfor Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at der også bør
kunne føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved
Københavns Universitets dyrehospitaler på linje med
tilsyn, der udføres i forhold til dyrlæger ansat ved
privatejede dyrehospitaler eller privatpraktiserende dyrlæger
i øvrigt. De dyr, der tilhører universitetet, er
undergivet tilsyn i henhold til dyreforsøgslovgivningen, og
indgår derfor ikke i den foreslåede
tilsynsforpligtelse.
Tilsynet med dyrlæger varetages i dag af
Fødevarestyrelsen, og det er også styrelsen, der som
led i tilsynet med dyrlæger kan følge op på
henvendelser fra dyreejere vedrørende privatpraktiserende
dyrlægers behandling af dyr, herunder dyrlæger ansat
på privatejede dyrehospitaler. Fødevarestyrelsen
vurderer, hvorvidt dyrlægen har overtrådt bestemmelser
i lov om dyrlæger eller bestemmelser fastsat med hjemmel i
loven. Det kan fx være spørgsmålet om, hvorvidt
en dyrlæge har vist fornøden omhu og
samvittighedsfuldhed ved udøvelsen af sin gerning som
dyrlæge, jf. § 8, stk. 1, i lov om dyrlæger.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det vil
være hensigtsmæssigt, at Fødevarestyrelsen kan
følge op på henvendelser fra dyreejere
vedrørende behandling af dyr, uanset om behandlingen er
foretaget af en dyrlæge ansat på et privatejet
dyrehospital, en privatpraktiserende dyrlæge i øvrigt
eller af en dyrlæge beskæftiget ved Københavns
Universitets dyrehospitaler. Som reglerne er på
nuværende tidspunkt, vil Fødevarestyrelsen, når
henvendelsen vedrører en dyrlæge, der er
beskæftiget ved Københavns Universitets
dyrehospitaler, henvise borgeren til at indgive en
politianmeldelse. Denne fremgangsmåde er imidlertid ikke
hensigtsmæssig, hverken for universitetet, dyrlægen
eller for myndighederne, herunder politiet.
Det foreslås derfor, at dyrlæger beskæftiget
ved Københavns Universitets dyrehospitaler i forbindelse med
disses behandling af privatejede dyr undergives tilsyn på
linje med tilsyn, der udføres i forhold til dyrlæger
ansat på privatejede dyrehospitaler eller privatpraktiserende
dyrlæger i øvrigt. Dyrlæger beskæftiget
ved Københavns Universitets dyrehospitaler er organisatorisk
ansat ved universitetets Institut for Klinisk
Veterinærmedicin, hvorunder universitetets dyrehospitaler
hører.
2.6. Betaling for
ekstra kontrol
2.6.1. Gældende ret
Efter finansloven for 2019 §
24, tekstanmærkning nr. 158, stk. 3, er ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling bemyndiget til at
fastsætte regler om betaling af omkostningerne ved ekstra
kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende
overholdelse af lov om indendørs hold af smågrise,
avls- og slagtesvin, lov om udendørs hold af svin, lov om
indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige
søer, lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg, lov om hold af slagtekalkuner, lov om hold af
slagtekyllinger, dyreværnsloven, lov om hold af heste, lov om
dyrlæger samt regler, der er fastsat i henhold til de
nævnte love eller Den Europæiske Unions
forordninger.
Af anmærkningen til
tekstanmærkningen fremgår det, at betaling for
ekstrakontrol efter stk. 3 i tekstanmærkningen
fastsættes på samme måde som den før 2013
eksisterende betaling for ekstrakontrol udført i henhold til
lov om hold af slagtekyllinger og opfølgning på
påbud udstedt i henhold til dyreværnsloven.
De takster, der er fastsat med
hjemmel i stk. 3 i tekstanmærkningen, er p.t. et grundgebyr
på 394 kr. med tillæg af 553 kr. pr. påbegyndt
kvarter, og et særligt gebyr på 3.094 kr. til
dækning af ekstra sagsbehandlingsomkostninger, når
ekstra kontrol sker som opfølgning på et påbud,
et forbud eller en bøde, jf. bekendtgørelse om
betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr.
2.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er normal praksis i
overensstemmelse med Den Økonomiske Administrative
Vejledning (ØAV), at materielle tekstanmærkninger skal
indarbejdes i den relevante lovgivning, når dette er muligt.
Det foreslås derfor, at den del af tekstanmærkning nr.
158, stk. 3, der vedrører lov om dyrlæger,
indsættes i loven. Bestemmelsen er udtryk for det generelle
princip, der anvendes i administrationen af fødevare-,
foderstof- og veterinærlovgivningen om, at det offentliges
omkostninger ved ekstra kontrol, som er foranlediget af, at der er
påvist overtrædelser af den pågældende
lovgivning, skal afholdes af de pågældende
virksomheder. Dette generelle princip finder også udtryk i
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning 2004/882/EF af 29.
april 2004, om offentlig kontrol med henblik på verifikation
af, at foderstof- og fødevarelovgivningen, samt
dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
(Kontrolforordningen).
Taksterne fastsættes i
overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets budgetvejledning
2016 om takster for ikke skattemæssige afgifter og
gebyrer.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Fornyelse af VetStat
medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr.
(2018 niveau), hvoraf 3,0 mio. kr. udgør omkostninger til
drift efter idriftsættelse af det nye VetStat, mens 2,4 mio.
kr. udgør afskrivninger over 8 år på
investeringen til udviklingen af det nye VetStat. For disse
omkostninger er det i forbindelse med Veterinærforlig III
2018-2021 besluttet, at afskrivningerne på 2,4 mio. kr. skal
dækkes inden for Fødevarestyrelsens bevilling.
Fornyelsen af VetStat forventes ikke at medføre
væsentlige administrative konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget om, at ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestillings tilsynsbeføjelse
også skal omfatte dyrlæger, der er beskæftiget
ved Københavns Universitets dyrehospitaler, vil
indebære, at disse dyrlæger vil blive underlagt tilsyn
på lige fod med dyrlæger ansat ved privatejede
dyrehospitaler eller privatpraktiserende dyrlæger i
øvrigt. Det vurderes, at forslaget ikke indebærer
væsentlige omkostninger for det offentlige. Omkostninger
forventes at kunne afholdes inden for Fødevarestyrelsens
eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget i øvrigt vil
ikke indebære økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen om
betaling for ekstra kontrol er en videreførelse af
gældende ret, og omkostninger forbundet med
Fødevarestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til
dyrlæger ansat ved Københavns Universitets
dyrehospitaler, vil kunne afholdes inden for eksisterende
økonomiske rammer.
Reglerne om digital kommunikation
er ikke relevant for lovforslaget, da lov om dyrlæger
allerede indeholder regler herom.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Fornyelse af VetStat
medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr.
(2018-niveau), hvoraf budgetteret 3,0 mio. kr. udgør
omkostninger til drift efter idriftsættelse af det nye
VetStat, mens budgetteret 2,4 mio. kr. udgør afskrivninger
over 8 år på investeringen til udviklingen af det nye
VetStat.
Der opkræves 3,0 mio. kr.
(2018-niveau) hos ejere af dyrehold med kvæg eller svin. Et
nyt VetStat er en forudsætning for byrdelettelser for
erhvervet vedrørende medicinregistrering af smågrise
(3,3 mio. kr. årligt) (2018-niveau), som indgik i
oplægget til Veterinærforlig III.
Bestemmelsen om betaling for ekstra
kontrol er en videreførelse af gældende ret og vil
ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
De øvrige foreslåede
ændringer vil heller ikke indebære hverken
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) har vurderet, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget er herudover blevet
vurderet efter principperne for agil erhvervsrettet regulering. Det
vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget, da
lovforslaget ikke påvirker virksomhedernes muligheder for at
teste, udvikle og anvende digitale teknologier og
forretningsmodeller.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke
vil indebære administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 12. juli til den 22. august 2019 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet,
Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Bech Food - Din Fødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Center
for Miljø og Toksikologi på DHI
Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS-Fødevarerådgivning,
Comida Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening (DcH),
Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk
Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk
Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Primat Sammenslutning, Dansk Ride
Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport
og Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk
Træforening, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier,
Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducenter,
Danske Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier),
DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De
Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske
Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske
Råd, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour
Organisation, DHI - Center for Miljø og Toksikologi, DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO -
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU -
Center for Hygiejnisk Design, DTU - Fødevareinstituttet, DTU
- Veterinærinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes
Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, Ecscom, EFSA - Effektiv Food Safety Advise,
Elite Food Aps, EMCON, eSmiley, Eurofins Steins Laboratorium,
Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Food Diagnostics ApS,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology,
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Foreningen af
Tilsynsfunktionærer, Foreningen Fair Dog, Foreningen Frit
Fjerkræ, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for
katten, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Food Safety Consult,
Forsøgsdyrenes Værn, FødevareDanmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarer
til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace
Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands Selvstyre,
Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, Højmarklaboratoriet a/s, International Transport
Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen
Group, KGH customs services Danmark, KGH customs services Sverige,
KL, Kliniske Diætister, Kopenhagen Fur, Kontrolgruppen, Kost,
Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex aps, Lægeforeningen, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Medicwiotech, Mejeriforeningen, MVR
Kval Tech, Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat, NOPALAX,
Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for
Danmark, Plastindustrien i Danmark, Professionshøjskolerne,
QESH Consult, QFish, QMS-Consult, Quality Consulting Denmark,
Rådet for Bedre Hygiejne, Rådet for Hovpleje og
Hestebeslag, Salling Group, Sammark, Sedan, SEGES, Sills &
Løndal Rådgivning, Aps, Smiley-One, SPF-Danmark,
Statens Serum Institut, Stop Spild Af Mad, SundhedsRådet,
Teknologisk Institut, TOMO Fødevarerådgivning,
Varefakta, Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter
for Svineproduktion, World Animal Protection Danmark , WWF
Verdensnaturfonden og Økologisk Landsforening.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Et nyt VetStat medfører en
omkostning på 2,4 mio. kr. årligt fra 2021 og
efterfølgende år | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen væsentlige | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Drift af et nyt VetStat medfører en
omkostning på 3,0 mio. kr. (2018-niveau) årligt fra
2021 og efterfølgende år | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Udøvelse af dyrlægegerning, jf. § 2, stk. 1, i
loven, er forbeholdt dyrlæger, jf. § 2, stk. 2, i loven,
dvs. forbeholdt personer, som har modtaget autorisation som
dyrlæge fra Fødevarestyrelsen, eller som har adgang
til at udøve dyrlægegerning i henhold til bestemmelser
fastsat i medfør af § 35 i loven. Lovens § 4, stk.
1-3, indeholder en række undtagelser til bestemmelsen i
lovens § 2, stk. 2, jf. pkt. 2.1.1. På nuværende
tidspunkt er der ikke i loven den fornødne hjemmel til, at
veterinærstuderende som led i deres uddannelse kan deltage i
diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning.
Det foreslås, at der som § 4,
stk. 4, i loven indsættes en bestemmelse, der skaber
hjemmel til, at de veterinærstuderende ved Københavns
Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som
led i deres uddannelse må deltage i diagnostik og behandling
af dyr ved universitetets dyrehospitaler, og i den forbindelse
udøve dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2,
stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges
anvisninger og under dennes ansvar.
Med den foreslåede bestemmelse gives der mulighed for, at
de veterinærstuderende, som led i veterinæruddannelsen,
kan opnå de fornødne færdigheder til efter
bestået kandidateksamen at kunne udøve
dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
Dyrlægegerning i henhold til lovens § 2, stk. 1, nr.
2, omfatter at tage andres dyr under behandling for nogen anden
sygdom, til hvis behandling der kræves veterinær
indsigt. Ved nogen anden sygdom forstås anden sygdom end de i
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, omhandlede smitsomme sygdomme.
Dyrlægegerning i henhold til lovens § 2, stk. 1, nr.
3, omfatter at tage dyr under behandling under anvendelse af
lægemidler, der efter apotekerlovgivningen kun må
udleveres mod recept. Bestemmelsen indebærer, at ordinering
og udlevering af receptpligtige lægemidler med henblik
på behandling af dyr er forbeholdt dyrlæger. De
veterinærstuderende må således indgive
receptpligtig medicin, men ikke ordinere receptpligtige
lægemidler.
Det fremgår af forslaget til § 4, stk. 4, at det er
en forudsætning, at de veterinærstuderendes behandling
af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og under
dennes ansvar. Den pågældende ansvarlige dyrlæge
skal være ansat af universitetet og tilknyttet
dyrehospitalet. Denne skal være til stede på
dyrehospitalet, når de veterinærstuderende som led i
uddannelsen behandler dyr. Derved sikres det, at
veterinærstuderendes behandling af dyr sker på
forsvarlig vis. De veterinærstuderendes behandling af dyr
sker dels på dyrehospitalerne, dels som led i
Universitetshospitalet for Store Husdyrs udkørende
stordyrspraksis, der omfatter besøg i private
husdyrbesætninger.
Det er hensigtsmæssigt, at de veterinærstuderende
kan deltage i behandling af dyr i et sådant omfang, at de kan
opnå tilstrækkelige færdigheder til, at de efter
bestået kandidateksamen og modtagelse af autorisation som
dyrlæge kan udøve dyrlægegerning på fuldt
forsvarlig vis. Det vil være op til Københavns
Universitet at vurdere, hvilke behandlinger af dyr det vil
være nødvendigt og forsvarligt, at de studerende
deltager i som led i deres uddannelse, jf. den til enhver tid
gældende studieordning for veterinæruddannelsen. Som
ovenfor nævnt er det en betingelse, at de studerendes
behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar. De studerende må ikke attestere
dokumenter, herunder attestere vaccinationer eller ordinere
receptpligtige lægemidler, idet dette er forbeholdt
dyrlæger.
Den foreslåede bestemmelse i §
4, stk. 5, giver hjemmel til, at ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt for, at de
veterinærstuderende kan deltage i diagnostik og behandling af
dyr og udøve dyrlægegerning. Fastsættelsen af
studiekrav skal ske efter høring af universitetet og
være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
studieordning for veterinæruddannelsen. Det vil i
bekendtgørelsesform for nuværende blive fastsat, at de
veterinærstuderende skal have bestået bachelordelen
på 3 år og første halvår af kandidatdelen
i veterinærmedicin for, at de må deltage i behandling
af dyr.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 8 b i lov om dyrlæger knytter sig
til den hidtidige ordning med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. Efter § 8 b, stk. 1, kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. § 8 b, stk. 2, fastsætter,
at dyrlægerne skal afholde omkostningerne ved de tilsyn og
den kontrol, som de har været pålagt i forbindelse med
ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. Ordningen med egenkontrol med
dyrevelfærd i landbrugsbesætninger er imidlertid
ophævet i 2016, jf. pkt. 2.2.1.
Da bestemmelsen i § 8 b dermed
har mistet sin betydning, foreslås det, at bestemmelsen
ophæves.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr. 3
Bestemmelserne i lovens § 11, stk. 5, § 20, stk. 1,
stk. 1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1, giver som led i tilsyn
med dyrlæger, ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling (Fødevarestyrelsen) forskellige
reaktionsmuligheder i forhold til dyrlægers ordinering af
euforiserende stoffer. Euforiserende stoffer er receptpligtige
lægemidler, og formålet med bestemmelserne er bl.a. at
sikre mod misbrug af disse lægemidler.
Det foreslås, at betegnelsen "euforiserende stoffer" i
lovens § 11, stk. 5, § 20, stk. 1,
stk. 1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1, ændres til
"afhængighedsskabende lægemidler" således, at der
dermed skabes parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i
lov om dyrlæger, og den betegnelse, der anvendes på
sundhedsområdet, jf. § 35 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven). De to betegnelser anvendes for samme midler,
og ændringen vil ikke indebære nogen substantiel
ændring i forhold til anvendelsen af reglerne i §§
11, 20 og 26. Der vil alene være tale om en sproglig
ændring.
Miljø- og Fødevareministeriet har hidtil i
vurderingen af, hvad der skal forstås ved "euforiserende
stoffer", henholdt sig til, hvad der er gældende på
sundhedsområdet, hvortil kommer de lægemidler, der
særligt finder anvendelse i forbindelse med behandling af dyr
uden anvendelse på humanområdet. Ministeriet vil
fremover på tilsvarende vis ved vurderingen af, hvad der skal
forstås ved "afhængighedsskabende lægemidler",
henholde sig til, hvad der er gældende på det humane
sundhedsområde, hvortil kommer de lægemidler, der
særligt finder anvendelse i forbindelse med behandling af dyr
uden anvendelse på humanområdet. Vurderingen af, hvad
der skal forstås ved "afhængighedsskabende stoffer"
på humanområdet, tilkommer Styrelsen for
Patientsikkerhed, jf. § 35, stk. 3, i autorisationsloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.2.
Til nr. 4
Efter § 17 i lov om
dyrlæger kan ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling fastsætte regler om drift af medicinregisteret
VetStat, herunder om dyrlægers indberetning af oplysninger
til registeret, om begrænsninger i adgangen til at få
oplysninger fra registeret samt om opkrævning af betaling i
forbindelse med udtræk af oplysninger fra registeret.
Det foreslås, at der som
§ 17, stk. 2, indsættes en
bestemmelse, der hjemler, at ejere af dyrehold med kvæg eller
svin opkræves 3,0 mio. kr. (2018-niveau) årligt til
drift af medicinregisteret VetStat. Dermed skabes der hjemmel til,
at driften af et nyt medicinregister VetStat efter
idriftsættelse finansieres fra 2021 ved opkrævning af
3,0 mio. kr. (2018-niveau) årligt, som betales af ejere af
dyrehold med svin eller kvæg registreret i CHR.
Modellen, der opkræves efter,
jf. de som § 17, stk. 3-5
foreslåede bestemmelser, baseres på, at ejere af
dyrehold med svin eller kvæg bidrager relativt til betaling
af de 3,0 mio. kr. i forhold til disses andel af det samlede
antibiotikaforbrug for disse to dyrearter registreret i VetStat.
Fordelingen opgøres på baggrund af forbruget af
antibiotika i senest afsluttede periode 1. juli til og med 30.
juni. For ejere af dyrehold med svin opkræves et beløb
pr. besætning registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR) den 1. februar. For ejere af dyrehold med kvæg
opkræves et beløb pr. årsdyr. Beløbet for
ejere af dyrehold med kvæg beregnes på grundlag af
antal årsdyr i senest afsluttede periode 1. juli til og med
30. juni. Et årsdyr er eksempelvis ét dyr, der har
været i besætningen i 365 dage, eller 2 dyr, der hver
har været i besætningen i et halvt år. Modellen
er således, at en ejer af dyrehold, som både har svin
og kvæg, vil blive opkrævet et beløb pr.
besætning med svin og et beløb for antal årsdyr
for kvæg.
Beløbet, som opkræves
pr. besætning med svin, afrundes til nærmeste krone.
Beløbet, som opkræves pr. årsdyr for kvæg,
afrundes, så der opkræves et beløb, der afrundes
til nærmeste hele øre, eksempelvis 0,29 kr., pr.
årsdyr.
Der er først omkostninger at
finansiere i 2021. Derfor vil der første gang ske
opkrævning i 2021. Den takst, som opkræves i 2021, og
som skal finansiere omkostningerne i 2021, vil således blive
opkrævet på baggrund af forbruget af antibiotika i
perioden 1. juli 2019 til og med 30. juni 2020. Ejere af dyrehold
med svin, som er omfattet af betaling for 2021, er ejere af
dyrehold, der er registreret i CHR med en besætning pr. 1.
februar 2021. Ejere af dyrehold med kvæg, som er omfattet af
betaling i 2021, er ejere, som har haft årsdyr i perioden 1.
juli 2019 til og med 30. juni 2020.
Taksten pr. besætning, beregnet efter ovenstående
model, for svin og årsdyr for kvæg vil blive
offentliggjort før opkrævningen hos ejere af dyrehold.
Offentliggørelsen vil ske på Fødevarestyrelsens
hjemmeside.
Det foreslås endvidere, at der som § 17, stk. 6, indsættes en
bestemmelse om, at beløbet nævnt i § 17, stk. 2,
pris- og lønreguleres én gang årligt den 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks, første gang pr. 1.
januar 2021.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.2.
Til nr. 5
Det fremgår af § 32, stk. 1, i lov om dyrlæger,
at dyrlæger er undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling. Dog er dyrlæger,
der er ansat ved statslige undervisnings- og
forskningsinstitutioner, undtaget fra tilsynet for så vidt
angår deres virksomhed ved disse institutter. Dette
fremgår af § 32, stk. 2, i lov om dyrlæger.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 32, stk. 2,
ændres således, at dyrlæger beskæftiget ved
Københavns Universitets dyrehospitaler undergives tilsyn i
forbindelse med disse dyrlægers behandling af privatejede
dyr. Dette vil være på linje med, hvad der er
gældende for dyrlæger ansat ved privatejede
dyrehospitaler eller privatpraktiserende dyrlæger i
øvrigt. Tilsynet varetages af Fødevarestyrelsen.
Udvidelse af tilsynsbeføjelsen vil således
indebære, at dyrlæger beskæftiget ved
Københavns Universitets dyrehospitaler på et givent
tidspunkt, hvis de bliver udpeget til kontrol, vil få
kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. I tilfælde
af sanktionering vil der skulle ske gebyrbelagt opfølgende
kontrol.
At udvide tilsynsbeføjelsen vil også betyde, at
Fødevarestyrelsen i forbindelse med henvendelser fra
dyreejere vedrørende behandling af deres dyr på
universitetets dyrehospitaler vil kunne følge op på
henvendelsen og om nødvendigt følge op med et
kontrolbesøg svarende til, hvad der er muligt for
Fødevarestyrelsen i forbindelse med henvendelser
vedrørende behandling af dyr fortaget af dyrlæger ved
privatejede dyrehospitaler eller af privatpraktiserende
dyrlæger i øvrigt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.5.2.
Til nr. 6
Efter finansloven for 2019 §
24, tekstanmærkning nr. 158, stk. 3, er ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling bemyndiget til at
fastsætte regler om betaling af omkostningerne ved ekstra
kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende
overholdelse af lov om indendørs hold af smågrise,
avls- og slagtesvin, lov om udendørs hold af svin, lov om
indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige
søer, lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg, lov om hold af slagtekalkuner, lov om hold af
slagtekyllinger, dyreværnsloven, lov om hold af heste, lov om
dyrlæger, samt regler, der er fastsat i henhold til de
nævnte love eller Den Europæiske Unions
forordninger.
Det foreslås, at den del af tekstanmærkning nr. 158,
stk. 3, der vedrører lov om dyrlæger, indsættes
i loven, idet det foreslås, at der som § 36 b indsættes en bestemmelse i
loven, der giver ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling hjemmel til at fastsætte regler om betaling af
omkostninger ved ekstra kontrol, som udføres efter, at der
er påvist manglende overholdelse af loven eller regler
fastsat i medfør af loven eller af Den Europæiske
Unions forordninger.
Bestemmelsen giver ministeren hjemmel til, at fastsætte
regler om opkrævning af betaling hos dyrlæger og
virksomheder for ekstra kontrol foranlediget af påvist
manglende overholdelse af bestemmelser i loven eller regler fastsat
i medfør af loven eller af Den Europæiske Unions
forordninger.
Der vil således i den til
enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.
(betalingsbekendtgørelsen) blive fastsat takster for ekstra
kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende
overholdelse af loven eller regler fastsat i medfør af loven
eller af Den Europæiske Unions forordninger.
I henhold til den gældende
betalingsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1760
af 27. december 2018 om betaling for kontrol af fødevarer,
foder og levende dyr m.v., udgør taksterne for ekstra
kontrol med virkning fra den 1. januar 2019 et grundgebyr på
394 kr. med tillæg af 553 kr. pr. påbegyndt kvarter og
et særligt gebyr på 3.094 kr. til dækning af
ekstra sagsbehandlingsomkostninger, når ekstra kontrol sker
som opfølgning på et påbud, et forbud eller en
bøde.
Taksterne fastsættes i
overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets budgetvejledning
2016 om takster for ikke skattemæssige afgifter og gebyrer
således, at der opnås fuld dækning for de
omkostninger, der er forbundet med det pågældende
afgifts- eller gebyrbelagte område og således, at der
tilstræbes balance over en løbende 4-årig
periode, jf. budgetvejledningen, afsnit nr. 2.3.1.2 og
Moderniseringsstyrelsens vejledning om prisfastsættelse 2006,
afsnit 2.1.2. Dette indebærer, at det mindst en gang
årligt skal vurderes, om der er balance på
gebyrordningen, eller om omkostningerne eller taksterne bør
justeres.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.6.2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2020, dog således at § 1, nr. 4, først
træder i kraft den 1. januar 2021, idet opkrævning til
finansiering af drift af et nyt VetStat først er
nødvendig fra 2021.
Til §
3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Lov om dyrlæger
indeholder i § 41 en tilsvarende bestemmelse. Den
foreslåede § 3 indebærer, at de foreslåede
ændringer i loven vil kunne sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland ved kongelig anordning med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
4. --- Stk. 2-3.
--- | | 1. I § 4 indsættes som stk. 4 og
5: »Stk.
4. Veterinærstuderende, der opfylder nærmere
fastsatte studiekrav, må som led i deres uddannelse på
Københavns Universitet deltage i diagnostik og behandling af
dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve
dyrlægegerning, som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3,
forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar. Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der
skal være opfyldt for, at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning, jf. stk. 4.« | | | | § 8 b.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om dyrlægers forpligtelser i forbindelse med
egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. Stk. 2. De
dyrlæger, der er omfattet af loven, afholder omkostningerne
ved de tilsyn og den kontrol, der udføres efter reglerne
fastsat i medfør af stk. 1. Ministeren kan fastsætte
regler herom. | | 2. § 8 b ophæves. | | | | §
11. --- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Ministeren kan som led i tilsynet med dyrlægers ordinationer
af euforiserende stoffer påbyde en dyrlæge at
føre nøjagtige optegnelser over disse
ordinationer. Stk.
6. --- § 20.
Miljø- og fødevareministeren kan fratage en
dyrlæge retten til at ordinere alle eller enkelte grupper af
euforiserende stoffer, hvis dyrlægen 1) --- 2) ordinerer euforiserende stoffer
på uforsvarlig måde eller 3) ordinerer euforiserende stoffer til
eget eller andre menneskers brug. Stk. 2.
--- § 26. En
dyrlæge kan fraskrive sig autorisationen eller en eller flere
af de i § 18, stk. 2, omhandlede rettigheder. Fraskrivelsen
kan være begrænset til at angå ordinering af
euforiserende stoffer eller en nærmere angiven gruppe af
sådanne stoffer. Autorisationen eller fraskrevne rettigheder
generhverves, når en fastsat tidsfrist fra fraskrivelsen er
udløbet, og kan i øvrigt generhverves efter
ansøgning, såfremt der ikke foreligger
omstændigheder, der ville kunne begrunde fratagelse af
autorisationen eller rettigheder efter §§ 18, 20, 21, 23
og 24. Stk. 2-3
--- | | 3. I § 11, stk. 5, i § 20, stk. 1, stk.
1, nr. 2 og 3, og i § 26, stk. 1, ændres
»euforiserende stoffer« til:
»afhængighedsskabende lægemidler« | §
17. --- | | 4. I § 17 indsættes som stykke
2-6: »Stk.
2. Ejere af dyrehold med svin eller kvæg betaler
samlet 3,0 mio. kr. (2018-niveau) årligt til finansiering af
drift af medicinregisteret VetStat. Fordelingen af beløbet
mellem ejere af dyrehold med svin eller kvæg sker
forholdsmæssigt i forhold til disses andel af det samlede
antibiotikaforbrug for de to dyrearter. Stk. 3.
Antibiotikaforbruget opgøres på baggrund af seneste
afsluttede periode 1. juli til og med 30. juni. Stk. 4. Den
andel af det samlede beløb efter stk. 2 og 3, som skal
betales af ejere af dyrehold med svin, fordeles mellem alle ejere
af dyrehold med svin med et ligeligt beløb pr.
besætning registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR) den 1. februar i det år, beløbet
opkræves. Stk. 5. Den
andel af det samlede beløb efter stk. 2 og 3, som skal
betales af ejere af dyrehold med kvæg, fordeles mellem alle
ejere af dyrehold med kvæg med et ligeligt beløb pr.
årsdyr på grundlag af antal årsdyr i senest
afsluttede periode 1. juli til og med 30. juni. Stk. 6.
Beløbet, jf. stk. 2, pris- og lønreguleres en gang
årligt den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks.« | | | | §
32. --- Stk. 2. De
ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter
beskæftigede dyrlæger er, for så vidt angår
deres virksomhed ved disse institutter, undtaget fra bestemmelsen i
stk. 1. Stk.
3-4. --- | | 5. I § 32, stk. 2 indsættes som 2. pkt.: »Dyrlæger beskæftiget
ved Københavns Universitets dyrehospitaler er dog, for
så vidt angår deres behandling af andres dyr,
undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling.« | | | 6. Efter
§ 36 a indsættes: »§ 36
b. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler om betaling af omkostninger ved ekstra
kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende
overholdelse af loven eller regler fastsat i medfør af loven
eller af Den Europæiske Unions forordninger. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning af
betaling efter stk. 1.« |
|