Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2019)
Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
dyrlæger (Afgift til finansiering af drift af
medicinregisteret VetStat m.v.)
(Lovforslag nr. L 28)
Forslaget fremsættes delvis med
baggrund i den politiske aftale om Veterinærforlig III
2018-2021, der blev indgået den 13. december 2017, mellem den
daværende regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Det foreslås således at
tilvejebringe hjemmel til, at driften af Fødevarestyrelsens
medicinregister VetStat efter en nødvendig teknisk
omlægning og modernisering kan finansieres gennem
opkrævning af betaling fra ejere af dyrehold registreret i
Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR).
VetStat er Fødevarestyrelsens
IT-system til registrering af forbrug af veterinære
lægemidler. Blandt de vigtigste formål med registret er
at monitorere udviklingen i forbruget af antibiotika til dyr i
Danmark, og på den baggrund igangsætte initiativer, som
kan sænke antibiotikaforbruget til dyr.
Det er nødvendigt at
gennemføre en teknisk omlægning og modernisering af
systemet (fremtidssikring), da det nuværende IT-system er
teknologisk utidssvarende. Moderniseringen vil øge
registerets anvendelighed både i landbrugets administration
af husdyrbesætningerne og i den nationale indsats for at
begrænse antibiotikaforbruget. Dette vil bl.a. ske ved, at
det bliver muligt, at antibiotikaforbruget kan opgøres
på besætningsniveau, hvor forbruget i det
nuværende system opgøres på ejendomsniveau
(CHR-niveau).
Det er hensigten, at drift efter
idriftsættelse af det nye VetStat skal finansieres ved
opkrævning af betaling hos ejere af dyrehold med svin eller
kvæg registreret i CHR.
Ud over den foreslåede ændring,
der udspringer af veterinærforliget, foreslås en
række yderligere ændringer i loven.
Det foreslås, at hjemlen til at
opkræve gebyr til dækning af omkostningerne ved ekstra
kontrol, som gennemføres efter, at der er påvist
manglende overholdelse af loven eller regler fastsat i
medfør af loven eller af den Europæiske Unions
forordninger, overføres fra tekstanmærkning i
finansloven til lov om dyrlæger. Gebyret skal som hidtil
betales af de dyrlæger og virksomheder, som er genstand for
ekstra kontrol. Forslaget fremsættes i henhold til normal
praksis om, at materielle tekstanmærkninger skal indarbejdes
i den relevante lovgivning, når dette er muligt.
Endvidere ønskes det med
lovforslaget at tilvejebringe den fornødne hjemmel til, at
de veterinærstuderende ved Københavns Universitet som
led i uddannelsen kan deltage i diagnostik og behandling af dyr ved
universitetets dyrehospitaler og i den forbindelse udøve
dyrlægegerning.
De studerendes deltagelse i diagnostik og
behandling af dyr som led i deres uddannelse er en
forudsætning for, at de kan opnå de fornødne
færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne
udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
Det vil være en forudsætning, at de
veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
Den foreslåede bestemmelse giver
ligeledes ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
hjemmel til at kunne fastsætte regler om hvilke studiekrav,
der skal være opfyldt for, at de veterinærstuderende
kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning.
Det foreslås endvidere, at
betegnelsen "euforiserende stoffer" i loven ændres til
"afhængighedsskabende lægemidler". Der er tale om to
betegnelser for samme midler, og med forslaget skabes der
parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i lov om
dyrlæger og den betegnelse, der anvendes på det humane
sundhedsområde.
Herudover foreslås det, at der skabes
hjemmel til, at dyrlæger beskæftiget ved
Københavns Universitets dyrehospitaler i forhold til deres
behandling af privatejede dyr undergives tilsyn på lige fod
med dyrlæger ved privatejede dyrehospitaler eller
privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
Efter den nugældende § 32, stk.
1, i lov om dyrlæger, er dyrlæger undergivet tilsyn af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
(Fødevarestyrelsen). Dog er dyrlæger, der er ansat ved
statslige undervisnings - og forskningsinstitutioner, undtaget fra
tilsynet, for så vidt angår deres virksomhed ved disse
institutter.
Med den foreslåede
tilsynsforpligtelse vil Fødevarestyrelsen kunne følge
op på henvendelser fra dyreejere over behandling af dyr,
uanset om behandlingen er foretaget af en dyrlæge ansat
på et privatejet dyrehospital, en privatpraktiserende
dyrlæge i øvrigt eller af en dyrlæge
beskæftiget ved Københavns Universitets
dyrehospitaler.
Københavns Universitetet driver
på nuværende tidspunkt to dyrehospitaler, henholdsvis
Universitetshospitalet for Store Husdyr og Universitetshospitalet
for Familiedyr. Begge dyrehospitaler, der organisatorisk er en del
af universitetets Institut for Klinisk Veterinærmedicin,
tager privatejede dyr under behandling på linje med
behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller
privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
Endelig foreslås det, at § 8 b
ophæves. Bestemmelsen, der knytter sig til ordningen med
egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger, har
mistet sin betydning, fordi ordningen med egenkontrol er
ophævet. Ordningen blev ophævet i 2016 og erstattet af
regler om målrettet dyrevelfærdsindsats, der
vedrører dyrlægers rådgivning om
dyrevelfærd som led i sundhedsrådgivning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.