Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. november 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 8 og 11, herunder om deling af
lovforslaget, og skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-7, 9 og 10.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF, EL og ALT) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, RV, KF og LA) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslag B. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag til lovforslag B.
Udvalget anmoder om, at lovforslag B efter
2. behandling henvises til fornyet udvalgsbehandling.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love
(Godtgørelse af visse punktafgifter til godkendte
humanitære organisationer m.v., ændring
vedrørende konsignationslagre, kædehandel og
bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af
varer til andre EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af
varer, ydelser og aktiver og præcisering af EU-regel om
levering mod vederlag m.v.)« omfattende §§ 1-3,
§ 4, nr. 1-27 og 29, og §§ 5-11.
B. »Forslag
til lov om ændring af momsloven (Værnsregel mod misbrug
af særordningen for rejsebureauer)« omfattende §
4, nr. 28, og § 11.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 2, nr. 1, affattes
således:
»1) Varer,
som efter § 2, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler
er defineret som lægemidler, og varer, som efter § 3,
nr. 7, i lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis er
defineret som et cannabisslutprodukt.««
[Nyaffattelse af henvisning til
lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven]
3) Nr. 6
affattes således:
»6. § 8, stk. 1, nr. 5, affattes
således:
»5) Varer,
der leveres til fremstilling af varer, som efter § 2, nr. 1,
litra a og b, i lov om lægemidler er defineret som
lægemidler, og varer, som efter § 3, nr. 7, i lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis er defineret som et
cannabisslutprodukt.««
[Nyaffattelse af henvisning til
lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven]
Til § 4
4) I
det under nr. 6 foreslåede § 5, stk. 4, ændres i 2. pkt. »fradrag« til:
»fuld eller delvis fradragsret«, og »og
ydelser« udgår.
[Tilpasning til momslovens
sprogbrug]
5) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
44, stk. 2, 3. pkt., ændres »registrering eller
ved salg eller overdragelse« til: »registrering, ved
salg, ved udtagning eller ved overdragelse«.«
[Sproglig præcisering af
bestemmelsen]
Til § 10
6) I
det under nr. 1 foreslåede § 26, stk. 9, ændres
»Godtgørelsen efter § 5, stk. 17 og 23«
til: »Godtgørelsen efter chokoladeafgiftslovens §
9, stk. 5, og § 20, stk. 5, som affattet ved denne lovs §
5, nr. 17 og 23«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 11
7) I
stk. 1 indsættes efter
»stk. 2«: »og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
8) I
stk. 2 ændres »20-25, 28 og
29« til: »20-25 og 29«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 10 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
10)
Som stk. 5 og 6 indsættes:
»Stk. 5.
§ 10 har virkning fra og med den 1. april 2019.
Stk. 6. §
4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt § 4, nr. 13 eller
14, finder ikke anvendelse ved regulering af investeringsgoder, som
er overgået til udelukkende at blive anvendt til momsfrie
aktiviteter i virksomheden før ikrafttrædelsen af
§ 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt § 4, nr. 13
eller 14. For regulering af sådanne investeringsgoder finder
reglerne i momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26.
september 2019, fortsat anvendelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og overgangsbestemmelse for udtagning
af investeringsgoder]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 11
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
11)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 11
Skatteministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttrædelse.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører godtgørelse
af visse punktafgifter til godkendte humanitære
organisationer m.v., ændring vedrørende
konsignationslagre, kædehandel og bekæmpelse af
momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre
EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser
og aktiver og præcisering af EU-regel om levering mod
vederlag m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører en
værnsregel mod misbrug af særordningen for
rejsebureauer.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at nyaffatte chokoladeafgiftslovens § 1,
stk. 2, nr. 1, med det formål at opdatere henvisningerne til
lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven. Med den i
lovforslaget foreslåede nyaffattelse fremgår det dog
ikke klart, hvilke lægemidler som er omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1.
Det foreslås derfor at nyaffatte
bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår, hvilke
varer der er fritaget for afgift. Bestemmelsen får herefter
følgende ordlyd: Varer, som efter § 2, nr. 1, litra a
og b, i lov om lægemidler er defineret som lægemidler,
og varer, som i § 3, nr. 7, i lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis er defineret som et cannabisslutprodukt.
I § 2, nr. 1, litra a og b, i lov om
lægemidler (herefter lægemiddelloven) defineres
lægemidler.
I lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis reguleres en forsøgsordning med cannabis.
Cannabisslutprodukter, som er omfattet af § 3, nr. 7, i lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis, fremstilles på
et apotek eller et sygehusapotek ud fra et cannabismellemprodukt
efter lægens ordination til en konkret patient.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det at nyaffatte chokoladeafgiftslovens § 8,
stk. 1, nr. 5, med det formål at opdatere henvisningerne til
lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven. Med den
foreslåede nyaffattelse er det dog uk?lart, hvilke
lægemidler som er omfattet af chokoladeafgiftsloven § 8,
stk. 1, nr. 5.
Det foreslås derfor at nyaffatte
bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår, hvilke
varer der skal fremstilles for at opnå fradrag efter
bestemmelsen. Bestemmelsen får herefter følgende
ordlyd: Varer, der leveres til fremstilling af varer, som efter
§ 2, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler er
defineret som lægemidler, og varer, som i § 3, nr. 7, i
lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis er defineret
som et cannabisslutprodukt.
I lægemiddellovens § 2, nr. 1,
litra a og b, defineres lægemidler.
I lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis reguleres en forsøgsordning med cannabis.
Cannabisslutprodukter, som er omfattet af § 3, nr. 7, i lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis, fremstilles på
et apotek eller et sygehusapotek ud fra et cannabismellemprodukt
efter lægens ordination til en konkret patient.
Til nr. 4
Med levering mod vederlag sidestilles efter
momslovens § 5, stk. 3, udtagning af ydelser til privat brug
for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål.
Det foreslås bl.a. i lovforslagets
§ 4, nr. 6, at indsætte et nyt stk. 4 i momslovens
§ 5, hvorefter anvendelse af varer til privat brug for
virksomhedens indehaver eller dennes personale eller i
øvrigt virksomheden uvedkommende formål sidestilles
med levering af ydelser mod vederlag. Anvendelsen af en vare vil
således blive sidestillet med ydelser. Anvendelse af f.eks.
et aktiv til private formål vil derfor blive sidestillet med
levering af en ydelse mod vederlag og derfor udtagningsbeskattet
som en ydelse.
Formålet med indsættelsen af
stk. 4 er bl.a. at bringe momsloven tættere på det
bagvedliggende momssystemdirektiv (2006/112/EF). Med det
foreslåede stk. 4 er formuleringen dog kommet væk fra
sprogbrugen i de øvrige bestemmelser i momsloven, og
formuleringen ses at kunne komme tættere på ordlyden i
momssystemdirektivet.
Det foreslås, at
»fradrag« ændres til »fuld eller delvis
fradragsret«, og at »og ydelser« i det
foreslåede stk. 4, 2. pkt., udgår. Hensigten er bl.a.
at sikre en ordlyd, der er tilpasset den sproglige formulering i de
øvrige bestemmelser i momsloven vedrørende udtagning,
jf. momslovens § 5, stk. 1, og lovforslagets nr. § 4, nr.
5. Der er fortsat tale om en tilpasning, der bringer momslovens
ordlyd tættere på det bagvedliggende
momssystemdirektiv, hvorefter EU-landene kan udtagningsbeskatte
tilfælde, hvor varen har givet ret til fuldt eller delvist
momsfradrag.
Til nr. 5
I lovforslagets § 4, nr. 25,
foreslås det at ændre »registrering eller ved
salg« til »registrering, ved salg, ved
udtagning«. Formålet er at sikre, at der ved udtagning
også kan ske en samlet regulering for den resterende
reguleringsperiode.
Det foreslås at nyaffatte
lovforslagets § 4, nr. 25, således at forslaget
får følgende ordlyd: I § 44, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »registrering eller ved salg eller
overdragelse« til: »registrering, ved salg, ved
udtagning eller ved overdragelse«.
Baggrunden for nyaffattelsen er en sproglig
forbedring, idet det udover det allerede foreslåede
foreslås, at ordet »ved« indsættes foran
»overdragelse« i momslovens § 44, stk. 2, 3. pkt.,
således at momslovens § 44, stk. 2, 3. pkt., kommer til
at lyde som følgende: »Ved regulering i tilfælde
af afmeldelse fra registrering, ved salg, ved udtagning eller ved
overdragelse foretages regulering dog for den resterende del af
reguleringsperioden.«
Til nr. 6
Den godtgørelsesordning, som giver
virksomheder mulighed for at få afgiftsgodtgørelse i
overgangsperioden, hvor virksomheder blev afgiftspålagt efter
både chokoladeafgiftsloven og isafgiftsloven, som
lovforslagets § 10 vedrører, er fastsat og reguleret i
chokoladeafgiftsloven. Dette fremgår ikke tydeligt af det
foreslåede.
Det foreslås derfor præciseret,
at det er godtgørelsesordningen, som er fastsat i
chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 5, og § 20, stk. 5, og
affattet ved § 5, nr. 17 og 23, i lov nr. 1728 af 27. december
2018, som det foreslåede vedrører.
Formålet med ændringen er at
præcisere, at det foreslåede gælder
godtgørelsesordningerne, som er fastsat i
chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 5, og § 20, stk. 5.
Til nr. 7
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 11, stk. 1, indsættes en henvisning til det stk. 3,
som foreslås indsat ved ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 8 og 11
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 9
Det foreslås, at lovens § 10
skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Det sker i et nyt stykke, der foreslås indsat
efter stk. 2. Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Formålet med ændringen er, at
lovens § 10, nr. 1, skal træde i kraft, før
chokoladeafgiftslovens kapitel 2 (og dermed chokoladeafgiftslovens
§ 20, stk. 5) ophæves pr. 1. januar 2020.
Chokoladeafgiftslovens kapitel 2 blev ophævet ved § 1,
nr. 2, i lov nr. 1686 af 26. december 2017. Ophævelsen
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. § 7, stk. 2, i
lov nr. 1686 af 26. december 2017.
Lovforslagets § 10 henviser til
chokoladeafgiftslovens § 20, stk. 5, som er placeret i
chokoladeafgiftslovens kapitel 2, og bestemmelsen ophæves den
1. januar 2020. Det er således nødvendigt at lade
lovens § 10 træde i kraft inden denne dato.
Til nr. 10
Det foreslås som et nyt stk. 5 i
lovforslagets § 11 fastsat, at lovens § 10 skal have
virkning fra og med den 1. april 2019.
Baggrunden herfor er, at det ved
lovforslagets § 10 foreslås at ændre i lov nr.
1728 af 27. december 2018. Lovforslagets § 10 henviser til
godtgørelsesordningen, som er affattet ved § 5, nr. 17
og 23, i lov nr. 1728 af 27. december 2018. Det fremgår af
denne lovs § 26, stk. 6, at § 5, nr. 17 og 23, har
virkning fra og med den 1. april 2019. Derfor foreslås det,
at lovens § 10 skal have virkning fra den samme dato, så
udvidelsen af godtgørelsesordningen angår samme
periode som godtgørelsesordningen som affattet ved § 5,
nr. 17 og 23, i lov nr. 1728 af 27. december 2018. Der er tale om
en begunstigende ændring for borgerne.
Efter lovforslaget vil investeringsgoder
skulle pålægges moms ved udtagning i det omfang,
leveringen kan sidestilles med en momspligtig levering mod
vederlag. Samtidig vil der ved udtagningen skulle foretages
regulering for den resterende reguleringsperiode i det omfang, der
ikke er opnået fuldt fradrag.
Ved ændringsforslaget foreslås
det som et nyt stk. 6 at indsætte en overgangsbestemmelse,
hvorefter investeringsgoder, som er overgået til udelukkende
at blive anvendt i virksomheden til momsfrie formål,
før lovens § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20- 25 og 29, samt
§ 4, nr. 13 eller 14, er trådt i kraft, fortsat ville
skulle være omfattet af den reguleringsordning, som var
gældende indtil ikrafttræden af lovens § 4, nr.
3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt § 4, nr. 13 eller 14.
For at imødegå usikkerhed om
behandlingen af investeringsgoder, der er udtaget, før
lovens § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt § 4,
nr. 13 eller 14, er trådt i kraft, foreslås det
præciseret, at investeringsgoder, som er overgået til
udelukkende at blive anvendt i virksomheden til momsfrie
formål før ikrafttrædelse af lovens § 4,
nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt § 4, nr. 13 eller 14,
fortsat skal være omfattet af investeringsgodets
igangværende reguleringsforpligtigelse også efter
ikrafttræden af lovens § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25
og 29, samt § 4, nr. 13 eller 14.
Det bemærkes, at det alene vil
være lovens § 4, nr. 13 eller 14, der vil blive sat i
kraft sammen med § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29.
Når denne del af loven er sat i kraft, vil det nummer - 13
eller 14 - der ikke er blevet sat i kraft, blive foreslået
ophævet.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 10. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Dele af lovforslaget er en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 223, folketingsåret
2018-19, 1. samling. Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 8. august 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 18, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 3. oktober 2019 sendte skatteministeren
høringssvarene og høringsnotaterne til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputation
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-18. Udvalget forventer, at skatteministeren besvarer
spørgsmål nr. 19 inden 3. behandling af
lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) fmd. Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) nfmd. Torsten
Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |