Ændringsforslag stillet den 20.
november 2019 uden for betænkningen
Ad b
Ændringsforslag til
det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets betænkning
nævnte lovforslag A.
Til § 4
Af skatteministeren:
12) I
det under nr. 6 foreslåede § 5, stk. 4, indsættes i 1. pkt. efter »anvendelse af
varer«: », der indgår i en virksomheds
aktiver,«, og »formål.« ændres til
»formål«.
[Sproglig præcisering af
bestemmelsen for at bringe den tættere på
EU-retten]
13) I
det under nr. 6 foreslåede § 5, stk. 4, ændres i 2. pkt., »Det er en betingelse, at der
er opnået fradrag« til: », såfremt der er
opnået fuld eller delvis fradragsret«, og »og
ydelser« udgår.
[Sproglig præcisering af
bestemmelsen for at bringe den tættere på
EU-retten]
Ad c
Ændringsforslag til
det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets betænkning
nævnte lovforslag B.
Til § 4
14) I
den under nr. 28 foreslåede
ændring af § 67 c
indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Hvis persontransportydelsen produceres af en
persontransportvirksomhed, der indgår i et
interessefællesskab med rejsebureauet, indregnes
omkostningerne til persontransport med normalværdien for
transportydelserne ved beregningen af rejsebureauets
fortjenstmargen.«
[Tilpasning af bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 12
Med levering mod vederlag sidestilles efter
momslovens § 5, stk. 3, udtagning af ydelser til privat brug
for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål. Efter det
foreslåede nye stk. 4 i momslovens § 5, jf.
lovforslagets § 4, nr. 6, sidestilles anvendelse af varer, der
indgår i virksomhedens aktiver, på samme måde med
levering mod vederlag.
Formålet med indsættelsen af
det nye stk. 4 er at bringe momsloven tættere på det
bagvedliggende momssystemdirektiv (Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem), hvorefter anvendelse af en vare, der
indgår i virksomhedens aktiver, til virksomheden uvedkommende
formål sidestilles med levering af en ydelse mod vederlag,
såfremt denne vare har givet ret til fuldt eller delvist
fradrag af momsen.
Det vurderes, at formuleringen af det
foreslåede stk. 4 kan bringes endnu tættere på
momssystemdirektivets ordlyd, hvorfor det foreslås at
præcisere, at de omtalte varer skal indgå i
virksomhedens aktiver.
Det foreslås, at der efter
»anvendelse af varer« indsættes », der
indgår i en virksomheds aktiver,« og
»formål.« ændres til
»formål« i det foreslåede stk. 4, 1. pkt.
Hensigten med denne del af nærværende
ændringsforslag er at bringe momslovens ordlyd tættere
på momssystemdirektivets ordlyd.
Sammen med ændringsforslag nr. 13 til
lovforslaget vil det foreslåede nye stk. 4 til momslovens
§ 5 få følgende ordlyd: »Med levering af
ydelser mod vederlag sidestilles anvendelse af varer, der
indgår i en virksomheds aktiver, til privat brug for
virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål,
såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret i
forbindelse med indkøb, fremstilling m.v. af de
pågældende varer.«
Til nr. 13
Med levering mod vederlag sidestilles efter
momslovens § 5, stk. 3, udtagning af ydelser til privat brug
for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål.
Det foreslås bl.a. i lovforslagets
§ 4, nr. 6, at indsætte et nyt stk. 4 i momslovens
§ 5, hvorefter anvendelse af varer til privat brug for
virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål
sidestilles med levering af ydelser mod vederlag. Anvendelsen af en
vare vil således blive sidestillet med ydelser. Anvendelse af
f.eks. et aktiv til private formål vil derfor blive
sidestillet med levering af en ydelse mod vederlag og derfor
udtagningsbeskattet som en ydelse.
Formålet med indsættelsen af
stk. 4 er bl.a. at bringe momsloven tættere på det
bagvedliggende momssystemdirektiv (2006/112/EF). Med det
foreslåede stk. 4 er formuleringen dog kommet væk fra
sprogbrugen i de øvrige bestemmelser i momsloven, og
formuleringen vurderes at kunne komme tættere på
ordlyden i momssystemdirektivet.
Det foreslås at ændre i det
foreslåede stk. 4, 2. pkt., »Det er en betingelse, at
der er opnået fradrag« til », såfremt der
er opnået fuld eller delvis fradragsret«, og »og
ydelser« i det foreslåede stk. 4, 2. pkt.,
foreslås at udgå. Hensigten er bl.a. at sikre en
ordlyd, der er tilpasset den sproglige formulering i de
øvrige bestemmelser i momsloven vedrørende udtagning,
jf. momslovens § 5, stk. 1, og lovforslagets § 4, nr. 5.
Der er fortsat tale om en tilpasning, der bringer momslovens ordlyd
tættere på det bagvedliggende momssystemdirektiv,
hvorefter EU-landene kan udtagningsbeskatte i tilfælde, hvor
varen har givet ret til fuldt eller delvist momsfradrag.
Sammen med ændringsforslag nr. 12 vil
det foreslåede nye stk. 4 til momslovens § 5 få
følgende ordlyd: »Med levering af ydelser mod vederlag
sidestilles anvendelse af varer, der indgår i en virksomheds
aktiver, til privat brug for virksomhedens indehaver eller til
dennes personale eller i øvrigt til virksomheden
uvedkommende formål, såfremt der er opnået fuld
eller delvis fradragsret i forbindelse med indkøb,
fremstilling m.v. af de pågældende varer.«
Ændringsforslaget træder i
stedet for ændringsforslag nr. 4 i Skatteudvalgets
betænkning af 19. november 2019.
Til nr. 14
I lovforslagets § 4, nr. 28,
foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i momslovens
kapitel 16 a vedrørende særordningen for
rejsebureauer. Efter lovforslaget skal omkostninger til
persontransport, der kommer den rejsende direkte til gode, ved
opgørelsen af rejsebureauets fortjenstmargen indregnes med
det vederlag, som det sidste selskab i
transakti?onsrækkefølgen, der ikke er nært
forbundet med rejsebureauet, modtog.
Formålet med denne del af
lovforslaget er at hindre rejsebureauer i at mindske deres
momsbetaling igennem selska?bskonstruktioner.
Hvis persontransportydelsen produceres af
en persontransportvirksomhed, der indgår i et
interessefællesskab med rejsebureauet, vil der kun være
et vederlag fra en virksomhed, der indgår i
interessefællesskab med rejsebureauet.
Det foreslås derfor ved
ændringsforslaget, at hvis persontransportydelsen produceres
af en persontransportvirksomhed, der indgår i et
interessefællesskab med rejsebureauet, indregnes
omkostningerne til persontransport med normalværdien for
transportydelserne ved beregningen af rejsebureauets
fortjenstmargen.
Ved persontransportvirksomhed forstås
det selskab, der indgår i et interessefællesskab med
rejsebureauet og faktisk udfører persontransporten, f.eks.
et flyselskab eller et busselskab.
Herudover bemærkes, at
ændringsforslaget - ligesom det fremsatte lovforslag - ikke
skal finde anvendelse på den situation, hvor rejsebureauet
udfører persontransporten selv, eller hvor virksomheden, der
udfører persontransporten, og rejsebureauet er
fællesregistreret. Sådanne egenproducerede ydelser er
ikke omfattet af særordningen for rejsebureauer, men er
omfattet af de almindelige momsregler.