Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om retsafgifter
og forskellige andre love (Forenkling af regler om
forældelseshåndtering, modregning ved transporter,
flere skyldnere på samme fordring, eftergivelse og
afskrivning, retsafgift m.v.)
(Lovforslag nr. L 26)
Med lovforslaget, som med enkelte
justeringer er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 213,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, gennemføres
yderlige forenklinger som opfølgning på "Aftale om
styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse" af 8. juni 2017
om en række tiltag, der sikrer grundlaget for en sikker og
effektiv fremadrettet inddrivelse af gæld til det offentlige.
Aftalen er indgået af den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Det er afgørende at få
genoprettet og styrket skatteområdet, så borgernes
tillid til skattevæsenet genskabes - ikke mindst i forhold
til inddrivelsen af gæld til det offentlige. For at kunne
få etableret en sikker og effektiv fremadrettet inddrivelse
er det en forudsætning, at lovgivningen forenkles.
Erfaringerne med det suspenderede it-system EFI/DMI har nemlig
vist, at det er særdeles vanskeligt at tilpasse et nyt
it-system til en kompleks og omfattende lovgivning.
På
baggrund heraf er regeringen og aftaleparterne enige om, at der er
behov for yderligere forenkling og ændring af reglerne
på inddrivelsesområdet for at sikre udviklingen af det
nye it-system for inddrivelse og administrationen af
inddrivelsesopgaven.
Med
nærværende lovforslag, der på nær enkelte
mindre justeringer er en genfremsættelse af lovforslag nr. L
213, folketingsåret 2018-19, 1. samling, foreslås der
derfor nogle ændringer, der tager sigte på at forenkle
og systemunderstøtte de funktioner, som det nye
inddrivelsessystem skal have udviklet på nuværende
tidspunkt.
Forslagene
vedrører yderligere forenklinger af regler for
forældelse og regler, der har til formål at gøre
digitaliseringen og administrationen af visse områder mere
smidig og enkel. Det drejer sig om håndtering af modregning
ved transporter, retsafgift og situationer, hvor der er flere
skyldnere, der hæfter for samme fordring. Herudover
foreslås det at fastsætte klarere regler for
eftergivelse af gæld og justere reglerne om afskrivning som
led i opfølgningen på ophævelsen af en
særordning om eftergivelse af gæld for grupper af
socialt udsatte (ESG-ordningen). Endelig har det vist sig, at der
er behov for en præcisering og justering af reglerne om,
hvordan betalinger anvendes, hvor disse skal have virkning tilbage
i tid.
Lovforslaget
indebærer en fravigelse af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer, idet det foreslås, at loven
træder i kraft den 15. november 2019. Visse dele af loven
foreslås endvidere at skulle sættes i kraft ved
ikrafttrædelsesbekendtgørelser.
Lovforslaget
vurderes samlet set at ville forbedre den fremtidige
inddrivelseseffektivitet, hvilket alt andet lige vil øge
inddrivelsesindtægterne. Størrelsesordenen heraf kan
ikke kvantificeres nærmere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.