Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 7. november 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 3 b, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »10 og
11« til: »9 og 10«.
[Korrektion af henvisning]
2) I
den under nr. 21 foreslåede
ændring af § 9 a, stk. 3, 1.
pkt., ændres »stk. 10« til: »stk.
9«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 32
3) I
stk. 1 ændres »stk.
2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og
med den 1. januar 2018.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Indsættelse af nyt stykke,
så § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og så disse
dele af loven får virkning fra og med den 1. januar 2018]
5) Som
stk. 6 indsættes:
»Stk. 6.
Sager, hvor en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen har truffet
afgørelse om afslag på fritagelse for eller
nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller
vægtafgift efter reglerne i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller §
16, stk. 1, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. i perioden fra og med den 1.
januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og
§ 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. stk. 3, kan efter
anmodning blive behandlet hos den instans, som har meddelt
afslaget. Sager, der bliver behandlet i medfør af 1. pkt.,
og som medfører fritagelse for eller nedsættelse af
afgifter, vil kunne medføre tilbagebetaling af det
afgiftsbeløb, som er indbetalt i perioden fra det tidspunkt,
hvor det oprindelige afslag blev meddelt, og frem til fritagelsen
eller nedsættelsen sker. Sager, hvor en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen har truffet afgørelse om fuldt medhold
om fritagelse for eller nedsættelse af
brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne
i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller
§ 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. i perioden fra og med den 1.
januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og
§ 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. stk. 3,
tillægges virkning fra det tidspunkt, hvor afgørelsen
blev truffet. Ansøgninger, som er indgivet, inden § 6,
nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, og hvor der
på ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke er truffet
afgørelse af en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, skal
behandles efter de nye regler, jf. § 6, nr. 1, og § 30,
nr. 1.«
[Indsættelse af nyt stykke
for at fastslå, hvordan sager om fritagelse for
brændstofforbrugsafgift og vægtafgift vil skulle
håndteres, herunder i hvilket omfang disse afgørelser
kan fastholdes eller behandles på ny af en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslås det at ændre registreringsafgiftslovens §
3 b, stk. 4, 1. pkt., så henvisningerne til bestemmelsens
stk. 7 og 8 ændres til stk. 10 og 11. Forslaget er en
konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det
foreslås at indsætte to nye stykker efter stk. 3 i
§ 4 b. Henvisningerne burde dog have været
foreslået ændret til stk. 9 og 10, da der ikke
indsættes mere end to nye stykker i § 3 b.
Ændringsforslaget har således til formål at
sikre, at der sker korrekt henvisning i § 3 b, stk. 4, 1.
pkt.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 21,
foreslås det at ændre registreringsafgiftslovens §
9 a, stk. 3, 1. pkt., så henvisningen til § 3 b, stk. 7,
ændres til § 3 b, stk. 10. Forslaget er en
konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det
foreslås at indsætte to nye stykker efter stk. 3 i
§ 4 b. Henvisningen burde dog have været foreslået
ændret til stk. 9, da der ikke indsættes mere end to
nye stykker i § 3 b. Ændringsforslaget har således
til formål at sikre, at der sker korrekt henvisning i §
9 a, stk. 3, 1. pkt.
Til nr. 3
Lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 32. Det
foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, så det fremgår, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 32. Det
fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2020, jf. dog stk. 2. Det fremgår af stk. 2, at §
1, nr. 20 og 22-25, træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås, at der i § 32
indsættes et nyt stykke efter stk. 2, hvor det i det
foreslåede stk. 3 foreslås, at lovens § 6, nr. 1,
og § 30, nr. 1, der vedrører forslag om at
indsætte bestemmelser om afgørelseskompetence i
henholdsvis brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., skal
træde i kraft, dagen efter at loven bekendtgøres i
Lovtidende, og at disse dele af loven skal have virkning fra og med
den 1. januar 2018. Ændringerne vil således få
virkning for de sager, hvor der er truffet afgørelser uden
hjemmel af en kommunalbestyrelse og Ankestyrelsen fra og med den 1.
januar 2018, hvor de to bemyndigelsesbestemmelser blev
ophævet, jf. lov nr. 1431 af 11. december 2017, og hvor
afgørelseskompetencen utilsigtet overgik til
Skatteforvaltningen.
Til nr. 5
Lovforslagets ikrafttrædelses- og
virkningsbestemmelser fremgår af § 32. Det
foreslås, at der i § 32 indsættes et nyt stk. 6.
Det følger af det foreslåede stk. 6, hvordan sager om
fritagelse for brændstofforbrugsafgift og vægtafgift,
hvor der er truffet afgørelser uden hjemmel i perioden fra
og med den 1. januar 2018 til og med lovens bekendtgørelse i
Lovtidende, vil skulle håndteres, herunder i hvilket omfang
disse sager kan behandles på ny af enten en
kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen.
Det følger af det foreslåede
stk. 6, 1. pkt., at sager, hvor en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen har truffet afgørelse om afslag på
fritagelse for eller nedsættelse af
brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne
i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller
§ 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., uden hjemmel i perioden fra og
med den 1. januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr.
1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. det
foreslåede stk. 3, jf. ændringsforslag nr. 4, efter
anmodning fra en ansøger vil kunne blive behandlet hos den
instans, som har meddelt afslaget. Det foreslåede skal ses i
sammenhæng med den eksisterende praksis, hvor
kommunalbestyrelser træffer afgørelse om fritagelse
for eller nedsættelse af brændstofforbrugsafgift og
vægtafgift, på trods af at der efter de gældende
regler ikke er hjemmel hertil i brændstofforbrugsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Det vurderes, at sådanne sager, hvor
der er blevet meddelt afslag af en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen, lider af en væsentlig, retlig mangel, da der
ikke har været den fornødne hjemmel til, at
kommunalbestyrelserne eller Ankestyrelsen har kunnet træffe
afgørelse om afgiftsfritagelse eller -nedsættelse.
Manglende hjemmel må som udgangspunkt medføre, at
afgørelserne om afslag er ugyldige. Der vurderes ikke at
foreligge omstændigheder, der giver grundlag for at fravige
dette udgangspunkt.
Da afgørelserne er ugyldige,
vurderes det, at ansøgningerne skal kunne behandles på
ny hos den instans, som meddelte afslaget i perioden fra og med 1.
januar 2018 og frem til det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og
§ 30, nr. 1, er trådt i kraft. Den instans, som har
meddelt afslaget i den pågældende periode, vil efter
det foreslåede enten være en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen. Den foreslåede bestemmelse skal således
give mulighed for, at en afgørelse om afslag, som er blevet
meddelt uden hjemmel, og som behandles på ny, kan
tillægges virkning fra det tidspunkt, hvor afslaget blev
meddelt.
Det følger af det foreslåede
stk. 6, 2. pkt., at sager, der er genoptaget i medfør af 1.
pkt., og som medfører fritagelse for eller nedsættelse
af afgifter, vil kunne medføre tilbagebetaling af det
afgiftsbeløb, som er indbetalt i perioden fra det tidspunkt,
hvor det oprindelige afslag blev meddelt, og frem til fritagelsen
eller nedsættelsen sker.
Det foreslåede har til formål
at tilgodese de ansøgere, som modtog et afslag i perioden
fra og med den 1. januar 2018 og frem til det tidspunkt, hvor
ændringen er trådt i kraft, og som, efter at sagen
bliver genoptaget, opnår en afgiftsfritagelse eller
-nedsættelse. Disse ansøgere bliver dermed stillet,
som om der ikke var blevet truffet afgørelse om afslag fra
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i den
pågældende periode. Det vurderes umiddelbart, at
omfanget af sådanne sager vil være relativt
begrænset, da afgørelsen vil skulle baseres på
de samme krav og træffes af den samme instans, som oprindelig
traf afgørelsen uden hjemmel. Det vurderes, at der ikke er
behov for at tilskrive renter til det indbetalte
afgiftsbeløb, da der vil være tale om relativt mindre
rentebeløb, som vil overstige den administrative byrde, der
er ved at opgøre disse.
Det følger af det foreslåede
stk. 6, 3. pkt., at sager, hvor en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen har truffet afgørelse om fuldt medhold om
afgiftsfritagelse for eller afgiftsnedsættelse af
brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne
i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller
§ 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer uden hjemmel i perioden fra og med den
1. januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og
§ 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. det foreslåede
stk. 3, jf. ændringsforslag nr. 4, tillægges
retsvirkning fra det tidspunkt, hvor afgørelserne blev
truffet. Hvis der kun er givet delvist medhold, må
afgørelsen i denne sammenhæng betragtes som et afslag
og behandles efter den foreslåede bestemmelses 1. pkt.
På trods af at disse
afgørelser lider af en væsentlig, retlig mangel
på grund af manglende hjemmel, der som udgangspunkt
medfører ugyldighed, fastholdes disse afgørelser. Det
skyldes, at det vil være til gunst for de ansøgere,
som modtog en afgørelse fra en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen i perioden fra og med den 1. januar og frem til det
tidspunkt, hvor ændringen er trådt i kraft, og hvor
deres ansøgning blev imødekommet. Derudover har de
pågældende ansøgere, som har fået fuldt
medhold af enten en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i
perioden, haft berettigede forventninger om, at afgørelserne
blev truffet af den rette myndighed, og de har indrettet sig
på baggrund af disse afgørelser, hvilket taler for at
fastholde disse afgørelser, på trods af at de lider af
en væsentlig, retlig mangel. Det skal tillige lægges
til grund, at afgørelserne formentlig ikke ville have
fået et andet udfald, såfremt de var blevet truffet af
den rette myndighed i den pågældende periode, da en
afgørelse fra Skatteforvaltningen ville være blevet
truffet på baggrund af afgørelser om, hvorvidt
ansøgeren var berettiget til at modtage støtte til
køb af bil efter reglerne i lov om social service, som
træffes af en kommunalbestyrelse.
Det følger af det foreslåede
stk. 6, 4. pkt., at ansøgninger om afgiftsfritagelse eller
-nedsættelse, som er indgivet, inden lovens § 6, nr. 1,
og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, og hvor der på
ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke er truffet
afgørelse af enten en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen, vil skulle behandles efter de nye regler, jf.
lovforslagets § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1. Det
foreslåede har til formål at sikre, at
ansøgninger, som endnu ikke er blevet færdigbehandlet
af en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, vil skulle behandles
efter de nye regler. Sager om afgiftsfritagelse eller
-nedsættelse, som er ved at blive behandlet af en
kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, vil dermed fortsat kunne
behandles, og der vil kunne træffes en hjemlet
afgørelse om afgiftsfritagelse eller -nedsættelse.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 10. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 10. juli 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 13, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Dele af lovforslaget har endvidere været
sendt i høring separat. Den 4. oktober 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og høringsnotaterne
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) fmd. Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) nfmd. Sophie
Løhde (V) Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |