Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en
hurtigere vej gennem klagesystemet samt ingen
omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af
afgørelser om refusion af udbytteskat)
(Lovforslag nr. L 23)
Det nuværende klagesystem er
udfordret af lange sagsbehandlingstider og sagspukler. Det er ikke
rimeligt for den enkelte borger og virksomhed.
For at nedbringe de lange
sagsbehandlingstider i klagesystemet indgik alle Folketingets
partier den 18. december 2018 »Aftale om en ny
ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet -
Retssikkerhedspakke IV.« Med aftalen tilføres
klagesagsbehandlingen flere ressourcer. Partierne er desuden enige
om at gennemføre en række tiltag, der skal gøre
klageforløbet mere effektivt og øge
Skatteankestyrelsens produktivitet.
Lovforslaget udmønter de dele af
»Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet - Retssikkerhedspakke IV«, som
forudsætter lovgivning, og er en genfremsættelse, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 212, som fremsat. Derudover
foreslås en forlængelse af funktionsperioden for
skatteankenævn, vurderingsankenævn og fælles
ankenævn og udskydelse af virkningstidspunktet for de nye
klagebehandlingsregler for vurderingssager. Der foreslås
desuden en række overgangsordninger fra og med den 1. juli
2020 til og med den 31. december 2020.
Endelig foreslås det, at der fra
årsskiftet ikke ydes omkostningsgodtgørelse i klage-
og retssager om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af
udbytteskat. Forslaget er begrundet i, at det ikke findes rimeligt,
at typisk udenlandske selskaber, pensionskasser og fonde har adgang
til at anvende en dansk tilskudsordning til at få
prøvet tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af
udbytteskat ved den administrative klagemyndighed og eventuelt
domstolene.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.
Lovforslagets overgangsregler i § 3,
stk. 5-12, har ikke været i høring forud for
fremsættelsen, men er justeret til bl.a. på baggrund af
høringen.