Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 7. november 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Radikale Venstre
Venstres og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget opfordrer ministeren til at opjustere medlemsantallet i
det nordsjællandske skatteankenævn, når det
udmøntes via bekendtgørelse, således at
antallet af medlemmer i højere grad afspejler det forventede
antal sager, skatteankenævnet skal behandle.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen indsættes efter »udbytteskat«:
»eller afslag på anmodninger om refusion af
udbytteskat«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2) I
det under nr. 19 foreslåede § 52, stk. 7, 2. pkt., indsættes
efter »udbytteskat«: »eller afslag på
anmodninger om refusion af udbytteskat«.
[Ingen
omkostningsgodtgørelse i klage- og retssager om afslag
på anmodninger om refusion af udbytteskat]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, hvortil der henvises.
Til nr. 2
Hvis Skatteforvaltningen finder, at der
ikke er grundlag for at imødekomme en anmodning om refusion
af udbytteskat, giver Skatteforvaltningen afslag på
anmodningen, og Skatteforvaltningens afslag kan påklages til
den administrative klagemyndighed og herefter indbringes for
domstolene. Efter gældende ret kan udgifterne til sagkyndig
bistand m.v. i klage- og retssagen godtgøres efter reglerne
om omkostningsgodtgørelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslås, at der ikke skal ydes omkostningsgodtgørelse
ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af
udbytteskat.
Ændringsforslaget går ud
på at udbygge forslaget i § 1, nr. 19, således at
der heller ikke vil skulle ydes omkostningsgodtgørelse ved
klage over afslag på anmodninger om refusion af
udbytteskat.
Ændringsforslaget betyder, at der
ikke vil kunne ydes omkostningsgodtgørelse, hvis
Skatteforvaltningens afslag på refusion af udbytteskat
påklages til den administrative klagemyndighed, eller hvis
afslaget indbringes for domstolene.
Ligesom det efter gældende ret
gælder for klager om afgørelser om
omkostningsgodtgørelse, klager om afgørelser efter
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og - efter
lovforslaget - klager om tilbagekaldelser af afgørelser om
refusion af udbytteskat, foreslås det således ved
ændringsforslaget, at også Skatteforvaltningens afslag
på anmodninger om refusion af udbytteskat skal holdes helt
uden for godtgørelsesordningen.
Ændringsforslaget er begrundet i, at
det af Skatteforvaltningen er oplyst, at der aktuelt verserer ca.
750 sager af denne type, og at det forventes, at der i årene
2020-2023 kommer yderligere ca. 250 klagesager til. Disse sager
risikerer at medføre en væsentlig yderligere
belastning af Skatteforvaltningen, det administrative klagesystem
og i sidste ende domstolene. Det findes i lyset af oplysningerne om
sagernes ekstraordinære omfang ikke rimeligt, at typisk
udenlandske selskaber, pensionskasser og fonde har adgang til at
anvende en dansk tilskudsordning til at få prøvet
Skatteforvaltningens afslag på at give refusion af
udbytteskat ved den administrative klagemyndighed og eventuelt
domstolene.
Det følger allerede af lovforslagets
§ 3, stk. 5, at § 1, nr. 19, ikke finder anvendelse for
udgifter til sagkyndig bistand m.v., hvor bistanden er
udført før den 1. januar 2020. Det betyder, at
ændringsforslaget vedrørende sager om afslag på
anmodninger om refusion af udbytteskat heller ikke får
virkning for udgifter til sagkyndig bistand m.v., som er
udført før dette tidspunkt. For udgifter til
sagkyndig bistand m.v., som udføres den 1. januar 2020 eller
senere, vil der derimod - efter gennemførelsen af
ændringsforslaget - ikke kunne ydes
omkostningsgodtgørelse.
Forslaget om at holde sager om afslag
på anmodninger om udbetaling af refusion af udbytteskat ude
af ordningen for omkostningsgodtgørelse forventes
fremadrettet at medføre færre udgifter til
omkostningsgodtgørelse. Efter de gældende regler vil
omkostningsgodtgørelse i sager om afslag på
anmodninger om udbetaling af refusion af udbytteskat give
merudgifter til omkostningsgodtgørelse på ca. 5-6 mio.
kr. i 2020, 10-13 mio. kr. i 2021 og 25-32 mio. kr. årligt i
2022-2026. Hertil kommer merudgifter i Skatteforvaltningen til
behandling af ansøgninger om omkostningsgodtgørelse
på ca. 1,6 mio. kr. årligt i 2020-2026.
Der er i den nuværende budgettering
af kontoen ikke taget højde for afvisningssagerne, hvorfor
der uanset ændringsforslaget forventes merudgifter til
omkostningsgodtgørelse og sagsbehandling heraf til udgifter
afholdt inden den 1. januar 2020, som med ændringsforslaget
fortsat vil være godtgørelsesberettigede. Det
vurderes, at en gennemførelse af forslaget vil
medføre en fremrykket indberetning til Skatteforvaltningen
umiddelbart inden den 1. januar 2020. Ved en vedtagelse af
ændringsforslaget forventes der fortsat udgifter til kontoen
på 8-11 mio. kr. i 2020 og 17-22 mio. kr. årligt i
2021-2022. Hertil kommer merudgifter i Skatteforvaltningen til
behandling af ansøgninger om omkostningsgodtgørelse
på ca. 1,5 mio. kr. i 2020 og 3 mio. kr. årligt i
2021-2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 10. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en opdateret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 212, folketingsåret
2018-19, 1. samling, som inden fremsættelsen har været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 27. marts
2019 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 124,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Dele af lovforslaget har
endvidere været sendt i høring særskilt, og
Skatteministeriet sendte henholdsvis den 3. og 17. september 2019
disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 33 og 47,
folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 4. oktober 2019
sendte skatteministeren høringssvarene og
høringsnotaterne til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) fmd. Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) nfmd. Sophie
Løhde (V) Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |