Fremsat den 2. oktober 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven,
kursgevinstloven og pensionsafkastbeskatningsloven
(Ophævelse af visse regler om
beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid
kernekapital m.v.)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 66 af 22. januar 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 271 af 26. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1. § 6
B ophæves.
§ 2
I kursgevinstloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1283 af 25. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
§ 35 i lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov nr.
84 af 30. januar 2019, foretages følgende ændring:
1. § 1,
stk. 5 og 6, ophæves.
§ 3
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 10. oktober 2014, som
ændret senest ved § 6 i lov nr. 324 af 30. marts 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, 1. og 3. pkt., indsættes efter
»renteindtægter«: »og lignende«, og i
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»Renteindtægter«: »og lignende«.
2. I
§ 15, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »fordringer«: »og
lignende«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. § 1 har
virkning for indtægter og udgifter, der påløber
fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 3. § 2 har
virkning for gevinst og tab ved afståelser og indfrielser,
der sker fra og med den 1. januar 2020. Fordringer og gæld,
som den 31. december 2019 er omfattet af kursgevinstlovens §
1, stk. 5 eller 6, anses for afstået og generhvervet
henholdsvis for frigjort og genpåtaget den 31. december 2019
til værdien samme dag.
Stk. 4. § 3 har
virkning fra og med indkomståret 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget, der er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 233, som blev fremsat den 3. maj 2019,
ophæver retten til det særlige fradrag for
såkaldt hybrid kernekapital. Dermed kommer Danmark på
linje med lande som Holland og Sverige.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Det foreslås at ophæve regler, som
giver finansielle udstedere fradragsret for renteudgifter på
såkaldt hybrid kernekapital m.v., uanset at de almindelige
skatteretlige regler for, at der er tale om renter, ikke er
opfyldt. Med den foreslåede ophævelse vil en eventuel
fradragsret for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v.
bero på de almindelige skatteretlige regler for rentefradrag,
hvilket allerede er tilfældet for ikke-finansielle
udstedere.
Baggrunden for den foreslåede
ophævelse er, at Europa-Kommissionen (Kommissionen) som led i
en undersøgelse af særregler i medlemsstaterne
vedrørende hybrid kernekapital har fundet, at de danske
regler kan medføre en positiv forskelsbehandling af den
finansielle sektor, som kan udgøre statsstøtte, der
ikke er forenelig med EU's statsstøtteregler. Den
foreslåede ophævelse skal bidrage til at sikre, at der
ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt reglerne vedrørende
hybrid kernekapital er forenelige med EU-retten.
Den foreslåede ophævelse
indebærer tillige, at investorers renteindtægter fra
hybrid kernekapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal
behandles efter de almindelige skatteretlige regler. Som en
konsekvens af den foreslåede ophævelse foreslås
det endvidere at ophæve regler om, at gevinster og tab
på hybrid kernekapital m.v. behandles efter kursgevinstloven.
Herefter vil gevinster og tab skulle behandles efter de almindelige
skatteretlige regler.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Efter gældende ret behandles finansielle
udstederes renteudgifter og investorers renteindtægter
på hybrid kernekapital (en mellemting mellem gæld og
egenkapital) m.v. skattemæssigt som andre renter ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.
ligningslovens § 6 B, selvom det underliggende
gældsforhold ikke opfylder de almindelige skatteretlige
kriterier for, at der er tale om gæld.
Det følger således af
ligningslovens § 6 B, at renter, der ikke forfalder på
et forud aftalt tidspunkt, ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst behandles som andre renter, uanset at
debitor i visse tilfælde kan beslutte, at forrentningen
bortfalder, såfremt to betingelser er opfyldt. For det
første skal gældsforholdet være fastlagt ved
udstedelse af et gældsinstrument, og for det andet skal
debitor i henhold til gældsinstrumentet enten være en
stat, et kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 575/2013/EU af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (kapitalkravsforordningen), et
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller
forsikringsselskab som omhandlet i lov om finansiel virksomhed
eller tilsvarende fondsmæglerselskab,
investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab
hjemmehørende i et land inden for EU/EØS.
Et gældsinstrument forstås som en
finansiel forpligtelse, hvor udstederen af instrumentet har
forpligtet sig til at betale til den eller dem, som ejer
instrumentet. Regnskabsmæssigt kan hybrid kernekapital
behandles både som en finansiel forpligtigelse eller på
samme måde som et egenkapitalinstrument. Den
regnskabsmæssige behandling vil afhænge af de konkrete
aftalevilkår for den hybride kernekapital. Dog vil hybrid
kernekapital efter kapitalkravsforordningen typisk blive behandlet
på samme måde som et egenkapitalinstrument. Det skyldes
bl.a., at hybrid kernekapital efter kapitalkravsforordningen har en
uendelig løbetid, og at ejeren eller ejerne af den hybride
kernekapital ikke har krav på at få udbytte i form af
renter.
Reglerne om hybrid kernekapital m.v. blev
indført i den finansielle lovgivning ved lov nr. 428 af 6.
juni 2002. Reglerne indebærer, at visse
gældsinstrumenter kan medregnes i den ansvarlige kapital
såfremt en række betingelser er opfyldt. Bl.a. må
gælden ikke forfalde på et forud aftalt tidspunkt, og
gælden må kun tilbagebetales på debitors
initiativ. Disse betingelser har til formål at bidrage til at
sikre, at kapitalen er af varig karakter.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til
på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale et
beløb, der er modtaget fra kreditor - idet der ikke er
aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer,
hvornår tilbagebetaling skal ske (i modsætning til
gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling
på kreditors anfordring) - foreligger der ikke gæld i
skatteretlig forstand. Derfor vil løbende betalinger ikke
være renter, idet en betingelse for at anse en betaling for
en rente er, at den underliggende aftale skal indeholde en retlig
forpligtelse til at betale en gæld.
For at skabe klarhed i forhold til den
skattemæssige behandling af renteudgifterne på hybrid
kernekapital blev der i forlængelse af indførelsen af
reglerne om hybrid kernekapital m.v. i den finansielle lovgivning,
ved lov nr. 457 af 9. juni 2004, indført udtrykkelig hjemmel
i ligningslovens § 6 B til, at finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v. har fradragsret for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v.
Som konsekvens af, at løbende
betalinger vedrørende hybrid kernekapital m.v. efter
ligningslovens § 6 B behandles som øvrige renter, skal
de pågældende instrumenter ifølge
kursgevinstloven skattemæssigt behandles på linje med
andre pengefordringer og anden gæld, jf. kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 og 6.
Det følger således af
kursgevinstlovens § 1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke
forfalder på et forud aftalt tidspunkt, behandles som andre
pengefordringer, når betingelserne i ligningslovens § 6
B er opfyldt. Ligeledes følger det af kursgevinstlovens
§ 1, stk. 6, at gæld, der ikke forfalder på et
forud aftalt tidspunkt, behandles som anden gæld, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Renter af gældslignende instrumenter,
dvs. instrumenter, der er nævnt i ligningslovens § 6 B,
stk. 1, nr. 1, men som ikke opfylder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke
omfattet af ligningslovens § 6 B, og den skattemæssige
behandling af renterne samt gevinst og tab på disse
instrumenter beror derfor på de almindelige skatteretlige
regler, herunder den skatteretlige gælds- og rentedefinition.
Det bemærkes i denne henseende, at sådanne instrumenter
i princippet har en uendelig løbetid og derfor indeholder en
afgørende forskel ift. diverse andre former for kontrakter
og kontraktlignende arrangementer.
Der har i praksis været eksempler
på sager (SKM2015·293·SR og SKM2016·97·SR), hvor virksomheder -
efter de almindelige skatteregler - har opnået fradrag for
renter på obligationer med en løbetid på 1000
år. Skatterådet har dog i disse sager lagt
afgørende vægt på, at lånene var forrentet
på en sådan måde, at der var incitament til
indfrielse på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for
en overskuelig årrække, idet forrentningen herefter
steg kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulighed for,
at ikke-finansielle udstedere kan opnå fradrag for udgifter
på instrumenter svarende til hybrid kernekapital m.v.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3, 6 og 7 skal pensionskasser m.v. medregne alle
former for formueafkast til beskatningsgrundlaget. Bestemmelserne
er bredt formuleret og omfatter således også gevinst,
tab og løbende betalinger på hybrid kernekapital m.v.
samt på tilsvarende gældslignende instrumenter udstedt
af ikke-finansielle virksomheder.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15, stk. 1, medregnes for pengeinstitutordninger de
renteindtægter, der er forfaldet i indkomståret, eller
for pensionsinstitutter de renteindtægter, der er
påløbet i indkomståret, til
beskatningsgrundlaget. Renteindtægter, der er
påløbet, inden skattepligten efter
pensionsafkastbeskatningsloven er indtrådt, medregnes ikke
ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15, stk. 3, skal gevinst eller tab på obligationer,
pantebreve og andre fordringer, finansielle kontrakter,
investeringsbeviser, aktier, anparter, andelsbeviser og konvertible
obligationer samt fast ejendom opgøres som forskellen mellem
værdien af det pågældende aktiv ved
indkomstårets udløb og værdien ved
indkomstårets begyndelse (lagerprincippet).
2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve
ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets § 1,
således at løbende betalinger på hybrid
kernekapital m.v., der hidtil efter ligningsloven
skattemæssigt er behandlet som renter, alene kan fradrages i
den skattepligtige indkomst, såfremt de almindelige
skatteretlige regler giver hjemmel hertil. Den foreslåede
ophævelse vil tilsvarende indebære, at investors
løbende indtægter fra de pågældende
instrumenter fremover behandles efter de almindelige skatteretlige
regler.
Den skattemæssige behandling af
finansielle udstederes løbende betalinger fra hybrid
kernekapital m.v. vil således - som tilfældet i dag er
for løbende betalinger fra virksomheder, der udsteder
gældslignende instrumenter, der ikke opfylder kravene i
ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed - bero på
de almindelige skatteretlige regler, herunder praksis fra
Skatterådet, jf. afsnit 2.1.
En løbende betaling, der
skattemæssigt ikke kan anses for en rente, kan ikke fradrages
i den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra e.
Investorernes løbende indtægter
fra hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
ligningslovens § 6 B, vil fremadrettet skulle behandles efter
de almindelige skatteretlige regler i statsskattelovens §
4.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af ligningslovens § 6 B foreslås det
desuden, at reglerne i kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6,
ligeledes ophæves, jf. lovforslagets § 2. Det vil
herefter bero på de almindelige skatteretlige regler, om
hybrid kernekapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal
behandles som et fordrings- og gældsforhold omfattet af
kursgevinstloven.
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B og kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og
6, indebærer således, at reglerne ensrettes for
forskellige udstedere af hybrid kernekapital m.v., hvilket skal
sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt fradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital er forenelige med
EU-retten.
Det foreslås desuden, at det
præciseres, at pensionsafkastbeskatningslovens § 15,
stk. 1, foruden at finde anvendelse på renteindtægter
også finder anvendelse på lignende indtægter,
dvs. på løbende betalinger på hybrid
kernekapital m.v. og tilsvarende gældslignende instrumenter
udstedt af ikke-finansielle virksomheder. Ligeledes foreslås
det, at det præciseres, at pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15, stk. 3, foruden at finde anvendelse på andre
fordringer også finder anvendelse på lignende
instrumenter, dvs. på hybrid kernekapital m.v. og tilsvarende
gældslignende instrumenter udstedt af ikke-finansielle
virksomheder. De foreslåede ændringer af
pensionsafkastbeskatningsloven har således til formål
at præcisere, hvordan pensionskasser m.v. skal medregne
løbende afkast samt formueafkast af hybrid kernekapital m.v.
til beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vurderes at indebære, at
finansielle udstedere fremover ikke kan opnå fradrag for
renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. i den
skattepligtige indkomst, hvilket vil være i overensstemmelse
med reglerne for ikke-finansielle udstedere af lignende
instrumenter, jf. afsnit 2.2. ovenfor.
Samlet set skønnes det at
medføre et årligt umiddelbart merprovenu på ca.
460 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
merprovenuet at udgøre ca. 350 mio. kr. om året.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved at ophæve fradragsregler for renteudgifter på
hybrid kernekapital m.v. | Mio. kr. (2019-niveau) | | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | Virkning efter tilbageløb | | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | - |
|
Det er i beregningerne lagt til grund, at der
ikke fremover kan opnås fradrag for renteudgifter på
hybrid kernekapital m.v., der efter gældende ret er omfattet
af ligningslovens § 6 B.
Ændringen har karakter af en
ophævelse af en skatteudgift svarende til den umiddelbare
provenuvirkning.
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,24 pct.
med afregning 3 år efter indkomståret. Den
foreslåede ophævelse af rentefradraget på hybrid
kernekapital m.v. skønnes derfor at medføre et
merprovenu for kommunerne på 70 mio. kr. med afregning tre
år efter indkomståret. Forslaget vil ikke have
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser af betydning for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget samlet set medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Lovforslaget har negative konsekvenser for
erhvervslivet, som potentielt kan modsvare det umiddelbare
merprovenu for det offentlige. Det kan dog forventes, at
virksomhederne helt eller delvist vil overvælte
forhøjede finansieringsomkostninger (efter skat) på
kunderne og dermed begrænse de egentlige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
De foreslåede regler vurderes ikke at
indeholde regulering, der er relevant i forhold til principperne
for agil erhvervsrettet regulering.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har til formål at sikre, at
der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt rentefradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital er forenelige med
EU-retten.
Det følger af artikel 107, stk. 1, i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(EUF-Traktaten), at bortset fra de i traktaterne hjemlede
undtagelser, er statsstøtte, eller støtte, som ydes
ved hjælp af statsmidler, og som fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med det indre
marked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem
medlemsstaterne.
Kommissionen har på baggrund af en
generel undersøgelse af EU-medlemsstaternes regler om
fradrag for renteudgifter på hybrid kernekapital, vurderet,
at fradragsretten for finansielle virksomheder i ligningslovens
§ 6 B kan udgøre statsstøtte, fordi reglen giver
finansielle virksomheder en fradragsret for renter på visse
gældsinstrumenter, som ikke-finansielle virksomheder ikke
umiddelbart har adgang til i henhold til de generelle
rentefradragsregler. Kommissionen vurderer endvidere, at denne
forskelsbehandling umiddelbart ikke kan begrundes eller
retfærdiggøres i selskabsskattesystemets almindelige
natur og logik.
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vil medføre, at retten til fradrag
for renter på hybrid kernekapital m.v. for både
finansielle og ikke-finansielle virksomheder vil bero på de
almindelige rentefradragsregler, herunder den skatteretlige
gælds- og rentedefinition, jf. nærmere herom afsnit
2.1.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 8. august til den 5. september 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Business Danmark,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Metal, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, DVCA, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, FH, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA,
Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, FSR -
danske revisorer, HK-Privat, HOFOR, IBIS, Ingeniørforeningen
i Danmark, Investering Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, SEGES, Skatteankestyrelsen,
SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre et årligt umiddelbart merprovenu på ca.
460 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
et årligt merprovenu på ca. 350 mio. kr. For kommunerne skønnes denne del af
forslaget at medføre et årligt umiddelbart merprovenu
på ca. 70 mio. kr. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen nævneværdige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil have negative
konsekvenser for erhvervslivet i det omfang, det fører
til lavere overskud i de berørte virksomheder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har til formål at
sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt
rentefradragsreglerne vedrørende hybrid kernekapital m.v. er
forenelige med EU-retten. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det følger af ligningslovens § 6
B, at renter, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
behandles som andre renter, uanset at debitor i visse
tilfælde kan beslutte, at forrentningen bortfalder,
såfremt to betingelser er opfyldt. For det første skal
gældsforholdet være fastlagt ved udstedelse af et
gældsinstrument, og for det andet skal debitor i henhold til
gældsinstrumentet enten være en stat, et kreditinstitut
som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 575/2013/EU af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (kapitalkravsforordningen), et
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller
forsikringsselskab som omhandlet i lov om finansiel virksomhed
eller tilsvarende fondsmæglerselskab,
investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab
hjemmehørende i et land inden for EU/EØS.
Virksomheder, der udsteder gældslignende
instrumenter, dvs. instrumenter, som nævnt i ligningslovens
§ 6 B, stk. 1, nr. 1, men som ikke derudover opfylder kravene
i ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke
omfattet af ligningslovens § 6 B, og deres retsstilling beror
derfor på de almindelige skatteretlige regler. Der har i
praksis været eksempler på sager (SKM2015·293·SR og SKM2016·97·SR), hvor virksomheder -
efter de almindelige skatteregler - har opnået fradrag for
renter på obligationer med en løbetid på 1000
år. Skatterådet har dog i disse sager lagt
afgørende vægt på, at lånene var forrentet
på en sådan måde, at der var incitament til
indfrielse på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for
en overskuelig årrække, idet forrentningen herefter
steg kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulighed for,
at ikke-finansielle virksomheder kan opnå fradrag for
renteudgifter på gæld svarende til hybrid kernekapital
m.v.
Det foreslås at ophæve
ligningslovens § 6 B, så den
skatteretlige behandling af finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v. og ikke-finansielle udstedere af lignende
instrumenter vil være den samme for så vidt angår
fradrag for løbende betalinger.
Efter den foreslåede ophævelse vil
udstedere af hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
ligningslovens § 6 B, ikke længere have en lovhjemlet
ret til fradrag for løbende betalinger, der hidtil er
behandlet som renter ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, uanset at den underliggende gæld ikke forfalder
på et forud aftalt tidspunkt, og debitor i visse
tilfælde kan beslutte, at forrentningen bortfalder.
Udgifterne vil herefter skulle behandles efter
de almindelige skatteretlige regler, herunder på grundlag af
den almindelige skatteretlige gældsdefinition, jf. afsnit 2.1
i de almindelige bemærkninger. Er den skattemæssige
gældsdefinition ikke opfyldt, vil der ikke være adgang
til fradrag for løbende betalinger i den skattepligtige
indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e.
Efter den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vil investorernes løbende
indtægter fra hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet
af ligningslovens § 6 B, fremadrettet skulle behandles efter
de almindelige skatteretlige regler i statsskattelovens §
4.
For så vidt angår begrænset
skattepligtige bemærkes det, at udenlandske personer ikke er
skattepligtige til Danmark af modtagne rentebetalinger. Som
hovedregel gør det samme sig gældende for selskaber.
Selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, indeholder dog
hjemmel til - under visse forudsætninger - at beskatte renter
fra kilder her i landet til udenlandske selskaber, når der er
tale om gæld mellem koncernforbundne selskaber (kontrolleret
gæld). Den foreslåede ophævelse af ligningslovens
§ 6 B vil indebære, at selskabsskattelovens §
2, stk. 1, litra d, ikke længere finder anvendelse på
udenlandske investorers renteindtægter fra hybrid
kernekapital m.v., idet der ikke længere vil være tale
om renter i skattemæssig forstand.
Til §
2
Det følger af kursgevinstlovens §
1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke forfalder på et forud
aftalt tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt. Ligeledes
følger det af kursgevinstlovens § 1, stk. 6, at
gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt,
behandles som anden gæld, når betingelserne i
ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Gældsinstrumenter udstedt af
ikke-finansielle virksomheder er ikke omfattet af kursgevinstloven,
uanset om gældsinstrumenterne er identiske med
gældsinstrumenter omfattet af ligningslovens § 6 B.
Disse virksomheders kursgevinster og -tab på de omtalte
gældsinstrumenter behandles derfor efter de almindelige
skatteretlige regler, jf. afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås at ophæve
kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og
6. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til
ophævelse af ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets
§ 1.
Efter den foreslåede ophævelse vil
hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
kursgevinstloven, uanset at gælden ikke forfalder på et
forud aftalt tidspunkt, skulle behandles efter de almindelige
skatteretlige regler, herunder på grundlag af den almindelige
skatteretlige gældsdefinition.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til
på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale det
beløb, der er modtaget fra kreditor - idet der ikke er
aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer,
hvornår tilbagebetaling skal ske (i modsætning til
gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling
på kreditors anfordring) - foreligger der ikke gæld i
skatteretlig forstand. Kursgevinstloven vil herefter ikke finde
anvendelse, og eventuelle gevinster og tab på hybrid
kernekapital m.v. vil skulle behandles efter de almindelige
skatteretlige regler. For så vidt angår kreditor vil
reglerne i statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, som
udgangspunkt finde anvendelse, hvorefter gevinster er
skattepligtige og tab er fradragsberettigede, hvis der foreligger
spekulation eller næring. For så vidt angår
debitor vil eventuelle gevinster skulle behandles efter
statsskattelovens § 4, mens fradrag vil skulle behandles efter
statsskattelovens § 6.
For så vidt angår begrænset
skattepligtige bemærkes det, at der som hovedregel ikke er
begrænset skattepligt på investors gevinster og tab
på fordringer. Dog er der for så vidt angår
selskaber begrænset skattepligt af visse kursgevinster
på fordringer, såfremt kreditor og debitor er
koncernforbundne selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk.
1, litra h. Den foreslåede ophævelse af
kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, vil indebære, at
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra h, ikke længere
finder anvendelse på udenlandske investorers kursgevinster og
-tab på hybrid kernekapital m.v., da der ikke vil være
tale om gæld og dermed ikke en kursgevinst.
Til §
3
Til nr.
1
Efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3, 6 og 7 skal pensionskasser m.v. medregne alle
former for formueafkast til beskatningsgrundlaget. Bestemmelserne
er bredt formuleret og omfatter således også gevinst,
tab og løbende betalinger på hybrid kernekapital m.v.
samt på tilsvarende gældslignende instrumenter udstedt
af ikke-finansielle virksomheder.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15, stk. 1, medregnes for pengeinstitutordninger de
renteindtægter, der er forfaldet i indkomståret, eller
for pensionsinstitutter de renteindtægter, der er
påløbet i indkomståret, til
beskatningsgrundlaget. Renteindtægter, der er
påløbet, inden skattepligten efter
pensionsafkastbeskatningsloven er indtrådt, medregnes ikke
ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget.
Det foreslås i § 15, stk. 1, at det præciseres,
at bestemmelsen foruden at finde anvendelse på
renteindtægter også finder anvendelse på lignende
indtægter, dvs. på løbende betalinger på
hybrid kernekapital m.v. og tilsvarende gældslignende
instrumenter udstedt af ikke-finansielle virksomheder.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1 om at ophæve ligningslovens § 6 B, og den deraf
følgende ligestilling af finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v. og ikke-finansielle udstedere af lignende
instrumenter.
Efter ligningslovens § 6 B behandles
løbende betalinger på hybrid kernekapital m.v.
skatteretligt som andre renter ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, selvom det underliggende
gældsforhold ikke opfylder de almindelige skatteretlige
kriterier for, at der er tale om gæld. Ligningslovens §
6 B finder kun anvendelse, når gældsforholdet er
fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument, og debitor er
en stat eller en af de i bestemmelsen nævnte finansielle
debitorer. Med ophævelsen af ligningslovens § 6 B vil
debitors løbende betalinger og investors løbende
indtægter fra de pågældende instrumenter fremover
skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler på
samme måde som løbende betalinger og indtægter
på lignende instrumenter fra ikke-finansielle
virksomheder.
Med forslaget præciseres det, at
gældende regler for, hvornår løbende betalinger
på hybrid kernekapital m.v., skal medregnes til
beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven,
fastholdes, selvom løbende betalinger fra hybrid
kernekapital m.v. efter ligningslovens regler ikke længere
skal behandles som renter. Med forslaget præciseres det
samtidig, at det er de samme regler, der finder anvendelse på
løbende betalinger fra tilsvarende gældslignende
instrumenter udstedt af ikke-finansielle virksomheder.
Til nr.
2
Efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3, 6 og 7 skal pensionskasser m.v. medregne alle
former for formueafkast til beskatningsgrundlaget. Bestemmelserne
er bredt formuleret og omfatter således også gevinst,
tab og løbende betalinger på hybrid kernekapital m.v.
samt på tilsvarende gældslignende instrumenter udstedt
af ikke-finansielle virksomheder.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens
§ 15, stk. 3, skal gevinst eller tab på obligationer,
pantebreve og andre fordringer, finansielle kontrakter,
investeringsbeviser, aktier, anparter, andelsbeviser og konvertible
obligationer samt fast ejendom opgøres som forskellen mellem
værdien af det pågældende aktiv ved
indkomstårets udløb og værdien ved
indkomstårets begyndelse (lagerprincippet).
Det foreslås, at det i § 15, stk. 3, 1. pkt. præciseres,
at bestemmelsen foruden at finde anvendelse på andre
fordringer også finder anvendelse på lignende
instrumenter, dvs. på hybrid kernekapital m.v. og tilsvarende
gældslignende instrumenter udstedt af ikke-finansielle
virksomheder.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 2 om ophævelse af kursgevinstlovens § 1, stk. 5
og 6, og den deraf følgende ligestilling af finansielle
udstedere af hybrid kernekapital m.v. og ikke-finansielle udstedere
af lignende instrumenter.
Efter kursgevinstlovens § 1, stk. 5, skal
pengefordringer, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt. Efter
kursgevinstlovens § 1, stk. 6, skal gæld, der ikke
forfalder på et forud aftalt tidspunkt behandles som anden
gæld, når betingelserne i ligningslovens § 6 B er
opfyldt.
Ophævelsen af kursgevinstlovens §
1, stk. 5 og 6, skal ses i sammenhæng med ophævelsen af
ligningslovens § 6 B, der indebærer, at løbende
betalinger på hybrid kernekapital m.v. skatteretligt skal
behandles som andre renter ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, selvom det underliggende
gældsforhold ikke opfylder de almindelige skatteretlige
kriterier for, at der er tale om gæld. Ligningslovens §
6 B finder kun anvendelse, når gældsforholdet er
fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument, og debitor er
en stat eller en af de i bestemmelsen nævnte finansielle
debitorer.
Med forslaget præciseres det, at
lagerprincippet efter pensionsafkastbeskatningsloven forsat finder
anvendelse ved opgørelsen af gevinst og tab på hybrid
kernekapital m.v., selvom hybrid kernekapital m.v. efter
kursgevinstlovens regler ikke længere skal behandles som
gæld. Med forslaget præciseres det samtidig, at det er
de samme regler, der finder anvendelse ved opgørelsen af
gevinst og tab på tilsvarende gældslignende
instrumenter udstedt af ikke-finansielle virksomheder.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Det foreslås i stk.
2, at § 1 har virkning for indtægter og udgifter,
der påløber den 1. januar 2020 eller senere. Der vil
med forslaget således skulle foretages en periodisering af
løbende betalinger på hybrid kernekapital m.v., der
umiddelbart inden ophævelsen var omfattet af ligningslovens
§ 6 B. De løbende betalinger, der kan henføres
til perioden til og med den 31. december 2019 vil skulle behandles
efter ligningslovens § 6 B, mens løbende betalinger,
der kan henføres til perioden fra og med den 1. januar 2020,
vil skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Det foreslås i stk.
3, at lovforslagets § 2 har virkning for gevinst og tab
ved afståelser og indfrielser, der sker fra og med den 1.
januar 2020. Fordringer og gæld, som den 31. december 2019 er
omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, skal anses for
afstået og generhvervet henholdsvis for frigjort og
genpåtaget den 31. december 2019 til værdien samme dag.
Lovforslagets § 2 skal således have virkning for
fordringer og gæld, der ved afståelse og indfrielse
umiddelbart inden ophævelsen af kursgevinstlovens § 1,
stk. 5 eller 6, vil være omfattet af disse bestemmelser, fra
og med den 1. januar 2020.
For så vidt angår
opgørelsen af gevinster og tab, foreslås det, at der,
ligesom for renter, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, foretages
en sondring mellem gevinst og tab, der kan henføres til
tiden inden henholdsvis efter, loven træder i kraft.
Fordringer og gæld, der den 31. december
2019 er omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 eller 6,
skal derfor anses for afstået og generhvervet og gæld
for frigjort og genpåtaget den 31. december 2019. Der skal
således foretages en opgørelse af gevinst og tab pr.
den 31. december 2019. Gevinster og tab vil skulle opgøres
efter principperne i § 26 i kursgevinstloven.
Det foreslås i stk.
4, at lovforslagets § 3 har virkning fra og med
indkomståret 2020.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 66 af 22. januar 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 271 af 26. marts 2019,
foretages følgende ændring: | | | | § 6 B. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst behandles renter,
der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, som andre
renter, uanset at debitor i visse tilfælde kan beslutte, at
forrentning bortfalder, og såfremt følgende
betingelser er opfyldt: | | 1. § 6 B ophæves. | 1) Gældsforholdet skal være
fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument.
Gældsinstrumenter, der udstedes i papirløs form
(dematerialiseret), skal være registreret i en
værdipapircentral. | | | 2) Debitor i henhold til
gældsinstrumentet skal enten være en stat, et
kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab,
investerings-forvaltningsselskab eller forsikringsselskab som
omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller et tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller
forsikringsselskab hjemmehørende i et land inden for
EU/EØS. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I kursgevinstloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1283 af 25. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
§ 35 i lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov nr.
84 af 30. januar 2019, foretages følgende
ændring: | | | | § 1. Denne
lov omfatter | | | Stk. 2-4. - -
- | | | Stk. 5.
Pengefordringer, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B, stk. 1, er
opfyldt. | | 1. § 1, stk. 5 og 6, ophæves. | Stk. 6.
Gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt,
behandles som anden gæld, når betingelserne i
ligningslovens § 6 B, stk. 1, er opfyldt. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 10. oktober 2014, som
ændret senest ved § 6 i lov nr. 324 af 30. marts 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | § 15. Ved
opgørelsen af beskatningsgrundlaget medregnes efter § 3
de renteindtægter, der er forfaldet i indkomståret, jf.
dog § 23. Renteindtægter, der er påløbet,
inden skattepligt efter denne lov er indtrådt, medregnes ikke
ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget efter § 3. Ved
opgørelsen af beskatningsgrundlaget efter §§ 6 og
7 medregnes de renteindtægter, der er påløbet i
indkomståret. Renter af skattebeløb efter denne lov
henføres til betalingsåret. | | 1. I § 15, stk. 1, 1. og 3. pkt.,
indsættes efter »renteindtægter«: »og
lignende«, og i stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »Renteindtægter«: »og
lignende«. | Stk.
2. - - - | | | | | | Stk. 3. Gevinst
eller tab på obligationer, pantebreve og andre fordringer,
finansielle kontrakter, investeringsbeviser, aktier, anparter,
andelsbeviser og konvertible obligationer samt fast ejendom
opgøres som forskellen mellem værdien af det
pågældende aktiv ved indkomstårets udløb
og værdien ved indkomstårets begyndelse
(lagerprincippet). | | 2. I § 15, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »fordringer«: »og lignende« | Stk.
4-8. - - - | | |
|