Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven, kursgevinstloven og
pensionsafkastbeskatningsloven (Ophævelse af visse
regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på
hybrid kernekapital m.v.)
(Lovforslag nr. L 22)
Med forslaget ophæves retten til det
særlige fradrag for såkaldt hybrid kernekapital. Dermed
kommer Danmark på linje med lande som Holland og Sverige.
Den særlige fradragsret kan
ifølge EU-Kommissionen medføre en positiv
forskelsbehandling af den finansielle sektor, som kan udgøre
statsstøtte, der ikke er forenelig med EU's
statsstøtteregler.
Fradragsretten for hybrid kernekapital
stammer fra tiden efter finanskrisen, hvor Folketingets partier
krævede en bedre polstring af bankerne, end tilfældet
havde været før krisen. I dag er situationen en anden.
Opsvinget har taget fat i dansk økonomi, og bankerne
står i dag langt bedre rustet til at klare sig uden
særfordele. Bankerne skal derfor behandles på lige fod
med andre sektorer i dansk erhvervsliv og under disse
forudsætninger bidrage til, at der kan føres en
ansvarlig og retfærdig økonomisk politik.
Det foreslås på denne baggrund
at ophæve regler, som i dag giver finansielle udstedere
fradragsret for renteudgifter på såkaldt hybrid
kernekapital m.v., uanset at de almindelige skatteretlige kriterier
for, at der er tale om renter, ikke er opfyldt. En eventuel
fradragsret for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. vil
herefter bero på de almindelige skatteretlige kriterier for
rentefradrag, hvilket allerede er tilfældet for
ikke-finansielle udstedere.
Tilsvarende indebærer forslaget, at
investorers renteindtægter fra hybrid kernekapital m.v.
udstedt af finansielle virksomheder skal behandles efter de
almindelige skatteretlige regler. Som en konsekvens af forslaget
foreslås det endvidere at ophæve regler om, at
gevinster og tab på hybrid kernekapital m.v. behandles efter
kursgevinstloven. Herefter vil gevinster og tab ligeledes skulle
behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Med lovforslaget sikres således, at
der ikke kan rejses tvivl, om de danske regler stemmer overens med
EU's statsstøtteregler.
Det foreslås desuden at foretage en
mindre justering af pensionsafkastbeskatningsloven, så det
præciseres, hvorledes pensionskasser m.v. skal medregne
løbende afkast samt formueafkast af hybrid kernekapital m.v.
til beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Den foreslåede ophævelse
medfører ikke en ændring af behandlingen af
investering i hybrid kernekapital med midler fra
virksomhedsordningen. Det vil dermed fortsat være muligt at
investere i hybrid kernekapital med likvide midler i
virksomhedsordningen.
Lovforslaget skønnes at
medføre et årligt umiddelbart merprovenu på ca.
460 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
et årligt merprovenu på ca. 350 mio. kr.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. januar 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.