Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. september 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
instiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget har presset
på, for at regeringen skal komme med et
løsningsforslag til de økonomisk udfordrede
forældre, som har været nødsaget til at passe
deres børn i dagtimerne. V er derfor meget tilfredse med, at
der nu er fundet en løsning, så forældrene ikke
skal frygte for økonomien, når de skal passe deres
barn i dagtimerne.
V er tilfredse med, at den
medfølgende ekstraregning til midlertidig ret til
barselsdagpenge ikke bliver pålagt arbejdsgiverne, som lige
nu står i en meget alvorlig økonomisk situation.
Ledighedskøen er på kort tid vokset markant, og der er
mistet mange danske arbejdspladser. Aftalen giver dermed både
ro til lønmodtagerne og arbejdsgiverne. Det er
nødvendigt, hvis Danmark skal komme sikkert gennem den
økonomiske krise.
V er glade for, at løsningen
tilgodeser både lønmodtagere og de selvstændige
erhvervsdrivende. Det har været afgørende for V, at de
selvstændige ligeledes blev inkluderet i aftalen, og at de
dermed får én bekymring mindre i en utryg hverdag, der
er præget af coronakrisen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
støtte forslaget om at finde en løsning på
problemer, hvor børn hjemsendes fra dagtilbud, institution
eller skole på grund af covid-19.
EL er tilfredse med, at der findes en
løsning inden for barselsdagpengesystemet. EL er dog af den
opfattelse, at problemet ikke løses for alle forældre.
Hvis et barn hjemsendes til observation for covid-19, er problemet
lige stort for de forældre, hvis barn testes positiv, og de
forældre, hvis barn testes negativ. Forældrene
får ikke lov til at sende barnet af sted igen, før der
foreligger en negativ test. Derfor burde det være
tilstrækkelig indikation på seriøsiteten, at
barnet testes - uanset om testen er positiv eller negativ.
Såfremt testen er negativ, burde forældrene ligestilles
med de forældre, hvis børn hjemsendes på grund
af konstateret smitte i deres nære gruppe.
Derudover forudser EL en meget
bureaukratisk arbejdsgang, når begge forældres
arbejdsgivere skal udstede dokumentation for, at der ikke er
alternative muligheder, for at forældrene kan passe det syge
eller hjemsendte barn.
EL håber, at ordningen reelt kan
komme de forældre til gavn, som den er tiltænkt.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 26 b, indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»En forælder, der har ret til
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge
efter 1. pkt.«
[Præcisering af, hvilke
regler der finder anvendelse, når både betingelserne
for ret til sygedagpenge og for ret til barselsdagpenge efter
§ 26 b er opfyldt]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 26 c ændres i stk. 2, 2. pkt., »når barnet kan
komme i skole eller institution igen« til: »når
barnet kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v.
igen«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 7 i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar
2020, at en person, der er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, har ret til sygedagpenge, hvis personen i øvrigt
opfylder betingelserne for sygedagpenge, herunder
beskæftigelseskravet.
Beskæftigelseskravet for ret til
sygedagpenge er for lønmodtagere, at den
pågældende f.eks. er i beskæftigelse og har
været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de
seneste 6 afsluttede kalendermåneder forud for første
fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder har
været beskæftiget i mindst 40 timer i hver
måned.
Arbejdsgiveren har i perioden fra den 27.
februar 2020 til den 31. december 2020 ret til refusion fra
kommunen i de første 30 kalenderdage af sygefraværet,
hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes
covid-19, jf. § 53 b, stk. 1.
En selvstændig har i perioden fra den
27. februar 2020 til den 31. december 2020 ret til sygedagpenge fra
kommunen i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges sygefravær skyldes covid-19, jf. §
43 a, stk. 1.
Bestemmelserne kom ind i lov om
sygedagpenge ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af
lov om sygedagpenge. Det fremgår af bemærkninger til
loven, at:
»En person, der er konstateret
smittet med covid-19, må som udgangspunkt antages at
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og dermed
have ret til sygedagpenge.
For en person, der er sat i karantæne
på grund af smitterisiko for covid-19 uden selv at være
konstateret syg, men efter en konkret lægelig vurdering
antages sandsynligvis at (kunne) være smittebærer, og
det efter Sundhedsstyrelsens vurdering er afgørende, at
personen er i karantæne og dermed eventuelt ikke kan arbejde
af hensyn til bl.a. at modvirke spredning af smitte, kan
karantænen sidestilles med, at personen er uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom. Det forudsættes, at der er
tale om en løbende og aktiv, individuel opfølgning
fra sundhedsmyndighederne af den karantæne-satte
person.«
Følgende fremgår af vejledning
nr. 9343 af 22. juni 2020 om udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19:
»Karantæne-situationen var
bl.a. relevant, da der stadig kun sås enkelte importerede
tilfælde af covid-19 i Danmark. Da arbejdede
Sundhedsstyrelsen ud fra en såkaldt
inddæmningsstrategi. Denne gik ud på hurtigt at
få diagnosticeret dem, der var smittet, foretage
smitteopsporing af mulige kontakter og karantænesætte
personer, som vurderedes at være i risiko. Formålet var
at forsinke spredningen af covid-19 i det danske
samfund.«
I Sundhedsstyrelsens retningslinjer
»COVID-19: Smitteopsporing af nære kontakter« af
den 16. juni 2020, som beskriver rammerne for programmet for
smitteopsporing af nære kontakter til personer, som er testet
positiv for ny coronavirus, opfordres personer, der er testet
positive for ny coronavirus, til hurtigst muligt at kontakte de
personer, de har været i nær kontakt med. Det kaldes
kontaktopsporing. De personer, der skal kontaktes, kaldes
nære kontakter. Ifølge retningslinjerne skal
nære kontakter tage kontakt til Coronaopsporing eller til
deres egen læge med henblik på at blive henvist til
test for ny coronavirus. Herefter skal de selv booke tid til to
test via coronaprover.dk. Nære kontakter bør
iværksætte frivillig selvisolation, indtil der
foreligger svar på første testresultat. Hvis testen er
negativ, kan de afslutte selvisolation og f.eks. tage på
arbejde, handle ind m.v.
Nære kontakter i selvisolation som
følge af smitteopsporing kan sidestilles med, at personen er
(helt eller delvist) uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom
efter § 7, hvis personen ikke kan arbejde (fuldt ud)
hjemmefra.
I Sundhedsstyrelsens informationsskrivelse
»Til dig, der er nær kontakt til en person, der er
testet positiv for ny coronavirus« som opdateret den 18.
september 2020, fremgår det, at som såkaldt nær
kontakt anses en person, som har været tæt på en
smittet person, dvs. en person, som er testet positiv for ny
coronavirus, i perioden fra 48 timer før personens symptomer
startede, og indtil 48 timer efter at personens symptomer er
ophørt.
Det fremgår videre, at den
forælder, som passer et barn, som er testet positiv,
bør gå i selvisolation fra resten af familien sammen
med barnet, vente til barnet er smittefri (dvs. 48 timer efter
symptomerne er forsvundet, eller 7 dage efter at testen er taget,
hvis barnet ikke har symptomer) og lade sig teste hurtigst muligt
som nær kontakt.
Ved § 1, nr. 1, i lovforslaget er det
i § 26 b, stk. 1, foreslået, at en lønmodtager i
et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne
årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v., har ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark, jf. § 26 c.
Det betyder, at en forælder, som for
at passe barnet selvisolerer sig med sit barn under 14 år,
der er smittet med covid-19, vil kunne have ret til sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge, hvis betingelserne i øvrigt er
opfyldt, og samtidig få ret til dagpenge efter den
foreslåede § 26 b, hvis betingelserne i øvrigt er
opfyldt, herunder beskæftigelseskravene.
For lønmodtagere er
beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge, at den
pågældende f.eks. dagen før fraværet eller
på første fraværsdag er i beskæftigelse og
har været beskæftiget i mindst 160 timer inden for de
seneste 4 afsluttede kalendermåneder forud for
fraværsperioden og i mindst 3 af disse måneder har
været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.
Beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge er
således for lønmodtagere lempeligere end
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge. Med det
fremsatte forslag vil der dermed kunne opstå tvivl om, hvilke
regler der finder anvendelse, når der med Sundhedsstyrelsens
gældende retningslinjer for smitteopsporing og selvisolation
er sammenfald i anvendelsesområdet for reglerne om
sygedagpenge og de foreslåede regler om dagpenge ved pasning
af et covid-19-smittet barn.
Det foreslås derfor, at det
indsættes i § 26 b, stk. 1, som 2. pkt., at en
forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge, ikke har ret til dagpenge efter 1. pkt.
Ændringsforslaget præciserer,
at en person ikke vil kunne have ret til både sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge og dagpenge efter de i lovforslag nr. L
214 foreslåede regler i barselsloven
(dobbeltforsørgelse).
Ændringsforslaget præciserer
endvidere, at reglerne om sygedagpenge vil have forrang for de
foreslåede regler. Det er således ikke hensigten med
lovforslag nr. L 214 at ændre ved den ret, som en
forælder kan have efter sygedagpengeloven, eller på en
eventuel pligt for en arbejdsgiver til at skulle betale løn
under sygefraværet. Hvis sygedagpengelovens bestemmelser er
opfyldt, er der således ret til sygedagpenge, herunder
eventuelt som refusion til en arbejdsgiver.
Ændringsforslaget betyder endvidere,
at i det omfang, der ikke er ret til sygedagpenge for en
forælder, der passer et barn, som er testet positiv for
covid-19, kan der være ret til barselsdagpenge ved pasning af
barnet.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering, som følge af at der i resten af de
foreslåede §§ 26 a-26 c anvendes udtrykket
»dagtilbud, skole eller institution m.v.«.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. september
2020 og var til 1. behandling den 24. september 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |