Ændringsforslag stillet den 9.
september 2020 uden for betænkningen
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren:
3)
Før nr. 1 indsættes:
»04. I §
41 indsættes som stk.
8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 1, nr. 2, har personer, som er omfattet af den
midlertidige ordning om arbejdsfordeling, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, jf. § 53, stk. 25, ret til
optagelse som medlem i en arbejdsløshedskasse efter reglerne
i dette kapitel.««
[Seniorers ret til optagelse i en
arbejdsløshedskasse under den midlertidige
arbejdsfordeling]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 53, stk. 25, indsættes i 4. pkt. efter »stk. 1«: »,
eller medlemmer, som opfylder kravet om 1 års medlemskab, jf.
stk. 1, men som ikke opfylder indkomst- eller
beskæftigelseskravet efter stk. 2 og 8«.
[Medlemmers ret til dagpenge
på gunstige vilkår]
Bemærkninger
Til nr. 3
Det følger af § 41, stk. 1, nr.
2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, at personer,
som er mellem 18 år og 2 år under folkepensionsalderen,
jf. lov om social pension, har ret til at blive optaget i en
arbejdsløshedskasse.
Bestemmelsen betyder, at en person, som har
mindre end 2 år til sin folkepensionsalder, ikke kan optages
i en arbejdsløshedskasse og dermed ikke vil kunne få
ret til arbejdsløshedsdagpenge.
En person, som er medlem af en
arbejdsløshedskasse, og som bevarer sit medlemskab efter de
2 år før folkepensionsalderen, har ret til dagpenge i
tilfælde af ledighed. Medlemskabet og dermed retten til
arbejdsløshedsdagpenge ophører senest ved udgangen af
den måned, hvori medlemmet når
folkepensionsalderen.
Det er en udfordring for de personer, som
har mindre end 2 år til deres folkepensionsalder, og som kan
deltage i en arbejdsfordeling med ret til
arbejdsløshedsdagpenge som følge af adgangen til
dagpenge umiddelbart, jf. forslaget til § 53, stk. 25, i
§ 1, nr. 3, i L 213, at disse ikke vil kunne blive medlemmer
af en arbejdsløshedskasse og dermed ikke vil kunne få
ret til arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor, at der
indføres en ny bestemmelse i § 41, stk. 8, hvorefter en
person, som er omfattet af den midlertidige arbejdsfordeling, jf.
lov om adgang til iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19, og som
har mindre end 2 år til sin folkepensionsalder, vil have ret
til optagelse som medlem i en arbejdsløshedskasse.
Forslaget betyder, at den nævnte
gruppe af personer helt undtagelsesvis vil kunne blive medlemmer af
en arbejdsløshedskasse og dermed vil kunne opnå ret
til arbejdsløshedsdagpenge efter forslaget til § 53,
stk. 25, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Denne mulighed for optagelse vil
gælde, så længe personen vil være omfattet
af en midlertidig arbejdsfordeling, jf. det samtidig hermed
fremsatte forslag til lov om adgang til iværksættelse
af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af
covid-19 (L 212). Efter arbejdsfordelingens ophør kan
personen bevare medlemskabet, og hvis personen i øvrigt
opfylder de almindelige betingelser for ret til
arbejdsløshedsdagpenge, vil personen kunne bevare eller
opnå ret til dagpenge indtil udgangen af den måned,
hvori medlemmet når folkepensionsalderen.
Til nr. 4
Efter gældende regler i § 53,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, kan en person
opnå ret til arbejdsløshedsdagpenge efter 1 års
medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Det følger videre af gældende
regler i § 53, stk. 15, i loven, at retten til dagpenge er
betinget af opfyldelse af et indkomst- eller
beskæftigelseskrav, jf. § 53, stk. 2 og 8.
For at opfylde indkomstkravet skal
medlemmet inden for de sidst 3 år have haft en indkomst
på mindst 238.512 kr. (2020-niveau) Medlemmet kan
højst medregne 19.876 kr. pr. måned. For
deltidsforsikrede er beløbene henholdsvis 159.012 kr. om
året og 13.251 kr. pr. måned (2020-niveau).
For at opfylde beskæftigelseskravet
skal et fuldtidsforsikret medlem inden for de sidste 3 år
have haft mindst 1.924 løntimer, og et deltidsforsikret
medlem mindst 1.258 løntimer. For selvstændig
erhvervsdrivende gælder, at deres overskud af
selvstændig virksomhed omregnes til timer med en
omregningssats på 123,96 kr. (2020-niveau).
Gældende regler betyder, at hvis
indkomsten, løntimerne eller overskuddet af
selvstændig virksomhed ikke er erhvervet i en medlemsperiode,
kan det ikke medregnes til opgørelsen af ret til
arbejdsløshedsdagpenge.
Ved § 1, nr. 3, i det fremsatte
lovforslag, L 213, er det foreslået, at personer, som er
omfattet af den midlertidige arbejdsfordelingsordning, jf. det
samtidig hermed fremsatte lovforslag om adgang til
iværksættelse af arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, vil kunne anmode om optagelse i en
anerkendt arbejdsløshedskassen og vil kunne opnå ret
til dagpenge, på trods af at personen ikke vil have 1
års medlemskab af en arbejdsløshedskasse eller ikke
vil kunne opfylde indkomst- eller beskæftigelseskravet for
ret til dagpenge.
Det er endvidere foreslået, at denne
ret til dagpenge også vil kunne omfatte personer, som
allerede er medlem af en arbejdsløshedskasse, men som endnu
ikke opfylder kravet om medlemskab eller opfylder indkomst- eller
beskæftigelseskravet.
Det fremsatte lovforslag omhandler
imidlertid ikke medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som har
mere end 1 års medlemskab af en arbejdsløshedskasse,
men som ikke opfylder indkomst- eller
beskæftigelseskravet.
Disse medlemmer kan derfor ikke få
ret til dagpenge under en midlertidig arbejdsfordeling på de
lempelige vilkår, som vil gælde for persongruppen
omfattet af lovforslagets § 1, nr. 3, ad § 53, stk. 25,
på trods af at de har været medlem i en længere
periode end 1 år.
Det foreslås derfor, at medlemmer,
som opfylder kravet om 1 års medlemskab, men som ikke
opfylder indkomst- eller beskæftigelseskravet, vil kunne
opnå ret dagpenge, hvis medlemmet er omfattet af den
midlertidige arbejdsfordeling, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19.
Forslaget betyder, at medlemmer med mere
end 1 års medlemskab vil kunne opnå ret til
arbejdsløshedsdagpenge på samme vilkår som
personer, som hidtil ikke har været medlem af en
arbejdsløshedskasse, eller medlemmer, som endnu ikke har
opnået 1 års medlemskab af en
arbejdsløshedskasse.
Retten til dagpenge vil gælde,
så længe personen vil være omfattet af en
midlertidig arbejdsfordeling, jf. det samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om adgang til iværksættelse af
midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af
covid-19 (L 212). Efter arbejdsfordelingens ophør kan
personen bevare retten til dagpenge, hvis vedkommende i
øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til
arbejdsløshedsdagpenge, herunder indkomst- eller
beskæftigelseskravet.
Ændringsforslaget forventes at
indebære begrænsede merudgifter, men der er ikke lagt
særskilt virkning ind som følge af usikkerheden.