Fremsat den 4. september 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om adgang til iværksættelse af
midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af
covid-19
§ 1.
En arbejdsgiver i den private sektor kan beslutte at
iværksætte arbejdsfordeling i overensstemmelse med
reglerne i denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Beslutningen herom skal være truffet således, at den
iværksatte arbejdsfordeling er trådt i kraft senest den
31. december 2020. En arbejdsfordeling, der iværksættes
i henhold til 1. pkt., kan maksimum vare i 4 måneder.
Stk. 2.
Arbejdsfordeling i henhold til stk. 1 kan iværksættes
uanset bestemmelser i kollektive overenskomster, eller hvad der
måtte være aftalt mellem lønmodtager og
arbejdsgiver om løn, omfang af arbejdstid m.v., herunder
eventuelle overenskomstbestemmelser om arbejdsfordeling.
Overenskomstbestemmelser, gældende lovbestemmelser og
øvrige aftalte vilkår finder i det omfang, de ikke er
til hinder for iværksættelse af arbejdsfordeling i
henhold til stk. 1, fortsat anvendelse i perioden med
arbejdsfordeling.
Stk. 3.
Iværksættelse af arbejdsfordeling i henhold til stk. 1
skal være sagligt begrundet.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om de betingelser og rammer, som er gældende i forhold
til midlertidig arbejdsfordeling, der iværksættes i
henhold til denne lov.
Fremgangsmåde ved
beslutning om iværksættelse af
arbejdsfordeling
§ 2.
En arbejdsgiver, der ønsker at iværksætte
arbejdsfordeling i overensstemmelse med § 1, stk. 1, skal
oplyse alle ansatte, der kan blive omfattet af arbejdsfordelingen,
herom samt oplyse om de vilkår, der vil være
gældende under arbejdsfordelingen, og arbejdsfordelingens
forventede starttidspunkt. Oplysning, der tilgår ansatte
på en søndag, juleaftensdag, 1. eller 2. juledag eller
nytårsaftensdag, anses for modtaget af ansatte på den
først følgende hverdag.
Stk. 2. De
ansatte, der modtager oplysning efter stk. 1, har 24 timer til at
beslutte, om de vil omfattes af arbejdsfordelingen. Hvis en ansat
ikke inden 24 timer efter at have modtaget oplysning efter stk. 1
meddeler arbejdsgiver, at denne ikke ønsker at indgå i
arbejdsfordelingen, bliver den ansatte omfattet af
arbejdsfordelingen, hvis den iværksættes.
Stk. 3.
Arbejdsgiver afgør på baggrund af tilbagemeldingerne
fra de ansatte, om arbejdsfordeling sættes i værk, og
giver de enkelte berørte ansatte meddelelse herom. I forhold
til ansatte, der i medfør af stk. 2 har givet arbejdsgiver
meddelelse om, at de ikke ønsker at blive omfattet af
arbejdsfordelingen, beslutter arbejdsgiver, om den ansatte skal
afskediges.
Stk. 4.
Ønsker arbejdsgiver at ændre arbejdsfordelingen,
så de ansattes ledighed øges, skal proceduren i stk.
1-3 på ny gennemføres.
§ 3.
En arbejdsgiver, der ønsker at iværksætte
arbejdsfordeling i overensstemmelse med § 1, stk. 1, skal
informere og høre lønmodtagernes repræsentanter
i overensstemmelse med samarbejdsaftalen, lignende aftaler eller
lov om information og høring af lønmodtagere, der er
gældende på den pågældende virksomhed.
Opsigelse under
arbejdsfordeling
§ 4.
En ansat, der er omfattet af en arbejdsfordeling efter § 1,
stk. 1, kan ikke under arbejdsfordeling opsiges af de
årsager, der begrundede iværksættelse af
arbejdsfordelingen.
Stk. 2. Opsiges
en ansat, der er omfattet af en arbejdsfordeling efter § 1,
stk. 1, under denne af arbejdsgiver af andre årsager end dem,
der begrundede iværksættelse af arbejdsfordelingen, vil
de vilkår, der var gældende forud for
iværksættelse af arbejdsfordeling, være
gældende i forbindelse med opsigelsen.
§ 5.
En ansat, der omfattes af en arbejdsfordeling i overensstemmelse
med § 1, stk. 1, kan under arbejdsfordelingen uden
forudgående varsel fratræde for at overtage andet
arbejde med en længere arbejdstid.
Anvendelse af
vikarer
§ 6.
En virksomhed må ikke anvende vikarer fra vikarbureauer i en
virksomhed som helhed, virksomhedsafdeling eller produktionsenhed,
hvor der er en arbejdsfordeling i overensstemmelse med § 1,
stk. 1, i kraft.
Øvrige
ansættelsesvilkår
§ 7.
En ansat er under perioden med arbejdsfordeling omfattet af sine
sædvanlige ansættelsesvilkår, jf. dog § 1,
stk. 2, og § 5, og optjener anciennitet på
sædvanlig vis under arbejdsfordelingen. Hvis arbejdsgiveren
beslutter at afslutte arbejdsfordelingen, bliver den ansatte
omfattet af de fulde ansættelsesvilkår, der var
gældende på tidspunktet for etablering af
arbejdsfordeling.
Domstolsprøvelse
§ 8.
Sager om bestemmelser i denne lov behandles ved de almindelige
domstole, medmindre relevante overenskomstparter er enige om at
behandle sagen i det fagretlige system. Dog behandles
spørgsmål om afskedigelse, jf. § 2, stk. 3, og
§ 4, stk. 2, fagretligt, hvis der er en kollektiv
overenskomst, der dækker det pågældende
arbejde.
Ikrafttræden
m.v.
§ 9.
Loven træder i kraft den 14. september 2020.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§
10. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
På baggrund af situationen, hvor ordninger om
lønkompensation, der blev etableret i første
halvår 2020 i lyset af de særlige samfundsmæssige
udfordringer som følge af Covid-19, pr. 29. august 2020
udløber, blev der den 31. august 2020 indgået en
aftale mellem regeringen, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) om at lette adgangen
til at iværksætte arbejdsfordeling.
Et afgørende element i trepartsaftalen er, at
arbejdsgivere, herunder arbejdsgivere omfattet af en kollektiv
overenskomst, skal have mulighed for at iværksætte
arbejdsfordeling på særlige vilkår i en periode
på maksimalt 4 måneder inden udgangen af 2020. Det er i
trepartsaftalen anført, at i lyset af den helt
ekstraordinære situation med covid-19 etableres adgang til at
iværksætte arbejdsfordeling på særlige
vilkår ved lov, der på afgrænsede punkter
træder i stedet for allerede indgåede overenskomster.
Nærværende lovforslag udgør således en
udmøntning af dette element i trepartsaftalen af 31. august
2020. Herudover indeholder dette lovforslag på baggrund af
trepartsaftalen enkelte bestemmelser vedrørende arbejds- og
ansættelsesretlige forhold, idet eksempelvis vilkår i
relation til opsigelse under en arbejdsfordeling har skullet
præciseres.
Den 14. marts 2020 blev der indgået en trepartsaftale om
at indføre en midlertidig lønkompensationsordning til
virksomheder for fyringstruede lønmodtagere som følge
af covid-19 krisen. Med aftalen beholdt tusindvis af
lønmodtagere, der ellers ville være blevet fyret,
deres job og løn, mens arbejdsgiverne blev kompenseret
økonomisk.
Den 27. maj 2020 anbefalede en ekspertgruppe en række
tiltag i forbindelse med afviklingen af
covid-19-hjælpepakkerne, herunder
lønkompensationsordningen. Ekspertgruppen foreslog, at den
nuværende arbejdsfordelingsordning, der baserer sig på
muligheden for supplerende dagpenge under hjemsendelse, på
forskellige områder kunne indrettes mere
hensigtsmæssigt i forhold til at håndtere den
økonomiske situation, som Danmark befinder sig i for tiden.
På den baggrund blev der den 5. juni 2020 indgået en
trepartsaftale om gradvis udfasning af den midlertidige
lønkompensationsordning, hvor det blev aftalt at
drøfte en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning som
supplement til den eksisterende.
Den eksisterende arbejdsfordelingsordning har eksisteret i mange
år og indebærer, at arbejdstiden nedsættes,
så medarbejderne deler det arbejde, der er på
virksomheden, og i den resterende tid er medarbejderne ledige.
Arbejdsfordelingen skal være etableret i henhold til en
kollektiv overenskomst eller en kollektiv aftale på den
berørte virksomhed. Medarbejderne modtager sædvanlig
løn, når de arbejder, og de medarbejdere, der er
medlem af en a-kasse, modtager dagpenge, når de er
ledige.
Den 31. august 2020 har regeringen (Socialdemokratiet) og
arbejdsmarkedets parter (FH og DA) indgået en "Trepartsaftale
om en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning på det private
arbejdsmarked", som skal medvirke til, at afskedigelser
undgås i forbindelse med udløbet af
lønkompensationspakken den 29. august 2020. AC har
tilsluttet sig aftalen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Ved en arbejdsfordeling efter gældende regler
nedsættes den overenskomstmæssige eller aftalte
arbejdstid i en periode, uden at de berørte medarbejdere er
afskediget.
Arbejdsfordelingen skal være etableret i henhold til en
kollektiv overenskomst eller en kollektiv aftale på den
berørte virksomhed.
Når aftalen er indgået, gælder den for alle,
som er ansat i henhold til den pågældende overenskomst.
De enkelte ansatte kan således ikke selv vælge, om de
vil være omfattet af arbejdsfordelingen eller ej.
Arbejdsfordelingen skal omfatte enten en virksomhed som helhed,
en virksomhedsafdeling eller en bestemt produktionsenhed i
virksomheden.
Nedsættelsen af arbejdstiden sker uden overholdelse af de
fastsatte varsler for afskedigelse, herunder væsentlige
ændringer af ansættelsesvilkårene. Medarbejderne
er derfor fortsat ansat i virksomheden i hele perioden.
Medarbejderne modtager sædvanlig løn, når de
arbejder, og de medarbejdere, der er medlem af en a-kasse, kan
få supplerende dagpenge under arbejdsfordelingen for de dage,
hvor de ikke arbejder, når betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Det følger af 59, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
199 af 11. marts 2020, at beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om stk. 1-3,
herunder om, hvornår et medlem anses for ophørt med
drift af selvstændig virksomhed, dokumentation for
ophør, hvad der forstås ved registreret som
ophørt hos Erhvervsstyrelsen, tidspunktet for ophør,
jobsøgningsperioden og opstart af ny virksomhed.
Det fremgår endvidere af samme lovs § 73, stk. 9, at
beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
anvendelsen af stk. 1-8. Der kan herunder fastsættes regler
om arbejdsforhold, hvor der arbejdes periodevis. Der kan endvidere
fastsættes regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke
indberettes løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan
medregnes til opfyldelsen af beskæftigelseskravet, og om, at
der kan udbetales supplerende dagpenge i den måned, hvor
retten til supplerende dagpenge udløber. Der kan desuden
fastsættes regler om betydningen af drift af
selvstændig virksomhed og medregning af B-indkomst, hvoraf
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er
indberetningspligtig til indkomstregisteret.
Bestemmelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1588 af 18. december 2018 om udbetaling af dagpenge. I
bekendtgørelsens §§ 47-49 fremgår de
nærmere betingelser om ret til supplerende dagpenge for
medlemmer, der er omfattet af en arbejdsfordeling.
Praksis vedrørende ret til supplerende dagpenge for
medlemmer, der er omfattet af en arbejdsfordeling, er beskrevet i
afsnittene "Til § 47" og "Til § 49" i vejledning nr.
10089 af 20. december 2018 om udbetaling af dagpenge samt i en
række spørgsmål/svar på Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside (www.star.dk).
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
En udmøntning af trepartsaftalen af 31. august 2020,
så arbejdsgivere af saglige og driftsmæssige
årsager ensidigt kan beslutte at iværksætte
arbejdsfordeling, forudsætter, at modstridende
overenskomstbestemmelser om løn, omfanget af arbejdstid m.v.
suspenderes i relation til de af arbejdsfordelingen omfattede
lønmodtagere i den periode, hvor ordningen er i kraft. Da
det fremgår af trepartsaftalen, at denne midlertidige
suspendering af de pågældende bestemmelser i
overenskomsterne sker via lovgivning, foreslås det fastsat,
at disse overenskomstbestemmelser ikke finder anvendelse i relation
til de omfattede lønmodtagere i den periode, hvor
arbejdsfordelingen er i kraft.
Den tidsmæssige begrænsning, der ligger i
lovforslaget, kan dels begrundes i, at der i en overgangsperiode er
brug for særlige tiltag for at undgå afskedigelser
efter udløbet af lønkompensationsordningen, som havde
til formål at afbøde det tab af arbejdspladser, der
desværre måtte imødeses som følge af
foranstaltninger, der var nødvendige for at hindre
spredningen af smitte med covid-19. Dels kan den tidsmæssige
begrænsning begrundes med, at der er tale om regulering, der
griber ind i gældende kollektive overenskomster, og dette i
overensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel alene foretages
under ganske ekstraordinære omstændigheder. Det er i
den forbindelse helt afgørende, at det i trepartsaftalen er
fastsat, at de pågældende overenskomstbestemmelser
suspenderes midlertidigt ved lov. Det er således en
konsekvens af tidsbegrænsningen, at de midlertidigt
suspenderede overenskomstbestemmelser fuldt ud finder anvendelse,
når arbejdsfordelingen ikke længere er i kraft.
2.2.1. Særligt om overenskomstforhold
I relation til adgangen for en arbejdsgiver til at suspendere
overenskomstbestemmelser om løn, omfang af arbejdstid m.v.
følger det af trepartsaftalen, at det alene er
overenskomstbestemmelser, der er til hinder for
iværksættelse af den nye, midlertidige
arbejdsfordeling, som ikke finder anvendelse. Det betyder for det
første, at selve overenskomstforholdet mellem
overenskomstparterne fortsat består, og bestemmelser, der
fastlægger rammen for den overenskomstmæssige relation,
vil fortsat være gældende. Det kan være
bestemmelser om fredspligt og forbud mod organisationsfjendtlig
virksomhed. For det andet vil bestemmelser, der ikke berører
en ny, midlertidig arbejdsfordeling, fuldt ud være
gældende under en ny, midlertidig arbejdsfordeling. Det kan
være bestemmelser til ret til løn under sygdom og om
barns første sygedag. For det tredje vil bestemmelser, der
kan klarlægge rammerne for en ny, midlertidig
arbejdsfordeling, men som ikke er til hinder for
iværksættelse heraf, fortsat finde anvendelse. Det kan
eksempelvis være bestemmelser om arbejdstidens placering
tidsmæssigt, der kan slå igennem ved
tilrettelæggelsen af arbejdsfordelingen; en arbejdsgiver kan
reducere arbejdstidens omfang og lønnen tilsvarende via
arbejdsfordeling, men kan ikke, medmindre overenskomsten giver
hjemmel hertil, flytte arbejdstiden fra dag til nat eller fra
hverdage til weekend.
Det er således en vigtig overvejelse bag dette lovforslag,
at tilsidesættelsen af overenskomstbestemmelserne er det
mindst mulige. Dette er en del af den fælles forståelse
i trepartsaftalen i lighed med, at der er tale om en helt
midlertidig foranstaltning, der kan henføres til situationen
på arbejdsmarkedet som følge af covid-19.
Overenskomstmæssige spørgsmål, herunder
spørgsmål om bestemmelsers rækkevidde, der ikke
er direkte relateret til bestemmelser i dette lovforslag, behandles
fagretligt efter sædvanlige regler herom.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at arbejdsgivere i den private sektor af
saglige årsager kan beslutte at iværksætte en
arbejdsfordeling efter reglerne i denne lov og regler udstedt i
medfør heraf, og at eventuelle overenskomstbestemmelser om
løn og omfanget af arbejdstid m.v. i så fald ikke
finder anvendelse, idet arbejdstiden og lønnen under
arbejdsfordelingen nedsættes i overensstemmelse med disse
regler. Det foreslås, at en sådan arbejdsfordeling
alene kan etableres indtil udgangen af 2020 og højst kan
have en varighed på 4 måneder, hvorefter den
midlertidige suspension af overenskomstbestemmelserne
ophører.
Blandt andet som følge af, at overenskomstbestemmelser om
løn, omfanget af arbejdstid m.v. ikke vil finde anvendelse i
relation til ansatte, der omfattes af arbejdsfordeling, og for at
regulere visse ansættelsesretlige forhold i relation til
arbejdsfordelingen i overensstemmelse med trepartaftalen, der er
omtalt ovenfor, foreslås der desuden fastsat bestemmelser om
fremgangsmåden i forbindelse med iværksættelse af
arbejdsfordeling samt om opsigelse under arbejdsfordeling.
Endvidere foreslås det fastsat, at sager om bestemmelser i
denne lov som hovedregel behandles ved de almindelige domstole,
medmindre relevante overenskomstparter er enige om at behandle
sagen i det fagretlige system.
I forhold til arbejdsgivers adgang til at beslutte
iværksættelse af arbejdsfordeling og den deraf
følgende eventuelle suspension af visse
overenskomstbestemmelser bemærkes, at det foreslås, at
en arbejdsgiver af saglige årsager til og med den 31.
december 2020 kan iværksætte arbejdsfordeling i en
periode på maksimalt 4 måneder i henhold til reglerne i
nærværende lovforslag samt regler udstedt i
medfør heraf. Hermed får arbejdsgiver beføjelse
til på sagligt grundlag at beslutte, at den nye ordning om
arbejdsfordeling iværksættes på virksomheden.
Arbejdsgiver kan udpege den eller de afdelinger eller
produktionsenheder, som ordningen skal anvendes på.
Betingelsen om, at saglige årsager skal ligge til grund for
arbejdsgivers beslutning, skal i denne forbindelse iagttages.
Det foreslås endvidere, at arbejdsgiver uanset
bestemmelser i kollektive overenskomster eller hvad der måtte
være aftalt mellem lønmodtager og arbejdsgiver om
løn, omfang af arbejdstid m.v., herunder bestemmelser om
arbejdsfordeling, kan iværksætte arbejdsfordeling efter
stk. 1. Dette gælder også i forhold til eventuelle
overenskomstmæssige sædvaner eller kutymer.
Overenskomstbestemmelser og øvrige aftalte vilkår vil
i det omfang, de ikke er til hinder for iværksættelse
af arbejdsfordeling i henhold til stk. 1, fortsat finde anvendelse
i perioden med arbejdsfordeling.
Der foreslås fastsat en procedure, som arbejdsgiver skal
følge i relation til de enkelte ansatte, som arbejdsgiver
ønsker omfattet af en arbejdsfordeling. Det fremgår af
den indgåede trepartsaftale, at en ansat, som ikke
ønsker at indgå i en arbejdsfordeling, skal kunne sige
nej hertil. Arbejdsgiver må så beslutte, om vedkommende
skal afskediges, og i så fald stilles den
pågældende som opsagt på almindelig vis af
arbejdsgiver med det varsel m.v., som er gældende i
ansættelsesforholdet.
Således foreslås det fastsat, at en arbejdsgiver,
der ønsker at iværksætte arbejdsfordeling, skal
give meddelelse herom til de ansatte, som arbejdsgiver
ønsker omfattet af ordningen. Meddelelsen skal tilgå
alle berørte ansatte og indeholde oplysning om de
vilkår, der vil være gældende under
arbejdsfordelingen, samt det forventede starttidspunkt herfor. Det
foreslås, at ansatte, der modtager oplysning som nævnt,
har 24 timer på en hverdag til at beslutte, om de vil
omfattes af arbejdsfordelingen. En ansat, der ikke ønsker at
være omfattet, skal inden for 24 timer på en hverdag
efter at have modtaget oplysning efter stk. 1 meddele arbejdsgiver,
at vedkommende ikke ønsker at indgå i
arbejdsfordelingen.
Det foreslås, at arbejdsgiver efter at de 24 timer, hvor
de ansatte har haft betænkningstid, er gået, på
baggrund af de ansattes tilbagemeldinger afgør, om
arbejdsfordeling skal sættes i værk. Beslutter
arbejdsgiver sig for at sætte arbejdsfordelingen i
værk, sker dette via meddelelse til de berørte
ansatte. Arbejdsgiver beslutter, om ansatte, der har oplyst ikke at
ville indgå i arbejdsfordeling, skal afskediges, og i givet
fald vil de pågældende have ret til løn i den i
ansættelsesforholdet gældende opsigelsesperiode og
øvrige rettigheder, der er gældende ved opsigelse. Det
vil af bevismæssige årsager være
hensigtsmæssigt, at meddelelser fra såvel ansatte som
arbejdsgiver gives skriftligt, men det er ikke et krav.
Endelig foreslås, at proceduren igen skal iagttages, hvis
arbejdsgiver ønsker at ændre arbejdsfordelingen,
så de ansattes ledighed øges.
Det foreslås, at medarbejderrepræsentanter skal
informeres og høres i henhold til gældende regler
herom, hvis arbejdsgiver beslutter at søge arbejdsfordeling
etableret. Forpligtelsen til at informere og høre er ikke
til hinder for, at proceduren for iværksættelse af
arbejdsfordeling initieres, men arbejdsfordeling kan ikke
sættes i kraft, før information og høring er
sket. Det foreslås endvidere, at opsigelse af ansatte under
arbejdsfordeling reguleres således, at ansatte, der under en
arbejdsfordeling afskediges af arbejdsgiver, stilles efter de
regler, der var gældende inden iværksættelsen af
arbejdsfordelingen, og at en ansat, der er omfattet af en
arbejdsfordeling, ikke skal kunne opsiges af de årsager, der
begrundede iværksættelse af arbejdsfordelingen. Endelig
foreslås, at en ansat, der omfattes af arbejdsfordeling, skal
kunne fratræde uden varsel for at overtage andet arbejde med
en længere arbejdstid.
Det foreslås, at en virksomhed ikke må anvende
vikarer fra vikarbureauer i en afdeling eller produktionsenhed,
hvor der er en arbejdsfordeling i overensstemmelse med § 1,
stk. 1, i kraft. Hvis der er arbejdsfordeling som nævnt i
kraft på hele virksomheden, kan der ikke anvendes vikarer fra
vikarbureauer. Hvis der på det tidspunkt og i den afdeling
eller produktionsenhed, hvor arbejdsfordeling
iværksættes, anvendes vikarbureauvikarer, må
anvendelsen heraf bringes til ophør, før
arbejdsfordelingen kan træde i kraft.
Det foreslås, at en ansat under perioden med
arbejdsfordeling omfattes af sine sædvanlige
ansættelsesvilkår, hvor andet ikke er anført, og
den ansatte optjener anciennitet på sædvanlig vis under
arbejdsfordelingen. Det foreslås også, at hvis
arbejdsgiveren beslutter at afslutte arbejdsfordelingen, bliver den
ansatte omfattet af de fulde ansættelsesvilkår, der var
gældende på tidspunktet for etablering af
arbejdsfordeling. Dette gælder uanset, om arbejdsgiver
beslutter at bringe arbejdsfordelingen til ophør på et
tidligere tidspunkt end oprindelig udmeldt, eller om
arbejdsfordelingen udløber.
Med hensyn til domstolsbehandling foreslås det fastsat, at
sager vedrørende nærværende lovforslag som
hovedregel behandles ved de almindelige domstole, medmindre
relevante overenskomstparter er enige om fagretlig behandling.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre offentlige merudgifter
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for det erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i
høring, da regeringen ønsker, at reglerne skal
træde i kraft hurtigst muligt.
| 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der er ikke gældende lovgivning om arbejdsgivers adgang
til at iværksætte arbejdsfordeling og dermed
sætte overenskomstbestemmelser om løn, arbejdstid m.v.
ud af kraft.
Det foreslås i lovens §
1, stk. 1, at en arbejdsgiver i
den private sektor kan beslutte at iværksætte
arbejdsfordeling i overensstemmelse med reglerne i denne lov og
regler udstedt i medfør heraf. Beslutningen herom skal
være truffet således, at den iværksatte
arbejdsfordeling er trådt i kraft senest den 31. december
2020. En arbejdsfordeling, der iværksættes i henhold
til 1. pkt., kan maksimum vare i 4 måneder.
Det betyder således, at hvis arbejdsgiver træffer en
sådan beslutning, vil overenskomstbestemmelser om løn
og omfang af arbejdstid m.v. samt aftalte vilkår, der er til
hinder for iværksættelse af arbejdsfordeling, ikke
finde anvendelse i den periode, hvor arbejdsfordelingen
løber. Overenskomstbestemmelser, gældende
lovbestemmelser og øvrige aftalte vilkår vil i det
omfang, de ikke er til hinder for iværksættelse af
arbejdsfordeling i henhold til stk. 1, fortsat finde anvendelse i
perioden med arbejdsfordeling, idet der dog henvises til
bestemmelserne vedrørende opsigelse i lovforslaget.
Det betyder herudover, at arbejdsfordelingen kan besluttes
iværksat i en periode, der maksimalt kan have en varighed
på 4 måneder. Hvis arbejdsgiver træffer en
sådan beslutning, vil overenskomstbestemmelser om løn
og omfang af arbejdstid m.v. samt aftalte vilkår, der er til
hinder for iværksættelse af arbejdsfordeling, ikke
finde anvendelse i den periode, hvor arbejdsfordelingen
løber.
Det foreslås i lovens § 1, stk.
2, 1. pkt., at arbejdsfordeling i henhold til stk. 1 kan
iværksættes uanset bestemmelser i kollektive
overenskomster, eller hvad der måtte være aftalt mellem
lønmodtager og arbejdsgiver om løn, omfang af
arbejdstid m.v., herunder eventuelle overenskomstbestemmelser om
arbejdsfordeling.
Dette er nødvendigt for, at en ordning, som netop
går ud på en reduktion af arbejdstiden og en dertil
svarende reduktion af lønnen, kan fungere uden, at der
herved finder et brud på overenskomsterne sted. Andre
overenskomstbestemmelser, fx bestemmelser om en varslingsperiode
inden sådanne ændringer kan træde i kraft, vil
kunne hindre en hurtig iværksættelse af
arbejdsfordeling, og dette er grunden til, at det ikke alene er
bestemmelser om løn og omfang af arbejdstid, der
foreslås ikke at finde anvendelse, hvis arbejdsgiver
træffer en beslutning som nævnt i stk. 1. Bestemmelser
om placeringen af eksempelvis den daglige arbejdstid i
overenskomster vil fortsat være gældende, og
ændringer heri i forbindelse med arbejdsfordeling skal
således ske inden for de overenskomstmæssige rammer
herfor.
Det foreslås i § 1, stk. 2, 2.
pkt., at overenskomstbestemmelser, gældende
lovbestemmelser og øvrige aftalte vilkår vil i det
omfang, de ikke er til hinder for iværksættelse af
arbejdsfordeling i henhold til stk. 1, fortsat finde anvendelse
under arbejdsfordeling.
Det er ikke sædvanligt og almindeligvis heller ikke
ønskeligt inden for rammerne af den danske
arbejdsmarkedsmodel, at gældende overenskomstbestemmelser via
lovgivning kan sættes ud af kraft, og derfor er det alene
bestemmelser i overenskomsterne, som ville være til hinder
for iværksættelse af arbejdsfordeling, hvis de var i
kraft, som ikke vil finde anvendelse, hvis arbejdsgiver
træffer en beslutning som nævnt i stk. 1.
Overenskomstbestemmelser, der ikke hindre arbejdsfordeling, vil
fortsat være gældende, hvilket eksempelvis gælder
bestemmelser om opsigelsesvarsler m.v., når arbejdsgiver
afskediger en ansat. Eventuelle opsigelsesvarsler, når den
ansatte bringer arbejdsforholdet til ophør, vil dog ikke i
ethvert tilfælde være gældende i relation til en
ansat, der omfattes af arbejdsfordeling, jf. § 5 i
nærværende lovforslag, og eventuelle bestemmelser i
overenskomsterne om arbejdsfordeling finder heller ikke
nødvendigvis anvendelse, hvis arbejdsgiver træffer en
beslutning som nævnt i stk. 1, da sådanne bestemmelser
ikke er tilpasset den nye, midlertidige ordning, der i henhold til
trepartsaftalen mellem regeringen, DA og FH skal gennemføres
via lovgivning.
Det foreslås i § 1, stk.
3, at iværksættelse af arbejdsfordeling i
henhold til stk. 1 skal være sagligt begrundet. Selve
betingelsen om, at saglige årsager skal ligge til grund for
arbejdsgivers beslutning, indebærer blandt andet, at der vil
kunne gøres indsigelse og i sidste ende eventuelt rejses sag
om grundlaget for arbejdsgivers beslutning om at
iværksætte arbejdsfordeling. Det ligger dog ikke i
betingelsen, at en arbejdsgiver i forbindelse med beslutningen om
at iværksætte arbejdsfordeling nødvendigvis og
på eget initiativ skal redegøre for baggrunden
herfor.
Det foreslås i §
1, stk. 4, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om de betingelser og rammer, som er
gældende i forhold til midlertidig arbejdsfordeling, der
iværksættes i henhold til dette lovforslag.
Bemyndigelsen vil dels kunne udnyttes til at angive betingelser og
rammer for midlertidig arbejdsfordeling, som ligger i
forlængelse af, hvad der allerede er fastsat i relation til
arbejdsfordeling efter gældende regulering, jf. afsnit 2.1.
ovenfor i de almindelige bemærkninger vedrørende
gældende ret, og dels vil de betingelser og rammer, som er
fastlagt i trepartsaftalen for den nye, midlertidige
arbejdsfordeling, blive udmøntet i reglerne, der kan
fastsættes i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen.
Således vil det i de regler, der fastsættes i
medfør af bemyndigelsen, blive reguleret, hvilke dele af en
virksomhed, der kan omfattes af en arbejdsfordeling, og hvilke
persongrupper, og forholdet mellem tid med arbejde og ledighed. Det
fremgår således af trepartsaftalen, at tiden med
ledighed under arbejdsfordeling skal udgøre mindst 20 pct.
og maksimalt 50 pct. i gennemsnit målt over fire uger i
forhold til den aftalte arbejdstid. Det fremgår endvidere, at
arbejdsfordelingen vil skulle anvende en given procentsats inden
for en fire uger lang cyklus, og at denne vil kunne ændres i
den efterfølgende cyklus.
I de regler, der fastsættes i medfør af
bemyndigelsen, vil det også kunne reguleres, hvad der
gælder i forhold til særlige grupper af
lønmodtagere. Det vil dreje sig om muligheden for at undtage
nøglemedarbejdere fra arbejdsfordelingen og hvad der
gælder fx i forhold til personer i virksomhedspraktik og
ansatte med løntilskud. Det fremgår af
trepartsaftalen, at det ikke vil være muligt at ansætte
nye personer i virksomhedspraktik eller med løntilskud under
arbejdsfordelingen. Også adgangen til, at ansatte deltager i
uddannelse under arbejdsfordelingen, vil kunne reguleres i
medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Hovedårsagen til, at der foreslås givet en
bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at regulere
rammerne for en arbejdsfordeling, er, at der herved tilvejebringes
en mulighed for at justere reglerne herom hurtigt og smidigt. Det
fremgår således af trepartsaftalen, at aftaleparterne
er enige om at mødes primo november 2020 for at følge
op på ordningen, og det kan ikke på forhånd
udelukkes, at aftaleparterne der eller i øvrigt vil finde
det hensigtsmæssigt, at rammer og betingelser i relation til
arbejdsfordelingen tilpasses, indskrænkes eller udvides
på baggrund af de erfaringer, der drages af den første
tid, hvor ny, midlertidig arbejdsfordeling kan være i
kraft.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, fastsat, hvilken fremgangsmåde der skal anvendes i
relation til de enkelte ansatte, som arbejdsgiver ønsker
omfattet af en arbejdsfordeling. Det fremgår af den
indgåede trepartsaftale, at hvis en ansat ikke ønsker
at indgå i en arbejdsfordeling, må virksomheden
beslutte, om den ansatte afskediges. Derfor er det
hensigtsmæssigt at fastlægge en procedure for, hvordan
etableringen af arbejdsfordelingen forløber.
Således foreslås det i stk.
1 fastsat, at en arbejdsgiver, der ønsker at
iværksætte arbejdsfordeling i overensstemmelse med
§ 1, stk. 1, skal give meddelelse herom til de ansatte, som
arbejdsgiver ønsker omfattet af ordningen. Meddelelsen skal
tilgå alle berørte ansatte og indeholde oplysning om
de vilkår, der vil være gældende under
arbejdsfordelingen, samt det forventelige starttidspunkt for
arbejdsfordelingen. Oplysning, der tilgår ansatte på en
dag, der ikke er en hverdag, anses for modtaget af den ansatte ved
døgnets begyndelse på den første
efterfølgende hverdag.
I § 2, stk. 2, foreslås,
at ansatte, der modtager oplysning efter stk. 1, herefter har 24
timer til at beslutte, om de vil omfattes af arbejdsfordelingen
eller ej. En ansat, der ikke ønsker at være omfattet,
skal inden for 24 timer efter at have modtaget oplysning efter stk.
1 meddele arbejdsgiver, at vedkommende ikke ønsker at
indgå i arbejdsfordelingen. Ansatte, der ikke giver en
sådan meddelelse inden for 24 timer, vil blive omfattet af
arbejdsfordelingen, hvis den iværksættes.
I § 2, stk. 3, foreslås,
at arbejdsgiver efter at de 24 timer, hvor de ansatte har haft
betænkningstid efter stk. 2 er gået, afgør, om
arbejdsfordeling skal sættes i værk. Beslutter
arbejdsgiver sig for at sætte arbejdsfordelingen i
værk, sker dette via meddelelse til hver enkelt af de
berørte ansatte. I forhold til ansatte, der har oplyst ikke
at ville indgå i arbejdsfordeling i overensstemmelse med stk.
2, beslutter arbejdsgiver, om den ansatte skal afskediges. I givet
fald vil de pågældende have ret til løn i den i
ansættelsesforholdet gældende opsigelsesperiode samt
efter omstændighederne en eventuel
fratrædelsesgodtgørelse og øvrige rettigheder,
der er gældende ved opsigelse. Ansatte, der har meddelt ikke
at ville indgå i arbejdsfordelingen, og som arbejdsgiver ikke
afskediger, vil fortsat være ansat på hidtidige
vilkår, og vedkommende vil eventuelt kunne omplaceres
på virksomheden inden for rammerne af
ansættelsesforholdet, så arbejdsgiver i videst muligt
omfang kan benytte sig af pågældendes arbejdskraft.
I § 2, stk. 4, foreslås,
at såfremt arbejdsgiver ønsker at ændre
arbejdsfordelingen med den virkning, at de omfattede ansatte
arbejdstid afkortes yderligere og ledigheden øges
tilsvarende, vil fremgangsmåden i stk. 1-3 på ny skulle
følges. En ændring, hvor arbejdstiden øges,
eller hvor arbejdsfordelingen afsluttes før tid, kan
gennemføres uden iagttagelse af fremgangsmåden i stk.
1-3.
Det vil af bevismæssige årsager være
hensigtsmæssigt at meddelelser fra såvel ansatte som
arbejdsgiver gives skriftligt, men det er ikke et krav. I forhold
til meddelelser fra såvel ansatte som arbejdsgiver finder
almindelige aftaleretlige principper i øvrigt
anvendelse.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
medarbejderrepræsentanter skal informeres og høres i
henhold til gældende regler herom, hvis arbejdsgiver
beslutter at søge arbejdsfordeling etableret. Gældende
regler på virksomheden herom kan være en
samarbejdsaftale, lignende aftaler eller lov om information og
høring af lønmodtagere. Forpligtelsen til information
og høring af medarbejderrepræsentanter er ikke til
hinder for, at den procedure for iværksættelse af
arbejdsfordeling, der er beskrevet i § 2, igangsættes,
men arbejdsfordeling kan først sættes i kraft,
når information og høring er foretaget.
Til §
4
Det foreslås i § 4, stk.
1, at en ansat, der er omfattet af en arbejdsfordeling efter
§ 1, stk. 1, ikke skal kunne opsiges af de årsager, der
begrundede iværksættelse af arbejdsfordelingen. En
sådan opsigelse vil være ugyldig. En opsigelse af de
pågældende årsager, der fandt sted forud for
iværksættelse af arbejdsfordeling, omfattes ikke af
bestemmelsen.
Det foreslås i § 4, stk.
2, at omfattede ansatte, der under en arbejdsfordeling
afskediges af arbejdsgiver af andre årsager end dem, der
begrundede arbejdsfordeling, i forbindelse med opsigelsen er
stillet efter de regler, der var gældende inden
iværksættelsen af arbejdsfordelingen.
Det betyder, at løn i opsigelsesperioden, eventuel
fratrædelsesgodtgørelse med videre udmåles efter
bestemmelser, der var i kraft forud for iværksættelse
af arbejdsfordeling. Uden en sådan bestemmelse kunne en ansat
blive stillet urimeligt ringe og ringere end en ansat, der valgte
ikke at være omfattet af arbejdsfordeling, jf. § 2, stk.
2.
Bestemmelsen gælder for alle ansatte, der omfattes af en
arbejdsfordeling og afskediges, uanset årsagen til
afskedigelsen, jf. dog stk. 2. Regler om afskedigelse m.v. i
henhold til lov eller overenskomst finder i øvrigt i fuld
udstrækning anvendelse, idet sådanne regler ikke
berøres af, at der er iværksat arbejdsfordeling.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at en
ansat, der omfattes af en arbejdsfordeling i overensstemmelse med
§ 1, stk. 1, skal kunne fratræde uden varsel for at
overtage andet arbejde med en længere arbejdstid. Baggrunden
herfor er, at vedkommende skal kunne skifte til en ansættelse
med et højere timetal umiddelbart, hvis der opstår
mulighed herfor.
Til §
6
Det foreslås i § 6, at en
virksomhed ikke må anvende vikarer fra vikarbureauer i en
afdeling eller produktionsenhed, hvor der er en arbejdsfordeling i
overensstemmelse med § 1, stk. 1, i kraft. Hvis der er
arbejdsfordeling som nævnt i kraft på hele
virksomheden, kan der ikke anvendes vikarer fra vikarbureauer
på denne virksomhed, så længe arbejdsfordelingen
løber. Hvis der på det tidspunkt, hvor
arbejdsfordeling iværksættes, anvendes
vikarbureauvikarer, må anvendelsen heraf bringes til
ophør, før arbejdsfordelingen kan træde i
kraft.
Til §
7
Det foreslås i § 7, at en
ansat under perioden med arbejdsfordeling omfattes af sine
sædvanlige ansættelsesvilkår, jf. dog § 1,
stk. 2. og § 5, og denne optjener anciennitet på
sædvanlig vis under arbejdsfordelingen. Det fastsættes
endvidere, at hvis arbejdsgiveren beslutter at afslutte
arbejdsfordelingen, bliver den ansatte omfattet af de fulde
ansættelsesvilkår, der var gældende på
tidspunktet for etablering af arbejdsfordeling.
Der er tale om en mere generel bestemmelse, hvis
hovedformål er at gøre det klart, at der med en
iværksættelse af arbejdsfordeling efter § 1, stk.
1, er det alene de vilkårsændringer, der er
nødvendige herfor eller som hænger sammen med
arbejdsfordelingens særlige karakter, jf. navnlig
§§ 4 og 5, der vil være gældende under
arbejdsfordelingen. Der henvises i denne forbindelse til afsnit
2.2.1. i de almindelige bemærkninger. Når
arbejdsfordelingen afsluttes, omfattes den ansatte af alle
vilkår, der var gældende forud for
iværksættelsen af arbejdsfordeling.
Til §
8
Det foreslås i § 8, at
sager vedrørende bestemmelser i nærværende
lovforslag som hovedregel behandles ved de almindelige domstole,
medmindre relevante overenskomstparter er enige om at behandle
sagen fagretligt.
Det foreslås, at sager vedrørende bestemmelser i
nærværende lovforslag behandles ved de almindelige
domstole, medmindre relevante overenskomstparter er enige om at
behandle sagen fagretligt. Muligheden for fagretlig behandling er
begrundet i, at der kan være sager efter bestemmelser i dette
lovforslag, der har en sådan tilknytning til
overenskomstforholdet mellem de pågældende parter, at
sagen efter et fælles ønske fra parterne kan henvises
til det fagretlige system. Relevante parters mulighed for at aftale
fagretlig behandling berører ikke en lønmodtagers
eller en arbejdsgivers adgang til at anlægge sag ved de
almindelige domstole i henhold til arbejdsretslovens § 11,
stk. 2 og 3.
Endvidere foreslås, at sager om afskedigelse, jf. §
2, stk. 3, og § 4, stk. 2, behandles fagretligt, hvis det
pågældende arbejde, hvor der iværksættes
arbejdsfordeling, er omfattet af overenskomst.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at
loven træder i kraft den 14. september 2020, da det er
absolut påkrævet, at loven træder i kraft
så tidligt som muligt, således at retsstillingen er
afklaret for de arbejdsgivere og lønmodtagere, som bliver
omfattet af den nye midlertidige arbejdsfordelingsordning.
Det foreslås i § 9, stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser,
som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne få, og
at det er afgørende, at lovforslaget stadfæstes
straks, således at den nye midlertidige
arbejdsfordelingsordning kan etableres snarest muligt.
Til §
10
Det foreslås i § 10, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
Det bemærkes i denne forbindelse, at de områder, der
reguleres med dette lovforslag, er hjemtaget.