Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. august 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Nye Borgerliges medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 4.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 4.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark står i en meget alvorlig
økonomisk situation. Ledighedskøen er på kort
tid vokset med over 40.000, og mange danskere risikerer at miste
deres arbejde. Samtidig viser de seneste BNP-tal fra Danmarks
Statistik, at BNP tog et historisk fald i 2. kvartal 2020. Der er
tale om, at BNP-indikatoren peger på et fald i BNP på
hele 7,4 pct. i 2. kvartal 2020. Det er et markant større
fald end under finanskrisen, og det understreger alvoren af den
situation, dansk økonomi står i.
Derfor er Venstres holdning den, at vi skal
gøre, hvad vi kan for at holde hånden under dansk
økonomi og danske arbejdspladser. Derfor valgte Venstre
også at gå med i aftalen fra den 15. juni, der bl.a.
understøtter danske arbejdspladser og dansk økonomi i
den nuværende krise.
Venstre fik en række markante
indrømmelser, og noterer bl.a. følgende med
tilfredshed.
Det blev aftalt, at tre uger af danskernes
indefrosne feriepenge bliver udbetalt i forhold til udspillet
på 2 uger fra regeringen, og samtidig indeholder aftalen den
forudsætning, at udbetalingen af de resterende feriepenge
bliver drøftet til efteråret. V noterer også med
tilfredshed, at det er frivilligt, hvorvidt man som dansker
ønsker at få sine feriepenge udbetalt nu eller vil
vente til et senere tidspunkt.
V sikrede desuden en ambitiøs
indsats for danske eksportvirksomheder, herunder etablering af
genstartteam og et forbedret FoU-fradrag. V har styrket den
internationale markedsføring af dansk turisme. V har sikret
støtte til dansk luftfart, herunder regionale lufthavne og
flyruter internt i Danmark.
V sikrede også midler til
initiativer, der skal sætte skub i den danske turisme- og
oplevelsesindustri.
V er samlet set tilfreds med aftalen.
V må dog også med beklagelse
konstatere, at aftalen også indeholder et engangstilskud til
alle ydelsesmodtagere på 1.000 kr. Her havde V gerne set en
anden model, hvor f.eks. arbejdsløse udlændinge ikke
præmieres med 1.000 kr. ekstra i et engangsbeløb.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det forkert at udbetale 1.000 kr. skattefrit til flygtninge
og indvandrere. Disse midler ville være brugt bedre på
øget hjemsendelse af flygtninge.
Efter Dansk Folkepartis mening skulle man i
stedet have givet folkepensionister og førtidspensionister
skattefritagelse af pensionen resten af 2020.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at lovforslaget medfører, at
borgere, der modtager formueafhængige ydelser, risikerer at
blive modregnet i 2022. SF understreger derfor, at det er en
retssikkerhedsmæssig nødvendighed fra myndighedernes
side at sørge for klar og tydelig information og vejledning
til borgere, der modtager formueafhængige ydelser. SF
opfordrer ministeren til at gå i dialog med Udbetaling
Danmark og alle andre relevante myndigheder om tydelig vejledning
til borgerne om dokumentationskravet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at der med dette lovforslag er tænkt på
alle de mennesker i Danmark, der ikke har ret mange penge. De
får nu 1.000 kr. skattefrit til forbrug, og disse penge skal
ikke modregnes nogen steder. 1.000 kr. er ikke noget stort
beløb, og EL kunne ønske sig, at beløbet var
betydeligt højere. Men der er ingen tvivl om, at
beløbet luner, og at modtagerne kan bruge hver eneste krone,
og at en stor del af engangstilskuddene vil blive omsat til
forbrug. Derudover bemærker Enhedslisten også det
kursskifte, der er sket siden sidste finanskrise, hvor den
økonomiske krisehåndtering ramte syge,
arbejdsløse, pensionister og studerende. Dette er også
udtryk for, at man ikke tager fra dem, der har mindst. Enhedslisten
kan selvfølgelig støtte forslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, nr. 16, ændres
»Tabt arbejdsfortjeneste vedrørende børn med
nedsat funktionsevne« til: »Hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste«.
[Sproglig præcisering,
så bestemmelsen svarer til ordlyden i § 42 i lov om
social service]
2) Stk. 1, nr.
23, affattes således:
»23)
Skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18.
april 2018, eller skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020.«
[Lovteknisk korrektion]
3) I
stk. 1 indsættes som nr. 29:
»29)
Godtgørelse m.v. efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
187 af 9. marts 2020, når den pågældende ikke har
fået fradrag heri for løn for april 2020 fra en
udenlandsk arbejdsgiver.«
[Tilføjelse af ydelse, der
giver ret til engangstilskud]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
4) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Engangstilskud udbetales alene til danske statsborgere.«
[Målretning af tilskud til
danske statsborgere]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1 indsættes som nr. 7:
»7)
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for godtgørelse m.v.
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 29.«
[Tilføjelse til kreds af
myndigheder som skal afgive oplysninger om målgruppen til
Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 16,
fremgår det, at personer, der i april 2020 helt eller delvis
modtog »Tabt arbejdsfortjeneste vedrørende børn
med nedsat funktionsevne efter § 42 i lov om social
service« er omfattet af Arbejdsmarkedets
Tillægspensions udbetaling af et engangstilskud på
1.000 kr.
Det foreslås, at bestemmelsens
formulering ændres til »Hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social
service«.
Med den foreslåede ændring
foreslås en præcisering af formuleringen i den
foreslåede § 1, stk. 1, nr. 16, således at den svarer til ordlyden i
§ 42 i lov om social service, hvorefter kommunalbestyrelsen
under en række nærmere angivne betingelser skal yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Til nr. 2
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 23, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension vil skulle udbetale et engangstilskud på
1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt eller delvis modtog
skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april.
Hermed menes skoleydelse til elever i fgu-baseret
erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020, og skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18.
april 2018. Ved lov nr. 745 af 8. juni 2018 ændrede
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse navn til fgu-baseret
erhvervsuddannelse.
Med ændringsforslaget foreslås
det tydeliggjort, at Arbejdsmarkedets Tillægspension vil
skulle udbetale et engangstilskud på 1.000 kr. til personer,
der for april 2020 helt eller delvist modtog skoleydelse efter
§ 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018 (dvs.
skoleydelse i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse) eller
skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020 (dvs. skoleydelse i fgu-baseret
erhvervsuddannelse).
Der er udelukkende tale om en lovteknisk
korrektion.
Til nr. 3
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 1, stk. 1, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension vil skulle udbetale et engangstilskud på
1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt eller delvis modtog
en af de nævnte forsørgelsesydelser i det fremsatte
lovforslags § 1, stk. 1, nr. 1-28. Godtgørelse og
tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til visse elever under erhvervsuddannelse, jf.
§ 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
er ikke nævnt i denne oplistning.
Efter § 11, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag godtgørelse til elever i
hovedforløbet, jf. § 5 c, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser, når eleverne er optaget i en
erhvervsuddannelses hovedforløb på grundlag af praktik
i udlandet. Godtgørelsen udgør samme beløb,
som en arbejdsgiver efter § 5, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er berettiget til at modtage som
lønrefusion for den pågældende elev, dvs.
godtgørelsen svarer til den lønrefusion, som en
arbejdsgiver med en uddannelsesaftale ville have været
berettiget til at få fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
forbindelse med elevens skoleophold under en
erhvervsuddannelse.
Det fremgår af § 5 c, stk. 2, i
lov om erhvervsuddannelser, at en skole kan optage elever uden
uddannelsesaftale til en skoleperiode i et hovedforløb, hvis
eleven har gennemført grundforløbets 2. del og de
eventuelt forudgående skoleperioder i hovedforløbet,
og eleven er eller umiddelbart før optagelsen til
skoleperioden i hovedforløbet har været i
lønnet beskæftigelse i udlandet af passende varighed
og med uddannelsesformål inden for arbejdsområder og
funktioner, som indgår i praktikuddannelsen i
erhvervsuddannelsen. Når en elev optages i en
erhvervsuddannelses hovedforløb (dvs. i Danmark) på
grundlag af praktik i udlandet efter § 5 c, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser, foreligger der således ikke en
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, der kan modtage
lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Efter § 11, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag beslutte at give tillæg til
godtgørelsen efter stk. 1. Den samlede godtgørelse
må dog højst udgøre et beløb, der svarer
til fuld elevløn. Efter § 11, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag retningslinjer for udbetaling af
godtgørelsen. Hjemlen er anvendt til at udstede
bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2017 om udbetaling af
økonomisk støtte til praktikophold i udlandet m.v.
fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og bekendtgørelsens
§§ 2 og 3 vedrører elever uden
uddannelsesaftale.
Efter bekendtgørelsens § 2,
stk. 1, yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag økonomisk
støtte med henblik på praktikuddannelse i virksomheder
i udlandet til elever under uddannelse i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, der har afsluttet erhvervsuddannelsens
grundforløb. Bl.a. ydes der økonomisk støtte i
form af godtgørelse under skoleophold i Danmark på
erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Det er en betingelse, at
det faglige udvalg eller skolen på forhånd har givet
tilsagn om sidestillelse af beskæftigelsen i udlandet med en
dansk praktikuddannelse, jf. § 2, stk. 3.
Efter bekendtgørelsens § 3 yder
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til de elever, som er nævnt
i § 2, stk. 1, og som ikke har tilsagn om sidestillelse af
beskæftigelsen i udlandet med en dansk praktikuddannelse,
obligatorisk godtgørelse under skoleophold på
erhvervsuddannelsernes hovedforløb.
Efter bekendtgørelsens § 16,
stk. 1, ydes obligatorisk godtgørelse under skoleophold
på en erhvervsuddannelses hovedforløb til de elever,
der er nævnt i § 2, stk. 1, og § 3, hvis der
foreligger bekræftelse fra skolen på, at eleven er
optaget på skoleophold på en erhvervsuddannelses
hovedforløb. Beskæftigelsen i udlandet skal være
af passende varighed og med uddannelsesformål inden for
arbejdsområder og funktioner, som indgår i
praktikuddannelsen i erhvervsuddannelsen. Eleven skal selv
ansøge Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om
godtgørelse, jf. § 16, stk. 2. Efter
bekendtgørelsens § 16, stk. 4, er elever, der er
omfattet af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, og som
modtager obligatorisk godtgørelse under samme betingelser
berettiget til at modtage tillæg til godtgørelsen. For
elever, der modtager løn fra en udenlandsk virksomhed under
skoleophold i Danmark, kan løn, godtgørelse og
tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag tilsammen ikke overstige dansk elevløn,
jf. bekendtgørelsens § 16, stk. 5.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der udbetales engangstilskud til personer, som for april
2020 har modtaget godtgørelse eller tillæg til
godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, når
den pågældende ikke har fået fradrag heri for
løn for april 2020 fra en udenlandsk arbejdsgiver.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at der udbetales engangstilskud til personer, som
for april 2020 har modtaget godtgørelse eller tillæg
til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
når disse personer ikke har modtaget løn fra en
udenlandsk arbejdsgiver for april 2020. Det vil sige, at elever,
der modtager løn fra en udenlandsk virksomhed under
skoleophold i Danmark, ikke vil være berettiget til
engangstilskuddet.
Det fremsatte lovforslag vil
indebære, at udbetalingen af engangstilskuddet først
og fremmest vil ske automatisk på grundlag af data,
således som de er registreret i de relevante registre
på et nærmere bestemt tidspunkt i 2020, hvoraf det vil
fremgå, hvilke personer der har modtaget en ydelse for en
eller flere dage for april 2020.
Henset til, at elever kan ansøge om
godtgørelse og tillæg til godtgørelse fra
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i op til 4-6 måneder efter
afslutningen af et skoleophold på en erhvervsuddannelses
hovedforløb, jf. § 21, stk. 3 og 4, i
bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2017, bemærkes det
særligt, at det fremsatte lovforslags § 2, stk. 4, vil
finde anvendelse i de tilfælde, hvor en elev på grund
af manglende ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
eller igangværende sagsbehandling i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (endnu) ikke har modtaget godtgørelse m.v.
for april 2020 på tidspunktet for den automatiske udbetaling
af det foreslåede engangstilskud. Efter § 2, stk. 4, kan
personer, der pr. 1. november 2020 ikke har modtaget engangstilskud
efter det fremsatte lovforslags § 1, ansøge om
engangstilskuddet hos Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Personen skal dokumentere at være omfattet af det fremsatte
lovforslags § 1 og anvise en nemkonto. Ansøgningen om
engangstilskud skal være modtaget hos Arbejdsmarkedets
Tillægspension senest den 28. februar 2021. Med andre ord vil
en person, som ikke har fået udbetalt godtgørelse
eller tillæg til godtgørelse for april 2020 senest den
28. februar 2021, ikke være berettiget til engangstilskud.
Dette gælder også det tilfælde, hvor personen
måtte få udbetalt godtgørelse eller tillæg
til godtgørelse for april 2020 efter den 28. februar
2021.
Til nr. 4
Det foreslås, at engangstilskuddet
alene udbetales til danske statsborgere.
Til nr. 5
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 4, stk. 1, hvilke myndigheder og institutioner
der har pligt til at afgive oplysninger til Arbejdsmarkedets
Tillægspension om personnumre for personer omfattet af det
fremsatte lovforslags § 1. Det fremgår videre af det
fremsatte lovforslags § 4, stk. 3, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering fastsætter en frist for
fremsendelse af oplysninger efter stk. 1.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er ikke
nævnt i det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1.
Det foreslås, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil have pligt til at videregive personnumre til
Arbejdsmarkedets Tillægspension for personer, der uden
fradrag for løn fra en udenlandsk arbejdsgiver modtager
godtgørelse og/eller tillæg til godtgørelse
efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. ændringsforslag nr. 3 om
indsættelse af et nyt nr. 29 i det fremsatte lovforslags
§ 1, stk. 1. Disse oplysninger er nødvendige for at
kunne udbetale engangstilskuddet automatisk til denne
målgruppe.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har pligt til
at videregive personnumre til Arbejdsmarkedets Tillægspension
for personer, der uden fradrag for løn fra en udenlandsk
arbejdsgiver modtager godtgørelse og/eller tillæg til
godtgørelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
187 af 9. marts 2020.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag af egen drift
- dvs. uden begæring fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension - har pligt til at udsøge
målgruppen og videregive oplysningerne med de relevante
personnumre til Arbejdsmarkedets Tillægspension, der herefter
udbetaler engangstilskuddet til den berettigede personkreds for
engangstilskuddet.
Ændringsforslaget indebærer en
tilføjelse til det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1.
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 5, at
der til brug for udsøgningen i medfør af det
fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, 2 og 4, vil blive behandlet
oplysninger om ydelsestype og personnummer for de personer, som vil
være omfattet af det fremsatte lovforslags § 1.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at der
også til brug for udsøgningen i medfør af
ændringsforslaget vil blive behandlet oplysninger om
ydelsestype og personnummer for de personer, som vil være
omfattet af den foreslåede ændring af det fremsatte
lovforslags § 1, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget vil dermed
indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til brug for
udsøgningen af den berettigede personkreds vil skulle
behandle, herunder samkøre, almindelige, ikkefølsomme
personoplysninger om ydelsestype og fortrolige oplysninger om
personnumre på de personer, der er omfattet af den
foreslåede ændring af det fremsatte lovforslags §
1, jf. ændringsforslag nr. 3, og videregive personnumrene for
de ydelsesmodtagere, som vil være berettiget til
engangstilskuddet, til Arbejdsmarkedets Tillægspension.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. august
2020 og var til 1. behandling den 12. august 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 30. juli 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 328. Den 7. juli 2020
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |