Skriftlig fremsættelse (11. august
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler,
SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
(Førtidig udbetaling af feriemidler og udvidelse af
Arbejdsmarkedets Tillægspensions opgavevaretagelse)
(Lovforslag nr. L 207)
Lovforslaget udmønter aftale af 15.
juni 2020 om udfasning af hjælpepakker, stimuli initiativer
og eksportinitiativer, der blev indgået mellem regeringen og
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Alternativet i forhold til delvis
udbetaling af feriemidlerne senest i oktober 2020, for hver
lønmodtager, der har opsparet feriemidler i perioden 1.
september 2019 til 31. marts 2020, svarende til op til tre ugers
ferie.
Formålet med forslaget er at
stimulere samfundsøkonomien. Behovet for stimulering af
økonomien skyldes coronakrisen.
Med lovforslaget foreslås det, at
give lønmodtagere, der har opsparet feriemidler i perioden
1. september 2019 til 31. marts 2020, mulighed for at få
udbetalt feriemidlerne. Lønmodtageren skal ansøge om
at få førtidig udbetaling af feriemidler fra senest
oktober 2020 og indtil 1. december 2020.
Med den foreslåede ordning vil
førtidig udbetaling af feriemidler for perioden 1. september
2019 til 31. marts 2020 ikke indgå i tildelingen eller
udmålingen af forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser til personen selv eller
andre, herunder ægtefæller og børn. Den
førtidige udbetaling vil derfor hverken have betydning for,
hvorvidt personen er berettiget til ydelser eller selve
udmålingen af ydelserne.
Med forslaget vil lønmodtagerens
øvrige feriemidler og samtlige tilgodehavende feriemidler
for lønmodtagere, der ikke har søgt om
førtidig udbetaling, udbetales når
lønmodtageren opnår folkepensionsalderen eller af
andre grunde forlader arbejdsmarkedet som efter de nugældende
regler om udbetaling.
For at undgå at presse
virksomhedernes likviditet i forbindelse med udbetalingen, vil
staten mellemfinansiere den førtidige udbetaling af
feriemidler ved at yde et lån til fonden. Samtidig afholder
staten alle udgifter til administration af førtidig
udbetaling af feriemidler.
Derudover foreslås det, at opdatere
formålsbestemmelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
så det fremgår tydeligt, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension fortsat kan udføre opgaver henlagt til
Arbejdsmarkedets Tillægspension ved lov. Lovforslaget giver
endvidere Arbejdsmarkedets Tillægspension og helt eller
delvis ejede dattervirksomheder mulighed for at drive anden
virksomhed, som ligger i naturlig forlængelse af deres
opgavevaretagelse således, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan fungere som administrator for en
rekapitaliseringsfond, som aftalt ved den politiske aftale af 15.
juni 2020 om udfasning af hjælpepakker, stimuli initiativer
og eksportinitiativer. Med forslaget skabes der alene hjemmel til
Arbejdsmarkedets Tillægspensions bistand til en
rekapitaliseringsfond. Den konkrete fond og reguleringen heraf skal
etableres i et selvstændigt juridisk grundlag.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft 1. september 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.