Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. august 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller endvidere, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 7-11. Dansk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, og Nye
Borgerliges medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 4-6.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 3-6.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 3
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 4-6 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag og de under nr. 4 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 3
og 6 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark står i en meget alvorlig
økonomisk situation. Ledighedskøen er på kort
tid vokset med over 40.000, og mange danskere risikerer at miste
deres arbejde.
Samtidig viser de seneste BNP-tal fra
Danmarks Statistik, at BNP tog et historisk fald i 2. kvartal 2020.
Der er tale om, at BNP-indikatoren peger på et fald i BNP
på hele 7,4 pct. i 2. kvartal 2020. Det er et markant
større fald end under finanskrisen, og det understreger
alvoren af den situation, som dansk økonomi står
i.
Derfor var Venstre før sommer med i
en aftale med et bredt flertal i Folketinget, som har til hensigt
at få sat gang i dansk økonomi. Aftalen indeholder en
række fornuftige elementer, som er med til at holde
hånden under danske arbejdspladser.
V har med aftalen bl.a. styrket
virksomhedernes incitament til at investere i forskning og
udvikling. V har styrket den internationale markedsføring af
dansk turisme. V har sikret støtte til dansk luftfart.
Derudover har V taget initiativer, der understøtter danske
eksporterhverv.
Et af de elementer, der også er
aftalt, er muligheden for at udbetale dele af danskernes indefrosne
feriepenge. Udbetalingen af danskernes egne feriepenge vil
sætte gang i dansk økonomi og skabe tusindvis af
danske arbejdspladser i hele landet.
For V har det været vigtigt at give
danskerne mulighed for at få udbetalt tre uger af deres egne
indefrosne feriepenge og ligeledes sikre, at udbetalingen af de
resterende feriepenge skulle drøftes aftaleparterne imellem
i efteråret, og V ser gerne, at danskerne får mulighed
for at få alle fem uger udbetalt. Det er selvfølgelig
helt afgørende, at der findes en udbetalingsmodel, der
sikrer, at virksomhederne ikke presses på deres
likviditet.
For V har det også været
afgørende, at ordningen blev frivillig, så danskerne
får friheden til selv at bestemme, om de vil have deres
indefrosne feriepenge udbetalt nu - eller om de vil vente til, at
de når pensionsalderen, som det oprindelig har været
hensigten.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at alle indefrosne feriepenge skal udbetales til
lønmodtagerne.
Det skal ske automatisk med mulighed for
fravalg, hvis den enkelte ikke ønsker en udbetaling, men
hellere vil lade feriepengene stå til udbetaling ved
pensionsalderen.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget. SF bemærker dog, at
lovforslaget medfører risiko for, at borgerne får et
forkert beløb udbetalt, som senere vil blive modregnet. SF
påpeger, at udbetaling af de resterende to ferieuger primo
2021 vil afhjælpe denne problematik, og appellerer til, at
pengene udbetales i 2021, bl.a. for at styrke borgernes
retssikkerhed og undgå modregning.
SF bemærker endvidere, at
lovforslaget medfører, at borgere, der modtager
formueafhængige ydelser, risikerer modregning i 2022,
såfremt de ikke bruger de udbetalte midler inden udgangen af
2020. Det bemærkes, at borgerne tidligst kan få
midlerne udbetalt i oktober 2020, og at en del borgere derfor ikke
har brugt pengene inden udgangen af 2020. SF understreger derfor,
at det er en retssikkerhedsmæssig nødvendighed fra
myndighedernes side at sørge for klar og tydelig information
og vejledning til borgere, der modtager formueafhængige
ydelser. SF opfordrer ministeren til at gå i dialog med
Udbetaling Danmark og alle andre relevante myndigheder om tydelig
vejledning til borgerne om dokumentationskravet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
meget tilfredse med, at lønmodtagerne nu kan få
udbetalt en del af deres tilgodehavende feriepenge. Men EL mener,
at alle 5 uger skal udbetales. EL håber derfor, at der i
efteråret hurtigt kan indgås en aftale om udbetaling af
de resterende 2 uger. Førstebehandlingen har vist, at det
vil der være stor opbakning til.
EL er også tilfreds med, at
udbetalingen af lønmodtagernes tilgodehavende feriepenge
ikke indgår i tildelingen og beregningen af
forsørgelsesydelser eller andre offentlige ydelser, og at
udbetalingen ikke medfører fradrag i nogen ydelser. Det er
også fint, at udbetalingen af de tilgodehavende feriepenge
ikke skal have indflydelse på beregningen af SU.
Men EL mener, at det er meget forkert, at
der ikke vil blive rettet op på, at tidligere udbetalinger og
indberetninger af disse feriemidler i nogle tilfælde har
medført nedsættelse af indkomstafhængige
ydelser.
I forhold til den kommende udbetaling af
feriemidlerne, kan man klage til den myndighed, der udbetaler en
konkret ydelse, hvis man mener, at udbetalingen af feriemidler
fejlagtigt har påvirket en given ydelse, jf. ministerens
tilkendegivelse i svar på L 207 - spørgsmål
19.
EL mener, at der sker en alvorlig
svækkelse af lønmodtagernes retssikkerhed, når
de kan blive pålagt tilbagebetaling, når de har
modtaget førtidigt udbetalte feriemidler i god tro og ikke
har været vidende om, at de ikke var berettiget til disse
feriepenge.
EL er bekymret over, om der sker en
svækkelse af lønmodtagernes retssikkerhed, når
man ikke kan klage til ankenævnet over fondens
afgørelse om førtidig udbetaling af feriemidler, men
føler os betryggede af ministerens tilkendegivelse om
klagemulighederne, jf. svar på L 207 - spørgsmål
19, som er optrykt som bilag 1 til betænkningen, og specielt
af, at »den endelige afgørelse om udbetaling af de
resterende tilgodehavende feriemidler vil kunne påklages til
Ankenævnet for ATP«, så snart opgørelsen
af de resterende indefrosne midler foreligger.
EL har svært ved at forstå,
hvorfor arbejdsgiverne, herunder de offentlige arbejdsgivere, ikke
fortsat må indbetale feriepengene, samtidig med at de
indberetter lønmodtagernes tilgodehavende feriepenge til
fonden, og at arbejdsgiverne ikke må foretage frivillige
indbetalinger, men skal vente med indbetalingerne til en dato, som
beskæftigelsesministeren forhåbentlig fastsætter
snarest muligt. Det burde være indlysende, at jo flere
feriemidler, der bliver indbetalt tidligt, jo mindre vil statens og
fondens lånebehov være.
Enhedslisten støtter forslaget, da
EL hele tiden har ment, at disse tilgodehavende feriepenge
tilhører lønmodtagerne, men EL håber, at der
snarest kan blive rettet op på de negative bestemmelser i
forslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 1, 3 og 5 ændres »§ 15 a« til:
»§ 17 a«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
2) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres betegnelsen af
kapitlets paragraffer fra »§§ 15 a-15 d« til:
»§§ 17 a-17 d«.
[Kapitel 5 a skal først
indsættes efter § 17, da §§ 16 og 17
vedrører kapitel 5]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
3) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a affattes § 15 a, stk. 1, 1. pkt.,
således:
»Fonden foretager førtidig udbetaling
af feriemidler, der er omfattet af § 48 a, stk. 2, i lov om
ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, og
optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. marts
2020, medmindre lønmodtageren frasiger sig
udbetalingen.«
[Automatisk udbetaling af
feriemidler]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF og LA):
4) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres i § 15 a, stk. 1, 1. pkt., »31.
marts 2020« til: »31. august 2020«.
[Udbetaling af midler for perioden
fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020]
5) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres i § 15 a, stk. 1, 4. pkt., »fra
marts til april 2020« til: »fra august til september
2020«, og »i april 2020« til: »i september
2020«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
6) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a affattes § 15 a, stk. 4, således:
»Stk. 4.
Den førtidige udbetaling efter stk. 1 er
skattefri.«
[Skattefrihed af førtidige
udbetalinger af feriepenge]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres fire steder i § 15 b og i §
15 c »§ 15 a« til: »§ 17
a«, og i § 15 d ændres
»§§ 15 a-c« til: »§§ 17 a-17
c«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
8) I
det under nr. 8 foreslåede § 26, stk. 2, ændres »§
15 a« til: »§ 17 a«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
9) I
nr. 1 og 2
ændres »§ 15 a« til: »§ 17
a«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
24, stk. 9, ændres »nr. 3« til: »nr.
4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
11) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2, 4 og 5« til: »jf. dog stk. 2«.
[Stk. 4 og 5 modificerer ikke
ikrafttrædelsesbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 2, hvorefter
§§ 15 a-15 d ændres til §§ 17 a-17 d.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget vil de
foreslåede regler til kapitel 5 a om førtidig
udbetaling af feriemidler blive indsat efter § 17 i stedet for
efter § 15. Dermed vil reglerne om førtidig udbetaling
af feriemidler fremgå af §§ 17 a-17 d. Forslaget
skyldes, at §§ 16 og 17 vedrører udbetaling af
feriemidler efter kapitel 5. Kapitel 5 a om førtidig
udbetaling af feriemidler skal således først
indsættes efter § 17.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil medføre,
at tilgodehavende feriemidler optjent i perioden fra den 1.
september 2019 til den 31. marts 2020 automatisk vil blive
udbetalt, medmindre lønmodtageren frasiger sig udbetalingen.
Udgangspunktet vil med forslaget være, at feriemidlerne
udbetales.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil medføre,
at det bliver muligt at ansøge om samtlige tilgodehavende
feriemidler optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den
31. august 2020. Dermed gives mulighed for udbetaling af samtlige
op til 5 ugers ferie i stedet for op til 3 ugers ferie.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vil medføre,
at det fremgår af lovforslaget, at feriegodtgørelse,
løn under ferie og ferietillæg, som er optjent i
perioden hen over månedsskiftet fra august til september
2020, anses for optjent i september 2020. Ændringsforslaget
er en konsekvens af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 6
Det skatteretlige
udgangspunkt for indkomstbeskatningen efter statsskattelovens
§ 4 er, at enhver form for indtægt er skattepligtig for
modtageren.
Ændringsforslaget vil medføre, at førtidige
udbetalinger af de 3 ugers feriepenge vil være skattefri. Det
vil både gælde udbetalinger, der træder i stedet
for ferie med løn eller feriegodtgørelse i
feriekortordninger uden feriekasser, og udbetalinger, der
træder i stedet for øvrig feriegodtgørelse.
Det bemærkes, at udbetalinger, der
træder i stedet for feriegodtgørelse til
timelønnede m.fl., allerede efter lovforslaget vil
være skattefri, idet der er betalt skat af
feriegodtgørelsen i takt med optjeningen. Med
ændringsforslaget vil alle udbetalinger af de 3 ugers
feriepenge være skattefri.
Til nr. 7-9
Ændringsforslagene er
konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr.
2, hvorefter §§ 15 a-15 d ændres til §§
17 a-17 d.
Til nr. 10
Med det fremsatte lovforslags § 2, nr.
1, foreslås indsat et nyt nr. 3 i SU-lovens § 23, stk.
3. Det er derfor nødvendigt at foretage en
konsekvensændring i SU-lovens § 24, stk. 9, der henviser
til SU-lovens § 23, stk. 3, nr. 3, der med lovforslaget bliver
§ 23, stk. 3, nr. 4. Ændringsforslaget indebærer
således ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Ændringsforslaget skyldes, at
lovforslagets § 4, stk. 4 og 5, ikke modificerer
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 4, stk. 1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. august
2020 og var til 1. behandling den 12. august 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. juli 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 328. Den 9. august
2020 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes
svar herpå, er omtrykt som bilag 1 til
betænkningen.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |
Bilag 1
Et af udvalgets
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes
svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der jf. ministerens svar på
spørgsmål 12 og 16 sikrer klageadgangen?
Svar:
Som jeg har nævnt i mit svar på
spørgsmål 12 til L 207, kan man klage til den
myndighed, der udbetaler den konkrete ydelse, hvis man mener, at
udbetalingen af feriemidler fejlagtigt har påvirket en given
ydelse. L 207 ændrer ikke ved denne mulighed.
Personer, der mener, at udbetalingen af
feriemidler har medført fradrag i en ydelse er derfor
allerede sikret ret til at henvende sig og bede om en genberegning,
hvis de er af den opfattelse, at der er sket modregning med
urette.
Et ændringsforslag til lovforslaget, der
sikrer klageadgang, over afgørelsen om den førtidige
udbetaling, vil kunne formuleres således:
Ȯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler,
SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
(Førtidig udbetaling af feriemidler og udvidelse af
Arbejdsmarkedets Tillægspensions opgavevaretagelse)
Til § 1
1) Nr. 7 og 8 udgår.
[Regel om at klager over afgørelse om
førtidigt udbetalte feriemidler ikke kan påklages til
ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget vil medføre, at klage,
begrundelse for afgørelse og genvurderingen oversendes til
ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvis
klageren ikke får fuldt ud medhold i sin klage til
Arbejdsmarkedets Tillægspension.«
Jeg skal til det ønskede
ændringsforslag generelt bemærke, at det er muligt at
påklage afgørelsen om den førtidige udbetaling
til ATP, som vil genbehandle sagen.
Jeg skal i den sammenhæng gøre
opmærksom på, at der med den førtidige
udbetaling er tale om et aconto-beløb, som er beregnet ud
fra A-indkomst. Beløbet vil derfor i en række
tilfælde skulle justeres i de resterende tilgodehavende
feriemidler, som fortsat indestår i fonden, i enten op- eller
nedadgående retning.
Den endelige afgørelse om udbetaling af
de resterende tilgodehavende feriemidler vil kunne påklages
til Ankenævnet for ATP.
Jeg lægger derfor op til at fastholde
suspenderingen af klageadgangen.