Skriftlig fremsættelse (22. juni
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre
love, og lov om en rejsegarantifond (Justeret
uddannelsesløft, udvidet adgang til fagene Digital
opgaveløsning og Engelsk og bemyndigelsesbestemmelse til
Rejsegarantifonden)
(Lovforslag nr. L 205)
Med lovforslaget foreslås en
række varige justeringer af puljen for
uddannelsesløft.
Dagpengemodtagere får mulighed for at
fortsætte deres uddannelse, selvom den i varighed
strækker sig længere end dagpengeperioden. Dagpenge
får også mulighed for at tage særskilte dele af
en erhvervsuddannelse. Endvidere får jobparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år og er
ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
mulighed for at tage et grundforløb gennem puljen til
uddannelsesløft.
Adgangen til fagene FVU-digital og
FVU-engelsk udvides, så alle i arbejdsstyrken kan deltage i
fagene, dvs. både personer i beskæftigelse og ledige.
Som følge af udvidelsen af målgruppen skal fagene ikke
længere kun udbydes som virksomhedsrettet undervisning.
Udvidelsen af adgangen fagene vil gælde i 2020-2021, da de to
FVU-fag er en del af trepartsaftalen fra 2017, som udløber i
2021.
Med lovforslaget foreslås det, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om udbetaling af
tilskud til rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører samt fastsætte regler, der bemyndiger
Rejsegarantifonden til at administrere udbetaling af tilskud til
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører,
herunder om at træffe afgørelser om udbetaling af
tilskud.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er
årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2020.
Samlet set skønnes forslaget
medføre offentlige merudgifter på ca. -11,7 mio. kr. i
perioden 2020-2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.