Fremsat den 22. juni 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Ekstraordinært løft for ledige
med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet dagpengesats
på 110 pct. i 2020-2021)
§ 1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 525 af 27. april 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 53, stk. 1, ændres
»stk. 2-7« til: »stk. 2-8«.
2. I §
53 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for tilbud efter § 97
a.««
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
3. I
§ 55, stk. 1, ændres
»stk. 2 og 3« til: »stk. 2-4«.
4. I
§ 55 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Der kan gives tilbud efter § 97 a, som rækker ud over
den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse, og personen har ret til at
fortsætte tilbuddet, hvis personen ved ydelsesskift fortsat
er omfattet af en målgruppe i § 6. Tilbuddet
fortsættes på den ydelse, som personen er berettiget
til efter ydelses- og målgruppeskift.«
5.
Efter § 97 indsættes før overskriften før
§ 98:
»Midlertidig ordning med ret for
dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for
områder, hvor der er behov for arbejdskraft
§ 97 a. I perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021 har personer
omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, ret til et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende
tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse.
2) Personen har
en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende
positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der er behov for
arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser
personen kan vælge imellem.
Stk. 3. En
person, som er under uddannelse, jf. stk. 1, er fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
aktiv socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde.
Stk. 4. Der kan
ikke gives tilbud efter stk. 1, hvis personen inden for de seneste
6 måneder er ophørt med et tilbud efter § 96, som
er påbegyndt forud for den 1. august 2020.«
6. I
§ 100, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 96« til: »§§ 96 og
97 a«.
7. I
§ 195, nr. 1, indsættes
efter »deltagerbetaling«: », jf. dog § 196
a«.
8.
Efter § 196 indsættes:
Ȥ 196 a. Staten
refunderer 80 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter §
97 a, herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen
skifter målgruppe, jf. § 55, stk. 4.«
§ 2
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 7 i
lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 1 i lov nr. 274 af 26.
marts 2020 og § 2 i lov nr. 473 af 22. april 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 48 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Et medlem modtager dagpenge med et beløb svarende til 110
pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110
pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. §§
47 og 70, hvis medlemmet påbegynder en erhvervsuddannelse
efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
2. I
§ 75 i, stk. 2, indsættes
efter »stk. 2«: »og
3«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | 3.1. | Ret til en
erhvervsuddannelse inden for et område, hvor der er behov for
arbejdskraft, i perioden fra og med 1. august 2020 til og med 31.
december 2021 | 3.1.1. | Gældende
ret | 3.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3.2. | Forhøjet
dagpengesats for dagpengemodtagere, der påbegynder et
uddannelsesløft inden for et område, hvor der er behov
for arbejdskraft, i perioden fra og med 1. august 2020 til og med
31. december 2021 | 3.2.1. | Gældende
ret | 3.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten har den 17. juni 2020 indgået Aftale om
ekstraordinært løft af ledige.
Lovforslaget har til formål at
udmønte aftalens initiativ vedrørende ret til en
erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge i 2020-2021.
Derudover er der dele af aftalen, som
også skal træde i kraft den 1. august 2020, men som
udmøntes på bekendtgørelsesniveau. Det
gælder bl.a. aftalens midlertidige initiativer om mulighed
for at udnytte retten til 6 uger jobrettet uddannelse fra
første ledighedsdag, når der er særligt gode
beskæftigelsesmuligheder.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne og lov om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre
love, og lov om en rejsegarantifond (Justeret
uddannelsesløft, udvidet adgang til fagene Digital
opgaveløsning og Engelsk og bemyndigelsesbestemmelse til
Rejsegarantifonden). Dette lovforslag udmønter bl.a.
initiativer om ændringer i uddannelsesløft fra den
samtidigt indgåede aftale om styrket opkvalificering mellem
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti.
2. Baggrund
Det fremgår bl.a. af aftalen om
ekstraordinært løft af ledige, at S, V, DF, RV, SF og
EL er enige om en aftale, der bygger videre på den
særskilte aftale, som S, V, DF, RV og K (aftalepartierne bag
beskæftigelsesreformen) har indgået om at styrke
opkvalificeringsindsatsen med knap 340 mio. kr. Denne aftale giver
et ekstra rygstød på 390 mio. kr. til at bringe det
danske arbejdsmarked godt videre efter corona-krisen. Samlet set
afsættes der 730 mio. kr. til nye opkvalificerings- og
uddannelsesinitiativer. Corona-krisen er ikke kun en sundhedskrise
- det er også en økonomisk krise med store
konsekvenser for mange mennesker og virksomheder. Corona-krisen har
hårdt fat. Ikke kun i Danmark, men i hele verden.
Virksomheder risikerer at lukke, og Danmark vil miste
arbejdspladser. Derfor er aftalepartierne enige om, at der skal
sættes ind nu, så dem, der desværre har mistet
eller vil miste jobbet under krisen, kan bruge nedgangstiden til at
uddanne sig. Målrettet uddannelse kan sikre bedre
lønindkomst og jobmuligheder, og uddannelse kan ruste
danskerne til de nye job, der opstår på kort og
længere sigt.
Det fremgår videre, at aftalepartierne
først og fremmest er enige om at investere i uddannelse af
ufaglærte, dimittender og iværksættere, som er
særligt udsatte under corona-krisen. Det er en god
investering at løfte flere fra ufaglært til
faglært for virksomhederne, der får kvalificeret
arbejdskraft, for den enkelte og for samfundet som helhed.
Det fremgår endvidere, at
aftalepartierne også ekstraordinært vil investere i
korte erhvervsrettede kurser, så de mennesker, der mister
deres job, hurtigt kan få de nødvendige
kvalifikationer til at komme i arbejde igen. Korte kurser
understøtter skift mellem brancher, der er ramt forskelligt
af krisen, og sikrer fleksibel opkvalificering til de kompetencer,
som bliver efterspurgt på det danske arbejdsmarked.
Det fremgår også, at den
særskilte aftale, som denne aftale bygger videre på,
bl.a. indeholder initiativer om uddannelsesløft,
voksenlærlingeordningen, jobrotation, erhvervsrettet
opkvalificering og styrkede basale færdigheder.
Det fremgår endeligt, at aftalepartierne
er enige om at bygge videre på det justerede
uddannelsesløft og styrke ordningen ekstraordinært i
2020 og 2021, så flere ufaglærte og faglærte med
forældet uddannelse får mulighed for at tage en
erhvervsuddannelse. Fra 1. august 2020 og i 2021 får
forsikrede ledige ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse
med 110 procent af deres hidtidige dagpengesats, hvis uddannelsen
er inden for et område, hvor der er behov for arbejdskraft.
For øvrige fag vil uddannelsen kunne påbegyndes med 80
pct. af den maksimale dagpengesats - sådan som reglerne er i
dag - med mulighed for at låne op til 100 pct.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ret
til en erhvervsuddannelse inden for et område, hvor der er
behov for arbejdskraft, i perioden fra og med 1. august 2020 til og
med 31. december 2021
3.1.1. Gældende ret
Efter den gældende § 90 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, kan personer, der er omfattet af
en af målgrupperne i lovens § 6, bortset fra personer
omfattet af § 6, nr. 9, som er i fleksjob eller modtager
tilskud til selvstændig virksomhed, og personer omfattet af
§ 6, nr. 11, få tilbud om vejledning og opkvalificering,
som kan bestå af uddannelser, der har hjemmel i lov og
udbydes generelt.
Det betyder, at alle målgrupper efter
loven, bortset fra fleksjobbere og førtidspensionister kan
få tilbud om ordinær uddannelse, f.eks. tilbud om en
hel eller en del af en erhvervsuddannelse efter lovens § 90.
Det er jobcenteret, der bevilger uddannelsestilbud efter §
90.
Der er i gældende regler ikke ret til en
erhvervsuddannelse for nogen målgrupper.
Staten yder ikke refusion til kommunernes
udgifter til tilbud om uddannelse efter lovens § 90, bortset
fra udgifter til tilbud for personer i jobafklarings- og
ressourceforløb og unge under 18 år med behov for en
uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, hvor staten
refundere 50 pct. af kommunens udgifter til tilbuddet.
Efter den gældende § 96 i loven,
kan dagpengemodtagere, som er fyldt 30 år, inden for en
pulje, få tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser. Det er en betingelse, at
1) personen ikke
har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, (det vil sige, at personen er
ufaglært), eller
2) personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år, (det vil sige, at
personen er faglært med en forældet uddannelse).
Det er desuden en betingelse, at hele
uddannelsen skal kunne gennemføres inden for den periode,
hvor personen er berettiget til dagpenge efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Under uddannelsen er personen fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at
være aktivt jobsøgende, herunder fra pligten til at
dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, og
stå til rådighed for henvist arbejde.
Det er jobcenteret, der bevilger disse tilbud
om en erhvervsuddannelse. Inden for puljen til
uddannelsesløft refunderer staten 80 pct. af kommunens
udgifter til disse tilbud om en erhvervsuddannelse, jf. lovens
§ 196, stk. 1.
Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1, er der
fastsat nærmere regler om puljen i bekendtgørelse nr.
1318 af 9. december 2019 om puljen til uddannelsesløft. Med
hjemmel i lovens § 192, er der fastsat nærmere regler om
forsøg med uddannelsesløft, der fraviger lovens
§ 96.
Efter den gældende § 53, stk. 2, i
loven, kan tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 gives,
hvis tilbuddet styrker personens muligheder for fast tilknytning
til arbejdsmarkedet. Dette er en fravigelse af hovedreglen i §
53, stk. 1, om, at tilbud bl.a. skal gives med henblik på, at
personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og
hel eller delvis selvforsørgelse. Det vil sige hovedreglen
om, at tilbuddet skal være den hurtigste vej til job og
selvforsørgelse.
Efter den gældende § 55, stk. 1, i
loven, kan der til personer, der modtager forsørgelsesydelse
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv
socialpolitik eller lov om sygedagpenge eller modtager
fleksløntilskud efter kapitel 20 i loven, ikke gives et
tilbud, som rækker ud over den dato, hvor personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse. Efter
bestemmelsens stk. 3, kan jobcenteret dog lade et tilbud
fortsætte for personer, der ved ydelsesskift fortsat er
omfattet af en målgruppe i § 6, hvis alle betingelser
for tilbuddet er opfyldt efter de regler, der gælder for den
målgruppe, som personen fremover er omfattet af. Det er
jobcenteret, der vurderer, om et tilbud kan fortsætte ved
ydelsesskift/målgruppeskift og i givet fald bevilger det.
Efter den gældende § 100, stk. 2, i
loven, kan et tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 alene
gives efter aftale med personen. Personen har pligt til at
påbegynde og deltage i tilbuddet, når personen har
indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet.
Bestemmelsen fastslår, at et
sådant tilbud alene kan gives efter aftale med
dagpengemodtageren. Dagpengemodtageren har dermed ikke pligt til at
tage imod et sådant tilbud. Men når dagpengemodtageren
har indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet, har
dagpengemodtageren pligt til at påbegynde og deltage i
tilbuddet. Deltager en dagpengemodtager ikke, eller afbryder
personen uddannelsen, vil det efter regler i
arbejdsløshedsforsikringsloven og
bekendtgørelsesregler fastsat i medfør af loven,
kunne få dagpengemæssige konsekvenser for personen.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske aftale om
ekstraordinært løft af ledige, at aftalepartierne er
enige om at bygge videre på det justerede
uddannelsesløft og styrke ordningen ekstraordinært i
2020 og 2021, så flere ufaglærte og faglærte med
forældet uddannelse får mulighed for at tage en
erhvervsuddannelse, og at forsikrede ledige derfor i perioden fra
og med den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021
får ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse med 110
procent af deres hidtidige dagpengesats, hvis uddannelsen er inden
for et område, hvor der er behov for arbejdskraft. For en
nærmere beskrivelse af forslaget om forhøjet
dagpengesats henvises til afsnit 3.2. nedenfor.
Det foreslås, at der etableres en
midlertidig ordning i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
så dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er
ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31.
december 2021, har ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse inden
for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
For at få ret til tilbud under det
midlertidige ordning, skal der gives tilbud om en hel
erhvervsuddannelse. Dagpengemodtagere kan dermed ikke få
tilbud om f.eks. et grundforløb i en erhvervsuddannelse
under den midlertidige ordning. Der er dog ikke krav om, at hele
erhvervsuddannelsen skal kunne afsluttes inden for personens
dagpengeperiode.
For at undgå at en dagpengemodtager
afbryder en allerede igangværende erhvervsuddannelse inden
for puljen til uddannelsesløft for umiddelbart herefter at
kræve sin ret til et nyt tilbud om en erhvervsuddannelse
inden for den midlertidige ordning, som er begrundet i personens
ønske om at kunne opnå en højere dagpengesats
under deltagelse i en erhvervsuddannelse, som muligvis er magen til
den afbrudte uddannelse, foreslås det, at der indføres
en karensperiode på 6 måneder efter ophøret af
den tidligere uddannelse. Dermed vil dagpengemodtagere ikke kunne
få et tilbud om en erhvervsuddannelse inden for den
midlertidige ordning, før der er gået 6 måneder
efter ophøret med den tidligere uddannelse, som de var
startet på inden den 1. august 2020.
Det foreslås, at
Beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende
positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der er behov for
arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser
personen kan vælge imellem. Beskæftigelsesministeriet
udarbejder den landsdækkende positivliste med inddragelse af
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe.
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe vil ud fra deres
kendskab til arbejdsmarkedet validere den gældende
positivliste fra 2016 med den seneste udvikling på
arbejdsmarkedet. Den nye liste vil maksimalt kunne omfatte
uddannelser (trin og specialer), der tilsammen udgør op til
23 pct. af den samlede uddannelsesaktivitet på
erhvervsuddannelserne. Positivlisten offentliggøres på
Styrelsen for arbejdsmarked og rekrutterings (STAR's)
hjemmeside.
Det foreslås, at personen under
uddannelsen er fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist
arbejde. Dermed stilles der ikke krav om, at personen skal
søge eller tage job, mens personen deltager i
uddannelsen.
Det foreslås også, at en
dagpengemodtager, der har fået et tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for den midlertidige ordning, får
ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelsesskift og overgang
til en anden målgruppe i loven. Retten til at fortsætte
tilbuddet gælder, selvom personer i den nye målgruppe
ikke i øvrigt har ret til eller kan få tilbud om en
erhvervsuddannelse.
Dermed vil personen have mulighed for at kunne
færdiggøre den erhvervsuddannelse, som personen
påbegyndte som dagpengemodtager. Retten til at
fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en
forsørgelsesydelse.
Det foreslås, at tilbuddet herefter
fortsættes på den ydelse, som personen er berettiget
til efter ydelses- og målgruppeskift. Hvis personen ikke har
ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne
færdiggøre uddannelsen på SU, hvis personen har
ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden
ydelse. Hvis personen får en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver, vil pågældende kunne fortsætte
uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Det foreslås endelig, at staten
refunderer 80 pct. af en kommunes udgifter til tilbuddet, herunder
udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.
3.2. Forhøjet dagpengesats til dagpengemodtagere,
der påbegynder et uddannelsesløft inden for et
område, hvor der er behov for arbejdskraft, i perioden fra og
med 1. august 2020 til og med 31. december 2021
3.2.1. Gældende ret
Det følger af § 55, stk. 3, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, at
dagpengemodtagere ved deltagelse i tilbud efter kapitel 11, 13 og
14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats modtager
arbejdsløshedsdagpenge.
Det betyder bl.a., at det beløb, der
kan udbetales i dagpenge under tilbuddet, svarer til de dagpenge,
personen ville være berettiget til ved ledighed uden for
tilbud. For en dagpengemodtager, der modtager individuelt beregnede
dagpenge, beregnes dagpengenes størrelse på grundlag
af den
hidtidige arbejdsindtægt efter fradrag
af arbejdsmarkedsbidrag, jf. § 48, stk. 1, i loven.
Dagpenge kan højst udbetales med et
beløb, der udgør 90 pct. af den hidtidige
arbejdsfortjeneste, dog højst 19.083 kr. pr. måned
(2020 niveau) for fuldtidsforsikrede og 12.722 kr. pr. måned
(2020 niveau) for deltidsforsikrede. Hvis dagpengemodtageren
modtager dagpenge på dimittendvilkår, udbetales
dagpengene med en fast sats svarende til 82 pct. af højeste
dagpenge svarende til 15.648 kr. pr. måned for
forsørgere og 71,5 pct. af højeste dagpenge svarende
til 13.644 kr. pr. måned for ikke-forsørgere (2020
niveau for fuldtidsforsikrede).
Det følger af § 48 a, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at et medlem, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager dagpenge med et
beløb, der svarer til 80 pct. af højeste dagpenge,
jf. §§ 47 og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., dog højst et beløb svarende til medlemmets
hidtidige dagpengesats, jf. dog stk. 2.
Udgangspunktet er derfor, at
dagpengemodtagere, der deltager i uddannelsesløftet i form
af tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, modtager dagpenge efter samme
regler som andre dagpengemodtagere, der under tilbud modtager
dagpenge efter reglerne i § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dog kan dagpenge under
tilbuddet højst udgøre 80 pct. af den maksimale
dagpengesats for henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede, dog
højest den individuelle sats, jf. dog § 48 i loven om
beregning af dagpengenes størrelse.
Det følger af § 48 a, stk. 2, i
loven, at et medlem, der påbegynder et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i perioden fra den 1. januar 2020 til
og med den 31. december 2020, uanset stk. 1, modtager dagpenge med
et beløb svarende til medlemmets hidtidige dagpengesats, jf.
§§ 47 og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvis uddannelsen fremgår af en liste udarbejdet efter
§ 33 a, stk. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016 med
senere ændringer.
Dermed kan dagpengemodtagere, der deltager i
uddannelsesløftet i form af tilbud om en erhvervsuddannelse
efter § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
uanset reglen i stk. 1 modtage deres hidtidige dagpengesats, hvis
uddannelsen fremgår af en landsdækkende positivliste,
udstedt i medfør af den før 1. januar 2020
gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det følger af § 75 i, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at et medlem, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til at låne et
beløb svarende til forskellen mellem 80 pct. af
højeste dagpengesats, jf. §§ 47 og 70, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og medlemmets hidtidige
dagpengesats med fradrag af 37 pct. Dette gælder dog ikke for
medlemmer, der i medfør af § 48 a, stk. 2, modtager
deres hidtidige dagpengesats under uddannelsesløft, jf.
§ 75 i, stk. 2.
Reglen medfører, at dagpengemodtagere,
der forud for deltagelse i uddannelsesløftet i form af en
erhvervsuddannelse modtog dagpenge med et beløb, som var
højere end 80 pct. af højeste dagpengesats, har
mulighed for at låne det resterende beløb op til deres
hidtidige dagpengesats.
Dagpengemodtagere, der bliver syge under
deltagelse i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager dagpenge med
højst 80 pct. af højeste
arbejdsløshedsdagpenge under de første 14 dages
sygdom. Dagpengemodtageren bevarer retten til at låne i samme
periode. Efter 14 dages sygdom overgår dagpengemodtageren til
at modtage sygedagpenge fra kommunen efter reglerne om
sygedagpenge. Dette svarer til det, der gælder for
almindelige dagpengemodtagere.
Sygedagpengene svarer til
pågældendes individuelle dagpengesats. Det betyder, at
de ikke er begrænset af loftet på 80 pct. af
højeste arbejdsløshedsdagpenge, og der kan derfor
ikke lånes i perioden med udbetaling af sygedagpenge.
Tilsvarende gælder det, at
dagpengemodtagere, som overgår til at modtage
barselsdagpenge, vil modtage barselsdagpenge med det samme
beløb, som hvis de ikke havde deltaget i tilbuddet.
3.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som et led i udmøntning af den poliske
aftale om ekstraordinært løft af ledige foreslås
en midlertidig ordning, hvor dagpengene udbetales med et
beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb, hvis medlemmet i perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021
påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dette lovforslags §
1, nr. 5.
Det bemærkes, at dagpengene vil blive
udbetalt med satsen, så længe personen deltager i
tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til
dagpenge efter udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel
forlænget dagpengeret, jf. § 55, stk. 1 og 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Der foreslås videre indført en
regel om, at muligheden for at optage et lån efter § 75
i, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ikke
finder anvendelse på personer, som bliver omfattet af et
uddannelsesløft med ret til at modtage dagpenge med op til
110 pct. af højeste dagpenge, jf. § 48 a, stk. 3, som
indsat ved dette lovforslags § 2, nr. 1. Tilsvarende
gælder for personer, som modtager dagpenge med op til 100
pct. af højeste dagpenge efter de gældende regler,
hvor uddannelsen fremgår af en særlig liste.
Det bemærkes, at udbetaling af syge- og
barselsdagpenge til de omhandlede personer ikke vil blive
berørt af dette lovforslag. Syge- og barselsdagpenge vil
fortsat blive udbetalt med personenes individuelle dagpengesats,
dog højst med dagpengenes højeste
dagpengebeløb.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om uddannelsesløft på
110 pct. skønnes at medføre offentlige merudgifter
før skat og tilbageløb på 32,6 mio. kr. i 2020,
95,3 mio. kr. i 2021, 36,8 mio. kr. i 2022 og 5,1 mio. kr. i 2023.
Forslaget skønnes at medføre offentlig merudgifter
efter skat og tilbageløb på 31,0 mio. kr. i 2020, 90,7
mio. kr. i 2021, 35,0 mio. kr. i 2022 og 4,8 mio. kr. i 2023. Fra
2024 og frem skønnes der ingen økonomiske
konsekvenser, jf. tabel 4.1.
Tabel 4.1. Forslagets samlede økonomiske
konsekvenser
Mio. kr., 2020 pl,
før skat og tilbageløb | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt nye
forslag indenfor uddannelsesløftpuljen | | | | | | 110 pct. i 1
år inden for mangel områder | 32,6 | 95,3 | 36,8 | 5,1 | 0,0 | Uddannelsesudgifter | 22,4 | 65,6 | 25,3 | 3,5 | 0,0 | Dagpengeudgifter | 4,7 | 13,7 | 5,3 | 0,7 | 0,0 | Adfærd (ydelser) | 5,5 | 16,0 | 6,2 | 0,9 | 0,0 | I alt udenfor
uddannelsesløftpuljen | 32,6 | 95,3 | 36,8 | 5,1 | 0,0 | I alt efter skat og
tilbageløb | 31,0 | 90,7 | 35,0 | 4,8 | 0,0 | Der er foretaget afrundinger. | | | | | |
|
Udgifterne som følge af forslaget om
ret til 110 pct. af dagpengesatsen til uddannelser inden for
mangelområder afholdes uden for puljen til
uddannelsesløft. Forslaget omfatter personer, der
påbegynder uddannelsesløft fra august 2020 til og med
2021. Der henvises til pkt. 3.1.2 og 3.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Merforbruget skyldes øgede udgifter til
uddannelse som følge af mertilgang, øgede
dagpengeudgifter i uddannelsesløft samt adfærd som
følge af en øget tilgang til dagpengesystemet.
Udgifterne til uddannelse afholdes uden for puljen til
uddannelsesløft på en ny lovbunden bevilling med 80
pct. statsrefusion, og der er 20 pct. kommunale udgifter, der er
omfattet af budgetgarantien. Forslaget vil medføre statslige
merudgifter på 21,0 mio. kr. i 2020, 61,6 mio. kr. 2021, 23,8
mio. kr. i 2022 og 3,3 mio. kr. i 2023. Forslaget vil
medføre kommunale merudgifter på 11,5 mio. kr. i 2020,
33,7 mio. kr. 2021, 13,0 mio. kr. i 2022 og 1,8 mio. kr. i 2023.
Som følge af samtidigt lovforslag nr. 196 af 26. maj 2020 om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner og forskellige andre love vil ændringen i
kompensationen af de kommunale udgifter fra 2021 ikke være
omfattet af beskæftigelsestilskuddet men være omfattet
af budgetgarantien.
Tabel 4.2. Samlede økonomiske konsekvenser, fordelt
på stat og kommune
Mio. kr. , 2020
pl | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Stat i alt | 21,0 | 61,6 | 23,8 | 3,3 | 0,0 | Uddannelsesudgifter | 17,9 | 52,5 | 20,3 | 2,8 | 0,0 | Dagpenge | 3,7 | 10,9 | 4,2 | 0,6 | 0,0 | SU | -0,6 | -1,8 | -0,7 | -0,1 | 0,0 | Kommune i
alt | 11,5 | 33,7 | 13,0 | 1,8 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | 4,5 | 33,7 | 13,0 | 1,8 | 0,0 | I alt | 32,6 | 95,3 | 36,8 | 5,1 | 0,0 | Der er foretaget afrundinger. | | | | | |
|
Ud over uddannelsesløft på 110
pct. af dagpengesats indeholder aftalen andre elementer, som
udmøntes med bekendtgørelser og puljer. De
økonomiske konsekvenser af disse tiltag forventes
udmøntet i et aktstykke om ekstraordinært løft
af ledige juni 2020 og på finansloven for 2021. Til aftale om
ekstraordinært løft af ledige afsættes alt i alt
57,0 mio. kr. i 2020, 276,4 mio. kr. i 2021, 52,0 mio. kr. i 2022
og 4,8 mio. i 2023 (2020-pl) efter skat og tilbageløb af
afgifter. De ovenstående merudgifter finansieres ved en
reduktion af reserven § 35.11.01.
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget indhold
understøtter muligheden for digital administration og
sikrer, at dagpengeudbetalingerne fortsat kan ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i
anvendelse.
Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget for 2020 bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2020. De økonomiske konsekvenser
for 2021-2024 indarbejdes på forslag til finansloven for
2021.
Lovforslagets mulighed for at give
højere dagpengesats under uddannelse forventes at lette
kommunernes arbejde med at motivere ledige til at tage uddannelse,
og forventes ikke at medføre øget administration i
kommunerne. Lovforslaget forventes ikke at medføre
øget administration i regioner og staten.
Det vurderes, at forslaget om, at dagpengene
midlertidigt udbetales med et beløb svarende 110 pct. af
medlemmets hidtidige dagpengesats, vil have visse administrative
konsekvenser for arbejdsløshedskasserne, idet disse vil
skulle tilpasse deres it-systemer og administration. Det er ikke
muligt at vurdere omfanget heraf, idet dette beror på de
enkelte arbejdsløshedskasser forskellige it-systemer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes på
denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da ministeriet ønsker, at reglerne
skal vedtages inden Folketingets sommerferie og træde i kraft
den 1. august 2020. Under hensyntagen til at lovforslaget
således ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2020: -0,6 mio. kr. 2021: -1,8 mio. kr. 2022: -0,7 mio. kr. 2023: -0,1 mio. kr. Kommuner: 2020: 0 mio. kr. 2021: 0 mio. kr. 2022: 0 mio. kr. 2023: 0 mio. kr. Regioner: Ingen | Stat: 2020: 21,7 mio. kr. 2021: 63,4 mio. kr. 2022: 24,5 mio. kr. 2023: 3,4 mio. kr. Kommuner: 2020: 11,5 mio. kr. 2021: 33,7 mio. kr. 2022: 13,0 mio. kr. 2023: 1,8 mio. kr. Regioner: Ingen | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 53,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal tilbud
så vidt muligt være rettet mod beskæftigelse
inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og
gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger med
henblik på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse, jf.
dog stk. 2-7. I § 53, stk. 2-7, er der opregnes en række
undtagelser til stk. 1.
Det foreslås i § 53, stk. 1, at henvisningen til
»stk. 2-7« ændres til » stk.
2-8«.
Ændringen skal ses i sammenhæng
med lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det foreslås, at
indsætte et nyt stk. 3 i § 53, og dermed en ny
undtagelse til § 53, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger og til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 53,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal tilbud
så vidt muligt være rettet mod beskæftigelse
inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og
gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger med
henblik på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 3, i lovens § 53, om, at
stk. 1, ikke finder anvendelse for tilbud efter foreslåede
§ 97 a. Forslaget til § 97 a omhandler den midlertidig
ordning for dagpengemodtagere med ret til en erhvervsuddannelse
på en positivliste, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Dermed skal tilbud om uddannelse efter §
97 a ikke opfylde betingelsen i § 53, stk. 1, om, så
vidt muligt at være rettet mod beskæftigelse inden for
områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og gives ud fra
den enkeltes ønsker og forudsætninger, med henblik
på at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger og til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan der til
personer, der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
eller lov om sygedagpenge eller modtager fleksløntilskud
efter kapitel 20 i denne lov, ikke gives et tilbud, som
rækker ud over den dato, hvor personen er berettiget til den
enkelte forsørgelsesydelse, jf. dog stk. 2 og 3. I §
55, stk. 2 og 3, er der opregnes en række undtagelser til
stk. 1.
Det foreslås i § 55, stk. 1, at henvisningen til
»stk. 2 og 3« ændres til » stk.
2-4«.
Ændringen skal ses i sammenhæng
med lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås, at
indsætte et nyt stk. 4 i § 55, og dermed en ny
undtagelse til § 55, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger og til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan der til
personer, der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
eller lov om sygedagpenge eller modtager fleksløntilskud
efter kapitel 20 i denne lov, ikke gives et tilbud, som
rækker ud over den dato, hvor personen er berettiget til den
enkelte forsørgelsesydelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås, at der i lovens § 55
indsættes et nyt stk. 4.
Det foreslås i stk.
4, 1. pkt., at der kan gives tilbud om uddannelse efter
§ 97 a, som rækker ud over den dato, hvortil personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen
har ret til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved
ydelsesskift fortsat er omfattet af en af målgruppe i §
6.
Dermed kan der gives et tilbud som række
ud over personens ret til dagpenge, herunder en eventuel
forlænget dagpengeperiode. Retten til at fortsætte
tilbuddet gælder, selvom personer i den nye målgruppe
ikke i øvrigt har mulighed for tilbud efter § 97 a.
Det foreslås i stk.
4, 2. pkt., at tilbuddet fortsættes på den
ydelse, som personen er berettiget til efter ydelses- og
målgruppeskift.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver
dermed ikke ret til en forsørgelsesydelse. Det er
således betingelserne for at modtage ydelsen, der
afgør, om en person har ret til ydelsen. Hvis personen ikke
har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne
færdiggøre uddannelsen på SU, hvis
pågældende har ret til det, eller som
selvforsørgende, det vil sige uden ydelse.
Forslaget betyder, at f.eks. en
dagpengemodtager, der er startet på en uddannelse efter
§ 97 a har ret til at fortsætte sin uddannelse på
kontanthjælp efter, at pågældendes dagpengeret er
ophørt, hvis personen er berettiget til kontanthjælp.
Personen vil under uddannelsen modtage den kontanthjælp, som
pågældende er berettiget til efter lov om aktiv
socialpolitik. Personen fortsætter således uddannelsen
på en ny ydelse og ikke på den tidligere
dagpengesats.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i § 90 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har personer omfattet
af lovens målgrupper mulighed for tilbud om ordinær
uddannelse, bortset fra personer i fleksjob eller som modtager
tilskud til selvstændig virksomhed og
førtidspensionister. Derudover har dagpengemodtagere inden
for en pulje mulighed for tilbud om en erhvervsuddannelse efter
lovens § 96, når visse betingelser er opfyldt.
Efter de gældende regler har hverken
dagpengemodtagere eller andre målgrupper efter loven ret til
tilbud om en erhvervsuddannelse. For en nærmere beskrivelse
af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i loven
indføres en midlertidig ordning for dagpengemodtagere, der
er fyldt 30 år og som er ufaglærte eller faglærte
med forældet uddannelse, hvor disse personer får ret
til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor
der er behov for arbejdskraft, i perioden fra og med den 1. august
2020 til og med den 31. december 2021.
Det foreslås derfor, at der efter lovens
§ 97 indsættes en ny
overskrift og en ny
bestemmelse § 97 a,
der regulerer ordningen.
Der foreslås indsat følgende
overskrift »Midlertidig ordning med ret for dagpengemodtagere
til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor
der er behov for arbejdskraft«.
Det foreslås i § 97 a, stk. 1, 1. pkt., at i perioden
fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021 har
personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, ret
til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse.
Bestemmelsen i 1. pkt. omfatter
dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er
ufaglærte. En person anses for ufaglært, hvis
vedkommende ikke har en erhvervsuddannelse eller anden
erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed
kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse.
Det foreslås i § 97 a, stk. 1, 2. pkt., at i perioden
fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021 har
personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, ret
til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år.
Bestemmelsen i 2. pkt. omfatter
dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er
faglærte med en forældet uddannelse.
En person anses for faglært, hvis
vedkommende har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet
uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles
med, men ikke overstiger en erhvervsuddannelse. En
erhvervsuddannelse er en uddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser. Det kan f.eks. være en uddannelse til
bager eller slagter. En uddannelse anses for forældet, hvis
personen ikke har anvendt sin uddannelseskompetence i en
jobfunktion eller som adgang til en stilling de seneste 5
år.
Med forslaget til §
97, stk. 1, får disse dagpengemodtagere ret til et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste i perioden fra og med den 1.
august 2020 til og med den 31. december 2021. Der er tale om, at
dagpengemodtagere, som er omfattet af bestemmelsen, får en
ret til et sådant tilbud om en erhvervsuddannelse på
positivlisten over for jobcenteret. Jobcenteret skal således
ikke fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er den rigtige
indsats for at bringe den enkelte dagpengemodtager tilbage til
arbejdsmarkedet, eller om pågældende har de
nødvendige kompetencer til at gennemføre
uddannelsen.
Der er ikke tale om en ret over for
erhvervsskolerne. Dagpengemodtagere skal dermed opfylde de
almindelig betingelser for optagelse m.v. på
erhvervsuddannelsen. For at afklare dagpengemodtagerens
kompetencer, herunder få synliggjort og dokumenteret uformel
eller skjulte kvalifikationer, som er opnået via jobs og
dermed evt. få mulighed for at få afkortet den
ønskede erhvervsuddannelse via en formel anerkendelse heraf,
kan jobcenteret f.eks. give dagpengemodtagere tilbud om en
realkompetencevurdering. Da dagpengemodtagere får ret til
tilbuddet om en erhvervsuddannelse, skal forudgående tilbud
dog kunne afvikles inden starten på tilbuddet om
erhvervsuddannelsen.
Det foreslås i stk.
2, at Beskæftigelsesministeriet udarbejder en
landsdækkende positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der
er behov for arbejdskraft, som afgrænser, hvilke
erhvervsuddannelser personen kan vælge imellem. Positivlisten
vil blive udarbejdet med inddragelse af
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe.
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe vil ud fra deres
kendskab til arbejdsmarkedet validere den gældende
positivliste fra 2016 med den seneste udvikling på
arbejdsmarkedet. Den nye liste vil maksimalt kunne omfatte
uddannelser (trin og specialer), der tilsammen udgør op til
23 pct. af den samlede uddannelsesaktivitet på
erhvervsuddannelserne. Positivlisten offentliggøres på
STAR's hjemmeside.
Det foreslås i stk.
3, at personen under uddannelsen er fritaget fra pligten
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde. Dermed er
personen fritaget for både at søge og tage job,
herunder dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog,
mens personen deltager i uddannelsen.
Selvom retten til tilbud efter forslaget til
§ 97 a alene omfatter dagpengemodtagere, vil personen efter
forslaget til § 55, stk. 4, jf. dette lovforslags § 1,
nr. 4, have ret at færdiggøre tilbuddet om
erhvervsuddannelsen ved et ydelsesskift, hvis personen efter
ydelsesskift fortsat er omfattet af en af målgrupperne i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det indebærer, at en
dagpengemodtager, der f.eks. overgår til kontanthjælp,
også vil skulle være fritaget for pligten til at
være aktivt arbejdssøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde under tilbuddet efter § 13,
stk. 1, og § 13 a i lov om aktiv socialpolitik.
Beskæftigelsesministeren har hjemmel i § 13 c i lov om
aktiv socialpolitik til at fastsætte regler om, at kravet om
at udnytte arbejdsmulighederne i §§ 13 og 13 a kan
fraviges under deltagelse i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.v. Der vil med hjemmel i § 13 c
blive fastsat i bekendtgørelse om rådighed for
personer der ansøger om eller modtager overgangsydelse eller
uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder
åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som
jobparate, at dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse, jf. § 97 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, og overgår til at
modtage kontanthjælp eller overgangsydelse som jobparate
kontanthjælpsmodtagere eller modtagere af overgangsydelse
(uden for introduktionsprogrammet i integrationsloven), ikke har
pligt til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde efter et skift af ydelse til
kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås i stk.
4, at der ikke kan gives tilbud efter stk. 1, hvis personen
inden for de seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud
efter § 96, som er påbegyndt forud for den 1. august
2020.
Bestemmelsen omfatter dagpengemodtagere, der
er påbegyndt et tilbud om en erhvervsuddannelse efter §
96 forud for den 1. august 2020, og som dermed modtager
dagpengesats under tilbuddet efter de dagældende regler i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget betyder, at der indføres en
karensperiode, således at disse dagpengemodtagere ikke har
ret til, og at jobcenteret ikke kan give et tilbud efter forslaget
til § 97 a, før der er gået 6 måneder efter
ophøret med den tidligere uddannelse.
Forslaget medvirker til, at en
dagpengemodtager ikke afbryder en allerede igangværende
erhvervsuddannelse for umiddelbart herefter at få ret til et
nyt tilbud om en erhvervsuddannelse efter forslaget til § 97
a, begrundet i ønsket om at kunne opnå en
højere dagpengesats til gennemførelsen af et
uddannelsesforløb muligvis magen til det forløb, som
ville kunne blive afbrudt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter de gældende regler i § 100,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan tilbud om
en erhvervsuddannelse efter lovens § 96 alene gives efter
aftale med personen. Personen har pligt til at påbegynde og
deltage i tilbuddet, når personen har indgået aftale
med jobcenteret om tilbuddet. Dagpengemodtageren har dermed ikke
pligt til at tage imod et tilbud om en erhvervsuddannelse inden for
puljen til uddannelsesløft. Men når dagpengemodtageren
har indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet, har
dagpengemodtageren pligt til at påbegynde og deltage i
tilbuddet. Deltager en dagpengemodtager ikke eller afbryder
personen uddannelsen, vil det efter regler i
arbejdsløshedsforsikringsloven og
bekendtgørelsesregler fastsat i medfør af loven,
kunne få dagpengemæssige konsekvenser for
pågældende.
Det foreslås, at i § 100, stk. 2, ændres
»§ 96« til: »§§ 96 og 97
a«.
Med forslaget udvides bestemmelsen,
således at den fremover også vil omfatte
dagpengemodtagere, som deltager i et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a. Med forslaget kan et
tilbud efter § 97 a dermed alene gives efter aftale med
personen. Personen har pligt til at påbegynde og deltage i
tilbuddet, når personen har indgået aftale med
jobcenteret om tilbuddet.
Bestemmelsen fastslår, at disse tilbud
skal aftales med de pågældende personer. Disse personer
dermed ikke pligt til at tage imod et tilbud efter § 97 a. Men
når en person har indgået aftale med jobcenteret om
tilbuddet, har personen pligt til at påbegynde og deltage i
tilbuddet.
Deltager en dagpengemodtager ikke i eller
afbryder personen tilbuddet, vil det efter regler i
arbejdsløshedsforsikringsloven og regler fastsat i
medfør af loven, kunne få dagpengemæssige
konsekvenser for dagpengemodtageren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i § 195,
stk. 1, nr. 1, refunderer staten 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og
13, når udgiften angår tilbud efter kapitel 14,
herunder deltagerbetaling. Bestemmelsen omfatter refusion til
kommunerne for deres udgifter til køb af uddannelser mv.,
som gives som tilbud efter kapitel 14 til personer i jobafklarings-
og ressourceforløb, førtidspensionister og unge under
18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Det foreslås, at der § 195, stk. 1, nr. 1, efter ordet » deltagerbetaling« indsættes
ordene », jf. dog § 196
a«.
Med ændringen fastlægges det, at
hvis staten refunderer kommunens udgifter efter § 196 a (om
kommunernes refusion under den midlertidige ordningen om ret til en
erhvervsuddannelse på en positivliste), jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8, så kan kommunen ikke samtidig opnå
refusion efter § 195.
Det vurderes, at der vil være tale om
få tilfælde, hvor en person, der deltager i tilbud
efter § 97 a, ved ydelsesskift/målgruppeskift
overgår til en af ovennævnte målgrupper.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter de gældende regler i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats har en kommune ikke refusion for
driftsudgifter for dagpengemodtagere vedrørende tilbud om
vejledning og opkvalificering efter lovens kapitel 14, bortset fra
refusion inden for en pulje for tilbud efter lovens § 96
(puljen til uddannelsesløft).
Det foreslås, at der efter § 196 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indsættes en ny
bestemmelse i § 196 a.
Det foreslås i § 196 a, at staten refunderer 80 pct. af
en kommunes udgifter til tilbud efter § 97 a, herunder
udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe, jf. § 55, stk. 4.
Bestemmelsen omfatter kommunernes ret til
refusion vedrørende den lovbundne midlertidige ordning i
§ 97 a, hvor dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og
som er ufaglærte eller faglærte med forældet
uddannelse, i en periode har ret til en erhvervsuddannelse, som
fremgår af en positivliste.
For disse tilbud refunderer staten 80 pct. af
udgifterne til køb af erhvervsuddannelser inden for
ordningen, og det gælder også når personen
skifter ydelse/målgruppe og fortsætter tilbuddet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 48 a, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at et medlem, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager dagpenge med et
beløb, der svarer til 80 pct. af højeste dagpenge,
jf. §§ 47 og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., dog højst et beløb svarende til medlemmets
hidtidige dagpengesats, jf. dog stk. 2.
Det følger af § 48 a, stk. 2, i
loven, at et medlem, der påbegynder et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i perioden fra den 1. januar 2020 til
og med den 31. december 2020, uanset stk. 1, modtager dagpenge med
et beløb svarende til medlemmets hidtidige dagpengesats, jf.
§§ 47 og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvis uddannelsen fremgår af en liste udarbejdet efter
§ 33 a, stk. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016 med
senere ændringer.
Det følger af § 75 i, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. at et medlem, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til at låne et
beløb svarende til forskellen mellem 80 pct. af
højeste dagpengesats, jf. §§ 47 og 70 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og medlemmets hidtidige
dagpengesats med fradrag af 37 pct.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 3.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 48 a indsat som stk. 3, at et medlem vil modtage dagpenge med
et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb, jf. §§ 47 og 70, hvis
medlemmet påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget betyder, at en dagpengemodtager, som
vil påbegynde et tilbud om uddannelsesløft efter
§ 97 a, hvor uddannelsen fremgår af en
landsdækkende positivliste, under uddannelse vil kunne
modtage dagpenge med op til 110 pct. af medlemmets individuelle
dagpengesats.
Den omtalte liste vil komme til at omfattet
uddannelser inden for fag med behov for arbejdskraft. For en
nærmere beskrivelse af indholdet af positivlisten henvises
til forslaget til § 97 a, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. dette lovforslags § 1, nr.
5.
Nedenfor gennemgås eksempler på
dagpengenes størrelse ved 3 forskellige individuelle
dagpengesatser.
Eksempel 1
Hvis et medlem har fået beregnet sin
individuelle dagpengesats til 90 pct. af dagpengenes højeste
beløb svarende til ca. 17.175 kr. pr. måned, vil
pågældende efter forslaget få udbetalt 17.175 kr.
x 110 pct. = 18.893 kr. pr. måned svarende til et stigning
1.717 kr. pr. måned.
Eksempel 2
Hvis et medlem har fået beregnet sin
individuelle dagpengesats til 100 pct. af dagpengenes
højeste beløb svarende til 19.083 kr. pr.
måned, vil pågældende efter forslaget få
udbetalt 19.083 x 110 pct.= 21.002 kr. pr. måned.
Eksempel 3
Hvis et medlem har fået beregnet sin
individuelle dagpengesats til 150 pct. af dagpengenes
højeste beløb svarende til ca. 28.625 kr. pr.
måned, vil pågældende efter forslaget ikke kunne
modtage mere end 110 pct. af dagpengenes højeste
beløb svarende til 19.083 x 110 pct.= 21.002 kr. pr.
måned.
Det bemærkes, at dagpengene udbetales
med de nævnte satser, så længe personen deltager
i tilbuddet. Hvis personen færdiggør uddannelsen i
løbet af dagpengeperioden, vil personen vende tilbage til
det ordinære dagpengeniveau. Hvis dagpengeperioden
udløber, inden den ledige har færdiggjort uddannelsen,
overgår vedkommende til den ydelse, personen herefter er
berettiget til - f.eks. kontanthjælp eller SU - mens
uddannelsen færdiggøres. Deltagelse i tilbuddet giver
således ikke ret til dagpenge efter udløb af
dagpengeretten herunder en eventuel forlænget dagpengeret,
jf. § 55, stk. 1 og 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 75 i, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at et medlem, der
deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til at låne et
beløb svarende til forskellen mellem 80 pct. af
højeste dagpengesats, jf. §§ 47 og 70, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og medlemmets hidtidige
dagpengesats med fradrag af 37 pct.
Det følger af § 75 i, stk. 2, i
loven, at stk. 1 ikke gælder for medlemmer, der er omfattet
af § 48 a, stk. 2, om ret til dagpenge med et beløb
svarende til medlemmets hidtidige dagpengesats under deltagelse i
et uddannelsesløft omfattet af en særlig liste.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 3.3.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 75 i, stk. 2, indsættes en
henvisning til stk. 3.
Forslaget betyder, at muligheden for at optage
et lån efter § 75 i, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., ikke vil finde anvendelse
på personer omfattet af de midlertidige regler om
dagpengesatsen på op til 110 pct. af højeste dagpenge
for personer omfattet af et uddannelsesløft, jf. § 48
a, stk. 3, som indsat ved dette lovforslags § 2, nr. 1. Reglen
vil svare til gældende regler i forhold til muligheden for at
modtage dagpenge med 100 pct. af højeste dagpenge under
deltagelse i uddannelsesløft, som fremgår af en
særlig liste.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2020.
Da de love, som i lovforslaget foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af
riget, vil dette lovforslag ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 525 af 27. april 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 53.
Tilbud skal så vidt muligt være rettet mod
beskæftigelse inden for området, hvor der er behov for
arbejdskraft, og gives ud fra den enkeltes ønsker og
forudsætninger, med henblik på at personen hurtigst
muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis
selvforsørgelse, jf. dog stk. 2-7 og § 54. Stk. 2. For
personer omfattet af § 6, nr. 1, kan tilbud om en
erhvervsuddannelse efter § 96 uanset stk. 1 gives, hvis
tilbuddet styrker personens muligheder for fast tilknytning til
arbejdsmarkedet. Stk.
3-7…. | | 1. I § 53, stk.
1, ændres »stk.
2-7« til: »stk.
2-8«. | | 2. I § 53 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for tilbud efter § 97
a.« Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8. | | | | § 55 Til
personer, der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
eller lov om sygedagpenge eller modtager fleksløntilskud
efter kapitel 20 i denne lov, kan der ikke gives et tilbud, som
rækker ud over den dato, hvor personen er berettiget til den
enkelte forsørgelsesydelse, jf. dog stk. 2 og 3. Stk.
2-3…. | | 3. I § 55, stk. 1, ændres "stk. 2 og 3"
til: "stk. 2-4". | | 4. I § 55 indsættes efter stk. 3, som
nyt stykke: »Stk. 4.
Der kan gives tilbud efter § 97 a, som rækker ud over
den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse, og personen har ret til at
fortsætte tilbuddet, hvis personen ved ydelsesskift fortsat
er omfattet af en målgruppe i § 6. Tilbuddet
fortsættes på den ydelse, som personen er berettiget
til efter ydelses- og målgruppeskift.« | | | | | | 5. Efter §
97 indsættes: | | | »Midlertidig
ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft | | | § 97 a. I
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december
2021 har personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30
år, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4: Personen har ikke en erhvervsuddannelse
eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med eller overstiger en
erhvervsuddannelse. Personen har en erhvervsuddannelse eller
anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en
erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har været
anvendt i de seneste 5 år. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende
positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der er behov for
arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser
personen kan vælge imellem. Stk. 3. En
person, som er under uddannelse, jf. stk. 1, er fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
aktiv socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde. Stk. 4. Der
kan ikke gives tilbud efter stk. 1, hvis personen inden for de
seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud efter §
96, som er påbegyndt forud for den 1. august
2020.« | | | | §
100…. Stk. 2. Tilbud
om erhvervsuddannelse efter § 96 kan alene gives efter aftale
med personen. Personen har pligt til at påbegynde og deltage
i tilbuddet, når personen har indgået aftale med
jobcentret om tilbuddet. Stk.
3…. | | 6. I § 100, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 96« til: »§§ 96 og 97
a«. | | | | § 195.
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter for
personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og 13, når
udgiften angår følgende:¬1) Tilbud efter kapitel
14, herunder: ¬2-5)… | | 7. I § 195, nr. 1, indsættes efter
»deltagerbetaling«: », jf. dog §196
a«. | | | | | | 8. Efter §
196 indsættes: »§ 196
a. Staten refunderer 80 pct. af en kommunes udgifter til
tilbud efter § 97 a, herunder udgifter til et fortsat tilbud,
hvis personen skifter målgruppe, jf. § 55, stk.
4.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som
ændret ved § 1, i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 7
i lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 1 i lov nr. 274 af 26.
marts 2020 og § 2 i lov nr. 473 af 22. april 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 48
a. Stk. 1 og
2… | | 1. I § 48 a indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Et medlem modtager dagpenge med et beløb svarende til 110
pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110
pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. §§
47 og 70, hvis medlemmet påbegynder en erhvervsuddannelse
efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.« | § 75 i. Et
medlem, der deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse efter §
96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til at
låne et beløb svarende til forskellen mellem 80 pct.
af højeste dagpengesats, jf. §§ 47 og 70, og
medlemmets hidtidige dagpengesats med fradrag af 37 pct.
Lånebeløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke for medlemmer, der er omfattet af § 48 a,
stk. 2. | | 2. I § 75 i, stk. 2, indsættes efter
»stk. 2«: »og
3«. |
|