Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 24. juni 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre er dybt bekymret over den
økonomiske situation, Danmark står i. På kort
tid er ledighedskøen vokset med over 40.000, og
lønkompensationsordningen har holdt hånden under
¼ mio. lønmodtagere. Det er en meget alvorlig
situation, Danmark står i.
For Venstre er det afgørende, at
Folketinget gør, hvad det kan for at hjælpe de
danskere, der er blevet ledige, tilbage på arbejdsmarkedet.
Det handler først og fremmest om at sikre, at der er arbejde
at tage for de ledige. Derfor skal Folketinget gøre, hvad
Folketinget kan for at skabe danske arbejdspladser. Det presser
Venstre på for.
Samtidig skal Folketinget give de danskere,
der er blevet ledige, de bedste forudsætninger for at komme
tilbage på arbejdsmarkedet, så de igen kan blive en del
af det arbejdende fællesskab.
Derfor er Venstre med i aftalen om et
ekstraordinært løft af ledige. Med aftalen investerer
vi i uddannelse af ufaglærte, dimittender og
iværksættere, som er særlig udsatte under den
krise, Danmark står i. For Venstre har det bl.a. været
en klar prioritet at sikre et kompetenceløft til
iværksættere, som har brug for ny viden til at udvikle
deres virksomhed. Samtidig har det været vigtigt at sikre
unge dimittender en god start på deres erhvervskarriere ved
at udvide traineeordningen. Begge dele har vi sikret.
Initiativerne er midlertidige, hvilket
skyldes, at Danmark står i en ekstraordinær situation,
hvor partierne er enige om, at der skal bruges nogle
ekstraordinære, midlertidige løsninger.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten ser forslaget i sammenhæng
med lovforslag nr. L 205. Enhedslisten støtter forslaget om
at hæve dagpengene under visse uddannelser, og at man
får mulighed for at koncentrere sig om sin uddannelse uden at
være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde. Men Enhedslisten er af den opfattelse, at der
skal meget mere til, før det bliver et reelt løft i
niveauet af opkvalificering i den kommende periode. Enhedslisten
vil fortsat arbejde for både et højere niveau af
dagpenge under uddannelse og for et friere valg af mulige
uddannelser under ordningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
udgår.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er i lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslået, at der i § 75 i, stk. 2, indsættes en
henvisning til § 48 a, stk. 3.
Forslaget er fremsat for at sikre, at
muligheden for at optage et lån efter § 75 i, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ikke vil finde
anvendelse på personer omfattet af de midlertidige regler om
en dagpengesats på op til 110 pct. af højeste dagpenge
for personer omfattet af et uddannelsesløft, jf. § 48
a, stk. 3, som indsat ved lovforslagets § 2, nr. 1.
Det har vist sig, at det ikke er
nødvendigt med denne ændring, idet lånoptagelse
alene kan ske på grundlag af deltagelse i
uddannelsesløft efter § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Deltagelse i et uddannelsesløft med
ret til dagpenge svarende til op til 110 pct. af personens
hidtidige dagpengesats sker på grundlag af deltagelse i
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som indsat ved lovforslagets § 1,
nr. 5.
Det foreslås derfor, at
ændringen udgår, da den er overflødig.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. juni 2020
og var til 1. behandling den 23. juni 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har på
grund af lovforslagets hastende karakter ikke været sendt i
høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Christian Langballe (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |