Skriftlig fremsættelse (18. juni
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Yderligere forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
forbrug af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til
dagpenge til selvstændige og yderligere midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge)
(Lovforslag nr. L 203)
Lovforslaget udmønter dele af aftale
mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet om udfasning af hjælpepakker,
stimuli-initiativer og eksportinitiativer af 15. juni 2020.
Hjælpepakkerne vil blive udfaset i
takt med, at samfundet åbner op igen.
Aftalepartierne ønsker samtidig
fortsat direkte at kompensere virksomheder og medarbejdere i
særligt udsatte erhverv, herunder virksomheder der fortsat er
omfattet af forbud, eller hvis kerneforretning er væsentligt
begrænset af forsamlingsforbuddet m.v.
Partierne er bl.a. enige om at:
? Selvstændige får mulighed for
at få ret til dagpenge uden 12 måneders
forudgående a-kassemedlemsskab i perioden 9. juli til 8.
august.
? Dagpengereglerne for selvstændigt
erhvervsdrivende, der fortsat er direkte omfattet af et egentlig
forbud, gøres mere fleksible. De kan derfor opnå ret
til dagpenge uden, at virksomheden reelt skal ophøre.
Ordningen vil gælde fra 9. juli til 8. september.
? Udfase den midlertidige suspendering af
anciennitetstællingen i dagpengesystemet, hvor tiltaget
forlænges med yderligere 2 måneder, så lediges
dagpengeanciennitet sættes på pause frem til og med 31.
august 2020. Tiltaget omfatter også suspendering af betaling
af G-dage ved arbejdsfordeling og hjemsendelser, opgørelse
af karens og forbrug af supplerende dagpenge.
? Udfase den midlertidig forlængelse
af retten til sygedagpenge ved at ordningen forlænges med tre
måneder. Det vil indebære, at ingen
sygedagpengemodtagere overgår til jobafklaringsforløb
til og med den 30. september 2020.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget skønnes at medføre merudgifter
på ca. 336 mio. kr. i 2020, 305 mio. kr. i 2021, 153 mio. kr.
i 2022, 56 mio. kr. i 2023, 19 mio. kr. i 2024 og 9 mio. kr. i 2025
før skat og tilbageløb. Den samlede virkning af
lovforslaget skønnes at reducere beskæftigelsen med
ca. 3.800 fuldtidspersoner i perioden 2020-2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.