Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 24. juni 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin indstilling til
lovforslaget og ændringsforslag nr. 2 ved 2. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstre er en del af aftalen om udfasning
af hjælpepakker, stimuliinitiativer og eksportinitiativer af
15. juni 2020. Venstre støtter derfor op om beslutningen om
generelt at udfase hjælpepakkerne, i takt med at samfundet
åbner igen, da vi skal se fremad og bevæge os mod mere
almindelige tilstande. Hjælpepakkerne var helt
ekstraordinære tiltag, der skulle sikre, at danske
virksomheder, selvstændige og lønmodtagere kom bedst
muligt gennem krisen.
Der er dog stadig virksomheder og
medarbejdere, der har hårdt brug for hjælp, og Venstre
er klar til at tage nye initiativer, hvis der er behov for at
hjælpe med at holde hånden under danske arbejdspladser,
eksempelvis de virksomheder, som fortsat er underlagt forbud, eller
hvis kerneforretning er væsentlig begrænset af
eksempelvis forsamlingsforbuddet. Disse virksomheder skal fortsat
have kompensation, også selv om hjælpepakkerne bliver
udfaset. Ledigheden er ligeledes fortsat meget høj med over
40.000 nye ledige, og der kan potentielt komme mange flere i den
kommende tid i en situation, hvor over 200.000 stadig er på
lønkompensation. Der er stadig manglende vækst og
dermed færre jobåbninger.
Venstre kan derfor støtte
lovforslaget om at lave en yderligere forlængelse af den
såkaldte døde periode i dagpenge- og
sygedagpengesystemet, hvorefter den skal udfases frem til august.
Samtidig giver vi selvstændige, der er direkte omfattet af et
forbud mod at drive virksomhed, ret til dagpenge uden at skulle
lukke virksomheden med afmelding af cvr-nummeret. Det er tiltag,
som er helt nødvendige i en tid, hvor vi har oplevet et
meget stort antal nyledige og står i en økonomisk
krise med manglende vækst og job.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger.
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåedes § 53, stk. 22, 1. pkt., indsættes
efter »stk. 20«: »og 21«.
[Lovteknisk præcisering]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
2)
Efter det under nr. 1 foreslåede
§ 53, stk. 22, indsættes som
stk. 23:
»Stk. 23.
For et medlem af en arbejdsløshedskasse, som driver
selvstændig virksomhed, og som opfylder kravet om 1 års
medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse, jf. stk. 1,
finder stk. 22 tilsvarende anvendelse. Bestemmelserne i stk. 20,
3.-5. pkt., finder tilsvarende anvendelse, dog således at den
hidtidige betaling af medlemsbidrag ud over 1-årskravet i
stk. 1 indgår i opgørelsen af medlemskabsperioden
efter stk. 20, 3. pkt.«
[Udvidelse af målgruppen for
selvstændige erhvervsdrivendes adgang til dagpenge på
grundlag af indtægt uden for en medlemsperiode]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det følger af lovforslaget, at en
selvstændig erhvervsdrivende uden forudgående
medlemskab af en arbejdsløshedskasse kan få umiddelbar
ret til arbejdsløshedsdagpenge, under forudsætning af
at medlemmet indbetaler kontingent med tilbagevirkende kraft for 12
måneder. Den selvstændige forpligtes desuden til
medlemskab 1 år fremadrettet. Tilsvarende gælder for
medlemmer, der endnu ikke har været medlem i 1 år.
Det følger videre af lovforslaget,
at medlemsperioden rekonstrueres 12 måneder tilbage i tiden,
således at indtægt, der er erhvervet i denne periode,
kan indgå i opgørelsen af dagpengeretten og
beregningen af dagpengesatsen. Derudover sikres det med forslaget
til § 53, stk. 22, som indsat ved dette lovforslags § 1,
nr. 1, at overskud, som er erhvervet uden for en medlemsperiode,
helt undtagelsesvis kan medregnes ved opgørelsen af
dagpengeretten og ved beregning af dagpengesatsen.
Lovforslaget omfatter imidlertid ikke den
situation, hvor en selvstændig erhvervsdrivende allerede har
opnået mindst 1 års medlemskab, men hvor
medlemsperioden ikke strækker tilstrækkeligt langt
bagud i tid, så medlemmer kan medregne overskud, som er
erhvervet uden for en medlemsperiode, og derved ikke kan medregne
årsopgørelsen for den selvstændige virksomhed
for et helt år.
Det forekommer ikke rimeligt, at personer,
som allerede er medlemmer af en arbejdsløshedskasse, og som
opfylder kravet om 1 års medlemskab, stilles ringere end
medlemmer, som med lovforslaget helt ekstraordinært kan
opnå medlemskab og umiddelbar ret til
arbejdsløshedsdagpenge på gunstige vilkår.
Det foreslås indsat som et nyt §
53, stk. 23, 1. pkt., at for et medlem af en
arbejdsløshedskasse, som driver selvstændig
virksomhed, og som opfylder kravet om 1 års medlemskab af en
anerkendt arbejdsløshedskasse, jf. stk. 1, vil stk. 22 finde
tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at medregning af
indkomst, som ligger uden for en medlemsperiode, også kommer
til at omfatte den ovenfor beskrevne gruppe.
Det foreslås videre i et nyt §
53, stk. 23, 2. pkt., at bestemmelserne i stk. 20, 3.-5. pkt., vil
finde tilsvarende anvendelse, dog således at den hidtidige
betaling af medlemsbidrag ud over 1-årskravet i stk. 1
indgår i opgørelsen af medlemskabsperioden efter stk.
20, 3. pkt.
Forslaget betyder, at adgangen til at kunne
medregne indtægt erhvervet uden for en medlemsperiode vil
blive betinget af, at medlemmet forpligter sig til at være
medlem af en arbejdsløshedskasse i mindst 24 måneder,
dog således at de medlemsbidrag, der er betalt efter det
første års medlemskab, kan medregnes til
opgørelsen af medlemskabskravet på 12 måneder
efter det første års medlemskab.
Det foreslås videre, at hvis
medlemmet melder sig ud af arbejdsløshedskassen inden for
samlet 24 måneders medlemskab, skal medlemmet betale et
beløb til arbejdsløshedskassen svarende til
forskellen mellem 1 års medlemskab og allerede indbetalte
medlemsbidrag ud over de første 12 måneder.
Det foreslås videre, at
beløbet uden yderligere vil kunne inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Dette svarer til princippet for personer,
som opnår medlemskab og umiddelbar ret til dagpenge efter
lovforslaget i øvrigt, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. juni 2020
og var til 1. behandling den 19. juni 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Christian Langballe (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |