Fremsat den 18. juni 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Yderligere forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen som led i udfasningen
af hjælpepakker i forbindelse med covid-19)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1558 af 27. december
2019, § 3 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, § 1 i lov
nr. 473 af 22. april 2020 og senest ved § 1 i lov nr. 525 af
27. april 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13 h, stk. 1 og 2, ændres »8. juli« til:
»8. september«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. For personer,
der er omfattet af § 13 h, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, hvor kommunen forud for ikrafttrædelsen efter
stk. 1 har truffet en afgørelse om nedsættelse eller
bortfald af hjælpen efter § 13 g og § 26, stk. 5-8,
der endnu ikke er effektueret, skal kommunen tilbagekalde
afgørelsen og samtidig skriftligt orientere personen om, at
der er grundlag for en udskydelse af bortfaldsdatoen som
følge af forlængelsen af
12-månedersperioden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Covid-19 situationen har betydet, at samfundet
på mange måder har været lukket ned.
Med hjælpepakkerne blev der taget helt
ekstraordinære skridt for, at lønmodtagere, danske
virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende kunne komme
bedst muligt gennem krisen.
Danmark er nu et godt stykke inde i en
genåbning af samfundet, og det er tydeligt, at
hjælpepakkerne har virket. De har blandt andet bidraget til,
at dansk økonomi har et bedre afsæt for den
genopretning, der venter forude.
Ved lov nr. 473 af 22. april 2020 er
12-månedersperioden til opfyldelse af det skærpede
rådighedskrav om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde forlænget med 4 måneder fra 9. marts 2020 til
8. juli 2020 som følge af covid-19.
Med nærværende lovforslag
foreslås en yderligere forlængelse af
12-månedersperioden som led i udfasningen af
hjælpepakkerne. Det forslås således, at
12-månedersperioden forlænges med yderligere 2
måneder, så der samlet set sker en forlængelse af
12-månedersperioden med 6 måneder som følge af
covid-19 og udfasningen af hjælpepakkerne. Det
indebærer, at 12-månedersperioden forlænges fra
og med den 9. marts 2020 og til og med den 8. september 2020, dog
således at arbejdstimer, der optjenes i perioden, fortsat kan
tælle med i opgørelsen af 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde.
Personer, der allerede har fået nedsat
hjælpen som følge af 225-timersreglen før den
9. marts 2020, vil ikke i perioden fra 9. marts 2020 til 8.
september 2020 få sat ydelsen op til hidtidigt niveau.
Personer, der har fået nedsat hjælpen, eller hvor
hjælpen er bortfaldet, og som i perioden har ordinære
arbejdstimer, kan tælle disse med til opfyldelse af
arbejdskravet på 225 timer.
Samtidig vil nye ansøgere af
hjælp ikke blive omfattet af 225-timersreglen i perioden fra
og med 9. marts 2020 til og med 8. september 2020.
2. Forlængelse af 12-månedersperioden til
at opfylde kravet om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde
2.1. Gældende
ret
Det fremgår af gældende regler, at
hjælpen nedsættes til et ægtepar eller en ugift
person, når ægteparret eller den ugifte person har
modtaget hjælp i sammenlagt 1 år inden for 3 år,
og ægtefællen eller den ugifte person ikke opfylder
kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 kalendermåneder. I visse
tilfælde kan perioden på de 12 kalendermåneder,
inden for hvilken arbejdskravet skal være opfyldt,
forlænges. En forlængelse kan bl.a. ske på
baggrund af egen sygdom, barsel m.v. Der er 6 grunde, der kan
begrunde en forlængelse af 12-månedersperioden, jf.
§ 13 f, stk. 12, i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019.
Som udgangspunkt er alle modtagere af
kontanthjælp m.v. omfattet af 225-timersreglen. Dog er
personer med så begrænset arbejdsevne, at de ikke kan
opnå beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked, ikke omfattet af kravet.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, som blev indsat ved § 1
i lov nr. 473 af 22. april 2020 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om sygedagpenge fremgår, at en person, som ansøger om
hjælp efter § 11 (kontanthjælp m.v.) i perioden
fra og med den 9. marts 2020 til og med den 8. juli 2020 som
følge af covid-19, først vil blive omfattet af §
13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2, og stk. 6, nr. 2, efter
periodens udløb.
Af den gældende regel i § 13 f,
stk. 1, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik fremgår det, at
for så vidt angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp efter § 11, og hvor hjælpen til
ægteparret beregnes efter § 26, stk. 1, på
baggrund af satserne i §§ 23-25, anses en
ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder
efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13, stk.
1-6, og § 13 a, når den pågældende
ægtefælle ikke har dokumenteret at have haft mindst 225
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder.
Af den gældende regel i § 13 f,
stk. 3, nr. 2, i loven fremgår det, at for så vidt
angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 11, og hvor
hjælpen beregnes efter § 26, stk. 1 eller 2, på
baggrund af satserne i §§ 22-25, anses en
ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder
efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13, stk.
1-6, og § 13 a og efter reglerne i lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1 af 1. januar 2020, når den
pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret
at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Af den gældende regel i § 13 f,
stk. 6, nr. 2, i loven, fremgår det, at en ugift modtager af
uddannelses- eller kontanthjælp efter § 11, hvis
hjælp beregnes på baggrund af satserne i §§
23-25, anses for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter
reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13, stk. 1-6, og
§ 13 a, når den pågældende ikke har
dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 2, fremgår, at perioden på 12
kalendermåneder for både en ægtefælle, jf.
§ 13 f, stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person,
jf. § 13 f, stk. 6, nr. 2, ud over mulighederne for
forlængelse af 12-månedersperioden efter § 13 f,
stk. 12, forlænges med perioden fra og med den 9. marts 2020
til og med den 8. juli 2020 på grund af covid-19.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 3, fremgår, at forlængelsen i stk. 2 indgår
i § 13 f, stk. 13, på tilsvarende måde som en
forlængelse efter § 13 f, stk. 12.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 4, fremgår, at stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse
for modtagere af uddannelses- eller kontanthjælp, som er
omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1. Baggrunden
for disse bestemmelser er, at personer, som er omfattet af reglerne
i §§ 10 f og 10 h om nedsættelse af hjælpen
til et niveau svarende til niveauet for selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse for dømte
fremmedkrigere og bandekriminelle, skal have deres ydelsessager
behandlet efter reglerne for modtagere af selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Baggrunden for reglen i § 13 h er, at
rådighedsforpligtelsen og beskæftigelsesindsatsen har
været helt eller delvist suspenderet, og at der derfor ikke
skulle holdes jobsamtaler, hvor kommunerne kunne vurdere personens
arbejdsevne med henblik på, om de skal være omfattet af
225-timersreglen. Fra den 9. juli 2020 vil denne persongruppe blive
omfattet af 225-timersreglen, jf. § 13 f i lov om aktiv
socialpolitik. Dette følger af § 13 h, stk. 1.
Bestemmelsen i § 13 h indebærer, at
personer i perioden, hvor beskæftigelsesindsatsen er
suspenderet som følge af covid-19, ikke får nedsat
hjælpen, og at hjælpen ikke bortfalder i
suspensionsperioden som følge af, at de ikke opfylder
betingelsen om at have haft 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. Der sker en forlængelse af
12-månedersperioden med 4 måneder for personer, som er
omfattet af 225-timersreglen fra og med den 9. marts 2020 til og
med den 8. juli 2020.
Personer, som er omfattet af 225-timersreglen,
men som ikke får deres hjælp nedsat, eller hvor
hjælpen ikke skal bortfalde i suspensionsperioden som
følge af, at de ikke har haft 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder, er også omfattet af forlængelsen
af 12-månedersperioden som følge af, at dele af
beskæftigelsesindsatsen er suspenderet som følge af
covid-19.
Med § 13 h, stk. 2, i loven, er der
således ud over de gældende 6 grunde i § 13 f,
stk. 12, der kan forlænge 12-månedersperioden,
også sket forlængelse af 12-månedersperioden med
4 måneder som følge af suspensionen af
beskæftigelsesindsatsen.
Eventuelle arbejdstimer med ordinært og
ustøttet arbejde i perioden fra og med den 9. marts 2020 til
og med den 8. juli 2020, medregnes til at opfylde kravet om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde, ligesom det er
gældende for de øvrige forlængelsesgrunde for
både personer, som skulle have haft deres hjælp nedsat,
eller hvor hjælpen skulle bortfalde i ovennævnte
periode, og for personer, som endnu ikke skal have deres
hjælp nedsat, eller hvor hjælpen ikke skal bortfalde i
perioden.
Personer, der før den 9. marts 2020 har
fået nedsat hjælpen, eller hvor hjælpen er
bortfaldet som følge af, at de ikke opfylder arbejdskravet
på 225 timer, bliver ikke sat op i ydelse til tidligere
niveau i suspensionsperioden. De omfattes dog af en
forlængelse af 12-månedersperioden til genoptjening af
det tilstrækkelige antal timer til atter at modtage fuld
ydelse. Det betyder, at eventuelle løntimer, der indtjenes i
suspensionsperioden, medregnes til at genoptjene retten til fuld
ydelse for de personer, der har mistet eller har fået nedsat
deres ydelse, og deres periode til genoptjening af 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde vil blive
forlænget.
Med bestemmelsen i § 13 h, stk. 3, i
loven, indgår forlængelsen i stk. 2 i § 13 f, stk.
13, på tilsvarende måde som en forlængelse efter
§ 13 f, stk. 12. Det medfører, at en forlængelse
efter § 13 h, stk. 2, i lighed med en forlængelse efter
§ 13 f, stk. 12, medfører, at hvis der ved
opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder indgår måneder, der ligger mere
end 3 år før opgørelsestidspunktet, skal der
ses bort fra sådanne måneder. I et sådant
tilfælde får ægtefællen eller den ugifte
person tillagt yderligere måneder fremadrettet svarende til
antallet af måneder, der er set bort fra.
Af § 6, stk. 3, i lov nr. 473 af 22.
april 2020 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen
som følge af covid-19, forlængelse af perioder, der
ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v., og
udvidelse af perioden, hvor der sker en midlertidig
forlængelse af sygedagpengeperioden) fremgår, at for
personer, der er omfattet af § 13 h, stk. 2, hvor kommunen
forud for lovens ikrafttræden har truffet en afgørelse
om nedsættelse eller bortfald af hjælpen efter §
13 g og § 26, stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidig skriftligt
orientere personen om, at der er grundlag for en udskydelse af
bortfaldsdatoen som følge af forlængelsen af
12-månedersperioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget en
afgørelse forud for ikrafttræden af lov nr. 473 af 22.
april 2020 om lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og sygedagpenge om at
pågældendes hjælp vil blive nedsat, eller
hjælpen vil bortfalde som følge af, at personen ikke
har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde, jf. §§ 13 f, 13 g og § 26,
stk. 5-8, i perioden fra og med 9. marts 2020 og til og med 8. juli
2020, men hvor afgørelsen endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidigt skriftligt
orientere personen om, at denne vil få udskudt datoen for
nedsættelse eller bortfald af hjælpen som følge
af forlængelsen af 12-månedersperioden, jf. § 13
h, stk. 2.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som led i en udfasning af hjælpepakkerne
er regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet enige om, at
perioden fra og med 9. marts 2020 til og med 8. juli 2020, hvor der
er sket forlængelse af 12-månedersperioden efter §
13 h i lov om aktiv socialpolitik som følge af covid-19,
skal forlænges med yderligere 2 måneder således,
at personer, der ansøger om hjælp i perioden fra og
med 9. marts 2020 til og med 8. september 2020, ikke bliver
omfattet af 225-timersreglen i denne periode. Fra og med den
9. september 2020 vil persongruppen blive omfattet af
225-timersreglen, jf. forslaget til ændringen i § 13 h,
stk. 1.
Med nuværende lovforslag foreslås
det ligeledes, at perioden i § 13 h, stk. 2, i lov om aktiv
social politik skal forlænges med yderligere to måneder
fra og med den 9. juli 2020 til og med den 8. september 2020,
således at perioden fra den 9. marts 2020 til den 8.
september 2020 samlet set skal anses for en
forlængelsesgrund. Personer vil i perioden fra og med 9.
marts 2020 og til og med 8. september 2020, således ikke
få nedsat hjælpen, og hjælpen vil ikke bortfalde
i perioden som følge af, at de ikke har opfyldt betingelsen
om at have haft 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Den
foreslåede lovændring skal således sikre, at der
sker en forlængelse af 12-månedersperioden med
yderligere 2 måneder for personer, som er omfattet af
225-timersreglen.
Eventuelle arbejdstimer med ordinært og
ustøttet arbejde i perioden fra og med den 9. marts 2020 til
og med den 8. september 2020 vil skulle medregnes til at opfylde
kravet om 225 timers arbejde, ligesom det er gældende for de
øvrige forlængelsesgrunde for både personer, som
skulle have haft deres hjælp nedsat, eller hvor hjælpen
skulle bortfalde i ovennævnte periode, og for personer, som
endnu ikke skulle have deres hjælp nedsat, eller hvor
hjælpen ikke skulle bortfalde i perioden.
Administrationen af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 13 h, stk. 1 og 2, i loven,
vil skulle følge de samme regler, som i øvrigt er
gældende for personer, som får forlænget
12-månedersperioden efter § 13 h, jf. gennemgangen
ovenfor under afsnit 2.1 om gældende regler.
Det foreslås endvidere, at for personer,
der er omfattet af forslaget til § 13 h, stk. 2, hvor kommunen
forud for lovens ikrafttræden har truffet en afgørelse
om nedsættelse eller bortfald af hjælpen efter §
13 g og § 26, stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidig skriftligt
orientere personen om, at der vil være grundlag for en
udskydelse af bortfaldsdatoen som følge af
forlængelsen af 12-månedersperioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget en
afgørelse forud for ikrafttræden af denne lov, om at
pågældendes hjælp vil blive nedsat, eller
hjælpen vil bortfalde som følge af, at personen ikke
har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde, jf. §§ 13 f, 13 g og § 26,
stk. 5-8, i perioden fra og med 9. juli 2020 og til og med 8.
september 2020, men hvor afgørelsen endnu ikke er
effektueret, vil kommunen skulle tilbagekalde afgørelsen og
samtidigt skriftligt orientere personen om, at denne vil få
udskudt datoen for nedsættelse eller bortfald af
hjælpen som følge af forlængelsen af
12-månedersperioden, jf. forslaget til § 13 h, stk.
2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at berøre ca. 17.700 personer, der får
udskudt tidspunktet for, hvornår de reduceres i ydelse som
følge af 225-timersreglen.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre umiddelbare offentlige
merudgifter på i alt 14,2 mio. kr. i 2020 og 39,3 mio. kr. i
2021 før skat, tilbageløb og adfærd.
Når der tages højde for skat,
tilbageløb og adfærd skønnes forslaget at
svække de offentlige finanser svarende til 11,2 mio. kr. i
2020 og 26,7 mio. kr. i 2021. Det er skønnet, at forslaget
vil medføre en midlertidig reduktion af beskæftigelsen
på ca. 50 fuldtidspersoner over perioden.
Forslaget medfører merudgifter til
både ydelse, aktivering og administration samt et
ændret provenu fra skat og tilbageløb.
De offentlige merudgifter til
kontanthjælp, uddannelseshjælp og
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
herunder merudgifter som følge af ændret adfærd,
skønnes at udgøre ca. 15,8 mio. kr. i 2020 og 43,6
mio. kr. i 2021 før skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
De offentlige merudgifter til aktivering
skønnes at udgøre 0,2 mio. kr. i 2020 og 0,6 mio. kr.
i 2021. Endeligt skønnes der at være administrative
udgifter for kommunerne på ca. 0,9 mio. kr. i 2020, som
følge af at kommunerne skal ændre varslingen for og
eventuelt høringen af de borgere, der kan blive reduceret
for følge af 225-timersreglen efter den 9. marts 2020.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2020-pl.) | | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt statslige
udgifter | 3,3 | 8,8 | 0 | 0 | Heraf til
kontanthjælp inkl. adfærd | 2,4 | 6,4 | 0 | 0 | Heraf til
uddannelseshjælp inkl. adfærd | 0,5 | 1,3 | 0 | 0 | Heraf til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
inkl. adfærd | 0,3 | 0,9 | 0 | 0 | Heraf
aktiveringsudgifter | 0,1 | 0,2 | | | I alt kommunale
udgifter | 14,2 | 35,1 | 0 | 0 | Heraf til
kontanthjælp inkl. adfærd | 9,4 | 26,0 | 0 | 0 | Heraf til
uddannelseshjælp inkl. adfærd | 2,0 | 5,6 | 0 | 0 | Heraf til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
inkl. adfærd | 1,2 | 3,4 | 0 | 0 | Heraf til
aktiveringsudgifter | 0,1 | 0,4 | 0 | 0 | Heraf
administration | 1,5 | 0,0 | 0 | 0 | I alt,
inkl. adfærd (før skat
og tilbageløb) | 17,5 | 44,2 | 0 | 0 | I alt,
inkl. adfærd (efter skat og
tilbageløb) | 11,2 | 26,7 | 0,0 | 0,0 | Anm: Tallene er afrundet til
nærmest 100.000 kr., og beløbene i rækkerne
summer derfor ikke nødvendigvis. |
|
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget lever op til de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om
digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets
partier i januar 2018, idet lovforslagets ovennævnte indhold
understøtter muligheden for digital administration under
hensyntagen til borgernes data- og retssikkerhed.
Lovforslaget er udformet under hensyntagen til
ambitionen i aftale om en digitaliseringsklar lovgivning, så
loven kan understøttes digitalt. Lovteksten er i videst
muligt omfang udformet med objektive kriterier, så
lovgivningen er digitaliseringsklar, og der er mulighed for
effektiv it-anvendelse i kontroløjemed.
Reglerne er formuleret teknologineutralt,
så de også kan rumme fremtidig teknologisk udvikling,
og med lovforslaget bliver flere ordninger understøttet af
digitale løsninger.
Ved udarbejdelse af lovforslaget er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Hensigten er, at de mange data på
beskæftigelsesområdet bringes bedre i spil til gavn for
kommuner, borgere og virksomheder.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har positive administrative
konsekvenser for borgerne, idet det er kommunerne, som skal
underrette borgerne om, at deres hjælp ikke bliver nedsat
eller bortfalder i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med
den 8. september 2020.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget indeholder ikke
miljømæssig konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har ikke
været sendt i høring, da der er behov for, at den
yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i
225-timersreglen kan træde i kraft hurtigst muligt, og inden
den gældende forlængelse af 12-månedersperioden
udløber den 8. juli 2020. Under hensyntagen til at
lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 3,3 mio. kr. i 2020; 8,8 mio. kr. i 2021.
0,0 mio. kr. i 2022-2023. Kommune: 14,2 mio. kr. i 2020, 35,1 mio. kr. i 2021,
0,0 mio. kr. i 2022-2023. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, fremgår, at en person,
som ansøger om hjælp efter § 11 i perioden fra og
med den 9. marts 2020 til og med den 8. juli 2020, som følge
af covid-19 først vil blive omfattet af § 13 f, stk. 1,
nr. 2, stk. 3, nr. 2, og stk. 6, nr. 2, efter periodens
udløb.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 2, i loven fremgår, at perioden på 12
kalendermåneder for både en ægtefælle, jf.
§ 13 f, stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person,
jf. § 13 f, stk. 6, nr. 2, ud over mulighederne for
forlængelse af 12-månedersperioden efter § 13 f,
stk. 12, forlænges med perioden fra og med den 9. marts 2020
til og med den 8. juli 2020 på grund af covid-19.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 3, i loven, fremgår, at forlængelsen i stk. 2
indgår i § 13 f, stk. 13, på tilsvarende
måde som en forlængelse efter § 13 f, stk. 12. Det
betyder, at hvis en person har modtaget en afgørelse forud
for, at lov nr. 473 af 22. april 2020 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
lov om sygedagpenge, trådte i kraft, om at
pågældendes hjælp nedsættes, eller
hjælpen bortfalder som følge af, at personen ikke har
opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde, jf. §§ 13 f, 13 g og § 26,
stk. 5-8, i perioden fra og med den 9. marts 2020 og til og med den
8. juli 2020, men hvor afgørelsen endnu ikke er effektueret,
skal kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidigt
skriftligt orientere personen om, at denne får udskudt datoen
for nedsættelse eller bortfald af hjælpen som
følge af forlængelsen af
12-månedersperioden.
Af den gældende regel i § 13 h,
stk. 4, fremgår, at stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse
for modtagere af uddannelses- eller kontanthjælp, som er
omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1.
Det foreslås, at i § 13 h, stk. 1 og 2, ændres "8. juli" til: "8.
september".
Forslaget indebærer, at personer, der er
omfattet af forlængelsen af 12-månedersperioden efter
§ 13 h, vil få forlænget 12-månedersperioden
med yderligere 2 måneder således, at
12-månedersperioden, inden for hvilket kravet om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde skal være opfyldt,
bliver forlænget med i alt op til 6 måneder fra og med
den 9. marts 2020 og til og med den 8. september 2020. Med den
yderligere forlængelse af 12-månedersperioden får
de omfattede personer længere tid til at opfylde
arbejdskravet på 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen
i Lovtidende. Baggrunden for, at loven foreslås at
træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende er, at
for personer, som er omfattet af forslaget til § 13 h, stk. 3,
vil kommunerne skulle have mulighed for at tilbagekalde
afgørelsen og meddele personer, at deres hjælp
først vil skulle nedsættes eller bortfalde på et
senere tidspunkt. Der er derfor behov for, at loven træder i
kraft forud for, at kommunerne giver meddelelse om, at en persons
hjælp skal udbetales, således at kommunerne ikke
efterfølgende skal efterbetale hjælp til en person,
hvis hjælp er nedsat eller bortfaldet som følge af
manglende opfyldelse af 225-timersreglen. Det er samtidigt vigtigt,
at kommunerne har tid, inden kommunen i slutningen af juli 2020
skal træffe afgørelse om udbetaling af hjælp for
juli måned 2020, til at meddele udskydelsen af
nedsættelsen eller bortfaldet af en persons hjælp med
virkning fra den 1. august 2020, som følge af at personen
ikke har opfyldt arbejdskravet inden for de seneste 12
kalendermåneder.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Baggrunden er, at der er behov for, at den yderligere
forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen
kan træde i kraft hurtigst muligt, således at
kommunerne kan nå at udskyde bortfaldsdatoen for personer,
hvis hjælp ellers ville skulle nedsættes eller
bortfalde, når den gældende forlængelse af
12-månedersperioden udløber den 8. juli 2020.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som
kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
stk. 1.
Det foreslås i stk.
3, at for personer, der er omfattet af § 13 h, stk. 2,
i lov om aktiv socialpolitik, hvor kommunen forud for
ikrafttrædelsen efter stk. 1 har truffet en afgørelse
om nedsættelse eller bortfald af hjælpen efter §
13 g og § 26, stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidig skriftligt
orientere personen om, at der er grundlag for en udskydelse af
bortfaldsdatoen som følge af forlængelsen af
12-månedersperioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget en
afgørelse forud for ikrafttræden efter forslaget til
stk. 1 om, at pågældendes hjælp vil blive nedsat
eller hjælpen vil bortfalde, som følge af at personen
ikke har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde, jf. §§13 f og 13 g og §
26, stk. 5-8, i perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den
8. september 2020, men den endnu ikke er effektueret, vil kommunen
skulle tilbagekalde afgørelsen. Kommunen skal samtidigt
skriftlig orientere personen om, at denne vil få udskudt
datoen for nedsættelse eller bortfald af hjælpen som
følge af forlængelsen af 12-månedersperioden,
jf. forslaget til ændring af § 13 h, stk. 2. Kommunen
vil endvidere som efter de gældende regler i
bekendtgørelse om kommunernes pligt til varsling, vejledning
m.v. af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp,
hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge
af 225-timersreglen, skulle orientere en person om, hvornår
hjælpen herefter forventes at skulle nedsættes eller
bortfalde, hvis personen ikke har opfyldt arbejdskravet på
dette tidspunkt.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om aktiv socialpolitik i øvrigt ikke finder
anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. §
118 i loven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som
ændret ved bl.a. § 1 i lov nr. 1558 af 27. december,
§ 3 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, § 1 i lov nr.
473 af 22. april 2020, og senest ved § 1 i lov nr. 525 af 27.
april 2020, foretages følgende ændring: | | | | § 13 h. En
person, som ansøger om hjælp efter § 11 i
perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 8. juli 2020,
vil som følge af covid-19 først blive omfattet af
§ 13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2, og stk. 6, nr. 2, efter
periodens udløb. Stk. 2. Perioden
på 12 kalendermåneder for både en
ægtefælle, jf. § 13 f, stk. 1, nr. 2, og stk. 3,
nr. 2, og en ugift person, jf. § 13 f, stk. 6, nr. 2, vil ud
over mulighederne for forlængelse af
12-månedersperioden efter § 13 f, stk. 12, kunne
forlænges med perioden fra og med den 9. marts 2020 til og
med den 8. juli 2020 på grund af covid-19. Stk.
3-4… | | 1. I § 13 h, stk. 1 og 2, ændres »8. juli« til:
»8. september«. | | | |
|