Skriftlig fremsættelse (18. juni
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik (Yderligere forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen som led i udfasningen
af hjælpepakker i forbindelse med covid-19)
(Lovforslag nr. L 202)
Danmark er nu et godt stykke inde i en
genåbning af samfundet. Hjælpepakkerne har virket. De
har blandt andet bidraget til, at dansk økonomi har et bedre
afsæt for genopretningen, der venter forude.
Med aftalen om udfasning af
hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer af
den 15. juni er der aftalt en forlængelse af en række
af initiativerne på beskæftigelsesområdet.
Hjælpepakkerne udfases i takt med, at
samfundet åbner igen. Det betyder, at eksempelvis
suspenderingen af anciennitetstællingen i dagpengesystemet
forlænges med to måneder. Ordningen for den
midlertidige forlængelse af retten til sygedagpenge
forlænges i tre måneder.
Parallelt med at hjælpepakkerne
forlænges som led i en udfasning, er det også relevant
at tage stilling til vilkårene for borgere i
kontanthjælpssystemet.
Lovforslagets formål er derfor at
forlænge suspenderingen af 225-timersreglen med yderligere to
måneder som led i en udfasning. 225-timersreglen betyder, at
modtagere af kontanthjælp m.fl. kan få nedsat deres
ydelse, hvis de ikke har 225 timers beskæftigelse inden for
en 12-månedersperiode.
Med lovforslaget ændres bestemmelsen
i lov om aktiv socialpolitik om suspensionsperioden, således
at det fremgår, at perioden fra og med den 9. marts 2020 til
og med den 8. juli 2020 forlænges med 2 måneder,
så perioden for forlængelsen af
12-månedersperioden løber fra og med den 9. marts og
til og med den 8. september 2020 for optjening af 225 timers
beskæftigelse. Personer, der er omfattet 225-timersreglen,
men som endnu ikke har fået nedsat hjælpen, får
derfor ikke nedsat hjælpen i denne periode.
Personer, der allerede har fået
nedsat hjælpen som følge af 225-timersreglen
før 9. marts 2020, vil ikke i suspensionsperioden få
sat ydelsen op til hidtidigt niveau.
Personer, der måtte få
ordinære arbejdstimer i suspensionsperioden, kan tælle
disse med til opfyldelse af arbejdskravet på 225 timer.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er
også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring.
Det foreslås, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.