Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 24. juni 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget ved 2. behandling
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstre noterer sig, at den
socialdemokratiske regering har oplyst, at færre - som
følge af den økonomiske situation, vi står i -
vil kunne leve op til kravet om 225 timers arbejde, i forbindelse
med at beskæftigelsen på en lang række
arbejdspladser berøres heraf. Et flertal i Folketinget
vedtog derfor i foråret at sætte kravet om arbejde ved
siden af kontanthjælpen midlertidigt på pause.
Som Venstre sagde dengang, er det helt
afgørende for Venstre, at 225-timersreglen virker efter
hensigten: Den skal sikre, at flere kontanthjælpsmodtagere
har et klart incitament til tage et arbejde ved siden af
kontanthjælpen. Det forudsætter, at der er job at
tage.
Derfor støttede Venstre dengang
regeringens ønske om at suspendere 225-reglen midlertidigt,
idet regeringen har oplyst, at der på grund af coronakrisen
er adgang til færre småjob. Og derfor støtter
Venstre også en forlængelse af perioden nu. Det er
samtidig vigtigt for Venstre at understrege, at der er tale om en
midlertidig suspendering.
Venstre har netop stået i spidsen for
at indføre 225-time?rsreglen med det formål at sikre,
at flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved siden af
ydelsen, hvis de kan. 225-timersreglen har - sammen med
kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen - bidraget til, at
især flere ikkevestlige indvandrere er kommet i arbejde.
Særlig flere ikkevestlige kvinder på kontanthjælp
har fået job ved siden af kontanthjælpen, siden vi
indførte 225-timersreglen. Det har bidraget til, at flere
forsørger sig selv, og at flere bidrager til at finansiere
vores fælles velfærd i Danmark.
For Venstre er det helt afgørende,
at vi - så snart det er muligt - kan fortsætte det
succesfulde arbejde, som vi igangsatte i sidste valgperiode, hvor
flere skiftede kontanthjælpen ud med et arbejde, og hvor
flere ikkevestlige indvandrere blev selvforsørgende. Derfor
skal 225-timersreglen genindføres i sin normale form igen,
så snart det er muligt. Derfor gælder suspenderingen af
225-timersreglen kun midlertidigt i en periode, hvor det
ifølge regeringen kan være svært at finde job.
For vi skal stille klare krav til, at de
kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde, også
arbejder.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. juni 2020
og var til 1. behandling den 19. juni 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har på
grund af lovforslagets hastende karakter ikke været sendt i
høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Christian Langballe (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |