Fremsat den 2. oktober 2019 af kulturministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om scenekunst
(Udmøntning af stemmeaftale om
ændringer på scenekunstområdet af 20. marts
2019)
I lov om scenekunst, jf.
lovbekendtgørelse nr. 30 af 14. januar 2014, som
ændret ved lov nr. 458 af 14. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
§ 1
1. I
§ 5 stk. 1, nr. 4, ændres
»eller« til: »,«.
2. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
nr. 4 som nyt nummer:
»5)
varetager særlige opgaver regionalt på tværs af
flere kommuner eller«.«
Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
3. I
§ 15, stk. 2, 2. pkt. ændres
»egnsteatrenes« til: »et egnsteater«.
4. I
§ 15, stk. 2, 3. pkt. ændres
»Egnsteatrene« til: »Et egnsteater« og
»de« til »det«.
5. I
§ 16 b, stk. 4, udgår
»og Københavns og Frederiksberg kommuner«.
6. I
§ 25, stk. 2, udgår
»og Københavns og Frederiksberg Kommuner«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter stemmeaftalen om ændringer
på scenekunstområdet "Mere teater til flere -
investeringer i dansk scenekunst" af 20. marts 2019. Aftalen er
indgået mellem den daværende regering, bestående
af Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, og
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti (tilsammen herefter: aftalekredsen).
Herudover indeholder lovforslaget en ændring som følge
af, at Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er
omfattet af KL. Lovforslaget indeholder følgende
ændringer:
For det første defineres en særlig kategori af
teatre der varetager særlige opgaver regionalt opgaver
på tværs af flere kommuner inden for rammerne af lov om
scenekunst § 5.
For det andet begrænses kulturministerens
forhandlingsforpligtelse vedrørende små storbyteatre
og refusionsordningen for kommuners køb af
børneteater og opsøgende teater til at være med
Kommunernes Landsforening (KL). Ændringen er en
konsekvensrettelse i forhold til, at Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune siden kommunalreformen er repræsenteret
af KL.
Scenekunstloven er senest ændret ved lov nr. 458 af 14.
maj 2014 om ændring af lov om scenekunst (indførelse
af samtidighed i perioderne for egnsteateraftaler,
præcisering af grundlag for refusionsberettigelse m.v.).
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik en
politisk stemmeaftale om ændringer på
scenekunstområdet den 20. marts 2019. I den forbindelse var
der enighed i aftalekredsen om at opsige den eksisterende politiske
aftale af 21. juni 2011, samt tillægsaftaler af 5. september
2013 og 6. maj 2015 i forbindelse med valgudskrivelsen til
Folketinget 2019.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Teatre og andre institutioner med særlige
opgaver
2.1.1. Gældende ret
Det følger af lov om scenekunst (LBK nr. 30 af 14. januar
2014) § 5, at staten kan yde tilskud til teatre og andre
institutioner på scenekunstområdet, såfremt de
falder ind under fem nærmere angivne kategorier. Det kan
enten være, at teatret udbyder teater i en landsdel, som de
er beliggende i, udbyder turnerende teater i hele landet, varetager
specialer i en landsdel eller i hele landet, varetager
særlige opgaver på scenekunstområdet i landsdele
eller hele landet eller medvirker til at udvikle scenekunsten
gennem eksperimenterende aktiviteter eller særlige
initiativer, herunder varetager internationale aktiviteter.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at også teatre og andre institutioner
på scenekunstområdet, der varetager særlige
opgaver regionalt på tværs af flere kommuner,
fremadrettet skal kunne omfattes af bestemmelsen i scenekunstlovens
§ 5. Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt
nummer i scenekunstlovens § 5 om teatre, der varetager
særlige opgaver regionalt på tværs af flere
kommuner.
Efter den gældende § 5 kan aktiviteter kun omfattes,
hvis der geografisk er tale om, at teatret varetager en
særlig opgave i en landsdel eller en forpligtelse til at
arrangere turné i hele landet. Det er hensigten, at
bestemmelsen fremadrettet åbner mulighed for at rumme teatre
og institutioner på scenekunstområdet, hvis aktiviteter
geografisk er afgrænset til et regionalt område
på tværs af flere kommuner. Det er ikke hensigten, at
området geografisk i alle tilfælde skal svare til eller
omfatte et geografisk område, som modsvarer en eksisterende
region.
Det er hensigten at åbne mulighed for at teatre, der har
vist potentiale for at varetage opgaver i et substantielt
større geografisk område end teatrets
lokalområde, og hvor karakteren af de opgaver teatret har, er
modnet til at omfatte et regionalt område, hvor dette arbejde
sker på tværs af flere kommuner. Hensigten har
særligt været at give plads til udviklingen af teatre
på scenekunstområdet med et særligt potentiale,
der allerede har udfoldet sig, og hvor der viser sig tydelige tegn
på, at teatret eller institutionen fremadrettet kan
påtage sig en mere omfattende rolle i det regionale
område, hvor den er beliggende.
Det er ikke hensigten at åbne for, at langt flere teatre
omfattes af bestemmelsen i § 5. Ændringen er rettet mod
de ganske særlige og formodentligt få teatre og
scenekunstinstitutioner, hvor teatrets eller institutionens
aktiviteter har bevæget sig vidt ud over lokalområdet,
og hvor teatret eller institutionen viser potentialet til at
varetage særlige opgaver i et regionalt områder
på tværs af kommuner.
2.2. Ændringer som følge af at kommuner er
repræsenteret i KL
2.2.1. Gældende ret
Det følger af scenekunstlovens § 16 b, stk. 4, og
§ 25, stk. 2, at kulturministeren efter forhandling med KL og
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune fastsætter
nærmere regler om henholdsvis ordningen for små
storbyteatre og for refusionsordningen.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forpligtelsen for Kulturministeriet til
at forhandle med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
i § 16 b, stk. 4 og § 25, stk. 2 udgår.
Bestemmelsen er historisk betinget på grund af, at de
pågældende kommuner ikke var repræsenteret i KL.
Siden kommunalreformen har begge kommuner været
repræsenteret af KL på linje med landets øvrige
kommuner.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. juli 2019
til den 19. august 2019 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Afdeling for Dramaturgi ved Institut for Æstetiske fag
på Aarhus Universitet, ASSITEJ Danmark, , Brancherådet
for Scenedans i Danmark, Danmarks Teaterforeninger, Dansehallerne,
Dansk Artistforbund, Dansk Kunstnerråd, Dansk
Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Danske Koncert- og
Kulturhuse, Danske Regioner, Dansk Teater, DATS - Landsforeningen
for Dramatisk Virksomhed, De Frie Koreografer, Det Kongelige
Teater, Den Jyske Opera, , Folketeatret, Foreningen af Danske
Dramaturger, Foreningen af Danske Sceneinstruktører,
Fredericia Teater, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på
Københavns Universitet, Kommunernes Landsforening (KL),
Kulturhusene i Danmark, Det Københavnske Teatersamarbejde,
Odense Teater, Refusionsudvalget under Statens Kunstfond, Randers
EgnsTeater, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
SCENIT, Statens Kunstfond, Den Danske Scenekunstskole,
Teaterbilletter.dk, Teatercentrum, Uafhængige Scenekunstnere,
Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater,
Vendsyssel Teater, Aalborg Teater og Aarhus Teater.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter¬(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative
konsekvenser/merudgifter¬(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende § 5 stk. 1
opregnes fem kategorier af teatre og andre institutioner på
scenekunstområdet som staten kan yde tilskud til. Det
foreslås i § 5, stk. 1, nr. 4 at ændre 'eller' til
',' (komma).
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
tilføjes et nyt nummer og § 5, stk. 1, nr. 4, vil med
ændringen i nr. 2 nedenfor ikke længere være
næstsidst i opremsningen af numre i § 5, stk. 1.
Til nr. 2
I den gældende § 5, stk. 1 opregnes fem kategorier af
teatre og andre institutioner på scenekunstområdet, som
staten kan yde tilskud til. Det foreslås at tilføje et
nyt nummer i § 5, stk. 1 nr. 5, som betyder, at staten kan yde
tilskud til teatre eller andre institutioner på
scenekunstområdet, som varetager særlige opgaver
regionalt på tværs af flere kommuner.
Det er hensigten med det foreslåede nummer, at udvide
dækningsområdet for scenekunstlovens § 5 til
også at omfatte teatre og andre institutioner på
scenekunstområdet, der varetager særlige opgaver i et
regionalt område på tværs af flere kommuner.
Udvidelsen har til formål at sikre, at også teatre med
mere snævert afgrænset geografisk virkeområde kan
blive optaget under ordningen i § 5. Ændringen skal
tjene som udgangspunkt for, at der formuleres særlige opgaver
i henhold til scenekunstlovens § 5, stk. 2 for de teatre, som
det med stemmeaftalen af 20. marts 2019 er besluttet at optage
under ordningen i scenekunstlovens § 5.
Det er ikke hensigten, at udvidelsen af
dækningsområdet for bestemmelsen skal medføre en
meget vid anvendelse af bestemmelsens anvendelsesområde. Det
er dog hensigten, at et teater eller en institution på
scenekunstområdet i helt særlige tilfælde skal
kunne omfattes af bestemmelsen, hvis de over længere tid har
vist særlig vilje og evne til at varetage opgaver i et
regionalt område, som i et mærkbart omfang rækker
ud over dets eget lokalområde og på tværs af
flere kommuner. Det foreslås, at teatrets eller
institutionens aktiviteter skal række på tværs af
flere kommuner, for at understrege, at de skal have et vist omfang
og tyngde ud over teatrets eller institutionens
hjemstedskommune.
Til nr. 3
I den gældende § 15, stk. 2, 2.
pkt. henvises der til 'egnsteatrenes' i flertal. Det
foreslås, at ændre henvisningen til 'et egnsteater' i
ental.
Den foreslåede ændring er udelukkende af redaktionel
karakter. Sprogligt ensrettes anvendelsen af betegnelsen egnsteater
fra flertal til ental, da dette skaber konsistens i lovens brug af
betegnelsen.
Til nr. 4
I den gældende § 15, stk. 2, 3.
pkt. henvises der til 'egnsteatrene' i flertal. Det
foreslås, at ændre henvisningen til 'et egnsteater' i
ental.
Den foreslåede ændring er udelukkende af redaktionel
karakter. Sprogligt ensrettes anvendelsen af betegnelsen egnsteater
fra flertal til ental, da dette skaber konsistens i lovens brug af
betegnelsen.
Til nr. 5
I den gældende § 16b, stk.
4, fremgår det, at kulturministeren efter forhandling
med KL (Kommunernes Landsforening) og Københavns og
Frederiksberg kommuner fastsætter nærmere regler for
refusionsordningen, herunder regler for godkendelse af de
forestillinger, der omfattes af ordningen. Baggrunden herfor var,
at Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune i sin tid
ikke var repræsenteret i KL. Med den foreslåede
ændring sker denne forhandling udelukkende med KL, da
både Københavns og Frederiksberg kommune siden
kommunalreformen i 2007 begge er repræsenteret af KL.
Til nr. 6
I den gældende § 25, stk.
2 fremgår det, at kulturministeren efter forhandling
med KL (Kommunernes Landsforening) og Københavns og
Frederiksberg kommuner fastsætter nærmere regler for
refusionsordningen, herunder regler for godkendelse af de
forestillinger, der omfattes af ordningen. Baggrunden herfor var,
at Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune i sin tid
ikke var repræsenteret i KL. Med den foreslåede
ændring sker denne forhandling udelukkende med KL, da
både Københavns og Frederiksberg kommune siden
kommunalreformen i 2007 begge er repræsenteret af KL.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, da hovedloven ikke gælder for
Grønland og Færøerne jf. § 33 i lov om
scenekunst.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om scenekunst, jf.
lovbekendtgørelse nr. 30 af 14. januar 2014, som
ændret ved lov nr. 458 af 14. maj 2014, foretages
følgende ændringer: | § 5. Staten
kan yde tilskud til teatre og andre institutioner på
scenekunstområdet, der 1-3) --- 4) varetager særlige opgaver
på scenekunstområdet i landsdele eller i hele landet
eller | 1. I § 5 stk. 1, nr. 4, ændres
»eller« til:»,«. | 5) --- | 2. I § 5, stk. 1, indsættes efter nr. 4
som nyt nummer: »5) varetager særlige opgaver
regionalt på tværs af flere kommuner,
eller«. Nr. 5 bliver herefter nr. 6. | § 15.
--- Stk. 2. Et
egnsteaters primære opgave er at producere op opføre
scenekunstforestillinger. Turnévirksomhed kan indgå i
egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden skal
være stationær. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til
at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret
i. Stk. 3.
--- | 3. I § 15, stk. 2, 2.
pkt., ændres »egnsteatrenes« til:
»et egnsteater« 4. I § 15, stk. 2, 3. pkt., ændres
»Egnsteatrene« til: »Et egnsteater«
»de« til »det«. | § 16 b
--- Stk. 2-3
--- Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter efter forhandling med Kommunernes
Landsforening og Københavns og Frederiksberg Kommuner
nærmere regler om ordningen for små storbyteatre. Stk. 5
--- | 5. I § 16 b, stk. 4, udgår »og
Københavns og Frederiksberg kommuner«. | § 25
--- Stk. 2. Kulturministeren fastsætter efter
forhandling med KL (Kommunernes Landsforening) og Københavns
og Frederiksberg Kommuner nærmere regler for
refusionsordningen, herunder regler for godkendelse af de
forestillinger, der omfattes af ordningen. Stk. 3
--- | 6. I § 25, stk. 2, udgår »og
Københavns og Frederiksberg Kommuner«. |
|