Fremsat den 2. oktober 2019 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2023
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023
fastsættes til 507,7 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 225,8 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 281,9 mia.
kr.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 262,5 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia.
kr.
§ 2.
Uanset § 1, stk. 1, kan finansministeren foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2023, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2023.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, jf. budgetlovens
§ 6, stk. 1.
Danmarks økonomiske politik
tilrettelægges overordnet efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven
og EU-bestemmelser. For at understøtte at udgifterne holder
sig inden for det planlagte, er der indført et
udgiftspolitisk styringssystem, hvormed der fastsættes
årlige udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og
regioner. Udgiftslofterne fastsætter en øvre
grænse for nærmere bestemte faktiske udgifter i
finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er i
overensstemmelse med en opdateret mellemfristet 2025-fremskrivning,
der er baseret på regeringens politiske forslag til finanslov
for finansåret 2020, og som er i overensstemmelse med et
mål om strukturel balance på de offentlige finanser i
2025.
De foreslåede udgiftslofter for 2023
afspejler således konsekvenserne af regeringens konkrete
politiske prioriteringer på finanslovforslaget for 2020,
herunder en række varige skatte- og afgiftsforøgelser
samt en fremrykket udmøntning af det finanspolitiske
råderum, som øger de udgiftsmæssige rammer i
2020-2023.
Lovforslaget afspejler endvidere, at det
kommunale moderniserings- og effektiviseringsprogram og
omprioriteringsbidraget på regionale udgifter til
administration på sundhedsområdet og på
udviklingsområdet er afskaffet som led i de indgåede
økonomiaftaler med kommunerne og regionerne for 2020.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Budgetloven og
udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Lovforslaget bygger på en
makroøkonomisk 2025-fremskrivning. De konkrete
forudsætninger for den mellemfristede fremskrivning, der
ligger til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i
»Opdateret 2025-forløb, oktober 2019: Grundlag for
udgiftslofter 2023«, der findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre
separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for
de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023
2.2.1. Fastsættelse af udgiftslofter for
2023
Udgiftslofterne for 2023 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2023 er på den
baggrund fastsat i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
2025-fremskrivning i oktober 2019, der er baseret på
regeringens politiske finanslovforslag for 2020, og som er i
overensstemmelse med det mellemfristede mål om strukturel
balance på de offentlige finanser i 2025.
2.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2022. Det statslige
delloft for driftsudgifter er på den baggrund fastlagt med
udgangspunkt i de budgetterede udgifter under det statslige delloft
for driftsudgifter i 2020, den årlige vækst i
råderummet (højest mulige offentlige
forbrugsvækst), udviklingen i bidragene til EU og
øvrige overførsler til udlandet samt fremskrivningen
af udgifterne til forskning og udvikling. Det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 225,8 mia. kr.
Tabel 1 Udgiftslofter for staten
for finansåret 2023 | Mia. kr. (2020 pris-
og lønniveau) | 2023 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 225,8 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 281,9 |
|
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske
råderum som udgangspunkt placeres under det statslige delloft
for driftsudgifter. Prioriteringen og fordelingen mellem det
statslige og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i henhold
til budgetloven kunne justeres løbende, blandt andet i
forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk. 1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i budgetteringen
af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det tredje
budgetoverslagsår (BO3-året) på forslag til
finanslov for finansåret 2020.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der i lighed
med 2018-22 er indregnet en udsvingsbuffer på 5 mia. kr.
Udsvingsbufferen svarer til ca. 2 pct. af de samlede udgifter under
det statslige delloft for indkomstoverførsler og
udgør en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle
statslige merudgifter til indkomstoverførsler omfattet af
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund 281,9
mia. kr. i 2023, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af
udgiftslofter for 2023, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.2.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse heraf er der
lagt yderligere præciserende forudsætninger om
afgrænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af
delloftet. Det er med lovforslaget således forudsat, at det
statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende
typer af udgifter:
? Befordringstilskud i tilfælde, hvor
tilskuddet ydes som driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er
befordringstilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende
tilskud og ydes på baggrund af et individuelt retskrav,
selvom tilskuddet gives til fx virksomhed. Denne type tilskud
indgår under det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
? Engangstilskud til udlændinge som led i
repatriering.
? Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der
ikke er et lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gælder fx
livslange ydelser under Kulturministeriets område.
? Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende
erstatninger, der ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver,
indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler,
men som en driftsudgift under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse m.v. er
desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til grundtilskud
for flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den
3-årige introduktionsperiode fastsat i henhold til lov om
integration af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til
aktivering m.v. af personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering m.v. af
ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler m.v., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne
driftsudgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2023 udgør
262,5 mia. kr.
Tabel 2 Udgiftsloft for kommuner
for finansåret 2023 | Mia. kr. (2020 pris-
og lønniveau) | 2023 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 262,5 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2023 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2020 som fastsat
på finanslovforslaget for 2020. Det bemærkes, at det
kommunale udgiftsloft for 2023 afspejler, at der i forbindelse med
Aftale om kommunernes økonomi for 2020 er indgået
aftale om at afskaffe det kommunale moderniserings- og
effektiversingsprogram fra og med 2020.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede nettodriftsudgifter på det specialiserede
socialområde opgjort eksklusiv indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4. Fastsættelse af udgiftsloft for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens
§ 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for
sundhedsudgifter for 2023 udgør 118,6 mia. kr., mens det
regionale delloft for udviklingsopgaver for 2023 udgør 2,6
mia. kr.
Tabel 3 Udgiftslofter for
regioner for finansåret 2023 | Mia. kr. (2020 pris-
og lønniveau) | 2023 | Delloft for sundhedsområdet | 118,6 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 2,6 |
|
Delloftet for sundhedsområdet for 2023
er fastsat med udgangspunkt i delloftet for sundhedsområdet i
2020 som fastsat på finanslovforslaget for 2020. Det
bemærkes, at delloftet for sundhedsområdet for 2023
afspejler, at der i forbindelse med Aftale om regionernes
økonomi for 2020 er indgået aftale om at afskaffe
omprioriteringsbidraget på sundhedsområdet fra og med
2020.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven
§ 11, stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til
sundhedsområdet og udgifter til medicintilskud på
hovedkonto 1 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan i
Budget- og regnskabssystem for regioner med tillæg af en
forholdsmæssig andel af fællesudgifter
(nettodriftsudgifter) til administration m.v. fra hovedkonto 4 og
eksklusiv en forholdsmæssig andel af renter m.v. fra
hovedkonto 5. Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter
fratrukket driftsindtægter, som skal opføres på
henholdsvis driftskonto og statsrefusionskonto i henhold til den
autoriserede regionale kontoplan. Udgifter til medicintilskud
omfatter udgifter, der skal opføres på funktion
1.20.12 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan.
Delloftet omfatter dermed bl.a. hele sygehusområdet,
medicintilskud og de praktiserende læger og
speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2023 er tilsvarende fastsat med
udgangspunkt i delloftet for det regionale udviklingsområde i
2020 som fastsat på finanslovforslaget for 2020. Det
bemærkes, at delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2023 afspejler, at der i forbindelse med
Aftale om regionernes økonomi for 2020 er indgået
aftale om at afskaffe omprioriteringsbidraget på det
regionale udviklingsområde fra og med 2020.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling på hovedkonto 3 i henhold til den autoriserede
regionale kontoplan med tillæg af en forholdsmæssig
andel af fællesudgifter (nettodriftsudgifter) til
administration m.v. fra hovedkonto 4 og eksklusiv en
forholdsmæssig andel af renter m.v. fra hovedkonto 5.
Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter fratrukket
driftsindtægter, som skal opføres på driftskonto
og statsrefusionskonto i henhold til den autoriserede regionale
kontoplan. Delloftet omfatter dermed bl.a. tilskud til kollektiv
trafik og regionernes indsats på
miljøområdet.
2.2.5. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
2.3. Omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer (staten, regioner og kommuner) i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske justeringer,
herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 18.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de to statslige dellofter i
publikationen Udgiftslofter og statens finanser som en del af den
regelmæssige orientering om den aktuelle status for statens
finanser.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da finansministeren i
henhold til budgetlovens § 6, stk. 1, samtidig med
finanslovforslaget kan fremsætte forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår. I henhold til
pkt. 2.1.2.2. i de almindelige bemærkninger til budgetloven,
jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 6, skal
fastsættelsen bygge på en opdateret
samfundsøkonomisk fremskrivning. Lovforslaget er baseret
på en opdateret mellemfristet 2025-fremskrivning (oktober
2019), der tager udgangspunkt i finanslovforslaget for 2020,
hvorfor det ikke tidsmæssigt har været muligt at sende
lovforslaget i høring forinden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 30. oktober
2019 hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Danmarks
Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1 det statslige udgiftsloft for
finansåret 2023 til 507,7 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 225,8 mia. kr., og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 281,9
mia. kr.
Endvidere fastsætter bestemmelsens i
stk. 2 det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2023 til 262,5 mia. kr.
I bestemmelsens stk.
3 fastsættes det regionale udgiftsloft for
finansåret 2023 til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale
delloft for sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr., og
det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver
udgør 2,6 mia. kr.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at finansministeren uanset § 1
kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2023, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at loven har virkning fra 2023.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at
finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2,
lægger de gældende udgiftslofter for 2020-2022 samt
forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår 2023 til
grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for
finansårene 2020 til 2023.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2020,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland i lighed med
budgetloven.