Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2023
(Lovforslag nr. L 2)
Lovforslaget
har til formål at fastsætte konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2023.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2023 fastsættes med afsæt i den
forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk
økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2023 er fastlagt i overensstemmelse med en
opdateret mellemfristet fremskrivning, der er baseret på
regeringens finanslovforslag for 2020 og grundlaget i Økonomisk Redegørelse, august
2019. Udgiftslofterne er fastsat i overensstemmelse med målet
om strukturel balance på de offentlige finanser i 2025.
Udgiftslofterne afspejler de
udgiftspolitiske prioriteringer ifm. FFL20 og de indgåede
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2020. I
forbindelse med en kommende opdateret mellemfristet plan - hvor
regeringens overordnede prioriteringer i den økonomiske
politik lægges fast - vil der iht. budgetloven være
mulighed for at fremsætte lovforslag om ændring af de
gældende udgiftslofter.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer tilsammen.
Forslaget er
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 30. oktober 2019. Høringssvarene
foreligger og vil blive fremsendt til Finansudvalget forud for 2.
behandlingen af forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.