Skriftlig fremsættelse (2. juni
2020)
Skatteministeren (Morten
Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister m.v. på skatteområdet i
forbindelse med covid-19, kildeskatteloven, ligningsloven og
forskellige andre love (Yderligere udskydelse af betalingsfrister
for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister for moms, forlængelse af afgiftsperioder for
moms samt midlertidige lempelser af regler om fuld skattepligt,
regler om lempeligere beskatning af udenlandsk lønindkomst
og regler om forskerskatteordningen som følge af covid-19
m.v.)
(Lovforslag nr. L 199)
Situationen med covid-19 påvirker den
globale økonomi markant. Regeringen har allerede fremlagt en
række hjælpepakker, som skal holde hånden under
erhvervslivet og lønmodtagere. Bl.a. er betalingsfristerne
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms midlertidigt
blevet udskudt, og visse afgiftsperioder for moms er blevet
forlænget. Med lovforslaget ønsker regeringen for det
første at give disse virksomheder en lempeligere
tilbagevenden til de almindelige betalingsfrister, og det
foreslås derfor, at betalingsfristerne for A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms udskydes yderligere, og at tredje og
fjerde kvartal 2020 for moms også sammenlægges. Denne
del af forslaget er i tråd med anbefalingerne fra den
økonomiske ekspertgruppe, regeringen har nedsat.
Det foreslås således, at
virksomhedernes betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne august, september og
oktober 2020 udskydes med henholdsvis ca. 4½, 5½ og
6½ måned. Med den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne for august, september og oktober 2020 vil disse
betalingsfrister blive udskudt til 1. halvår af 2021, hvilket
vil give virksomhederne bedre tid til at konsolidere sig igen, og
derudover undgås frister med dobbeltbetalinger og tre
måneder i træk med to betalinger inden for samme
måned. Det lægges til grund, at forslaget styrker
likviditeten for de store virksomheder m.v. med ca. 65 mia. kr. i
gennemsnitligt 5½ måned. For små virksomheder
skønnes forslaget at styrke likviditeten med ca. 9 mia. kr.
i gennemsnitligt 5½ måned.
Herudover foreslås det, at
betalingsfristerne for store virksomheders momsbetaling
forlænges for afgiftsperioden juli 2020 med 15 dage og for
afgiftsperioden august 2020 med 7 dage. Det skønnes med
usikkerhed at styrke likviditeten for de store virksomheder med ca.
32,5 mia. kr. i henholdsvis 15 og 7 dage.
Endelig foreslås det, at
momsperioderne for mellemstore virksomheder for tredje og fjerde
kvartal 2020 sammenlægges, hvorved angivelses- og
betalingsfristen for den sammenlagte periode bliver den 1. marts
2021. Det skønnes med usikkerhed at styrke likviditeten for
de mellemstore virksomheder med ca. 18 mia. kr. i 90 dage.
For det andet ønsker regeringen ved
lovforslaget at indføre en række midlertidige
lempelser af reglerne om fuld skattepligt, reglerne om lempeligere
beskatning af udenlandsk lønindkomst (ligningslovens §
33 A) og reglerne om forskerskatteordningen for perioden fra og med
den 9. marts til og med den 30. juni 2020.
Formålet er at afbøde nogle af
de skattemæssige konsekvenser, som bl.a. udlandsdanskere,
udstationerede og personer på forskerskatteordningen oplever
som følge af de restriktioner, der er indført for at
inddæmme spredningen af covid-19, og som bl.a. har sat
begrænsninger for, hvor en person kan opholde sig, hvor et
arbejde kan udføres fra, og hvordan en virksomhed kan drive
forretning. De midlertidige lempelser indebærer, at der gives
afkald på et evt. merprovenu, som ellers ville kunne
opstå som følge af, at nogle personer overgår
til almindelig dansk beskatning på grund af situationen med
covid-19.
Ved lovforslaget foreslås endelig at
rette nogle fejl i bilag 1 til lov nr. 1291 af 21. november 2018 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og
tilhørende protokol mellem Danmark og Armenien, som er sket
i forbindelse med optrykningen under folketingsbehandlingen. Herved
sikres, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten implementeres korrekt
med virkning fra den 1. januar 2020, hvor
dobbeltbeskatningsoverenskomsten fik virkning.
Lovforslaget fremsættes efter 1.
april, idet covid-19 har skabt en ekstraordinær situation i
Danmark, som kræver handling for at skabe sikkerhed for, at
de restriktioner, der er indført for at inddæmme
smittespredning, ikke samtidig medfører en række
skattemæssige konsekvenser, som kan have stor betydning for
fremtiden.
Lovforslaget har som følge af sin
hastende karakter ikke været i høring forud for
fremsættelsen, og det har derfor heller ikke været
muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger før
den 1. januar eller den 1. juli.
Loven foreslås at skulle træde
i kraft den 15. juni 2020. Forslaget udskyder betalingsfristerne
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms for de omfattede perioder,
hvilket indebærer, at denne del af lovens virkning automatisk
ophører, hvorefter de almindelige regler igen vil finde
anvendelse svarende til en ophørsklausul. Forslaget om
midlertidige lempelser vedrører forhold i en afgrænset
periode, men reglerne om fuld skattepligt og ligningslovens §
33 A kan have konsekvenser for beskatningen fra og med
indkomståret 2019. Disse forslag tillægges derfor
virkning fra og med indkomståret 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.